PATRIA AMARĂ - poezii de Lucian Mănăilescu
Lucian
Mănăilescu
PATRIA AMARĂ
Raport
către Mareşal
Permiteţi să raportăm, domnule Mareşal,
după ce aţi plecat printre nori
am pierdut toate războaiele,
ne-am lăsat împuşcaţi
cu gloanţe oarbe, până la lacrimi…
Acum între noi şi ceilalţi
e un văzduh de sârmă ghimpată,
acum pe liziera timpului înaintează
ploi cu şenile, acum e târziu,
domnule mareşal, şi soldaţii dorm
şi mitralierele inimii sunt risipite
prin câmpuri cu maci!
Vă mai raportăm că ne-am retras
eroic în ruinele serii,
şi că toate înfrângerile noastre
fastuoase servesc patria!...
Vom mărşălui, orice s-ar întâmpla,
către nord, să fluturăm de acolo,
victorioşi, stindardul alb al zăpezii.
Strateg
formidabil
În copilărie am fost un strateg formidabil:
mă
ascundeam în magazia cu lemne
şi
repetam erorile ultimului război mondial…
De
fapt, ţineam cu nemţii (trebuia
să
ţină cineva şi cu ei!) şi îi lăsam
pe
prietenii mei de joacă să fie Ivan şi Vanea.
În
cele din urmă îi băteam de le săreau capacele
şi
mă duceam, de-al dracului, la Yalta şi la Malta
strivind
sub talpă trabucul victoriei…
Vreme filmelor
ruseşti
Era vremea
filmelor ruseşti,
cu nemţi de
recuzită şi eroi cu stea în frunte
striviţi sub
şenile de ceaţă, cu tineri înecaţi
în marea de
spice a Studiourilor Sahia,
despre care
scriau ziarele
băgate pe sub
uşa realităţii.
Pe atunci la
mine în sat oamenii trăiau în şoaptă
iar cireşii
bunicului, înscrişi la CAP,
se lepădau, ca
de satana, de floare…
Ce-mi păsa
totuşi, eu umblam după cuci
salutând voios
umbra miliţianului
care bântuia
prin sat precum Iisus pe valuri.
Pe urmă iar
venea caravana cinematografică
sau duba
securităţii şi iar răpăiau
gloanţele oarbe
în tăcerea conspirativă
şi în jocul meu
de copil
îndopat cu
bomboane sticloase.
Atlantida
Atlantida adolescenţei noastre
s-a scufundat în ceața paradisului
proletar.
Au fost zile și ani văruiți cu linişte,
într-un liceu în care zborul era
pedepsit
mai rău decât fumatul sau prostia…
Citeam enorm pe atunci şi cuvintele
inundau oceanele pacifice
dintre ruşi şi americani.
Citeam sub un vişin spânzurat de cer,
şi vedeam cum istoria e ciugulită de
vrăbii…
Acum mai aud numai
comentariile lor gureşe la adresa
eternităţii.
Recif
Doamne,
ce frumoşi sunt
rechinii
recifului tău,
cum
plutesc ei
în
sensul curentului
care
îi poartă
spre
Raiul Pirania
spre
plajele caraibe!
Înotăm
într-o libertate
cu
fălci puternice,
profesorul
de socialism ştiinţific
îşi
scoate pălăria şi ne salută…
Firul
roşu
Seara dictatorul ajungea
obosit acasă,
se dezbraca de umbră
şi juca table cu amintirile
lui din copilărie.
Brusc suna telefonul
şi de la celălalt capăt al firului
se aude singurătatea
urlând:
Aloo! Alooooo...
22
Replicile
se amestecă
în
răpăiala de mitralieră a inimii,
pasărea
din muzeul
de
ştiinţe naturale al patriei
bate
brusc din aripi,
uzina
chimică se ridică-n văzduh
(aici,
în est, zăpezile naturale
ar
costa mult prea mult)
în
scena balconului actorul ţine în mâini
craniul
înţeleptului Yorick,
statuia
libertăţii o ia razna pe străzi
în
timp ce îngeri suavi recită la microfoane
comenzile
lecţiei de gimnasică anaerobică
şi
moartea se preface că citeşte ziarul,
peste
umărul poetului.
