LECTURI DE CENACLU


ŞEDINŢĂ  DE  CENACLU


Joi, 28 iunie a.c, la ora 1600, va avea loc, la Biblioteca Judeţeană Buzău, şe-dinţa de lucru a Cenaclului „V. Voiculescu”. Lector: Lucian Mănăilescu – poezii din volumul în pregătire „Patria amară”. Viitorul volum va fi prezentat de scriitoarea Valeria Manta Tăicuţu.


POEZII PROPUSE PENTU LECTURĂ

PĂMÂNTUL CARE MĂ LEAGĂNĂ

Târziu mi-a fost când m-am întors la tine, Patrie!
Şi în loc de oameni am găsit cagule şi resemnări
şi ropote de aplauze şi păduri căzând fără noimă în cer.

Acum râurile tale curg invers, scurmă tăcerea
şi urcă, învolburate, până se pierd în izvoare.

Credeam că îţi ştiu toate florile şi toţi fluturii,
toţi norii şi toate ploile, Patrie! Dar nu mai sunt
decât stoluri negre de cruci, rotindu-se
peste mormintele pustii ale războaielor...

Mâna dreaptă a tatălui meu a rămas să se închine
la Cotul Donului, el spunea că nu e nici o diferenţă
între a muri pentru Patrie şi a trăi pentru Patrie...

De ce, te întreb, Patrie, totuşi de ce, pământul tău
mă ia în braţe şi mă leagănă, numai la cutremur?

FEREASTRA OVERTON

În duminica asta, frumoasă ca o biserică,
toate canalele TV zbârnâie cu febrilitate,
dracul s-a suit pe cochilia lui Dumnezeu
şi nechează şi ţine discursuri
despre fenomenul Tunguska şi despre
premoniţiile lui Nostradamus.

Lumea se distrează  şi râde de se omoară,
urmează un nou film de desene animate,
cu Donald şi Trump, istoria s-a mutat la mansardă
şi priveşte de sus cum e împuşcat
Salvador Allende, John Lennon şi Garcia Lorca.

Se spune că Sfânta Inchiziţie
va face dreptate din nou,
Torquemada  şi Albă ca Zăpada
pândesc muzeele şi bibliotecile,
Ludwig cel surd trece pe stradă strigând:
„E linişte! E pace!”...
În urma lui se aprind felinarele Simfoniei a III-a.
*
O libertate gonflabilă, un rictus
împodobit cu ghirlande extaziază mulţimile
şi pieţele publice se cutremură de ovaţii.

– Domnişoară, dansaţi?... Nimeni nu răspunde.
*
A  murit poetul Gheorghe Istrate...
Fiţi  liniştiţi, se va vorbi şi despre el puţin  mai târziu,
după difuzarea codurilor multicolore ale ploii,
a manelelor de rigoare şi a politicienilor
care la orele de maximă audienţă
vor face revoluţii în direct şi vor lăcrima galeş
pe umărul  telespectatorului necunoscut, în timp ce
Occidentul, blândul şi pacifistul Occident
o să protesteze cu tandreţe şi indiferenţă...
*
În pauza publicitară castele şi fiorduri,
luxul zilelor de sticlă, călătorii în Tahiti,
miracole, gări şi cutremure, deasupra lumii
se deschide marea fereatră Overton:

Urmează feeria amurgului 
cu peronul pe parte stângă.

CINEVA SE JOACĂ DE-A VIAŢA NOASTRĂ


Cineva ne înghesuie în zeppelinul
multicolor al bunăvoinţei, ne îndoapă
cu „Ana are mere” şi ne lasă să plutim
între cer şi pământ...

Seara ne construim în oglinzi
cartiere sclipitoare, de acolo de sus
se vede doar o singurătate cu gratii,
rochia ta iubito, trece surâzătoare
printre nori, la Circul de Stat
biletele şi tumbele se vând 
pe sub mână...

De aceea vă spun, cineva se joacă
de-a viaţa noastră, sirenele
salvării ne bagă degetele în urechi,
ceasurile se umplut de greieri
şi zeppelinul abia se mai vede...

PORTRET SUPRAREALIST

Prietenul meu, pictorul, m-a rugat
să-i pozez pentru un portret.

Şi curgea vopseaua pe mine şi lumina
era când roşie, când albastră, când neagră
iar în locul mâinii stângi mi-a crescut
o aripă cu gheare...

