RĂSFOIRI - REVISTA REVISTELOR

RĂSFOIRI
Nu mă simt
prea grozav în ultimul timp. Mă plimb printre amintiri şi, de la fereastra birului
său, Şeful dă un nor la o parte şi îmi face cu mâna a admonestare. Cred că vrea
să mă trimită în vacanţă, poate chiar în Vacanţa aia Mare, într-un loc în care
nu e durere, nici întristare, nici partide politice. Am mai discutat subiectul
şi l-am rugat să mă mai lase preţ de două cărţi, una aflată în stadiul de
tehnoredactare şi cealaltă aproape gata în fişierul de calculator din cap, dar
m-a privit cu neîncredere şi l-a sunat pe Sfântul Petru, să-mi anuleze
legitimaţia de liberă circulaţie.
Nu e o
atmosferă de luat lumea de la capăt sau de făcut alta, aripa de la piciorul
drept mi se fâlfâie dureros, oraşul parcă se mută undeva, drujbele muşcă din
coaja de copac a înserării, bormaşinile infernului dau găuri în cer, încerc
să-mi adun greierii de pa paginile teancului de reviste literare rămase
necitite, mă uit şi uit, într-o insomnie ondulatorie (mioritică - vorba lui Blaga)
F Virgil Diaconu,
în „Aurul şi cenuşa unei zile obişnuite”
notează, în aceste pagini de (probabil) jurnal: „Liviu
Ioan Stoiciu a lansat volumul III din Opera poetică, editat de Editura
Cartea Românească. Un poet care trebuie să fie de top, de vreme ce
editura îi publică gratuit Opera poetică. După cum se vede,
Stoiciu trece de la funcția de procuror al sistemului la aceea de avocat al
lui. De ce? Probabil pentru că între timp poetul a primit din partea Uniunii o
indemnizație «de merit» de 2.700 lei lunar și Premiul
Tudor Arghezi pentru Poezie, înmânat chiar de N. Manolescu. (2016). Și a
mai primit dreptul de a publica oricând în România
literară, revistă care cu câțiva ani mai înainte, când el hărțuia
conducerea Uniunii, îl beștelea și denigra în tot felul.” (SPAŢII CULTURALE, Nr. 58/2018)
F Liviu Ioan Stoiciu: „Pentru a
o lua de la capăt: de ce să te consideri acum/
mai învins decât altădată, ai uitat?/ Facem parte cu toţii din
acelaşi rânjet al is-toriei.”(Acelaşi
rânjet - SINTAGME LITERARE, Nr. 3 - 2018)
F Ctiticul Adrian Dinu Rachieru, invitatul Cafenelei literare, răspunzând unei
întrebări a inter-locutorului (Virgil Diaconu): „Văd că LIS, poetul-cameleon, cum îi zici, a devenit ținta
preferată. Dar mai sunt și alții, lista e bogată. Cazul directorului de i-magine
al USR nu-ți spune nimic? Sunt penibile de-misii morale, mascând interese
precise într-o lume tranzacțională. Intrat în cursa nominalizărilor, poetul-diarist
invocat speră (bănuiesc) că jurații se vor îndu-pleca într-o zi. Dacă vor primi
comanda...” (CAFENEAUA LITERARĂ Nr. 6/184, Mai, 2018)
F Liviu Ioan Stoiciu schimbă şi el, într-un fel, „tonul” (BUCOVINA LITERARĂ, ANUL XXIX, Nr. 3 - 4/ martie –
aprilie, 2018): „Am considerat că Premiile Uniunii Scri-itorilor sunt cele mai importante, de
vreo cinci ani nu mai cred asta (se împart
doar in-dulgențe, sunt autori ajunși la o vârstă care sunt răsplătiți pentru
serviciile aduse Uni-unii Scriitorilor, având funcții în fruntea unei filiale a
Uniunii Scriitorilor sau a unei reviste literare, organizatori de tot felul de
manifestări pe bani publici, cărora li se pre-miază cartea să poată să primească
indemnizația de merit, de exemplu; sau sunt schim-buri de obligații colegiale
ale autorilor cu cei din jurii, prin care se premiază reciproc, în timp;
cărțile rămân în plan secund, autorul contează (...) Sunt scriitori marginalizați,
dacă nu ignorați total de Uniunea Scriitorilor (din păcate, cu prea mulți amatori, să nu spun veleitari), care au
găsit această formulă de supraviețuire în plan literar. Nimic rău, doar că trăim
așa într-o viață literară toxică, conflictuală, plină de frustrări.
