Nicolai Tăicuţu - PLOAIE CU SOARE (Cărţi în curs de apariţie)
CĂRŢI ÎN CURS DE APARIŢIE
Ploaie cu soare de Nicolai Tăicuţu
TIMPUL
POETULUI
Împărţit
în cinci grupaje de versuri (pri-vire
auctorială, ieşirea din fereastră
I, II şi III, căderea în prag) volumul - Ploaie cu soare -, semnat de Nicolai
Tăicuţu, chiar dacă nu se deta-şează de tema definitorie a poeziei sale - câmpia,
de „vederea” - prin ochiul profund al fântânii - cumpenei pe care este
crucificat cerul, aduce, to-tuşi, tonalităţi lirice noi, ce ţin de un „ingenios
şi bine temperat” postmodernism. Intersantă este şi structurarea discursului
liric pe o „axă”, schiţată de un poem reluat din unghiuri diferite, intitulat „inducţia ploii cu soare” şi prefaţat de
un senti-ment/stare: „nicolai t, pios/
privește spre sine; ni-colai t, atent/
își verifică pulsul; nicolai t,
sfios,/ se află în căutarea replicii; nicolai
t, ușor/ se dă uitării”
În
esenţă este vorba despre un spaţiu al singurătăţii, unde are loc „discuţia” cu
poemul: „din foișorul de verde/ am fost
teleportat/ aparent/ într-o cameră goală…/ mi s-a spus:/ aceasta este spațiul
tău/ și al tău este peretele ăsta/ de la răsărit/ cu fe-reastră cu tot/ - era un
perete înalt alb/ văruit proaspăt/ și cu un cui fără floare/ înfipt în el”
De fiecare
dată personajului liric i se spune să se facă comod. Şi, de fiecare da-tă, cuiul
deturnează, cu echilibrul său precar, lumea: „mi-am scos pălăria/ și-am agă-ţat-o în cui/ cuiul, simțindu-se atins/
s-a retras în perete/ şi pălăria a dat să cadă/ dar/ sub ochii mei/ o pală de
vânt a luat-o/ în zbor ușor/ rotitor/ a scos-o pe fereastră/ și-a aruncat-o
direct în spectacol...”. Apoi (ieşirea
din fereastră II), la o nouă invitaţie a „vocii”: „m-am dezbrăcat de combinezon/ şi l-am agăţat în cuiul fără floare// în
scurt timp/ acesta s-a retras în perete/ şi combinezonul a dat să cadă/ dar/ aceeași
pală de vânt/ l-a preluat/ l-a scos pe sub ochii mei/ pe ușa deschisă/ într-un
zbor diagonal/ și l-a agățat în cel mai impunător pom din grădină...”.
Nicolai T. se vedea astfel trăit de lucrurile sale, în egală măsură ca înstrăinare şi ca alteritate: „...și încă un
amănunt:/ forma trupului meu/ se păstra încă/ în interiorul combinezonului/ iar
uneori era chiar nicolai t/ care mă tot chema”
„... și iarăși cuiul a revenit/ la
poziția de început/ și mă îmbia, iar să mă fac co-mod ... (ieşirea din fereastră III),/ mi-am scos cămaşa;/ am agăţat-o în
cui/ cuiul s-a retras cu ușurință/ şi cămaşa a dat să cadă/ dar/ aceeași
pală de vânt/ a purtat-o în zbor lin/ prin fereastră/ și pe deasupra grădinii...”
