Dan Puric - SECVENŢE



DAN PURIC – 

 SECVENŢE DIN ANTOLOGIA „SCRIITORII ORAŞULUI NEHIU” alcătuită de Al. Oproescu şi Lucian Mănăilescu


Actorul, eseistul, scriitorul şi regizorul de teatru Dan Puric s-a născut în (pe atunci) comuna Nehoiu, unde părinţii săi erau medici. Înclinaţiile sale artistice îi deter-mină pe soţii Puric să-şi înscrie fiul la Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” din Bucureşti, unde îşi ia bacalaureatul, în 1978.
10 ani mai târziu absolvă Institutul de Arta Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale”, București, clasa Prof. Univ. Dr. Dem Rădulescu, devenind actor la  teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani (1985-1988). În 1988 se transferă la Teatrul Naţional, unde începe o carieră prodigioasă, mărturie fiind numeroasele premii şi dinstincţii pri-mite: Premiul I la Festivalul de Film de la Costinești pentru spectacolul de pan-tomimă Jocul (1987); Premiul „Constantin Tănase” la Festivalul Umorului pentru rolul principal din Omul care a văzut moartea (1997); Premiul pentru Teatru de Pantomimă acordat de secția română a Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru - Fundația Teatrul XXI (1997);  Premiul UNITER acordat de Secția Română a Aso-ciației Internaționale a Criticilor de Teatru pentru spectacolul Toujours l'amour (1999); Ordinul Național Steaua României în grad de cavaler - pentru servicii excepționale în cultură (2000); Marele Premiu al Fundației „Anastasia” (2002); Marele Premiu UNESCO pentru dezvoltare culturală - pentru promovarea artei sce-nice românești în străinătate (2002); Premiul UNITER pentru teatru nonverbal (2003); Premiul Aristizza Romanescu al Academiei Române pentru realizările din cinema și teatru (2003); Premiul de excelență pentru „Maestru al teatrului românesc, ambasador al spiritului poporului român, folosind tăcerea ca limbaj universal”, acordat de firma olandeză Den Braven (2006); Marele Premiu la cea de-a 8-a ediție a Fes-tivalului Internațional de Monodramă din Bitola, Macedonia (2006); Crucea Casei Regale a României înmânată de Majestatea Sa, Regele Mihai al României (2009) etc. 