Cei
fără feţe
Am fost fideli unui zvon…
Printre umbre oamenii aprindeau focuri
şi vorbeau despre iubire şi despre
încredere,
fără să se uite în jur, la cei fără feţe,
care morfoleau în gingii tăcerea,
la cei ce fluturau steaguri cu nimicul
rotund decupat în centru.
Cineva ucidea, totuşi, din întuneric!
Maşina de transmis directive proiecta
trasoarele cuvintelor peste oraşul orb,
nimeni nu cunoştea pe nimeni, la radio
se vorbea despre libertate şi oamenii
rătăceau pe străzi, povestind cu
însufleţire
despre ziua de mâine…
Cine să fi stat atunci să numere morţii?
Cei fără feţe au pus totul în ordine,
cu meticulozitatea, exersată, a formelor
fixe.
Dimineaţa s-au inventat o grămadă de
panglici multicolore, şi mulţimea
a strivit, cu mica şi îndreptăţita ei
mânie,
umbrele stacojii ale întâmplării.
Cine să fi stat, atunci, să numere
morţii?
Cei fără feţe au pus totul în ordine!
Sentinţă
Nimeni
nu va depune mărturie…
Toţi
se grăbesc, toţi au de trăit
ceva
mai bun decât viaţa,
pe
toţi îi aşteaptă bogăţia
şi
gloria la colţul străzii,
N-au
timp de prostii, nu vor
depune
mărturie, abia mai respiră
pe
apucate înghesuind în plămâni
aer
cât pentru o scufundare în valuri.
Ei plâng cu lacrimi sintetice,
multiplicând realitatea în ocheane
îmbâcsite de vuietul mării
sau vorbesc limbi îngrozitor de străine
în timp ce răsfoiesc catastiful
norocului.
Nu se poate face nimic!
Nimeni nu va depune mărturie...
Memorie
comunitară
Vine
o primăvară de vorbe, vine
amnezia
fulgilor de zăpadă care
ne
împuşcă în tâmplă.
Vă
mai amintiţi de teroriştii
care
trăgeau din orice poziţii?
De
adâncul găurilor negre?
De
activiştii săraci şi cinstiţi
ai
comunismului cu faţă umană?
„Unde ne sunt teroriştii,
stimaţi
tovarăşi?”
Acum,
când ceasul de aur al naţiunii
atârnă
în buzunarul amneziei,
despre
complicităţi trebuie să vorbim
numai
de bine ...
Din
gâtul de lebădă al spânzurătorii
se
vor auzi, în curând,
noile
imnuri!
Ţara
fericită
Noi ne-am născut morţi!
În fiecare scâncet se ascunde
un mort nou născut, în fiecare literă
e scos la tablă trupul silitor al unui
elev,
la fiecare întâmplare un preot intră în
altar
şi cântă slujba de mântuire
pereţilor care au ochi şi urechi…
Dar morţii fac ţările să prospere,
ei lucrează în linişte pe şantiere, vin
cuminţi
la mitinguri şi aplaudă spunând
„bogdaproste!”
pentru bănuţii de ort ai pomenilor.
Şi pentru toate astea noi am ieşit în
stradă
şi ne-am împodobit mâna dreaptă
cu semnul victoriei?...
Orbiţi de speranţă n-am văzut
că apar gratii în cer, pe pământ şi pe
ape
şi că se nasc alţi morţii, îmbălsămaţi
în formolul tare al fericirii.
În autobuz cu
Eugenio Montale
Privim
tăcuţi pe fereastră peisajul
cu
Bărăganul defrişat de tăcere, cu câte
au
fost şi mai ales nu au fost în acest
Levant
exilat la marginea cerului.
