PATRIA AMARĂ - poezii de Lucian Mănăilescu



Lucian Mănăilescu
 
PATRIA AMARĂ

Raport către Mareşal

Permiteţi să raportăm, domnule Mareşal,
după ce aţi plecat printre nori
am pierdut toate războaiele,
ne-am lăsat împuşcaţi
cu gloanţe oarbe, până la lacrimi…
Acum între noi şi ceilalţi
e un văzduh de sârmă ghimpată,
acum pe liziera timpului înaintează
ploi cu şenile, acum e târziu,
domnule mareşal, şi soldaţii dorm
şi mitralierele inimii sunt risipite
prin câmpuri cu maci!
Vă mai raportăm că ne-am retras
eroic în ruinele serii,
şi că toate înfrângerile noastre
fastuoase servesc patria!...
Vom mărşălui, orice s-ar întâmpla,
către nord, să fluturăm de acolo,
victorioşi, stindardul alb al zăpezii.

Strateg formidabil

În  copilărie am fost un strateg formidabil:
mă ascundeam în magazia cu lemne
şi repetam erorile ultimului război mondial…

De fapt, ţineam cu nemţii (trebuia
să ţină cineva şi cu ei!) şi îi lăsam
pe prietenii mei de joacă să fie Ivan şi Vanea.

În cele din urmă îi băteam de le săreau capacele
şi mă duceam, de-al dracului, la Yalta şi la Malta
strivind sub talpă trabucul victoriei…

Vreme filmelor ruseşti

Era vremea filmelor ruseşti,
cu nemţi de recuzită şi eroi cu stea în frunte
striviţi sub şenile de ceaţă, cu tineri înecaţi
în marea de spice a Studiourilor Sahia,
despre care scriau ziarele
băgate pe sub uşa realităţii.
Pe atunci la mine în sat oamenii trăiau în şoaptă
iar cireşii bunicului, înscrişi la CAP,
se lepădau, ca de satana, de floare…
Ce-mi păsa totuşi, eu umblam după cuci
salutând voios umbra miliţianului
care bântuia prin sat precum Iisus pe valuri.
Pe urmă iar venea caravana cinematografică
sau duba securităţii şi iar răpăiau
gloanţele oarbe în tăcerea conspirativă
şi în jocul meu de copil
îndopat cu bomboane sticloase.

Atlantida

Atlantida adolescenţei noastre
s-a scufundat în ceața paradisului proletar.

Au fost zile și ani văruiți cu linişte,
într-un liceu în care zborul era pedepsit
mai rău decât fumatul sau prostia…

Citeam enorm pe atunci şi cuvintele
inundau oceanele pacifice
dintre ruşi şi americani.

Citeam sub un vişin spânzurat de cer,
şi vedeam cum istoria e ciugulită de vrăbii…

Acum mai aud numai
comentariile lor gureşe la adresa eternităţii.

Recif

Doamne, ce frumoşi sunt
rechinii recifului tău,
cum plutesc ei
în sensul curentului
care îi poartă
spre Raiul Pirania
spre plajele caraibe!
Înotăm într-o libertate
cu fălci puternice,
profesorul de socialism ştiinţific
îşi scoate pălăria şi ne salută…


Firul roşu

Seara dictatorul ajungea
obosit acasă,
se dezbraca de umbră
şi juca table cu amintirile
lui din copilărie.
Brusc suna telefonul
şi de la celălalt capăt al firului
se aude singurătatea
urlând: Aloo! Alooooo...

22

Replicile se amestecă
în răpăiala de mitralieră a inimii,
pasărea din muzeul
de ştiinţe naturale al patriei
bate brusc din aripi,
uzina chimică se ridică-n văzduh
(aici, în est, zăpezile naturale
ar costa mult prea mult)
în scena balconului actorul ţine în mâini
craniul înţeleptului Yorick,
statuia libertăţii o ia razna pe străzi
în timp ce îngeri suavi recită la microfoane
comenzile lecţiei de gimnasică anaerobică
şi moartea se preface că citeşte ziarul,
peste umărul poetului.