Nehoiu – Frumuseţea Statorniciei

Ori de câte ori vorbeşte despre Nehoiu, Dan Puric îngenunchează, gânditor, în catedrala copilăriei sale: „Primele imagini care-mi revin sunt acelea când am trecut pri-ma oară cu picioarele desculţe prin iarbă, când mă duceam la bâlci, când mă jucam cu copiii prin şanţ, acolo unde venea apa mare. Tata m-a lasat să mă bălăcesc acolo infinit de mult; timpul îşi pierdea valoarea şi se înlănţuia în timpul copilăriei. Era o natură care mă înconjura şi care mă iubea. În primul rând, Nehoiul acela rustic, încă neinfestat de blocurile socialiste, mi-a marcat copilăria. Pe urmă, a început dezastrul, cu construcţiile blocurilor, care, culmea, la acea vârstă eu nu sesizam, ziceam: «Ce bine că se modernizează!», dar nu-mi dădeam seama că acel lucru care moderniza, distrugea fundamental. Mă bucuram că erau blocuri înalte, dar eu nu eram pregătit. Adică eu mi-am trădat satul. Pionier fiind sau utecist, nu realizam; satul meu nu mă trădase, dar eu îl trădam. Ziceam că, uite, e ca-n Bucureşti. Mă bucuram că se asfaltează o stradă. Acuma regret amarnic, e genul pe care l-aş bombarda. Să distrug toate blocurile hi-doase care jignesc munţii şi oamenii, evident, să le dau case normale.” (Dintr-un inter-viu realizat de Ana Negru).
Într-o descriere a sinelui, în revista Certitudinea (5 noiembrie 2009), Dan Pu-ric inventariază descoperirile sale din „insula” aflată între valurile de piatră ale mun-ţilor şi nesfârşirea albastră a cerului: „Munţii înconjurau casele ţărăneşti şi-ţi aminteau zilnic, prin frumuseţea lor, că Dumnezeu există. Ne jucam fotbal pe uliţă între noi, puştii. Tata venea de la spital cu servieta lui de piele, în care-şi ţinea tensiometrul. Ve-nea domnul doctor. Copiii, în semn de respect, se opreau. Domnul doctor lua mingea şi, nedespărţit de servietă, ne trăgea şuturi la poartă. Copiii uitau că a venit domnul doctor şi se jucau fantastic cu noul prieten. Aşa am descoperit copilul frumos - tatăl meu. Apoi, când jocul se încingea, tatăl meu se retrăgea discret şi urca pe uliţă în sus. La capăt, soarele asfinţea. Aşa, privit din spate, umbră de neşters, tatăl meu părea că se duce să mai facă un consult. Să consulte soarele. (…)
Undeva, pe marginea râului de munte, stătea o băbuţă care avea casa şi gardul parcă crescute din râu. De fapt, râul îi făcuse gardul, căci timpul adunase acolo tot: copaci desfrunziţi, buşteni, bolovani. Avea o gospodărie modestă băbuţa: o curte cu două găini chioare şi un câine şchiop. Găinile, fiecare cu câte un ochi, se ajutau re-ciproc să vadă cât mai mult din viaţă. Era tare slabă băbuţa. Arăta ca o frescă din biserică, coborâtă puţin pe lumea aceasta să facă treabă. Pescuiam prin jurul casei ei, iar ea, dincolo de gard, mă iubea cu ochi blânzi şi mă chema din când în când să-mi dea prune uscate. Mâinile ei, la fel de uscate ca şi prunele, mă avertizau că nu peşti am să prind, ci amintiri. (…) 
Râul îşi lua tributul la câte cinci ani printr-o inundaţie. Vedeam în valurile fur-tunoase coteţe cu câini cocoţaţi pe micul acoperiş, garduri duse de ape, ziduri şi case întregi. Oamenii se înfricoşau, dar după câteva săptămâni îşi puneau gardurile tot în buza râului. Socoteala lor cu natura era nenegociabilă. Oamenii se speriau de furia naturii, dar nu rămâneau înfricoşaţi.  Aşa am cunoscut frumuseţea statorniciei.
La 55 de ani, intervievat de Dan Bolcea, pentru ziarul Metropolis, Dan Puric evoca, vorbind despre Nehoiu, încă unul din acele momente aparent banale dar - de fapt - cruciale pentru destinul fiinţei umane: „Paradoxal, cred că cel mai important lucru care mi s-a întâmplat în primii zece ani din viaţă a fost întâlnirea mea cu un ieduţ. Medic fiind, tata a primit un ied de la un ţăran pe care l-a făcut bine. M-am împrietenit cu iedul,  l-am botezat, i-am pus numele «Berciul», l-am spălat şi l-am luat cu mine în pat. Dormeam cu capul pe el, iar el mă lingea în somn. Îţi dai seama ce viaţă extraordinară? Mergeam cu el pe câmp, iar iedul m-a învăţat ce înseamnă miracolul naturii. Adulmeca iarba şi florile, alerga după câte o albină, iar eu am devenit atent la cer şi la fluturi. Nu era un ghid, ar fi rigid să-l numesc aşa, ci îmi oferea o deschidere extraordinară. Şi a făcut asta timp de vreo doi ani, cât am stat cu el pe câmp, ca un mic cioban. Am respirat aer curat şi am avut pentru prima oară sentimentul libertăţii.
 
