ANOTIMPUL IUBIRII de GHeorghe ONEA
Cărţi în curs de apariţie
ANOTIMPUL IUBIRII de Gheorghe ONEA
POEZIA SPAŢIULUI ONDULATORIU
Gheorghe Onea s-a născut la 24 octombrie
1956, în comuna Cislău, judeţul Buzău. A absolvit Liceul de cultură generală
din Pă-târlagele (azi - Liceului Teoretic „RaduVlădescu”), promoţia 1975. A
urmat apoi studii postliceale de biblioteconomie şi Facultatea de Limba şi
literatura română.
Membru al cenaclurilor literare: „Al. Odobescu” - Nehoiu, „Astra”
- Braşov, „Opinia”, „Viata Buzăului” şi „Vasile Voiculescu” - Buzău, a debutat
în revista „Albina”, iar ulterior a colaborat la majoritatea publicaţiilor
buzoiene şi la mai multe reviste naţionale. În 1992 a obţinut Premiul II la
Concusul national de poezie „Panait Cerna“ de la Tulcea, iar în 2003 a debutat editorial
cu volumul Mesteacănul din suflet (Editura „Şi” – Buzău).
În prefaţa amintitului volum, regretatul scriitor şi animator
cultural George Băiculescu îl prezintă astfel pe poet: „Poet şi
ziarist, Ghe. Onea coboară de pe me-leagurile Cislăului din Curbura
buzoiană a Carpaţilor, de sub umbra pădurilor de mesteceni, de stejar şi
de vis. El trăieşte aproape de cer şi de stele, în lumina aspră, dar
şi mirifică, a pădurenilor; respiră în fiecare dimineaţă aerul tare,
ozonat al înăl-ţimilor miresmele
de iarbă crudă şi de ferigă sălbatică. (...)
Gheorghe Onea scrie aşa cum simte, aşa cum trăieşte: simplu. Scrie dintr-o necesitate interioară imperioasă, acută de a-şi exprima gândurile, emoţiile, tristeţile, spaimele. Scrie cu bucurie, tul-burat. Dar şi cu durere.”
Volumul aflat acum sub tipar - Anotimpul iubirii - păstrează,
desigur, eco-urilor orizonturilor lirice de
cândva, la care se adaugă „limpeziri” ale „izvoarelor” din
adâncuri, al căror murmur stârneşte îngerul
poeziei. Modelele sunt şi ele prezente, ca
vibraţie, livrescul luând în posesie gânduri şi sentimente
auctoriale, fără a deveni însă pastişă ci
doar transfigurare în propriul univers, fapt ce demonstrează
asimilarea fiin-ţării intelectuale.
Aici l-am putea invoca, în primul rând, pe
Esenin, muzicalitate versurilor de-terminându-ne să credem că adolescentul
Gheorghe Onea a ajuns la poetul rus prin in-termediul traducerilor lui
George Lesnea: „Te mai citesc, Esenin,
câteodată/ și îmi apari în față băietan,/ cu părul blond,
cu față bucălată,/ visând ninsorile din Riazan.” (Dor de Esenin). Mai puţin evidentă - la
prima vedere - pare a fi afinitatea cu Bacovia, sugerată de Ploaia bacoviană: „Se vaită iar, bacovian,/ claviru-n geam...// tot aș-teptând/ să-mi umple clipa/ cohortele de gânduri/ stârnesc materia plângând.”
Structural însă, după părerea noastră, Gh. Onea este mai aproape
de „cenuşiul” băcăuanului, decât de luminozitatea de gheaţă a lui Esenin,
elementele din „recuzita” poetului rus (zăpada, viscolul, mestecenii) luminând
în contrast disperarea şi singu-rătatea.
Blaga reprezintă „ghidul” pentru intrarea în peştera lui Platon,
acel spaţiu za-molxian ondulatoriu ce stârneşte nostalgii, dar şi întrebări, adresate
„Marelui Anonim”: „Asculți și tu cum
picură/ lumina dulce între noi.../ Sau, poate, doar,/ ne mângâie pe suflet Dumnezeu!?!”
(Dimineţi de rouă)
În sfârşit, nu poate să lipsească din această „listă”, a
modelelor, poetul din Mă-lini, „ctitorul” copilăriei poetice a lui Gheorghe Onea,
„Moartea căprioarei” însem-nând, în egală măsură, locurile natale ale celor doi,
depărtate geografic dar teribil de asemănătoare, prin peisaj, datini şi
sentimente arhetipale: „Mă doare mamă,
noaptea/ prin care trece-acum,/ o pasăre rănită de-ntuneric,/ cărările pierdute
în crânguri de alun/ foşnesc în amintirea copilului himeric.// Mi-e dor de
codrii mei cu căprioare,/ de munți și de tăcerea dintre stânci/ de setea
murmurată în şipot de izvoare/ de piscurile-înalte, de ochii tăi adânci.” (Cărări pierdute - o scrisoare închipuită a lui N.
Labiș către mama sa)
Părăsind palierul modelelor estetice, cititorul va descoperi însă
o poezie uni-tară, cu indiscutabile şi originale tonalităţi personale: „Şi-o lacrimă e ochiul stâng/ şi-n ochiul drept
se surpă marea,/ când un copil, ce-am fost, nătâng,/ se joacă, printre nori,
de-a zarea.” (Mi-e seară).
Fără a apela prea des la sofisticările postmodernismului,
Gh. Onea impresio-nează, prin sinceritate: „Să fii bolnav de fericirea clipei,/ să
înserezi şi stelele să doa-ră,/ şi viscolit, sub
streaşina aripei,/ să-ţi faci din zbor ispită şi povară.”
(Tăceri cu ochi căprui).
În acelaşi timp, în discursul poetic sunt inserate
temele majore ale poeziei moderne: timpul, trăit
în „interior”: „ceasornicul își mută/ bătăile
în carnea mea” (Lumina florii de cireş); trecere
prin viaţă: „Şi tot singur și sărac,/ o să urc
cerul de tină,/ pe Golgota unui veac/ să-mi duc
crucea de lumină.” (Vina), iubirea şi „ano-timpurile” ei:
„ne dăruim unul-altuia/ zborul de toamnă/
al frunzelor” (Aripi de toamnă); alteritatea: „În
fiecare zi/ călătorim incognito/ pe sens
interzis.// În echi-libru perfect/ cu surâsul amar/
uitat pe marginea /unui gând,/cu un alterego/ la
braț/ și-n fiecare ochi/ doar un strop/ de lumină
târzie.” (Echilibru) şi căutarea sensului vieţii: „Şi
m-aş duce, tot m-aş duce/ într-o noapte
fără cruce,/ doar cu umbre de mes-teceni/ şi
cu dorul de prieteni.// Cum m-aş duce, m-aş tot
duce/ să mă pierd într-o răs-cruce/ să mă-închin, din
când în când/ doar la chipul tău din gând//
Să mă duc, să mă tot duc/ moartea să n-o mai
apuc.”( Să mă tot duc, să mă tot duc)
Desigur, rândurile de mai sus abia dacă schiţează
„portretul” poetului, singurul care ar putea
să-şi asume întregirea sa fiind... cititorul.
Lucian Mănăilescu
PS. – Săptămâna viitoare
volumul, în format PDF, va putea fi descărcat, (ca şi alte cărţi şi reviste
editate de Cenaclul „V. Voiculescu” sau de membri acestuia) gra-tuit, de pe o adresă ce va fi comunicată. Cartea
va fi lansată la proxima întâlnire a cenaclului, amânată din motive obiective,
data urmând să fie anunţată în curând.
Comentarii
Trimiteți un comentariu