Lângă
noi un copil, ca un mic şoarece mov,
ronţăie
seminţe de floarea soarelui;
cojile
lor scuipate printre dinţi sunt asemenea
cuvintelor
rostite, rămase fără miez…
O,
da, îmi amintesc: „Nimic nu răscumpără
plânsul
copilului/ căruia îi scapă balonul printre case”.
Şi
totuşi, micul şoarece mov moţăie cu capul
pe
umbra inimii; lui nu i se întâmplă nimic
din
pustiul dens al poeziei.
Nici
satelor înşirate în procesiune leneşă
nu
li se întâmplă nimic – strigătul gregar
şi-a
pierdut anotimpurile, mierla şi-a sugrumat cântecul,
benzi
lungi de asfalt aleargă năuce
de
la un capăt la celălalt al lumii…
Spaţiul
îngust dintre absenţele noastre
se
umple de cojile cuvintelor.
De
veacuri
De veacuri ară clasa muncitoare
aceleaşi vechi morminte de sudoare
şi capetele regilor, plăpânde,
plâng în icoane jilave şi scunde,
iar vorbele, de rugăciuni sătule,
ascut Parisuri negre pe secure...
De veacuri ară plugul ghilotină
Un viitor ce nu se mai termină.
Hristoşii
nimănui
Chiar
şi azi, când nu mai sunt zăpezi,
vin
ţărani cu ele să ne-îmbete,
doar
în ochii lor mai poţi să vezi
toată
sarea mărilor de sete.
Şi
prin târg îi simţi ai nimănui,
pipăindu-şi
banii ca pe moaşte,
când
tristeţea are ochi căprui
în
umile sărbători de paşte.
Cine-s
ei? S-au sufocat sub măşti
şi-au
venit să-şi târguiască gerul;
au
venit bătrâni, bolnavi şi proşti
în
oraşul mort să-şi vândă cerul.
Iar
când foamea-I molfăie-n gingii
şi-ospătarii
le arată nota,
pleacă
înspre zările pustii
şi
se-ntorc acasă, pe Golgota.
Luceafărul
Şi deştepţii şi netoţii la mormântu-ţi
se-adunară
Ca să-i vadă naţiunea cum te-ngroapă-a
doua oară,
Face unul gura pungă, altul molfăie cu
ură
Lăudându-ţi nemurirea, când în gându-i
te înjură…
Lacrimă-i doar buche cărţii, ei te-au
dat de mult uitării,
N-au nevoie de luceferi răstigniţi pe
crucea zării,
Plictisiţi strivesc în creier umbra
marilor idei,
Amintindu-şi despre tine când se laudă
pe ei.
S-a uscat demult şi teiul, tace buciumul
pe deal,
Lacul codrilor albastru e secat şi
ireal.
Ne-am vândut zădărniciei, fuge zarea-n
altă zare,
A murit bătrânul Mircea şi e mort Ştefan
cel Mare.
De la Nistru pân’ la Tisa suntem noi,
cei fără ţară,
Peste care cade cerul ca o piatră
funerară…
Şi, când aripile nopţii, obosite zboară-n
tină,
Sus pe bolta veşniciei lăcrimează o
lumină.
Golgota
(poetului Ioan Alexandru)
L-au dus pe Brâncoveanu la Stambul,
Să-l facă rob la milă-mpărătească
Şi-o lacrimă botează, peste veac,
Golgota noastră – Ţara Românească.
Bătrânii cronicari încă mai scriu
O iarnă lungă, viscolind cu slova.
Ştefan la Putna este încă viu:
Doamne, Golgota noastră e Moldova !
Mihai, la Alba, pohta ce-a pohtit,
Cu inima sub zale, ca o rană.
Îl iartă, Doamne, dacă n-ai murit,
Şi iartă-ne Gogota Transilvană !
Plecarea lui Grigore Vieru
Poetul a plecat
în noaptea mare
Grăbit şi trist,
cu sufletul durut,
Avea de mers
vecii de disperare
Până la casa lui
de peste Prut.