(Încă) rustica Vale a Nehoiului
Scena care nu se uită

Scenograful Puiu Antemir (născut tot la Nehoiu, la 1 august 1953), „cel căruia i se datorează unele dintre cele mai dificile abordări tehnice si izbânzi estetice din scenografia românească” invocă, pentru aplecarea spre teatru a adolescenţilor ge- ne-raţiei sale, din Nehoiu, un nume ce ilustrează rostul de „semănător” al omului de cultu-ră autentic: „Copilăria mea - spunea Puiu Antemir -  a fost ca-n poveşti: sărăcie, na-tură, prieteni minunaţi, vecini simpli, dar înţelepţi şi buni. Închipuiţi-vă că la Nehoiu, localitatea copilăriei mele, pe atunci o comună, aveam vecini un regizor - Nicolae Pascu, care încerca să facă teatru de amatori acolo şi ai cărui copii, Mugur, viitor scenograf şi Dana, pianistă, profesoară de pian la «Dinu Lipatti» i-am avut ca modele - şi pe Dan Puric, pe atunci un puşti frumos, cârlionţat cu care ne scăldam vara în râurile din zonă, şi mulţi alţi copii, inteligenţi, educaţi, aşa că înţelegeţi în ce com-panie mi-am petrecut copilăria acolo”.
În interviul realizat de Ana Negru, Dan Puric evocă, şi el, acele începuturi: „La Căminul Cultural am spus prima poezie. Aveam 4 ani jumate, frate-meu 5 ani jumate şi grădiniţa ne-a dus acolo pe toţi să zicem poezii. Pe frate-meu scria pe-o banderolă «doctor», că el se va face doctor şi pe mine ce credeţi că scria? Că eu nu mai ştiam, dar mi-a zis bunica. Scria «ceva». Şi poezia era aşa: «Vreau să mă fac ceva, dar nu spun la nimenea/ Îi spun mamei la ureche, că mi-e prietenă mai veche». Îmi tremurau picioarele, mâinile. Acolo am debutat.

Pe urmă am văzut o piesă de teatru cu regizorul din sat, domnul Pascu, D-zeu să-l odihnească, era chiar regizor, rătăcit pe-acolo, şi era artistul satului, avea barbă. M-a impresionat; era mai rafinat, mai aparte, era un personaj cehovian şi a pus acolo o piesă cu medici, nu prea am înţeles eu de ce se certau ăia pe scenă, dar el era un personaj.

Apoi, era nebunul satului, care înainte de fiecare reprezentaţie de la Căminul Cultural, făcea o pantomimă, că era mut. Se făcea că prinde peşte. Şi eu mă uitam fascinat. Nică îl chema. Era primul număr de pantomimă pe care l-am văzut. Nică, nebunul satului, a fost primul meu profesor de pantomimă. Şi era foarte preocupat, se făcea că-şi pierdea peştele printre bănci, şi noi pe-acolo, ne uitam să vedem dacă-l prinde; apoi îl scotea; căuta scarabeţi printre bolovani, îi băga-n cârlig, era un ade-vărat spectacol.
Aşadar, pentru Dan Puric, oriunde l-ar duce drumurile lumii, Nehoiu rămâne un punct cardinal, dar şi o nelinişte pentru ce se întâmplă, nu întotdeauna fericit, acolo. În februarie 1997, după ce a ars biserica din Valea Nehoiului, artistul îi scria, din Veneţia, lui Alexandru Oproescu, directorul Bibliotecii Judeţene „V. Voivulescu”, din Buzău, nehoian şi el: „Am aflat cu o zi înainte de plecarea mea din România de drama întâm-plată la Nehoiu. M-a marcat profund distrugerea bisericii din Valea Nehoiului, este ca şi cum ar fi ars o parte din copilăria mea. Aş dori din tot sufletul să pot participa cu ceva (în mod eficient) la refacerea bisericii. Din nefericire, statutul meu de artist în România nu-mi îngăduie nici măcar acum, într-o situaţie critică, să-mi ajut material consătenii. Poate împreună vom găsi o formulă inteligentă de a strânge nişte bani. Mă gândesc la un spectacol pe care l-aş putea da la Buzău, iar banii strânşi să fie depuşi în contul deschis de dumneavoastră. Voi reveni curând în ţară, mă puteţi suna sau îmi puteţi  scrie.

Cu toată consideraţia,

                                     Dan Puric.