În
sfârşit (căderea în prag): „cum întâmplător/ rămăsesem cu cravata la gât/
dau să mă atârn cu ea în cui/ doar un moment/ deoarece cuiul, iar s-a retras/ şi
am dat să cad/ dar/ curentul de aer/ m-a lut pe sus/ m-a rotit de trei ori prin
cameră/ și m-a lăsat pe prag (...)/ în goliciunea mea m-am adunat/ precum/ gânditorul
de la haman-gia”
Această
„gimnastică aerobică” a poetului ţine de căutarea respirării sinelui, de ceea
ce se întâmplă în ţara minunilor copilăriei, dar şi - mai ales - de ceea ce se află dincolo de „dincolo”, ca
un fel de spaimă a vederii, sentiment reliefat în excelentul po-em ce dă titlul
volumului: „în tăcere/ au fost fătați
puii de iepure// instantaneu/ ploaia cu soare/ le-a indus îndoiala/ în osul
neformat/ cartilaginos// nu peste mult timp/ frica/ le-a dezlipit pleoapa/ și
li s-a arătat în privire// în toată splendoarea sa” (ploaie cu soare)
Câmpia
rămâne, aşa cum spuneam, spaţiul definitoriu al memoriei poetului, care: „din naștere desculț, simte/ aspra neadormire
a sării” (între râmnice). Dată
„în două/ de poarta satului dezafectat” câmpia înseamnă, în egală măsură,
înstrăinare vis-colită de cer, dar şi regăsire, prin mit, în „illo tempore”: „și pentru că/ ploile nu aveau de gând să mai
vină/ bătrânul învățător a modelat un omuleț/ din pământ gălbui/ în-muiat cu
salivă (...)/ rugăciune se făcea pentru ploaie/ în procesiunea caloianului dus
acum/ cu preot și dascăl, cu cântărețe și copii/ la izvorul secat din josul
câmpiei...” (ri-tual).
Obiceiurile
şi credinţele „vârstei de aur” ţin de „arhaicul copilăriei”, de feri-cirea
jocului, posibilă doar în amintire: „venise
timpul/ ca în câmpie la mine/ între doi plopi bătrâni/ de pe malurile arhaice/ a
două brațe de râu/ să mă poarte/ asinul zilei de ieri/ (...) să mă privesc/ cum
dorm/ gingaș, la umbră/ alături de șarpele/ cu care am împărțit/ frățește
laptele dulce/ din strachină” (de
ieri).
Imaginile câmpiei alcătuiesc, în viziunea lui Nicolai Tăicuţu, unicitatea, ca sta-re metafizică, nesupusă nici măcar anotimpurilor
(reale sau simbolice): „…aveam de făcut o
călătorie/ despre care nu știam/ dacă mă duceam într-un anotimp/ sau, pur și
simplu/ mă întorceam din acel anotimp…” (alt anotimp).
Umbrele
copacilor devin mângâieri foşnitoare („o umbră se
desprinde/ din co-pacul dat uitării/ la-ntretăiere de drumuri/ și umbra, nu e
altceva/ decât mâna mea în dezmierdare/ peste părul bălai al dimineții” – copacul) sau
zăpezi ce purifică incon-sistenţa realităţii („pe aleea întortocheată/ a grădinii părintești/ îngrijită acum/ și gă-tită pe sub zăpezi/ de tânărul meu frate/ de mama și de
tata/ de arăta precum/ o tânără
mireasă...” - grădină sub zăpezi).
În
egală măsură, câmpia este Golgotă orizontală („umbra de pe umeri/ nu mă
împovărează/ la dorința ei și cu bunăvoința mea/ o port prin câmpia română/
simplu, precum omul locului/ duce
sapa pe umăr/ ca pe propria cruce” - poruncile),
tăcere primordială („prin care eu trec/ la braț cu vârsta a treia/ și tac” - inadvertență), sau
oglindă a deplasării universului spre inaccesibil („în privirea sa dusă departe/ spre di-mineață/ legănați în balansul
zorilor/ au dispărut/ și salcia/ și bolovanul de gresie/ și bătrânul poet/ acum/
câmpie-i de jur-împrejur numai câmpie” - a venit timpul)
La
graniţa dinspre Nord a fiinţării câmpiei, există „falia” creată de civilizaţie:
spaţiul citadin, unde singurătatea
este asurzită de claxoane şi încorsetată de ziduri: „îmi spuneam mie -/ trupului rămas/ fără frunze/ fără spini/ în sprijin
de zidul umed/ şi rece al cetăţii - (vânat
în ținut arhaic); sau: „stăteam în
cot întins pe pajiştea urbană/ şi-n palmă ţineam edificiul centrului de cultură(...)
