Cronică la volumul "Gravuri de ocazie" de Nicolae Pogonaru
Turnurile de fildeş ale cetăţii
Lucian Mănăilescu


Catalogat de critica literară drept
„poet citadin”, Nicolae Pogonaru îşi poate revendica însă o descendenţă
neobişnuită: în umbra lui se zbănţuie un copil obraznic, pus pe şotii, care dă
cu tifla lumii. Este ipostaza în care ni-l prezintă una din cărţile sale anterioare – Memoria paşilor ( 2009), cu
uliţa amintirilor rurale: „cu canapele la porţi/ pe care bătrânii aşteptau
americanii (…)/ uliţa pe care treceau morţii la cimitir/ şi pe care veneau mirii
de la cununie”. În memoria nevindecată de copilărie a poetului „mirosea a galop
de cai slobozi” iar cerul „necheza de atâta lumină”. E o lume a „cotidianului
periferic”, dată în scrânciobul vieţii la Paşti, când Iisus se dovedea a fi: „un
om cumsecade/ aşa cum scrie prin cărţi/ se oprea din drum/ stătea de vorbă/ cu
oamenii pe la porţi/ le punea câte/ o întrebare/ apoi pleca/ să se pregătească/
patruzeci de zile/ pentru Înălţare”.
Sunt, în acele pagini, ca la un alt citadin
al „arheologiei blândeţii” – Petre Stoica – ruinele unui rai împodobit cu
fotografii de epocă (morarul, al cărui chip s-a scufundat în lacul morii,
dogarul „rămas într-o doagă” după colectivizare, frizerul, în a cărui „oglindă mare de pe perete” oamenii îşi lăsau
figurile, dar şi descinderile anuale în bâlciul oraşului din apropiere, de la
care nimeni nu vrea să lipsească. ( „căruţe trase de boi sau de cai/ pline de
copii şi oameni mari/ şarete cu leagăn cu arcuri/ plină de lume înstărită/ luau
drumul oborului/ spre târgul Drăgăicii”.)
Totuşi, criticii au dreptatea lor, fapt
demonstrat şi de actualul volum intitulat Gravuri de ocazie, în care
Nicolae Pogonaru investighează, de sus, din turnul de fildeş al azilantului
liric, municipiul de curbură, care are cea mai scumpă apă de ploaie din România: „te uiţi lung în oglindă/ şi vezi
pe cineva care din ce în ce/ seamănă tot mai puţin cu tine (...) treci în
camera de zi/ în paranteză în living/ deschizi fereastra te uiţi/ să vezi cum
mai e vremea/ pe vremurile astea tulburi/ în drum spre bucătărie/ ai vrea să te
întâlneşti/ cu un prieten vechi să bei o cafea/ dar dai tot peste colega ta de dormitor/ ea deja
aeriseşte după ce a fumat în exces/ dăunând grav sănătăţii celor din jur” (monoton).
La nivel semantic limbajul rămâne,
aparent, cel din volumele anterioare: cu enumerări, ironii, capcane sau
sugestii jucăuşe, disimulate în vorbe ce descântă şi (în)cântă ferestrele cu
ochi şi pereţii cu urechi. Totuşi, s-a produs o rafinare subtilă: i- ronia a căpătat profunzimea şi savoarea gustului amar,
sfidând infernul „de zgomote diurne” al străzii, pe care personajul liric se
duce „la servici/ ca la propriul priveghi”.
Iar
poetul – neavând dreptul la „viaţă personală”, e obligat să privească în
jur, transplantându-şi sub aripa stângă inima ruginită şi gâlgâitoare a
oraşului: „îţi faci un duş cu apă maronie/ (iar ai nimerit ziua în care/ se
lucrează la conducte)/ îţi treci pro- sopul peste cap/ îl presezi bine ca şi când/ ai
vrea să-ţi ştergi memoria/ (...) porneşti te-levizorul şi dai/ peste aceiaşi părerologi
inepţi/ peste aceiaşi politruci năimiţi/ să plângă de mila baronilor şi
mogulilor/ aflaţi în puşcărie şi deveniţi celebri doar pentru că au furat de la
stat/ schimbi canalul pe Animal Planet/ şi ce coincidenţă vezi şacali hiene/
rechini şi alte animale de pradă (între veghe și vis).
Supravieţuirea,
în libertatea din cutiile de bloc, nu este, nici ea, mai mult decât o resemnare
agitată: „treptat treptat din ochii tăi coboară noaptea/ până să aţipeşti
formezi un număr de telefon/ la fiul de peste mări şi ţări/ de la capătul lumii
se aude în aparat/ ca la un pick-up defect/ « Il n’y a pas d’abonné au numéro /
que vous avez demandé…/ il n’y a pas d’abonné …/ pas d’abonné pas d’abonné…” (acasă).