Turnurile de fildeş



Fiecare carte scrisă de Dan Puric este un turn de fildeş, căruia autorul i-a ferecat uşa de in-trare, dar i-a deschis larg ferestrele zărilor, pentru ca, de acolo, de sus, cititorul să poată vedea, cu ochii sufletului, lumea bântuită de secundele eter-nităţii.
Debutul editorial a avut loc în anul 2008, cu volumul Cine suntem, apărut la editura „Platy-tera” din București, având drept motto îndemnul părintelui Iustin Pârvu: Urmați-l, citiți-l și-l veți înțelege.
Vorbind despre această carte, într-un in-terviu (realizat de Alice Năstase) acordat pentru revista „Tango”, Dan Puric spunea: „Coborârea din Absolut în istorie Constantin Noica o notează excelent, drept coborârea din Fiinţă în Fire. Ajuns cu greu din Eden în locul pămâ-ntesc al naşterii sale, ceasul biologic se întoarce, în sensul timpului omului căzut, şi îmbătrâneşte în minute câţi alţii în ani. Aceasta este pedeapsa - condiţia perisabilă a muritorului. Şi acest muritor, ca toţi alţii, ajunge la locul unde odată era castelul tatălui său şi care acum este plin de ruine. în jur, o lume nouă, clădiri necunoscute lui - civilizaţii noi. Printre resturile trecutului, mai găseşte urma tronului distrus şi sub el, o ladă. Deschizând lada, din ea iese însăşi Moartea - îmbătrânită şi ea, dar care mai are puterea să-i tragă o palmă, strigându-i: «Dacă mai zăboveai, nici pe mine nu mă mai găseai!».

Este pentru prima oară când Moartea este pusă în pericol să moară. Tot Constantin Noica subliniază că Moartea îl pedepseşte pe Făt Frumos că a îndrăznit să iasă din Fire în Fiinţă.  Eminescu îl întreba din când în când pe Slavici: «Ce mai faci cu intrarea întru Fiinţă?». Obsesia trăirii în fiinţă, şi mai puţin în fire, o sesizează şi Mircea Vulcănescu, atunci când spune că poporul român trăieşte esenţial în vir-tualitate şi numai în cazuri extreme iese în istorie. Acest fel de a fi irită mersul istoriei - o boicotează, cum ar spune Blaga, considerând-o, în expresia lui Noica, simplă mete-orologie. Această atitudine a poporului român în faţa lumii - această grădină sufle-tească - a fost humusul existenţial în care a crescut, ca o prelungire de lumină, creş-tinismul. Expresia lui, implicită atitudinal, o găsim concentrată în jurul versului emi-nescian: «Nu credeam să-nvăţ a muri vreodată»  (Lecţia fundamentală a creşti-nismului este să te-nveţe cum să mori).  Matricea creştină, dezvoltată până în ultima celulă a omului românesc, nu s-a grăbit să semneze în istorie, ci să asigure dăinuirea. N-a slăbit în timp, ci s-a-ntărit. Puşcăriile comuniste au fost hârtia de turnesol, care a adus dovada acestei esenţe. Din gena aceasta ne-am refăcut tot timpul. Sincronizările cu Occidentul au fost precipitări de moment, necesare istoric, dar florile sufletului nos-tru au crescut rebele, în salturi tainice, pe care nici astăzi nu ni le explicăm, la acest neam.”