de o parte şi de alta/ mă strângea cen-tura oraşului/ împestriţată cu zone
industriale demolabile/deplorabile/ și femei fluide precum asfaltul sub arșița
soarelui/ traficul mă încorseta.../ pe spaţiul verde/ strict de-limitat/ mi se
odihnea trupul// loc pentru cap nu era/ şi nici clipă ferice” (arșiță)
De
pe „strada foişorului de verde” -
vers amintind de dimineţile în care, în vo-lumele anterioare, câmpia sărea
gardul în curtea poetului - Nicolai Tăicuţu ascultă paşii unui „timp” şchiop,
aflat în trecere: „pe strada foișorului meu de verde/ s-ar putea să treacă/ nu omul
șchiop, ci/ omul încălțat cu un singur pantof/ nu văd, dar aud/ poc-netul
pașilor pe caldarâm:/ unul tare/ celălalt moale// la un moment dat/ foișorul de
verde/ se rotește de trei ori/ și se deschide spre strada/ pe care trece un om/
îl văd, dar nu îl aud/ cum trece// …și eu eram acela/ la dus - șchiopătând
ușor cu dreptul/ la-ntors - desculț fiind pe stângul” (din foișorul de verde). Şi priveşte oraşul, printr-un ochean
întors,uneori cu nostalgie („autobuzul gri, prăfuit/ a uitat să mai vină/ așa
că/ până la acea margine de sat/ marcată pe orizont/ de cumpenele fântânilor/ voi
merge pe jos/ și desculț/ neapărat - spre
neuitare); alteori cu detaşare ironică („a fi sau a nu fi/ repetă obsesiv bătrâna/ replica shakespeariană/ pe
drum încet/ spre banca unde o așteaptă/ bătrânul ei soț -/ în timp ce/ înghețata
roz/ din cornetul crem/ se topește/ și se prelinge dulce/ printre degetele-i
tremurânde” - la capăt de alee).
În megafonul surdo-mut al
oraşului, tonalitatea cuvintelor devine metalică, im-personală, pe alocuri chiar
urmuziană: „să latru, se justifică
câinele nimănui/ și-al tu-turor/ e prea multă linişte/ în satul acesta
urbanizat!/ e prea multă nepăsare!”
(Ce vă pasă!); „e scurtă viața:/ mă duc să mai trăiesc puțin/ acum când în comunitatea noas-tră / un mort s-a întors de la groapă” (revenire)
Încercarea de a „salva”
oraşul, suspendându-l de zborul păsărilor, nu are sorţi de izbândă: culorile,
prevestite de pasărea aurie, de pasărea verde, de pasărea albastră se dizolvă
în umbra casei („acasei”) din vis: „ciugulită
de pasărea/ neagră/ umbra casei/ trece în gușa/ păsării negre/ astfel că:/ pasărea
aurie/ nu mai este pasăre aurie/ pasărea verde/ nu mai este pasăre verde/ pasărea
albastră/ nu mai este pasăre albastră// iar eu/ nici atât nu mai sunt” (la ceasul de taină al sorții).
Totuşi: „porțile-au rămas întredeschise/ lumina
puțină se strecoară/ în șanțul circular din jurul cetății/ și ia locul apei”
(lumină arhaică)
În spaţiul abstract al
poemului (care „ia forma trupului tău”)
Nicolae Tăicuţu experimentează formula postmodernă a „poeziei în poezie”,
încercând să se detaşeze de uzura rotiţelor dinţate ale comunicării (cuvintele,
care „au fost totdeauna/ cu un pas
înaintea mea” - dincolo de tăcere),
„traducându-le” (precum Nichita Stănescu necu-vintele)
în „stări”: „Doamne, câte gări/ mi-ai
hărăzit să am!/ și toate întru poezie...// vin oamenii/ și pleacă/ în/din gări//
poemele mele/ i-ajută să coboare/ i-ajută să urce/ și discrete/ m-ascund
privirii lor…” (gările Domnului). Şi, tot ca la Nichita, poemul se dăruieşte: „privindu-mă/ în oglinda
cerului/ dintr-o pornire narcisiacă/ îmi ofer chi-pul/ poem simplu/ precum/ m-aș dărui prietenei/ crenguță de cireș/ înflorită/ în zi de
iarnă” (poem simplu).
