Revista ATENEU, nr 581, ianuarie 2018
REVISTA REVISTELOR LITERARE
ATENEU
F Nr. 55 (serie nouă)/ ianuarie 2018 al „Ateneului”
băcăuan se deschide cu poezia Cântec de rămas bun (Cristina Câmpeanu),
dedicată iniţiatorului seriei noi a revistei, poetul Radu Cârneci, trecut în eternitate
în ziua de 9 decembrie 2017, din care cităm: „plângea atât de greu un clopot/
şi ploile curgeau în ropot/ când pentru tine s-au deschis/ larg porţile spre
paradis/ şi maica ta, putere blândă,/
Te-a-ntâmpinat, de dor flămândă... ”. În cuprinsul revistei, poetul iubirii mai este evocat de:
Cornel Galben, Calistrat Costin şi Constantin Călin.
F Adrian Jicu, directorul Bibliotecii Judeţene Bacău, în „Stancu&Bumbuţ. Călătorie contra ipocrizie” nelămureşte cu
o sintagmă: ...autorii „ies din confortul
lui Procust al unei vieţi obişnuite”. Probabil, de aici şi înţelepciunea
sfatului evanghelic, pentru că-lătorii lumii contemporane: „...Ia-ţi patul tău
şi umblă” (Ioan 5-8)
F Nora Iuga,
laureata Premiului „Spiegelungen” (de excelenţă) încredinţează revistei
„Ateneu” un text liric dens şi fermecător (Era un cal frumos): ... „Acolo (în
gară - nota mea - LM) unde totul e
provizoriu, unde sunt sălile de aşteptare, ascunzătorile, sanctuarele. Acolo
unde o uşă piuie ca un pui cu gîtul tăiat, unde o femeie se smulge din braţele
unui bărbat”... „În acel întuneric orbitor, undeva, cîndva, poate sunt viermi
acolo, iubito, îi spunea cînd dormea în somnul meu, şi o să simţi alte plăceri,
dar ştiam că numai respiraţia asta... sigur, ca orice femeie, avea şi ea un
buzunăraş secret, unde păstra un bilet de tren"
F Marius Manta (în
„Aspecte ale «literaturii carcerale») invocă un Decalog pe care, din nefericire, românii l-au tot repetat pe
parcursul istoriei şi... Doamne, fereşte!: „De-a lungul opresiunii, jertfa
intelectualilor români este indisolubil legată de valorile creș-tine, până la
urmă de un triptic axiologic (adevăr, bine, frumos) ce era înrădăcinat în chiar
valorile omului simplu. Cărțile lui Ernest Bernea argumentează poate cel mai
potrivit o asemenea constatare. Consecința ar fi aceea că din punctul meu de
vedere nu se poate impune o distincție extrem de clară (pentru acele vremuri)
între intelectualitate și omul fără o «creștere»
universitară. În celulele penitenciarelor, se găsesc nenumărate exemple de
fericită întovărășire, frăție. Simt că e
nevoie să aduc în fața cititorului ce-lebrul decalog al deținutului politic
român, scris într-un ludic amar, amintind de cele-brul motiv al lumii pe dos: 1. În pușcărie să nu faci azi ce poți face
mâine. (poruncă defensivă, recomandând pasivitatea înțeleaptă) 2. Tăcerea e cel
mai mare rău al tem-niței. 3. Să nu vorbești multe, ci mult. (o strategie pentru
comportamentul la anchetă) 4. În pușcărie există doar două categorii: cei
morți, de afară, cei vii, dinăuntru. (o miză soteriologică – închisoarea ca
microcosmos este amplasată în închisoarea-țară) 5. În temniță, Dumnezeu se
poate ascunde sub orice uniformă de milițian, iar dracul în hainele vărgate ale
oricărui deținut. 6. În celulă nu ai decât un singur dușman: pe tine însuți. 7.
Orice mâncare e bună cu excepția celei care lipsește. 8. Dacă-ți vine să
plângi, nu consuma toate lacrimile. 9. Nu căuta speranța atârnată de pereții
temni-ței. Ea are aici un singur locaș: în obișnuința de toate zilele. 10. În
temniță te elibe-rezi în fiecare zi. ”.
Iată
şi câteva versuri, excepţionale, citate în comentariu: „De sunt bolnav, de-i
arşiţă sau ninge,/ Tăcut eu port osânda dată mie,/ Prelinge sângele, mereu
prelinge,/ Din palme răstignite fără cuie” (Petre C. Baciu; subliniere LM)
F Un eseu critic
de ţinută („Sacrul camuflat în profanul
comunist”) semnează istoricul literar Vasile Spiridon, eseu vizând volumul
Danielei Varvara „Mituri şi simboluri bi-bilice în poezia românească
neomodernistă (Ed. Eikon, 2016): „Cartea (...) se numără printre printre rarele
abordări din perspectiva propusă de autoare, cele mai multe dintre studiile de
până acum oprindu-se asupra unui singur autor şi neputând să ofere o pano-ramare
a problematicii luare în discuţie” - scrie V. S.
F În
„Sertarul cu fişe” al lui Constantin Călin găsim această tristă (într-o ţară plină de umor) constatare:
„S-a spus că (Bacovia) era aplaudat îndată ce apărea în faţa audito-rilor.
Cunosc din situaţii similare acest gen de aplauze cu parfum de clacă. Aşadar,
cred că a fost aplaudat mai degrabă pentru «legenda sa» ori pentru înfăţişarea
sa timidă, ca să prindă curaj, nu în semn de aşteptare şi de recunoaştere.
Oricum, simpatiile atrase cu aceste ocazii nu s-au reflectat în tiraje.”
F În
rest, ce să mai spunem, revista are de toate, cam învălmăşite printre muze şi
arte, lipsind, poate, coerenţa unui eşafodaj programatic.

Comentarii
Trimiteți un comentariu