- Nu-mi place, i-am spus, chiar
deloc nu-mi place!... şi
prietenul meu, pictorul,
a luat totul de la capăt.

M-a năpădit cu fluturi a doua zi
şi stăteam nemişcat şi străveziu
şi treceau prin mine  foşnete
şi tăceri şi amintiri din copilărie.

Perfecţiunea n-a durat mult:
în locul piciorului drept
a înflorit un copac cu ghivent
care mă înfigea, tot mai adânc,
în pământ...

- Doamne, prietene, ce rădăcini amare
mi-ai pictat! Nu-mi place! am ţipat,
sigur că nu-mi place!

Atunci el a şters o parte din cer,
mi-a luat mâna stângă şi a aşezat-o
într-o vază cu flori iar
piciorul drept l-a aruncat, dracul ştie unde....

- Vezi tu, mi-a spus în final,
arta cere sacrificii...
Mai ales într-o ţară
în care a triumfat suprarealismul!

SOARELE DE LA MIEZUL NOPŢII


Piere o pasăre pe limba ei...

Dar cine s-o asculte în hăţişurile
oraşului surdo-mut?
Cine altcineva dacă nu pietrele cu aripi
lovind tâmplele adormite
şi scufundându-le în cer...

Este o vreme a tăcerii gălăgioase
aceasta - nu mai sunt inimi,
nici cai de lemn, numai copii
bătrâni şi jucării carnivore,
doar un declin al perfecţiunii
poleind soarele palid
care răsare la miezul nopţii.

VIZITA DOMNULUI MINISTRU

În fiecare dimineaţă prin oglinda mea,
ca printr-o uşă uitată deschisă, intră
domnul ministru şi, fără să mă privească,
se duce la baie să se spele pe mâini...

Scena seamănă teribil cu o pictură suprarealistă,
mi-e teamă că după perdea pândesc Anna şi Caiafa,
în timp ce domnul ministru mototoleşte prosopul,
şi-l aruncă în coşul cu rufe murdare.

Apoi, fericit, se înalţă şi zboară pe geam
înr-o direcţie necunoscută şi în urmă
rămâne un miros vag de igrasie...

APELUL DE SEARĂ

Ţară, ţară, vrem ostaşi!
Pe cine?
Că Ion s-a rănit la suflet în războiul căpşunilor
şi copiii lui rostogolesc soarele peste deal
şi din satul pustiu al lui Gheorghe,
invadat când de sincofanţi când de
cântece de cuc, doar câteva bătrâni
mai ronţăie pe prispă pensiile lor de urmaşi
ai CAP-urilor, şi nu mai au decât crucile
din cimitir  ca să se îngâne seara
la un pahar de vorbă.

Ţară, ţară, vrem ostaşi?
Pe cine?
Feţii Frumoşi au emigrat,
odată cu sturionii din Dunăre
şi cu costobocii, la Nord de noi înşine.

Acum de sus, din norii Turnului Eiffel,
Depărtarea aruncă în noi cu lacrimi...

Ţară, ţară, vrem ostaşi?
Pe cine?
Pe unii îi ninge cenuşa Vezuviului, alţii
s-au mutat în Atlantida sau în continentele
încă nedescoperite ale Americii, alţii
îşi desenează viitorul pe hărţi străine.

Ţară, ţară...

CE AŢI IEŞIT SĂ VEDEŢI ÎN PUSTIE? 


Doamne, mă dor mâinile mângâind
lumina,
dar merg mai depare prin deşert şi rabd
de sete, de foame şi de iubire, căutându-te!

N-am ştiut să ridic piramide, nu
înţelegeam
limba pietrelor şi le rostogoleam anapoda,
printre valurile de nisip, asurzite de
presimţirea mării. 

Târziu, foarte târziu, ţi-am văzut urmele:
silfide şi greieri şi litere cuneiforme înfipte
fără milă
în carnea cuvintelor...

Acum nu te mai caut; eşti pretutindeni!

SUB COPITELE CERULUI

Noi suntem muţii vacarmului,
capetele plecate care
au vopsit soarele în roşu...

Noi nu avem nume, cei
pe care îi visam în copilărie ca pe nişte sfinţi,
mângâindu-le fotografiile decupate
din manualele de istorie şi
jucându-ne de-a viscolul,
ne-au împrumutat numele lor.