Nu mai subliniez, legat de Uniunea Scriitorilor, care
ar fi ajuns la 2.700 de membri, că zece la sută dintre ei sunt activi, prezenți
la manifestări și în reviste lite-rare… Că în rest e numai orgoliu rănit și tristețe.”
(Viaţa literară de la noi tot mai divizată)
F Interviul „Cafenelei”, de care aminteam, îi prilejuieşte criticului sobru
şi valoros, care este Adrian Dinu Rachieru, posibilitatea de a „puncta” câteva adevăruri pitite sub preşul literaturii
actuale: „Dinco-lo de talent și hărnicie (pe suportul devo-țiunii
față de literatură), importantă în criti-că este onestitatea. Or, partizanatul, anga-jând tabere în conflict, vizibil și înainte de
Revoluțiune, copleșitor azi, falsifică ierar-hiile. Și lasă în sarcina
posterității grele mi-siuni recuperatoare, reparatorii. Să fim lu-cizi,
posteritatea are / va avea mereu alte griji... (...) Declinul infrastructurii culturale
se însoţeşte cu proliferarea reţelelor literare virtuale. Mediul online, în
ofensivă, cu-noaşte numeroase iniţiative convergând „încurajării” interacţiunii
poetice. Astfel, ve-chile manifestări (cenacluri, festivaluri) declină,
evenimentele «deschise» (lecturi pu-blice) favorizează lectura «la un click distanţă» (admirabil spus!) provocând aluvionar opinii «sub scutul anonimatului» şi asigurând validarea
virtuală. Comercializarea ima-ginii face ravagii. (...) Ofensiva
noilor veniţi înseamnă şi «lupta cu statuile». Agre-sivitatea/solidarizarea generaţionistă, clasamentele zonale
(încropite de strategi de ca-fenea) şi promovarea zgomotoasă a valorilor «de grup» (literar), cu rol substitutiv, ili-cit, ar cere, spuneam, revigorarea
spiritului critic. Observ că spiritul critic, aparţinând unor voci
autorizate, recunoscute ca atare, a cam amuţit, în timp ce criticismul (pe de o
parte) ori superlativitatea (pe de altă parte) fac ravagii. Încât, inevitabil,
confuzia se înstăpâneşte. Abundă prefeţele comandate, cota literară (a unora) e
umflată nemilos, foiesc critificatorii” (CAFENEAUA LITERARĂ Nr. 6/184, Mai, 2018)
F DIN MINIATURA POETICĂ RUSĂ IV - traducere Leo Butnaru) AYVENGO/ Andrei Stețenko (n. 1971): „Rusia/ seamănă
mojicului/ din baie/ râde/ în același timp rușinându-se” (Superb şi trist,
numai un suflet de slav putea scrie asta)
F Iată
încă trei bijuterii lirice: „Pe fluviu, spre a-i da prestigiu, se buluceşte
ceaţa grea:/ Rămân pe mal şi-mi fac iluzii că poate vei ţâşni din ea!/ Un
lipovean cu barba sură îşi trage barca la edec:/ Până dispare în amonte cu
ochi-n lacrimi îl petrec!// Se va opri către amiază-n cătunul cu un singur
birt:/ L-aş omeni de-aş fi acolo cu două jumătăţi de spirt!/ Dormind, o
lişiţă-i purtată spre anaforu-nvolburat:/ De nu s-ar fi ivit pescarul, azi nu
te-aş fi mai aşteptat!” (Ion Roşioru - De nu s-ar fi ivit pescarul); „ea nu voia să se
uite în oglindă/ îi tunsesem pletele albite/ înțelegeam de ce vrea să se simtă
pregătită/ pentru călătorie/ înțelegeam și resemnarea din ochii ei/ nu
înțelegeam, însă, de ce oglinda îi este dușman./ - hai, uită-te să vezi cum îți
stă/ încercam eu, cu inocența vârstei./ ea întorcea capul, ocolind bucata de
sticlă/ spre fotografiile de pe pe-reți/ căutând cu privirea imaginea ei tânără/
