EMINESCU 168
Anul 168 al eternităţii
Luceafărului
Radu
Gyr
Baladă
pentru Eminescu
Te-au slăvit în cărţi şi în poeme
Şi te-au înălţat iconostas,
Ca să fulgeri tânăr peste vreme,
Cu vecii de cremene sub pas.
Te-au văzut voevodând voroave,
Ciobănind genune şi zăpezi,
Potcovar de fum bătând potcoave
Negurilor strânse în cirezi.
Te-au crezut gigantic Sfarmă-Piatră
Care sparge piscul viforos,
Şi fierar înfierbântând pe vatră,
Mările călite sub baros.
Împărat, ţi-au scris pe tâmple steme.
Făt-Frumos, ţi-au pus în mâini hanger.
Şi-au cules, din pana ta, blesteme,
Viscole şi răzvrătiri în cer.
Ci, netrebnic, eu adulmec zării,
Paşii tăi pe unde te-au fost dus,
Şi-nsetat pe drumurile Ţării
Dibui urma ta de blând Iisus.
Caut picurii de sânge, neşterşi încă,
Ai crucificării pe furtuni
Şi sărut lumina lor adâncă
Şi-i ating cu mâini de rugăciuni.
Trist Iisus cu umbra de tămâie
Dăruind azur din mâini subţiri,
Sfânt, bătut, pe veacul tău, în cuie,
Scânteind, înalt, din răstigniri.
Frânt de-o stea şi-ngenuncheat de-o floare,
Biruit de ramuri de arin,
Îndulcit cu dor de moarte-alinătoare,
Ars ca Nesus în cămaşă de venin…
Nu, tu nu eşti meşterul, ci cneazul,
Nu eşti înstelatul împărat.
Sfâşiat ţi-i pieptul şi obrazul.
Tu eşti marele însângerat !
Te-ncrustăm, zadarnic, în agată
Şi-n icoane noi pe flori de crin.
Crinii nu vor stinge, niciodată,
Umbrele cununilor de spini.
Eu nu-ţi pipăi steme şi nici lauri…
Numai rănile mă plec şi ţi le strâng
Şi le fac medalii mari de aur, -
În genunchi, le-nchid în inimă şi plâng.
(Convorbiri literare, 15 iunie 1939)
Şi te-au înălţat iconostas,
Ca să fulgeri tânăr peste vreme,
Cu vecii de cremene sub pas.
Te-au văzut voevodând voroave,
Ciobănind genune şi zăpezi,
Potcovar de fum bătând potcoave
Negurilor strânse în cirezi.
Te-au crezut gigantic Sfarmă-Piatră
Care sparge piscul viforos,
Şi fierar înfierbântând pe vatră,
Mările călite sub baros.
Împărat, ţi-au scris pe tâmple steme.
Făt-Frumos, ţi-au pus în mâini hanger.
Şi-au cules, din pana ta, blesteme,
Viscole şi răzvrătiri în cer.
Ci, netrebnic, eu adulmec zării,
Paşii tăi pe unde te-au fost dus,
Şi-nsetat pe drumurile Ţării
Dibui urma ta de blând Iisus.
Caut picurii de sânge, neşterşi încă,
Ai crucificării pe furtuni
Şi sărut lumina lor adâncă
Şi-i ating cu mâini de rugăciuni.
Trist Iisus cu umbra de tămâie
Dăruind azur din mâini subţiri,
Sfânt, bătut, pe veacul tău, în cuie,
Scânteind, înalt, din răstigniri.
Frânt de-o stea şi-ngenuncheat de-o floare,
Biruit de ramuri de arin,
Îndulcit cu dor de moarte-alinătoare,
Ars ca Nesus în cămaşă de venin…
Nu, tu nu eşti meşterul, ci cneazul,
Nu eşti înstelatul împărat.
Sfâşiat ţi-i pieptul şi obrazul.
Tu eşti marele însângerat !
