Prezenţe buzoiene la Festivalul de Literatură "Ziua Internaţională a Poeziei" de la Piatra Neamţ
PREZENŢE BUZOIENE
FESTIVALUL „ZIUA
INTERNAŢIONALĂ A POEZIEI” DE LA PIATRA NEAMŢ (VIIŞOARA)
Duminică, 25 martie a.c la Viişoara, în apropierea municipiului Piatra
Neamţ, s-a desfăşurat prima ediţie a Festivalului „Ziua Internaţională a
Poeziei”, în orga-nizarea Fundaţiei Culturale „Aurora Ouatu” din judeţul Neamţ
şi a Fundaţiei Culturale „Georgeta şi Mircea Cancicov” din Bacău. Directorul
festivalului a fost scriitorul Victor Munteanu – „o notorietate în
organizarea şi desfăşurarea de activităţi culturale de înaltă ţinută”, cum
scrie presa locală, referindu-se la „Itinerariile Avangardei XXII” şi la alte
manifestări culturale, organizate de Fundaţia Culturală „Georgeta şi Mircea
Cancicov”, o meritorie susţinătoare a literaturii şi culturii naţionale.
De altminteri şi Fundaţia Culturală
Aurora Oatu este implicată în astfel de ac-tivităţi de mecenat, Liceul
Particular al fundaţiei din Piatra Neamţ, unul dintre cele mai moderne din România, fiind astfel
„racordat” la actul de cultură şi la valorile autentice, fie că este
vorba de cinematografie, literatură, arte plasice sau... matematică. O dovadă,
în acest sens, o constituie faptul că, în ultimii ani, promovabilitatea la
bacalaureat a fost de 100%.
După salutul adresat de amfitrioni scriitorilor prezenţi (din Iaşi,
Piatra Neamţ, Bacău, Suceava, Buzău, Focşani, Râmnici Sărat, Odobeşti
etc.) s-a trecut la primul punct de pe ordinea de zi: Lansarea volumului
antologic de poezie „Depărtări sfinţite cu lacrimi”, autor Ioan Ouatu (Ed.
Fundaţiei Culturale „Cancicov”)
Poetul (în imagine) a fost prezentat de
eminentul cărturar (poet, eseist, critic, membru USR şi UAP (secţia critică de artă) Lucian Strochi
Domnia sa
spunea, într-un articol publicat cu ceva timp în urmă: „Simplitatea poeziei lui Ioan Ouatu poate produce efecte
no-tabile, atunci când rezolvările sunt simboliste sau chiar expresio-niste: «O femeie din satul
nostru,/ toată vara/ a purtat Steaua Po-lară în pântec./ Trupul ei semăna cu
vioara/ adormită în cântec. // Se spune că femeia aceea,/ într-o zi a născut/ un curcubeu însorit / lângă brazdele ude// punându-i cerului/ galbene,
roşii şi albastre funde/ de lumini şi de sori// sufletul ei/ de atunci, în
ţărâni/ a rămas logodit.»
Metalimbaj
aparent prăpăstios, în realitate extrem de atent cenzurat, inudă po-emul,
formând până la urmă stilul inconfundabil al unui poet interesant, pendulând
între eleaticul (totuşi!) afişat şi asumat şi heracliticul ce te pune în
imposibilitatea de a anticipa viitorul enunţ. (...) Ioan Oautu este un poet al
semitonurilor şi al penumbrelor, dar energia cinetică declanşată adesea de
forţa versurilor sale te poate surprinde ne-pregătit, ca o avalanşă.”
Prezentarea poetului s-a terminat cu o „poveste” din serialul nostru cel de toate zilele „Viaţa bate
filmul”: „Acest om - spunea Lucian Strochi - e, într-un fel,
nemuritor, pentru că a „murit” de trei ori; prima dată într-un accident din
copilărie, iar apoi în lupta cu o boală necruţătoare. Atunci când medicii au
ridicat din umeri, neputincioşi, el s-a dus acasă ştiind că nu poate găsi forţa miraculoasă a
vindecării decât în sine. Şi a scris ceva, pe o
hârtie, şi pe urmă altceva, şi altceva... Iar spaţiul şi timpul au că-pătat
dimensiunile cuantice ale poezie. Pe omul acesta l-au vindecat cuvintele!
(citat din memorie)
Despre cartea
lansată au vorbit: criticul şi poetul ieşean Marius Chelareu („Convorbiri
literare”), criticul Petre Isache, scriitorii Emilian Marcu, Victor Mun-teanu şi
alţi câţiva invitaţi.
Cum nu am
avut ocazia să răsfoiesc antologia, preiau dintr-un articol semnat de Ioan
Holban, în „Convorbiri literare” un scurt poem: „Dacă-ntr-o zi
–/ răpus de tristeţe şi dor –/ voi pleca pentru totdeauna/ spre ţara lui
Laros,/ cea care n-a existat niciodată,/ şi vă voi aştepta la rădăcinile
grîului/ şi-ale firelor ierbii/ dinspre colina noastră din sat,/ pe unde mă
caută în şoaptă pădurea,/ căprioarele, cerbii…/ Voi doar să ascultaţi cu
atenţie/ glasul tăcerii mele care vă ţine de mînă/ şi vă însoţeşte încet la
izvorul luminii…” (Răpus de tăcere).
Următorul
punct pe ordinea de zi a fost colocviul „Poezia ca suferinţă a cău-tării de
sine” (moderator Emilian Marcu). Discuţiile au „curs” oarecum pe vadurile curentelor şi modelor literare, până când cineva a afirmat că, de fapt, durerea, în poe-zie, este mai mult
o stare mimată, iar altcineva a venit cu o mai veche părere personală despre
histrionismul lui Bacovia. Contraargumentele nu au întârziat să apară, Lucian
Strochi vorbind despre starea de vibraţie a cuvintelor în poezie, despre
suferinţa ima-nentă, fără nici o legătură cu durerea fizică iar, Carmen
Veronica Steiciuc şi-a argumentat ceea ce s-ar
putea numi, pornind de la „necuvintele” lui Nichita Stănescu, spunerea „nespusului”, de aceiaşi parte a „baricadei” aflându-se Marius Chelaru, pre-otul
şi scriitorul Dorin Ploscaru etc..
În esenţă, concluzia ar fi
că, fără crucea calvarului, Iisus ar fi fost doar un biet om sau un biet „zeu”,
la fel cum, fără „materia plângând”, glasul lui Bacovia ar fi ră-mas zăvorât în
„scorbura” viorii sale.
După o pauză, în care poeţii
au putut inhala, pe lângă fumul de ţigară, „aerul” tare al peisajului nemţean,
a urmat Gala de poezie, la care au fost „obligaţi” să se înscrie şi
prozatorii sau criticii, într-o ordine absolut democratică, de la stânga la
dreap-ta. Păstrând această ordine, iată scurte „portrete” ale participanţilor,
completate cu secvenţe „de la lume adunate” (reviste, cărţi etc), pentru a nu
nedreptăţii pe cineva. Aşadar, au citit, recitit şi recitat:
Victor
MUNTEANU
Poet profund şi sensibil, editor,
director al revistei „Viaţa Băcăuană”, animator cultural (în calitatea de
preşedinte al Fundaţiei Culturale „Georgeta şi Mircea Can-cicov” a organizat 15
ediţii ale Festivalului-Concurs Naţional de Creaţie Literară „Avangarda XXII”
şi 12 ediţii ale Festivalului-Concurs de Creaţie Literară şi Jurnalism pentru
Elevi şi Studenţi „Extemporal la viitor”).
