File de calendar literar (Ion Stanciu, Valeriu Mircea Popa, Loredana Florentina Dalian)

File de calendar literar (octombrie)


2 oct. 1950  - S-a născut poetul buzoian  Ion Stanciu (decedat 20 octombrie 2013). În anul 1972 a primit Premiul pentru poezie al revistei „Luceafarul”, iar în 1975 Premiul pentru Debut al Uniunii Scriitorilor, cu volumul „Despre uimire”.

Ultimul meu imn

Aştept binecuvântarea frunzarelor
prăbuşite peste mâinile tuturor celor ce au iubit!
Clipă! vrednică sărbătoare,
inundă-mi ochii, cerul gurii îngheţe de cântec,
tâmplele, verticale lacuri fără undă
pe care iubirea-mi numără
lebedele albe îngheţate în spasm.
Din meşteşugul meu doar umbrele
îşi pot revendica o glorie apusă
şi-o moarte întăritore de pace,
născută în valuri de imn.
Atunci cîntul meu, cel fără putere
asupra morţii, va veni din vastele cîmpii solare,
înaintea ta, asemenea magului!

Poetul în faţa nopţii
I

Acolo unde lacul coboară în trepte
învăpăiate - ca un sărut repetat de cer -
cu sceptru de veştede trestii;
unde fiorul coboară în lac,
înfiripat din tăria atinsă de-un murmur de jos,
şi unde cele ce se ascund în umbra Dumbrăvii
înalţă spre cer
un cântec de chemare - acolo, chiar dacă
nu va fi nimic care să semene cu el însuşi,
va bate o inimă!
Fulguiesc dese fulgerele
cu fruntea dintre norii de argint, suind;
nimic în faţa lor nu are făptură mai curată
ca trestia…
Vigoarea se lasă peste cele iubite în noapte;
numai iarba razelor de lună se veştejeşte.
Poetul pleacă din adevăr,
rămas de-a-pururi cu un cusur mai adânc
decât proprietatea de răpitoare a razelor;
din pasăre plecat, în pasăre întors!
„Peste câmp bate sclipătul lunii ”;
mrejele-i ca pânzele de paianjen
pătrund negura,
mişcându-se repede spre toate zările deodată;
Se iveşte marele spaţiu sub milioane de inimi
şi câte o lume izbuteşte să iasă din muşchiul
umed, aspirând spre zenit asemenea lacrimei
ce se usucă.

II

Extazul ce te cuprinde e al
luminii, în undele cerului tresăltând;
frontul de spumă şi coralul întunericului,
iar deasupra, înfipt
în subţirele unei raze -
pescăruşul
şi tot ceea ce, odată cu ochiul,
primeşte binecuvântarea brizei!
Adiere peste păduri fremătătoare;
în dialogul nostru
traduc cele ce nu sunt
în sâmburi
şi lacrimi
ce-ndată îmi încolţesc în palme!
Pur extaz!
Aud râsul tău
deasupra-n corăbii de raze
şi, subţire ca o răpăială de ploaie de vară,
poezia te fecundează.

Copil pe deal

Rană sub tâmplă, tufa măceşului pe deal;
sânge alb, gelatinos, o turmă intră-n pădure.
Cum poate copilul de pe creastă să facă
din temuta piele a timpului, umedă, zmee,
să îndoaie amurgul ca pe-o nuia?!
Îl rog să mai facă o minune, dar umbra mea
ascunsă în rana sângerândă a măceşului
întinde o mână spre el depărtându-l.
Şi noaptea se lasă strivind
iarba şi fructele roşii!

Ca o pasăre

Lipit sunt de pământ, suntem unul aş spune
dacă pasărea nu mi-ar ţâşni prin piele
dând la o parte ţărîna.
Izbesc cu sete aripile-n mine însumi;
ostil îmi sunt
până la cuvânt,
până unde el trece
de propria lui făptură-n mireasmă.
*
Aşa s-a crezut: că poeziei nu-i trebuie
decât cenuşa sumară a unei inimi
că, asemenea unei aripi înfipte-n ţărână
şi ridicând-o în slăvi,
ridică ţărâna voci în lumină!
Aşa s-a crezut…

Oraş

Ceaţa lipeşte pe ziduri încremenirea
ca pe-un afiş;
în fiece minut creşte un cap al singurătăţii.
Strada, o prelungire a şovăielii!
Cunosc mai toate frunzele căzute
pe marele bulevard -
aşa ajungi să cunoşti ceva: după ce moare!
O ameţitoare reclamă te-a înşfăcat de guler
şi te-a pupat cu dinţii căzuţi.
Oh, păsările-n mici bucăţi de piatră zguruită
se schimbă, cântecul lor are frumuseţea
din urmă.
Seară. Străzile pleacă după rouă în cer.
Numai sunetele nu pier,
tocmai dau în spic: scrâşnetul
unui automobil
urletul sirenei pe acoperiş. Odată au avut
şi ele o copilărie
miezul unei dulci poiene!
Ca şi lumina, dealtfel, pe care coşarul maimuţă
o freacă sus, aproape de izvorul ei natural,
cu peria de sârmă!

