Lansare de carte: Costel FIERARU - „ Toamna de mir"
LANSARE DE CARTE CU FLUTURI ŞCHIOPI ŞI AMINTIRI DINTR-O ALTĂ EXISTENŢĂ
Costel FIERARU – TOAMNA DE MIR
Din cei patru ani de liceu, primii doi, făcuţi în Buzău, la „Eminescu”,
rămân, în geografia nestatornică a amintirilor, o insulă, în jungla căreia tribul
nostru sălbatic s-a rătăcit, în
căutarea drumului spre culmile din spatele cărora răsărea soarele.
Doamne, şi ce frumoasă era nebunia
tinereţii, cu toţi zăpăciţii de noi, care ci-team în stele şi în cărţi, desigur
niciodată în cele de care depindeau corijenţele noastre de atunci şi din
viitor. Nimic de regretat, totuşi! Neuitarea a meritat toate sacrificiile...
Atunci i-am cunoscut pe Emil Niculescu
şi pe Costel Fieraru, deveniţi tovarăşi de hoinărit într-o „Drăgaică” de
cuvinte, fie în cenaclul de la „Viaţa Buzăului”, păstorit de Mircea Ichim şi
apoi de Puiu Cristea, fie aiurea, în fel de fel de întâmplări, cu co-medii,
crocodili, înghiţitori de săbii, gogoşi, ziduri ale morţii sau femei sirenă.
Acestui „pact tripartit” i-am dedicat unul din primele mele poeme reuşite: „Şi să ieşim în urbe, crailîc împotmolit,/ să fie încă
toamnă şi-n turn să bată ora,/ să dăm prin idealuri, din când în când, cu flit/
şi să visăm nostalgici domniţe de Angora…/ Să ne dedăm la foşnet de pulpe
nibelunge,/ Să înoptăm în filme cu Chaplin şi Astair/ Şi-n zori, când
întristarea aruncă-n noi cu frunze,/ De la parterul vieţii să ne-aruncăm în
cer.”
Nu puteam, aşadar, să lip-sesc de la lansarea cărţii lui Costel Fieraru („Toamna de mir”, Ed. Rafet, 2018), care a avut loc
sâm-bătă, 3 martie, la Casa de Cultură „Florica Cristoforenu” din Râm-nicu Sărat.
Acest al treilea volum al poetului, după „Timpul de graţie” (1994) şi „Între
caninii gurii de rai” (2004) este, indiscutabil, o surpriză, în primul rând
pentru cititorii care n-au cu-noscut poezia lui Costel Fieraru. Timid,
neinteresat de certificatele de glorie sau de emfaza rostirii în piaţa publică,
autorul preferă, precum Octavian Paler, să călătorească cu „Literaturbahn” – trenul „inventat” de criticul Marius Manta, prin tot
felul de ţări, continente sau galaxi ale singurătăţii. Probabil, fără
insistenţele lui Emil Niculescu şi fără gestul de aplaudat al editorului
Constantin Marafet, care a publicat gratuit volu-mul, acesta nici nu ar fi
apărut. Şi ar fi fost păcat!..
„Toamna de mir” se potriveşte ca o mănuşă spiritului de „cronicarului” Emil Niculescu, îndrăgostit de versul lus-truit de patina timpului, de parfumul li-vresc al
„cărturăriei” autentice. Şi scrie, în prefaţă, cu literele unei ninsori „de
altă-dată”: „În zumzetul destul de adormitor al unei
harnice trântorimi lirice, unde mai fi-ecare speră că va fecunda «regina», vocea
lui Costel Fieraru are, prin miza jocului cu moartea, sau a proximităţii
acestuia, o rezonanţă dramatică...
El (autorul) este de partea cea mai
vulnerabilă/ vulnerată, încearcă să devină un figurant, alături de personaje şi
personagii ale literaturii şi artei, istoriei şi actanţilor ei politici, în
superproducţia iminentei stingeri, imaginând regii şi recuzite, lumini şi umbre
sub patronajul (agonic, dar şi renăscător) al toamnei. (...) Autorul ar putea
între-prinde, cu o experienţă multiplă şi îndelung exersată, alcătuirea unui
ghid «Cum să nu reuşeşti în viaţă»,
un reţetar adunat din cinemateci, cenacluri, biblioteci, şi felurite meserii şi
ocupaţii: matriţer, garderobier, morar, salahor pe şantiere (cu muncă «la
ne-gru»), de scoatere a vilelor din pământ pentru îmbogăţiţii tranziţiei, paznic
(dar nu de far), zilier, manipulant la mall-uri, chiriaş al «timpului de
graţie» etc.”
Aş pune, la imaginatul titlu («Cum să nu reuşeşti în viaţă»), o adăugire: «...