Cei fără feţe

Am fost fideli unui zvon…
Printre umbre oamenii aprindeau focuri
şi vorbeau despre iubire şi despre încredere,
fără să se uite în jur, la cei fără feţe,
care morfoleau în gingii tăcerea,
la cei ce fluturau steaguri cu nimicul
rotund decupat în centru.
Cineva ucidea, totuşi, din întuneric!
Maşina de transmis directive proiecta
trasoarele cuvintelor peste oraşul orb,
nimeni nu cunoştea pe nimeni, la radio
se vorbea despre libertate şi oamenii
rătăceau pe străzi, povestind cu însufleţire
despre ziua de mâine…
Cine să fi stat atunci să numere morţii?
Cei fără feţe au pus totul în ordine,
cu meticulozitatea, exersată, a formelor fixe.
Dimineaţa s-au inventat o grămadă de
panglici multicolore, şi mulţimea
a strivit, cu mica şi îndreptăţita ei mânie,
umbrele stacojii ale întâmplării.
Cine să fi stat, atunci, să numere morţii?
Cei fără feţe au pus totul în ordine!

Sentinţă

Nimeni nu va depune mărturie…
Toţi se grăbesc, toţi au de trăit
ceva mai bun decât viaţa,
pe toţi îi aşteaptă bogăţia
şi gloria la colţul străzii,
N-au timp de prostii,  nu vor
depune mărturie, abia mai respiră
pe apucate înghesuind  în plămâni
aer cât pentru o scufundare în valuri.
Ei plâng cu lacrimi sintetice,
multiplicând realitatea în ocheane
îmbâcsite de vuietul mării
sau vorbesc limbi îngrozitor de străine
în timp ce răsfoiesc catastiful norocului.
Nu se poate face nimic!
Nimeni nu va depune mărturie...

Memorie comunitară

Vine o primăvară de vorbe, vine
amnezia fulgilor de zăpadă care
ne împuşcă în tâmplă.

Vă mai amintiţi de teroriştii
care trăgeau din orice poziţii?
De adâncul găurilor negre?
De activiştii săraci şi cinstiţi
ai comunismului cu faţă umană?

 „Unde ne sunt teroriştii,
stimaţi tovarăşi?”

Acum, când ceasul de aur al naţiunii
atârnă în buzunarul amneziei,
despre complicităţi  trebuie să vorbim
numai de bine ...

Din gâtul de lebădă al spânzurătorii
se vor auzi, în curând,
noile imnuri!


Ţara fericită

Noi ne-am născut morţi!
În fiecare scâncet se ascunde
un mort nou născut, în fiecare literă
e scos la tablă trupul silitor al unui elev,
la fiecare întâmplare un preot intră în altar
şi cântă slujba de mântuire
pereţilor care au ochi şi urechi…
Dar morţii fac ţările să prospere,
ei lucrează în linişte pe şantiere, vin cuminţi
la mitinguri şi aplaudă spunând „bogdaproste!”
pentru bănuţii de ort ai pomenilor.
Şi pentru toate astea noi am ieşit în stradă
şi ne-am împodobit mâna dreaptă
cu semnul victoriei?...
Orbiţi de speranţă n-am văzut
că apar gratii în cer, pe pământ şi pe ape
şi că se nasc alţi morţii, îmbălsămaţi
în formolul tare al fericirii.


În autobuz cu Eugenio Montale

Privim tăcuţi pe fereastră peisajul
cu Bărăganul defrişat de tăcere, cu câte
au fost şi mai ales nu au fost în acest
Levant exilat la marginea cerului.

Lângă noi un copil, ca un mic şoarece mov,
ronţăie seminţe de floarea soarelui;
cojile lor scuipate printre dinţi sunt asemenea
cuvintelor rostite, rămase fără miez…
O, da, îmi amintesc: „Nimic nu răscumpără
plânsul copilului/ căruia îi scapă balonul printre case”.
Şi totuşi, micul şoarece mov moţăie cu capul
pe umbra inimii; lui nu i se întâmplă nimic
din pustiul dens al poeziei.

Nici satelor înşirate în procesiune leneşă
nu li se întâmplă nimic –  strigătul gregar
şi-a pierdut anotimpurile, mierla şi-a sugrumat cântecul,
benzi lungi de asfalt aleargă năuce
de la un capăt la celălalt al lumii…

Spaţiul îngust dintre absenţele noastre
se umple de cojile cuvintelor.

