Sărbătorile de iarnă


SARBATORILE DE IARNA



Vin colindătorii

Vin colindătorii cum veneau odată,/ Leru-i ler,
Să colinde țara asta minunată,/ Leru-i ler,
Dar li-i gura arsă și li-s ochii-n lacrimi,/ Leru-i ler,
Prea degeaba sînge, prea degeaba patimi,/ Leru-i ler.

Gazdelor creștine, să-i primiți în casă,/ Leru-i ler,
Și, cum se cuvine, să-i poftiți la masă,/ Leru-i ler,
Ni-i trimite Sfîntul să ne-ncerce mila,/ Leru-i ler,
Domnii mari de astăzi să-și deschidă vila,/ Leru-i ler.

Șovăielnic pasul, brațele plăpînde,/ Leru-i ler,
Tremurat li-i glasul, nu știu să colinde,/ Leru-i ler,
Dacă stau la poartă și nu zic nimica,/ Leru-i ler,
Domnilor de astăzi, să v-apuce frica,/ Leru-i ler.

Mută-i întrebarea ce răsună-afară,/ Leru-i ler,
Au murit degeaba, ce-ați făcut din țară, / Leru-i ler,
Tot în frig și foame, tot cu mîini întinse,/ Leru-i ler,
Pe la porți străine, ce le stau închise,/ Leru-i ler.

Vin colindătorii cum veneau o dată,/ Leru-i ler,
Să colinde țara asta minunată,/ Leru-i ler,
Dar li-i gura arsă și li-s ochii-n lacrimi,/ Leru-i ler,
Prea degeaba sînge, prea degeaba patimi,/ Leru-i ler.
                                               Tudor Gheorghe

 CALENDARUL



Timpul a reprezentat, încă din zorii civilizaţiei, unul din misterele cele mai profunde ale limitelor minţii umane, dar şi o provocare pragmatică, pe care nevoia de repere cronologică a fiinţării omului a trebuit să o rezolve.
Noţiunile de oră, zi şi an au fost concepute de babilonieni. Aceştia utilizau un calendar lunar, în care lunile începeau cu lună plină, fără să aibă o durată egală, motiv din care se intercalau luni suplimentare, pentru a sincroniza calendarul lor cu anotimpurile.
Egiptenii au inventat calendarul solar, care împărţea anul în 12 luni de 30 de zile, plus 5 sau 6 zile la sfârşitul anului.
Numele actual al lunilor provine de la calendarul roman care avea 10 luni şi un an de 304 zile. În sec. VIII – VII. î.Hr., sau adăugat două luni şi s-a obţinut anul de 355 de zile. Răscoala lusitanilor din anul 154 î.Hr. a pricinuit amânarea schimbării
consulilor cu 10 luni, solemnitatea efectuîndu-se abia la 1 ianuarie 153 î.Hr.
În anul 46 î.e.n. – Caius Iulius Caesar a făcut reforma calendarului alcătuind un calendar solar de 365 de zile împărţit în 12 luni. Pentru cele 6 ore cât considera el că ar fi necesare pentru a completa anul real, Caesar a hotărât să adauge la fiecare 4 ani o zi în plus, prin numărarea de două ori a zilei de 24 februarie. Tot atunci ziua de 1 ianuarie a fost stabilită ca zi de început a anului.
Calendarul iulian a fost folosit timp de 16 secole. În 1572, din pricina întârzierii acumulate de calendar (11 minute şi 16 secunde pe an), papa Grigore al XIII-lea, a resincronizat calendarul cu ciclul solar, dispunând să fie „sărite” 10 zile. Anul gregorian a rămas de 365 de zile, dar anumiţi ani bisecţi au fost suprimaţi (3 ani în decurs de 400 de ani, întotdeauna la început de secol – de exemplu anul 1900)

SĂRBĂTOAREA NAŞTERII DOMNULU
(Creştinismul şi solstiţiul de iarnă)

Sărbătorile de iarnă, la români, încep la 15 noiembrie (Postul Crăciunului) şi ţin până la 7 ianuarie (Sfântul Ioan). Această perioadă (a solstiţiului de iarnă) a fost celebrată înainte de era creştină; astfel romanii sărbătoreau Saturnaliile între 17 şi 24 decembrie. Ei sărbătoreau şi „naşterea soarelui neînvins” (sol invictus) la solstiţiul de iarnă, când zilele reîncep să se lungească.

Principalele sărbători ale ciclului de iarnă - Crăciunul, Anul Nou, Boboteaza - au funcţionat de-a lungul vremii ca momente independente de înnoire a timpului şi de început de an.
În Occident, în anul 354, papa Liberiu fixează sărbătoarea naşterii lui Iisus pe 25 decembrie, fără însă a stabili vreo dată exactă a naşterii acestuia, şi asimilează astfel sărbătorile populare şi păgâne deja existente.
Pentru lingvişti, cuvântul „Crăciun” este un cuvânt ciudat. Unii susţin că ar proveni din limba latină, şi anume din „creatio” (cu sensul de „naştere”) Rămâne însă o pură ipoteză. Alţii susţin că e vorba de un cuvânt mult mai vechi, tracic, dinainte de romanizarea Daciei.
În folclor se spune că fecioara Maria, când trebuia să nască pe Fiul lui Dumnezeu, umbla, însoţită de Iosif, din casă în casă, rugându-i pe oameni să-i ofere adăpost. Ajungând la casa unui anume Crăciun, este dusă de soţia acestuia în grajd, unde îl naşte pe Isus. Se spune că în noaptea sfântă a naşterii lui Cristos s-au deschis cerurile şi Duhul Sfânt a coborât deasupra Fiului lui Dumnezeu, luminând grajdul în care domnea întunericul.
Dincolo de toate acestea însă, se poate vorbi despre Naşterea Domnului
ca despre un moment crucial în istoria omenirii. Iată cum îl descrie evanghelistul
Matei: „Iar dacă S-a născut Iisus în Betleemul Iudeii, în zilele lui Irod regele, iată magii de la Răsărit au venit în Ierusalim, întrebând: Unde este regele Iudeilor, Cel ce S-a născut? Căci am văzut la Răsărit steaua Lui şi am venit să ne închinăm Lui. Şi auzind, regele Irod s-a tulburat şi tot Ierusalimul împreună cu el. Şi adunând pe toţi arhiereii şi cărturarii poporului, căuta să afle de la ei: Unde este să Se nască Hristos? Iar ei i-au zis: În Betleemul Iudeii, că aşa este scris de proorocul: Şi tu, Betleeme, pământul lui Iuda, nu eşti nicidecum cel mai mic între căpeteniile lui Iuda, căci din tine va ieşi Conducătorul care va paşte pe poporul Meu Israel.
Atunci Irod chemând în ascuns pe magi, a aflat de la ei lămurit în ce vreme s-a arătat steaua. Şi trimiţându-i la Betleem, le-a zis: Mergeţi şi cercetaţi cu de-amănuntul despre Prunc şi, dacă Îl veţi afla, vestiţi-mi şi mie, ca, venind şi eu, să mă închin Lui. Iar ei, ascultând pe rege, au plecat şi iată, steaua pe care o văzuseră în Răsărit mergea înaintea lor, până ce a venit şi a stat deasupra, unde era Pruncul. Şi văzând ei steaua, s-au bucurat cu bucurie mare foarte. Şi intrând în casă, au văzut pe Prunc împreună cu Maria, mama Lui, şi căzând la pământ, s-au închinat Lui; şi deschizând vistieriile lor, I-au adus Lui daruri: aur, tămâie şi smirnă. Iar luând înştiinţare în vis să nu se mai întoarcă la Irod, pe altă cale
s-au dus în ţara lor.” (Evanghelia dupa Matei 2, 1-12)

TRADIŢII DE CRĂCIUN

Ignatul (tăierea porcului  - 20 decembrie) este un moment deosebit de important ce anticipează Crăciunul. Apoi, pregătirea mâncărurilor după ritualuri bine orânduite. Se pregătesc cârnaţii, toba, răciturile, sarmalele, friptura de porc, şi nelipsitul cozonac ce vor trona pe masa de Crăciun, fiind la loc de cinste alături de vinul roşu cinstit de toată lumea.