Te-ncrustăm, zadarnic, în agată
Şi-n icoane noi pe flori de crin.
Crinii nu vor stinge, niciodată,
Umbrele cununilor de spini.
Eu nu-ţi pipăi steme şi nici lauri…
Numai rănile mă plec şi ţi le strâng
Şi le fac medalii mari de aur, -
În genunchi, le-nchid în inimă şi plâng.
(Convorbiri literare, 15 iunie 1939)
ÎPS Mitropolit
Bartolomeu Anania
Închinare Luceafărului Blând
E mult de
când te’nsinguri spre nopţile de-apoi
Mişcându-ţi
veşnicia prin spaţii şi prin noi.
Intrăm cu
tine’n lume şi parcă ieri ne-au fost
Năvoadele
din care-ţi făcurăm adăpost.
Enciclică
serbare. Ne’nvălui în rotund.
Stâlpări
de foc se-adună şi’n tine se pătrund.
Cenuşile’nserării
pe slove ni le cerni
Umplându-le
cu arderi din zorii tăi eterni.
Minunea lumii toată-i în ochii tăi oglindă.
Ies taine
din vitralii şi’n soare se’nfloresc.
Hotar cu
ne’nceputul, văzduhul pământesc
Aprind roi
de patimi când visul tău colindă
Imperii de
tăcere din care cânturi cresc.
Fotografiile lui Eminescu
După
trei ani de pribegie prin țară (1866 / 1869), pe traseul Cernăuţi-Blaj-Si-biu-Giurgiu-Bucureşti,
cu trupele de teatru conduse de Iorgu Caragiale şi Mihai Pasca-ly, Mihai
Eminescu se hotărăște să-și continue studiile, optând pentru Universitatea
Carolină din Praga, a doua ca reputație din imperiul Austro-Ungar.
Așadar, în
1869
ajunge la Praga, împreună cu fratele său Gheorghe (George, Iorgu), ofiţer,
fiind găzduiți de alt frate, Șerban, care locuia pe strada Lipova Teiului, nr.
471, fiind student la medicină.
Cum pentru dosarul de înscriere
poetul avea nevoie de o fotografie, apelează la pictorul fotograf Jan Tomás, în
atelierul căruia i se fac șase fotografii, trei
ovale si trei dreptunghiulare, toate în sepia, de dimensiunile unei cărți
poștale. Pe versoul unei fo-tografii din cele șase sunt scrise însemnările: „Fotografie dată de Eminescu lui Nicolae Oncu
pe timpul cînd erau universitari în Viena.” și „Dăruită
Asociaţiei «Astra» din Sibiu de E. Hodoş.” Au mai fost regăsite încă două
fotografii, dintre cele făcute la Praga, celelalte trei rămânând, probabil, în
dosarele de înscriere la universitate.
Mihai Eminescu nu va sta în Praga
decât 11 zile, dosarul de înscriere fiindu-i respins, pe motiv că docu-mentul de
absolvire a liceului nu este corespunzător. În consecință pleacă la Viena, unde
se înscrie, ca auditor
extraordinar, la Facultatea de Filozofie şi Drept, dar audi-ază şi cursuri de la
alte facultăţi.
Această fotografie a tânărului de 19 ani, va deve-ni,
peste ani, una emblematică pentru Luceafărul poeziei românești, clipa în care Jan
Tomás a apăsat pe
declan-șatorul aparatului de fotografiat aparținând, de atunci, eternității.
Cea de a doua fotografie autentică, fără dubi, a fost
realizată, în anul 1878, în atelierul lui Frantz Duschek, din București şi a
fost realizată pentru a completa albu-mul Societății Junimea.
Problema va fi rezolvată de
Maiorescu, care îi scrie aceluiași Negruzzi:
„Cu Eminescu am să mă duc eu mîine la fotograf, mai înainte însă la
bărbier să se radă
Fotografia din 1884 a fost
realizată la Iași, de fotograful Nestor Heck. Istoria ei este relatată de A.C.
Cuza: „În sfîrşit, într-o zi, profitînd de bunele lui dispoziţii, l-am luat de
pe terasa otelului Traian din Iaşi pe M. Eminescu, împreună cu Wilhelm Humpel
şi cu Petru V. Grigoriu, şi aşa, îmbrăcat în costumul său alb de vară, cum era,
ne-am dus cu toţii la atelierul de fotografie Nestor Heck în strada Lăpuşneanu,
nr. 42, unde a consimţit a se fotografia, însă numai în grup, alăturea cu noi.
Ne-am şi aşezat împreună. După indicaţiile noastre însă, fotograful l-a scos
numai pe dînsul, ceea ce nu puţin l-a supărat mai apoi văzîndu-se amăgit ca un
copil.”
Trei ani mai târziu, în octom-brie
1887, pe când se afla la Botoșani, un grup de elevi de la Liceul «Matei
Basarab» din București obțin aprobarea poetului de a forma o societate cu
nu-mele «M. Eminescu» şi, în acest scop, îi solicită o fotografie. Pe atunci, în
oraș se afla fotograful Jean Bielig, de origine germană, un artist autentic
pro-venit dintr-o familie de profesioniști ai imaginii. Eminescu, îndemnat şi de
sora sa, Aglaia, venită în vizită de la Cernăuți, împreună cu soțul, se va
fo-tografia pentru ultima oară.
La 20 noiembrie 1887, sora din
Botoșani, Harieta, despre care Mihai Eminescu spune că este: „un geniu în felul
ei, cu o memorie ca a lui Napo-leon I şi c-o înţelepciune naturală cum rar se
află”, îi scrie Corneliei Emilian, o binefăcătoare a poetului, căruia îi
solicitase o fotografie: „Fotografia lui Mihai a re-uşit bine. Trei m-au costat
cincisprezece franci, una lui Moţoc, care a cerut-o telegrafic, una matale şi
una pentru noi. ”
Desigur, au mai existat și alte
fotografii ale poetului, după cum indică mărturii din epocă. În articolul
Eminescu la Viena, Vasile Gherasim a scris: „...D. Isopescul mai aminteşte de o
fotografie făcută în atelierul Lövy de pe Mariahilferstrasse vis-à-vis de
Gartenbaumgesellschaf, pe atunci. Se fotografiaseră în grup d. Isopescul,
Eminescu, Ştefanelli.”
În 1909, Ion Slavici notează,
într-o epistolă adresată Valeria Micle-Sturza, întîia fiică a Veronicăi Micle:
„Mărturisesc şi nu mă dau înapoi că am primit [...] un număr de cinci
fotografii care mă leagă de M. Eminescu [...]. Avînd şi astăzi aceste daruri
preţioase, îmi fac datoria să le amintesc: o fotografie din 1881 în care mă
aflu eu, Candiano Popescu şi Eminescu la Ploieşti, un bust Eminescu tînăr, un
alt bust Emi-nescu din 1878, o fotografie din 1888, a mamei dvs. cu Eminescu la
Botoşani şi ultima posă l-a prins pe Eminescu cu dr. Iachimovici, la Odesa, în
anul 1885.”
Este aproape sigur și faptul că,
în aprilie 1888, Eminescu s-a fotografiat în ate-lierul lui Jean Bielig,
împreună cu Veronica Micle, venită să-l ia la București. Din păcate goana după fotografiile inedite ale
Luceafărului nu s-a soldat, până acum, decât cu atribuirea, cel puțin
discutabilă, a identității poetului unor alte persoane, cel mai cunoscut fiind
cazul portretului folosit de George Călinescu în ilustrarea volumului Viaţa lui
Mihai Eminescu, Ediţia a treia revăzută, F.P.L.A., Bucureşti, 1938, planşa,
care îl reprezintă, de fapt, pe actorul botoșenean Ion Bălănescu.
Lucian
Mănăilescu
Comentarii
Trimiteți un comentariu