LECTURI DE CENACLU
ŞEDINŢĂ DE CENACLU
Joi, 28
iunie a.c, la ora 1600, va avea loc, la Biblioteca Judeţeană Buzău,
şe-dinţa de lucru a Cenaclului „V. Voiculescu”. Lector: Lucian Mănăilescu – poezii
din volumul în pregătire „Patria amară”.
Viitorul volum va fi prezentat de scriitoarea Valeria Manta Tăicuţu.
POEZII PROPUSE
PENTU LECTURĂ
PĂMÂNTUL CARE MĂ LEAGĂNĂ
Târziu mi-a fost când m-am întors la tine, Patrie!
Şi în
loc de oameni am găsit cagule şi resemnări
şi
ropote de aplauze şi păduri căzând fără noimă în cer.
Acum
râurile tale curg invers, scurmă tăcerea
şi urcă,
învolburate, până se pierd în izvoare.
Credeam
că îţi ştiu toate florile şi toţi fluturii,
toţi
norii şi toate ploile, Patrie! Dar nu mai sunt
decât
stoluri negre de cruci, rotindu-se
peste
mormintele pustii ale războaielor...
Mâna
dreaptă a tatălui meu a rămas să se închine
la Cotul
Donului, el spunea că nu e nici o diferenţă
între a
muri pentru Patrie şi a trăi pentru Patrie...
De ce,
te întreb, Patrie, totuşi de ce, pământul tău
mă ia în
braţe şi mă leagănă, numai la cutremur?
FEREASTRA
OVERTON
În
duminica asta, frumoasă ca o biserică,
toate
canalele TV zbârnâie cu febrilitate,
dracul
s-a suit pe cochilia lui Dumnezeu
şi
nechează şi ţine discursuri
despre
fenomenul Tunguska şi despre
premoniţiile
lui Nostradamus.
Lumea se
distrează şi râde de se omoară,
urmează
un nou film de desene animate,
cu
Donald şi Trump, istoria s-a mutat la mansardă
şi
priveşte de sus cum e împuşcat
Salvador
Allende, John Lennon şi Garcia Lorca.
Se spune
că Sfânta Inchiziţie
va face
dreptate din nou,
Torquemada
şi Albă ca Zăpada
pândesc
muzeele şi bibliotecile,
Ludwig
cel surd trece pe stradă strigând:
„E
linişte! E pace!”...
În urma
lui se aprind felinarele Simfoniei a III-a.
*
O
libertate gonflabilă, un rictus
împodobit
cu ghirlande extaziază mulţimile
şi pieţele
publice se cutremură de ovaţii.
–
Domnişoară, dansaţi?... Nimeni nu răspunde.
*
A murit poetul Gheorghe Istrate...
Fiţi liniştiţi, se va vorbi şi despre el puţin mai târziu,
după
difuzarea codurilor multicolore ale ploii,
a manelelor
de rigoare şi a politicienilor
care la
orele de maximă audienţă
vor face
revoluţii în direct şi vor lăcrima galeş
pe
umărul telespectatorului necunoscut, în
timp ce
Occidentul,
blândul şi pacifistul Occident
o să
protesteze cu tandreţe şi indiferenţă...
*
În pauza
publicitară castele şi fiorduri,
luxul
zilelor de sticlă, călătorii în Tahiti,
miracole,
gări şi cutremure, deasupra lumii
se
deschide marea fereatră Overton:
Urmează
feeria amurgului
cu
peronul pe parte stângă.
CINEVA SE JOACĂ DE-A VIAŢA NOASTRĂ
Cineva
ne înghesuie în zeppelinul
multicolor
al bunăvoinţei, ne îndoapă
cu „Ana
are mere” şi ne lasă să plutim
între
cer şi pământ...
Seara ne
construim în oglinzi
cartiere
sclipitoare, de acolo de sus
se vede doar
o singurătate cu gratii,
rochia
ta iubito, trece surâzătoare
printre
nori, la Circul de Stat
biletele
şi tumbele se vând
pe sub
mână...
De aceea
vă spun, cineva se joacă
de-a
viaţa noastră, sirenele
salvării
ne bagă degetele în urechi,
ceasurile
se umplut de greieri
şi
zeppelinul abia se mai vede...
PORTRET
SUPRAREALIST
Prietenul
meu, pictorul, m-a rugat
să-i
pozez pentru un portret.
Şi
curgea vopseaua pe mine şi lumina
era când
roşie, când albastră, când neagră
iar în
locul mâinii stângi mi-a crescut
o aripă
cu gheare...