da, acolo nu avea părul alb/ da, acolo era sănătoasă/ dar da, și acolo eram noi
lângă ea./ nu pleci singură, să știi/ vom merge și noi câte puțin cu tine/ un
pic din mine, un pic din sora mea/ un pic din tata, un pic din unchiul/ vor fi
cu tine mereu/ pe drumul fără întoarcere/ din oglindă.” (Silvia-Ioana Sofineti - pregătiri de
călătorie); „am scris mereu/ despre îngeri am scris/ ei despre
mine niciunul/ niciodată și-am zis/ păi bine măi îngerilor/ îngeri îmi sunteți
voi sau diavoli/ apoi mi s-a arătat/ că tot ceea ce scrisesem despre ei/ era de
fapt despre mine/ și-am plâns cu pietre/ fiecare cuvânt scris/ l-am plâns (George
GÎTLAN - tot despre îngeri) - (SPAŢII CULTURALE, Nr. 58/2018)
F Valeria Manta Tăicuțu (Râmnic,
mon amour!) încearcă să descifreze
me-canismele ciudate care, după revoluţie, ne-au făcut să pierdem „trenul” spre
noi înşine: „Gara din Râmnic (...) nu, nu este cea proiectată de Anghel
Saligny, legendele locale mint de zvântă, ca și anumiți oficiali în rapoartele
prin care au obținut niște sume enor-me, acum câțiva ani, pentru o reabilitare
fantomă. Gara lui Saligny au prădat-o vremea, aurolacii și comuniștii. Gara de
acum este un kitsch reîmpodobit, după revoluție (sau ce-o fi fost ea!), cu două
cruci de metal, de-o parte și de alta a bolții cu sticlă colorată imitând
vitraliile din biserici. Pavelele au rămas cele „originale”, dar sparte de când
hăul de pașii călătorilor, de gheața și zăpezile iernii, de ploile tuturor
celorlalte anotim-puri. Asteriala din lemn a peronului se macină lent și trist,
ca și dalele de beton care îmbrăcau cândva platforma dintre linia 2 și linia 3,
singurele funcționale, că linia 1 e năpădită de buruieni și pe ea nu mai circulă
decât cei 15-20 de maidanezi feroviari. Desigur, buruienile cresc peste tot, în
viitor, nici cele trei-patru trenuri care mai opresc în Râmnic nu se vor mai
vedea de răul lor.” (SPAŢII
CULTURALE, Nr. 58/2018)
F Marius Manta prezintă
al-bumul „Arca Noetică”, publicat de
Pa-rohia Ortodoxă Română „Carterul Nou II” - Alba Iulia, unul dintre cele mai
intere-sante monumente arhitecturale ale Orto-doxiei româneşti (Biserica „Sfinţii
muce-nici Brâncoveni şi Sfinţii Ioani” - Bote-zătorul, Teologul, Gură de Aur), impusă
în conştiinţa publicului sub conceptul ar-hitectural de Arcă Noetică. „Reţinem -
scrie Marius Manta - dintre primele con-sideraţii pe cele ale Ieromonahului
Agapie Corbu: «Aşa se face că, privită de afară, biserica (par)e o pasăre
care-şi ia zborul întru înalturi. Ceva mai de aproape, aceeaşi pasăre se arată
ca un potir. Schimbându-ţi iarăşi punctul de privire, potirul ţi se dezvăluie a
fi cruce. când, în sfârşit, intri, simţământul este al ocrotirii pe care o dădea
arca lui Noe în vâltoarea potopului, iar neputinţa de a identifica obârşia
punctuală a luminii, datorită ascunderii ferestrelor, îţi prilejuieşte
pregustarea tainei cetăţii lui Dumnezeu...»” (ATENEU, Anul 55 -Serie Nouă - NR. 585, mai 2018)
F Un Tête-à-tête,
între Nuţa Istrate Gangan (Florida) şi poetul Mihok
Tamas oferă un argument
convingător pentru înţelegerea normalităţii: „Sincer să fiu, mă bucur că, în sfârșit, îmi pune cineva aceste întrebări.