A obţinut numeroase premii şi
distincţii, care i-au răsplătit şi confirmat va-loarea de om de cultură: Premiul Uniunii
Scriitorilor din R.S.R. la Concursul de
Creaţie literară „Porni Luceafărul”, Botoşani (1982); Titlul de „Cavaler al
Cul-turii pentru nobila
activitate de înflorire şi diseminare a culturii româneşti şi universale prin
fondarea şi conducerea publicaţiei «Viaţa băcăuană», a cenaclului Avangarda XXII...”, atribuit de Ordinul „Cavalerii Echităţii” (Bacău,
2006); Premiul Uniunii Scriitorilor
din Republica Moldova la Festivalul „Anatol Codru – poetul și cine-astul” pentru
volumul „Prizonierul tăcerii” (Chișinău, 2016); Titlul de Poet al Ia-șilor conferit de
Primăria Municipiului Iași la Festivalul Internațional „Poezia la Iași” (2016);
Premiul de Excelență al Uniunii Scriitorilor din România – Filiala Bacău și
Titlul de Scriitor al Anului 2016
(Bacău); Premiul Revistei „Convorbiri literare” pentru contribuția la promovarea literaturii române prin Festivalul
„Avangarda XXII” (Iași, 2017) etc
SĂGETAREA INIMII
După ce am împlinit cei şapte ani de acasă,
m-au rupt ca pe o creangă dintr-un cireş înflorit
şi mi-au dat drumul în lume
să trăiesc şi să mor cât poftesc!
Însă, din nebăgare de seamă,
m-am trezit brusc la 60 de ani,
Speriat, am dat s-o iau înapoi,
dar picioarele răspundeau la alte-ntrebări.
Şi, din oglinda răsturnată a realităţii,
a ieşit un bărbat cu numele meu,
Străin, l-am lăsat în faţa sticlei de bere
şi-am plecat prefăcându-mă
că nu îl cunosc şi
nu mi-e milă de el....
Liviu CHISCOP
Criticul
literar Liviu Chiscop, licenţiat al Universităţii Bu-cureşti (Facultatea de
Filologie) cu lucrarea George Bacovia, este un împătimit al punctelor de vedere
incomode, în lumea literară a Bacăului.
POETUL ŞI DUBLUL
SĂU
(fragment)
Asemeni oricărui poet autentic, liric
prin excelenţă, Victor Munteanu nu doar vorbește despre sine, devoalându-și
ideile, afectele, atitudinile, ci se și caută pe sine, încercând a se descoperi
și a se autodefini. Întrebându-se retoric „cine sunt eu?”, poetul se
caracterizează astfel: „Sunt strigătul sângelui meu răzvrătit/ și talpa
desculţă ce lo-vește-n ţepușă,/ sunt drumul spre Cer mereu ocolit,/ văpaie și
geamăt, cuţit și cenu-şă…” (Broboane pe
frunte). (...)
Așadar, putem conchide – alături de
comentatorii anteriori ai volumului – că, în „Prizonierul tăcerii”, Victor
Munteanu izbutește o fascinantă întreţesere a filozofiei cu etica și religia în
ipostaze dramatice (și dramatizate), care eliberează stihurile sale de
servituţile clieșeului. Personalitate artistică din stirpea lui Bacovia,
Arghezi, Blaga ori Sorescu, autorul „Prizonierului tăcerii” a construit un
univers liric care are orgoliul de a nu fi reductibil decât la el însuși. Deși
temele și motivele sunt comune marilor cu-rente literare din ultimul secol, abordarea
lor e realizată în spiritul autenticităţii, fiind profund originală. Fără a fi
interesat de ultimele mode poetice, care operează mai de-grabă cu senzaţii decât
cu sentimente, Victor Munteanu scrie o poezie anticanonică, elegiac-meditativă,
interiorizată. Prizonierul tăcerii poate constitui, fără îndoială, și dovada
incontestabilă că premiul de la „Cartea Românească” n-a fost o întâmplare,
confirmând, după trei decenii, că Victor Munteanu e un poet adevărat care,
lucru mai rar în poezia nouă, merge pe un drum propriu, pe o cale a sa, inconfundabilă.
Carmen
Veronica Steiciuc
Este, de asemenea, deţinătoare a peste 50 de premii la concursuri
naţionale şi internaţionale de poezie. În iunie 2009 a fost rezident literar la
Villa scriitoarei Marguerite Yourcenar, Centrul departamental de rezidenţă a
scriitorilor europeni din Saint-Jans-Cappel, Departamentul de Nord, Franţa, în
urma unui concurs desfăşurat la Paris în 2008. În martie 2014 a primit
rezidenţa oferită de La Napoule Art Foundation la Chateau de la Napoule,
Mandelieu, Franţa, în urma unui concurs desfăşurat in Statele Unite ale
Americii în noiembrie 2013.
Acasă
este dimineaţă
Nici nu mai ştiu ce zi e azi oricum sunt undeva
pe mediana dintre adevăr şi icoana dăruită o
melodie cu versuri tabu şi un timp răstignit
care suferă pentru noi
de aici lumea se vede altfel un pic deformată
aici totul începe cu o rugăciune şi se termină
printr-o punere în scenă neprevăzută
chiar şi pentru autor
aici gândurile au o altă dimensiune iar
culoarul lung la capătul căruia mă aştepţi
nu este decât o iluzie nenăscută
care adoarme în pântecul piramidei
acasă este dimineaţă
Marius
CHELARU
Poet
şi critic literar, membru al Filialei USR Iaşi, redactor la revista ieşeană
„Convorbiri literare”, membru al Clubului „Junimea”,
membru
onori-fic al Fundației „Maison
Naaman pour la Cul-ture” (Beirut), membru colaborator al Asociației
Scriitorilor de Limbă Română din Québec, Ma-rius Chelaru este un căutător
neobosit de valori spirituale în universul culturilor arabe (şi nu nu-mai) dar
notorietatea sa de critic nu a reuşit să „dezarmeze” poetul modern, de un romantism subliminal fermecător.
ALBUMUL
CU FOTOGRAFII
lumea zăvorîtă în fotografii
e un teatru în care joacă doar chipurile actorilor
un rol ciudat
în care moartea e la fel ca viaţa
lumina e un biet decor
zîmbetul
simplă uniformă
spectatorii
cu fiecare an mai indiferenţi
se leapădă de ele
într-un cimitir al amintirilor
Despre prozatorul Dan Perşa, Octavian Soviany scria: „ ...e un prozator de certă vocaţie, imaginativ şi dezin-hibat,
uneori ludic şi pus pe năstruşnicii, sărind dintr-un plan narativ în altul cu o
admirabilă dezinvoltură”.
DOI CĂLĂTORI
(fragmente din romanul „Vestitorul”)
Îngerul era pufos şi
mare, îl vedea Petrache de cum cădea înserare şi-i spunea: hai, Gore, hai, îi
dădea din desagă câte-un biscuit şi îngerul îl sugea ceasuri în şir plescăind,
în timp ce umbla ca o raţă. Petrache mol-făia caşcaval cu gingiile-i moi, în
care simţea sângele pulsând, semn de viaţă.
A urcat zile în şir
după ce-a părăsit părţile Braşovului, dar nu până în creierul munţilor, ci tot
prin trecători, până când, într-o bună zi, şi-a dat seama că ştie muntele. După
alte două zile a ajuns la o stână de-a lor, părăsită acum, neagră ca tăciunele
după atâtea ploi, şi a dormit întâia noapte, după o lungă vreme, sub un
acoperiş. Hainele şi le-a curăţat la izvor, şi-a spălat faţa spână, s-a
oglindit în apă, barbă nu-i mai creştea, poate de bătrâneţe, poate din pricina
bătăilor, părul cărunt era scurt şi moale, i se lipea de creştet. Prin amurg
l-a chemat pe Gore, ca să-i deretice penele împâclite, l-a periat şi l-a
despăducheat, a stat îngerul cât a stat, fără să mişte, apoi a început să
chicotească şi să se întindă, se gâdila. Mare lucru n-a făcut Petrache, atâta
noroi întărit, vechi şi nou, ideografia aripile lui. Îi plăcea îngerului
alintul degetelor omului şi când acestuia i se urî de pigulit, Gore, bâldâbâc,
se aruncă în căuşul izvorului, se zbenguie acolo piuind, stropind cu bulgări şi
mărgele de apă. (...)
