REMEMBR - GHEORGHE ISTRATE
REMEMBER – GHEORGHE ISTRATE
(11 mai 1940 – 2 septembrie 2017)
A murit Poetul Gheorghe
Istrate… Cum se poate spune asta în cuvinte? Sau cu ce viscole se poate
tăcea! Cu ce munţi, cu ce cumpene de
fântână şi cu ce albastru de cer se poate îndura!
Gheorghe Istrate, având încrustată în
nume emblema dealului tutelar al istoriei de la Curbură (Istriţa), după
absolvirea şcolii generale în satul natal - Limpeziş (Movila Banului) şi a
Liceului „B.P. Hasdeu” din Buzău, nu se poate înscrie la facultate din cauza
acuzaţiei (false) că tatăl său a fost... legionar. Devine bibliotecar comunal,
apoi elev la Şcoala postliceală de biblioteconomie şi îndrumători culturali din
Bucureşti (de unde este exmatriculat tot pe bază de... dosar),
impiegat de mişcare la CFR... În timpul efectuării stagiului militar,
soldatul Gheorghe Istrate câştigă locul I pe ţară la un concurs naţional
de poezie al revistei „Viaţa militară”. Cu această ocazie îl cunoaşte
pe Tudor Arghezi şi i se aprobă, după clarificarea „informaţiei” din dosar,
susţinerea unui nou examen de admitere la Facultatea de Limba şi Literatura Română
din capitală. Reuşeşte, obţine bursă pentru toţi cei cinci ani de studiu şi e
lăsat la vatră.
Îi va avea profesori, printre alţii, pe George
Călinescu, Tudor Vianu, Alexan-dru Piru, Zoe
Dumitrescu- Buşulenga, Romul Munteanu, Ion Ianoşi,
Mircea Martin etc, printre colegii de an aflându-se: Constanţa
Buzea (de care îl leagă o prietenie ce va dura până la
asfinţitul poetei), Ion Alexandru, Dorin Tudoran iar
din anii mai mari de studiu îi cunoaşte pe Virgil Mazilescu,
Gh. Pituţ, Gabriela Melinescu, Lurenţiu Ulici,
Marius Robescu, Mircea Iorgulescu, Marin
Mincu, Vasile Blendea şi alţii.
Debutează editorial în anul 1968, cu
volumul Măştile somnului (apărut în colecţia „Luceafărul” a Editurii
Tineretului, pentru care primeşte mai multe premii.)
Vor urma: Poeme (Valea Plângerii) -
Ed. Eminescu, 1971; Pseudopatriar-chalia - Ed. Cartea Românească, 1974; Zodia
Şarpelui - Ed. Albatros, 1975; Cântec la izvoarele lumii - Ed.
Militară, 1975; Sceptrul singurătăţii - Ed. Cartea Româ-nească, 1978; Rune
(antologie), - Ed. Cartea Românească, col. „Hyperion”, 1980; Oase de
fluturi - Ed. Cartea Românească, 1982; Interiorul tăcerii - Ed. Cartea
Românească, 1985; Despărţirea de cuvinte - Ed. Cartea Românească, 1988; Ritual/
Rite (antologie bilingvă româno-franceză în tălmăcirea Ginei
Argintescu-Amza), Ed. Metafora, 1995; Limpeziş. Locul fiinţei (antologie)
- Ed. SAS, 1997; Versuri/ Gedichte (selecţie bilingvă româno-germană)
- Ed. Radu Bărbulescu, München – Germania, 1999; Distilerii
nocturne (microantologie) - Ed. Signata, 2000; Fragmente despre
infinit - Ed. Crater, 2000; Puberul divin (33 sonete
imperfecte) - Ed. Pallas, 2003; Omul întrerupt (Poetul în pelerina
lui apostolică), Ed. EX PONTO, 2007; Omul întrerupt/ Der unterbrochene
Mensch - Ed. Radu Barbulescu, München, Germania, 2008 etc.