Astfel, poemul devine
cosubstanţial cu lumea, pătrunde în fisurile dintre oa-meni, fiinţe şi lucruri
(„pe bordura străzii/ vrabia îmi poartă
versul săltăreț/ aparent grăbit - vrabia),
se copilăreşte cu „joaca jocului” („într-un
prepeleac pe cerul câmpiei/ uitat peste iarnă la bostănărie/ vrea să urce
poemul (...) eu nu mai aveam cum să-l ajut - / eram deja în prepeleac”)
sau, spate în spate cu poetul, participă la o „transcriere” reciprocă: „pe aceeași piatră de hotar/ eram eu și
poemul/ spate în spate/ și-amândoi / dictam complementar/ întru transcriere/ pe
coala îngălbenită a serii/ același text” (acelaşi text)
Această irealitate duală are
forţa esenţelor existenţiale şi neliniştea întrebărilor nerostite: „spre dimineață/ legănați în balansul
zorilor/ au dispărut/ și salcia/ și bolo-vanul de gresie/ și bătrânul poet/ acum/
câmpie-i de jur-împrejur/ numai câmpie”
(a venit timpul), ea fiind
alcătuită din „părţi din chipul şi sufletul” poetului, „mici frag-mente armonios îmbinate
într-un puzzle” (motto)
Mai există, în subsidiar,
încă un „fir roşu” al demersului liric,
unul subtil, supus, cum spunea cineva „legilor fizicii cuantice a
Domnului”. Este trecerea către un loc
mereu „prea departe” şi mereu rămas în urmă, în altă vârstă, „până la acea margine de sat/ marcată pe
orizont/ de cumpenele fântânilor”,
un loc secret al iluziilor şi amin-tirilor. Metamorfozele timpului, de la
imaginea şarpelui casei din copilărie (un subs-tituient al marelui Uroboros), la
„ţinutul arhaic” din care poetul se desprinde „frunză cu frunză/ spin cu spin”, în zborul de aramă al toamnei, şi
până la paşii de pe caldarâm, invocaţi în poemul din foişorul verde, un metronom măsoară, în surdină, ritmurile
interioare: „un vers/ cade într-un alt
vers/ și-acesta din urmă/ într-un altul cade” (tot o cădere e); „saltul
acela mic de vrabie/ multiplicat de o mie de ori/ de la o șină la alta/ totul
delimitat strict/ de ecartamentul șinelor paralele” (peroane); „peste noapte/ - nu
se știe ce le-a venit -/ mașinăria ceasului din vechiul turn/ precum și carcasa/
s-au dezmembrat/ și-au invadat localitatea”(a venit timpul) etc.
Dar ce este timpul? Poate
mărul imaginar din acest poem: „la o
vorbă/ la um-bră sub un pom/ eram câțiva prieteni/ când un măr/ da să
cadă între noi din pomul ca-re nu era măr// până la urmă, fructul/ și-a luat
inima-n dinți/ și a trecut printre noi/ când măr galben-auriu/ când măr roșu,
rotitor (...)/ o aromă de măr copt/ a rămas în discuție/ totuși” (aromă de măr). Sau, poate, şoapta ironică a
lui Nicolai T, spusă la ureche bătrânei cu coasa: „Timpul sunt eu!”