Colonelul se plimba cu
mâinile la spate, fără abatere, între două puncte precise, cam de două ceasuri,
de când roata s-a rupt, călcând scălâmb un şanţ, şi Nicolae se căzneşte s-o
dreagă. Praful drumului hârtopit s-a volatilizat pe linia ce-o urmează Vărzaru
dus-întors. El ştie că nu blestematul de întuneric şi gropile au rupt roata, ci
însuşi vizitiul, sătul de-atâta legănare şi hopuri, care i-au trecut oasele
unul prin altul. De aceea nu le-a lăsat pe cătane să-l ajute şi ele dorm în
iarbă, iar caii lor, cu picioarele din faţă strânse în piedici, pasc molcom.
Nicolae suduie şi blestemă, ce-ar fi dormit şi el, asta credea că are să se
întâmple, dar Vărzaru nu-l lasă, când şi când aruncă o pri-vire piezişă, să-l
vadă muncind. Nu i-au fost de folos nici căinările.
- Gata, zice el, poate
că ţine până la Văleni, dar mai bine era dacă ne opream la Scăeni, şi bombăne
mai departe, în timp ce pune caii la ham, scoală cătanele şi pornesc la drum.
Petrache coboară spre
poiană, umblă repejor, dar îşi domoleşte avântul când vede o umbră mare acolo,
e un măgar care doarme de-a-mpicioarelea, Or fi oameni pe-aici, să fiu cu
băgare de seamă, oamenii nu prevestesc nimic bun, învăţase şi el lucrul ăsta,
uite am tâmplele albite şi nu ştiam asta. Gore trece pe lângă el lipa-lipa,
legănat, se opreşte în Teieajen şi se întinde plută, piuie a somn. Petrache s-a
mai apropiat de umbra aceea mare şi atunci, din tufişuri, ţâşneşte un câine
bolând, se repede mârâind spre el, dar se opreşte, latră tare, face câte-un
salt înainte şi iar se dă înapoi. Nu se teme Petrache de câini, dar glasul
dulăului ăsta îi sfredeleşte inima, numai Bucur latră aşa. Se duce către el şi
când să-l ia în braţe, dintre plopi răsar oameni; sunt îmbrăcaţi ca Petrache,
dar nu au trupuri schilave ca el. M-ar putea lua drept unul de-al lor, căci
ştia de-acum cine sunt, dar ei nu se înşeală, îl lovesc cu paturile armelor,
unul îl ţine pe Bucur, s-a împrietenit cu el, stau de multă vreme la un loc,
i-a dat şi mâncare, dulăul nu mai ştie ce să facă, pe cine să mai apere,
scheaună. Petrache s-a încovoiat, sângerează, aude dinspre râu o mare zbatere,
îl vede printre picioarele oamenilor pe Gore, care saltă din apă, se înalţă,
curg din el cernelurile grele şi când se uşurează ţâşneşte în sus, drept spre
stele, trece prin dreptul Lunii, o acoperă o clipă cu silueta lui de pasăre
sme-rită şi se pierde în înaltul cerului.
Cabana nu este departe
de Văleni, stă ascunsă într-un pâlc de plopi, colonelul plescăie satisfăcut,
îndoaie perdeaua de la geamul berlinei cu un deget şi priveşte, au ajuns la
îngrăditură, cătanele au apucat bârna ce le barează calea şi trei oameni răsar,
cu automatele îndreptate spre ei, Parola, E colonelul, zice altul, Să trăiţi,
au intrat pe cărăruia făcută prin sihla de iederi sălbatice, ruje uscate de
cătină, înţesate de ghimpi şi insinuantele mustăţi fosforescente, ca nişte
degete subţiri ce se strecoară, ale rugilor de mure ţepoşi, abia înverziţi.
Copitele cailor sună înfundat, roţile se scufundă şi scrâş-nesc în pământul
moale, nisipos. Cea de curând dreasă se rupe şi berlina cade într-o rână, caii
sunt neliniştiţi, Nicolae îi struneşte, colonelul coboară, umblă grav, cu
mâi-nile la spate, când ies în spaţiul liber unde e construită cabana
inspectează, da, e mă-turat, buruienele au fost smulse, ţine la ordine şi
curăţenie colonelul. Din partea cea-laltă se aude un zgomot şi alţi oameni în
uniforme apar, târâie un altul după ei, un măgar şi un dulău îi urmează,
Trădător?, întreabă colonelul, E cel cu măgarul şi câi-nele, aşa a fost, cum aţi
spus, domnule colonel, a venit la punct fix, cătanele stau stin-ghere de-o
parte, nu prea îi suferă pe ăştia. Când Bucur îl vede pe Vărzaru îşi dezve-leşte
colţii, mârâie, gata să se repeadă, Ce-ai, mă, zice omul prieten al lui, şi om
al colonelului, câinele se dă înapoi, se întoarce şi-o rupe la fugă, dispare
printre mărăcini. L-a indispus episodul pe Vărzaru, dar bunătatea lui a ieşit
din nou la iveală, Spălaţi omul, le-a spus, arătând spre Petrache. Şi cascadele
au căzut din cer, limpezi şi fără sămânţă, zbor de uliu au cuprins în ele şi
salt de ghepard, Petrache s-a săltat în mâini şi-a privit către cer, puzderie
de păsări erau acolo, încingeau văzduhul, aripi frânte de fregată şi ţipăt de
cocor, Petrache nu le putea desluşi, atât de multe erau, viermuiau în cer.
Vărzaru l-a mângâiat pe creştet, E bătrân, săracul, şi nu are dinţi, a spus cu
duioşie, Uite, cuşca lui Rex a rămas liberă, să-i dăm moşului un adăpost, l-au
tras pe Petrache şi i-au legat zgarda, lanţul greu, nici nu era nevoie să fie
atât de gros pentru puterile lui.
Emilian MARCU
Absolvent al Institutului de Bibli-oteconomie din
Bucureşti. Din 1973, bi-bliotecar şi redactor la Casa de Cultură
Studenţească din Iaşi (între 1979 si 1982 a fost secretar general de redacţie la
Opi-nia studenţească.
Despre poezia sa, ca „miez” al unei opere
scriitoriceşti consistente, Ma-rius Manta scria în revista „Ateneu”: „Drumul pe care şi-l propune este unul
al simbolurilor, o structură concentrică a reinterpretărilor. Tocmai din
această pricină poezia lui Emilian Marcu este şi o poezie a codului ce are
însemnele autenticităţii. Versul viguros al poetului girează într-un final
ideea că o trăire de tip romantic nu este desuetă la început de mileniu trei ci
ar putea, dimpotrivă, constitui una dintre puţinele alternative de a te raporta
corect la pro-blematica lumii.”
NICI O
TAINĂ-N PARFUMURI
În această duminică ploaia
mai tremură-n ochii tăi
ca un vis de copil, ca o mare-n amurg
în certitudinea scoicii, în ireala,
în ireala zvâcnire a nisipului sub paşi feciorelnici.
În această duminică ploaia,
ploaia dăltuieşte un început de mister.
Noiembrie hămesit de tristeţe
mângâiat se lasă de pleoapele tale –
mângâiat se lasă ca un vis de copil.
Nici o zvâcnire-n culori, nici o taină-n parfumuri.
Noiembrie-i gata, ca un prinţ singuratec,
în ochii tăi să se-ascundă tăcut.
Mai tremură în ochii tăi
în această duminică ploaia?
Petre ISACHI
Profesorul de litere criticul,
istoricul literar, eseistul, jurnalistul şi prozatorul, Petre Isachi, conduce
Revista de literatură „13 PLUS”.