Bradul de Crăciun

O, brad frumos

„O brad frumos, o, brad frumos,
Cu cetina tot verde,
Tu eşti copacul credincios,
Ce frunza nu şi-o pierde…“

Acei ce nu te înţeleg
Te vând legat în piaţă,
Dar noi, ca oameni care trec,
Noi te iubim pe viaţă.

Că tu eşti pomul nostru bun,
În casa noastră toată,
Răsari mereu cu Moş Crăciun
Şi nu pleci niciodată.

O, brad frumos, tu nu decazi,
Chiar dacă n-ai nici nume,
De-am fi şi noi pe lume brazi
Ar fi mai bine-n lume.

Cum mergi atât de mult pe jos
Şi cerul sfânt te-apasă,
Tu eşti toiagul lui Cristos,
În fiecare casă.

Cu lumânări şi cu beteli
Şi irizări divine,
Spălăm uitări, spălăm greşeli
Şi ne rugăm la tine.

Vei fi şi tu bătrân cândva,
Te va usca pustiul,
Dar noi vom sta în casa ta,
Că ne vei fi sicriul.

Dar din eternul tău răsad
Nimic nu se va pierde,
Mereu va fi sub cer un brad
Cu cetina tot verde..

Mereu câte-un copil sfios
Va plânge spre fereastră,
O, brad frumos, o, brad frumos,
Coboară-n casa noastră.
Adrian Păunescu


        Unul din momentele importante ale serii de 24 decembrie este împodobirea bradului de Crăciun. Simbolistica populară a bradului este una deosebit de bogată. Într-un obicei tradiţional, copilul primea, la naştere, un brăduţ adus din pădure, care se sădea în curte. Din acel moment, bradul devenea protectorul micuţului şi îl apăra de toate relele.
Mai târziu, adolescentul şi adultul veneau frecvent lângă bradul-fratem care prelua asupra sa boala, depresia psihică şi chiar nenorocirile celui ce îi cere ajutorul. În aceste întâlniri, bradul îşi încărca „fratele“ cu energie benefică.
La moartea unui tânăr încă necăsătorit se mai păstrează şi azi ritualul împodobirii unui brad  (eventual chiar bradul-frate dăruit la naştere), care se pune pe mormântul decedatului, pentru a trece împreună în lumeam de apoi. În cazul când murea un localnic, plecat departe de casă, se obişnuia o procesiune specială de înmormântare, în care sicriul ce se îngropa avea, în interior, un brad în locul celui dispărut.
Aceste obiceiuri au dus la concluzia că bradul de Crăciun are, o origine precreştină; unii văd în el o reprezentare a „arborelui lumii” (o prelungire a vechilor culturi închinate arborilor) în timp ce alţii îi atribuie o descendenţă directă din „arborele paradisului”, împodobit cu mere de un roşu aprins, ce amintesc de păcatul primordial.
Realitatea e că, pănă în secolul al XV-lea, oamenii îşi împodobeau casele, la Crăciun, cu crenguţe verzi, abia ulterior acestea fiind înlocuite cum un brad întreg. Conform documentelor, în 1605, la Strasbourg, a fost înălţat primul
pom de Crăciun într-o piaţă publică. Nu avea încă lumânări şi era împodobit cu mere roşii.
În 1611, la Breslau, ducesa Dorothea împodobeşte primul brad de Crăciun aşa cum îl ştim astăzi. Lumânările au început să fie folosite la decorarea bradului în secolul al XVIII-lea, în Germania, acestea simbolizând focurile solstiţiare din antichitate.
În Liban, în locul bradului este împodobit cedrul, iar în Ierusalim se folosesc crengi de eucalipt. În Africa de Sud-Vest pomii de Crăciun sunt salcâmii sau palmierii, iar în China, chiparoţii.
Obiceiul împodobirii bradului de Crăciun, de sorginte nordică, a fost adoptat iniţial de românii bogaţi. La început bradul era împodobit cu mere, mai apoi fiind decorat cu nuci vopsite şi conuri aurite. Începând din secolul XX, la aceste podoabe s-au adăugat micile jucării şi globuri, care au devenit tradiţionale.

DE LA MOŞ NICOLAE LA MOŞ CRĂCIUN


Moş Crăciun (Santa Claus) este un „urmaş“ al Sfântului Nicolae. Acesta din urmă, potrivit legendei, a trăit pe vremea împăraţilor Diocleţian şi Maximilian (284-305) şi a devenit cunoscut pentru ajutorul pe care-l oferea celor nevoiaşi. Fiind Arhiepiscop de Myra (oraş port la Marea Mediterană), putea fi văzut deseori, îmbrăcat în roşu şi alb, (culorile robei episcopale), călare pe un măgar, înmânând daruri copiilor.
Data naşterii sale este necunoscută, şi nu există o biografie detaliată a sa, totuşi, se cunoaşte data morţii - 6 Decembrie (345). Moaştele Sfântului au fost luate, în anul 1087, din Myra, de către neguţătorii italieni şi aduse la Bari, unde - pe 22 iunie 1197 - a fost sfinţită o biserică, în care se află şi azi rămăşiţele sale pământeşti.
În Evul Mediu, aniversarea morţii sale a devenit o zi în care se ofereau daruri în numele său. În timpul Reformei Protestante din secolul al XVI-lea, Martin Luther a încercat să oprească venerarea sfinţilor, iar sărbătoarea Sfântului Nicolae a fost abolită în unele ţări europene. Cel ce oferea daruri a luat alte nume: în Germania, a devenit Der Weinachtsmann („Crăciunul“), Pere Noël în Franţa, Santa Claus în Marea Britanie şi în colonii. Danezii, care îl numeau pe Sfântul Nicolae - Sinter Klaas, au avut un rol important în răspândirea faimei bătrânului care aduce daruri.
Fondând New York-ul (numit iniţial New Amsterdam) ei au adus în lumea nouă şi sărbătorirea lui Sinterklaas - Santa Claus în pronunţie americană, nume folosit astăzi de toată lumea anglosaxonă.
În 1809, Washington Irving (autorul „Povestirilor din caverna adormita“) a scris despre Sinterklaas în „O istorie a New Yorkului“, descriindu-l ca pe un omuleţ rotunjor, într-un costum danez tipic, cu bufanţi pe genunchi şi o pălărie cu boruri mari. O contribuţie importantă  la imaginea lui Moş Crăciun, cel de azi, a avut-o şi Thomas Nast. Ilustratorul a publicat, în revista săptămânala Harper“, timp de 20 de ani începând cu 1860, o serie de desene şi versuri în care îl descrie pe Moş Crăciun. Nast este cel ce îl îmbracă într-o tunică roşie, îmblănită, peste care este încins cu o centura lată din piele. Tot Nast povesteşte cum acasă la Moş Crăciun (la Polul Nord), există un atelier unde sunt făcute jucării, distribuite după două liste: una cu copiii cuminţi şi una cu copiii răi.
Dar Santa Claus, aşa cum îl ştim azi, s-a „născut“  abia în 1931, fiind creaţia lui Haddon Sundblom. Artistul l-a imaginat pe îndrăgitul personaj ca pe un omuleţ rotofei, cu faţa jovială şi barba mare. În timp, la mitul lui Moş Crăciun s-au adăugat multe alte amănunte: vorbeşte fluent toate limbile pământului, inclusiv limbajul secret al spiriduşilor; casa lui Moş Crăciun s-a „mutat“ de la Polul Nord (unde nu există reni) în Laponia, Finlanda etc.

