UN DAR MINUNAT (ŞI) PENTRU BUZOIENI
POEZIILE MARGARETEI STERIAN
Editura Contemporary
Literature Press,
le oferă un minunat dar cititorilor, punându-le la dispoziţie, în format
electronoic, un volum de poezii din „Arhiva
Mar-gareta Sterian”, volum
editat de Lidia Vianu şi Bianca Zbarcea. ( poate fi accesat la adresa: http://editura.mttlc.ro/arhiva-sterian-poesii.htm)
Volumul se adaugă unei serii de lucrări din Arhiva
Margaretei Sterian, încredințată editurii de legatarul acesteia, Mircea
Barzuca şi publicate în anul 2017. (Sperăm să revenim asupra acestui
subiect)
În
deschiderea cărţii, doamna Prof. univ. dr. Lidia Vianu scrie: „A trecut viața ca un tăvălug peste ea.
A pierdut părinți, iubiri, și-a pierdut traiul de zi cu zi, l-a pierdut iar și
iar, l-a clădit iar și iar. A traversat deschiderea epocii interbelice,
prigoana din vremea războiului, călușul comunist, a trăit primii ani de după
marea confuzie din 1989. S-a născut în veacul al XIX-lea, și, dacă timpul o mai
îngăduia, ar fi putut pune piciorul în mileniul trei. Și totuși, «nimic n-am durat», zice alt vers...
Oare?
Strivită de două orânduiri sociale una după
alta, această pictoriță, cu o viață exemplar tragică, a ieșit din comunism ca
și cum el nu ar fi existat. Știm cu toții câte capete s-au înclinat: pentru
onoruri, pentru o viață mai îndestulată, din dorința firească de a se face
cunoscuți. Niciodată Margareta Sterian nu a făcut pactul cu diavolul. A trecut
prin comunism fără să-l vadă, am zice, dacă n-am ști că nu i-a fost ușor.
A durat
mult această poetă, pe care nicio vreme nu a putut-o îngenunchea: a clădit, în
primul rând, demnitatea ei de creator liber. « Pe un fluture ce-ți intră-n casă / trebuie să-l lași
să plece iar/ ca să nu uite libertatea și să moară.» Picturile și poemele pe
care le publicăm la un sfert de veac de când autoarea lor nu mai este cu noi,
spun: Respectați libertatea.”
În prefaţă (Un imn oboselii senine) Ana Blandiana schiţază o personalitate poetică autonomă faţă de cromatica vibrantă a
remarcabilei sale opere plastice: „Poezia
Margaretei Sterian nu este un violon d’Ingres, și nu este o explicitare
a picturii ei. Po-ezia Margaretei Sterian există în sine, autonomă, fără nevoia
de a se reverbera în ima-gini. Dacă n-ar fi fost decât autoarea cărților sale de
versuri și a minunatului Castel de apă (roman inspirat de copilăria buzoiană a artistei - n.n.),
Margareta Sterian ar fi rămas un nume în istoria literaturii române. Faptul că
strălucirea culorilor desenează umbre, oricât de fermecate, peste acest destin
literar este și nedrept și misterios. Pentru că, dacă pictorița - așa cum scria
Mihail Sebastian - «nu reproduce, ci inventează», po-eta nu inventează, ci
reproduce, într-un mod aproape magic, viața care o înconjoară și pe care o
conține cu o intensitate ieșită din comun. «Bucuria
e o apă neîncepută, nu-i un final/- de mai nainte n-o pregătești - /Bucuria e o
pasăre mândră sfioasă/ ce se ascunde când despre ea vorbești» spune poeta,
și sunetul glasului ei, rostogolind stângace ecouri din Emily Dickinson, se
aude ciudat de personal, neobișnuit. (...)
Ca să se sfințească pentru
moarte, Margareta Sterian a muncit și a produs fru-musețe o viață întreagă,
odihnindu-se de imagini printre cuvinte și de cuvinte printre imagini și forme,
mereu paralelă cu ea însăși, dar fără să se concureze, într-un destin singular,
împăcat cu sine: «Ceasul respiră, apoi
tace, cu timpul vrea să se împace,/ O carte bună sau rea se odihnește și ea,/
Sufletul meu închină un imn oboselii senine... »”
Până la un punct Ana Blandiana are dreptate: „Tulburătoare,
arta ei nu este tulbure, calmul și limpezimea ei nu se dezmint nicio clipă,
chiar dacă liniile se irizează, mișcate și șterse puțin, văzute ca prin lupa
unei lacrimi.”