DESPRE „SOMNUL” BACOVIAN
(fragmente)
...În limbajul
bacovian, a adormi înseamnă - în opinia noastră - a fi în eroare, a
fi departe de adevărul existenţial: „Un gol istoric se întinde,/ Pe
aceleaşi vre-muri mă găsesc…/ Şi simt cum de atâta ploaie/ Pilonii grei se
prăbuşesc”. Să nu uităm simbologia „somnului” ca eroare a
dominat întreaga cultură occiden-tală, cultură de tip geometric (C.
Noica), în opoziţie cu aşa-zisa cultură de tip istoric, preferată de
Blaga, Mir-cea Eliade, în general, de gândirişti. Acelaşi Heraclit disocia
cultura oamenilor treji ce „au o singură lume care le e comună” de
cul-tura „oamenilor care dorm”,oamenilor introvertiţi, care privesc
înlăuntrul lor, simt şi judecă lumea după criterii onirice / subiective.
Deşi este un
introvertit, şi s-ar părea că la prima vedere „somnul” bacovian
este simbolul izolării, al coincidenţei cu marile procese organice: „De-atâtea
nopţi aud plouând/ Tot tresărind, tot aşteptând…/ Sunt sigur, şi mă duce-un
gând/ Spre locuinţele lacustre…”, autorul simte
(poezia rămâne arta de a simţi) „somnul” ca o privaţiune, ca o
eroare, nu ca o stare creatoare şi extatică, asemenea lui Blaga, (vezi în acest
sens concepţia taoiştilor chinezi). (...)
Concepţia originală asupra „somnului”- cu corespondenţe în
culturile occidentale şi orientale – pe care a poetizat-o Bacovia în Lacustră este
o dovadă că în istoria poeziei româneşti, sistemul poetic bacovian nu se
confundă cu celelalte sisteme poetice (gândiri poetice): eminescian, blagian,
arghezian, barbian, nichitian, etc.
Lucian STROCHI
Absolvent al Facultății de Filologie a Universității
București (1974) şi Doctor în filo-logie al Universităţii „Al. I. Cuza” din Iași
(2003). A fost, printre altele, director al Casei Prieteniei
Neamț - Champagne - Ardenne (din 1991 până în 1998), director al Direcției pentru
Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural Național –județul Neamț (2001-2005),
director Artistic al Teatrului Tineretului (2005-2007), redactor șef la Reformatorul, co-director la Antiteze și di-rector la Asachi.
Este membru al Uniunii Scriitorilor din România din
anul 1996 și membru al Uniunii Artiștilor
Plastici din România din anul 2000.
Opera sa cuprinde aproape întreaga sferă a culturii, dacă
ar fi să cităm doar câteva titluri ale cărţilor pe care le-a publicat: Ver-suri (antologie), Ed. Timpul
(Iași, 2002); Intro-ducere în fantastic. Dimensiuni ale fantas-ticului în proza lui
Mircea Eliade, Ed. Univer-sitas XXI (Iași, 2003); Teatru, Ed. Cetatea Doamnei (Piatra-Neamț,
2008); Funia de nisip, roman
(2010); Trenul de sticlă,
povestiri, Opere complete, vol.4, Ed. Cetatea Doamnei (Piatra-Neamț, 2014); Sonete italiene și engleze comentate,
Ed. Cetatea Doamnei (Piatra-Neamț, 2016).
A obţinut numeroase premii şi distincţii, precum: Ordinul „Meritul cultural în grad de cavaler” (2004);
Premiul pentru proză al Asociației
Iași a Uniunii Scriitorilor din România (1996); Titlul de „Poet al Iașului” la Festivalul
interna-țional de poezie de la Iași (2016);
Marele Premiu „Mihail
Sadoveanu” pentru Opera
Omnia acordat de Centrul pentru Cultură și Arte Carmen Saeculare Piatra-Neamț; Diploma de excelență a Asociației
Culturale România în Lume
(2011); Diploma și titlul de Cetățean
de onoare al municipiului Petroșani
(2011)
ANTIPALIMPSEST
totul a fost scris chiar şi rîndul acesta
aceleaşi cuvinte aceeaşi topică
acelaşi înţeles
scriu apăsat să reapară scrisul cel vechi
scriu lin de parc-aş şterge
o aripă de fluture
(scheletul literei e bîrna
bizarelor arhitecturi celeste)
cuvintele mele dezgroapă aceleaşi cuvinte
chiar sîngele meu cea mai comodă cerneală
trezeşte un sînge comun
scriu lin de parc-aş mătura culori
cu o pleoapă de înger
scrisul meu ciudat se învîrte
în cercuri concentrice
de parcă-aş scrie
pe vîrstele aceluiaşi copac
scriu apăsat şi inutil pe-o magică oglindă
Mihai
MERTICARU
Poet, eseist şi gazetar. Absolvent al
Facultǎţii de Filologie a Uni-versitǎţii “Al. I. Cuza” din Iaşi (1960-1965). A
fost profesor titular în Piatra-Neamţ, redactor la ziarul „Ceahlăul” şi membru
în co-legiul tredacţional al revistei „Antiteze” – Piatra Neamţ
SONETUL
ETERNEI POVEŞTI
Madonă, a sfintei naturi minune,
Regină cu torsul răpit din
soare,
Atâta frumusețe nu te
doare?
Cum faci tu, dintr-o inimă,
tăciune?
Cine te-a răsădit, gingaşă
floare?
Din ce stele-a reuşit să
te-adune?
Ce taine moşteneşti de la
străbune
De eşti atâta de
ameţitoare?
Basmul tău e un continuu
prezent
Şi nu se sfârşeşte chiar
niciodată,
Nu-i sculptor să nu-ţi fi
cioplit monument
Să-l povestească-n marmură coerent.
Privirea ta, luceferii o cată,
Fiinţă, de poeţi, zeificată.
Dorin PLOSCARU
Preotul
Dorin Ploscaru (membru USR, Filiala
Iaşi) este autor al mai multor vo-lume de poezie: Să mori primăvara (Ed. Panteon, 1995, Piatra
Neamţ); Sîmbăta lui Lazăr (Ed. Helicon, 1997, Timişoara); Flaşneta (ed.
Libra, 2000, Bucureşti); Peştele pe
uscat -cu o prefaţă semnată de Al. Cistelecan (Ed. Dacia, 2000, Cluj-Napoca); Peştele
albastru (Ed. Axa, 2005, Botoşani); Aurora Dreams (Ed. Brumar, Timişoara,
2011); Nordul Extatic (ed. Dacia XXI, Cluj-Napoca, 2011), Aurora Dreams-
An-tologie de autor (Ed. Tipo-Moldova, 2011), Artă şi rafinament. Florăria
romantic (ed. Brumar, Timişoara, 2012) ...
URMALE VINULUI ROŞU PE BUZA CĂNII DE CERAMICĂ NEAGRĂ
ca un şir nesfîrşit de
imagini suprapuse văd
ţara şi viaţa aceasta
din fragmente de film şi
bucăţi de imagini developate
cu încetinitorul
melanjul acesta de funambulesc
ireal şi real scris cu sîngele
propriu preţ de o secundă
sau cîteva miimi de secundă
aceasta e toată viaţa ta
pusă cap la cap
rămîn doar urmele de
sînge uscat ca urmele
vinului roşu pe buza
cănii de ceramică neagră
uscate de adierea
brizei de primăvară
Tincuţa
HORONCEANU BERNEVIC
Custode la Casa Memorială „George Bacovia” din Bacău, Tincuţa
Bernevic este, indiscutabil, una dintre cele mai limpezi „voci” ale liricii
feminine băcăuane. I-am cunoscut poeziile în 2010, an în care am primit de la
Gheorghe Istrate un volum (intitulat
Strigătul ca o punte), despre care marele poet m-a rugat să scriu câteva
rân-duri. Una din poeziile acelea a rămas, prin
tristeţea sa blândă, ca un ciob de cer înfipt în memorie: „Ne ţinem de mâini/ Când păşim alături/ Ţi-am cusut o inimă/ Mare în piept/ Pe care îmi odihnesc obrazul/ Apoi tu mi-ai modelat/ Degete lungi/ E rândul meu/ Ţi-am desenat ochi albaştri/ Pe urmă tu mi-ai pus pe umeri/ Un curcubeu/ Noi doi nu suntem oameni/ Noi suntem două jucării/ Rămase de la Potop/ Când suntem trişti/ Dumnezeu ne întoarce cheiţa...”