De veacuri

De veacuri ară clasa muncitoare
aceleaşi vechi morminte de sudoare
şi capetele regilor, plăpânde,
plâng în icoane jilave şi scunde,
iar vorbele, de rugăciuni sătule,
ascut Parisuri negre pe secure...
De veacuri ară plugul ghilotină
Un viitor ce nu se mai termină.


Hristoşii nimănui

Chiar şi azi, când nu mai sunt zăpezi,
vin ţărani cu ele să ne-îmbete,
doar în ochii lor mai poţi să vezi
toată sarea mărilor de sete.

Şi prin târg îi simţi ai nimănui,
pipăindu-şi banii ca pe moaşte,
când tristeţea are ochi căprui
în umile sărbători de paşte.

Cine-s ei? S-au sufocat sub măşti
şi-au venit să-şi târguiască gerul;
au venit bătrâni, bolnavi şi proşti
în oraşul mort să-şi vândă cerul.

Iar când foamea-I molfăie-n gingii
şi-ospătarii le arată nota,
pleacă înspre zările pustii
şi se-ntorc acasă, pe Golgota.

Luceafărul

Şi deştepţii şi netoţii la mormântu-ţi se-adunară
Ca să-i vadă naţiunea cum te-ngroapă-a doua oară,
Face unul gura pungă, altul molfăie cu ură
Lăudându-ţi nemurirea, când în gându-i te înjură…
Lacrimă-i doar buche cărţii, ei te-au dat de mult uitării,
N-au nevoie de luceferi răstigniţi pe crucea zării,
Plictisiţi strivesc în creier umbra marilor idei,
Amintindu-şi despre tine când se laudă pe ei.
S-a uscat demult şi teiul, tace buciumul pe deal,
Lacul codrilor albastru e secat şi ireal.
Ne-am vândut zădărniciei, fuge zarea-n altă zare,
A murit bătrânul Mircea şi e mort Ştefan cel Mare.
De la Nistru pân’ la Tisa suntem noi, cei fără ţară,
Peste care cade cerul ca o piatră funerară…
Şi, când aripile nopţii, obosite zboară-n tină,
Sus pe bolta veşniciei lăcrimează o lumină.


Golgota
(poetului Ioan Alexandru)

L-au dus pe Brâncoveanu la Stambul,
Să-l facă rob la milă-mpărătească
Şi-o lacrimă botează, peste veac,
Golgota noastră – Ţara Românească.

Bătrânii cronicari încă mai scriu
O iarnă lungă, viscolind cu slova.
Ştefan la Putna este încă viu:
Doamne, Golgota noastră e Moldova !

Mihai, la Alba, pohta ce-a pohtit,
Cu inima sub zale, ca o rană.
Îl iartă, Doamne, dacă n-ai murit,
Şi iartă-ne Gogota Transilvană !

Plecarea lui Grigore Vieru

Poetul a plecat în noaptea mare
Grăbit şi trist, cu sufletul durut,
Avea de mers vecii de disperare
Până la casa lui de peste Prut.

Zadarnic l-am rugat să mai rămână
Sub streaşina ninsorilor din cer:
- M-aşteaptă maica să-i aduc, din lună,
Flori dalbe de colind şi lerui-ler!

Iar paşii lui, în viscolul tăcerii,
S-au troienit prin câmpuri şi livezi
Şi-o stea pâlpâitoare, a durerii,
În nordul clipei a aprins zăpezi.


Lumea de după sfârşitul lumii

Lumea cinematecii de sub pălăria
cu boruri largi, din care regizorul
kaghebist scoate iepuri cu patru urechi,
lumea care se justifică: „şi Dumnezeu
a plagiat, făcându-l pe om
după chipul şi asemănarea sa”,
lumea îngrămădită în judeţul Teleorman
învăţând, cum scria un poet, libertatea de a trage
cu puşca, lumea baletului pe gheaţă,
lumea incurabilă, în care manelişti veseli
ne oftează viaţa în mirosul de mititei şi
mici şi vorbe frumoase…

Shopping mall

Rătăcesc prin shopping mall,
casc gura la minunile de plastic,
număr în gând mărunţişul  întâmplărilor,
mă amuz de lucrurile visate cândva
(o pereche de adidaşi, o scară la cer,
un aparat de filmat viaţa în culori)
şi încep să cred că indiferenţa
este o trăsătură de caracter infailibilă.