COLINDELE


Colinde, colinde

Colinde, colinde,
E vremea colindelor,
Căci gheaţa se'ntinde
Asemeni oglinzilor.
Şi tremură brazii
Mişcând rămurelele,
Căci noaptea de azi-i
Când scântee stelele.

Sărbătoarea Crăciunului este anunţată şi prin obiceiul copiilor de a merge cu colindul, pentru a vesti Naşterea Mântuitorului. Colindele sunt cântece tradiţionale legate de sărbătorile de iarnă (Crăciunul), ele avându-şi obârşia în perioada precreştină. Iniţial, aveau o funcţiune rituală, menită să invoce fertilitatea, rodirea şi belşugul, fie la începutul anului agrar (primăvara), fie la culegerea recoltelor.
Un alt scop, des reliefat de colinde, ţinea de alungarea spiritelor rele şi de invocarea strămoşilor. În acest sens, ele „moştenesc” spiritul magic al sărbătorilor păgâne: (Saturnaliile, Calendele sau Dies natalia Solis Invicti) Peste timp, din semnificaţia iniţială a colindelor s-a păstrat doar atmosfera sărbătorească, de ceremonie, petreceri şi urări.
Adevăratele colinde se desfăşoară în seara şi noaptea de Crăciun, colindătorii urând în fiecare casă, prin formulele consacrate ale colindului, bunăstare, fericire, sănătate şi primind daruri.

COLINDATUL CU STEAUA


Steaua sus răsare

Steaua sus răsare ca o taină mare,
Steaua luminează şi adeverează.
Steaua străluceşte şi lumii vesteşte
Că astăzi curata, prea nevinovata,
Fecioara Maria naşte pe Mesia,
În ţara vestită, Vifleem numită.
Magii cum zăriră steaua, şi porniră,
Mergând după rază, pe Cristos să-l vază.
Şi dacă sosiră, îndată-L găsiră;
La dânsul intrară şi i se-nchinară,
Cu daruri gătite, lui Cristos menite,
Luând fiecare, bucurie mare,
Care bucurie, şi aici să fie,
De la tinereţe pân’ la bătrâneţe.
Umbatul cu steaua este un obicei vechi ce se întâlneşte la toate popoarele creştine. Acest obicei vrea să amintească steaua care a vestit naşterea lui Isus şi i-a călăuzit pe cei trei magi. Cântecele „de stea” provin din surse diferite: unele din literatura bizantină ortodoxă, altele din literatura latină medievală a Bisericii Catolice, câteva din literatura de nuanţă Calvină şi multe din ele, chiar din tradiţiile locale. Micul cor al stelarilor, care intră în casă în zilele Crăcinului, cântă versuri religiose despre naşterea lui Isus.

Cu steaua

Prin viforniţa de-afară,
Am venit cu steaua iară,
Şi pe unde am venit
Calea s-a întroienit;
Nu-i chip drumul de găsit!

Strat de strat s-aşterne neaua,
Noi mai colindăm cu steaua;
Fiul din Ierusalim,
Pe Mesia, să-l vestim.
Oamenii să-nveselim! ...

Gerul aspru, iarna grea
Frig în staule era
Când copilul blând, Iisus,
Fiul Tatălui de sus,
Mântuirea ne-a adus ...

Iarna-n streşini prinde salbe,
Merii scutură flori albe,
Dumnezeu stăpân milos,
Harul să-şi coboare jos.
- Fericiţi întru Hristos! ...

Ajunul Crăciunului începe cu colindul „Bună dimineaţa la Moş Ajun!”.


Bună dimineaţa la Moş Ajun
Şi mâine cu bine la Moş Crăciun
Am venit şi noi odata
La un an cu sănătate,
Domnul Sfânt să ne ajute
La covrigi și la nuci multe!
Şi la anul iar venim
Sănătoşi să vă găsim.
La anul şi la mulţi ani!

În casele frumos împodobite, începând cu noaptea de 23 spre 24 decembrie, de la miezul nopţii, la ferestre  răsună glasul micilor colindatori, aceştia fiind răsplătiţi cu fructe, covrigi, dulciuri şi chiar bani. Cu traista după gât, cu băţul în mână şi căciula pe urechi, colindătorii merg din casă-n casă şi strigă la ferestrele luminate: „Primiţi cu colindul? Ne dati ori nu ne dati?”. Daca cei din casă le deschideau spre a le împărţi colindeţi („…mere, prune, nuci, covrigi”), cântă la fereastră:

Auzit-am, auzit

Auzit-am, auzit
Că s-a născut Domnul Sfânt
În staulul boilor
În ocolul oilor
În paiele grâului,
În ogrinjii fânului,
Şi la apa lui Iordan
Tot pe drum de maghiran
Acolo s-a botezat
De Ioan cel preacurat,
Frumos nume i-au aflat,
Iisus Hristos Împărat.

În Ajun de Moş Crăciun

Din an în an pornesc la geam
Voioşi cu moş Crăciun,
E ger cumplit, e drumul greu
Da-i obicei străbun .

Acum străbunii cântă-n cor
Colindul sfânt şi bun
Tot moş era şi-n vremea lor
Bătrânul moş Crăciun

E sărbătoare şi e joc
În casa ta acum
Dar sunt bordeie fără fum,
Şi mâine-i moş Crăciun

Şi-acum te las, fii sănătos
Şi vesel de Crăciun,
Dar nu uita când eşti voios
Române să fi bun.

Scoală gazdă bună

Scoală gazdă bună, scoală nu mai sta,
Florile sunt dalbe, flori de măr,
Că venim acuma a vă colinda
Florile sunt dalbe, flori de măr.

Omul bun ne va primi
Şi cu drag ne va cinsti
După datini colindăm
La mulţi ani, noi vă urăm!

Florile dalbe

Scoală gazdă din pătuţ/ Florile dalbe
Şi ne dă un colăcuţ/ Florile, florile dalbe

Că mămuca n-o făcut/ Florile dalbe
Sită deasă n-o avut/ Florile, florile dalbe

Pe când sită-o căpătat/ Florile dalbe
Covata i s-o crăpat/ Florile. florile dalbe

Când covata o lipit/ Florile dalbe
Cuptorul nu s-o urnit/ Florile, florile dalbe

Când cuptorul o lipit/ Florile dalbe
Crăciunul o şi venit/Florile, florile dalbe

Domnuleţ şi Domn din cer


Mare-i seara de-astă seara
Domnuleţ şi Domn din cer
Şi nu-i seara de-astă seara
Ci e seara lui Crăciun,
Lui Crăciun celui bătrân

Când s-a născut Fiul sfânt,
Fiul sfânt pe-acest pământ.
Fiul plânge, stare n-are,
Pe braţele mamei sale.