CALEA
LACTEE E CASA MEA
Calea Lactee e un loc din care privesc cerul
mărul de la drum pădurea eu pot oricând să ajung până acolo
nimeni nu mă întreabă unde plec de acasă
cât timp pielea mea are un tatuaj cu o iguană
am dormit într-o frunză de măr trei luni
toamna m-a găsit acolo şi nu mi-a spus nimic
în liniştea satului nimeni nu spune nimic
picurii de lapte se împrăştie dimineaţa pe drum
dacă nu-i linge nicio pisică se transformă în stele
de asta la bunicul cerul era plin
mai multe ca la oraş şi mai aurii
bunicul îmi spunea că erau suflete care dormeau
n-am înţeles limba pe care-o vorbea
decât mult mai târziu
Calea Lactee e casa mea dintotdeauna
acolo mi-am lăsat dinţii de lapte, câteva lacrimi şterse pe furiş
şi două trei bătăi de inimă mai aparte
ca un scârţâit de uşă
medicul spune că nu-i nicio problemă
aş vrea uneori s-o împart
poate copiilor de la bloc, vrăbiilor
câteva stele să le ţină de urât
sau ţie, mai ales ţie
atunci când mi-am tăiat degetul cu o seceră
şi ştiam cât te doare
ţi-am dat o cariocă
să nu-i spui mamei
că inima îmi bătea în palmă
lumea era mică ca un glob de cristal din care ţâşneau bule
nimeni nu voia să citească în el viitorul
e atâta linişte în podul bunicului ca într-un fagure de miere
din care fug amintiri
ca nişte albine uriaşe
spre tâmpla lipită de aura somnoroasă a sfântului.
mărul de la drum pădurea eu pot oricând să ajung până acolo
nimeni nu mă întreabă unde plec de acasă
cât timp pielea mea are un tatuaj cu o iguană
am dormit într-o frunză de măr trei luni
toamna m-a găsit acolo şi nu mi-a spus nimic
în liniştea satului nimeni nu spune nimic
picurii de lapte se împrăştie dimineaţa pe drum
dacă nu-i linge nicio pisică se transformă în stele
de asta la bunicul cerul era plin
mai multe ca la oraş şi mai aurii
bunicul îmi spunea că erau suflete care dormeau
n-am înţeles limba pe care-o vorbea
decât mult mai târziu
Calea Lactee e casa mea dintotdeauna
acolo mi-am lăsat dinţii de lapte, câteva lacrimi şterse pe furiş
şi două trei bătăi de inimă mai aparte
ca un scârţâit de uşă
medicul spune că nu-i nicio problemă
aş vrea uneori s-o împart
poate copiilor de la bloc, vrăbiilor
câteva stele să le ţină de urât
sau ţie, mai ales ţie
atunci când mi-am tăiat degetul cu o seceră
şi ştiam cât te doare
ţi-am dat o cariocă
să nu-i spui mamei
că inima îmi bătea în palmă
lumea era mică ca un glob de cristal din care ţâşneau bule
nimeni nu voia să citească în el viitorul
e atâta linişte în podul bunicului ca într-un fagure de miere
din care fug amintiri
ca nişte albine uriaşe
spre tâmpla lipită de aura somnoroasă a sfântului.
Doru
CIUCESCU
Profesorul universitar Doru Ciucescu a absolvit Facultatea de
Metalurgie, din cadrul Institutului Politehnic, din București, unde în 1992 a
obținut un doctorat în specialitate. În perioada 1 august 1970 - 14 septembrie
1977 a lucrat ca inginer la Întreprinderea „Meta-lurgică”, din Bacău. Din 15
septembrie 1977 până pe 30 aprilie în 2011 a fost cadru didactic la Universitatea
„Vasile Alecsandri”, din Bacău, timp în care a parcurs toate treptele
activității didactice (asistent, șef de lucrări, conferențiar și profesor
universitar). A scris cărţi de specialitate, proză şi însemnări de călătorie.
Despre prozatorul D. Ciucescu Grigore Codrescu spunea: „ Scriitura are calităţi literare şi
cognitive ale unei cărţi substanţiale, în care valorile culturale şi enigmele
spiritualităţii, ce le dezvăluie încă această epocă a globalizării, sunt perceptibile de peste tot.”
CONSTANTIN BRÂNCUŞI ÎN AMERICA
(fragment)
Constantin Brâncuş a sosit
pentru prima oară în Statele Unite ale Americii pe 12 martie 1914, cu ocazia
deschiderii unei expoziţii personale la Galeria „Photo Secession”, din New
York, unde a reuşit să vândă lucrări în valoare de 10.000 de do-lari, o sumă
enormă în acele vremuri, echivalentă cu aproximativ 240.000 de dolari în zilele
noastre. Atunci, lucrările de artă erau vămuite cu 40 de procente, aşa că
statul american i-a impus o taxă de 4.000 de dolari.
Ulterior, începând din 1922,
legislaţia americană s-a schimbat şi operele de artă au fost exceptate de taxe
vamale. Dar, în toamna anului 1926, Edward Steichen a sosit la New York cu
prima variantă a sculpturii „Pasăre în văzduh” pe care o cumpărase de la
Constantin Brâncuşi. Atunci vameşii au considerat lucrarea drept „ustensilă de
bu-cătărie” şi au evaluat-o la… 60 de cenţi, aplicând şi taxa vamală de 40 de
procente. Puţin mai înainte, Marcel Duchamp sosise tot la New York cu 20 de
sculpturi ale lui Constantin Brâncuşi, pentru a fi expuse la expoziţii cu
vânzare, organizate la New York şi Chicago. La fel, vameşii au fost intrigaţi de
o altă variantă a sculpturii „Pasăre în văzduh”, pe care nu au considerat-o
operă de artă şi au vămuit-o. Nici celelalte lu-crări nu au avut o soartă mai
bună.
În consecinţă, pe 21
octombrie 1927 a început un proces la New York, în care Constantin Brâncuşi a
cerut anularea taxei vamale pentru operele sale, deoarece ele sunt opere de
artă. Sculptorul român a fost susţinut de numeroase personalităţi cul-turale,
printre care expertul în artă Jacob Epstein, fotograful Edward Steichen,
sculp-torul Marcel Duchamp, poetul Ezra Pound şi scriitorul Henri-Pierre Roché.
În timpul procesului, „Pasăre în văzduh” a fost expusă ca probă, iar
judecătorul a pus tuturor reclamanţilor prezenţi (n.a. Constantin Brâncuşi nu a
asistat la proces) întrebarea: „Dacă aţi fi văzut-o în pădure, v-aţi fi gândit
că este vorba de o pasăre?” Procesul a fost câştigat de Constantin Brâncuşi,
iar sculptura „Pasăre în văzduh”, adusă de Edward Steichen în Statele Unite ale
Americii, este expusă în prezent la Muzeul de Artă din Seattle.
Dumitru
PANĂ
Buzoianul Dumitru Pană a
Absolvit Facultatea de filozofie la Iaşi (1984), în timpul studenţiei fiind re-dactor
la revistele „Dialog” şi „Opinia studenţească”.
