MATEI VIŞNIEC -63


La aniversare

Matei  Vişniec - 63

Poezia a fost iubita mea, amanta mea, patria mea, grădina mea secretă, limba mea secretă, refugiul meu, bătălia mea cu mine însumi, cu lumea.” 



Matei Vişniec s-a născut pe 29 ianuarie 1956 la Rădăuţi..
A publicat cinci volume de poezie, şase romane şi peste 50 de piese de teatru. Din 1987 trăieşte în Franţa, dar - după 1989 - participă activ şi la viaţa li-terară din ţară.
Piesele sale sunt traduse şi jucate în peste 30 de ţări. A obţinut, printre altele, Premiul Academiei Române, în 1998, şi Premiul Uniunii Teatrale din România (UNITER) pentru cel mai jucat dramaturg român contemporan, în 2016. În Franţa, i-a fost decernat de mai multe ori Premiul Presei la Festivalul Internaţional de Teatru de la Avignon. În 2009, Societatea Autorilor şi Compo-zitorilor Dramatici (SACD) îi acordă Premiul European, iar în 2016, roma-nul Negustorul de începuturi de roman primeşte Premiul „Jean Monnet” pen-tru literatură europeană.


Despre istorie

Eu stau în faţa ferestrei mai fumez o ţigară
Istoria trece pe lângă mine
ţinându-şi sânii în palme
maşinile se opresc dintr-o dată
incendiind autostrada
magazinele sunt părăsite în grabă
în măcelării se face dintr-o dată linişte

fratele meu, infirm de picioare
singurul din familie care face gimnastică
se târăşte lângă mine
ce e, ce e, mă întreabă
nimic, zic eu
trece istoria

I se topesc roţile în timpul mersului

Multă vreme am crezut că șinele de cale ferată
sunt urmele unui tren mai stîngaci
căruia i se topesc roțile în timpul mersului

ani de zile am așteptat
ca șinele de cale ferată din fața casei mele
să dispară, să se topească încet și ele
să fie luate de ploaie, să se scufunde în pămînt

dar nu, orașul este cel care s-a subțiat între timp
s-au evaporat acoperișurile, punctele cardinale s-au ciobit
a dispărut auzul din urechi și văzul din ochi
mințile ni s-au chircit și cuvintele ni s-au uscat pe limbă

nimeni nu-și mai amintește să fi văzut vreodată vreun tren
trecînd prin mijlocul orașului
iar dacă n-ar exista aceste două șine care nu duc nicăieri
nici n-am ști în ce direcție să ne tîrîm

Anotimpurile

Pianistul care cânta mai departe în oraşul pustiu
cînta încet visător abia mutîndu-şi degetele
de pe o clapă pe alta
îşi aprindea cîte o ţigară
şi cînta aşa lăsînd-o să ardă pînă la capăt
între buzele sale

uneori se oprea cîte un minut
îşi scotea din buzunarul de la piept
o batistă uriaşă neagră murdară
îşi tampona fruntea şi ceafa şi gîtul
îşi ştergea sudoarea de pe degete apoi
începea să cînte mai trist şi mai obosit

se făcuse cald era ora prînzului
pianistul îşi scoase o pîine din servieta sa roşie
şi-o puse peste capacul pianului
şi din cînd în cînd cu două degete
ciugulea din miezul ei negru

pianistul a cîntat mai departe
şi în timpul ploii torenţiale de la ora patru
şi spre seară cînd au început rafalele de vînt
pianistul nu s-a mişcat a cîntat încet şi
tulburător ceva din Vivaldi

ziua se apropia de sfîrşit se întuneca
se apropia o noapte fără stele
pianistul îşi aprinse o ţigară lungă subţire
şi la lumina ei
continuă să cînte