Lucian Mănăilescu
POEME
Nicolai Tăicuţu
ploaie
cu soare
în tăcere
a fost fătați puii de iepure
instantaneu
ploaia cu soare
le-a indus îndoiala
în osul neformat/ cartilaginos
nu peste mult timp
frica
le-a dezlipit pleoapa
și li s-a arătat
în privire
în toată splendoarea sa
ritual
și pentru că
ploile nu aveau de gând să mai vină
bătrânul învățător a modelat un omuleț
din pământ gălbui
înmuiat cu salivă
- înainte de a trimite scuipatul în țărână
cruce a făcut
și iertare și-a cerut
pentru fapta sa nesăbuită
ce urma să o facă -
rugăciune se făcea pentru ploaie
în procesiunea caloianului dus acum
cu preot și dascăl, cu cântărețe și copii
la izvorul secat din josul câmpiei
ușor buimac, eu am rămas de convoi
la marginea satului am rămas
întru aceeași rugăciune
să desenez în praful drumului
c-o nuielușă uscată de salcâm
caloianul meu
și mulți/ mulți nori de ploaie
gările
Domnului
Doamne,
câte gări
mi-ai
hărăzit să am!
și
toate întru poezie...
vin
oamenii
și
pleacă
în/
din gări
poemele
mele
i-ajută
să coboare
i-ajută
să urce
și
discrete
m-ascund
privirii lor…
mulțumesc!
poem simplu
privindu-mă
în
oglinda cerului
dintr-o
pornire narcisiacă
îmi
ofer chipul
poem
simplu
precum
m-aș
dărui prietenei
crenguță
de cireș
înflorită
în
zi de iarnă
admirație
o
umbră se desprinde
din
copacul dat uitării
la-ntretăiere
de drumuri
și
umbra, nu e altceva
decât
mâna mea în dezmierdare
peste
părul bălai al dimineții
o
altă umbră se desprinde
și
încă una, rar, numai una câte una
din
același veșnic copac
le
admir
și
mă simt răsfățatul Domnului
că
mi se dau atâtea mâini
pentru
câtă dezmierdare
vreau
să fac începutului de zi
zâmbet
învelit
într-un bulgăre de ceață
e-acest poem
l-am migălit ore în șir -
din clipele pure ale dimineții și
pe scoarța orelor de peste zi -
seara, am constatat că
am modelat un zâmbet:
propriul meu zâmbet
același
text
ne-am așezat
pe-aceeași piatră de hotar
eu și poemul
spate în spate -
eu aveam satul
în coada ochiului stâng
poemul avea satul
în coada ochiului drept
în rest fiecare aveam
zarea bărăganului
prinsă de cer
prin plopii drumurilor
prin salcâmii fântânilor
pe aceeași piatră de hotar
eram eu și poemul
spate în spate
și-amândoi
dictam complementar
întru transcriere
pe coala îngălbenită a serii
același text
din
foișorul de verde
pe strada foișorului meu de verde
trece un om șchiop -
nu văd, dar aud
cum trece omul șchiop
deducția vine
după pocnetul pașilor pe caldarâm:
unul tare/ celălalt moale
pe strada foișorului meu de verde
s-ar putea să treacă
nu omul șchiop, ci
omul încălțat cu un singur pantof
nu văd, dar aud
pocnetul pașilor pe caldarâm:
unul tare/ celălalt moale
la un moment dat
foișorul de verde
se rotește de trei ori
și se deschide spre strada
pe care trece un om
îl văd, dar nu îl aud
cum trece
…și eu eram acela
la dus - șchiopătând ușor cu dreptul
la-ntors – desculț fiind pe stângul
între
râmnice
pe valea sărată e iarnă.
peste praful de sare zăpadă nu e.
e un frig suportabil.
poetul, din naștere desculț, simte
aspra neadormire a sării
tălpile-i sunt iritate la trecere
prin anotimpul înnoirii semnului de capăt
când peste sare zăpadă nu e
să se topească-n dragoste
aici, pe valea sărată
între râmnice
spre
neuitare
dimineața aceasta a presărat
fire de iarbă crudă/ otavă
în sufletul meu -
autobuzul gri, prăfuit
a uitat să mai vină
așa că
până la acea margine de sat
marcată pe orizont
de cumpenele fântânilor
voi merge pe jos
și desculț/ neapărat
peroane
1.