Următoarele cărţi se păstrează în acest perimetru, al „arheologiei” identităţii ro-mâneşti. În 2009, la editura „Lumina Tipo” apare Omul frumos. La 15 noiembrie 2011 la Teatrul de pe Lipscani este lansat volumul Fii demn! Potrivit Radio România, cartea lui Dan Puric, structurată în șase capitole, scrisă la persoana întâi, este confe-siunea unui om care se bucură de fiecare răsărit de soare și care, cu sensibilitate dar și cu luciditate, redescoperă, pentru sine și pentru oameni, reperele necesare oricărui ro-mân: mama, pământul și martirii neamului. Iată un scurt, dar semnificativ citat din carte: „Dacă priveşti România prin ochii lui Sancho Panza, un ţăran plin de vitalitate, vezi un ghetou neocomunist, fără perspectivă politică, fără viitor, trăind o confuzie şi o improvizaţie totală. Un destin aproape tragic. Dacă priveşti prin ochii lui Don Quijote, vezi o ţară cu o taină imensă, capabilă să dăruiască şi celorlalţi. Depinde prin ce ochi o priveşti. El s-a îndrăgostit de Dulcineea nu din văzute, ci din auzite. Eu, la fel, m-am îndrăgostit de România, nu din văzute, pentru că îţi vine să te sinucizi dacă ieşi acum pe stradă, ci din ce-am citit şi din ce mi-au povestit alţii despre ea.”. 
Următoarele două cărţi se intitulează Suflet românesc (lansată pe 17 decem-brie 2013 la Ateneul Român) şi Dulci. Jurnalul unui câine scris de un puric Dan, lansată în mai 2015, Să fii român (2016)

Sculptură în mişcare

De la copilul care a asistat la primul spectacol de pantomimă la Nehoiu, mo-ment evocat în rândurile anterioare, până la actorul de mare succes, care a interpretat „roluri prime în piese de Aristofan, Shakespeare, Goldoni, Chase, Harwood, Marivaux, Gogol, Caragiale, Eminescu, Blaga și alții” (vezi Vlada Afteni)  este o trudă perma-nentă de şlefuire artistică, de căutări şi experimente, izvorâte dintr-o abordare inter-disciplinară a actului de cultură. „Totodată - scrie V.A. -  a regizat filme și secvenţe publicitare pentru televiziune la Lausanne - Elveția, atracția sa către pantomimă con-cretizîndu-se în spectacole prezentate în regie proprie pe scenele teatrelor din Botoșani și București, dar și la Centrul Cultural European, fiind aplaudat deopotrivă la Viena, Novi Sad, Veneția, Budapesta, New York, Chicago, Toronto, Montreal. De asemenea, a susținut rolul principal într-un film coproducție romano - sîrbă în regia Mariei Marek.
În arta lui Dan Puric găsim o estetică profund originală, un fel de sculptură în mișcare armonioasă, ceva greu de exprimat în cuvinte, care te lasă impresionat și fer-mecat. Artistul are în el ceva fantastic, o forță ce contaminează și care ne obligă să descoperim esența însăși a spiritului și a artei, exprimată prin gest. Dan Puric a pro-movat în calitatea sa de regizor un spectacol de teatru total, o sinteză a artelor dansului, costumului și mimicii, care amintește experimentele din perioada interbelică a marelui regizor francez Jean-Louis Barrault și teoria supramarionetei.”

Rost
(Din revista Fereastra nr 6, august 2012)

Ceea ce se întâmplă cu această manifestare culturală  (Festivalul «Aghata Grigorescu Bacovia» de la Mizil - n.n.) este, aşa cum spuneam, un lucru pe cale de dispariţie la români. Iar tragedia dumneavoastră, ca tineri, dintr-o ţară care se de-fineşte din ce în ce mai greu, este următoarea: potenţialul enorm de care dispuneţi nu are câmp de manifestare. Pentru că dumneavoastră nu aveţi verigi, prelungiri mai departe.

Nu puteţi, de exemplu, să vă duceţi de aici la o televiziune şi să vă puteţi ma-nifesta la nivel de competenţă sau performanţă. N-aveţi unde; acolo nu au loc decât oportuniştii cei ce fac parte dintr-o structură de „reeducare”. În sensul de „jos”, cât mai „jos”. E o lume împânzită de tineri ziarişti „reeducaţi” care au fost învăţaţi să coboare ştacheta. Dacă priviţi în jurul dumneavoastră, fenomenul acesta pervers, de disoluţie a mişcării culturale, veţi realiza că aveţi o misiune extraordinar de grea, care se numeşte revenirea la normalitate. Şi primul lucru pe care trebuie să-l faceţi, în acest sens, este să întoarceţi spatele curentului de decerebrare, care vrea să vă împiedice să aveţi o specificitate şi curajul unei identităţi.

Spiru Haret, acest geniu al organizării învăţământului, s-a născut într-o ţară în care 70 la sută dintre locuitori erau analfabeţi; analfabeţi - nu tâmpiţi... Dumnea-voastră sunteţi născuţi într-o ţară în care 90 la sută dintre oameni sunt idiotizaţi. Între un idiot şi un analfabet există o mare diferenţă.

V-am spus toate aceste lucruri pentru că actului de cultură trebuie să-i des-cifraţi sensul cu foarte mare responsabilitate. Responsabilitate care, peste câţiva ani, va fi pe umerii voştri. România, dragii mei prieteni tineri, nu se mai face bine de la inimă - inima-i terminată. Însănătoşirea trebuie să înceapă din „capilare”, din pro-vincii, din zone mai puţin spectaculoase, din mintea celui care merge pe stradă şi me-ditează în felul lui unic, din spiritul celui ce nu se încolonează repede la trompeta naţi-onală şi internaţională.
Tineretul de azi trebuie să devină conştient şi, în măsura în care se trezeşte, să-i trezească şi pe ceilalţi. Să vă povestesc o întâmplare care m-a marcat; Eram re-voltat că ţăranii din Maramureş au făcut terci una dintre cele mai pitoreşti zone ale ţării. Ţăranul român nu prea mai există, domnule, s-a mitocanizat... A terminat casa aia românească, pe care au venit nemţii şi au luat-o, cu porţi cu tot; el şi-a tras o poartă de inox şi a făcut o vilă roz-bombon. A muncit săracu’ în străinătate, dar dacă cortexul lui a fost modificat de Casa Poporului şi de cartierul Pipera din Bucureşti a imitat şi el neamurile proaste cu bani. Ehh!... şi eu am zis că trebuiesc demolate toate viloaiele alea. Şi vine un puşti de 14 ani şi-mi spune un lucru genial: „Domnul Dan, ştiţi ceva, nu le mai spuneţi asta, că nu vă vor înţelege şi vă vor urâ. Spuneţile-o copiilor, că ei le vor demola...”

Luaţi-mă drept idealist, pentru ce vă spun acum, dar o să vedeţi: Mizilul despre care vorbea Geo Bogza în 1938 era altul. Nu vă uitaţi la blocurile astea nefericite ale socialismului, unde stăm ca în temniţă? Nu vedeţi că ele au mutilat casa de provincie, grădina, proprietatea fiecăruia? Vreţi acolo, la apă caldă, la culoarele alea murdare, ghetoizante? Filogeneza ta se schimbă, domnule! Ştii ce înseamnă aerul curat, o curte, o grădină? Or tineretul trebuie să vadă diferenţele şi să scrie Poem pentru prunul meu din curte. Când o să scrie Poem pentru mall-ul meu atunci s-a terminat ţara.

Pe Scena Festivalului „Agatha Grigorescu Bacovia”
(octombrie 2013)

„Acum, aici, s-a pus problema să vorbim despre viaţă. M-a nenorocit şi bunul meu prieten Dan Piţa, zicând că eu sunt specialist în... viaţă. Dar vă spun aşa: să fugiţi de specialişti, pentru că ăstora, care chipurile cunosc totul, le scapă tocmai esenţialul: faptul că viaţa ne surprinde tot timpul, că - aflând tot mai multe lucruri despre ea, ştim din ce în ce mai puţine. Discutând la concret, ştiţi că trăim un proces de imbecilizare a poporului român - puteţi vedea asta şi uitându-vă la toate posturile de televiziune - un proces de cretinizare şi uniformizare şi ai sentimentul că naţia asta a fost redusă la instincte. Atunci te domină gândul că nu se mai poate face nimic. Nu-mai că, dacă unul ca mine se află aşa, turtit la pământ, îl surprinde viaţa, care îi spu-ne: «Vezi, încă nu am fost ucisă de prietenii tăi, oamenii!». Încă mai trăim, aşadar, şi vedem, uneori, nişte lucruri sau atitudini care ne pot salva. Neamul ăsta a rezistat, atâta timp cât şi-a lăsat viaţa în mâna lui Dumnezeu. Cum a lăsat-o pe mâna unei or-ganizaţii sau structuri de putere s-a terminat totul.