O zi călduroasă de toamnă



Într-o zi călduroasă de toamnă
cînd nimeni nu se mai aştepta
soarele a explodat dintr-o dată
s-a risipit în spaţiu
s-a pulverizat
noi, pămîntenii, mai aveam cîteva secunde
de trăit
să ne rugăm, au strigat unii
să-l omorîm pe înţelepul oraşului
au strigat alţii
cîţiva şi-au umplut în grabă paharele cu alcool
cei mai mulţi şi-au aprins cîte o ţigară
ucigaşul şi-a scos bisturiul
şi l-a înfipt în uşă
un şofer de taxi lovea înnebunit cu picioarele
în portiera maşinii
uite că s-a întîmplat, murmura cineva
umblînd desculţ pe stradă
zău, e absurd, spuse unul dintre chelneri
în timp ce-mi făcea nota de plată

Darul

Ei au trecut azi noapte
prin faţa uşii noastre
şi ne-au lăsat în dar un cal
ne-au lăsat un cal viu, un cal gigantic
un cal trist, gînditor
cu ochii săi tulburător de umezi
ne priveşte neobosit în ochi
aşa trece şi viaţa noastră
calul gigantic trebuie plimbat prin oraş
calul gigantic se hrăneşte cu plante fantastice
tînjeşte cumplit după apa îngheţată a unui fluviu
inexistent
calul aşteaptă zile întregi nemişcat
îngroziţi rămînem şi noi împietriţi de durere
milioane de muşte s-au aşezat pe oglinda
moale a ochiului său uriaş
calul gigantic nu doarme niciodată nu clipeşte
suferinţa lui nu poate fi povestită

Despre sinucidere


E o zi
cînd fluturele vine
și mi se așază
pe țigara aprinsă
eu îl privesc uluit
cum se face scrum
îmi dau seama că este vorba
de o sinucidere
cu substrat politic
dar nu înțeleg de ce a ales
tocmai țigara mea

M-am uitat în buzunarele mele

M-am uitat în buzunarele mele: nimic
m-am uitat în jur am desfăcut larg palmele:
nimic
m-am gîndit mai adînc, m-am concentrat
cu ochii închiși: nimic.
am alergat acasă și mi-am deschis
dulapurile și sertarele
am răscolit prin hîrtiile mele și
toate cărțile mi le-am deschis mereu la aceeași
pagină: nimic.
am izbit cu pumnul în peretele alb
și rînd pe rînd toţi pereții orașului
s-au prăbușit ca niște cărți de joc
am trecut printre trupurile strivite
am privit în ochii lor:
nimic.

Înotătorul
 
Există un oraș
pe care nu l-a construit nimeni
sînt străzi pe care nimeni n-a trecut
niciodată
sînt uși care n-au fost atinse
sînt ferestre prin care nu se poate privi
o sută de șezlonguri stau înșirate inutil
de-a lungul falezei
nici un cuțit n-a fost ridicat în aer
telefoanele publice încă n-au funcționat
nu s-a auzit încă nici un sunet
nici o piatră nu s-a rostogolit de pe munte
ori de câte ori se apropie de țărm
înotătorul se sperie
și se întoarce în larg.

Eu sînt un trist tovarăş de călătorie

Eu sînt un trist tovarăș de călătorie
nu beau nu mănînc nu privesc pe fereastră
din cînd în cînd îmi scot batista uriașă
și timp de jumătate de zi îmi șterg ochelarii
fumurii
eu sînt cel mai trist tovarăș de călătorie
nu vorbesc niciodată pe întuneric
valizele mele sînt mici și pătrate
pardesiul meu e foarte subțire
și se topește încet în cuier
sînt cel mai trist tovarăș de călătorie
privesc numai spre vîrful umbrelei
am țigări pe care nu le aprind
știu o poveste nemaipomenit de frumoasă
pe care n-o spun nimănui
nu cobor niciodată din tren
în gări, în orașe, în parcuri
mă simt îngrozitor de singur.