Zadarnic l-am
rugat să mai rămână
Sub streaşina
ninsorilor din cer:
- M-aşteaptă
maica să-i aduc, din lună,
Flori dalbe de
colind şi lerui-ler!
Iar paşii lui,
în viscolul tăcerii,
S-au troienit
prin câmpuri şi livezi
Şi-o stea
pâlpâitoare, a durerii,
În nordul clipei
a aprins zăpezi.
Lumea de după
sfârşitul lumii
Lumea
cinematecii de sub pălăria
cu
boruri largi, din care regizorul
kaghebist
scoate iepuri cu patru urechi,
lumea
care se justifică: „şi Dumnezeu
a
plagiat, făcându-l pe om
după
chipul şi asemănarea sa”,
lumea
îngrămădită în judeţul Teleorman
învăţând,
cum scria un poet, libertatea de a trage
cu
puşca, lumea baletului pe gheaţă,
lumea
incurabilă, în care manelişti veseli
ne
oftează viaţa în mirosul de mititei şi
mici
şi vorbe frumoase…
Shopping mall
Rătăcesc
prin shopping mall,
casc
gura la minunile de plastic,
număr
în gând mărunţişul întâmplărilor,
mă
amuz de lucrurile visate cândva
(o
pereche de adidaşi, o scară la cer,
un
aparat de filmat viaţa în culori)
şi
încep să cred că indiferenţa
este
o trăsătură de caracter infailibilă.
Mă
mai leagă ceva de toate astea?
De
vitrinele noului secol?
De
oamenii grăbiţi care trec unul prin altul
spre
ambuscadele duioşiei?
Neauzite
sunt aici poveştile…
Păpuşile
Barbie se dau de-a dura sau
îmbătrânesc
în oglinzi, casele de marcat
afişează
preţul fericirii cu două zecimale
iar
la raionul de întâmplări diverse
ninge
mortal cu baloane şi confetti.
În
curând va fi ora închiderii...
Pe
lângă zidurile cenuşii de la intrare
umbra
lui Dumnezeu se furişează
spre
mahalalele serii.
Phoenix
Bucureştiul,
teleportat într-o dimineaţă
paralelă cu
realitatea,
cu vaporul lui
Intercontinental eşuat printre
valuri de
gunoaie, recifuri umane, betoniere
şi ţărmuri fără
memorie, mă agaţă
cu degetele
prelungi ale lui Cristian Paţurcă,
striveşte o
lacrimă în ochii mei provinciali şi
îmi cotobăie
prin buzunare în căutatea
zilei netrăite
de azi, în timp ce flaşneta lui Ion Bolborea
invită Miticii
în scena improvizată pe căruţa de
carnaval care,
iată, nu s-a răsturnat la Caracal...
Nu prea ştiu
încotro mă îndrept,
deasupra
tonetelor cu ziare explodează
meteoriţi, după
fiecare colţ pândeşte
inocenţa
comunitară, respirând
fericirea din
pungile ieftine de plastic,
pe terasele de
fiţe conchistadorii povestesc
despre
descoperirea Americii, pe aleile
dintre blocuri
se face seară, şinele tramvaielor
se răsucesc
către cer, în cele din urmă
închid ochii şi
trec strada pe cea mai roşie
dintre culori,
lăsând miliţianul din intersecţie
să fluiere a
pagubă, în timp ce, pe acoperişul
Teatrulu
Naţional, alţi oameni de bine
se fac că
lucrează…
În jur e o
vânzoleală corozivă, pe cer
trec
demolatorii în salopete gri,
pe ziduri
înfloresc afişe multicolore,
tomberoanele se
umplu de aripi şi în ceasul
de la colţul
străzii scrâşnetul rotiţelor dinţate
ale mecanismului
dialectic încep
să ningă peste
oraş cu cenuşă...