În anul 2000 a primit Premiului
„Mihai Eminescu” al Academiei Române.
Pentru a întregi această succintă
prezentare reproducem un scurt fragment din prefaţa volumului Dialog cu
invizibilul (apărut în 2010, când Poetul împlinea 70 de ani), semnată de Dumitru
Radu Popa (Scriitor şi critic literar român, Directorul
Bi-bliotecii de Drept la New York University):
„Gheorghe Istrate a ales dintru
începutul poeziei sale, primită nu fără puţină mirare şi vâlvă la vremea
respectivă - într-un timp în care nu ne lipseau poeţii! –, încercarea de a
capta printr-un ceremonial al rostirii, arhetipul obsedant al fiinţei sale lirice.
Este vorba, cum lesne se poate observa într-o operă ce acoperă astăzi, iată, nu
mai puţin de 50 de ani, că poetul din Limpezişul Buzăului, atât de drag şi adesea evo-cat ca un mirabilis
locum, se prosternează în faţa copilului primordial, a acelui prunc aruncat
în lume, o alegorie a purităţii, a totalităţii, zeu atotputernic şi mărturisind
des-pre forţa invincibilă a vieţii în mai toate religiile şi tradiţiile populare,
incluzând fol-clorul românesc. Iar copilul primordial al poeziei lui Istrate e
un veritabil simbol al totalităţii: minuscul şi uriaş totodată, în stare să
umbrescă lumea cu simpla închidere a pleoapelor
sale. (…)
Nu sunt mulţi poeţi în literatura română
care să se fi dedicat atât de mult - într-o poezie care nu se vrea şi nu are
aparent nicio nuanţă teoretică - tainicului, enig-maticului, misterului, dar şi revelaţiei aduse de cuvinte, fie ele inscripţii, semne ori
semnale. Poetul este în mod cert adesea bolnav de cuvinte, cum alteori e captiv
sau mântuit. Toate aceste ipostaze vorbesc despre o filosofie adâncă, ancestrală,
cu rădăcini atât de vechi – şi totuşi atât de modernă în felul rostirii.
Gheorghe Istrate, iată un nume de care, fără
cea mai mică umbră de îndo-ială, vom avea să dăm seamă la judecata din urmă a
poeţilor, când, cum şi unde va fi să fie ea! Şi o operă ce şi-a câştigat rândul
întâi chiar şi în cele mai selective, severe biblioteci!
*
„Gheorghe Istrate este un poet incomensurabil
mai mare decât ecoul poeziei sale.
Ce surprinzător e să constaţi cu câtă pudoare, cu câtă perseverenţă, cu câtă
variată pa-siune, şi cu ce admirabile rezultate, acest poet lipsit de ostentaţie şi-a
alcătuit, şi-a cultivat, şi-a desăvârşit un mit al său, prin simpla dar sugestiva
potenţare a unei perspective tradiţionale!”
Ştefan Augustin Doinaş
*
El e într-adevăr un autentic şi un
convulsionat a cărui unică mască o formează blândeţea, sfielile.
Ion Caraion (1968)
*
Gheorghe Istrate a ajuns la un mare
rafinament al expresiei în versuri ce ţine parcă de nişte ceremonii secrete pe
care însuşi poetul le numeşte, de altfel (…) ritu-aluri.
Al Piru (1982)
*
Crisparea şi înfricoşarea în faţa
necunoscutului universului, condiţia eului deopotrivă legat de autohton şi
impecabila versificaţie clasică dau acestei poezii ten-siune şi originalitate
Marian Popa (2001)
Sărut dreapta îmbătrânită de
cuvinte
Când l-am cunoscut, Poetul cu apucături îngereşti trăia
în depărtările din zarea copilăriei... Blajin şi sfielnic, îmi dăruise câţiva fulgi de
zăpadă, să-mi cumpăr de-ale zborului, şi de câte ori se întâmpla să mă
împiedic, nătâng, de câte un nor, mă lua de aripă şi-mi arăta cărările nevăzute
ale fluturilor.