Femeia uriaşă


Eram singuri pe insula cea pustie
eu și femeia uriașă
dimineața, în pădurea tăcută
vînam cîte o pasăre gînditoare
femeia uriașă punea capcane
pentru peștele prost și gras
la prînz aprindeam focul
și prăjeam carnea dezgolită
ne întindeam sub arborele visător
și priveam cerul burdușit cu planeți
dar spre seară, Doamne, spre seară
ochiul femeii uriașe începea să se rotească
țintuindu-mă tot mai adînc iar degetele ei
se clătinau prin aer și vocea ei se auzea
dezmierdîndu-mă
pe deasupra acelor ape

Ochi, inimă, creier

Cînd a fost să aleg, mîna n-a mai ascultat
de ochi
ochiul nu a mai ascultat de inimă
iar inima nu a mai ascultat de creier
s-au repezit ca un stol: ochi
inimă, creier, mîini şi picioare
zeci de degete, buze şi urechi
un ghem de organe grăbite ţîşnind fiecare
în altă direcţie
era singura mea şansă
de a obţine obiectul dorinţei
şi iată cu ce m-am ales, plutesc explodat
în aer
atomii mei de carne au început
să se rotească unii în jurul altora
fiecare se îndepărtează de fiecare cu o
viteză fantastică
din cauza timpului infinit
pe unele din aceste mici planete
încep să apară forme de viaţă

Tot ce v-a dezamăgit la naştere



Cine să fiu altcineva decît colecţionarul de răni
da, domnilor, am venit aici ca să cumpăr
cîteva dintre rănile dumneavoastră ascunse
nu, domnilor, cicatricile hidoase nu mă mai interesează
eu colecţionez acum răni mai sensibile
traume secrete
răni transmise peste trei generaţii
dureri moştenite prin naştere
tăieturi fine la ora cînd vi s-au format sentimentele
tot ceea ce v-a dezamăgit la naştere
iată ce mă interesează
prima picătură de sînge interioară
primele cuvinte pe care le-aţi pronunţat
şi care nu s-au mai vindecat niciodată

Femeia care are amanţi

Femeia care are amanţi
umblă zi şi noapte goală pe stradă
sau cel mult îmbrăcată într-o rochie făcută
din palmele amanţilor ei
care continuă să o mîngîie toţi în acelaşi timp
de zece ori pe secundă
femeia care are amanţi
tace mult dar surîde în somn
tu crezi că ea rămîne singură acasă
dar în adîncul ei patul e făcut pentru bărbaţi misterioşi
femeia care are amanţi trăieşte cu o veşnicie mai mult
decît noi toţi, decît cuvîntul dragoste şi decît sărutul final
cînd îţi spune adio, femeia care are amanţi
nu te lasă niciodată singur
cuvintele ei sunt tot atîtea urme de paşi
dacă te iei după ele ajungi într-o casă pustie
unde două ceşti de cafea stau neatinse pe masă
vă spun, şi nu încercaţi să înţelegeţi acest lucru
femeia care are amanţi
nu mai are nevoie de bufniţă

Purtători de semne bizare


La ieşirea din oraş – un cortegiu funerar
oameni îmbrǎcaţi în negru, purtǎtori de semne bizare
doisprezece ciocli cu un sicriu în spate
şi cele o sutǎ de rude ale mortului
femei, copii, bǎrbaţi în etate, bǎtrîni cu cîrje
bocitoare şi preoţi
purtǎtori de cruci rǎguşite
precum şi multe ciori rotindu-se deasupra sicriului
mǎ întîlnesc cu ei ori de cîte ori ies din oraş
sunt deja cîţiva ani buni de cînd vor sǎ îngroape mortul
şi nu reuşesc sǎ gǎseascǎ drumul spre cimitir
nimeni nu le spune în ce direcţie trebuie sǎ o ia
eu însumi le dau indicaţii greşite
îi vǎd asudaţi, la capǎtul puterilor
dar le spun: întîi la dreapta şi apoi la stînga
sau le spun: drept înainte şi apoi a doua la dreapta
sau le spun: luaţi-o înapoi pînǎ la prima intersecţie şi apoi
mai întrebaţi
nimeni nu se supǎrǎ, însǎ, cortegiul continuǎ sǎ rǎtǎceascǎ
în jurul oraşului

