POETUL ZILEI - VALERIA MANTA - TĂICUŢU


POETUL ZILEI
Valeria Manta-Tăicuţu


Valeria Manta Tăicuţu a absolvit filologia (specializarea: română-franceză) la Universitatea „Al.I.Cuza” din Iaşi. A abordat majoritatea speciilor literare (proză, teatru, eseu, critică literară) dar, aşa cum am mai afirmat, după părerea noastră prestigioasa scriitoare din Râmnicu Sărat este, structural, o vestală a poeziei.

ARS POETICA

va veni o noapte când statuile se vor sparge sub ger,
peste parc vor trece cârduri de ciori mânate de vânt
și poarta sărutului prinsă-n cuvânt va scârțâi
ca un poem de divorț sub luna ascunsă;
noaptea de iarnă e o noapte de prăpăd, în stihiile ei
se prăbușesc toate cuvintele luminoase,
toate păsările și somnul.
fără motiv bat acolo clopotele,
bisericile au rămas drepte și pustii:
cine mai îngenunchiază în fața altarelor?
cine mai aprinde lumânări pentru morții cei vii
când vântul îi scoate din icoane și-i aruncă pe străzi?
coșmarul începe la ceasuri târzii,
imagini dintr-o lume pe dos adunând;
iarna pare eternă, cu noaptea ei nemiloasă,
cu demonii cei fără de odihnă;
scriu pe-ntuneric, visez că scriu
și scrisul devine crivăț și ger.

LINIŞTEA SPAŢIULUI ÎNCHIS

ziduri groase, reci, de care lumina se teme:
stau între ele atât de cuminte - cumințenia
pământului, ricanează un gând -
vederea s-a mutat dinafară spre înlăuntru,
fără prea mare folos:
și aici sunt ziduri concentrice, cu șanțuri și răni între ele,
și aici se aud doar cârtițele din adânc ori liliecii
țipând spânzurați sus în turle.
auzul mai încearcă uneori să înșele, să fure sunete,
să le preschimbe când în bătaie de clopot,
când în cântec de mierlă.
ziua e departe, șapte ziduri concentrice
stau greoaie între mine și ea.
iluzia saltului, zborul și visul - înecate
în negru opac, în nesomn și muțenie.
nici îngerul n-a trecut pe aici, poate doar Lazăr:
simt aroma de mir a fâșiilor de pânză
încă ude-ntr-un colț, unde cred că e lespedea funerară;
cine să mă strige și pe mine să ies în lumină
să-mi lepăd pielea de șarpe, și ochii de cârtiță,
și țipătul, pentru o nouă întoarcere
sub cerul mai pur, transparent și înalt?
poate bobul de grâu încolțit sub genunchi,
poate bobul de tămâie aprins la rugăciune,
poate zidul, sătul să mă strângă în el
ca pe cea mai inutilă dintre jertfe.

ÎN AŞTEPTARE

nu e răceală, doar o trecere a nopții prin fereastră;
înăuntru se vestejește un cuvânt, silit
să stea între cărți ca o floare de toamnă presată.
singurătatea e un alt cuvânt pentru absență,
de aceea pereții chiliei sunt goi, cu bezna lipită de ei;
lumina e dincolo, ca și steaua ori îngerul.
aici e numai un cuvânt care se repetă,
un cuvânt care nu-și mai găsește sensul.
unde să afli un lanț, o capcană pentru
cuvintele trădătoare, pentru cele care au
evadat din noaptea lor și a ta?
mâna îngheață și se rupe de trup
în cristale fără lucire și formă;
nu mai ai cu ce scrie și, oricum, n-ai de ce:
e de-ajuns să te așezi la fereastră
în așteptare.
Valeria Manta Tăicuţu, Margareta Labiş, Ileana Vulpescu


RETORICĂ

cine moare mai întâi? –
întreabă norul zdrențuit de-un vârf 
de salcâm – 
noi suntem tineri, bem din fântâni
nemuritoare
pe cumpănă stau smicele de măr dulce 
și mierle
cu apă vie și apă moartă în cioc
cad frunze uscate, semn că norul
și-a terminat lacrimile și furia.
cine moare mai întâi?
cel singur între patru pereți,
cel cu fața îngropată în basm,
cel însetat și cel zdrențuit de salcâm.
în primăvară, din florile dulci vor apărea
chipurile noastre nedumerite
cu întrebarea obsesiv îngânată, bătaie
de clopot în amurg
maica durerii, tu, moarte, du norul de-aici
în alt gol


CITEŞTE ULISE ŞI PLÂNGI

LXXIX

piaţă de păsări baruri magazine
buticuri izolate-n termopane
bătrâni ce scormonesc prin tomberoane
aurolaci ascunşi printre ruine
parlamentari politici sociale
licenţiaţi cerşind la colţ de stradă
acoperişuri care stau să cadă
violuri comentate în ziare
decese împrumuturi sărăcie
tâlhari mărunţi ce fură din altare
poeţi miloşi învinşi de nebunie
întunecat sub fumul gras de seu
sătul să stea-n genunchi de-o veşnicie
oraşul l-a ucis pe Dumnezeu