Mi-era teamă, totuşi, că treburile angelice îl dureau
şi pe el, uneori până la dis-perare. Nu o dată l-am auzit şoptind lumina, ca o
candelă tremurătoare a lacrimii: „vai
pruncule zăpada n-are rost/ noi mirosim a păsări care-au fost”.
Cândva, după una din plecările lui spre Limpezişul
fiinţei i-am dedicat o po-ezie: „Urmele
poetului se pierd către nord... / Altceva, despre el, nu se mai ştie,/
doar faptul că uneori,/ dincolo de orizonturi, spre Pol/ ia foc zăpada!”.
I-am expediat-o prin poştă şi cred că s-a bucurat, dar m-a descrajat, şi
atunci dar şi mai târziu, să-i sărut dreapta îmbătrânită de cuvinte:
„Mă intimidezi cu acest Dumneavoastră care
nu ţine de biografia mea «inti-mă» m-a admonestat, amical. Eu mă numesc plurinominal:
Gică, Gicu, Gigel, Gheor-ghiţă, Geo, Gheorghe şi alte câteva (Ghighi). Se zice
că numele polifonat te împinge în bătrâneţe (oare?). Alege-ţi unul dintre toate
aceste apelative în a ne recunoaşte fie epistolar, fie stradalier, fie tavernal”… Formal m-am conformat, cât şi cum am putut, dar în gândul meu Poetul a rămas tot Dumnavoastră .
Când am plecat din presa buzoiană, l-am rugat să
colaboreze la revista pe care o editam la
Mizil. A răspuns prompt: „Vom colabora, ce naiba, doar şi eu am fost
mi-zilean! Pe vremea raionării, Limpeziş - satul meu - era încartiruit
în subţioara Fabricii de oţet a Mizilului… Acolo aşteptam ore întregi
înţepenite la barieră, pentru o ocazie (camioane) pentru Buzău şi apoi Limpeziş
(şi invers) executând un „L“ teritorial-administrativ, pentru aplicarea unei
ştampile ori primirea într-o audienţă scufundată în muţenie absurdă. Şi,
totuşi, la chioşc găseam „Gazeta literară“, „Contemporanul“ şi „Luceafărul“,
care-mi însămânţau sufletul şi aşteptatul.
Recitesc, acum, la
aflarea veştii funeste, o veche,
îngălbenita scrisoare primită de la Poet: „Am petrecut, cândva, împreună,
o noapte astrală, pe care a trebuit s-o întrerup într-o dimineaţă urgentă către
călătoriile mele mereu neterminate. Hai să ne revedem într-o împrimăvărare
adevărată”. Dar sunt împrimăvărări care nu mai vin, niciodată
pentru oameni; Doar copacii şi păsările şi revărsările albastre
de cer, le vor trăi - poate - cândva, cu patima dinspre copilărie, în locul
nostru.
Mai trebuie spus şi un lucru dureros: Marele Sfios al cetăţii noastre ipocrite a plecat supărat pe buzoieni în eternitate: „Îţi jur Lucianule - îmi
scria cândva - că mi-e dor de Buzău
ca de o frumuseţe dureroasă, care se cam despleteşte şi se îndepărtează de
mine. Eu am iubit Buzăul cu o putere subterană şi necunoscută. Pentru mine zău
este prescurtarea misterioasă alui Dumnezeu, dar şi a lui Buzău, ocrotit de
proniile cereşti ale Sfântului Sava, patronul oraşului nostru. Acolo, în
bibliotecile Liceului B.P.Hasdeu mi-am fragilizat degetele în a intui
conţinutul cărţilor mele viitoare şi imperfecte, mereu imperfecte...