Uitarea prin
gard
mă uit la
istorie prin gard;
trec unii pe
uliţă cu un război mondial
şi fac atâta
gălăgie şi mor atât
de inutil şi
caraghios.
Şi pe urmă vin
albii şi roşii
iar oamenii se
prefac că sunt fericiţi,
până le
explodează liniştea în faţă
pulverizându-i
printre mausolee şi spaime.
Pe urmă trece un
convoi mortuar...
Doamne, azi îl
înmormântează
pe tatăl meu Lazăr
şi pe mine au
uitat să mă cheme...
mă uit la
istorie prin gard...
mare lucru
uitarea!
Fotografia
necunoscută a eroului
Fiul
meu a primit ordinul de mobilizare
pe
când era fericit… Trăia, în vremea aceea
într-un
ţinut de linişte şi aripi multicolore…
Seara
se căţăra pe deal şi număra stelele;
îmi
povestea cât de greu a ajuns la prima
dintre
ele, repetându-i numele cu exasperare,
în
petale de flori, în ninsori şi în ochii cenuşii
ai
dezamăgirilor cotidiene.
Dar
Patria e Patrie, ea nu te cheamă să-i
înalţi
castele şi privelişti luminoase,
ea
te cheamă pe câmpuri neştiute de luptă,
să-i
aperi pământurile ascunse şi boabele
de
rouă din ochii bătrânelor arhiducese.
Ea
te cheamă să ucizi şi să fii ucis
printre
mausolee şi imnuri, şi tu o aperi
până
la ultima suflare, pentru că porţi
în
buzunarul de la piept al vestonului
o
fotografie veche cu mama, cu tata şi cu
pisica
languroasă a obrăznicie…
Mult
timp n-am primit veşti de la el,
doar
comunicate laconice de la generali
glorioşi,
care cucereau regn după regn
şi
aruncau peste umăr decoraţii de tinichea
şi
bănuţii cocliţi din buzunarul lui Dumnezeu.
În
cele din urmă a venit şi scrisoarea
cu
chenar negru, ca atâtea milioane
de
scrisori copiate la indigou, în care
se
mulţumea, de-a valma, laşilor, eroilor
şi
celor nimeriţi de gloanţele oarbe…
Despre
locul mormântului, cei trişti
sau
neîncrezătorei, nu au decât
să
îngenuncheze şi să-şi ridice ochii
spre
groapa comună din cer!
Castele de nisip
O
întâmplare patetică, cochilii de scoici
şi
castele de nisip, pe o plajă
unde
locuieşte doar vântul...
Acolo
viaţa e ca un Alzheimer şi blândeţea
lui
Raskolnikov ucide uneori, acolo
sunt
sentimente palide
şi
înserări şi cuvintele de dragoste.
Oh,
dar desigur, bunii călăi
vor
învinge în cele din urmă,
capetele
noastre umplute cu heliu
se
vor ridica în înalt plutind
pe
deasupra realităţii iar pe urmele
noastre
tăcerea va merge în zdrenţe
şi
istoria va consemna, peste o mie de ani,
o
mulţime de lucruri absurde şi glorioase
pe
care nu le-a trăit nimeni,
Fereastra
Overton
În
duminica asta, frumoasă ca o biserică,
toate
canalele TV zbârnâie cu febrilitate,
dracul
s-a suit pe cochilia lui Dumnezeu
şi
nechează şi ţine discursuri
despre
fenomenul Tunguska şi despre
premoniţiile
lui Putin, lumea se distrează
şi
râde de se omoară, urmează un nou film
de
desene animate, cu Donald şi Trump,
istoria
s-a mutat la mansardă şi priveşte
de
sus cum e spânzurat Villon,
şi
băutorii de absint şi nebunii
Van
Gogh şi Rimbaud şi Lewis Caroll
cel
ce a călătorit fraudulos în ţara minunilor,
şi
înrăitul vicios al libertăţii Garcia Lorca.