Mă mai leagă ceva de toate astea?
De vitrinele noului secol?
De oamenii grăbiţi care trec unul prin altul
spre ambuscadele duioşiei?

Neauzite sunt aici poveştile…
Păpuşile Barbie se dau de-a dura sau
îmbătrânesc în oglinzi, casele de marcat
afişează preţul fericirii cu două zecimale
iar la raionul de întâmplări diverse
ninge mortal cu baloane şi confetti.

În curând va fi ora închiderii...
Pe lângă zidurile cenuşii de la intrare
umbra lui Dumnezeu se furişează
spre mahalalele serii.

Phoenix

Bucureştiul, teleportat într-o dimineaţă
paralelă cu realitatea,
cu vaporul lui Intercontinental eşuat printre
valuri de gunoaie, recifuri umane, betoniere
şi ţărmuri fără memorie, mă agaţă
cu degetele prelungi ale lui Cristian Paţurcă,
striveşte o lacrimă în ochii mei provinciali şi
îmi cotobăie prin buzunare în căutatea
zilei netrăite de azi, în timp ce flaşneta lui Ion Bolborea
invită Miticii în scena improvizată pe căruţa de
carnaval care, iată, nu s-a răsturnat la Caracal...
Nu prea ştiu încotro mă îndrept,
deasupra tonetelor cu ziare explodează
meteoriţi, după fiecare colţ pândeşte
inocenţa comunitară, respirând
fericirea din pungile ieftine de plastic,
pe terasele de fiţe conchistadorii povestesc
despre descoperirea Americii, pe aleile
dintre blocuri se face seară, şinele tramvaielor
se răsucesc către cer, în cele din urmă
închid ochii şi trec strada pe cea mai roşie
dintre culori, lăsând miliţianul din intersecţie
să fluiere a pagubă, în timp ce, pe acoperişul
Teatrulu Naţional, alţi oameni de bine
se fac că lucrează…
În jur e o vânzoleală corozivă, pe cer
trec demolatorii  în salopete gri,
pe ziduri înfloresc afişe multicolore,
tomberoanele se umplu de aripi şi în ceasul
de la colţul străzii scrâşnetul rotiţelor dinţate
ale mecanismului dialectic încep
să ningă peste oraş cu cenuşă...

Uitarea prin gard

mă uit la istorie prin gard;
trec unii pe uliţă cu un război mondial
şi fac atâta gălăgie şi mor atât
de inutil şi caraghios.
Şi pe urmă vin albii şi roşii
iar oamenii se prefac că sunt fericiţi,
până le explodează liniştea în faţă
pulverizându-i printre mausolee şi spaime.
Pe urmă trece un convoi mortuar...
Doamne, azi îl înmormântează
pe tatăl meu Lazăr
şi pe mine au uitat să mă cheme...
mă uit la istorie prin gard...
mare lucru uitarea!

Fotografia necunoscută a eroului

Fiul meu a primit ordinul de mobilizare
pe când era fericit… Trăia, în vremea aceea
într-un ţinut de linişte şi aripi multicolore…

Seara se căţăra pe deal şi număra stelele;
îmi povestea cât de greu a ajuns la prima
dintre ele, repetându-i numele cu exasperare,
în petale de flori, în ninsori şi în ochii cenuşii
ai dezamăgirilor cotidiene.

Dar Patria e Patrie, ea nu te cheamă să-i
înalţi castele şi privelişti luminoase,
ea te cheamă pe câmpuri neştiute de luptă,
să-i aperi pământurile ascunse şi boabele
de rouă din ochii bătrânelor arhiducese.

Ea te cheamă să ucizi şi să fii ucis
printre mausolee şi imnuri, şi tu o aperi
până la ultima suflare, pentru că porţi
în buzunarul de la piept al vestonului
o fotografie veche cu mama, cu tata şi cu
pisica languroasă a obrăznicie…

Mult timp n-am primit veşti de la el,
doar comunicate laconice de la generali
glorioşi, care cucereau regn după regn
şi aruncau peste umăr decoraţii de tinichea
şi bănuţii cocliţi din buzunarul lui Dumnezeu.