Sau
o mică şi inutilă evadare, într-o puşcărie ceva mai confortabilă: „poate ar
trebui să te gândeşti / că oraşul în care locuieşti / este un fel de
penitenciar cu străzi / cu magazine instituţii publice/ parcuri locuri de
agrement/ care la rândul lor sunt nişte puşcării mai mici/ în care oamenii se
mişcă relativ liber/ (...)/ şi gândeşte-te că acasă / eşti în arestul tău
preferat/ de unde poţi fugi unde vrei şi când vrei/ prin ecranul televizorului/
care oricum îţi influenţează deciziile cotidiene/ în rest ce-ţi mai trebuie
(mica evadare).
Zilele
copy-paste ale poetului sunt, cu alte cuvinte, echivalentul unei
izgoniri din cetate: una blândă, deocamdată, în care televizunile oculte ne
transmit viaţa în direct: „şi iar televizor din nou antene/ părerologi aflaţi
între dileme/ cătuşe zornăind acut în plasmă/ şi arestaţi bolnavi subit de asmă”. Asta
în timp ce libertatea devine o deşănţare pentru păpuşile de cârpă ale
celebrităţii şi „robomanii” sunt trăiţi în grabă de lucruri şi sentimente de plastic: „e liber în
republică să faci tot ce vrei/ liber să înjuri liber să furi/ liber să înşeli
liber să delapidezi/ e liber să stai în arest la domiciliu/ cu copiii şi
nevasta lângă tine/ eventual cu amanta/ liber să iei sau să dai şpagă / e liber
să-ţi torni prietenii/ sau foştii parteneri de afaceri/ e liber la internet
liber la sex/ liber la bolile lumeşti / e liber la consumul de etnobotanice/
liber la piţipoancele de doi lei/ me-diatizate de televiziunile comerciale/ e
liber la speranţa de viaţă/ ce-a mai scăzută din Europa/ e liber la alcool în
exces pe cap de locuitor/ liber să stai la cozile de la ghişee/ liber la
impozite taxe/ şi la asigurări benevol obligatorii/ pe care le duci toată viaţa
în spate/ precum Isus crucea spre o Golgotă/ a dezamăgirii şi neîncrederii/ e
liber ca nonvalorile să treacă drept valori/ liber să mergi la şcoli în care nu
înveţi nimic/ e liber să munceşti la negru/ (...) e liber să votezi după cum ţi
se dictează/ sau după cum îţi spune popa la biserică/ e liber să fii
manipulat/ de politicieni semidocţi şi de tele-viziuni/ cumpărate politic/ e
liber să faci parte dintr-un popor de clone obediente/ fa-bricate în laboratoarele
puterii/ e liber să ai legi drepte aplicate strâmb/ e liber la lici-taţii cu
dedicaţie/ e liber la nepotisme şi impostură/ e liber la minciună şi laşitate/
eşti liber ca o pasare-n zbor...” (libertate)
Desigur, vorbind despre izgonirea
poeţilor din cetate, după ce mulţi potentaţi ai momentului l-au aprofundat pe
Platon în facultăţile lor făcute la (mare) distanţă sau cu ocazia doctoratelor cumpărate
de la supermarket şi a cărţilor cu zăbrele, ea a fost şi este posibilă.
Imposibilă, totuşi, este izgonirea poeţilor (în sensul mai larg al cuvâ-ntului)
din istorie. Iar aceste cuvinte sunt o pedeapsă în contumacie, irevocabilă:
„ba-ronii locali de partid/ iar au chefuit până târziu după întrunirea/ în care
şi-au aranjat pe posturi/ diferite rude şi cotizanţi în
campaniile electorale/ şi mă gândesc câţi bani face chelnerul ăsta/ care a luat
imobilul în locaţie de gestiune/ după revoluţia simulată la televizor” (e
dimineaţă); sau: „apoi ieşi din cuşca de beton ca dintr-o cămaşă de forţă/ şi intri în labirintul oraşului/ pe
strada Cuza Vodă reabilitată în stil kitsch/ de către fir-mele clientelare de
partid/ cele trei fântâni arteziene cu apă stătută/ sunt oprite să nu consume
curentul/ că noaptea oricum nu le vede nimeni” (iulie noaptea)
Buzoienii ştiu cine şi de ce!... Iar cititorii de pe
alte meleaguri au şi ei – nu-i aşa ? – Buzăul lor de uz personal!
Comentarii
Trimiteți un comentariu