În
sfârşit Sfânta Inchiziţi va face dreptate,
Torquemada
şi Albă ca Zăpada pândesc
muzeele
şi bibliotecile, Ludwig cel surd
trece
pe stradă strigând: E linişte! E pace!...
În
urma lui se aprind felinarele .
O
libertate gonflabilă, un rictus
împodobit
cu ghirlande extaziază
mulţimile,
în timp ce în platou se înmânează
marile
premii ale anonimatului.
–
Domnişoară, dansaţi?...
Şi
nu răspunde nimeni.
A murit Vasile Andru, fiţi liniştiţi,
se
va vorbi şi despre el mai târziu, după
difuzarea
codurilor multicolore ale ploii
a
manalelor de rigoare şi a politicienilor,
care
la orele de maximă audienţă,
cu
fotografia ninsorilor în buzunarul de la piept,
vor
discuta despre revoluţiile în direct
şi
vor lăcrima galeş pe umărul
telespectatorului
necunoscut în timp ce
Occidentul,
blândul şi pacifistul punct cardinal
o
să aplaude cu tandreţe şi indiferenţă...
*
În
pauza publicitară: prezervative şi gay,
luxul
unor zile de sticlă, călătorii în Tahiti,
miracole,
gări şi cutremure, deasupra lumii
se
deschide marea fereatră Overton:
Urmează
feeria zilei de mâine
cu
peronul pe parte cealaltă.
Binecuvântare în
viscol
Un
înger duplicitar, cu aripi
orbitor
de albe, se joacă
de-a
viaţa noastră
prin
deşertul în flăcări.
„Bună
dimineaţa, tovarăşe înger!”
scheaună
cineva în microfonul
staţiei
de amplificare, cineva chircit,
cineva
fără gură şi ochi,
prăvălind
cerul peste lume...
Şi
totul devine imaculat şi îngerul
ne
binecuvântează în viscol.
Câinele
Câinele
înfometat scheaună
în
urechile generalului în timp ce
prin
stomacul lui defilează
divizii
de umbre negre
cu
dinţii sclipind de întuneric.
Un
câine al foamei latră
în
ochii generalului
şi
asta nu e permis:
„Trimiteţi
aviaţia şi flota
să-l
potolească!”
Un
câine al foamei adoarme
indiferent
şi bătrân
în
visul generalului
şi
generalul urcă glorios la tribună
să-şi
ţină discursul istoric:
„În
curând vom cuceri
libertatea
şi fericire,
în
curând vom învinge
cu
mari sacrificii
şi
patria va fi veşnic
recunoscătoare….”
Umbra
câinelui mârâie
în
gândul generalului
şi
generalul se enervează
şi
latră…
Ţara surdo-mută
În
ţara mea surdo-mută
trâmbiţele
megafoanelor
anunţă
o nouă epocă de aur
în
timp ce lucrurile
se
holbează la oamenii
care
orbitează în jurul soarelui,
căutând
Americi nedescoperite
şi
planete mov, de unde televiziunile
transmit
peisaje cenuşii
şi
veşti despre raiul căpşunilor.
În
ţara mea interzisă îngerilor
flutură
drapele şi iluzii,
fericirea
se vinde ambalată
în
pungi de plastic,
se
dansează după ropotul ploii,
nici
un sentiment nu e interzis
şi
lumea e veselă
ca
la o nuntă de la care a fugit mireasa...
Cu unghiile înfipte
în carne
Patria
mea de oameni s-a ticăloşit,
alergând
din spital în spital, cerşindu-şi
memoria
şi dreptatea sau drămuindu-şi
banii
de pensie, număraţi zilnic,
cu
degetele tocite de aşteptarea
miracolelor,
care vin, precum americanii,
mereu
foarte târziu...
Nici
Dumnezeu nu mai este român, îşi
construieşte
catedrale de aer printre spitalele
şi
şcolile în ruină şi ne spune cât de fericiţi
sunt
cei săraci cu duhul...