Există însă, cred eu, atâta culoare şi imagine reverberate în această poezie simplă şi totuşi de înaltă profunzime
intelectuală, ce nu pot fi văzute decât ca o prelungire a şevaletului sau, mai
curând, ca o concepţie holistă despre artă, cum su-gerează chiarAna Blandiana: „m-a
fascinat puterea ei de a nu se opri din căutare, fo-losind ba culorile de apă,
ba culorile de ulei, ba poveștile, ba peticele colorate, ba creioanele
colorate, ba cărbunele mișcat pe hârtie, ba degetele mișcate pe lut, ba
ver-surile. Dar nici neoboseala căutării, nici diversitatea domeniilor și a
mijloacelor fo-losite pentru a întreba, nu-i tulburau liniștea răspunsurilor.”
(Oh, Doamne, totuşi o tulbură: „ dar răspunsurile de când lumea/ n-au
fost decât tot întrebări ” - spune, într-o poezie Margareta Sterian; sau, în
alta: „ Unde îmi
este inima?/ O frunză subțire
mi-a
prins Domnul în piept ”)
Spuneam că este o poezie picturală - şi
este: „ Martie mângâie fața palidă a la-cului/ ce ușor
se-ncrețește și scânteie însuflețit;/ petece de zăpadă lunecă grabnic în subterane;/ verdele veșnic răsare iar unde a pierit./ Zarea e văl, păsări se-nvăluie-n
zare...” Există, de altminteri şi o mulţime de trimiteri „livreşti” la lumea artelor plastice (Elevă la Luvru, Gauguin
la Ermitaj, Şi Picasso sau poeziile dedicate lui Brâncuşi).
Dincolo
de aceste aspecte, ce ţin de disecţiile criticii literare, câteva lucruri sunt
surprinzătoare pentru cititorul care deschide, pentru prima dată, un volum de
poezie semnat de Margareta Sterian - este o poezie directă, idilică pe alocuri („
Cufundate pân’ la genunchi în ierburi și flori, / fetele culeg sulfina aurie,
pelinul amar / în ziua asta a șaptea, cu har. / Tălpile goale răcoarea ierbii
moi o slăvesc, / șerpi cu gând rău în desiș se pitesc, / mierla cântă aprins,
dinadins, / și spune întruna: Pân’ la cules ți-aduc un mire. / Eu te-am ales pe
tine. ” - Poem pentru cer), ce spală în apele ancestrale memoria citadină, o nostalgică
redescoperire a naturii, o căutare (a iubirii, a divinităţii, a sensului
vieţii), o victorie şi, în egală măsură o înfrângere. („Plutirea
se plătește scump de te-ai înălțat peste pământ, / spre bucuria de-a afla, a
ști, a îndura și a iubi... ”
Temele
lirice predilecte ale Margaretei Sterian Sunt: măreţia şi taina divinităţii („ajută-mă
să-ndur apropierea Ta uriașă, părintească.”);
copilăria
(o imagine absolut senzaţională: „semețul înger și
înspăimântat copil. ”); „Magia mării” („Marea e numai a
mea / chiar dacă mii de ochi / odată cu mine o privesc ”); singurătatea
sau, mai exact, libertatea de a fi singur („Doamne, îmi
place să fiu singură-acum!”, „Să
uit aș vrea de Shakespeare - prea greu le spune el toate, / pe frunte nu vreau
decât mâinile tale ușoare, libertate ”), iubirea, viaţa şi moartea („și
e iubire atunci când moartea / ca
răscumpărare a iubirii o primești.”, „Piatră,
inima mea o țin cu amândouă mâinile ”, „Prea
târziu pentru fericire, pentru moarte prea timpuriu...”) Dar, să-i lăsăm cititorului ce-i al cititorului:
Când
spun timp miraculos, se înțelege
că la tinerețe
mă
gândesc poate și pentru că a mea
a fost „pe furate”
un
episod tern care totuși reclamă un
titlu...
Am urmat-o
pe drumuri fără deschidere, neștiind bine dacă ele sunt
într-adevăr
acelea pe care trebuie
să le urmez
și
am continuat parcă numai pentru a afla
câtă vreme voi
fi
în stare să rezist voitei explorări, falsei sportivități...
Apoi,
mi-am făurit cu mâna mea, din artă, o tinerețe
intempestivă,
infinită...
Dimineață
de iulie
(1944, în București, sub
bombardament.)
E
cea mai frumoasă dimineață de iulie din câte pot fi:
îmi
amintește un nobil tablou, poate pe acel
cu
sfânta fecioară
care,
desprinsă din cadru, umblă pe pământ
cu
piciorul gol,
mângâind
fire de iarbă nouă și stele de mușețel.
Oamenii
au plecat; orașul e numai lumină și tăcere.
Zidul
din coasta casei își arată rănile, nesinchisit ca Iov,
se
apleacă asemeni greșelilor ce nu pot fi îndreptate,
dună
de voită singurătate...
Amintirea
în piept stă înfiptă în același loc,
E,
totuși, cea mai frumoasă dimineață de iulie din câte pot fi
poate
că e ultima dimineață de iulie pe care o trăim...
Lumina
și tăcerea stăpânesc orașul,
oamenii
l-au lăsat să-și înfrunte singur destinul hain.
........................................................................
Sunt
ca o soră de caritate la căpătâiul unui străin.
Cerc de apă
Un
cerc s-a stins pe apă
când
s-au risipit în adânc
razele
clipelor de ieri...
Lacrima
e prea ușoară ca să-l mai scrie
și
nici mâna ta n-ar mai ști.
Aproape
nimic n-am durat
Iată,
aproape nimic n-am durat
din
tot ce mi-ai dat întreg și curat;
semnele,
îndemnurile tale au fost în zadar—
pentru
aur curat ce nepriceput făurar!
Mă
tem să te-ntreb la răspântii: crezi încă în mine?
Cu
flacăra-naltă am ars bucurii-atât de puține...
În
suflet dureri am crestat - erau de la tine.
Nu
vreau cu zvâcnetul inimii din nou să le-asculți,
aș
vrea să-mi săruți anii aceștia pe frunte și gura s-o uiți,
aș
vrea să ajung o frunză pe ram cu fața spre cer:
ușoară,
de vânt legănată, ca frunza să pier...
Flash
Privirea
ta, flacără verde unduind,
aruncă
raze peste pustiu;
mai
mult nu vreau
și
nici nu trebuie să știu.
De
vocea ta...
De
vocea ta, nocturnă de priveghetori,
de
vocea ta, triumf al mierlei în zori,
de
zâmbetul tău, de mâinile tale,
de
verdele foc din ochii-ți mi-e dor...
Te-aș
privi prin cleștar de tabernacol
dar
ispitite, brațele mele spre tine tind,
și
ochii-mi spre gura semeață, spre tot ce rostești
și
devine alint.
E-amiază,
e noapte, e-n zori, e târziu,
e
azi-fără-mâine, de ce să mai știu,
când
cerul și valul și norii îmi spun:
e
clipa de față și este destul.
Mă
port cu tine
Mă
port cu tine, cum mă purtam cu păpușile:
întâi,
le stricam învelișul, să vad ce este înăuntru,
apoi,
dezamăgită, le jeleam o clipă, până mi le cosea bunica la loc...
așa
se petrecea cu păpușile nepredestinate,
pe
cele predestinate nu le cercetam defel,
ci
le cuprindeam strâns cu brațele, cum te cuprind pe tine,
și
le adoram toată viața, chiar dacă toată viața ținea pân-a doua zi.
Poarta
sărutului
Porții
sărutului eu pragul nupțial i-aș spune:
e
ca și cum un cuplu nevăzut cuprins e într-un tabernacol
de
unde-n orice zare-ar privi, imaginea îmbrățișării ar regăsi-o
-
și nici n-ar vrea pe alta să o schimbe.
E
larg deschis portalul, dar Lumile nu-i cheamă
îmbrățișate,
Lumile sunt Ei.
Inima
mea nu e nicăieri
inima
mea nu e nicăieri;
de
tine s-a rătăcit,
de
piatră a ajuns.
Munții
sunt tot aici,
inima
mea nu e nicăieri;
norii
cuprind pădurile,
pădurile
se tânguie, plâng...
Mânia
norilor e chipul tău,
fulgerul
sclipitor e zâmbetul tău,
Munții
sunt tot aici.
Inima
mea nu e nicăieri.
Basm
Am
crezut odată ca niciodată
în
steaua-mi ca în neclintita serii stea;
fiecare
vis, fiecare gând strălucea
ca
beteala de o mireasă tânără purtată.
Se
rostogolește pământul în boarea lumilor;
știu
mai bine vuietul să-l deslușesc, să-l ascult,
ochii
mei au prins umbra fotografiilor de demult
ce-și
așteaptă rândul în albumul străbunilor.
La
fel ca ieri este ziua de-amară;
peste
pietre tăioase mergi mai departe,
numai
așa te sfințești pentru moarte,
uiți
vrăjitul cântec de privighetoare.
Tren
de noapte
Tren
lent de vacanță în care oameni obosiți
își
prelungesc neliniștile-n vis...
Lumini
trecătoare în gări, palide lumini pe parcurs,
licăriri
ce fuga nu o pot opri...
Noapte
adâncă ascunde până în zori
șesul
mov, monoton, cu clăile arse ale toamnei pe umeri.
Lacuri
adânci deschid pleoapele
când
luceafărul serii se pierde;
din
mlaștini, ca din cădelniți, boarea palidă crește.
În
trenul lent de vacanță, ca orișiunde,
nelipsită
călătoare, durerea se-ascunde...
Pentru
că imposibilul...
Pentru
că imposibilul a devenit posibil
și
credem că singur pământul este planeta divină
împodobită
de închipuirea cea mai dezlănțuită,
să
uităm de aceste nesfârșite războaie
și
să încercăm să iubim acest pământ al nostru;
tarele
să ni le ardem în atomice subterane
spre
a nu mai întina albastrele oceane
și,
nepierzând din ochi dimensiunea timpului nostru,
să-l
trăim.
Călătorii
Oamenii
vin și se duc;
uneori
se opresc acolo unde nu vor să rămână,
de
unde se smulg cu o frântură de inimă spăimântată în mână.
De
ce s-or fi oprind acolo unde timpul stă pe loc?
Vor
un cort pentru o noapte
când
drumurile sunt reci
și
stelele departe...
Când?
Când
sunt oamenii mai aproape de voi, o, îngeri,
când
visează, când sunt doi,
în
singurătate sau numai în moarte?
Viața
să meargă înainte...
Viața
să meargă înainte fără întoarcere sau odihnă;
necurmat
să alergi cu drumul,
ce
ți-a fost drag în urmă rămână.
-
Încotro grăbești cu inima plină de chin, de-amintiri?
-
Nu mai vreau să alerg, drumul ăsta-i prea lung...
La
pământ mă aștern, a pământului sunt.
Râul
În
ecoul trenului pe podul metalic,
de
pe terasamentul ’nalt pe care alergam,
râul
mi se părea înfricoșător,
-
deși el zăcea în prăpastie ca un șarpe adormit...
Drum
de întoarcere
Pajiști
de floarea-soarelui
ivite
la-nceputul verii,
surate
în strai auriu,
de
când alergăm împreună?
O
bornă și încă una...
Florile
au adormit cu capul în piept.
Acum
ce mai vine?
Eu,
ce aștept?
Ciudatele
poeme
Amintirii lui G. M.
Ciudatele
poeme
ca
strigătul îngerului căzut,
ca
dulcele tril al privighetorii noaptea.
Sipet
cu nestemate nu doar scânteietoare,
dar
și cu atâta ardoare șlefuite
și-astfel
îngemănate
încât
să nu se împrăștie în haosul final.
Vânătoare
Vulpea
râde de ogarii vajnici pe care i-a istovit
și
ca o văpaie dispare în hăul catifelat al pădurii...
Odihnă
Sunt
singură. E liniște în jur.
Ceasul
respiră, apoi tace, cu timpul vrea să se împace.
O
carte nici bună, nici rea, se odihnește și ea.
Sufletul
meu închină un imn oboselii senine.
Gauguin
la Ermitaj
Sunt
în nord acum. Ermitajul
e
un tezaur închistat în silențiosul,
sfânt
Petersburg cu zări
calme
și nepătruns mister.
L-am
regăsit pe Gauguin în
grupajul
de gală dintr-o sală
nu
mare, dar foarte luminoasă,
în
felul muzeelor de navigație
din
nord, pardosită cu scânduri
albe,
înguste, al căror paralelism
evocă
dâre ușoare pe ape calme
dar
destinul operelor din muzee,
unde
ele hibernează ca idolii în catacombe,
este
prea sever.
În
grădinile lui Gauguin
ar
trebui să se audă triluri de
păsări
cântătoare, papagali
iuți
la mânie să se sfădească,
înalțe
să vadă...
Plecările
Plecările
n-au fost de tot plecări,
nici
revenirile alese sărbători;
aici
ca și sub alte zări
cu
soare aprins sau rece văl de nori,
înfrunți
aceleași viclenii.
Să
fii de-aici,
să
fii de-acolo,
de
nicăieri să fii?
Ce
joc cumplit!
Comentarii
Trimiteți un comentariu