Viaţa e cea care te prinde, întotdeauna, cu garda jos, oricât de bine crezi că eşti pregătit s-o înfrunţi. Acum, mai ales dacă vorbeşti despre sufletul omului, pe care nu avem cum să-l cunoaştem, dar îl adulmecăm, lucrurile se nuanţează. Noi mai rezistăm în mici citadele de viaţă... Viaţa noastră românească, aşa cum e ea, oprimată şi distrusă, e plină de gesturi mici dar extraordinar de profunde, chiar dacă nu întot-deauna sesizabile.

M-am întâlnit, odată, cu un miliardar chinez care vroia să se însoare cu o ro-mâncă. L-am întrebat de ce. Mi-a răspuns: «Pentru că româncele sunt singurele femei din lume care mai ştiu să gătească şi cartofi prăjiţi»

Unde stă, aşadar, sufletul românesc? Omul aleargă după definiţii, uitând că esenţele nu pot fi definite. E mai bine cum zice olteanul: «Las-o încurcată, bine că-i vie!». Atâta timp cât te consideri o taină a universului, eşti un om liber. Dacă te con-sideri membru al Uniunii Europene sau al Tratatului de la Varşovia, deja ai o formă de oligofrenie generalizată. Pentru că atunci când se pune capacul la coşciug, nu-ţi iei adio de la UE, ci de la viaţă...

Ţăranul român are o credinţă socială anarhică; n-aţi văzut că el se închină doar la Dumnezeu, pentru că toate celelalte sunt relative? Iar când îşi numără oile se mulţumeşte doar să constate câte lipsesc. Neamţul ar face anchetă, iar elveţianul ar pleca imediat să le caute. Pe român nu-l interesează chestiile astea, el are un fel de generozitate fatalistă, care îl ajută să accepte meandrele existenţei şi să le depăşească.
Ţara asta, în care se bat golanii pentru Roşia Montană, susţinuţi de ăia de la guvern, alţi golani, e hiperbogată. A zis un călugăr: «Hai să le dăm şi Roşia Montană, facem o milostenie cu ei; dar să nu le dăm sufletul, bogăţia asta extraordinară, felul ăsta de a fi...»

Iată ce cred eu că ne salvează. Cultura nu face asta decât în mică măsură, deoarece cultura nu mântuie. Cultura rafinează, dar poate rafina o jigodie… Ea amână, nu fundamentează, aşa cum o face caracterul, pe care îl ai de la părinţi şi de la Dumnezeu.