Noi umblăm şi colindăm
Cestor feţe le-nchinăm.
Ne-nchinăm cu sănătate
Tot de bine s-aveţi parte

Hristos să vă dea de toate,
Viaţă lungă, sănătate.

Sus, la poarta Raiului

Susa, la poarta Raiului
Paşte turma Tatălui,
Turma Tatălui.
Linu-i lin şi iarăşi lin,
Bate vântul frunza lin,
Lin şi iarăşi lin.

Dar la urmă cine sta?
Stă chiar Maica Precista,
Maica Precista.
Linu-i lin şi iarăşi lin,
Bate vântul frunza lin,
Lin şi iarăşi lin.

Lângă ea, un legănel,
Cu un Copilaş în el,
Copilaş în el.
Linu-i lin şi iarăşi lin,
Bate vântul frunza lin,
Lin şi iarăşi lin.

Copilaşul când plângea,
Maica Sfântă lin cânta,
Maica lin cânta.
Linu-i lin şi iarăşi lin,
Bate vântul frunza lin,
Lin şi iarăşi lin.

Domn, Domn să-nălţăm

Am plecat să colindăm
Domn, Domn să-nălţăm!
Când boierii nu-s acasă
Domn, Domn să-nălţăm!

C-au plecat la vânătoare
Domn, Domn să-nălţăm!
Să vâneze căprioare
Domn, Domn să-nălţăm!

Căprioare n-au vânat
Domn, Domn să-nălţăm!
C-au vânat un iepuraş
Domn, Domn să-nălţăm!

Să facă din pielea lui
Domn, Domn să-nălţăm!
Veşmânt frumos Domnului
Domn, Domn să-nălţăm!

Legănelul lui Iisus

Colo-n sus pe-un deal frumos,
Unde-i cerul luminos,
Într-un leagăn stă culcat;
Fiul Maicii înfăşat.
Leagan verde, legănel
Tot din lemn de păltinel
Raza blândă-a soarelui,
Scaldă faţa Domnului,
Vântul dulce-l tragănă,
Pruncul de ni-l leagănă.
Cântă îngerii în cor,
Să vestească tuturor,
Astăzi cerul s-a deschis,
Pe Hristos ni l-a trimis.

O, ce veste minunată

O, ce veste minunată
În Betleem se arată
Că a născut prunc
Prunc din Duhul Sfânt
Fecioara Maria.
Când la Betleem Maria
Săvârşind călătoria
În sărac locaş,
Din acel oraş
A născut pe Mesia.
Pe fiul cel din vecie
Ce L-a trimis Tatăl mie,
Să se nască şi să crească
Să ne mântuiască.

Larg deschideţi poarta

Larg deschideţi poarta sufletelor voastre,
N-am venit să cerem, ci-am venit să dăm.
Dalbe şi iar dalbe, flori adevărate,
Ca şi vestea bună ce v-o colindăm,

Dalbe şi iar dalbe, flori adevărate,
Dalbe şi iar dalbe, florile de măr.

Dincolo de munţii vieţii şi-ai himerei,
Le-am cules azi noapte florile de măr,
Le-am cules din munţii unde veşnic merii
Roditori de aur sunt într-adevăr.

Florile pe care le-am cules azi noapte
Vor rodi în brazda sufletelor toate,
Merele de aur, merele visate
De colindătorii veacurilor toate.

Doar în toamna asta merii-au fost sădiţi
Florile sunt dalbe, flori de măr,
Şi în noaptea asta iată-i înfloriţi
Florile sunt dalbe, flori de măr.

Din căldura inimii vor înflorii
Florile sunt dalbe, flori de măr,
Şi în pacea casei voastre vor rodi
Florile sunt dalbe, flori de măr.

Astăzi s-a nascut Hristos

Astăzi s-a născut Hristos
Mesia, chip luminos
Lăudaţi şi cântaţi şi vă bucuraţi.

Mititel şi-nfăşăţel
În scutec de bumbăcel,
Lăudaţi şi cântaţi şi vă bucuraţi.

Maica Sfântă îi zâmbeşte
Şi cu dragoste-L priveşte,
Lăudaţi şi cântaţi şi vă bucuraţi.

Cine-Ţi va asculta povaţa
Îşi va mântui viaţa,
Lăudaţi şi cântati şi vă bucuraţi.

Şi de-acum până-n vecie
Mila Domnului să fie,
Lăudaţi şi cântaţi şi vă bucuraţi.

Noi umblăm şi colindăm

Noi umblăm şi colindăm
Pe Iisus să-L căutăm
Bună seara, seara de Crăciun!
Şi umblăm din casă-n casă
La acei care ne lasa.
Bună seara, seara de Crăciun!
Unde poarta-i încuiată
Noi sărim şi `peste poartă
Bună seara, seara de Crăciun!
De la mic şi pân-la mare
Căci azi toţi au sărbătoare
Bună seara, seara de Crăciun!
Sărbătoarea cea mai dulce
Nimeni nu vrea să se culce
Bună seara, seara de Crăciun!
Noi umblăm precum umblară
Maica sfântă într-o seară
Bună seara, seara de Crăciun!
Cu Iisus la inimioară
Să-i găsească o căscioară
Bună seara, seara de Crăciun!
Ca să-şi nască pruncul dulce
Şi-n căldură să şi-L culce
Bună seara, seara de Crăciun!
Nimen-n lume n-o lăsară
Trebuia să nască afară
Bună seara, seara de Crăciun!
Într-o peşteră pustie
În cumplită sărăcie
Bună seara, seara de Crăciun!
Asta seară toţi să cânte,
Lui Iisus şi Macii Sfinte
Bună seara, seara de Crăciun!
C-a voit să îndulcească
Suferinţa omenească
Bună seara, seara de Crăciun!
Te lăsăm acum creştine
Dar să ne-ntâlnim cu bine
Bună seara, seara de Crăciun!

Colindiţa

Colindiţa nu-i mai multă
Să trăiască cine-ascultă.
Sus la ceruri o-nălţăm
Şi la gazde o-nchinăm.

O-nchinăm cu veselie
Şi cu  mare bucurie,
C-am ajuns seara de-ajun
A bătrânului  Crăciun.

Sus, mai sus v-am înălţat,
Ce-am ştiut noi v-am cântat.
Să rămâneţi sănătoşi,
Sănătoşi şi bucuroşi.

C-am ajuns ziua cea sfântă,
Când colindele se cântă,
Sărbătoara lui Cristos,
Să vă fie de folos.