şi cum să reuşeşti în poezie». Pentru că, stimate cititorule, versurile astea,
triste în fond, au în ele un noian de lumină blândă, „lumina zidită din
cărămizi/ pătată cu sângele lui Hristos”; „lumina de strugure strivit sub
psalmi”; lumină de rug („noapte compactă sub ploaie/ furtuna face să se
rotească frenetic/ pitica floare a soarelui/ dintre traversele căii ferate/ ea
va acoperi trupul Anei Karenina plonjată/ ca altădată la lecţiile de înot/ în
ba-zinul din apropierea gării/ sub urletul/ locomotivei ce-i trece peste
creştet”); lumină ninsă („culoarea paharului cu vin porfiriu/ peste care ninge/
şi se înalţă pe măsură ce/ zăpada îl soarbe”) lumină de octombrie înlăcrimată ... Lumină!
Dar şi întuneric... Poetul are forţa de
a închide eternitatea timpului şi a spaţiului într-un acum şi aici al
simultaneităţii, istoria va începe abia mâine, deocamdată big-bangul cuvântului
a înglobat TOTUL, iar duhul cuvântului nenăscut pluteşte peste ape: „... hoarde
cu/ bâte, căşti şi lampioane minereşti/ tăbărând pe convoiul mortuar care-l/
însoţea pe Eminescu spre mormânt/ în căutare de studenţi/ iată-l pe
Kogălniceanu târât de ţăcălie/ ochelarii i se pierduseră în praful pavajului/
vizitiul dricului abia ţinea caii/ cu valtrapuri de doliu fluturătoare/
ridicaţi în două picioare/ o cască se rostogoleşte.../ «mână birjar şi du-mă-n
noapte,/ cât mai departe/ la mănăstirea de pe fundul lacului/ de acumulare»/
fredonai în barcă/ paraşutat/ în apartamentul părăsit de fosta soţie la Râm-nic
(...)/ în cimentul importat prin anii ’60 din URSS/ era şi scheletul lui
Mandelştam care ridica/ articulaţiile braţului drept/ să-şi primească cele 300
de grame de pâine/ şi păhăruţul cu sherry brandy întins de/ Şalamov (...)/ cu
greu mi-am înfrânt tentaţia înge-nuncherii/ printre firimiturile de pe podeaua
brutăriei/ din centrul oraşului/ unde eram încredinţat că se risipiseră/ şi
două sau trei firimituri de anaforă/ când am scos banii din buzunar să plătesc/
pâinea”
În încheiere iată două poeme care nu mai
au nevoie de nici un comentariu.
avionul
în care se afla corul Armatei Roşii
se prăbuşeşte după ce decolează de pe
aeroportul din Soci
în valurile Mării Negre
două săptămâni mai târziu viscolul
învârtejeşte ninsoarea cu 100 de kilometric la oră
şi contramandează ceremonia Epifaniei
„Boboteaza” în ortodoxie
pregătită de câteva zile în portul Constanţa
zeci de sticle de agheazmă îngheţată
se îngrămădesc sub zăpadă
purtate de valuri
urletele coriştilor ce se înecau
au ajuns la malul mării
şi devin casante sub ger
a doua zi oamenii canalelor adună
sticlele cu apă sfinţită
şi le vând în oraş
agheazma de gheaţă fisurându-se
cu suspinele negrăite ale Duhului Sfânt
în interioarele caselor ferite de
temperaturi mari
începând
de a doua zi când este plecarea lui Gică
la Londra
cu avionul
şi următoarele dimineţi
bei şi tu din această agheazmă
o fibră ţi se deşiră în muşchiul inimii
sare ca firul ciorapului
e o liţă rulată pe degetul mic de electrician
simţi dimineaţa fibrele inimii freamătul lor
sub aripile unui înger care ţese cu ele
un înspăimântat motiv pictural
tu care n-ai avut curajul nici să-ţi priveşti
electrocardiograma cât ai fost viu
asaltat de ispite şi necurăţenii a patra zi
te opreşti
la ultima zi când biserica mai permite
să fie băută fără binecuvântare
apa sfinţită
nu era prima oară când renunţam
cu puţin înainte să ajung la malul
unui jurământ
şi abia astfel mă alăturam
coriştilor
Armatei Roşii pe fundul Mării Negre
trecută-i de acum şi vârsta la care
bunicul termina
cum îmi povestea mama în anii copilăriei
cu o resemnare în care tresăreau
palide umbre din răvăşirea de altădată
în cămaşă de forţă
copilărie
cursă în aşteptarea
acelui bunic care să mă legene
pe braţele cămăşii de forţă
faptele de arme în războiul din Est
şi anii de prizonierat
păleau în faţa acelei cămăşi
în care spre admiraţia mea sfârşise
apoteotic
fusese fierarul armatei de cavalerie
şi chiar îndopat cu injecţii
şi chiar îndobitocit cu calmante
în anii de după război
nu înceta să-şi imagineze
noaptea când fiul său fierar
îl va fura din spital şi-l va arunca
în flăcări
îmbrăcat doar în cămaşa cu cifru
şi din cămaşa de forţă incandescent
cu cenuşa lui înăuntru
va tăia fierul pentru potcoavele
cailor liberi
bunicul cu numele diminutivat al lui
Virgiliu
cel ce mă ţine de mână
în zorii nopţilor de ianuarie
la ieşirea din cătunele demenţei
Comentarii
Trimiteți un comentariu