În legătură cu apartenența scriitorilor la o anumită cultură, sunt de părere că
limba în care au ales să scrie reprezintă criteriul primordial. O știm și de la
sociologi, ne luminează și Eliade, care, deși în exil, susținea că româna e
limba în care visează, totodată simțim și noi pe pielea noastră în lumea cosmopolită
de
azi că limba în care îți cultivi reflexele cognitive, alias
gândirea, și în care alegi să te exprimi îți relevă
adevărata apartenență etnică. Sunt născut din
părinți maghiari și, în același timp, mă consider un
fanatic al limbii române, unde e buba?
Tratatul
de la Trianon, Dictatul de la Viena, apoi dominația rusă – de-a lungul
istoriei, Transilvania a depins de asemenea manevre politice în ce privește
minoritățile, care au fost când române, când maghiare. De aceea, consider că
astăzi, Oradea - orașul în care trăiesc - reprezintă o poartă între cele două
culturi, una pe care încă, din păcate, unii n-o știu folosi. (TECUCIUL LITERAR – ARTISTIC - Nr. 48, serie nouă, trim
I 2018)
F Eugen Evu - in
memoriam (1944- 2017) Sub marele gând: „Se scutură-n marele gând/ străvechi nostalgii anonime,/ adânc prin oraşe
mai plâng/ cu frunza cereştile crime.// Alungă-mă, iarăşi, străin/ mă clatin
prin plânsuri tardive/ sub pâlc de miresme-n declin/ şi tulburi ninsori din
Ninive.// Alungă-mă, iarăşi apun/ sorocuri prin sufletul meu,/ pe dealuri
aproape nebun/ se scutură-n basm Dumnezeu.// Puhoaie de zei desfrunziţi/ şi ies
din morminte sobolii/ vai, celor ce mor neiubiţi/ cum cad în genunchi sub
magnolii!// Şi ceru-n fântâni putrezind/ duhneşte a fiară bătrână/ iar orbul,
sub marele gând,/ mă duce, mă duce de mână…” (ALGORITM LITERAR Nr. 23 – 24/ 2018)
F Ioan
Holban prezintă
„Doi poeţi optzecişti”, plecaţi mult
prea vreme în eternitate şi în uitarea noastră cea de toate zilele; Traian T.
Coşovei şi Aurel Dumitraşcu.