Şi ne-am numit mereu Alexandru
şi Gaius Julius Caezar şi Bonaparte
şi încă într-un milion de feluri

Rostogolindu-ne sub copitele cerului...

NUMĂRĂTOAREA INVERSĂ



Nu mai învaţă nimeni arta samurailor,
- nobila artă de a muri - se moare pur şi simplu
ca la o numărătoare inversă, amestecând
lucruri şi întâmplări, amintiri şi picturi rupestre,
şi logaritmi, se moare de foame, de plictiseală,
din joacă, dimineaţa şi seara, se moare
frenetic, în viteză, nimeni nu mai are timp
să viseze ziua de mâine, totul se transmite
în direct, se clonează dinozauri şi fluturi,
internetul zbârnâie, bombele cad nevăzute
şi neauzite, nu mai e loc în morminte şi nici
în cer - „Rămâneţi cu bine, eu plec în America!”
şi cuvintele fac explozie aruncând în aer 
scheletul de fier al Statuii Libertăţii...

PĂMÂNT DE FLORI

Un pământ cu palmele crăpate,
un pământ jertifindu-se-n culori,
un pământ de mamă şi de tată,
un pământ trudit: pământ de flori!

Un pământ desculţ, cu cer albaştri,
un pământ de patimi şi candori,
un pământ de cer şi de miresme,
un pământ vândut: pământ de flori

CÂND ÎNFLOREŞTE MAGNOLIA

Bronzul statuilor cocleşte şi gloria
se prelinge în lacrimi verzui
pe obrazul istoriei iar lumea grăbită
trece pe coclaurii zilei de mâine.

Ziduri şi afişe multicolore
trasează noile districte ale libertăţii,
fiecare piaţă publică e o singurătate
cu un milion de ferestre, americanii
cred că fericire a fost inventată
la  Hollywood, şi că luna se rostogoleşte
sub paşii lui Armstrong...

Desigur, asta nu schimbă aproape nimic
din existenţa noastră,
pentru că universul nu are amintiri
decât atunci când înfloreşte  magnolia.

ONORUL
In memoriam Andrei Gheorghe

Sunt cozi interminabile la moarte,
se fac pomeni, se zboară-n colivie,
îngeri cu aripi roşii bulversează
singurătatea oraşului...

Viaţa ta e şi ea acolo, printre zvonuri
şi sirenele maşinilor de salvare,
povestind despre drogurile zăpezii,
despre dragoste, despre libertatea de a fi nefericit
şi despre lacrimile de sticlă risipite
în vitrinele de lux ale ipocriziei.

Cum se numeşte ţara
pe care ai trăit-o cu disperare
nici tu nu mai ştii…

Miliţienii stau aliniaţi la colţul străzii
şi dau onorul, cu mâna la caschetă,
umbrei ce-ţi poartă sicriul gol
prin văzduhul rarefiat al oraşului.

RESPIRÂND

Scriu, ca în copilărie, cu degetul
pe ferestrele nopţii,
cuvântul Patrie (cu sensurile lui
mutilate de cotidian:  indiferenţă,
sărăcie sau spaimă sau ovaţii
şi bâlciuri fără noimă...)
Scriu Patrie”, pe geamul dintre
dintre zile, şi
din cuvânt se scurg lacrimi şi
literele alunecă şi se pierd
într-o semantică cuneiformă...
Tăcerea ridică de jur împrejur
ziduri de catedrală, lumina
se face ţăndări şi nu mai pot să scriu
cuvântul „Patrie” decât  atunci când
respiraţia lui Dumnezeu
abureşte cerul cu gratii!

CASTELE DE NISIP

O întâmplare patetică, cochilii de scoici
şi castele de nisip, pe o plajă
unde locuieşte doar vântul...

Acolo viaţa e ca un Alzheimer şi blândeţea
lui Raskolnikov ucide uneori, acolo
sunt sentimente palide
şi înserări şi afişele multicolore
ale zilei de mâine...

Oh, dar desigur, bunii călăi
vor învinge în cele din urmă,
capetele noastre umplute cu heliu
se vor ridica în înalt plutind
pe deasupra realităţii iar pe urmele
noastre tăcerea va merge în zdrenţe.

LUCRĂRI DE FLORIN MENZOPOL


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

CELE MAI FRUMOASE POEZII DE TOAMNĂ