SORCOVA

În ajunul Crăciunului, ca şi în ajunul Anului Nou (când „se umblă cu sorcova“), în toate provinciile româneşti, copiii formează grupuri şi pornesc pe la casele gospodarilor cântând: „Florile dalbe”, „Lerui ler”, „Ziurel de ziua” etc..
Umblatul cu sorcova, în dimineaţa Anului Nou, este, în egală măsură, un obicei străvechi şi o bucurie a copiilor. Obiceiul Sorcovei este mai cunoscut în Muntenia, dar îl regăsim răspândit şi în restul ţării. El este practicat de copii de la 3-4 ani până la 12 - 13 ani. Există zone ale ţării unde cu sorcova merg numai băieţi, iar în altele numai fete. Adesea copiii merg câte doi, alteori merge doar unul singur, colindând membrii familiei sau un grup de vecini.
Numele sorcovei vine de la cuvântul bulgar „surov“ care are sensul de verde şi fraged, aluzie la o ramură abia îmbobocită, ruptă odinioară dintr-un arbore. Tradiţional, sorcova se confecţiona dint-o creangă de copac, în jurul căreia se împleteau flori sau podoabe din hârtie sau alte materiale colorate. După confecţionare aceasta juca, întrucâtva, rolul unei baghete magice, care transmitea vigoare şi tinereţe celui atins de ea.
Textul urării, care aminteşte de un ritual magic, are rolul de a amplifica
acest efect: „Sorcova, vesela, / Să trăiţi, să-mbătrâniţi, / Ca un măr, ca un păr, / Ca un fir de trandafir. / Ca merii, ca perii / În mijlocul verii, / Ca viţa de vie / La Sfânta Marie. / Tare ca piatra, / Iute ca săgeata / Tare ca fierul / Iute ca oţelul“. Uneori textul continuă cu urări pentru gospodăria şi avutul celui sorcovit: „Vacile lăptoase, / Oile lânoase / Porcii unsuroşi / Copii sănătoşi”. Şi se încheie cu o formulă în care este invocată, într-o manieră uşor ironică, răsplata celui ce a făcut urarea: „Câte cuie sunt în casă / Atâţia galbeni pe masă. / La anul şi la mulţi ani! “.
În Moldova, Muntenia şi în unele părţi din Oltenia întâlnim obiceiul numit Semănatul. Cu semănatul umblă copii de până la 10 ani, în grupuri mici sau individual. Ei poartă trăistuţe atârnate de umăr, pline cu seminţe de cereale, pe care le presară în curte, în casă şi în faţa gazdei căreia i se adresează urarea, destul de asemănătoare cu cea de la sorcovă: „Înfloriţi / Ca merii / Ca perii / În mijlocul verii / Ca toamna cea bogată / Mult îmbelşugată / La anul şi la mulţi ani!

PLUGUŞORUL

Pluguşorul e un stăvechi obicei agrar, care se practică legat de manifestările augurale ocazionate de întâmpinarea noului an. În ajunul Anului Nou cetele de colindători intră din casă în casă să ureze, purtând bice (harapnice) din care pocnesc, clopoţei, tălăngi, etc. Urarea este o lungă invocaţie în versuri, ce prezintă succesiunea muncilor agricole - de la aratul ogorului până la coptul colacilor.


PLUGUŞOR

Aho ! Aho! Copii şi fraţi staţi puşin şi nu mânaţi
Lângă boi v-alăturaţi şi cuvântul mi-ascultaţi:
S-a sculat mai an bădiţa Traian
Şi-a-ncălecat pe un cal învăţat,
Cu şaua de aur, cu numele de Graur,
Cu potcoave de argint cum e sprinten la fugit,
Cu frâu de mătase cât viţa de groase
Mânaţi, măi !
Hăi !, Hăi !

În scări el s-a ridicat peste câmpuri s-a uitat
Ca s-aleagă-un loc curat de arat şi semănat
Şi curând s-a apucat câmpul neted de arat
S-a apucat într-o joi c-un plug cu doisprezece boi
Boi bourei, în coadă codălbei, în frunte, ţintăţei
Mânaţi, măi !
Hăi ! Hăi!

Ziua toată a lucrat brazdă neagă-a răsturnat
Şi prin brazde-a semănat grâu mărunt
Şi grâu de vară deie Domnul să răsară
Mânaţi, măi !
Hăi ! Hăi !

Şi când lucrul a sfârşit iată, mări s-a stârnit
Un vânt mare pe pământ şi ploi multe după vânt
Pământul de-a răcorit şi sămânţa a-ncolţit
Mânaţi, măi !
Hăi ! Hăi !

La luna, la săptămâna îşi umplea cu apă mâna
Şi se ducea ca să vadă de i-a dat Dumnezeu roadă
Şi de-i grâul răsărit şi de-i spicul aurit
Era-n spic ca vrabia şi în pai ca trestia
Mânaţi, măi !
Hăi ! Hăi !

Traian iute s-a întors şi din grajd, pe loc, a scos
Un alt cal, mai năzdrăvan cum îi place lui Traian:
Negru ca corbul, iute ca focul, de nu-l prinde locul.
Şi voios a-ncălecat la Tighina-a apucat şi oţel a cumpărat
Ca să facă seceri mari pentru secerători tari
Şi să facă seceri mici pentru copilaşi voinici
Şi-altele mai mărunţele cu mănunchi de floricele
Pentru fete tinerele şi neveste ocheşele
Mânaţi, măi !
Hăi ! Hăi !

Şi-a strâns fine şi vecine şi toţi finii ţi vecinii
Şi vreo trei babe bătrâne care ştiu rândul la pâine
Şi pe câmp i-a dus şi pe toţi i-a pus
La lucrul pământului în răcoarea vântului
Mânaţi, măi !
Hăi ! Hăi !

Ei cu stânga apuca şi cu dreapta secera
Şi prin lan înainta de părea că înnota
Alţii-n urma lor lega snopuri-nalte aduna
Şi clăi mândre ridica ce la soare se usca
Mânaţi, măi !
Hăi ! Hăi !

Apoi carele-ncărca şi pe toate le căra
Şiră-naltă că dura în capul pământului
În bătaia vântului
Apoi aria-şi făcea şi din grajd mai aducea
Zece iepe tot sirepe
Şi de par că le lega şi pe toate le mâna
Împrejurul parului deasupra fatarului
Mânati, măi !
Hăi ! Hăi !

Iepele mereu fugea funia se tot strângea
La par iute ajungea şi grâul se secera
Şi flăcăii-l vântura dimerlia scutura
Căruţele încărca şi spre moară le pornea
Mânaţi, măi !
Hăi ! Hăi !

Iară hoaţa cea de moară când văzu atâtea care
Încărcate cu povară puse coada pe spinare
Şi-o luă pe scoc la vale, la cea luncă de scăpare
Luncă mare frunză n-are, luncă mică frunza-i pică
Iar morarul, meşter bun zărea moara prin cătun
Şi-şi lua cojoc miţos şi mi-l îmbrăca pe dos
Şi-şi lua ciocan la brâu iar în mână lua un frâu
Apoi iute alerga moara cu frâu o lega
Şi-o apuca de călcâi de-o punea pe căpătâi
Şi-i da cu ciocanu-n şele de-o aşeza pe măsele
Că de-al dracului ce era nici păr în cap nu avea
Mânaţi, măi !
Hăi ! Hăi !

El o lua de lăptoc şi-o da iar în vad, la loc.
Şi turna deasupra-n coş grâu mărunt de cel roş
Grâul s-aşeza pe vatră şi din coş cădea sub piatră
De sub piatră, în covată curgea făina curată
Mânaţi, măi !
Hăi ! Hăi !

Traian mult se bucura zeciuiala morii da
Pe morar îl dăruia apoi, călare suia
Şi voios se înturna cu flăcăii ce mâna
Iar boii se opintea şi roţile scârţâia
Mânaţi, măi !
Hăi ! Hăi !