În cele din urmă a venit şi scrisoarea
cu chenar negru, ca atâtea milioane
de scrisori copiate la indigou, în care
se mulţumea, de-a valma, laşilor, eroilor
şi celor nimeriţi de gloanţele oarbe…

Despre locul mormântului, cei trişti
sau neîncrezătorei, nu au decât
să îngenuncheze şi să-şi ridice ochii
spre groapa comună din cer!

Castele de nisip

O întâmplare patetică, cochilii de scoici
şi castele de nisip, pe o plajă
unde locuieşte doar vântul...
Acolo viaţa e ca un Alzheimer şi blândeţea
lui Raskolnikov ucide uneori, acolo
sunt sentimente palide
şi înserări şi cuvintele de dragoste.

Oh, dar desigur, bunii călăi
vor învinge în cele din urmă,
capetele noastre umplute cu heliu
se vor ridica în înalt plutind
pe deasupra realităţii iar pe urmele
noastre tăcerea va merge în zdrenţe
şi istoria va consemna, peste o mie de ani,
o mulţime de lucruri absurde şi glorioase
pe care nu le-a trăit nimeni,

Fereastra Overton

În duminica asta, frumoasă ca o biserică,
toate canalele TV zbârnâie cu febrilitate,
dracul s-a suit pe cochilia lui Dumnezeu
şi nechează şi ţine discursuri
despre fenomenul Tunguska şi despre
premoniţiile lui Putin, lumea se distrează
şi râde de se omoară, urmează un nou film
de desene animate, cu Donald şi Trump,
istoria s-a mutat la mansardă şi priveşte
de sus cum e spânzurat Villon,
şi băutorii de absint şi nebunii
Van Gogh şi Rimbaud şi Lewis Caroll
cel ce a călătorit fraudulos în ţara minunilor,
şi înrăitul vicios al libertăţii Garcia Lorca.

În sfârşit Sfânta Inchiziţi va face dreptate,
Torquemada şi Albă ca Zăpada pândesc
muzeele şi bibliotecile, Ludwig cel surd
trece pe stradă strigând: E linişte! E pace!...
În urma lui se aprind felinarele .

O libertate gonflabilă, un rictus
împodobit cu ghirlande extaziază
mulţimile, în timp ce în platou se înmânează
marile premii ale anonimatului.

– Domnişoară, dansaţi?...
Şi nu răspunde nimeni.

A  murit Vasile Andru, fiţi  liniştiţi,
se va vorbi şi despre el  mai târziu, după
difuzarea codurilor multicolore ale ploii
a manalelor de rigoare şi a politicienilor,
care la orele de maximă audienţă,
cu fotografia ninsorilor în buzunarul de la piept,
vor discuta despre revoluţiile  în direct
şi vor lăcrima galeş pe umărul
telespectatorului necunoscut în timp ce
Occidentul, blândul şi pacifistul punct cardinal
o să aplaude cu tandreţe şi indiferenţă...
                                  *
În pauza publicitară: prezervative şi gay,
luxul unor zile de sticlă, călătorii în Tahiti,
miracole, gări şi cutremure, deasupra lumii
se deschide marea fereatră Overton:

Urmează feeria zilei de mâine 
cu peronul pe parte cealaltă.

Binecuvântare în viscol

Un înger duplicitar, cu aripi
orbitor de albe, se joacă
de-a viaţa noastră
prin deşertul în flăcări.

„Bună dimineaţa, tovarăşe înger!”
scheaună cineva în microfonul
staţiei de amplificare, cineva chircit,
cineva fără gură şi ochi,
prăvălind cerul peste lume...

Şi totul devine imaculat şi îngerul
ne binecuvântează în viscol.

Câinele

Câinele înfometat scheaună
în urechile generalului în timp ce
prin stomacul lui defilează
divizii de umbre negre
cu dinţii sclipind de întuneric.

Un câine al foamei latră
în ochii generalului
şi asta nu e permis:
„Trimiteţi aviaţia şi flota
să-l potolească!”

Un câine al foamei adoarme
indiferent şi bătrân
în visul generalului
şi generalul urcă glorios la tribună
să-şi ţină discursul istoric:

„În curând vom cuceri
libertatea şi fericire,
în curând vom învinge
cu mari sacrificii
şi patria va fi veşnic
recunoscătoare….”