- Nu-mi
place, i-am spus, chiar
deloc
nu-mi place!... şi
prietenul
meu, pictorul,
a luat
totul de la capăt.
M-a
năpădit cu fluturi a doua zi
şi
stăteam nemişcat şi străveziu
şi
treceau prin mine foşnete
şi
tăceri şi amintiri din copilărie.
Perfecţiunea
n-a durat mult:
în locul
piciorului drept
a
înflorit un copac cu ghivent
care mă
înfigea, tot mai adânc,
în
pământ...
-
Doamne, prietene, ce rădăcini amare
mi-ai
pictat! Nu-mi place! am ţipat,
sigur că
nu-mi place!
Atunci el
a şters o parte din cer,
mi-a
luat mâna stângă şi a aşezat-o
într-o
vază cu flori iar
piciorul
drept l-a aruncat, dracul ştie unde....
- Vezi
tu, mi-a spus în final,
arta
cere sacrificii...
Mai ales
într-o ţară
în care
a triumfat suprarealismul!
SOARELE DE LA MIEZUL NOPŢII
Piere o pasăre pe limba ei...
Dar cine s-o asculte în hăţişurile
oraşului surdo-mut?
Cine altcineva dacă nu pietrele cu aripi
lovind tâmplele adormite
şi scufundându-le în cer...
Este o vreme a tăcerii gălăgioase
aceasta - nu mai sunt inimi,
nici cai de lemn, numai copii
bătrâni şi jucării carnivore,
doar un declin al perfecţiunii
poleind soarele palid
care răsare la miezul nopţii.
VIZITA DOMNULUI MINISTRU
În fiecare dimineaţă prin oglinda mea,
ca printr-o uşă uitată deschisă, intră
domnul ministru şi, fără să mă privească,
se duce la baie să se spele pe mâini...
Scena seamănă teribil cu o pictură suprarealistă,
mi-e teamă că după perdea pândesc Anna şi Caiafa,
în timp ce domnul ministru mototoleşte prosopul,
şi-l aruncă în coşul cu rufe murdare.
Apoi, fericit, se înalţă şi zboară pe geam
înr-o direcţie necunoscută şi în urmă
rămâne un miros vag de igrasie...
APELUL DE SEARĂ
Ţară,
ţară, vrem ostaşi!
Pe cine?
Că Ion
s-a rănit la suflet în războiul căpşunilor
şi copiii
lui rostogolesc soarele peste deal
şi din
satul pustiu al lui Gheorghe,
invadat
când de sincofanţi când de
cântece
de cuc, doar câteva bătrâni
mai
ronţăie pe prispă pensiile lor de urmaşi
ai
CAP-urilor, şi nu mai au decât crucile
din
cimitir ca să se îngâne seara
la un
pahar de vorbă.
Ţară, ţară,
vrem ostaşi?
Pe cine?
Feţii
Frumoşi au emigrat,
odată cu
sturionii din Dunăre
şi cu
costobocii, la Nord de noi înşine.
Acum de
sus, din norii Turnului Eiffel,
Depărtarea
aruncă în noi cu lacrimi...
Ţară, ţară, vrem ostaşi?
Pe cine?
Pe unii
îi ninge cenuşa Vezuviului, alţii
s-au
mutat în Atlantida sau în continentele
încă
nedescoperite ale Americii, alţii
îşi
desenează viitorul pe hărţi străine.
Ţară, ţară...
CE AŢI IEŞIT SĂ VEDEŢI ÎN PUSTIE?
Doamne,
mă dor mâinile mângâind
lumina,
dar merg
mai depare prin deşert şi rabd
de sete,
de foame şi de iubire, căutându-te!
N-am
ştiut să ridic piramide, nu
înţelegeam
limba
pietrelor şi le rostogoleam anapoda,
printre
valurile de nisip, asurzite de
presimţirea mării.
Târziu,
foarte târziu, ţi-am văzut urmele:
silfide
şi greieri şi litere cuneiforme înfipte
fără milă
în
carnea cuvintelor...
Acum nu
te mai caut; eşti pretutindeni!
SUB
COPITELE CERULUI
Noi
suntem muţii vacarmului,
capetele
plecate care
au
vopsit soarele în roşu...
Noi nu
avem nume, cei
pe care
îi visam în copilărie ca pe nişte sfinţi,
mângâindu-le
fotografiile decupate
din
manualele de istorie şi
jucându-ne
de-a viscolul,
ne-au
împrumutat numele lor.