În
locul cerului, cineva a lipit un vitraliu
albastru-vâscos,
pictând gratii
şi
stele dincolo de care se întind
hectare
de trudă şi căpşuni neculese,
unde
speranţa înseamnă un cent sau un euro
pentru
zilele cenuşii ale întoarcerii
la
sărbătorile din străinătatea numită „acasă”.
Oameni
cu degete prelungi, pianişti ai
clapelor
negre, zvârlugi apetisante,
primari
îmbălsămaţi în urne de vot
şi
doctori ai duioşiei pragmatice
survolează
realitea şi ne privesc de sus,
mirându-se
de tenacitatea furnicilor,
ce
cară, bucată cu bucată, soarele orb
în
întunericul luminos de sub frunte.
Obosit
şi bătrân, contaminat de maladia
celor
ce se cred păsări, voi urca, în curând,
cu
toată viaţa netrăită în spate,
Muntele
Melcului, emigrând în ţara mea
de
cocori albaştri, de fluturi şi nori,
şi
voi adormi, cu unghiile adânc înfipte în carne,
sub
ninsorile ei viscolite…
Joc cu spânzurătoare
Sub
cerul de pânză roşie şi ovaţii
se
joacă jocul de-a Patria;
se
inventază şuruburi care nu folosesc
la
nimic, arbori cotiţi şi zaruri ale norocului...
viaţa
alunecă printre umbre, în pieţele publice
levitează
Ane cu catedrale pe umeri,
cineva
uită să plângă, altcineva
fluieră,
altcineva sapă şanţuri în osul frunţii.
Mulţimile
stau cu mâinile întinse a rugă,
în
timp ce frânele tramvaielor scâncesc
bâjbâind
după străzile unei geometri delirante,
drapelele
flutură frenetic şi cuvintele
se
aud într-o limbă moartă...
O
adolescentă traversează Calea Lactee,
de
la ferestrele unui bloc turn
un
om oarecare, orb ca Homer,
sătul
să tot privească în gol,
îşi
imaginează o frânghie şi răbdător
începe
să se legene, măsurând timpul
care
i-a mai rămas de murit…
Deplasarea spre
roşu
Nu
mai avem amintiri glorioase,
le-am
pierdut
în
deşertul de zile şi nopţi,
visând
viitorul
printr-un
ochean întors.
Nu
mai ştim pe care hartă e
Patria,
afişele de pe ziduri
nu
mai urlă: „Libertate, te iubim!
Ori
învingem ori murim!...”
Am
uitat fluviul de oameni, pietrificat
în
prundişuri secetoase,
memoria
noastră a devenit blondă!
De
la o vreme democraţia e
o
dictatură cu amortizor
îndreptată
spre tâmpla universului
care
se deplasează spre roşu...
Sezonul iepurilor
Prin umbrele de la marginea oraşului
trece deseori
jumătate de iepure şchiop
călare pe jumătate de om politic.
E trist şi i s-au înfundat urechile
de cuvintele profesorilor de limba română,
care pun virgule şi ghilimele când nici nu te aştepţi.
Îl dor dinţii
înfipţi în beregata pământului
şi se plânge că asudă, din noapte în zori,
plimbându-şi taraba pe uliţa binelui
comunitar, ce i se prelinge printre degete
la fiecare campanie electorală.
De-aia nici nu-i suportă pe deştepţii
ăia, care în loc să muncească şi-au
pierdut timpul prin facultăţi
bâjbâind după cai verzi pe pereţi şi
scriind cărţi, chiar dacă, pentru asta,
nefiind în puşcărie, nu le reduce nimeni pedeapsa.
Jumătatea de iepure şchiop
călare pe jumătatea de istorie
pe care o ţine
minte, de la corijenţă,
a început să ronţăie statuia unui morcov
votând cu mâinile sus
inepţiile tragice
ale fragilităţii memoriei.
După care se dă de-a dura după umbra lui
cu urechile lungi şi pios ia o lingură de icre negre
de pe tava de colivă a indemnizaţiei de nemurire.