Umbra câinelui mârâie
în gândul generalului
şi generalul se enervează
şi latră…

Ţara surdo-mută

În ţara mea surdo-mută
trâmbiţele megafoanelor
anunţă o nouă epocă de aur
în timp ce lucrurile
se holbează la oamenii
care orbitează în jurul soarelui,
căutând Americi nedescoperite
şi planete mov, de unde televiziunile
transmit peisaje cenuşii
şi veşti despre raiul căpşunilor.


În ţara mea interzisă îngerilor
flutură drapele şi iluzii,
fericirea se vinde ambalată
în pungi de plastic,
se dansează după ropotul ploii,
nici un sentiment nu e interzis
şi lumea e veselă
ca la o nuntă de la care a fugit mireasa...

Cu unghiile înfipte în carne

Patria mea de oameni s-a ticăloşit,
alergând din spital în spital, cerşindu-şi
memoria şi dreptatea sau drămuindu-şi
banii de pensie, număraţi zilnic,
cu degetele tocite de aşteptarea
miracolelor, care vin, precum americanii,
mereu foarte târziu...

Nici Dumnezeu nu mai este român, îşi
construieşte catedrale de aer printre spitalele
şi şcolile în ruină şi ne spune cât de fericiţi
sunt cei săraci cu duhul...

În locul cerului, cineva a lipit un vitraliu
albastru-vâscos, pictând gratii
şi stele dincolo de care se întind
hectare de trudă şi căpşuni neculese,
unde speranţa înseamnă un cent sau un euro
pentru zilele cenuşii ale întoarcerii
la sărbătorile din străinătatea numită „acasă”.

Oameni cu degete prelungi, pianişti ai
clapelor negre, zvârlugi apetisante,
primari îmbălsămaţi în urne de vot
şi doctori ai duioşiei pragmatice
survolează realitea şi ne privesc de sus,
mirându-se de tenacitatea furnicilor,
ce cară, bucată cu bucată, soarele orb
în întunericul luminos de sub frunte.

Obosit şi bătrân, contaminat de maladia
celor ce se cred păsări, voi urca, în curând,
cu toată viaţa netrăită în spate,
Muntele Melcului, emigrând în ţara mea
de cocori albaştri, de fluturi şi nori,
şi voi adormi, cu unghiile adânc înfipte în carne,
sub ninsorile ei viscolite…

Joc cu spânzurătoare

Sub cerul de pânză roşie şi ovaţii
se joacă jocul de-a Patria;
se inventază şuruburi care nu folosesc
la nimic, arbori cotiţi şi zaruri ale norocului...

viaţa alunecă printre umbre, în pieţele publice
levitează Ane cu catedrale pe umeri,
cineva uită să plângă, altcineva
fluieră, altcineva sapă şanţuri în osul frunţii.

Mulţimile stau cu mâinile întinse a rugă,
în timp ce frânele tramvaielor scâncesc
bâjbâind după străzile unei geometri delirante,
drapelele flutură frenetic şi cuvintele
se aud într-o limbă moartă...

O adolescentă traversează Calea Lactee,
de la ferestrele unui bloc turn
un om oarecare, orb ca Homer,
sătul să tot privească în gol,
îşi imaginează o frânghie şi răbdător
începe să se legene, măsurând timpul
care i-a mai rămas de murit…


Deplasarea spre roşu

Nu mai avem amintiri glorioase,
le-am pierdut
în deşertul de zile şi nopţi,
visând viitorul
printr-un ochean întors.

Nu mai ştim pe care hartă e
Patria, afişele de pe ziduri
nu mai urlă: „Libertate, te iubim!
Ori învingem ori murim!...”

Am uitat fluviul de oameni, pietrificat
în prundişuri secetoase,
memoria noastră a devenit blondă!

De la o vreme democraţia e
o dictatură cu amortizor 
îndreptată spre tâmpla universului 
care se deplasează spre roşu...

Sezonul iepurilor

Prin umbrele de la marginea oraşului
trece deseori
jumătate de iepure şchiop
călare pe jumătate de om politic.

E trist şi i s-au înfundat urechile
de cuvintele profesorilor de limba română,
care pun virgule şi ghilimele când nici nu te aştepţi.