Iară mândra jupâneasă, Cosânzeana cea frumoasă
Auzea tocmai din casă chiotul flăcăilor scârţâitul carelor.
Şi-n cămară că mergea şi din cui îşi alegea
Sită mare şi cam deasă tot cu pânză de mătase.
Mâneci albe sufleca braţe dalbe arăta.
Şi cernea, mări, cernea făină se aşternea.
Apoi maia plămădea şi-o lăsa până dospea.
Apoi, colaci învârtea pe lopată mi-i culca
Şi-n cuptor îi arunca
Apoi, iară, cu lopata rumeni îi scotea şi gata.
Atunci, ea-mpărţea vreo cinci la flăcăii cei voinici
Şi-mpărţea trei colăcei la copiii mititei.
Iară mândrului bărbat îi dădea un sărutat.
Mânaţi, măi !
Hăi ! Hăi !

Cum a dat Dumnezeu an, holde mândre lui Traian,
Astfel să dea şi la voi, ca s-avem parte şi noi.
Să vă fie casa, casă ! Să vă fie masa, masă !
Tot cu mesele întinse şi cu feţele aprinse
Şi cu casele grijite cu buni oaspeţi locuite.
Şi câte şindrili pe casă atâţia galbeni pe masă.
Şi la anul să trăiţi să vă găsim înfloriţi
Ca merii, ca peri în mijlocul primăverii.
Mânaţi, măi !
Hăi ! Hăi !

De urat am mai ura dar ni-e că vom însera
Şi-avem a trece-n cale o dumbravă rea din vale,
Unde sunt fete nebune ce asvârle cu alune
Şi se leagă de feciori ca albinele de flori
Şi le-ncurcă cărările tot cu dezmierdările.
Dumneavoastră s-aveţi parte de curţi-nalte, luminate,
Văruite, şindrilite şi cu fereşti sticluite.
Noi avem bordee mici bune de plugari voinici
Veltucite şi lipite cu şindrili acoperite
Dar câte şindrili la noi atâţi bani fie la voi.
Şi mulţi ani să mai trăiţi ca florile să-nfloriţi
Pe plugari să-i dăruiţi cu vin, fripturi şi plăcinţi
Opriţi plugul, măi flăcăi!
Hăi ! Hăi !

CAPRA



Începând cu Ignatul şi sfârşind cu zilele Crăciunului, în alte părţi de la Crăciun iar în altele obişnuinduse numai în ziua de Sfântul Vasile, există obiceiul ca flăcăii să umble cu ţurca, capra sau brezaia. Ca şi la celelalte jocuri cu măşti practicate în timpul sărbătorilor de iarnă, şi în jocul caprei şi-au făcut loc, pe lângă măştile clasice (capra, ciobanul, ţiganul, butucarul), măştile de draci şi moşi care, prin strigătele, chiotele şi mişcările caraghioase ale celor ce le poartă, măresc nota de umor şi veselie, dând uneori o nuanţă de grotesc. Jocul „caprei” (uciderea, bocirea, înmormântarea, învierea) la origine a fost, desigur, un ceremonial grav, un element de cult. În cadrul sărbătorilor agrare jocul a devenit un ritual menit să aducă rodnicie anului care urmează, spor de animale în turmele păstorilor, succesul recoltelor - invocat şi evocat de boabele care se aruncau de gazdă peste cortegiul „caprei”. Aceasta se pare că îşi are originea în obiceiurile romanilor: fie în jocurile şi cântecele desfăşurate în jurul altarelor păgâne de preoţii sau cântăreţii travestiţi în dobitoace cu ocazia sărbătorilor date pentru cinstea zeilor. Capra joacă după fluier iar la terminare, unul din flăcai, apropiinduse de masa unde sunt membrii familiei, începe să vornicească.

VICLEIMUL

În unele locuri, în noaptea Crăcinului se cântă – interpretează – Vicleimul (sau Irozii), la care participă copiii. Această dramă religioasă înfăţişează misterul Naşterii lui Hreistos. Vicleimul apare la noi pe la sfârşitul secolului al XVIII-lea. Originea lui este apuseană şi se leagă de povestea celor trei magi.

COLACII DE CRĂCIUN

Potrivit tradiţiei, colacii pentru Crăciun se preparăm în ziua de 23 decembrie, din aluat dospit, de către femei „curate“. Colacul este un simbol al roadelor împlinite şi al nădejdii oamenilor într-o viitoare recoltă îmbelşugată.
Dăruiţi colindătorilor şi, prin pomană, spiritelor morţilor, sunt alimente sacre, fără de care nu se poate concepe petrecerea Crăciunului.

REVALIONUL

„Revelion” este un termen care vine din limba franceză, réveillon, un derivat de la réveil. La început, acest cuvânt era folosit pentru masa ce avea loc în noaptea de Crăciun. Profesorul universitar Ion Ghinoiu susţine că Revelionul nu este altceva decât un ceremonial funerar al antichităţii ocazionat de moartea şi renaşterea simbolică a zeului primordial al omenirii, Anu. Astfel, stingerea luminilor în noaptea de Revelion ar semnifica întunericul şi haosul desăvârsite provocate de moartea divinităţii, iar aprinderea luminilor ar simboliza renaşterea
acesteia.

POEZIILE IERNII

George Coşbuc

Colindătorii

Cad fulgii mari încet zburând,
Şi-n casă arde focul,
Iar noi pe lângă mama stând
De mult uitarăm jocul.

De mult şi patul ne-aştepta,
Dar cine să ne culce?
Rugată, mama repeta
Cu glasul rar şi dulce,

Cum sta pe paie-n frig Hristos
În ieslea cea săracă,
Şi boul cum sufla milos
Căldură ca să-I facă,

Drăguţ un miel cum I-au adus
Păstorii de la stână
Şi îngeri albi cântau pe sus
Cu flori de măr în mână.

Şi-auzi! Răsar cântări acum,
Frânturi dintr-o colindă,
Şi vin mereu, s-opresc în drum,
S-aud acum în tindă –

Noi stăm cu ochii pironiţi
Şi fără de suflare;
Sunt îngerii din cer veniţi
Cu Lerui Domnul mare!

Ei cântă înălţător şi rar
Cântări de biruinţă,
Apoi se-ntorc şi plâng amar
De-a Iudei necredinţă,

De spini, de-ostaşi, şi c-a murit…
Dar s-a deschis mormântul
Şi El acum e-n cer suit
Şi judecă pământul.

Şi până nu tăceau la prag,
Noi nu vorbeam nici unul –
Sărac ne-a fost, dar cald şi drag
În casă-ne Crăciunul.

Şi când târziu ne biruia
Pe vatra caldă somnul,
Prin vis vedeam tot flori de măr
Şi-n faşe mic pe Domnul.


Elena Farago

De ajunul Crăciunului

Toată noaptea asta, colo-n ceruri sus,
Stelele lucrează fără de-ncetare,
Căci le-adună-n clacă steaua sfântă care
A-ndrumat pe vremuri Magii la Iisus.

Torc de zor în noaptea sfântului ajun
Câlţi de nea şi raze harnicele stele,
Pentru noi, copiii, torc să facă ele,
Funia cu trepte pentru Moş Crăciun.

Lungă cât e drumul din pămant la cer,
Trainică să-i ţină cerului povara,
Vor întinde-o-n noapte, nevăzută, scara

Moşului ce luptă cu-ndârjitul ger,
Ca să ne aducă iar, de colo sus,
Pe la toţi copiii darurile care
Ni le va trimite, iar, la fiecare
Sfânta şi duioasa mama-a lui Iisus.