LXXXIII

femeile bătute miros a frunză arsă
când trece oropsirea ca fulgerul prin ele
în trunchiul fără ramuri se macină inele
cu aşternut de carii sub vârsta neîntoarsă
se prăbuşesc în maldăr la vânăt vântul urii
iar gunoierii nopţii le sună stele-n cer
la istovirea clipei sfrijiţii sâni dau zer
mai veninos ca iazma din mijlocul pădurii
şi cresc ciuperci cât pumnul eternului duşman
pe pajiştea sordidă a trupului de iască
imperiale cercuri din ochiul lui satan
şi vin la mal de riduri în herghelii să pască
lungi lacrimi de gravidă silită an de an
doar fetuşi morţi de frică în lumea ei să nască

(CU MIERE ŞI CU VIN SĂ-NDUPLEC CERUL)

cu miere şi cu vin să-nduplec cerul
să-mi dea răgazul să mai scriu o carte
şi să-mi aduc iubirea de departe
pe umeri ca pe-un miel, în efemerul
rug parfumat de sălcii înflorite
boltite strâmb în spaţii fără nume
când timpul pus e-n candele s-afume
nălucile trădării infinite
mă cresc în trup ciorchini de busuioacă
şi stupi bogaţi în ceara gingăşiei
dar ţi le-aş vrea ofrandă chiar şi dacă
ursuz şi pur pe tronul veşniciei
tu porunceşti ca robul tău să tacă
în anul morţii şi al Poeziei.

BIBLICĂ (ABEL ŞI CAIN)

sunt eu păzitorul fratelui meu?
mă uit în oglindă şi nu-mi mai găsesc
chipul, în locul lui
e doar conturul unui pom cu flori
mari de sânge prinse direct pe trunchi.
era o vreme când mă uitam la mine
şi-l vedeam pe el,
gura mea se potrivea perfect cu a lui,
lacom de culori stridente, roşul
pulsează înaintând cărnos şi smucit
spre scorbura cea neagră din frunte
acolo unde-mi ţin albinele
şi porunca pedepsei
în curând nu voi mai fi decât
o pată păzind altă pată de sânge.
 
Valeria Manta Tăicuţu şi Ovidiu Genaru
FII BUN

fii bun cu mine, mai ales când
stau în genunchi
şi-mi intră în inimă turla bisericii,
sângele care curge atunci
nu-i albastru,
miroase a nalbă şi a urzici,
a brusturi cu frunze cărnoasă
de umbră.
dacă dai la o parte culoarea subţiată,
găseşti în sângele meu
fragmente sticloase
de poem, cu chipul Tău pe ele.
fii bun cu mine, gaura din piept,
mare cât o fereastră
nu mă face să mor, îţi arată Ţie
biserica în întregul ei, cu inima mea
sus, în turla cea mai semeaţă.

CA-N VIS

pe la mijlocul urcușului începusem să mă desfac în bucăți,
odată cu treptele tocite de timp, leproase și ostile;
când am ajuns sus, din mine rămăsese doar
un abțibild sub formă de inimă.
l-a luat vântul, să-l lipească de ușa cea scundă
a bisericii cu cinci turle de argint.
veneau bărbații și sărutau inima aceea,
încovoindu-și spatele la intrarea în pronaos,
veneau femeile și înfigeau câte o săgeată,
câte un ac de blestem, câte-o privire de sticlă;
copiii nu mai veneau, oricât de duios
băteau clopotele din cele cinci turle de-argint.
jos se făcea tot mai noapte, sus era tot mai zi,
lumina se încărca doar cu sunete sticloase
și inima, atât de lovită, începuse din nou să bată
chemând întregul din risipirea acelui urcuș.

SALTIMBANCII

au ieșit saltimbancii, pe străzi miroase a fum
de la grătare și-a prunci avortați,
a găleți de plastic umplute cu portocale mucegăite;
ținem în mâini sticle cu ulei în care rânjește
floarea-soarelui moartă
și gaura de pe tricou, cea din dreptul inimii,
crește cât să încapă în ea un cap de măgar.
oficialii plimbă coroane cu pioase aduceri-aminte
de la un pod la altul, de la o statuie la alta,
toate pline de găinaț:
ciorile fac naveta între cer și aburul
otrăvitor al bucatelor.
panglici tăiate, pungi color, pui vineți și înghețați
în ambalajul electoral al morții,
făină pentru colaci, lumânări, tămâie și
buruieni de îndreptat șira spinării, țepe,
pari cu oglinzi în vârf, biciclete, mașini
second hand, vacarm, sărăcie:
trec saltimbancii coșmarului zilnic, nemuritori.
 
V..M.T şi criricul Adrian Rachieru
RUGĂ

sfânt al zilelor mele pierdute, al obiectelor
greu de găsit după ce s-au ascuns într-un 
spațiu tabu
nu implor ajutorul, ci pacea nelămurită 
a unui turn
zidit de la temelie din cărți necitite
toate negațiile nu aduc înapoi zarea înaltă 

a poemului-rugă
ori a cărții cu o cruce de aur căzând în cuprins
știu rostul iluziei, dezmățul ei în lumea dinăuntru
acolo-mi zidesc remușcările și frigul
chipurile după care tânjesc
ori morții din amintire
sfânt al celor pierduți, de o mie de ani
te încingi cu o frânghie peste sutană
de o mie de ani străjuiești pruncii cu lacrimi 

în ochi
și poeții închiși în statui
e timpul, acum, chiar e timpul
să privești peste umăr în noapte


De la stânga la dreapta: Victoria Milescu, Valeria Manta Tăicuţu, Margareta Labiş, Ileana Vulpescu. Emil Proşcan, Rodian Drăgoi, Nicolae Băciuţ


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

POEME de Codrina BRAN

POEŢI NĂSCUŢI ÎN OCTOMBRIE