Îl dor dinţii  înfipţi în beregata pământului
şi se plânge că asudă, din noapte în zori,
plimbându-şi taraba pe uliţa binelui
comunitar, ce i se prelinge printre degete
la fiecare campanie electorală.

De-aia nici nu-i suportă pe deştepţii
ăia, care în loc să muncească şi-au
pierdut timpul prin facultăţi
bâjbâind după cai verzi pe pereţi şi
scriind cărţi, chiar dacă, pentru asta,
nefiind în puşcărie, nu le reduce nimeni pedeapsa.

Jumătatea de iepure şchiop
călare pe jumătatea de istorie
pe  care o ţine minte, de la corijenţă,
a început să ronţăie statuia unui morcov
votând cu mâinile sus
inepţiile tragice  ale fragilităţii memoriei.

După care se dă de-a dura după umbra lui
cu urechile lungi şi pios ia o lingură de icre negre
de pe tava de colivă a indemnizaţiei de nemurire.

Nopţi şi ani

Au fost nopţi şi ani,
au fost cărţi arse pe rug
şi drumuri în deşert, ţărmuri
de mare şi amintiri
pe care n-am avut timp
să le trăim.
Copii ne-au murit în războaie
care nu erau ale lor,
au fost fabrici cu ziduri de fum
şi promisiuni, mereu
promisiuni glorioase şi poveşti
despre vârsta de aur…

Dar noi, vă întreb, noi
când am trăit?

O galaxie gigantică, sau tot universul
nu pot îndura atâta durere
câtă poate îndura un suflet,
un biet suflet de om
răstignit între stele.

Uitaţi-vă la picăturile de rouă,
la păsările trădate de aripi,
priviţi bine în jur: sunt bâlciuri
catedrale, cetăţi în ruină şi
vânturi nestatornice…

De aceea vă mai întreb,
cu gura amară de cuvinte,
când rătăcim îndurând
frigul şi iubirea:
Noi când am trăit
În care secol, în care secundă?

Dezertare

– Dormi ca un iepure, soldat!
– Dorm pentru patrie, să trăiţi!
răspunde soldatul,
în timp ce gândul lui aleargă
de rupe pământul,
către casă.

Îmi iubesc patria

Îmi vine să urlu că nu pot să nu-mi iubesc patria!
Cu silicoanele ei amăgitoare legănându-se tandru
pe buzele neantului, cu şobolanii din canalele revoluţiei trucate,
cu ghişeele din spatele cărora o mână nevăzută
împarte certificate de eroism şi adeverinţe lipicioase,
cu oamenii ei politici deversaţi din patru în patru ani
prin cartiere mărginaşe şi cătune, unde inundaţiile
vin mult mai des, cu ţăranii ei înrăiţi de mireasma pământului
care le fuge iar de sub tălpi, cu toate astea
şi cu multe altele, trăite în grabă şi cu lehamite.

Da, îmi iubesc patria!
Mă înduioşează până la lacrimi grija ei
pentru câinii comunitari, stâlciţi sub lumina
de stricnină a farurilor nopţii, sterilizaţi ca să nască
o rasă mioritică, mult mai rezistentă la vicisitudinile
libertăţii (şi noi am fost comunitari şi încă
ne mai domină reflexele lui Pavlov, încă mai salivăm
ascultând discursurile preşedinţilor săraci şi cinstiţi
sau foşnetul de lenjerie intimă al poeziei)

„Mă, câine!” îi spun celui mai bun prieten al meu
şi el se gudură şi mă face să cred că fericirea există.

Dumnezeu, ca şi patria, este iubire...
Aşadar, domnilor şi doamnelor, îmi iubesc patria!
aşa cum îşi iubeşte ologul piciorul lipsă,
cu patima celui care refuză să plece
dintre apele ei mereu revărsate şi tulburi.
O iubesc pentru că i-am trăit până la ultima fibră
indiferenţa şi spaima, sărăcia şi zvonurile,
pentru că în cârciumile ei am băut
potire de lacrimi şi pe străzile ei
am admirat umbra viitorului ce refuză să vină...

Pentru mine patria aceasta, de la capătul lumii,
crucificată pe toate punctele cardinale,
este singura americă posibilă, singura şansă,
unica iubire, pe care nici măcar speranţa
nu o mai poate ucide...

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

REMEMBER: RADU GYR - DAN MANOLESCU