Otilia Cazimir


Ninge!
                       
Ssst! Măicuţa gerului,
Cu mânuţa îngheţată,
Bate-n poarta cerului
Şi întreabă supărată;

- Unde-s stelele de sus?
- Iaca, nu-s!
Vântul rău le-a scuturat
Şi le-mprăştie prin sat.

Uite una: s-a desprins
Dintr-o margine de nor
Şi coboară-ncetişor...
- Oare-a nins?

E un fulg şi-i cel dintâi
Şi aduce-n vânt, ninsoare,
Drumuri albe peste văi,
Râs curat în ochii tăi,

Sănioare,

Zurgălăi...

Baba Iarna intră-n Sat…

Alergând, ca de năpastă,
Au venit buluc pe coastă
Doi băieți
Mai isteți,
Să dea veste
La neveste
C-au văzut în deal la stână,
Coborând din vârf de munte,
Peste ape fără punte,
Iarna sură și bătrână…

Mai târziu, mai pe-nserat,
A intrat și baba-n sat:
Uite-o-n capul podului,
În văzul norodului,
Pe-un butuc de lemn uscat,
Cu cojoc de căpătat,
Cu naframă de furat,
Cu catrință de aba
Vântul să-l strecori prin ea!
Și cum suflă-n pumnii reci,
Scoate pâclă pe poteci,
Iar pe fund de văi destramă
Neguri vinete, de scamă…

Și-au ieșit băieții mici,
Mici și mulți
Și desculți,
Și câțiva mai măricei
Cu biciuști și cu nuiele
Și cu prăștii subțirele,
Să alunge de pe-aici
Iarna cea cu gânduri rele…
Doamna-gerului, bătrână,
S-a sculat de la pământ.
Și-nălțând spre cer o mână,
Ca o cumpănă uscată
De fântană.

A pornit în jos pe vânt,
Încruntată,
Blestemând,
Și-a lăsat în urma ei
Promoroacă și polei;
Pe ogoare,
Corbi și cioare
Prin păduri,
Lupii suri,
Și de-a lungul drumului
Numai scama fumului…

Moş Crăciun

Eu l-am văzut pe Moș Crăciun, e un moșneag
Cu barba albă, cu cojoc și cu toiag,
Ca toti mosnegii care trec pe drum.

Departe, într-o țară fermecată
În care nimeni n-a ajuns vreodată,
Stă singur cuc într-un bordei de fum.

Și trage moșul, trage din lulea.
Și zilele se duc, și iarna vine,
Și prin căsuțe-ncep a-l aștepta
Băieți cuminți și fete mici ca tine.

Și într-o sară, Dumnezeu-cel-Sfânt
Întinde mâna-i bună spre pământ
Și-anină-n cer, de-un fir de borangic,
Un pui de stea pentru Isus cel mic…

Atunci pe nevăzute cărărui,
Pornește Moș-Crăciun cu sacul lui,
Și când adoarme zvonul de colindă,
El bate-ncet la ușa de la tindă.

A sosit, moșneagul bun, și-acum un an,
Dar tu erai prea mica și nu știi:
Ți-a pus sub perinuță jucării
Și-un cerceluș cu piatră de mărgean.

Iar când a fost să iasă din iatac,
Măicuța l-a pândit de după ușă,
Să nu te vâre din greșală-n sac,
Ca pe-o păpușă!

Poveste de omăt

Tu nu știi… A fost odată
O căsuță fermecată
Și-n căsuță-o fată mică,
Un pisoi și o bunică.

Și-ntr-o iarnă, într-o seară,
Fata s-a uitat afară
Și-a văzut cum prin perdea
Stelele râdeau de ea…

Dar pe drum cotit și nins,
Umbră sură s-a desprins:
Un voinic abia de-o șchioapă
Înota-n omăt ca-n apă.

Și proptinduse-n toiag,
Un toiag mai nalt ca el,
A-nceput să cânte-n prag,
Tremurat și subțirel…

Dormi?
Și nici n-am prins de veste!
Ușa s-a închis cu cheia,
Focu-și pâlpâie scânteia,
Și povestea nu-i poveste:

Eu eram fetița-aceea,
Iar bunica - nu mai este…

Uite, vine Moş Crăciun

Prin nămeţi, în fapt de seară,
A plecat către oraş
Moş Crăciun c-un iepuraş
Înhămat la sănioară.

Drumurile-s troienite,
Noaptea vine, gerul creşte...
Cu urechile ciulite
Iepuraşul se grăbeşte.

Uite-o casă colo-n vale,
Cu ferestre luminate.
Moşul s-a oprit din cale,
Cu toiagu-n poartă bate:

- Bună seara, bună seara!
Iaca, vin cu sănioara
Şi cu daruri proaspete.
Bucuroşi de oaspete?

- Bucuroşi, bucuroşi,
Strigă glasuri de copii.
Moşule, de unde vii?
- Iaca, vin din moşi-strămoşi,
Încărcat cu jucării!

Noapte rece şi albastră.
Ies copiii la fereastră,
Să se uite cum coboară,
Prin troianul uriaş,
Moş Crăciun c-un iepuraş
Înhămat la sănioară.

Scrisoare

Moş-Gerilă, toţi îmi spun
Că eşti darnic şi eşti bun.
Eu îţi scriu de mai-nainte
Că-s un bieţel cuminte,
Şi-ţi mai scriu, aşa, să ştii,
Că eu nu-ţi cer jucării,
Cum ţi-ar cere alţi copii –
Însă nu m-aş supăra
Dacă tot mi-ai da ceva!
Dacă vrei, dă-mi o plăcuţă,
Că mi-am spart-o pe cea veche,
Adă pentru pisicuţă,
Motocel roş la ureche.
Lui bunicu – o lulea –
C-a pierdut-o, sărăcuţu’…
Poate-aduci vreun os lui Cuţu?
Poate ai vreo acadea?
Lui Dănuţ cel mititel,
Care plânge-n copăiţă,
Să-i aduci un covrigel…
Noapte bună!
Niculiţă

La drum

Moş Gerilă, la urcuş,
S-a pornit cu sacu-n spate.
Drumu-i rău, şi-i lunecuş,

Lung se uită îndărăt,
Scuturându-şi barba rară
De omăt,
Şi oftează sub povară:

-Greu tătucă, greu de tine!
Iaca, stau şi mă socot
Dacă nu cumva-i mai bine
Să mă mut mai cătră vară,
Că-s bătrân şi nu mai pot!…

Nicolae Labiș

Scrisoare mamei de Anul Nou

În munţii noștrii astăzi zăpezile torc leneș,
Izvoarele îngheaţă în clinchete subţiri,
Și caprele de munte nervoase prin poiene-și
Urmează-n taină calea iernaticei iubiri

Cred că pe masă vinul așteaptă-n adormire -
E vinul roș din care pe-atunci n-ai vrut să-mi dai,
În vremurile-acelea săpate-n amintire
C-o mamă grijulie și-un băieţel bălai.

Oh, lumea cenușie cum se spărgea deodată
Și năvălea într-însa al datinei popor! -
Strălucitoare capre cu lână colorată
Și toboșari de basme săltând într-un picior.