dintr-un boschet
adiacent peronului prim al gării
de pe treapta din beton fisurată
care nu mai urcă pe nimeni, nicăieri
o femeie-și poartă
fumul de țigară
de-a lungul unei nuiele uscate
de sprijin
de apărat de câini maidanezi
de apărat de duhuri rele
fără noduri
șlefuită de atâta purtare-n
descântec de clar de lună
2.
o altă tânără se grăbește și ocupă
cu de la sine putere
jumătate din peronul al doilea al gării
: are în prelungirea brațelor
: are în prelungirea degetelor
ostentativ arătat soarelui jilav
prunc firav
întors de la țâță
3.
de-a lungul liniilor
de la peronul al treilea al gării încolo
viața e scurtă
viața
e frumoasă
ca și cum el
s-ar numi simplu vasile
și celălalt, din umbra sa, gheorghe
ca și cum el
s-ar numi simplu gheorghe
și celălalt, din umbra sa, vasile
egal/ indiferent și egal
precum saltul acela mic de vrabie
multiplicat de o mie de ori
de la o șină la alta
de la vasile la gheorghe
de la gheorghe la vasile
totul delimitat strict
de ecartamentul șinelor paralele
a venit
timpul
deunăzi, spre seară
a sosit acasă bătrânul poet
s-a așezat sub salcia pletoasă
pe bolovanul de gresie
rotunjit de vremuri
de pe malul crovului-lac
în privirea sa dusă departe
crovul și-a pierdut apa treptat
vegetația de baltă și păsările și peștii
au dispărut odată cu apa
spre dimineață
legănați în balansul zorilor
au dispărut
și salcia
și bolovanul de gresie
și bătrânul poet
acum
câmpie-i de jur-împrejur
numai câmpie
de ieri
venise timpul
ca în câmpie la mine
între doi plopi bătrâni
de pe malurile arhaice
a două brațe de râu
să mă poarte
asinul zilei de ieri
la un cort format din
trei bețe și o rogojină
să mă privesc
cum dorm
gingaș, la umbră
alături de șarpele
cu care am împărțit
frățește laptele dulce
din strachină
o
înscenare
am tăiat în carne vie
vânjos am cosit iarba...
sadic chiar, lipit
cu obrazul de tăişul coasei
cu care am lovit/ cu care
am iscat aroma fânului
- rânjet zimţat peste șuierul coasei
s-a coborât -
...şi n-a fost scuipat aseptic să şteargă
dâra de sânge subțire ce
mi se prelingea din creștet
până-n vârful picioarelor
și de aici
în estul grădinii, peste buricul colinei
până-n pârga fructului
de pe ramul sub care stăteam
- fără punct de sprijin
pe tăișul sclipitor de răsărit
ambiguu fusese
această înscenare -
aromă
de măr
la o vorbă/
la umbră sub un pom
eram câțiva prieteni
când un măr
da să cadă între noi
din pomul care nu era măr
până la urmă, fructul
și-a luat inima-n dinți
și a trecut printre noi
când măr galben-auriu
când măr roșu, rotitor
într-o plutire a trecut
ne-a captat atenția
(privirea doar)
și dus a fost apoi
o aromă de măr copt
a rămas în discuție
totuși
cuter
am acceptat propunerea prietenului f m ciocea
să construim un cuter
și să plecăm în vecinătatea lumii strepezite
nu știu ce este acela un cuter
dar ce importanță are când
prietenia noastră se bazează
pe marinăria lui în ape largi
printre fâșii înguste de pământ
și pe navigatul meu în lanul de grâu
vălurit peste multul uscat
simpla
cădere
rareori, eu, poetul
mă-mpiedic de linia orizontului
și cad pe brânci în câmpie
de fiecare dată, cu fața
spre mijlocul câmpiei cad -
și de
fiecare dată
în câmpia română
între două râuri cad
între ialomița și buzău/
între mostiștea și ialomița
spre
ușoara mea vălurire
pe panta imperceptibilă
ce duce spre sud-est
la dunăre
inadvertență