Eu nu mă simt cu nimic vinovat de Buzăul meu, decât cu
durerea depărtării sale faţă de mine, pentru care nu am primit nici o
explicaţie plauzibilă. Oricum, eu rămân omul ghemuit în ostroavele singurătăţii
şi ale întunericului, dar mai ales ale luminii din care mi-am hrănit cu lăcomie
adolescenţa mea buzoiană. (...)
Supărarea pe Buzău, de pe bisericuţele lui, fie ele şi literare, e
demonstrată şi de un mesaj trimis scriitorului Gheorghe Andrei Neagu, cu ocazia
editării numărului 100 al revistei Oglinda literară: „Iubite
Gheoghe Andrei Neagu! Îţi doresc să mărşă-luieşti mult peste aceste o
sută de numere şi să ne păstrezi şi pe noi lângă catargul tău. Poate îţi
suntem necesari. Eu, buzoianul, am făcut din Vrancea reşedinţa mea de
suflet, ca ultimă peşteră şi aşezământ lângă prietenii mei eterni şi
tutelari.
Gheorghiţă Istrate de la Vrancea. (Apropo, comparaţi ce a scris presa vrânceană azi, cu „litaniile" deslânate alke mass-mediei buzoiene)
Din păcate nu e singurul în această postură, dacă ar
fi să ne gândim la felul în care a fost „sărbătorit” oficial - la 70, la 75 sau la 80 de ani - Marele Poet
român Ion Gheorghe, sau la sărăcia şi indiferenţa
instituţiilor şi diriguitorilor culturii buzoiene, în care a trăit şi a murit, la Buzău: „ăla
care scrie / ăla ce-ndulceşte / lemnul de sicrie / ăla ca deşertul / şi ca
arabescul / suflet de cămilă / Ion Nicolescu”. Sau,
mai recent, la înmormântarea celui ce a fost Alexandru Oproescu, unde a lipsit
orice gest de minimă recunoştinţă sau recunoaştere a valorii şi trudei
intelectuale a valorosului cărturar, din partea diriguitorilor culturali sau a oficialităţilor.
POEME
de Gheorghe Istrate
Marele cântar
hai să vâslim copile înapoi
să-mpingem calul din cuvânt în sânge
să rupă umbra care ne tot strânge
în hamurile-i aspre pe-amândoi
acolo-n rouă iarba tot mai plânge
ea ne aşteaptă cu cearşafuri moi
să ne desprindă talpa din noroi
să ne ferim de-ngheţul ce ne-ajunge
hai să vâslim spre calul tutelar
prin el destinul nostru luminează
alunecarea-n marele cântar
ce ne măsoară pururea o rază
vai pruncule zăpada n-are rost
noi mirosim a păsări care-au fost
Oase de fluturi
sânt timbre ale morţii mici volante
ei ară timpul zilei şi-l reduc
vărsând în flori - calicii delirante -
suspinul mătăsos de eunuc
ei trec pedepsitor prin rana noastră
îngălbenind în gerul prematur –
şi ninge-adeseori prin ora vastă
cu oasele lor albe de azur...
patrule sânt bătătorind lumină
în depărtarea surdă dintre zei,
mici dezertori prin cerul de rugină
cu lanţurile morţii dupa ei
cruci fragede foşnind în zbor timid
ferestre moi prin amintiri secate -
polenul lor bolborosind în vid
pe-un sâmbure plutind în bunătate
i-am aşteptat, odaia a vuit
de lipsa lor - dar ceasurile sparte
cu faţa s-au întors în infinit
ca nişte soli în ţările cu moarte.
Cenuşa şarpelui
(lui Dumitru Pricop)
La vârsta unui sâmbure chemat
să crape-n noaptea nopţilor o uşă,
lovit de aştri iar m-am întrebat:
de ce miroase clipa a cenuşă?
De ce pe flori cad aripi moi în zori,
de ce un om renunţă şi dispare,
de ce lumina veşnicilor sori
se stinge-n carnea noastră şi ne doare?
Vai, Şarpe, veacul mă provoacă blând,
va trebui să intru în săgeată,
mătasea vremii să o sparg adânc
cu timpul şiroindu-mi lung în pleată.