Când or să moară oamenii ăştia, o să-l ia cu ei la cer pe Dumnezeu
Biserica Nehoiaş - frescă pe lemn
       Când te desparţi de cineva din vina ta, încerci o vreme să te lupţi cu ire-versibilul, îţi dai seama că n-are sens, te lamentezi de formă şi renunţi. Când te des-parţi din vina celuilalt, ai nevoie de o perioadă de timp ca să înţelegi ce s-a întâmplat. Iei povestea de la capăt, pas cu pas şi te chinui să pricepi ce n-a fost bine şi unde ar fi trebuit ca lucrurile să apuce pe alt drum. 
         La fel se întâmplă şi atunci când te desparţi de ţara ta. Dezamăgit, înşelat, mâ-nios, îndurerat. Nu ţi-e uşor s-o laşi. Ţara şi mama nu ţi le alegi. Te aşezi pe celălalt mal al lumii şi cauţi răspunsul: ce s-a întâmplat cu ţara mea de-am fost nevoit s-o pă-răsesc. 
             României i-a dispărut rostul. E o ţară fără rost, în orice sens vreţi voi. O ţară cu oameni fără rost, cu oraşe fără rost, cu drumuri fără rost, cu bani, muzică, maşini şi ţoale fără rost, cu relaţii şi discuţii fără rost, cu minciuni şi înşelătorii care nu duc nicăieri. Există trei mari surse de rost pe lumea asta mare: familia, pământul şi cre-dinţa.
Bătrânii... România îi batjocoreşte cu sadism de 20 de ani. Îi ţine în foame şi în frig. Sunt umiliţi, bruscaţi de funcţionari, uitaţi de copii, călcaţi de maşini pe trecerea de pietoni. Sunt scoşi la vot, ca vitele, momiţi cu un kil de ulei sau de mălai de care, di-nadins, au fost privaţi prin pensii de rahat. Vite slabe, flămânde şi bătute, asta au ajuns bătrânii. Câini ţinuţi afară iarna, fără măcar o mână de paie sub ciolane. Dar, ce e cel mai grav, sunt nefolosiţi. O fonotecă vie de experienţă şi înţelepciune a unei generaţii care a trăit atâtea grozăvii e ştearsă de pe bandă, ca să tragem manele peste. Fără bătrâni nu exista familie. Fără bătrâni nu există viitor.

Pământul... Care pământ? Cine mai e legat de pământ în ţara aia? Cine-l mai are şi cine mai poate rodi ceva din el? Majestatea Sa Regele Thailandei susţine un program care se intitulează „Sufficiency Economy”, prin care oamenii sunt încurajaţi să crească pe lângă case tot ce le trebuie: un fruct, o legumă, o găină, un purcel. Foar-te inteligent. Dacă se întâmplă o criza globală de alimente, thailandezii vor supra-vieţui fără ajutoare de la ţările „prietene”.

La noi chestia asta se numeste agricultura de subzistenţă şi lui tanti Europa nu-i place. Tanti Europa vrea ca ţăranii să-şi cumpere roşiile şi şoriciul de la hyper-marketuri franţuzeşti şi germane, că d-aia avem UE. Cântatul cocoşilor dimineaţa, lătratul vesel al lui Grivei, grohăitul lui Ghiţă până de Ignat, corcoduşele furate de la vecini şi iazul cu sălcii şi broaşte sunt imagini pe care cei de la Bruxelles nu le-au trăit, nu le pot întelege şi, prin urmare, le califică drept nişte arhaisme barbare. Să dispară!

Din beţivii, leneşii şi nebunii satului se trag ăştia care ne conduc acum. Neam de neamul lor n-a avut pământ, că nu erau în stare să-l muncească. Nu ştiu ce înseam-nă pământul, câtă linişte şi câtă putere îţi dă, ce poveşti îţi spune şi cât sens aduce fie-cărei dimineţi şi fiecărei seri. I-au urât întotdeauna pe cei care se trezeau la 5 dimi-neaţa şi plecau la câmp cu ciorba în sufertaş.

Pe toţi gângavii şi pe toţi puturoşii ăştia i-au făcut comuniştii primari, secre-tari de partid, şefi de puşcării sau de cămine culturale. Pe toţi ăştia, care au neamul îngropat la marginea cimitirului, de milă, de silă, creştineşte.

Credinţa... O mai poartă doar bătrânii şi ţăranii, câţi mai sunt, cât mai sunt. Un strai vechi, cusut cu fir de aur, un strai vechi, greu de îmbracat, greu de dat jos, care trebuie împăturit într-un fel anume şi pus la loc în lada de zestre împreună cu bu-suioc, smirnă şi flori de câmp. Pus bine, că poate îl va mai purta cineva. Când or să moară oamenii ăştia, o să-l ia cu ei la cer pe Dumnezeu.(...)

Iar noi facem infarct şi cancer pentru multinaţionalele lor, conduse de secu-riştii nostri. Sună-ţi bunicii, pune o sămânţă într-un ghiveci şi aprinde o lumânare pen-tru vii şi pentru morţi!



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

CELE MAI FRUMOASE POEZII DE TOAMNĂ