după ceaiul de dimineață
câmpia a dat tonul la cântec
la mine-n grădină
a dat tonul
e un cântec vioi
e un cântec de mai
prin care eu trec
la braț cu vârsta a treia
și tac
lumină
arhaică
podul cetății s-a înțepenit/
s-a împietrit
- nu se mai ridică
nu se mai coboară -
porțile-au rămas întredeschise
lumina puțină se strecoară
în șanțul circular din jurul cetății
și ia locul apei
umbra
de
peste zi-lumină/
de
peste noapte-nluminată
mi-e
turn de veghe
ochii
am închis ochii
simplu
fără preambul/ fără rugăciune
pentru c-așa mi-a venit mie
și, deodată, am văzut
că ochii nu mai erau ai mei
… am văzut/ totuși…
mi se întâmpla asta
după ce am privit mult/ foarte mult timp
panoplia cu fotografiile părinților mei
atârnate
ca pe sfoara de înșirat tutun
…întâmplător, la o margine de panoplie
atârnau ochii mei adevărați
vânați/ înșirați și puși la uscat…
ceva mai târziu
/ ieșisem să iau aer/
într-o altă lume ieșisem/
am văzut cu ochii mei falși
cum ochii mei adevărați
zburdau pe imaș
în grija părinților
la
capăt de alee
a fi sau a nu fi
repetă obsesiv bătrâna
replica shakespeariană
pe drum încet
spre banca unde o așteaptă
bătrânul ei soț -
în timp ce
înghețata roz
din cornetul crem
se topește
și se prelinge dulce
printre degetele-i
tremurânde
doar
presupunere
privitul în oglindă este însoțit
de o emoție rece –
întotdeauna uiți
de ce ai vrut să te vezi -
asta, îți spui, ca să nu crezi
că frica de moarte
te-a împins
revenire
e un fel de a spune, prietene:
mă duc să mai aduc o găleată de apă
mă duc la gară poate vine vreun prieten…
e scurtă viața:
mă duc să mai trăiesc puțin
acum când în comunitatea noastră
un mort s-a întors de la groapă
cu veselie mare/ cu coșurile pline
de colaci/ de prescuri/ de fructe și
cu sticla de vin roșu
s-a întors
păi, vezi, amice!
mă duc să mai trăiesc/
puțin mai mult
acum
când mi se strigă:
atenție! c᾽est la vie
toujoure parshiv.....ăăăăă!
e doar un parastas dansant!
despre clipa
de-așteptare
clipa de așteptare
e cea mai lungă
repet:
clipa de așteptare
e cea mai lungă
e șuie și lungă
pentru că se întinde
ca o cățea leșinată
pe trotuar
pe malul apei
pe peron în gară
sau în stația de tramvai
pe prag
în fața liftului...
acolo unde știu că
te-am mai întâlnit
totuși
nici mai mult
nici mai puțin
mi se
vrea moartea!
(mi se sugerează numai …totuși) -
mi se dă pe la nas
c-un vârf de salcie uscată
mi se suflă aer rece
de sub priviri reci /
bruscat sunt/ împins pe noroi lunecos
spre buza gropii…
fără să se vadă că
în această a doua parte
a unei zile calde
de sfârșit de octombrie
din floare-n floare de trandafir
un fluture alb traversează grădina
cu mine în spate
poarta
răzleață
acea poartă a rămas închisă
chiar dacă
de o parte și de alta
demult nu mai avea gard
și-au zis rarii trecători:
oricum satul e dezafectat
ce rost mai are?
fără ca niciunul să știe că
acea cheie ruginită
se află încă
pe masa de scris a poetului
nod la
batistă
să nu se uite - acesta a fost
inițial, scopul nodului -
din cufăr a scos bătrâna
batista cu nod – o privește
și, parcă ea a făcut nodul
oare de ce?
o arată bătrânului soț - acesta
o întoarce pe toate fețele
și, parcă el a făcut nodul, își spune
oare de ce?
o înapoiază… și fără niciun ritual anume
(la ce bun, aici, rugăciunile?!)
amândoi, doi mimi pe scenă,dau din cap
a pagubă
Comentarii
Trimiteți un comentariu