Și feţi-frumoși cu stele de-oglinzi în tălpi în creștet,
Și draci blajini, tot focul punându-și-l în joc,
Și ursul cu dairaua purtând cojocul veșted
Și dorul de pădure purtându-l în cojoc!

Sau clopoţeii molcomi cernuţi pe-ntreaga vale,
Care-aduceau colinde la noi în lung convoi,
Când ascultam la geamuri și palma dumitale
Îmi mângâia obrajii îmbujoraţi și moi.

Azi e la fel, și vinul așteaptă-n adormire;
M-aștepţi cu vinul roșu, voioasă să mi-l dai,
Dar sunt acum departe, privind prin amintire
O mamă grijulie și-un băieţel bălai.

Vasile Voiculescu

Colindul ninsorii

A suflat prin cer un vânt,
Răsturnând stupinele.
Azvârlite pe pământ,
Năpădesc albinele.

Prisăcarul lui Hristos,
Prăpădindu-şi cheile,
Mi se uită mânios
Cum i-a spart ştiubeiele.

Negri stupi rostogoliţi
Tot văzduhu-ntunecă,
Dar din stupii răscoliţi
 Roiuri albe lunecă;

Şi căzând pe drum, prin sat,
Dumnezeu mai ştie-le,
Pretutindeni s-au lăsat,
Cotropind câmpiile.

Zile-ntregi albul sobor
Fâlfâie-aripioarele,
Se astâmpără din zbor
Doar cât iese soarele.

Stau tot timpul gerului,
Dar când vine binele,
Lin, de dorul cerului,
Se topesc albinele.

Alexandru Brad

Colind

Vin în umbra casei noastre,
Tată,
Chipuri dragi, de sfântă oaste,
Să-ţi colinde de Crăciun
Aşteptatul an mai bun,
Tată,
Nu e unul, nu sunt doi,
E poporul de sub noi
Mulţi - cei drepţi şi cele bune -
Înţeleşi să se adune
Ca să-ţi cânte lerui-leru.
Tată,
Tot pământul lor e cerul,
Tot din el, peste ogradă,
Cresc linţolii de zăpadă.
Tată,
Cheamă-i tată şi-i îmbie
Cu un vin de veche vie
Că e frig în veşnicie.

Constantin Deneş

Fetiţa cu chibrituri

Trăiesc în cărţi ajunse mituri,
Visând un Moş Crăciun etern,
Eu sunt Fetiţa cu chibrituri
Din cugetul lui Andersen.

Pe frig cumplit, în plină noapte,
În prag festiv de Anul Nou,
Cu globuri, brad şi mere coapte,
Eu n-am primit nici un cadou.

Azi, n-am vândut nici o cutie
Şi voi primi curând răsplata,
Că-n loc de-o mică bucurie,
De Anul Nou mă bate tata.

Aprind prin ger o luminiţă
Şi văd o sobă de-ncălzit,
O gâscă friptă-n furculiţă,
Dar toate-s flăcări de chibrit.

Un adevăr e doar în Cer
Stând agăţat de câte-o stea,
Iar când ea cade, un mister
Omoar-aici pe cineva.

Să mai aprind un băţ, că-i bine,
Lumina lui mi-alungă frica
Şi-ntr-o căldură cu suspine,
Mă ia în braţe chiar bunica.

Ea e în Cer de multă vreme
Şi, după faţă, îi convine,
O rog, chiar fără să mă cheme:
– Bunico, ia-mă şi pe mine!

A doua zi, când lumea toată
Pornea spre alte noi zenituri,
Pe stradă, o fetiţă moartă
Şi-n jur, mulţime de chibrituri.

De-ar fi un Andersen la noi,
În nopţile cu vârcolaci,
Printre mormane de gunoi,
Ar tot vedea copii săraci.

Dar nu-ntrebaţi, stând somnoroşi
La filme cu ecran color,
Când voi vă naşteţi Feţi Frumoşi,
De unde vine soarta lor?

Eu vă doresc s-aveţi mulţi bani,
Doar bucurii fără sfârşituri
Şi vă urează „La mulţi ani!“
Din basm, Fetiţa cu chibrituri.

Octavian Goga

Crăciunul copiilor

Dragi copii din ţara asta,
Vă miraţi voi cum se poate
Moş Crăciun din cer de-acolo
De le ştie toate-toate...

Uite cum, vă spune badea...
Iarna-n noapte, pe zăpadă,
El trimite câte-un înger
La fereastră să vă vadă...

Îngerii se uită-n casă,
Văd şi spun, iar moşul are
Colo-n cer la el, în tindă,
Pe genunchi o carte mare...

Cu condei de-argint el scrie
Ce copil şi ce purtare...
Şi de-acolo ştie Moşul,
Căi şiret el, lucru mare.

Radu Gyr

Colind ceresc

Cerul si-a deschis soborul - Lerui, Doamne, Ler -
au pornit cu pluguşorul îngerii prin cer.
Merg cu pluguri de oglindă şi de giuvaier,
toţi luceferii colindă - Lerui, Doamne, Ler -
Vântul suflă cu lumină - Lerui, Doamne, Ler -
în buhai de lună plină legănat în ger.
Patru heruvimi cu glugă albă de oier
sub fereşti colinde-ndrugă, - Lerui, Doamne, Ler -
N-au venit cu grâu la poartă, ci au rupt din ger
stele mari ca să le-mpartă, - Lerui, Doamne, Ler -
Şi-n Florar de roade grele, - Lerui, Doamne, Ler -
va fi câmpul cer de stele tolănit sub cer…
Numai tu aştepţi în tindă, - Lerui, Doamne, Ler -
suflete ce n-ai colindă şi nu ştii Prier.
Nici un cântec alb nu vine fâlfâind mister,
cu o stea şi pentru tine, - Lerui, Doamne, Ler –

Vasile Posteucă

Măr domnesc, Mărie bună

Maica Domnului şi mic
Crin de linişte şi humă,
Lacrimă şi liturghie,
Maica Domnului, Mărie...

Prunc cu zâmbet de mătasă:
Pază – înger somnoros
Pribegim şi n-avem casă
Şi Irod e duşmănos...
Cerul ni-l purtăm pe jos
Maica Domnului, Mireasă...

Drag luceafăr de-altădată,
Du-ne-n strămoşeasca glie
C-am bătut pământul roată
Şi sinedrul nou nu ştie
Decât ură şi urgie...Una,
Sfântă, Preacurată,
Maica Domnului, Mărie.

Adrian Păunescu

Colindul gutuii din geam

Galbenă gutuie,
Dulce amăruie,
Lampă la fereastră
Toată iarna noastră.

Dulce, galbenă lumină,
Cum şi eu bălai eram,
Mi-a pus mama o gutuie
Ce se coace-ncet la geam.

Aş muşca-o dar mă doare,
Mă cuprinde-un fel de jind
Şi acum, că trece anul,
Parcă-o simt îmbătrânind.

Mama mea n-avea nici globuri,
Nici beteală şi nici stea,
Sărbătorile de iarnă
Cu gutui le-mpodobea.

Mi-a pus mama o gutuie
În fereastra dinspre drum
Şi o văd că luminează,
N-am puterea s-o consum.

Parcă are-n ea ceasornic
Şi al mamei plânset sfânt,
Luminează şi se stinge
O gutuie pe pământ.

Luxul mamei cel mai mare,
Când copii ne mai simţeam,
Era pâinea de pe masă
Şi gutuia de la geam.




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE