PICTORUL FLORIN MENZOPOL A ÎMPLINIT 75 DE ANI
AMNEZII
BUZOIENE
Pictorul
Florin Menzopol a împlinit 75 de ani
În loc de moto:
„E
lunca veninoasă, când toamna e-n declin.
Cireada
paşte iarbă,
Dar
paşte şi venin-
Iar
ochii tăi se-aseamănă cu ele:
Sânt
cenuşii ca toamna ce curge peste lume.
De
ochii tăi mă-nveninez anume.
Gălăgioşi
copiii vin de la şcoală-acum-
Se
aude muzicuţa departe nu ştiu cum.
Culeg
brânduşe - mame cu multe fiici aproape, -
Iar
la culoare-ntocmai ca ale tale pleoape
Ce
tremură ca floarea-n dezlănţuitul vânt.
Domol
păstorul cântă, înfiorat şi blând.
Şi-ncet-încet
cireada, cu muget leneş, lasă
pe
totdeauna lunca veninoasă.”
(Guillaume
Apollinaire - Brânduşele
una din poeziile îndrăgite de artistul plastic buzoian)
La Buzău nu numai
înmormântările sunt triste, ci - mai ales când e vorba de cultură – şi…
aniversările. Îmi vine în minte felul în care (n-)au fost sărbătoriţi, de „oraşul”
uituc, la împlinirea unor vârste rotunde, mari artişti şi scriitori, precum Ion Gheorghe, Gheorghe Istrate sau Ion
Nicolescu etc. astfel încât, şi din acest punct de vedere, Florin
Menzopol are „confirmarea”
că este o personalitate cultural de anver-gură.
Totuşi, Florin Menzopol
a fost sărbătorit, şi nu oriunde, fiind invitat să verniseze o expoziţie
personal într-un sanctuar al artei Bucureştene – Pa-latul Mogoşoaia, Galeria
Cuhnia, curatorul ex-poziţiei, o autoritate incontestabilă a artelor plastic
româneşti, fiind doamna
Doina Mândru (Doctor în istoria artei. muzeograf la Muzeul Naţional
de Artă al României din Bucureşti, cadru didactic universitar la Academia de
Arte din Bucureşti, di-rector general la Palatul Mogoşoaia).
L-am surprins pe artist în câteva secvenţe de febrilitate din
zilele pregătirii tablourilor pentru
transportul către Bucureşti. Mi-am
imaginat, vă-zându-l urcând scara spre atelier, că
ascensiunea lui duce spre o Golgotă aflată în cer. Acolo unde
realitatea se disipează într-o lume a fantasmelor, un fel de disperare
blândă ce bântuie arta oricărui creator autentic.
„Fantasme în atelier” a fost şi genericul vernisajului bucureştean, din
ziua de 3 februarie a.c.
În cuvântul de deschidere al
eve-nimentului, doamna Doina Mândru spu-nea: „Pe Florin Menzopol l-am desco-perit, din păcate pentru mine abia recent,
în urmă cu doi ani, când am ajuns la Bu-zău, la Saloanele «Ion Andreescu », şi am văzut pictura pe
care o aveţi şi aici, în centru: o draperie care te trimite de la Le-onardo la
Bizanţ, incitantă prin întrebările pe care le pune. Am întrebat a cui este şi
mi-am propus o vizită la atelier, dar, cu programul meu foarte încărcat,
această vizită avea să se întâmple mai târziu şi avea să se transforme într-o
incursiune iniţiatică.
Trebuie să vă spun că atelierul a-cela
este doldora de lucruri, absolut încăr-cat, din care s-ar putea face o expoziţie
foarte valoroasă, cu aproximativ trei ori-entări - spun eu - sau trei mari teme
plas-tice: una foarte avangardistă, mai puţin prezentă pe simezele de aici, una
a „fan-tasmelor”, onirică şi o alta mai
contem-plativă, cu trimiteri la realitatea imediată.
Suntem, aşadar, nu numai în pre-zenţa
unui poet al penelului, ci şi în faţa unei naturi contemplative şi reflexive,
ca-re transformă actul picturii într-unul de puternică reflecţie personală. Avem
foarte ade-sea, mărturia gestului creator însuşi.
«Fantasmele» sunt un fel de coride, în
care nu ştii cine este clownul, cine este toreadorul sau cine este personajul
care se identifică cu autorul. Ele definesc spaţiul atelierului, ca o invitaţie
în lumea de vis, de fantasmă şi, în acelaşi timp, în realitatea îmbogăţită de
tot ceea ce, în mod superior, reflectă artistul.
CĂLĂTORIA
«Călătoria» este o mărturisire din expoziţia de la Buzău, de fapt povestea vieţii lui
Florin Menzopol, născut la Reni (azi în Ucraina) şi plecat în lumea largă, în
lumea artei şi în lumea clarităţii, către kilometrul zero. Tabloul este
antologic şi absolut dra-matic şi trebuie văzut ca atare. Sper să intre într-o
mare colecţie de artă contemporană, dacă s-ar putea muzeală, pentru că este o
mărturisire. Cei care se vor apropia cu în-ţelegere şi curiozitate de bucuria
descoperirii, vor găsi aici mici notaţii care vin din po-ezia lui Ion Barbu. Dar
atitudinea interioară este cea a lui Gellu Naum sau Virgil Teo-dorescu, a
marilor suprarealişti şi în acelaşi timp poeţi ai oniricului, de la Dimov la
Ion Caraion, a căror atmosferă se regăseşte în pictura lui Florin Menzopol, în
acel patetism care este al artei dar şi al unei suferinţe, depăşite la un
moment dat prin actul puri-ficator al artistului”.
Din „filmul” acestei călătorii, reluat
cu încetinitorul pe pânzele tablourilor sale, Florin Menzopol a „developat ”,
inclusiv într-un interviu pe care l-am făcut împreună, partea nevăzută a artei
sale de a trăi în... irealitate. De fapt, spunea istoricul de artă francez
Daniel Arasse, adresându-se iubitorilor artelor plastice, fără „amănuntele”
confesiunii „Nu vedeţi (vedem) nimic”.
„M-am născut la 28 martie 1943, la Reni, în Republica
Moldova (azi Ucraina). În 1944 am reuşit să fugim de acolo, cu doar o oră
înainte de intrarea ruşilor. Un unchi al meu, posesor de motocicletă şi pistol,
puţin mai optimist decât ar fi fost cazul, a întârziat puţin şi nu l-am mai
văzut niciodată... Eu şi bunica, Maria Catană, ardeleancă de fel, am fost
deportaţi, prin ordin de front, la Săliştea, în apropiere de Sibiu, părinţii
rămânând la Galaţi, unde tatăl meu, pictorul Mihail Menzopol, era mobilizat în
ser-viciul de cartografie al armatei.
Ştiu, mai mult din poveştile bunicii decât din
amintiri, că în Ardeal nu am fost primiţi cu braţele deschise, eram refugiaţi
basarabeni, nişte venetici vinovaţi de toate relele războiului, nişte guri în
plus, ceea ce în vremuri de restrişte are consecinţe nu tocmai fericite;
refuzau să ne vândă mâncare şi stăteam cu chirie într-o cameră sără-căcioasă.
De acolo, tot împreună cu bunica, am ajuns la Mizil,
cred că în 1946. Lo-cuiam la un anume Persu şi mi-o amintesc cum îmi ascuţea
creioanele colorate, la care se rupeau mereu vârfurile. Prima mea ieşire în
mediul exterior a fost într-o mică plombă a casei, unde crescuseră câteva
păpădii, care îmi stârneu uimirea şi nedu-merită. A fost, într-un fel, o lecţie
despre zbor...
(...)
Erau vremuri grele! Dar, molipsit de vânzoleala din
jur, desenam şiruri de soldaţi şi trenuri lungi, nesfârşite, dintr-un manierism
infantil ce prelua mişcarea browniană a lumii şi eram… fericit. Acum realizez că, în faţa inocenţei
copilăriei, is-toria nu are nici o putere! După ce am început şcoala s-a
întâmplat să văd la ci-nematograful domnului Lupan două filme ale genialului
cineast rus Serghei Eisein-stein: Crucişătorul Potemkin şi Cavalerii
Teutoni. A fost momentul în care „sol-daţii” mei au „dezertat” într-un
univers paralel cu realitatea, transformându-se în fan-tomatice umbre încorsetate
în armuri, cu feţele ascunse sub viziera coifurilor…”
„O să vedeţi aici – a conti-nuat doamna Doina Mândru -, în una dintre săliţele cuhniei, o pic-tură: „Ultimul faraon”. Este
ima-ginea în eternitate a oricărei entităţi care reflectă misterele lumii. Nu
este, aşadar, ultimul faraon ci doar o metaforă pentru ultimul călător în barca
eternităţii.
Iată
cum această expoziţie , foarte bogată, este dătătoare de sea-mă despre ce s-a întâmplat impor-tant, în deceniul al şaptelea şi al op-tulea din
secolul trecut, în arta ro-mânească. Mă refer la anii aceia în care Horia Bernea
schimba paradigma, dinspre atitudinea abstractă, conceptualistă, a anilor ’70
către realitate, o realitate fără îndoială profundă, simbolică.
Căutările
de atunci ale lui Florin Menzopol sunt apropiate de cele ale lui Florin
Ciubotaru. Fără un sistem de
referință nu obții decât efectul local. Cu, aparent aceleași elemente poți crea
o realitate paralelă, o iluzie convingătoare, eliberată de tenacitatea
timpului. Obsesia principală este a transferului dintr-o realitate în alta.
Prefer imaginea eliberată de modelul său, în plus, adaug consistența imaterială
a himerelor în care rea-lul să apară și să nu fie. Ei sunt foarte
apropiaţi şi ca generaţie, de altfel. La cinci de-cenii - este deja un jubileu -
de la absolvire, la clasa Simonei Vasiliu Chintilă, şi ea un nume mare şi
important în arta contemporană românească, avem de fapt nu doar ima-ginea unui
artist care nu a fost, sub nici o formă, şi nu s-a simţit marginal, situndu-se în
centrul evenimentelor artistice, de acolo, din Buzăul acela aparent izolat.
Ultimul
Faraon... Imaginea tatălui cărată de oglinzile apei înşelătoare care e timpul,
în abso-lut.
„În 1958, după un an de pregătire la
mate-matică, cu dl. profesor Ioniţă, tata m-a dus să dau examen la Liceul de
Arte Plastice din Bucureşti, aflat, pe atunci, lângă Catedrala Sfântul Iosif.
Cred că a făcut-o şi din teama de a nu mă pierde cu coră-biile mele de hârtie, pe care le «lansam» în pârâul Istău, în largul cine ştie
cărei profesii tehnice, ceea ce ar fi însemnat să nu-i duc mai departe visul
ar-tistic, rămas neîmplinit. Spre satisfacţia sa, după un examen exigent, la
desen, acuarelă, limba română şi matematică, am reuşit, al doilea pe listă.
Când a fost vorba de admiterea la
facultate, tata a acceptat doar două variante: „Sau intri din prima la arte
plastice, sau arhitectura te mănâncă!...” Aşa că, în 1962, împreună cu un coleg
de liceu, am optat pentru secţia de Artă mo-numentală de la „Grigorescu”. Şi am
intrat... Au urmat 6 ani cu adevărat unici…
La zenitul mesajului spiritual
„Trebuie să recunoaştem - a concluzionat doamna
Doina Mândru - că Florin Menzopol a avut o prezenţă mult prea discretă în
marile spaţii expoziţionale, aşa cum s-a întâmplat în 1995, când a expus la Galeriile Jean
Louis Calderon. Colecţionari importanţi vorbesc şi astăzi despre eveniment...
Cred că este foarte puţin pentru ceea ce merita acest artist, ajuns nu numai la
maturitatea mijloacelor, dar şi la zenitul mesajului său spiritual.”
Rămân
totuşi, în urma „persona-lelor” sale, ecourile criticii de artă: „Flo-rin
Menzopol este un temperament re-flexiv care urmărește consecvent să rezol-ve
temeiurile raționale ale alcătuirilor lu-mii, el analizează formele colorate ce
i se înfățișează privirii și descoperă liniile de forță de-a lungul cărora se
organizează structurile materiale: pictorul respinge tentația de a-și purta
analiza pănă la ul-timele consecințe ale pulverizării câmpul optic,
arhitecturarea spațiului se păstrează la nivelul la care formele sunt pe deplin
recognoscibile.
O delicatețe cromatică (semnalată de cei care i-au comentat
pictura) se impune prin armonia tonurilor apropiate, prin trecerile cumpănite
de la un registru coloristic la altul. Efectul e acela al unui anume
monumentalism: printre altele, un Portal maiestuos, de o gravitate visătoare,
face dovada acestor însușiri ale lui Florin Menzopol, un monumentalism ce
atestă, după cum ni se pare, o vocație muralistă. (Dan Grigorescu, „Romania
Libera", 14 Mai 1979).
„Există o tensiune interioară în picturile şi în
desenele lui Florin Men-zopol, în tehnica mixtă, ce se eliberează în ritmuri sacadate
ale liniei şi petelor aus-tere de culoare. Pictor monumentalist dar si gravor,
artistul construieşte şi „mode-lează” uneori în
culoare forme, cu rigoare şi dinamism.
Ecouri ale literaturii absur-dului a lui Urmuz… ecouri din arta bizan-tină. Acumulări...
şi imaginaţia se elibe-rează cu forţă. Pendulând între abstract şi figurativ
artistul şi-a creat un limbaj plas-tic interesant şi original”. (Liana Maria
Petruţiu - Telex Magazin, 2 octombrie 1995)
„Sobrietatea structurilor sale vizează monumentalitatea, în
sinteze concentrate, ordonate sever, în care
paleta mânuită cu grijă se menţine discretă si calmă”. (Mircea Grozdea,
1979)
„Lucrările pictorului Florin Menzopol, în aparenţă foarte
diferite între ele, arată încă o dată, după
expoziţia sa personală de anul trecut din
Bucureşti, puternicul nerv stilistic şi viziunea unitară a artistului ce evoluează între abstract şi figurativ, prin simbolic, alegoric sau pur descriptiv,
cu aceeaşi vivacitate personală relaxată, cro-matică
si gestuală.” (Magda Cârneci, Revista
Arta, Nr 3/1987)
„Calderon relansează interesul pentru o
pictură profundă, intelectuală,
eliberată de anchilozantul recurs la
precedente consolidate. Ataşat unui filon fantastic, poate la început simulat de
revelaţia suprarealismului, artistul este astăzi o prezenţă insolită şi
distinctă în teritoriul tensiunii ce se alimentează din legendă, mit şi modele
culturale arhetipale. (Literatorul, Nr. 40, 6-13 octombrie 1995)
„Florin Menzopol este un artist ajuns la vârsta
venerabilităţii. (...) Mărturisesc că am avut o secretă strângere de inimă,
atunci când artistul mi-a solicitat să colaborez cu el la „orchestrarea”
evenimentului de la Apollo. Îl cunosc de mulţi ani. E un per-sonaj pe cât de
agreabil, pe atât de incomod când miza este construcţia unui proiect artistic.
(...) Menzopol îşi construieşte propriul
univers pictural cu instrumentele şi magia unui regizor virtuoz şi sensibil,
atent la această formă de umanitate histrionică, în mijlocul căreia trăim şi în
care ne manifestăm ca atare, cu sau fără voia noastră! Acest parfum savuros de
„scenă vie” conferă compozitiilor picturale ale lui Menzopol un învăluitor aer
de caducitate, aidoma prăvăliilor anticariale din oraşele de provincie. (Corneliu
Antim Ziarul de duminică, 18 mai 2007)
„Artist matur, atât ca vârstă, cât şi ca operă,
Florin Menzopol a avut o evoluţie or-ganică, universul lui, fie că se compune în
ju-rul peisajului, al portretului, al subiectului mi-tologic, arheologic sau de
descendenţă bizan-tină, poartă pecetea reflexivităţii, a nevoii de analiză
psihologică, introspectivă sau îndrep-tată asupra lumii înconjurătoare. O
reflexi-vitate dublată salutar de ironie uneori, de sar-casm voluntar sau nu,
alteori, de o energie de-bordată întotdeauna.
De fapt, Florin Menzopol nu renunţă niciodată
la figurativ. Îl descompune însă şi îl recompune după legi proprii, lăsând o
linie, care ritmează şi cromatic, şi în plan, com-poziţia, o minusculă
siluetă umană amintind de culturile neolitice sau o cheie în mijlocul
suprafeţelor de roşuri minunat valorate care deschide sau închide porţile
imaginaţiei. (...) Pictura lui Florin Menzopol este, de fapt, o imensă scenă -
de altfel, nu o dată planurile colorate par să sugereze cortina -, în care
artistul creează o luxuriantă scenografie pentru poveste (Victoria Anghelescu -
Cotidianul.ro/ 4 iunie 2012)
Prietenul
meu, pictorul, m-a rugat
să-i
pozez pentru un portret.
Şi
curgea vopseaua pe mine şi lumina
era
când roşie, când albastră, când neagră
iar
în locul mâinii stângi mi-a crescut
o
aripă cu gheare...
-
Nu-mi place, i-am spus, chiar
deloc
nu-mi place!... şi
prietenul
meu, pictorul,
a
luat totul de la capăt.
M-a
năpădit cu fluturi a doua zi
şi
stăteam nemişcat şi străveziu
şi
treceau prin mine foşnete
şi
tăceri şi amintiri din copilărie.
Perfecţiunea
n-a durat mult:
în
locul piciorului drept
a
înflorit un copac cu ghivent
care
mă înfigea, tot mai adânc,
în
pământ...
-
Doamne, prietene, ce rădăcini amare
mi-ai
pictat! Nu-mi place! am ţipat,
sigur
că nu-mi place!
Atunci
el a şters o parte din cer,
mi-a
luat mâna stângă şi a aşezat-o
într-o
vază cu flori iar
piciorul
drept l-a aruncat, dracul ştie unde....
-
Vezi tu, mi-a spus în final,
arta
cere sacrificii...
Mai
ales într-o ţară
în
care a triumfat suprarealismul!
Lucian Mănăilescu
Comentarii
Trimiteți un comentariu