Şi ne-am
numit mereu Alexandru
şi Gaius
Julius Caezar şi Bonaparte
şi încă
într-un milion de feluri
Rostogolindu-ne
sub copitele cerului...
NUMĂRĂTOAREA INVERSĂ
Nu mai învaţă nimeni arta samurailor,
- nobila artă de a muri - se moare pur şi simplu
ca la o numărătoare inversă, amestecând
lucruri şi întâmplări, amintiri şi picturi rupestre,
şi logaritmi, se moare de foame, de plictiseală,
din joacă, dimineaţa şi seara, se moare
frenetic, în viteză, nimeni nu mai are timp
să viseze ziua de mâine, totul se transmite
în direct, se clonează dinozauri şi fluturi,
internetul zbârnâie, bombele cad nevăzute
şi neauzite, nu mai e loc în morminte şi nici
în cer - „Rămâneţi cu bine,
eu plec în America!”
şi cuvintele fac explozie aruncând în aer
scheletul de fier al Statuii Libertăţii...
PĂMÂNT
DE FLORI
Un
pământ cu palmele crăpate,
un
pământ jertifindu-se-n culori,
un
pământ de mamă şi de tată,
un
pământ trudit: pământ de flori!
Un
pământ desculţ, cu cer albaştri,
un
pământ de patimi şi candori,
un
pământ de cer şi de miresme,
un
pământ vândut: pământ de flori”
CÂND
ÎNFLOREŞTE MAGNOLIA
Bronzul
statuilor cocleşte şi gloria
se
prelinge în lacrimi verzui
pe
obrazul istoriei iar lumea grăbită
trece pe
coclaurii zilei de mâine.
Ziduri
şi afişe multicolore
trasează
noile districte ale libertăţii,
fiecare
piaţă publică e o singurătate
cu un
milion de ferestre, americanii
cred că fericire a fost inventată
la Hollywood, şi că luna se
rostogoleşte
sub paşii lui Armstrong...
Desigur,
asta nu schimbă aproape nimic
din existenţa
noastră,
pentru că universul nu are amintiri
decât
atunci când înfloreşte magnolia.
ONORUL
In memoriam Andrei Gheorghe
Sunt cozi interminabile la moarte,
se fac pomeni, se zboară-n colivie,
îngeri cu aripi roşii bulversează
singurătatea oraşului...
Viaţa ta e şi ea acolo, printre zvonuri
şi sirenele maşinilor de salvare,
povestind despre drogurile zăpezii,
despre dragoste, despre libertatea de a fi
nefericit
şi despre lacrimile de sticlă risipite
în vitrinele de lux ale ipocriziei.
Cum se numeşte ţara
pe care ai trăit-o cu disperare
nici tu nu mai ştii…
Miliţienii stau aliniaţi la colţul străzii
şi dau onorul, cu mâna la caschetă,
umbrei ce-ţi poartă sicriul gol
prin văzduhul rarefiat al oraşului.
RESPIRÂND
Scriu, ca în copilărie, cu degetul
pe ferestrele nopţii,
cuvântul „ Patrie” (cu
sensurile lui
mutilate de cotidian:
indiferenţă,
sărăcie sau spaimă sau ovaţii
şi bâlciuri fără noimă...)
Scriu „ Patrie”, pe geamul dintre
dintre
zile, şi
din
cuvânt se scurg lacrimi şi
literele
alunecă şi se pierd
într-o
semantică cuneiformă...
Tăcerea
ridică de jur împrejur
ziduri
de catedrală, lumina
se face
ţăndări şi nu mai pot să scriu
cuvântul
„Patrie” decât atunci când
respiraţia
lui Dumnezeu
abureşte
cerul cu gratii!
CASTELE
DE NISIP
O
întâmplare patetică, cochilii de scoici
şi
castele de nisip, pe o plajă
unde
locuieşte doar vântul...
Acolo
viaţa e ca un Alzheimer şi blândeţea
lui
Raskolnikov ucide uneori, acolo
sunt
sentimente palide
şi înserări
şi afişele multicolore
ale
zilei de mâine...
Oh, dar
desigur, bunii călăi
vor
învinge în cele din urmă,
capetele
noastre umplute cu heliu
se vor
ridica în înalt plutind
pe
deasupra realităţii iar pe urmele
noastre
tăcerea va merge în zdrenţe.
![]() |
LUCRĂRI DE FLORIN MENZOPOL |
Comentarii
Trimiteți un comentariu