Mi se părea o pedeapsă

Era mare mişcare în aer, în văzduhuri, în univers
se ridicau ceţuri, se prăbuşeau ploi
meteoriţi furibunzi se izbeau între ei, săreau scîntei
se auzeau tunete, zgomote asurzitoare
ca şi cum o cohortă de nuci s-ar fi rostogolit
pe un acoperiş de tablă
doar mie, aflat în centrul lumii
nu mi se întîmpla nimic, eram trist
nu e bine să fii în mijlocul nucleului
în inima însăşi a miezului
în locul de unde iradiază echidistanţele
eram singur acolo şi nu mi se întîmpla nimic
iar faptul că totul se învîrtea în jurul meu
mi se părea o pedeapsă

Prin pădure, după iepuri

Ce era sǎ fac? l-am luat în spate şi l-am trecut apa
era un copil ca oricare altul
cu picioarele murdare cu scaieţi în pǎr
îi curgeau mucii şi vorbea puţin gîfîit
alergase toatǎ ziua prin pǎdure dupǎ iepuri
se jucase cu un arici
i se lipiserǎ de talpǎ o grǎmadǎ de frunze uscate
l-am trecut apa întrucît sunt un om bun
nu ştiam cǎ ţîncul acela urma sǎ fie crucificat
şi cǎ mai tîrziu urma sǎ ne rugǎm la el

Ca şi cum s-ar fi înecat

Să pufneşti în rîs nu alta
să te tăvăleşti pe jos de rîs, nu alta
cînd spune filozoful ce a înţeles el din lume
din misterul universal
să rîzi şi să vomiţi în acelaşi timp, nu alta
să-l scuipi în faţă
să scuipi pe cuvintele lui, nu alta
cînd spune el filozoful ce a văzut el
ce sclipire în întunericul universal
să-ţi vină să-l iei la palme nu alta
să-i dai o palmă peste ceafă
ca şi cum s-ar fi înecat cu un sîmbure
nu alta

Aşteptam învierea florilor


Aşteptam în faţa cuvîntului floare
cu un buchet de garoafe ofilite în mînă
ştiam din sursă sigură că învierea florilor
urma să se producă în următoarele 24 de ore
în spatele meu întreaga florărie
mirosea a mort, a putreziciune
a petale călcate în picioare
eram mii de oameni acolo
aşteptînd învierea florilor
ştiam din sursă sigură că florile
urmau să învie în următoarele 48 de ore
cu morţii nu era sigur, ei mai trebuiau să aştepte
dar florile de pe mormintele lor
urmau să învie în următoarele trei zile

Singurul mod de a-l mai păstra în viaţă

Cum să dai afară un mort
care moare sub propria ta piele?
îl simţi tot mai greu sub propria
ta piele
este un mort recent
îl porţi în tine, îi mai vorbeşti încă
simţi cît de singur este mortul din tine
dar nu poţi să-l ejectezi ca pe o grimasă
mortul din tine este memoria ta
singurul mod de a-l mai păstra în viaţă
este să-i spui poveşti

Cineva mă aştepta totuşi în gară

De atîta vreme mă repet
şi uite că nimeni nu spune nimic
mă aşteptam să fiu abandonat fără milă
să fiu părăsit de tine
de eul meu interior
de dublul care-mi locuieşte eul
de gardianul mincinos al
dublului meu
de toţi complicii eului meu care vede dublu
de toată suflarea, ca să spun aşa
dar uite că în momentul sosirii trenului
cineva mă aştepta totuşi în gară
trenul era neanunţat, gara părăsită
mersul trenurilor nu prevedea
această ultimă călătorie
şi uite că totuşi în gară
repetitiv şi singur
mă aştepta cîinele meu trezit din somn

Cu atît

Cu atît m-am ales
cu aceste rînduri
cu aceste rînduri grăbite scrise
pe această pagină
cu aceste cuvinte care nu mai spun
mare lucru
cu atît m-am ales pe ziua de azi
cu aceste cuvinte repetate ca şi cum
ar striga după ajutor
doar cu ele m-am ales
ziua n-a fost prea generoasă cu mine
s-a şi terminat de altfel
nu se mai poate face nimic
doar o singură pagină doar cîteva
rînduri grăbite
doar acest poem ca un glonte în cap
la sfîrşitul unei zile atît de lungi
la sfîrşitul unei zile interminabile
e puţin lucru




Fotografii de Lucian Mănăilescu




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE