ANIVERSĂRI - VIRGIL DIACONU
ANIVERSĂRI
LA MULŢI ANI
POETULUI VIRGIL DIACONU !
FEMEIA SECRETĂ
Locuiesc
într-o bătaie de inimă.
De
când ai trecut pe la mine cu norul de vrăbii,
aici
locuiesc. De când ţi-ai uitat mâinile pe masa de scris
şi
picioarele printre cearşafuri…
Libelula,
desigur, ar fi prea puţin pentru freamătul
pe
care l-ai lăsat la mine aseară
Da,
prezenţa ta îmi face de prisos toate armele pe care
le-am
trezit din somn pentru a da piept cu întunericul.
Cu
întunericul, care vrea să pună stăpânire pe mine.
Vezi,
de când râsul tău mi-a intrat în casă
întunericul
bate-n retragere; tot mai mult în retragere.
Râsul
tău decapitează capetele balaurului cu şapte capete,
singurătatea.
Nu mai am nici o grijă,
lumina
picioarelor tale intră în mine.
Da,
ele îmi dau peste cap toate planurile de viitor,
toate
victoriile care mă aşteaptă cu surle şi trâmbiţe la uşă.
Lumina
picioarelor tale! Freamătul dintre perne!
Floarea soarelui ascunsă între pulpe.
Iată, aşadar, freamătul pe care îl port întotdeauna cu mine.
Mai ales atunci când dau ocol lumii, prin camera mea.
Încă mai ţin pumnii strânşi, libelula nu are scăpare.
Vezi, până şi zilei i-am închis toate ferestrele,
de teamă să nu pleci. Oricum, sunt cu ochii pe tine,
ai grijă ce faci! Sunt cu ochii pe floarea soarelui, iubito,
ai grijă ce faci!
Iubito, ai grijă ce faci!
Şi coboară mai repede din florile de cireş, pe pământ,
unde te-aştept de câteva ceasuri; poate de la-nceputuri…
Coboară, până nu pun leii pe tine.
Şi nu mai veni la întâlnire cu norul de vrăbii!
Prea se uită toată lumea la tine când vii cu norul.
Prea stă toată lumea cu ochii pe tine, ca la vânătoare.
Vezi, eu voiam să rămână totul secret,
poate o taină, aşa cum o taină a rămas naşterea ta,
da, naşterea ta din gândurile mele puse cap la cap,
vrabie lângă vrabie şi floare de cireş lângă floare.
Da, eu voiam să rămâi o femeie secretă,
ca să nu mai stea lumea cu ochii pe tine, ca la vânătoare.
Eu visam să rămână totul secret, deşi zăpăcitele astea de vrăbii
cu care ieşi pe stradă au dat încă de la început sfoară-n ţară
cu clinchetele lor, iar floarea de cireş ţi-a făcut public
încă de la început surâsul. Surâsul, floarea de cireş
Atât îţi mai spun: nu mai chicoti prin camera mea!
Vezi să nu trezeşti întunericul
CETATEA CIULIN
Stau de vorbă cu gâzele care ies din pământ.
Şi cu suratele furnici
Nimeni nu ştie mai nimic despre tine, mamă,
numai eu bat în porţi şi întreb în tot locul de tine.
Ba pe la casa greierilor, ba pe la cărăbuşi
Bat în copac şi copacul nu se deschide.
Bat în pământ şi pământul nu
Până şi porţile Cetăţii Ciulin au rămas închise.
De-a dreptul închise, deşi eu mai aştept şi acum
să iasă cineva şi să-mi spună. Ce să îmi spună?
Stau şi aştept până ce aşteptarea ţese pod între maluri.
Stau şi aştept până ce aşteptarea ţese pod
între verdele ierbii şi câmpul cenuşii.
Deşi eu încă nu pot să trec podul ţesut între maluri.
Încă nu pot să trec, aşa că voi mai petrece o vreme
în inima mea. Noapte de noapte în inima mea, printre rugi.
Printre fetele-rugi gata de drum. Gata de drum
şi legate la gură. Bine legate la gură. Ce fel de rugi?
Ies din casă cu spaimele mele, cu întunericul.
Încă nu pot să trec podul ţesut între maluri, mamă,
ca un animal tânăr lumina se răsfaţă la picioarele mele.
Şi floarea de cais acoperă cerul.
Îmi voi petrece şi primăvara aceasta în cuiburi, îmi spun,
aşteptând ca vrăbiile nimănui să înflorească în văzduh.
Deja primăvara înflorită în cais pune pe fugă
fiara care se plimbă pe cer: întunericul.
Deja floarea de cais acoperă cerul.
Să fie ea copilăria care mă strigă la geam?
Copilăria, floarea de cais care mă ceartă
pentru Cetatea Ciulin pe care o ţin în viaţă.
Care mă ceartă cu lumina şi cu verdele ierbii,
cu floarea Paştelui şi cu buş-cărăbuş pentru fiara pe care
o plimb pe cer: singurătatea. Copilăria, care tocmai a surpat
podul dintre verdele ierbii şi câmpul cenuşii cu clinchetele ei,
precum trâmbiţele Domnului zidurile Ierihonului. Copilăria,
care m-a oprit lângă ea, pe malul florii de cais.
Şi care păzeşte drumul dintre răsăritul desculţ şi lacrima mamei.
Care păzeşte cu sabia ei de lemn porţile Cetăţii Ciulin
şi nu mă lasă să intru. Copilăria, care nu mă lasă să intru-n
cetate,
cum stau de vorbă cu gâzele care vin din pământ
Care nu mă lasă să intru-n cetate, cum stau de vorbă cu fraţii
şi surorile mele care vin din pământ; fraţi şi surori, unchi
şi mătuşi, de la care am deprins, în ultima vreme, întunericul
Toate, rude ale mele mai vechi care vor să-mi vorbească.
Ce mai aveţi să îmi spuneţi, întunecatelor?
Ce aţi mai avea să îmi spuneţi?
RECICLAREA VISURILOR
Noul guvern nu mai îngăduie nimic.
Până şi visurile au fost acuzate că strică liniştea publică,
somnul public. Și ordinea stabilită de înalţii funcţionari.
De aceea, visurile au fost date în urmărire generală.
Visurile mele, date în urmărire generală.
Ele vor fi prinse unul câte unul şi vor fi reciclate.
Mai întâi, visurile vor fi spălate cu noua ideologie,
ca să iasă din ele toate culorile. Tot curcubeul!
Tot verdele, – frunză cu frunză.
Şi tot albastrul, – val cu val…
Da, visurile sunt spălate ca să iasă din ele curcubeul,
care îi orbeşte pe înalţii demnitari.
O gălăgie de culori, care asurzeşte Guvernul.
Visurile vor fi spălate cu noua ideologie,
ca să iasă din ele toate florile de cireş.
Şi toate vrăbiile, cu cuib cu tot, cu ciripit cu tot.
Şi toate mângâierile mamei.
Chiar şi Domnul va trebui să plece din visurile noastre,
chiar și el. Pentru a face loc noilor locatari:
costumelor Armani cu trandafirul în piept.
Visurile mele sunt urmărite îndeaproape,
pentru ca nu cumva Revolta să iasă iarăşi pe străzi
şi să aprindă mulţimile. Şi cărţile mele sunt arse
filă cu filă. Filă cu filă, pană la ziua dintâi:
până la Duhul Domnului plutind peste ape.
Visurile mele vor fi reciclate.
Din ele, experţii guvernamentali vor obţine
visuri legate la ochi şi cusute la gură.
Din ediţia princeps a visurilor mele
se vor face visuri oficiale.
Se vor face visuri care râd în hohote,
când abia mi-am îngropat prietenii.
Vezi, Fabrica de visuri oficiale deja a scos pe piaţă
primii roboţi sociali; primii roboţi visători.
De-acum, vom visa organizat, în pluton,
iar nu de capul nostru, ca în decembrie,
când ne-am lăsat striviţi de şenilele tancurilor
pentru prosperitatea guvizilor guvernamentali,
a costumelor Armani şi a patricienilor petrolului.
De-acum, vom visa organizat, noua serie de roboţi sociali
iese chiar acum pe poarta fabricii.
Revolta are mâinile legate.
Aşa că băutorii de sânge şi traficanţii de organe
vor dormi liniştiţi de-acum înainte.
În peisajul cazon ce ar mai putea să se întâmple?
BISERICA
Când eram copil, vorbeam cu Tine ca un copil.
Doamne, spuneam, mâine când vin la biserică
să-mi spui dacă îți plac pantofii mei noi...
Și acum, când am lăsat în urmă copilăria,
aprind lumânări și Te caut
în întunericul bisericii.
Sunt sigur că ești pe undeva, pe aici,
poate în spatele sfinților care se uită țintă
la mine,
poate în turla bisericii, poate în sfântul altar.
Dar nici în spatele sfinților nu pot să mă strecor,
nici în turlă să mă înalț, nici în altar
nu am voie să intru,
deși eu miros a credință de sus și până jos...
Sunt sigur că ești pe undeva, pe aici,
mai ales atunci când lumânările se aprind singure
și biserica pe care ai însămânțat-o
în pământul pietros
se umple de lumină.
Desigur, aici pot să uit o vreme de cele lumești,
și mă pot întoarce, în sfârșit, la mine.
La sufletul meu, tulburatul,
care rătăcește pe întinsuri
și nu știe unde să se oprească...
– Eu sunt singur și nu mă arăt în lume,
mi-a spus sfântul abia coborât din perete.
Noaptea mă plimb întotdeauna
printre trandafirii roșii,
care înconjură biserica;
ei sunt chiar sângele Domnului
înflorit printre straturi.
Străjerii nopții - păsările negre care stau
ca de piatră
în copacii de piatră - sunt cu ochii pe mine.
Cu ochii pe mine, pândindu-mi toate mișcările,
toate gândurile, care se aprind singure,
precum lumânările Domnului.
Păsările negre mă urmăresc toată noaptea,
deși eu miros a credință de sus și până jos,
din tălpi și până la steaua.
Nici Domnul nu se mai arată.
Cât e de mare, nu se arată!
Și totuși El este pe undeva, pe aici.
Știu asta pentru că lumânările se aprind
singure...
Și atunci, eu le împart repede între vii și morți,
cu frică să nu uit pe cineva, tocmai acum:
asta este pentru Fiul, pentru răstignitul, am spus,
pentru cel căruia nu îi mai aprinde nimeni
lumânări,
asta pentru femeia care îmi alină spaimele
noapte de noapte.
Iar astea sunt pentru cei care mi-au dăruit
numele lor bisericesc,
pentru toată viața de aici înainte
și pentru toată moartea.
Și astea sunt pentru Constantin,
spânzuratul de lună,
și pentru Gheorghe, stăpânul culorilor,
pe care inima l-a lăsat înainte de vreme.
Vezi, nici de data aceasta
nu mi-au ajuns lumânările!
Nici pentru vii, nici pentru morți,
care sunt mai mulți decât viii.
Sufletul meu arde în lumânările Tale,
în degetele Tale de ceară, Doamne,
pe care le aprinzi ca să ne luminezi calea.
Calea de aici și calea de dincolo,
în care trandafirii sângelui tău ne-au făcut
să credem.
Mângâietorule, ai grijă de noi,
fie că trăim cu sufletul pe pământ,
fie că trăim cu sufletul în cer, lângă Tine!
Sufletul meu arde în lumânările Tale.
Sufletul meu rătăcește pe întinsuri
și nu știe unde să se oprească...
Nici stelele, sus, nu mai știu nimic despre mine...
PREZENŢĂ
Trenul a intrat de-a binelea în pieptul câmpiei,
dar eu nu am plecat nici acum din camera ta.
Eu am rămas aici, ca o umbră.
Uneori vorbesc cu florile de câmp
pe care ţi le-am adus. Alteori, când dormi,
mă ascund în cuibul palmelor tale.
Nici nu ştii.
Eu am rămas în camera ta.
Ca o umbră mă furişez pe urmele tale,
dintr-o încăpere în alta.
Ba într-o clipă de neatenţie
am reuşit să trag perdeaua ca să intre lumina,
am rostogolit bulgărele de lumină peste tine.
Eu voi rămâne aici,
cu toate celulele îndrăgostite,
recitând din psalmii primei îmbrăţişări.
N-ai să mă auzi niciodată şi n-ai să mă vezi,
poate doar cartea de pe masă
care se deschide singură să te pună pe gânduri,
poate doar clopotul de bambus
pe care l-am atins din greşeală
şi care se tânguie acum
pe limba lui de clopot să mă dea de gol…
Sunt aici, în mansarda singurătăţilor tale,
împreună cu evantaiele şi fotografiile
copilăriei. Împreună cu eşarfele de mătase
pe care ţi le-am adus. – Cine ştie? poate că
într-o zi mă vei pune la gât.
Sunt aici, împreună cu inelele de argint
abia dăruite. – Cine ştie? poate că
într-o zi mă vei pune pe deget…
FRUCTE SECRETE
Îmbrăcată sumar, doar într-o metaforă,
iubita mea aleargă spre mine.
Într-o metaforă atât de lipită de trup
că i se vede zmeura sânilor.
Doamne, un poem aleargă spre mine.
Un poem se opreşte drept în inima mea!
În seara aceasta, în loc de cafea,
voi gusta câteva fructe secrete.
Voi da năvală la zmeură.
Voi mânca zmeură cu zmeur cu tot,
cu pădure cu tot!
PRINŢESA DIN MAHALAUA SINGURĂTĂŢII
Ea este prinţesa
din mahalaua singurătăţii
în care îmi fac
veacul. În care îmi fac
veacul acestei
singurătăţi cu prinţesă.
Ea este negresa
abia coborâtă din ceaşca de cafea,
negresa pe care
nu am reuşit nici cel puţin să o gust.
Fireşte, în
braţele ei nu am locuit niciodată,
în gândurile ei
dulci-amare, niciodată.
Ea are gura
roşie; are gura în flăcări.
Uneori, ea
aruncă întunericul peste mine, seara,
când o aştept să
treacă pe Strada Mare a iluziilor mele;
a iluziilor mele
color. pierdute cu toate la întâlnirea cu ea.
În braţele ei nu
am locuit niciodată,
în gândurile ei
dulci-amare, niciodată.
Ea este femeia
violetă, este amurgul violet
în care rătăcesc
de mai multă vreme.
Rătăcirea mea
este desigur violetă,
gândurile mele
sunt violete,
tabloul în care
locuiesc alături de ea
este un tablou
violet.
Este un tablou
de-a dreptul suprarealist, desigur,
de vreme ce noi
chiar am putut să fim o clipă alături;
şi este un
tablou realist, mi-am spus,
de vreme ce
clipa aceea s-a şi pierdut în neant...
O iau de mână şi
mi se pare că ea este un poem
pe care l-am
scris chiar eu, că ea este făcută
chiar din
cuvintele mele în flăcări.
Ea este poemul
pe care l-am scris cu zăpăcitele de vrăbi
şi cu florile de
cireş. Vezi, florile de cireş
deja ţi-au făcut
public surâsul.
Dar în braţele
cireşului eu nu am locuit niciodată,
în ciripitul
vrăbiilor – niciodată.
De fapt, cu
prinţesa-cireaşă nu poţi să îţi faci niciun vis,
lângă ea nu poţi
fi sigur de nimic. Singura mea certitudine
este văzduhul
care îmi dă năvală în piept, seara,
când treci pe
Strada Mare a iluziilor mele color
şi dai foc
întunericului în care te aştept.
Da, cu o singură
privire tu dai foc întunericului.
Afurisenie!
DIMINEAŢA
În fiecare zi, o armată de vrăbii îmi deschide
fereastra.
În fiecare zi, gălăgia lor îmi aruncă în faţă dimineaţa.
Dimineaţa, prinţesa aceasta de cartier
care îşi bagă nasul peste tot, prinţesa cu capul plin
de vrăbii,
care mă plesneşte peste ochi cu palmele ei luminoase
şi mă umple de cântec.
În fiecare zi, o armată de vrăbii îmi deschide
fereastra,
joacă şotronul pe masa mea, printre manuscrise.
Nici nu mă trezesc bine şi camera se umple de larma
lor.
Toate au să-mi spună câte ceva.
Toate mă ceartă pentru grădina mea de umbre,
pentru visele rupte; pentru trandafirii mei negri.
Ziua mea începe cu o zarvă de vrăbii.
În fiecare dimineaţă ele trag de pe mine leşul
tristeţii ce mă acoperă.
Eu voi pleca să cuceresc lumea cu o legiune de vrăbii.
Voi pleca să cuceresc lumea cu un singur poem.
Da, cu o singură vrabie mă lepăd de întuneric
ca de o haină veche.
CEASORNICUL
Totul începe înspre seară,
când ceasul din turn îşi începe rondul de noapte.
Când ceasul din turn îşi face rondul de noapte cu soldaţii lui
prin camera mea, printre cărţile rămase deschise.
Totul începe înspre seară, când scăpaţi din cazarma de fier
soldaţii ceasului încep să bată în scuturi şi să alunge
cu bătăile lor toate vrăbiile care s-au cuibărit în mine.
Care s-au cuibărit în mine, printre rânduri.
Totul începe înspre seară, când scăpaţi din cazarma de fier
soldaţii ceasului pornesc să cucerească oraşul. Da,
când merg pe străzi, deodată mă trezesc înconjurat de soldaţi,
de aceşti războinici care cred că totul li se cuvine.
De aceşti războinici care îşi ascut săbiile de privirile mele.
Totul începe înspre seară,
când ceasul din turn îşi face rondul de noapte prin camera mea.
Când strigătele orelor îmi intră-n celule.
Ceasul din turn strigă la mine cât e noaptea de lungă. Auzi?
Strigătele războinice ale ceasului! El mă urmăreşte pas cu pas,
deşi în afara legăturilor mele secrete cu vrăbiile eu nu ştiu
să-i fi greşit cu ceva. Încerc să nu-i dau atenţie şi să-mi văd
mai departe de călătoriile mele printre vrăbii şi şobolani,
printre şoaptele de dragoste ale sulfinei şi gândurile mele
războinice. Încerc să-mi văd mai departe de călătoriile mele
printre cărţi. Să-mi văd mai departe de călătoriile mele
dacă Maica Domnului tot m-a aruncat din braţele Sale în lume.
Totul începe înspre seară,
când ceasul din turn îşi face rondul de noapte cu soldaţii lui
prin camera mea, prin sufletul uitat deschis.
Când ceasul din turn îşi face rondul de noapte în sufletul meu.
Eu locuiesc într-un ceasornic mi-am spus ,
strigătele oaselor aleargă toată noaptea prin mine.
Strigătele oaselor pe care cineva le macină ceas de ceas
şi clipă de clipă. Strigătele unor călători printre cărţi.
Strigăte pe care nu le cunosc şi care nu-s ale mele.
Uneori desluşesc printre ele glasurile mamei care mă cheamă
din depărtarea grădinii, din albastru. Ale mamei,
care îmi leagă rănile cu mângâierile ei, care mă ceartă cu lacrima.
Eu locuiesc într-un clopot mi-am spus,
strigătele oaselor se întorc în fiecare seară acasă.
Eu beau la masă cu ele, Tristeţea din capul mesei
face singură ocolul lumii şi se întoarce, de fiecare dată,
la mine. Vezi, cineva a pus cu siguranţă ochii pe mine,
roţile din cer ale ceasului mă urmăresc cu scrâşnetul lor de fier,
cu strigătul oaselor. Cu soldaţii întunericului.
Soldaţi pe care, în ultima vreme, nu-i mai dovedesc.
Aşa că până la urmă va trebui să îmi strâng toate oştile
risipite în crâng şi să accept lupta. Şi să închei noi alianţe
cu slujitorii luminii, cu popoarele nordice;
cu hoardele migratoare care locuiesc în cer: cu Pădurea şi
Austrul.
Şi să aduc la zi vechile mele tratate cu vrăbiile, graurii şi
mierlele.
Tratate din vremea când toate erau un ciripit şi o bătaie de
aripă.
Când toate locuiau într-un cuib: în mâna Domnului.
Da, va trebui să mă pregătesc pentru lupta cea mare!
Să-mi adun oştile şi să ies în câmp, la bătaie.
N-am nici o teamă, Domnul este cu mine!
Deja Pădurea a pus pe fugă soldaţii cu verdele ei!
Şi legiunile de vrăbii au dărâmat deja cu trâmbiţele lor
zidurile întunericului. Ierihonul nopţii.
Eu locuiesc într-un ceasornic.
În noaptea aceasta gândurile mele vor pleca la război.
COROANĂ
Copilăria mea
dintre două biserici…
Ea, strecurata
printre
bătăile de clopot,
ca să-i prindă pe
sfinţi
chiar în clipa
în care coboară din
icoane pe pământ.
O copilărie plină de
sfinţi,
o biserică din care,
scăpată,
lumina o ia la fugă
pe străzi.
Copilăria! O noapte
de Paşte,
în care Învierea se
împarte tuturor.
Tuturor morţilor şi
tuturor viilor…
Învierea!
Copilăria mea dintre
două biserici.
Calc pe urmele ei cu
prinţesa
de mână. Cu lumina de
mână.
Sturzul cântă un
lied,
care trebuie să fie
sufletul lui Iov,
după ce şi-a pierdut
fiii.
Chiar şi toamna trece
prin sufletul meu cu
toate cuiburile.
Cu toate vrăbiile pe
care Domnul
le îngroapă în ramuri
ca să încolţească la
primăvară.
Copilăria, neînvinsa
copilărie!
Care cu sabia ei de
lemn
scurtează de cap
balaurii nopţii.
Care mă ia şi-acum de
mână prin crâng:
sunt fluturele, sunt
toate culorile
care bat din aripi
spre tine.
Sunt albina care bate
cu aripa ei
la poarta narciselor.
Copilăria! Care se
ascunde seara
în braţele mele.
Care ţipă în somn.
Pesemne
coroana de spini i se
arată în vis,
coroana de spini
începe să se vadă…
Spin cu spin – să se
vadă.
Copilăria, care până
la Apocalipsă
mai are atât de
puţin.
Singurătatea mea urcă
în Lună.
Nici nu mai ştiu pe
unde
mi-am lăsat, aseară,
gândurile.
Să fie ele merele din
capul copacului?
Însângeratele mere?
Nici sufletul nu mai
ştiu
pe unde l-am pierdut.
Să-l fi uitat la
greieri?
Să fie el cântecul
sturzului,
după ce şi-a pierdut
fiii?
Copilăria, neînvinsa
copilărie!
O flacără cu mâinile
goale,
în luptă cu
întunericul. Cu spinii.
Şi cum taie unul câte
unul
capetele
întunericului,
ea mă scoate în
fiecare dimineaţă
victorios din
hăţişurile nopţii.
Din hăţişurile
coroanei de spini.
Copilăria, neînvinsa
copilărie!
ACASĂ
Cineva îmi bate la
uşă. Câmpia!
Tocmai câmpia, sosită
de departe
şi în cămaşa ei
subţire: de flori.
Câmpia cu depărtare
cu tot,
cu greieri cu tot.
Cineva îmi bate la
uşă. Vuietul! –
Pădurea îmbrăcată în
verde
şi purtând pe cap
toate cuiburile
şi toate cântecele
păsărilor.
– Să intre! - le
strig străjilor mele,
deşi toată suflarea
este trecută deja
de strigătul meu, de
străjile
şi vămile mele.
Eu le primesc pe
toate
în inima mea, în
scriptorium.
Pe toate, de parcă aş
fi cetatea
Ierihonului,
dimineaţa,
când îşi deschide
porţile.
De parcă aş fi Noe,
care îşi însămânţează
corabia.
– Să intre! - le
strig străjilor,
şi făpturile Domnului
îşi află
toate locul în mine,
în celulele mele.
Femei de umbră
foşnesc printre ierburi,
lumina trandafirului
urcă muntele.
Şi iubita îşi ridică
în înalt cocorii.
Da, eu îmi deschid
inima
pentru toată lucrarea.
Şi îl aduc pe Domnul
în sufletul meu,
frunză cu frunză.
Şi pasăre cu pasăre
îl aduc
pe Domnul acasă. Val
cu val.
Acasă, în sufletul
meu,
unde i-am pregătit
tot ce îi trebuie:
cireşe pe masă şi apă
curată în cană.
Până şi cuiburile i
le-am lăsat tot lui:
să petreacă cu
păsările
dacă nu s-a săturat
de clinchetele lor.
Numai fratele Ioan
bate în porţi
cu Apocalipsa lui!
Cu capul îngropat în
nălucile sale,
el vede peste tot
numai foc şi pucioasă.
Şi cum deschide gura
să vorbească,
iată că se face
întuneric pe tot întinsul.
Da, uneori aud în el
strigătul bufniţei…
Strigătul morţilor.
Uneori văd în el
umbrele morţilor
şi îl dau afară din
Grădină.
Cu hârcile lui cu tot
îl dau afară,
pentru ca Domnul să
se plimbe
mai departe
netulburat
printre ierburi şi
greieri;
prin Grădina
înflorită în mine.
Pentru ca Domnul să
rămână
şi în seara aceasta
cu mine la cină.
Şi să ridice din
ţărână cetatea Ierihonului
prăbuşită în celulele
mele.
LAUDATIO DOMINI
În turla pe care o port pe umeri se face
noapte.
În turla unde îl aştept pe Domnul să vină.
Să vină şi să lămurim o dată pentru totdeauna lucrurile
ca să îmi pot vedea mai departe de ale mele.
În turla unde îl aştept pe Domnul să vină.
Să vină şi să lămurim o dată pentru totdeauna lucrurile
ca să îmi pot vedea mai departe de ale mele.
În turla pe care o port pe umeri cineva
ţine predici.
Cineva ţine predici umbrelor, acestor fiice ale întunericului,
care au cucerit clopotniţa. Cineva ţine predici umbrelor,
Laudatio Domini a început fără mine.
Cineva ţine predici umbrelor, acestor fiice ale întunericului,
care au cucerit clopotniţa. Cineva ţine predici umbrelor,
Laudatio Domini a început fără mine.
Laudatio Domini a început fără mine,
pentru că eu tocmai acum m-am găsit
să înfloresc pe toate ramurile deodată.
Singur şi împotriva tuturor înfloresc
pe toate ramurile cireşului şi uit de întâlnirea cu Domnul.
pentru că eu tocmai acum m-am găsit
să înfloresc pe toate ramurile deodată.
Singur şi împotriva tuturor înfloresc
pe toate ramurile cireşului şi uit de întâlnirea cu Domnul.
În turla pe care o port pe umeri
cineva ţine predici umbrelor într-o limbă necunoscută.
– Iată-l pe Domnul! - a strigat trandafirul,
abia căţărat pe golgota frunţii şi gata să-mi vândă
toate secretele. Însă eu nu am vreme de El,
ocupat cum sunt ca să scriu cu toate florile de cireş
şi cu vrăbiile lumea.
Lumea, acest Laudatio Domini.
cineva ţine predici umbrelor într-o limbă necunoscută.
– Iată-l pe Domnul! - a strigat trandafirul,
abia căţărat pe golgota frunţii şi gata să-mi vândă
toate secretele. Însă eu nu am vreme de El,
ocupat cum sunt ca să scriu cu toate florile de cireş
şi cu vrăbiile lumea.
Lumea, acest Laudatio Domini.
ÎNDEPĂRTARE
Ştii şi tu: vine vremea
când trupul nu îl mai porţi după tine.
când trupul nu îl mai porţi după tine.
Dai roată pe câmp – şi câmpul nu-l mai
zăreşti.
Cu duhuri neştiute vorbeşti până în zori
sau înfloreşti pădurea pe care nu o ai.
sau înfloreşti pădurea pe care nu o ai.
Este vremea când Fiara îşi leapădă dinţii,
când piatra o dezlegi de lespede.
când piatra o dezlegi de lespede.
În sufletul tău se întâmplă
o lume mai mare ca lumea.
o lume mai mare ca lumea.
Sub sabia mulţimii poţi râde,
iarba creşte sub fier.
iarba creşte sub fier.
Vine vremea când trupul nu îl mai porţi
după tine.
Numai îmbrăţişare eşti!
Şi îmbrăţişarea este mai mare ca lumea.
PASĂREA NEAGRĂ
Cum toate stăteau răvăşite şi la voia
întâmplării,
m-am gândit să fac puţină ordine în odaia
în care m-ai lăsat, pentru o zi, stăpân peste lucruri.
De fapt, călătorisem toată ziua printre manuscrise,
printre aceste vieţi în care te pierzi ceasuri de-a rândul.
Şi tocmai când mă hotărâsem să le pun la locul lor,
o pasăre îmbrăcată în negru de sus şi până jos
a dat buzna-n odaie. Şi s-a apucat să ciugulească
printre pagini… Cuvânt cu cuvânt – chiar din pagini.
Cuvintele cele mai bune, adică tocmai acelea
care stăteau dinapoia cuvintelor, se află acum în pântecul ei,
laolaltă cu alte câteva lucruri de la începuturi
şi din care s-a făcut lumea. Cuvinte şi lucruri
pe care tăcerea mea nu le va rosti, de teamă, niciodată.
m-am gândit să fac puţină ordine în odaia
în care m-ai lăsat, pentru o zi, stăpân peste lucruri.
De fapt, călătorisem toată ziua printre manuscrise,
printre aceste vieţi în care te pierzi ceasuri de-a rândul.
Şi tocmai când mă hotărâsem să le pun la locul lor,
o pasăre îmbrăcată în negru de sus şi până jos
a dat buzna-n odaie. Şi s-a apucat să ciugulească
printre pagini… Cuvânt cu cuvânt – chiar din pagini.
Cuvintele cele mai bune, adică tocmai acelea
care stăteau dinapoia cuvintelor, se află acum în pântecul ei,
laolaltă cu alte câteva lucruri de la începuturi
şi din care s-a făcut lumea. Cuvinte şi lucruri
pe care tăcerea mea nu le va rosti, de teamă, niciodată.
Întocmai aşa mi s-a întâmplat cu neagra
răpitoare,
în odaia în care m-ai lăsat, pentru o zi, stăpân peste lucruri.
Întocmai aşa, şi îţi mărturisesc cu mâna pe inimă
că eu nu ştiu nici acum dacă pasărea aceea
şi-a văzut mai departe de drum sau dacă nu cumva
şi-a făcut sălaşul chiar în cuvintele mele.
Chiar în cuvintele mele - pasărea neagră.
Vezi, uneori mi se pare că cineva mă urmăreşte printre rânduri,
aşa încât va trebui să închid repede toate manuscrisele.
Şi să arunc pe fereastră toate duhurile negre, toţi morţii!
Toţi morţii pe care îi duc în spate încă de la începuturi.
Va trebui să închid toate manuscrisele din care se ridică,
una câte una, făpturile de abur, fantomele…
Ca pe nişte sicrie trebuie să le închid, Doamne,
pentru ca neagra răpitoare să nu te tulbure. Şi să nu te alunge.
Pentru ca Tu să nu mă laşi din nou ca la începuturi,
când a trebuit să mă lupt cu toate vedeniile şi arătările tale,
singur, în odăile peste care m-ai înălţat stăpân…
în odaia în care m-ai lăsat, pentru o zi, stăpân peste lucruri.
Întocmai aşa, şi îţi mărturisesc cu mâna pe inimă
că eu nu ştiu nici acum dacă pasărea aceea
şi-a văzut mai departe de drum sau dacă nu cumva
şi-a făcut sălaşul chiar în cuvintele mele.
Chiar în cuvintele mele - pasărea neagră.
Vezi, uneori mi se pare că cineva mă urmăreşte printre rânduri,
aşa încât va trebui să închid repede toate manuscrisele.
Şi să arunc pe fereastră toate duhurile negre, toţi morţii!
Toţi morţii pe care îi duc în spate încă de la începuturi.
Va trebui să închid toate manuscrisele din care se ridică,
una câte una, făpturile de abur, fantomele…
Ca pe nişte sicrie trebuie să le închid, Doamne,
pentru ca neagra răpitoare să nu te tulbure. Şi să nu te alunge.
Pentru ca Tu să nu mă laşi din nou ca la începuturi,
când a trebuit să mă lupt cu toate vedeniile şi arătările tale,
singur, în odăile peste care m-ai înălţat stăpân…
SEMINŢIE
Dumnezeu m-a născocit într-o noapte.
Despre tatăl meu nu-mi amintesc nimic.
Singurele fiinţe pe care copilăria le ridică din cenuşă
sunt strigătele mamei. Sunt strigătele ei,
care îşi plimbă prin mine fantomele.
Singurele fiinţe pe care copilăria le ridică din cenuşă
sunt melcii, care ţin timpul pe loc.
Sunt şopârlele, care m-au învăţat să alerg.
Despre tatăl meu nu-mi amintesc nimic.
Singurele fiinţe pe care copilăria le ridică din cenuşă
sunt strigătele mamei. Sunt strigătele ei,
care îşi plimbă prin mine fantomele.
Singurele fiinţe pe care copilăria le ridică din cenuşă
sunt melcii, care ţin timpul pe loc.
Sunt şopârlele, care m-au învăţat să alerg.
Despre tatăl meu nu-mi amintesc nimic.
Numai uneori, noaptea, aud printre ierburi şi greieri
foşnetul unor paşi, văd ierburile în genunchi cerându-şi iertare.
Chiar şi bufniţele, aceste prinţese ale întunericului,
se pare că au văzut ceva, cum privesc împietrite în gol.
Numai uneori, noaptea, aud printre ierburi şi greieri
foşnetul unor paşi, văd ierburile în genunchi cerându-şi iertare.
Chiar şi bufniţele, aceste prinţese ale întunericului,
se pare că au văzut ceva, cum privesc împietrite în gol.
Desigur, eu nu-mi pierd încrederea şi îi
iau urma
printre ierburi şi greieri. Şi cum îndrept gleznele ierburilor,
nu dau decât de urmele fiarei care a trecut pe aici.
De urmele fiarei scrise adânc în pământ.
Desigur, eu nu-mi pierd încrederea şi îl caut din stea în stea.
Până şi narcisele îl aşteaptă înflorite-n poiană,
iar greierii se pregătesc să-l întâmpine cu flautele lor.
Bufniţele fac şi ele toată noaptea de strajă pe metereze.
Şi raza de lună le trece pe toate printre degetele ei:
doar-doar îl va afla pitit undeva! Poate în floarea de cais,
poate în zumzetul albinei. Poate culcat în leagăn cu pruncii.
Unde ar mai putea să se ascundă? Unde, când toată pădurea
este pe urmele lui frunză cu frunză şi mierlă cu mierlă? Unde?
Da, toată pădurea am trimis-o pe urmele lui, frunză cu frunză.
Şi toate gândurile sunt pe urmele lui, cu nerv cu tot.
printre ierburi şi greieri. Şi cum îndrept gleznele ierburilor,
nu dau decât de urmele fiarei care a trecut pe aici.
De urmele fiarei scrise adânc în pământ.
Desigur, eu nu-mi pierd încrederea şi îl caut din stea în stea.
Până şi narcisele îl aşteaptă înflorite-n poiană,
iar greierii se pregătesc să-l întâmpine cu flautele lor.
Bufniţele fac şi ele toată noaptea de strajă pe metereze.
Şi raza de lună le trece pe toate printre degetele ei:
doar-doar îl va afla pitit undeva! Poate în floarea de cais,
poate în zumzetul albinei. Poate culcat în leagăn cu pruncii.
Unde ar mai putea să se ascundă? Unde, când toată pădurea
este pe urmele lui frunză cu frunză şi mierlă cu mierlă? Unde?
Da, toată pădurea am trimis-o pe urmele lui, frunză cu frunză.
Şi toate gândurile sunt pe urmele lui, cu nerv cu tot.
Încă puţin şi El va ieşi din ascunzătorile
sale şi va răpune fiara.
Şi va răpune fiara, balaurul cu şapte capete.
Şi va răpune fiara, balaurul cu şapte capete.
EŞUAT PE ACEST ŢĂRM
Eşuat pe acest ţărm, printre şobolani şi
barbari.
Cineva aruncă trandafirii cu faţa-n ţărână,
frânge gleznele sulfinei. Tocmai ale sulfinei,
care de îndrăgostită ce este mi-a citit din versurile ei
şi m-a ridicat, într-o noapte, la cer…
Cineva le scoate pe toate din scenă.
Cineva îmi aruncă în spate toate zilele negre,
câteva morminte aşteaptă şi acum la uşa mea.
Cineva aruncă trandafirii cu faţa-n ţărână,
frânge gleznele sulfinei. Tocmai ale sulfinei,
care de îndrăgostită ce este mi-a citit din versurile ei
şi m-a ridicat, într-o noapte, la cer…
Cineva le scoate pe toate din scenă.
Cineva îmi aruncă în spate toate zilele negre,
câteva morminte aşteaptă şi acum la uşa mea.
Eşuat pe acest ţărm, printre şobolani şi
barbari.
Până şi îmbrăţişarea a ajuns să mă trădeze,
cum dansează desculţă în piaţa oraşului.
Cum aprinde mulţimile, cum calcă pe nori.