Lângă pârâul Tisău

Zăpada crudă adulmecă pârâul,
creşte sub talpă, din nisip,
o blândă vegetaţie de oase.
Aici pe colină
vântul şi buzele se-nţeleg de minune,
Suavă meditaţie despre şoaptă.
Ca vocea într-o peşteră vii spre tine însuţi -
neadevărat ca o pasăre,
răsfăţ al nuanţelor.
De o mie de ori cuprinsul!
E tot ceea ce iubesc în afară de tot ce este.
Aici mi se înfige în carne lumina.
Acest pârâu e respirarea mea,
prin el pot să fiu aici şi atunci!


La 4 octombrie 1947 s-a născut Valeriu Mircea Popa, muzician, artist plastic, bijutier şi poet.


un pătrat în mijlocul cercului

am pierdut un bănuţ
găurit
venise din China
şi nu valora cine ştie ce
însă vara
pe căldurile alea mari
puteam să mă ascund
în pătratul de umbră din mijloc
chiar mă rostogoleam
printre tălpile trecătorilor
până departe
dincolo de al nouălea semafor
începea iarba
dintre văzduhuri

muşuroiul

o femeie bătrână
pune banii pe pământ
în faţa muşuroiului de furnici
şi începe să plângă
noi
studenţii de la Belle Arte
ne strângem în spatele ei
şi desenăm în tăcere
până când se termină furnicile

oglinzile din sobă

pe-atunci nasturii erau albi
şi toate butonierele albastre
iar eu şi fratele meu Sorin
matematicianul
aruncam seara în sobă
dopuri
şi capace de argint
de la cosmeticalele mamei
convinşi că până dimineaţa următoare
se vor preface în oglinzi

norii pe cer

de o vreme încoace vodca
tutunul
şi femeile
mă interesează mai puţin
prefer să vagabondez prin cartierele
din partea de nord a oraşului
am pe acolo
sumedenie de prieteni
romburi galbene
romburi violet
câini fără stăpân
am peste tot
sumedenie de prieteni
uneori
mă îndrăgostesc nebuneşte
de câte un burlan
ruginit
atunci
când nu e nimeni prin preajmă
îi mângâi cu tandreţe
pielea plină de cicatrici
mă lipesc de el
şi ascult cum alunecă
norii
pe cer

grilajul casei

grilajul casei se închidea
cu o clanţă de alamă
un fel de virgulă
tolănită la soare
între înăuntru
şi înafară
acolo
pe curbura dinspre cer
gravase portăreasa
o hartă
cu drumul spre Indii
totul e să ai răbdare
spunea
până ce timpul
degetele oamenilor
ploaia
o să şteargă
toate amănuntele astea
fără importanţă
şi apoi ne vom urca
în prima corabie cu pânze
ca să găsim drumul
spre Indii

o pungă de plastic prin aer

ce porcărie să pictezi
pe unul dintre zidurile clădirii
o inimă
cu toate vinişoarele
şi arterele
ca într-o planşă de anatomie
pe urmă să şi botezi biserica
Sfânta
Inimă a lui Isus
mai bine
ar fi zugrăvit acolo sufletul
adică
pâlpâirea
bodogănea dumnealui
se aşezase
pe marginea unui trotuar
clătinându-se înainte
şi înapoi
precum înţelepţii
cred
că era
un drogat
că de-aia fâlfâia
prin aer
o pungă de plastic
absolut goală
unde spunea că înoată
peștii lui Dumnezeu

La 12 octombrie 1972 s-a născut Loredana Florentina Dalian, inginer chimist şi... alchimist, scriitoare şi poetă de o sensibilitate aparte.