Nopţi şi ani
Au fost nopţi şi ani,
au fost cărţi arse pe rug
şi drumuri în deşert, ţărmuri
de mare şi amintiri
pe care n-am avut timp
să le trăim.
Copii ne-au murit în războaieşi drumuri în deşert, ţărmuri
de mare şi amintiri
pe care n-am avut timp
să le trăim.
care nu erau ale lor,
au fost fabrici cu ziduri de fum
şi promisiuni, mereu
promisiuni glorioase şi poveşti
despre vârsta de aur…
Dar noi, vă întreb, noi
când am trăit?
O galaxie gigantică, sau tot universul
nu pot îndura atâta durere
câtă poate îndura un suflet,
un biet suflet de om
răstignit între stele.
Uitaţi-vă la picăturile de rouă,
la păsările trădate de aripi,
priviţi bine în jur: sunt bâlciuri
la păsările trădate de aripi,
priviţi bine în jur: sunt bâlciuri
catedrale, cetăţi în ruină şi
vânturi nestatornice…
vânturi nestatornice…
De
aceea vă mai întreb,
cu gura amară de cuvinte,
când rătăcim îndurând
frigul şi iubirea:
Noi când am trăit
În care secol, în care secundă?
cu gura amară de cuvinte,
când rătăcim îndurând
frigul şi iubirea:
Noi când am trăit
În care secol, în care secundă?
Dezertare
–
Dormi ca un iepure, soldat!
–
Dorm pentru patrie, să trăiţi!
răspunde
soldatul,
în
timp ce gândul lui aleargă
de
rupe pământul,
către
casă.
Îmi iubesc
patria
Îmi
vine să urlu că nu pot să nu-mi iubesc patria!
Cu
silicoanele ei amăgitoare legănându-se tandru
pe
buzele neantului, cu şobolanii din canalele revoluţiei trucate,
cu
ghişeele din spatele cărora o mână nevăzută
împarte
certificate de eroism şi adeverinţe lipicioase,
cu
oamenii ei politici deversaţi din patru în patru ani
prin
cartiere mărginaşe şi cătune, unde inundaţiile
vin
mult mai des, cu ţăranii ei înrăiţi de mireasma pământului
care
le fuge iar de sub tălpi, cu toate astea
şi
cu multe altele, trăite în grabă şi cu lehamite.
Da,
îmi iubesc patria!
Mă
înduioşează până la lacrimi grija ei
pentru
câinii comunitari, stâlciţi sub lumina
de
stricnină a farurilor nopţii, sterilizaţi ca să nască
o
rasă mioritică, mult mai rezistentă la vicisitudinile
libertăţii
(şi noi am fost comunitari şi încă
ne
mai domină reflexele lui Pavlov, încă mai salivăm
ascultând
discursurile preşedinţilor săraci şi cinstiţi
sau
foşnetul de lenjerie intimă al poeziei)
„Mă,
câine!” îi spun celui mai bun prieten al meu
şi
el se gudură şi mă face să cred că fericirea există.
Dumnezeu,
ca şi patria, este iubire...
Aşadar,
domnilor şi doamnelor, îmi iubesc patria!
aşa
cum îşi iubeşte ologul piciorul lipsă,
cu
patima celui care refuză să plece
dintre
apele ei mereu revărsate şi tulburi.
O
iubesc pentru că i-am trăit până la ultima fibră
indiferenţa
şi spaima, sărăcia şi zvonurile,
pentru
că în cârciumile ei am băut
potire
de lacrimi şi pe străzile ei
am
admirat umbra viitorului ce refuză să vină...
Pentru
mine patria aceasta, de la capătul lumii,
crucificată
pe toate punctele cardinale,
este
singura americă posibilă, singura şansă,
unica
iubire, pe care nici măcar speranţa
nu
o mai poate ucide...

Comentarii
Trimiteți un comentariu