Până şi îmbrăţişarea a ajuns să mă trădeze,
cum dansează desculţă în piaţa oraşului.
Cum aprinde mulţimile, cum calcă pe nori.
Eşuat pe acest ţărm, printre şobolani şi
barbari,
eu salvez tot ce se mai poate salva:
îndrept gleznele sulfinei, ridic din ţărână trandafirul.
Şi îi duc pe morţi înapoi, la casele lor, unde au copilărit.
eu salvez tot ce se mai poate salva:
îndrept gleznele sulfinei, ridic din ţărână trandafirul.
Şi îi duc pe morţi înapoi, la casele lor, unde au copilărit.
Noroc cu Maica Domnului, care mă ţine în
viaţă.
Ea mă ajută să trec prin hoitul acestei viermuieli,
printre şobolani şi barbari. Ea îmi arată calea spre casă.
Vezi, de grăbit ce sunt ca să îl prind pe Domnul
eu mi-am uitat sufletul şi degetele în Sfânta Scriptură.
Ea mă ajută să trec prin hoitul acestei viermuieli,
printre şobolani şi barbari. Ea îmi arată calea spre casă.
Vezi, de grăbit ce sunt ca să îl prind pe Domnul
eu mi-am uitat sufletul şi degetele în Sfânta Scriptură.
Dacă nu înţelegi ceva, mă găseşti printre
file:
în caliciul florii de mac, în ciripitul vrăbiilor.
în caliciul florii de mac, în ciripitul vrăbiilor.
TRANDAFIRUL
Întunericul se uită la mine prin geam.
Poate să fie cel cu şapte capete, balaurul,
poate să fie oricine. N-am nici o teamă!
De când picioarele lungi şi de piersică
au trecut pe la mine, n-am nici o teamă. Nici una,
de când ele-au trecut prin singurătatea mea;
de-a lungul şi de-a latul prin singurătatea mea,
aşa cum au trecut printre greci luptătorii macedoneni,
cei zece mii, corpul expediţionar Anabasis.
Da, eu voi duce mai departe războiul cu picioarele
lungi
şi de piersică. Războiul cu picioarele lungi
care mi-au înnebunit mâinile; care au înnebunit
cactusul din glastră şi manuscrisele.
Da, eu voi duce mai departe războiul cu iepurii albi
care sub bluza ta mi-au întins adevărate capcane.
Care aleargă încoace şi încolo sub mătasea bluzei,
ca să-mi ia minţile
Întunericul se uită la mine prin geam.
Poate să fie cel cu şapte capete, balaurul,
poate să fie oricine.
Poate să fie marea care a intrat pe fereastră,
cuvintele mele de apă dacă de piatra sânilor tăi se
fac ţăndări,
dacă privirea mea retrasă la mal lasă în urmă un umăr
dezvelit.
Iată umărul gol, iată femeia cum aleargă desculţă
prin sufletul meu. Iată drumul spre casă: braţele
mele.
Întunericul se uită la mine prin geam.
Poate să fie cel cu şapte capete, balaurul,
poate să fie oricine. N-am nici o teamă!
Trandafirul înfloreşte în piept, sparge zidurile.
Cine va putea să-l oprească?
Da, eu am văzut femeia îngropată în surâsul ei,
femeia care mă va scoate din Labirint.
Dacă te ating mâinile încep să vorbească.
Dacă te privesc gura începe să cânte.
Eu am văzut femeia care mă va scoate din Labirint.
Femeia care va sparge pereţii singurătăţii;
pereţii care se apropie tot mai mult, ai singurătăţii.
Întunericul se uită la mine prin geam.
Poate să fie cel cu şapte capete, balaurul,
poate să fie oricine. N-am nici o teamă!
Întunericul poate să pună singur în scenă sfârşitul
lumii,
sunt pregătit. Eu încă de mult mi-am cioplit corabia
şi am chemat la mine toate făpturile: sulfina, arinii
şi vrăbiile; vrăbiile, aceste chiote, prin crâng, ale
Domnului.
Armurariu şi rapiţa, romaniţa şi mătrăguna. Toate au
venit:
iasomia şi levănţica, dulcea şi amara vetrice. Şi
coţofenele;
coţofenele, fetele zburătoare ale mesteacănului.
Şi tăcutul arici, graurul şi petunia. Şi floarea
Domnului,
busuiocul. Pe toate le-am urcat pe corabie. Pe corabia
care sunt.
Pe corabia care sunt, în căutarea pământului cel nou.
Deşi pământul cel nou este chiar lângă mine, le spun
oarbelor şi smintitelor mele mâini, înnebuniţilor
cactuşi
şi zăpăcitelor manuscrise care o iau razna de fiecare
dată
când picioarele lungi şi de piersică îşi fac loc printre
spaimele mele. Când femeia-copil îmi sare în braţe.
Vezi, eu încă mai am lumină pentru zilele fără tine,
trandafirul care îmi creşte în piept sparge zidurile.
Cine va putea să-l închidă? Şi dacă încă n-au reuşit
să facă din mine o măcelărie de trandafiri, o grădină
de sânge,
e semn că sfârşitul lumii a fost ratat şi de data
aceasta.
E semn că întunericul nu va mai sta cu ochii pe mine,
seara,
când picioarele lungi şi de piersică îşi fac veacul în
camera mea.
Când iepurii albi aleargă sub bluza ta, ca să-mi ia
minţile.
Fotografii: L. Mănăilescu
Comentarii
Trimiteți un comentariu