Când Dumnezeu era impiegat

            Uneori, e ca atunci când pierdusem trenul. Eram elevă, de fapt doar terminasem liceul. Trenuri nu prea erau. Mai nimic nu era. Îl văzusem cum pleacă de sub ochii mei. Am alergat destul de repede, dar trenul fugea mai tare. Prinsese viteză. Se îndepărta cu fiecare clipă, ducând speranţele mele cine ştie unde. De neputinţă, am plâns. Impie-gatul cărunt, trecut prin viaţă, sătul de trenuri care tot pleacă, m-a văzut: „Ce-ai, taică, de plângi?” I-am arătat cu degetul monstrul care luneca pe şine. Nu puteam vorbi. Cu-vintele se sugrumaseră în gât. Doar lacrimile mari, rostogolindu-se pe obraji, spuneau totul. Nu pierdusem niciodată un tren. Şi n-aş fi crezut să mi se întâmple mie. Şi toc-mai atunci! Impiegatul, trecut prin viaţă, sătul de trenuri, pesemne şi de lacrimi („Nică-ieri – zisese – nicăieri nu vezi atâtea lacrimi ca-n gări”), s-a-nmuiat: „Nu mai plânge, taci cu tata! Dă-l în mă-sa de fier hodorogit!”. Şi-a îndesat mai bine şapca pe cap, a pus fluierul în gură, a fluierat tare, prelung, în timp ce a rupt-o la fugă după coada trenului, alergând ca la suta de metri, cu paleta roşie ridicată. Frânele au scrârţâit metalic, apoi am zărit printre lacrimi trenul oprindu-se. Se-ntâmplă rar coşmarul să se transforme într-un vis frumos. Impiegatul încărunţit de vreme şi trenuri nu s-a mulţumit cu atât. I-a făcut mecanicului de locomotivă semn de manevră ‘napoi. Ăla s-a conformat. Apoi, l-am auzit înjurând ca la uşa cortului, când şi-a dat seama de ce fusese oprit şi întors din drum. „Să-ţi fac, să-ţi dreg, băga-te-aş în mă-ta de nenorocit! Am să te spun la di-recţie!” Impiegatul cărunt, trecut prin viaţă ca prin război, nu s-a supărat: „Spune-mă şi la Dumnezeu, numa’ stai să urc fata asta! Hai, taică, hai, uşurel! Aşa, mergi cu bine! Şi nu mai plânge, că-ţi strici ochii-ăia frumoşi!” A răsuflat uşurat, a luat poziţia regu-lamentară, apoi a ridicat paleta verde, de parcă ar fi înfipt steagul pe o redută. „Acum, poţi să pleci liniştit să mă torni la direcţie! Ce-am avut şi ce-am pierdut?!”
Nici n-am apucat să-i mulţumesc. Acolo, în tren, trăiam sentimentul irealităţii. Mi se părea că-L văzusem pe Dumnezeu. Avea haine de impiegat de mişcare, niţel cam ponosite, părul cărunt şi rar şi paletă roşu/ verde. O paletă şi-un fluier, cu care făcuse prima minune din viaţa mea. Eu strigasem, aproape cu deznădejde, în capul peronului: „Doamne, nu!”. Îl chemasem. Venise. A dat trenul înapoi. Eu dau, acum, timpul. Şi mă întreb ce-aş fi devenit, ce-aş fi fost astăzi, dacă în ziua aceea Dumnezeu n-ar fi îm-brăcat haine de impiegat şi n-ar fi oprit trenul care m-a dus la examen. Poate aş fi fost un impiegat de mişcare într-o gară, care ar fi oprit trenul pentru altcineva care mergea să dea examen la facultate… Cine ştie…

Nu mai trecusem demult prin halta prin care, azi, nu mai trec trenuri, iar odi-nioară treceau atât de rar. Acum, femeie de afaceri în plină glorie, trenurile-mi puţeau. Preferam avioanele. Sau Mercedes-ul personal, când distanţele erau mai scurte. Pro-babil n-aş fi oprit nici atunci dacă întâmplarea (întâmplarea?) n-ar fi făcut ca roata să explodeze în locul acela în care şoseaua se apropia cel mai mult de calea ferată. În goa-na zilnică, uităm să mai oprim. Măcar atât cât să-I mulţumim lui Dumnezeu. Ce, nu pricepe El singur?
Am lăsat şoferul să se ocupe de roată şi am făcut câţiva paşi. Pe şine, cres-cuseră buruieni, semn că niciun tren nu mai trecea pe acolo. Peronul pe care plânsesem cândva părea mult mai mic şi mai sărăcuţ, iar prin crăpăturile făcute de trecerea anilor viaţa îşi revendica drepturile prin sute de fire de iarbă răsărite în smocuri. Cocoţat pe un scaun, o părere de om, gârbovit, se căznea să întoarcă un ceas Paul Garnier. Ase-menea ceasuri rare mai vedeai prin muzee şi în vreo două-trei gări. Toată priveliştea părea un talou suprarealist: ceasul de lux în contrast cu clădirea în paragină, fără fe-restre, cu iarba care-mpânzea tot locul. Cineva însufleţea „tabloul”: Omuleţul firav, gârbovit, dar căruia îi străluceau ochii când potrivea limbile ceasului din gară (mai bine zis, din ceea ce fusese cândva o gară mică, îngrijită, prin care mai treceau, uneori, şi trenuri). Când şi-a terminat treaba, omul m-a văzut şi aproape s-a speriat ca de o ară-tare. Apoi, jenându-se, s-a scuzat cumva:
– Pe-aici, nu mai vine nimeni. Sunt eu şi-un câine. Lupane, unde eşti?
Cel apelat s-a ridicat agale dintre ierburi şi s-a prezentat, docil, la apel, aşte-ptând, în gardă, următoarea comandă.
– Şezi cu tata! Şezi şi bucură-te! Avem musafiri! Ca şi cum l-ar fi înţeles, Lu-panul (o potaie cu ciulini prinşi în blană, cu părul în ochi) s-a bucurat în felul canin, scheunând uşor şi mişcându-şi ritmic coada.
– Ce faceţi? am întrebat, neştiind ce să-i spun.
– Întorc ceasul. Măcar el să meargă. Trenurile nu mai merg, în curând n-oi mai merge nici eu, mi-a spus ca pe o evidenţă, arătându-mi bastonul din mâna dreaptă. Ceasu-ăsta e o bijuterie, el trebuie să meargă! Nu ştiu cine l-o mai întoarce când n-oi mai fi eu. Apoi, schimbând vorba:
– Cu ce treburi pe la noi?
Purta aceeaşi haină de impiegat, acum ceva mai largă şi roasă pe alocuri, pro-babil singura haină, ori poate nu se-ndurase s-o lepede. Tăceam. Cuvintele se blocaseră iar în gât, ca atunci când pierdusem trenul. Aş fi vrut să-i povestesc, să-i aduc aminte, să-i mulţumesc. În loc de asta, tăceam, cu tăcerea celor mai stupizi dintre oameni.
– Cândva, zice, cândva era şi-n gara noastră altfel. Ce de-a lume…
Am vrut să-i spun că ştiu. Nici asta n-am putut. Apoi, ca şi când ar fi avut ceva de demonstrat, ca şi când aş fi avut nevoie să-l cred, a scos de sub haină paleta, a şters-o de mânecă şi mi-a întins-o ca pe-o evidenţă:
– Eu eram impiegatul! a rostit cu mândria cu care trebuie să fi rostit ducele de Wellington: „Eu l-am învins pe Napoleon!”. Câte trenuri n-am pornit eu cu asta! 
Îhm… dar mai important decât mulţimea de trenuri pe care le-ai pornit, e unul anume pe care l-ai oprit!
– O vrei? Mie nu-mi mai trebuie.
Am luat paleta ca pe ceva de preţ şi-am strâns-o la piept. Am privit ceasul care  care-mi arătase cândva o jumătate de minut mai mult decât aş fi vrut, suficient cât să-mi plece trenul de sub nas. Şi deodată ochii mi s-au împăienjenit. Ceasul a început să se scurgă, precum cel din tabloul lui Dali. Aşa-l vedeam printre lacrimi, curgând, un-duindu-se ca şi când s-ar fi topit. Omul s-a panicat, la fel ca atunci:
– Ce-ai, taică, de plângi? Dacă nu vrei, n-o iei. Dă-o-ncolo de paletă! Sunt un prost bătrân. Chiar aşa, d-apăi, ce să faci mata, o cuconiţă, c-o paletă de impiegat? Da’ am zis să-ţi dau şi eu ceva… şi n-am altceva. Lasă, dă-o-ncoace, decât să plângi!
Plângeam ca atunci când pierdusem trenul. Ceasul nu-l mai vedeam printre lacrimi, se topise de tot, timpul se comprimase. Pierdusem trenul din nou. Trenul re-cunoştinţei. Eram bogată. Şi nu-mi folosea la nimic! Tot omul acesta îmi oferise ceva. Iar eu, cu toată bogăţia mea, habar n-aveam ce i-aş putea oferi. Cum i-aş putea mul-ţumi că, într-o zi, cu paleta pe care mi-o dăruise, oprise şi mă urcase în trenul care avea să mă ducă spre ceea ce sunt acum. Şi că atunci, mă făcuse să-L văd, pentru prima dată, pe Dumnezeu în oameni. Ce daruri îi poţi face lui Dumnezeu?
L-am întrebat, printre lacrimi:
– Dacă ar fi să-i faci un dar lui Dumnezeu, ce i-ai oferi?
– Ce i-aş oferi? Păi… paleta nu mai pot să i-o dau, că ţi-am dat-o ţie. Trenţele-astea după mine, nu pot, că rămân gol. Şi-oricum, n-ar avea ce face cu ele. Câinele ăs-ta… îmi ţine de urât. Ce dar?! Uite ce dar Îi fac eu lui Dumnezeu: în fiecare zi, la doişpe fix, întorc rotiţa la ceasu-ăla. Cât oi mai putea…



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

CELE MAI FRUMOASE POEZII DE TOAMNĂ