Copilul cere-o mumă şi un sân
deşi singurătatea-n buză-i curge,
el îndemnat de şarpele străbun
din carne laptele răstit şi-l zmulge.
Mă poartă nebuneşte o quadrigă
de-a valma cu-ntunericul din stea,
prin trupul lumii cineva mă strigă
şi sparge reci lumini în carnea mea.
Astfel rănit de vulturul etern
ce-mi zboară lung prin sângele fierbinte
aud cum site uriaşe cern
prin noi bătrâne trupuri de cuvinte.
Grăbiţi mi-s anii. Veacul încă e.
Lumina ca un şarpe bate-n uşă.
Mă-ntorc în mine şi mă-ntreb: de ce
miroase clipa totuşi a cenuşă?...
Ritual
(ce
să refuz)
ce să refuz şi ce să mai accept
toate cuvintele miros a moarte
bat clopotele-amurgului în piept
mirosul lor copile ne desparte
încep o floare şi-o termin în zori
mi-e îngerul bolnav şi mă refuză
dă-mi Doamne plânsul unei mari candori
şi dă-mi ninsoarea pruncilor pe buză
dar nu mai sunt cuvinte ca să spui
o spadă se sfărâmă între oase
mi-e îngerul bolnav şi boala lui
în cerul tot a moartea mea miroase.
ritual
(Acestui sânge-i sunt dator)
acestui sânge-i sunt dator
să-i leagăn paserile lungi
ce-au adormit în zborul lor
ca-n spuma zâmbetului - prunci
prin şirul lumii un copil
ne-aşteaptă de-o eternitate
să-l facem regele umil
pe ţara lui de puritate
cândva târziu îl vom vedea
dormind în luntrea ce pătrunde
cu vârful galben într-o stea
din care nimeni nu-i răspunde
acestui sânge-i sunt dator
să-i fiu copilul ce priveşte
mereu însinguratu-i zbor
mereu rămânerea-n poveste
ritual
(părinţilor)
acolo-n iarba mirosind a fapte
în cimitirul somnului lor greu
sub crucile de piatră şi de lapte
mormintele-i îmbătrânesc mereu
s-au scurs toţi corbii-n secolii de humă
s-a stins şi steaua-n lămpile de seu
dorm noaptea lor de tată şi de mumă –
mormintele mă-mbătrânesc mereu
m-au destupat din floarea mea nebună
şi-au supt zăpezi din cer din Dumnezeu
de-acum mă-ntorn la tată şi la mumă –
mormintele ne-mbătrânesc mereu.
Ritual
(aştept
lumina)
mă simt ermetic încheiat
îmi umblă şobolani prin deget
mormântul meu m-a adiat
mă voi opri, n-am să mai preget
vulturul lunii iar s-a prăbuşit
s-a stins lumina care se mira în carne
bătrânul infinit a obosit
bătrânul Dumnezeu pare că doarme
mi-s tâmplele lipite de auz
infernul iar s-a spart şi mă inundă
acest dezastru aspru îl refuz –
aştept lumina care mă frecundă…
ritual
(orga
singurătăţii)
tactica somnului nu mă priveşte
îmi lunecă peştele visului printre deşte
de-atâta noapte şi eternitate
îngerii mei au aripile desperecheate
mai am puţin şi mă sui în amvon
mai am puţin şi mă fac om
desprins din haloul pluralităţii
mi-apăs fruntea pe orga singurătăţii
Ritual
(amiroase)
amiroase Doamne amiroase
timpul vechi îmbătrânind pe oase
anii mari cât marea desfăcută
peste putrefacta noastră plută
amiroase Doamne amiroase
timpul vechi cu-mpletituri de rase
vărsături de neamuri supte-n delte
înroşind nisipurile fierte
voci târzii amurguri dilatate
peste frageda eternitate
amiroase Doamne amiroase
a Iisus a ceruri fără oase
a veşmânt înconjurând în gând
frigul mare-al Domnului cel Blând.
Ritual
(centru)
miros a fluturi şi a moarte
lăstunii se ascut în întuneric
noaptea se sparge-n ferestre lipind
timbrul ei şoptitor - emisferic
am prea multe desemne pe umeri
sunt cercetat de o poruncă anume
templul credinţei mi s-a crăpat -
unu plus unu fac infinitul
eu însumi sunt centrul lui erodat
Ritual
(Doamne iar ni se întâmplă)
Doamne iar ni se întâmplă
să stăm tâmplă lângă tâmplă
năduşeala Ta divină
mă-nlumină în lumină
vorba Ta e carnea lumii
lunecă prin ea postumii:
nenăscuţii, visătorii
din bisericile florii...
Ritual
(pur)
mirosul lumii l-am uitat
jur-împrejur cat amintiri
precum un trup decapitat
lumina pleoapelor subţiri
din treaptă-n treaptă mă cobor
absent la tropote la glasuri
abia ating nepăsător
zăpada putrezind pe ceasuri
aştept să-mi ardă-n carne spinii
s-ajung curat la cel ce sunt
să bat la uşile luminii
cu piatra unui mut cuvânt
ritual
(villonescă)
m-am închis într-o beţie mocirloasă
precum albina în ceară
ah memoria subterană -
circulaţia ideii
cumpăna sticloasă a adevărului
am rupt-o cu mica realitate
m-am scufundat într-o bulă de alcool
prin care altfel se văd
seminţele cerului
nu mă dezamăgi fosforescentă beţie!
Ritual
(bocet)
maica mea lumina mea
rana mea de-a pururea
mi-am făcut din dor o stea
să mă-mbrăţişez cu ea
maica mea lumina mea
din ţărâna mea bolnavă
ţi-am pus candelă şi slavă
din pământul meu sfielnic
ţi-am pus smirnă şi jertfelnic
vinovare vinovare
haina mea e în rugare
că se strânge peste mine
precum stupul pe albine
şi-năuntru nu e nime’
când va fi cândva să mor
mă voi face un izvor
ca să umblu sub pământ
cu picioare de argint
să te plâng să te găsesc
în mormântul tău regesc
fiindcă te-am cătat în stea
dar în stea nu se murea
acolo se nemurea
maica mea lumina mea
rana mea de-a pururea
sonet
(destrămare)
cugetele somnului se sting neutrale
visul aruncă cenuşă în burg
din ziduri umbre se scurg –
resturi de vorbe patriarhale
mi-au preparat frica în Demiurg
au traversat înspumate rafale
cârpele steagului monumentale
clisa treptelor în care mă-ncurc
nişte ochi mă umplu devreme cu ceaţă
jocul deodată s-a dezbrăcat
intru în trupuri grăbite de viaţă
intru în spectrul decolorat
din oasele mele încet mă descui
de-acum vorbesc cu buzele nimănui
Sonet
(heruv)
în oaza mea de umbră şi cuvânt
mă ruşinez mereu de-atâta viaţă
când prieteni buni prelinşi de mult în ceaţă
îmi tot fac semne să m-aşez la rând
din lumea Ta eternă şi de gheaţă
trimite-mi Doamne-anume un veşmânt
să-mbrac lumina morţii-n care sânt
şi pune-n el putere şi povaţă
ieri s-au surpat ferestre-n univers
în fumul lor Te-ai desfăcut fantomă
lărgimea nopţii leapădă aromă
şi numele din faptă mi-a fost şters
desprins de pulbere şi de păcate
sunt un heruv născut pe jumătate
Limită
eu port mereu un fel de frică-n voce
rostogoliri desprinse din abis
stau îngropat cu toată viaţa-n vis
ca un copil în slava lui precoce
lumina Doamne n-are început
eu sunt fragmentul ei dinspre tăcere
sunt plumbul ce refuză prins în cnut
să taie-n trup cămaşă de durere
eu Doamne tot mai traversez recrut
războaiele virtuţii ce se cere
cu sufletul captiv într-un sărut
cu-otrava armelor prelinsă-n miere
la adăpostul vieţii mele
se-ntâmpă-n întuneric stele...