A debutat la Cenaclul “Junimea”
de la Casa Po-gor şi în „Convorbiri literare”, cu o prezentare de Daniel
Dimitriu (1983). Poezia sa este una cu fine reglaje stilistice şi labirinturi
livreşti ce provoacă Minotaurul întrebărilor fără răspuns.
Dintre cărţile pe care le-a
publicat amintim: Di-dactica Frustra (1999 – Premiul „Miron Cordun” la „Zilele
Calende” ediţia I-a); Ilion (Ed. Ex Ponto, 2001); Cerul în ecou (Ed. Timpul,
2003); Lună în plină zi (Ed. „Omega” Buzău, 2007); Măsluitorul de cuburi (Ed. Tipo Moldova – Colecţia „Opera omnia”, 2012)
NE
VOM ÎNTOARCE ÎN HELADA. vom
ciopli în granit. vom inventa
geometriile sacre. vom descifra geometriile uitate. geometrii
toate străine. pentru mirarea barbarilor. (aţi văzut? trimisul
lor e prea sincr: nu poţi să-l crezi până la capăt).
coloane portice arcade sprijinite de cer şi de aer.
apoi vom săpa la rădăcina unui măslin. vom
culege poate fructe târzii –
cine e Străinul? dar cine-i Orbul ce râde?
neîntrecut acesta în ştiinţa numită divină. cuvintele lui
meritau mai mult decât să fie salvate în cântec.
(dar coapsa lui murise: acum era de aur) –
ne vom întoarce-n Hellada. vom ciopli
în granit. tot ce ştim vom învăţa pentru ultima oară.
vom rămâne în Insule
Despre profesorul de
filozofie din Buhuş, membru al Flialei Bacău a USR, Constantin Călin scria „Subtilitatea şi simplitatea
….meşteşugul şi cultura… versificaţia şi vocabularul – punctele tari ale unui
autor discret.”
Iată şi o confesiune a
autorului: ,,Prin poezie, încerc să înalț un zăgaz, chiar
dacă în aparență firav, în fața stupidității și banalității acaparatoare. E o
încercare de a îndulci chipul aspru și colțuros al lumii, o lume în care n-am
puncte de inserție și pe care n-am cum s-o ocolesc. Poezia este pentru mine un
refugiu; scriu ca să generez rezistență. Încerc să ofer generației tinere un
alt tip de frumusețe – care e pe cale să apună de tot, după care tânjesc –, o
vestă antiglonț împotriva «terorismului» ubicuu”.
Alexandru
DUMITRU
Alex. Ştefănescu nota, în urmă ce ceva timp, despre poet: „Poezia
lui n-are nici o legătură cu moda poetică de azi, dar nu este demodată … deşi
foarte puţin cu-noscut refuză să facă din fiecare poem un discurs, solemn sau
clovnesc, ca atâţia alţi autori. Textele sale sunt sugestii de poezie,
fulguraţii. Este ca şi cum n-ar fi scrise pe hârtie, ci desenate în aer cu o
nuia. Răsar parcă din nimic şi se evaporă pe neaşteptate, lasând în conştiinţa
cititorului amintirea unei iluminări de o clipă.”
MEREU
TU
cuvintele tale
îmi curg pe obraji
ca nişte lacrimi
despărţind trupul meu
în două în trei şoapte
rostite demult
uitate într-un
colţ al conştiinţei
încremenite
mi-au căzut aripile
de atâta singurătate
aştept cu ochii închişi
neasemuita clipă
când voi da piept
cu aerul meu
respirat şi trecut
în nefiinţă,
în altceva
Culiţă
Neculai UŞURELU
Absolvent al Universităţii „Al. I. Cuza” Iaşi (Filologie, secţia
română-franceză). Profesor în judeţele Bacău,
Botoșani, Iași, Maramureș, Vaslui si Vrancea. Membru al Filialei USR Bacău. Redactor
și redactor – șef adjunct al publicaţiei „Revista noastră” din Focşani.
(1983-1989).
În 1994 înfiinţează Fundaţia Social-Culturala „Mioriţa” şi, ulterior, revista „Salonul literar”. Publică mai multe romane, eseuri şi interviuri (primeşte, în 2010, Premiul Filialei USR Bacău, pentru eseu)
În 1994 înfiinţează Fundaţia Social-Culturala „Mioriţa” şi, ulterior, revista „Salonul literar”. Publică mai multe romane, eseuri şi interviuri (primeşte, în 2010, Premiul Filialei USR Bacău, pentru eseu)
PAŞI
PRIN ROMA ETERNĂ
(fragmente)
Roma, pe care am visat-o sau, poate, am văzut-o (dacă n-oi fi
trăit în ea!) într-o viață anterioară…. Am intrat în Piața Veneției…Și ce piețe
are acest magnific oraș! Palatul „Victor Emanuel II” este construit după un pro-iect al arhitectului
Sacconi și simbolizează Patria, Valoarea Militară, Risorgimento și Națiunea.
Statuia ecvestră a lui Victor Emanuel II, operă a lui Chiaradia, domină totul.
În interiorul monumentului se găsesc Biblioteca, Arhivele,
Muzeul și Institutul de Istorie ale Risorgimentului italian. Sunt, într-adevăr,
în centrul Cetății, locul de unde pornesc itinerariile turistice. Ziua este
frumoasă, poate puțin cam călduroasă, iar locul este atât de impunător încât
mi-a amintit afirmația lui Stendhal că, în anumite zile, Roma îți ajunge pentru
fericire. Să fi nimerit eu tocmai o asemenea zi? S-ar putea, mai ales că peste
drum de acest palat cam prea mare, prea nou și strălucitor printre atâtea
ruine, se află un alt monument, acesta fiind însă de o simplitate maiestuoasă,
dar - pentru români - cu semnificații multiple: Columna lui Traian (...)
Columna, construită de Apolodor de Damasc în 113 e. n., din porunca lui Tra-ian, măsoară 42 de metri și păstrează în soclu ultimele rămășițe pământești ale împă-ratului. În vârful monumentului se află statuia Sfântului Petru înlocuind-o pe aceea împăratului, în secolul al XVIlea.
Ca o răzbunare a timpului, din tot ce înseamnă opulență, putere și grandoare, din tot ceea ce au fost Forumurile lui Traian, Caesar, Augustus sau Vespasian n-a ră-mas mai nimic; în schimb Columna, cu basoreliefurile ei, cuprinzând viața și lupta strămoșilor noștri, rezistă și va rezista.
Cred și sper ca întâlnirea cu clasicismul latin să insufle oricărui român simțul esteticului și al istoriei, al încrederii că facem parte, într-un mod specific, din orizontul de cultură și civilizație, care a radiat de la Roma spre lumea întreagă și are nevoie - din când în când - de o reîntoarcere spre origini pentru a-și reîncărca memoria la izvoarele umanismului...
Columna, construită de Apolodor de Damasc în 113 e. n., din porunca lui Tra-ian, măsoară 42 de metri și păstrează în soclu ultimele rămășițe pământești ale împă-ratului. În vârful monumentului se află statuia Sfântului Petru înlocuind-o pe aceea împăratului, în secolul al XVIlea.
Ca o răzbunare a timpului, din tot ce înseamnă opulență, putere și grandoare, din tot ceea ce au fost Forumurile lui Traian, Caesar, Augustus sau Vespasian n-a ră-mas mai nimic; în schimb Columna, cu basoreliefurile ei, cuprinzând viața și lupta strămoșilor noștri, rezistă și va rezista.
Cred și sper ca întâlnirea cu clasicismul latin să insufle oricărui român simțul esteticului și al istoriei, al încrederii că facem parte, într-un mod specific, din orizontul de cultură și civilizație, care a radiat de la Roma spre lumea întreagă și are nevoie - din când în când - de o reîntoarcere spre origini pentru a-și reîncărca memoria la izvoarele umanismului...