Gata
(in
memoriam: Leonid Dimov)
într-un fel eu de mult eram gata
într-un fel eu am fentat şi armata
într-un fel am fost chiar copil
cu tălpile arse de pământul fosil
într-un fel m-am plimbat pe cianură
ca pe o şosea viclenindu-mă că e pură
într-un fel m-am urcat din călcâie pe umeri
neprididind, Moarte, oasele să mi le numeri
într-un fel am cercetat sfârcul mirării
muiat în laptele fetiei şi al înserării
într-un fel m-am îmbrâncit în beton
şi în Kant
în stâlpii puterii cu frunţile-n cant
crematoriul morţilor decisese
să fac parte dintre eroi şi decese
dar eu virgin m-am retras
în propriul meu parastas
12 iulie 2003
o fabrică de vise s-a stricat
eram oier prin stele şi prin lună
şi turma mea o auzeam cum sună
în fluierul fictiv şi degerat
mi-nghesuisem viaţa într-o prună
în minereul ei împarfumat
distilerii subţiri m-au consumat
în halele alcolului cu brumă
încep încet să-mi fie frig şi ceaţă
îmi intru în instinct pe dedesupt
şi văzul mi-l revăd neîntrerupt
în lacrimile cariind pe faţă
da fabrica de vise s-a stricat
şi intru în istrate întristat
La 70 de ani
și încă unul...
Se închină soţiei mele, Michaela, artist
plastic, apusă la vârsta de 63 de ani
La 70 de ani și încă unul
potcoava coaptă-ncepe-ncet să cadă
iar vinul putrezește trist în cadă
pe când mă-năbușă fierbând destinul
măselăria s-a carbonizat
am ochii goi ca două stinse parce
pruncul plângând în mine se întoarce
și mă descoperă canonizat...
Tu pui răsadurile morții-n spini
răsare-n urmă gheară-n altă gheară
tu luptă-te-n lupoaica ta ursară
și îmi presează oasele în crini -
la levitația dintâi de astă seară
la 70 de ani și încă-o vară...
calul
va trebui să născocim candori
acestui suflet fără primăvară
neştiutor de zâmbet şi culori
om-jumătate jumătate-fiară.
el vine pur din noaptea lui şi mut
e-o piatră veche veşnic umblătoare
se tulbură călcând pe-atâta lut
de parc-ar vrea smulgându-se să zboare
noi cei ce creştem cearcănul precoci
şi prăbuşim lumina dintre astre
va trebui să-i aşezăm sub roţi
cărnoase drumuri cu nisipuri aspre
va trebui să-l umilim pe rând
să-i ţintuim copitele-n pietroaie
să-i lingă flăcările hăţul blând
să-l hăituiască tropote de ploaie
şi-ajuns în grajdurile lui jilave
în pătura-i de sânge şi noroi
când va privi-n oglinzile bolnave
să-şi vadă chipul semănând cu noi
mă scald cu moartea în aceeaşi gârlă
şi-ntoarce proza faţa-n poezie
cuvintele se retranscriu punctate
e-atâta secetă-n eternitate
şi-atâta mâl în ritm şi-n simetrie
mai sunt multiple semne nevisate
şi-n spaţiu plânge-atâta veşnicie
că însuşi Dumnezeu în ceruri scrie
cu verbe de sinceritate
e-o transparenţă suplă visătoare
bibliotecile foşnesc în somn
cu fiecare literă mă-ntomn
în sucul-spasm al fructelor amare
mi-e timpul scurt cât pleoapa de şopârlă
mă scald cu moartea în aceeaşi gârlă…
Comentarii
Trimiteți un comentariu