Mihai
HANGANU
A absolvit mai multe facultăţi. Facultatea de Matematică din
cadrul Institutului Pedagogic Suceava, Facultatea de Management din cadrul ASE
Bucureşti şi Facultatea de Studii Economice și Social- Politice, studii post
universitare în domeniul Managementului institu-ţiilor publice, A.S.E.Bucureşti.
Despre scriitor (membru al Filialei Bacău a USR), Lucian Strochi nota: „Mihai Hanganu este un matematician cu acte în regulă şi, aplicând principiul unei simetrii necesare (gândiţi-vă la emisferele... cere-brale), matematicianul se va regăsi, răsfrânt într-o ma-gică oglindă, în poetul, prozatorul, eseistul, posibilul dramaturg... Sau, fractalic vorbind, poetul va fi nos-talgic, livresc, alchimist, polemist, epigramist, culegător de folclor. Niciun cititor/cunoscător al operei sale nu va putea anticipa următoarea carte (titlu, gen, specie, tematică). Între heraclitic şi eleatic, poetul pare a opta pentru heraclitic, acesta asigurând (aparent!) o prospeţime a re-ceptării, o dinamică a expresiei, o surpriză permanentă.”
Despre scriitor (membru al Filialei Bacău a USR), Lucian Strochi nota: „Mihai Hanganu este un matematician cu acte în regulă şi, aplicând principiul unei simetrii necesare (gândiţi-vă la emisferele... cere-brale), matematicianul se va regăsi, răsfrânt într-o ma-gică oglindă, în poetul, prozatorul, eseistul, posibilul dramaturg... Sau, fractalic vorbind, poetul va fi nos-talgic, livresc, alchimist, polemist, epigramist, culegător de folclor. Niciun cititor/cunoscător al operei sale nu va putea anticipa următoarea carte (titlu, gen, specie, tematică). Între heraclitic şi eleatic, poetul pare a opta pentru heraclitic, acesta asigurând (aparent!) o prospeţime a re-ceptării, o dinamică a expresiei, o surpriză permanentă.”
ÎMPREUNĂ
Noi nu ne-am despărţit niciodată.
Am alergat doar pe cărări diferite.
Eu pe lângă văile ascunse-n mine,
Tu pe lângă izvoarele necunoscutei speranţe.
Am măsurat mereu din priviri depărtarea
Fixând-o la doi paşi de marginea prăpastiei.
Eu prin rariştea crinilor îmbobociţi,
Tu peste coama murgului galopând...
Emil
NICULESCU
Absolvent al Şcolii Postliceala de Bibliotecono-mie - Bucureşti,
licenţiat în istorie, cercetătorul literar, criticul şi poetul buzoian Emil
Niculescu este autorul unei cărţi oarecum „unicat”: François Villon - Ballade des
dames du temps jadis/ Balada doamnelor de altădată. Traduceri şi reverberaţii,
în care sunt cu-prinse toate traducerile în limba română ale celebrei po-ezii.
Îndrăgostit de parfumul tare al arhaismului şi de autorii insoliţi (Mateiu Caragiale, Emil Brumaru, Leo-nid Dimov etc) E.N. cultivă o poezie voit barocă, în volutele căreia îşi exersează meseria de „cărţar” (cum ar fi spus Magda Ursache)
Îndrăgostit de parfumul tare al arhaismului şi de autorii insoliţi (Mateiu Caragiale, Emil Brumaru, Leo-nid Dimov etc) E.N. cultivă o poezie voit barocă, în volutele căreia îşi exersează meseria de „cărţar” (cum ar fi spus Magda Ursache)
AMBUSCADĂ
Cum
samuraii unui mort șogun,
Câinii
de toate străzile dispun.
Cine
e-un domn și care un nebun,
Vor
stabili din scurt și din comun.
În
timp ce, dimineața, la padoc,
Hingherii
ciocnesc o țuică:
„Hai
noroc!“
Din
izolare
De-acuma
or să vină, de-a valma, norii grei
Ca
antica cenușă planând peste Pompei.
După
Sfântul Dumitru, dacă nu mai curând,
Vor
trece iar, prin zloată, plutoanele cântând.
Și-nămolit
în cel mai desuet alfabet,
Morse,
nu vom mai bate un S.O.S. complet.
Deschide
ușa și fă drum câinelui, să fugă,
Să
nu cadă pedeapsa stăpânilor pe slugă.
HRONIC
Spre-a
căta cu râvnă, genius loci,
Se-nșiră,
cu lanterna, dobitocii.
Calmul
valorilor, aicea, nu e
Decât
la capul morților, cățuie.
Nimic
de scris, de nu crezi, vino,
Să
sugi din unghii Pietro Aretino.
Vasile
LARCO
Inginerul ieşean Vasile Larco a ajuns la poezie pornind de la „strănutul” călinescian – epigrama (este membru fondator al „Uniunii Epigramiştilor din Româ-nia”). Cultivă, în mod deosebit, poezia ironică, preferând formele fixe (sonetul, rondelul, epigrama)
DESTĂINUIRE TÂRZIE
(sonet)
Ședința literară e-un balsam,
Ce îmi alină o cumplită boală,
Cândva fiind o simplă bănuială,
Dar sunt convins și, din păcate,-o am.
Știam demult, din primii ani de școală,
Că vindecarea are un program
Sofisticat, un fel de amalgam
Cu sfaturi grele care dau năvală.
Trecut-au anii-n șir, pe neștiute,
Iar ironia-n suflet cuibărită
Rămas-a și mă duce în ispită,
Ținându-se de mine ca o scamă.
Deci, recunosc, acum, la senectute:
Sunt dependent de genul epigramă!
Gheorghe
Andrei NEAGU
Prozator, promotor cultural, jurnalist,
editor de presă literară și fondator al revistei Oglinda literară (pe carea
condus-o, cu perseverenţă, mai bine de un deceniu - peste 170 de numere) şi
chiar... poet. A primit Premiul pentru proză acordat de Aca-demia Internațională Mihai
Eminescu sub semnătura domnului acad. Eugen Simion ( președintele juriului) şi
Premiul pentru proză al Uniunii Scriitorilor din România, Fi-liala Bacău, pentru
volumul Purtătorul de cruce. Cetățean de onoare al orașului Panciu.
NOI
Ne-am întâlnit din nou.
Tu, noaptea înstelată,
Eu, cerul plumburiu …
Şi-n ochii tăi de fată
M-am prăbuşit de viu.
Când noaptea a început să miroasă a zori,
m-am trezit cu pantofii în mână.
Iar în adâncul lor am găsit, o lacrimă,
un suspin şi-o adiere senină.
Mi-am umplut visele cu flori
şi-am alergat
la poarta ta
Eram lumină
Eram un copac de argint
Ce-a găsit în pantofi
O lacrimă deplină.
Ştefania
Oproescu
Născută în judeţul Buzău (Pătârlagele) dar „adoptată” de Focşani,
Ştefania Oprosecu, a fost editorialistul de forţă al revistei „Oglinda
Lite-rară” dedicându-se cu patimă, pe lângă profesia de medic, literaturii. Este
membră a Filialei Ba-cău a USR din anul 2005.
PASĂREA
DE GHEAŢĂ
Şi iar văd pasărea zburând
prin cupola bisericii goale
nici un sfânt nu bate din aripile
pictate pe ziduri
să-i însoţească întoarcerea.
Rătăceşte prin culori de vitralii
loveşte necunoscute orizonturi dure
aude doar pocnetul ca de grindină
al trupului ce-i desparte memoria
de relieful necunoscut al prezentului
pe care ghearele nu reuşesc să-l agaţe.
Clipele de odihnă îi alunecă
Picătură cu picătură din trup
Pe altar, dimineaţă, o pasăre moartă.
Theodor
George Calcan
Absolvent al Institutului de Biblioteconomie din Bucureşti (1974). Debutează în presă în revista Con-vorbiri literare (Iaşi). A publicat la Ateneu, Cronica, Contrapunct, Poesis etc. Membru al Filialei USR Bacău, din 1997.
Ultima confesiune
Uneori poezia îmi cere
Înstrăinare şi melancolie
Renunţare deliberată
Şi lepădare de sine
Eu cred numai în poetul
Care slujeşte o cauză
despre care ştiu că e dreaptă
Simt cum se prăbuşesc
Vorbele care-s lipsite de dragoste
Nu desluşesc nici o deosebire
Între strigătul disperat
Al beţivanului
Tăcerea lucrurilor
Şi cântecul lipsit de speranţă
Ori văduvit de credinţă
Resping cu înverşunare
Orice tipar dinainte prestabilit
Şi deşi paşii mei
Ocolesc foarte des
Temniţa şi cimitirul
Umbra sufletului meu
Preferă goana de culori
Şi de forme
Ritmul şi muzica
Neostoita mişcare
Puterea creşterii
Şi a unei judecăţi limpezi
Cristalul străpuns
De o rază
De soare
Mioara
BAHNA
Autoare de critică literară şi eseistică, Mioara Bahna este
caracterizată astfel de Emilian Marcu: „Prezenţa Mioarei Bahna în presa literară
şi în librării, prin co-mentariile şi cărţile sale, ne întăreşte convingerea cum
că nu au dispărut criticii literari de valoare aşa cum se lasă uneori să se
înţeleagă şi că noul val de spadasini este în plină ascensiune şi că ei vor
reuşi cu adevărat să reorganizeze, pe o scară de valori adevărată, reuşitele
dar şi eşecurile din literatura română contemporană.”
Într-un interviu realizat de Petruţ Pârvulescu, în 2015, autoarea
declara:
„În primul rând, dacă
acceptăm ideea de destin, nu mai încape ideea de opţiune sau
opţiunea este doar o iluzie! Sunt multe de spus în această privinţă, aşa că mă
voi limita doar la câteva gânduri. De pildă, acum câţiva ani, într-o discuţie
cu nişte călugări, am aflat cu surprindere, pentru prima dată, că a crede în
destin este un păcat, că nimeni nu are o traiectorie prestabilită. Şi aici am
putea să-l aducem în discuţie pe Jacques Fatalistul, al lui Diderot. Dar, în
fine! În ce mă priveşte, m-am apropiat de cărţi devreme, m-au ajutat mereu să
evadez din realitate. O fi fost şi destin, dar ştiu sigur că, de foarte multe
ori, în copilărie, de pildă, când bunică-mea voia s-o ajut la câte ceva prin
casă, prezenţa cărţilor era pentru mine o pavăză în faţa solicitărilor ei! Pe
urmă, cărţile, citite şi scrise au devenit parte sine qua non a existenţei
mele.”
Constantin SEVERIN
Poet, publicist şi artist
plastic suceveanul Constantin Severin e familiarizat cu multe orizonturi
europene (studii, burse, stagii în Croaţia, Suedia), prezent ca pictor în
numeroase colecţii şi galerii străine (Germania, Finlanda, Italia, Anglia,
S.U.A., Elveţia ş.a.)
Despre artist Iulia Mesea
scria în prefaţa albumului de artă Semnele timpului - energii arhetipale:
„Cuvântul creator, «La început a fost cuvântul», şi timpul absolut. Programatic aşadar, artistul reia
obsedant, implicit, tema timpului, în încercarea teme-rară de a surprinde în
opera sa (plastică – n.n.) acastă inefabilă dimensiune pe care reuşeşte,
cel puţin, să o marcheze ca spaţiu de tranziţie, perpetuu acelaşi şi perpetuu
glisant. Instalaţia Janus (Janus Bifrons este zeu al ritualurilor de trecere şi
al fe-nomenelor de tranziţie), face aluzie chiar la acest moment al zonei fluide
dintre trecut şi viitor, având ca element fundamental citatul din arta clasică
(Doamna cu hermină a lui Leonardo da
Vinci)”
Pusă sub genericul superb „Jurnalul de alchimie al unui «pictor de Cucuteni»”, această „nuanţă” este la fel de valabilă şi pentru poezia lui C. Severin, care - ştiind cine a fost la început, pictează... vibraţia cuvintelor.
Pusă sub genericul superb „Jurnalul de alchimie al unui «pictor de Cucuteni»”, această „nuanţă” este la fel de valabilă şi pentru poezia lui C. Severin, care - ştiind cine a fost la început, pictează... vibraţia cuvintelor.
ZID
ŞI NEUTRINIO
9
copiii imi desenează pe uşă
ciudatele pălării ale femeilor
sinucigaşe
în oglinda uscată de ţipăt
bate pendula propriei năluci
jetul de apă / un nufăr alb în cameră
zgârie norii memoria roşie a lunii
pe strada singurătatea pornind
pistoane de automobil
ceasornicul subţiind mătasea oaselor
într-o clinica psihiatrică
zid şi neutrino
lumea adie prin sticlă
Liviu
Popescu
Electroenergeneticianul Liviu Po-pescu debutează în literatură cu
versuri în ziarul „Zori de zi” , din Suceava (1970). Publică apoi poezie în
majoritatea revis-telor de profil din ţară, fiind laureat al mai multor
festivaluri de literatură. Este primit în Uniunea Scriitorilor în anul 2007
Seara
percepţiilor
Da sângele ce ajunge
la creier
este primul cititor
al textelor mele
despre tine
desfăşurate în rame
cu corăbii
călătorind prin absorbţie
în sfere perfecte
din biblioteci virtuale
e seara percepţiilor senzitive
valuri ratate
de paşii nesiguri
rostiri viitoare
sunt văzute cu cagula
pe faţă
în topul furtunii.
Silvia
MILER
Economista
Silvia Miler a publicat prima carte de poezii - Lacrima meduzei - în 2005. Au
urmat: Incantaţiile meduzei şi Inventarul unei seri. Premiată la diverse
competiţii literare (interne şi internaţionale).
Ceruind a flori
În prag de Înviere
Eu crucea ţi-o-nnoiesc
Chem din pământ sămânţa
A verde să-ncruzească
Neîndemanatic vorbe
Prin gânduri risipesc
Şi-aprind cu grijă oul
A flori să ceruiască
În prag de Înviere
Eu crucea ţi-o-nnoiesc
Sosită-i înserarea
Lumina s-o găsească
Las promisiuni la poartă
Pe zări le împletesc
Blajina, draga bună
A flori să veşnicească...
Lucian MĂNĂILESCU
Redactor şi tehnoredactor la diverse publicaţii, redactor şef timp de 10 ani, înainte de pensionare, la revista lu-nară de cultură Fereastra – Mizil, co-organizator al Festivalului Naţional de Literatură „Agatha Grigo-rescu Bacovia" (8 ediţii), coordonează apariţia a 10 almanahuri literare, publică 10 volume de poezie, 1 carte de eseuri şi interviuri, elaborează mai multe anto-logii şi volume colective. Membru al Filialei USR Braşov.
Zahei
orbul
(Poetului
Vasile Voiculescu)
A sărutat ninsoarea pe botul ei de miel,
pierzându-se în ceaţa uitării, străvezie,
Purtând pe umeri crucea pe care-a dus-o EL
Ca pe-o ispită dulce, în vinerea pustie.
În taină spun irozii că l-au văzut trecând
prin luncile albastre ce mărginesc târziul,
păşind pe val de ape, înveşmântat în gând,
De-a dreapta-i era Tatăl şi-n stânga păşea Fiul.
Mai spun că într-o vreme redată risipirii
se va întoarce-n taină şi obosit la cină
şi ridicându-şi trupul din pulberea iubirii
va cuvânta spre umbre: Veniţi de luaţi lumină!
Colaj literar şi fotografii de Lucian Mănăilescu
*Autorul
îşi cere scuze pentru eventualele omisiuni sau inadvertenţe
Comentarii
Trimiteți un comentariu