Despre primul, criticul ieşean afirmă (Cica-tricea ochiului): „Poemele lui Traian T. Coşovei îşi descoperă rezistenţa şi valoarea
incontestabilă
în ni-velurile unui plan imagistic de o mare forţă persua-sivă:
«Această
toamnă a îngălbenit toţi îndrăgostiţii din parc/ i-a
învins şi i-a alungat./ Bătând, inima mea rupe gâtul
şi braţele statuilor./ Bătând, inima mea a clătinat
copacii şi i-a desfrunzit./ O, lasă-te la pământ,/
lasă-te acoperită de toamnă/ şi părul lasă-ţi-l lung
şi pieptănat de duhuri…/ întinde un pat de frunze
uscate/ pentru inima mea obosită şi de nu ştiu ce
bătălie de la Rovine./ Ah, peste tot bătălii de greci şi
perşi/ de sciţi şi de celţi/ de barbari şi de
migratori…/ îmi las inima să migreze spre pol/ scriu pe ea
aceste cuvinte/ şi o las purtată de curenţii
oceanului până la un ţărm/ unde cel care o va găsi/ va fi
orb/ şi nu va şti s-o citească./ Ca
într-un joc de delfini/ într-un acvariu aerian/ bătaia inimii
mele/ picta pereţii acestei stări de spirit/
cu siluete roşii, neliniştite…» (Starea de
spirit).“
Din „Poezia lui Aurel Dumitraşcu” este
reprodus poemul Întâmplări pri-vilegiate (1977): «E toamnă/
prin lume s-au redeschis universităţile/ caii încep să-şi uite iubirile
camioanele/ transportă murături şi caiete dictando/ ladies and gentlemen/ tata
a murit acum şapte ani - cancer -/ era comunist şi făcuse războiul/ am plâns cu
faţa ascunsă în trenci/ urăsc cimitirele moartea şi sfinţii absurzi/ şi bomba
şi şerpii/ au tre-cut şapte ani…/ iubesc pământul ploaia şi arta/ şi doamnele şi
ţăranii/ s-a gândit mama: Petre ar trebui dezgropat/ bine! a zis primul fiu/ e
un obicei sălbatic! a zis celalalt/ în-cepu să plouă mărunt – anno domini 1970
–/«comuniştii nu putrezesc» şuşoteau ba-bele/ şi s-au fardat şi s-au dus la
biserică/ şi au văzut ţărâna plină de clopote/ raiul la trei metri sub frunze/
babele au băut vin roşu s-au îmbătat/ au mâncat plăcinte/ s-au dus acasă cântând/
mâine e luni! Mi-am zis se însera/ m-am urcat în autobuz călătorii dormeau/«până
la capăt, vă rog!»/ şi parcă rulam pe marginea cerului.» (BUCOVINA LITERARĂ, ANUL XXIX, Nr. 3 - 4 / martie –
aprilie, 2018)
F
Comentând volumul lui Alexandru Matei, Ultimele zile din viaţa
litera-turii (Enorm şi insignifiant în literatura franceză contemporană)
- Ed. Cartea ro-mânească, 2008, Felix Nicolau notează: „Place la Alexandru Matei
dezinvoltura verbului. Felul cum anunţă el tot felul de apocalipse literare, în
care de fapt nu crede. (...) Dacă Patapievici se plânge că în cultura română nu
există decât dialoguri ale surzilor, nimeni neascultând pe nimeni, Alex Matei
semnalează talibanismul, loia-litatea faţă de gaşcă, niciodată abandonată. (...)
Cum am zis, senzaţia mea este că Alexandru Matei dezbate un subiect în care nu
crede. Pentru că noi suntem români, deci în afara crizelor de orice fel. Dar şi
a normalităţilor de orice fel. Şi, în fond, ce i se poate întâmpla literaturii
române mai rău decât ceea ce i se întâmplă în prezent? (ALGORITM
LITERAR Nr. 23 – 24/ 2018)
F Mi-a
rămas gândul într-un poem semnat de Ştefan Bolea: „sunt omul ce
lo-cuiește dincolo de oglindă/ într-un regat fără egali, într-un iad fără draci/
într-un castel fără servitori, un deșert fără/ pustnici, o grădină fără șerpi/ în
pivniță, în cușcă/ ard și țip/ dar nu mă vezi/ te vezi numai pe tine/ rupe-ți
cămașa de forță, isuse și sparge oglinda cu pleoapele” (III) - SINTAGME
LITERARE, Nr. 3 (32/ 2018)
F Mircea Bârsilă (Poezia lui Rodian Drăgoi) scrie
despre colegul său de ge-neraţie: „Poemele de rezistenţă ale lui Rodian Drăgoi,
acele poeme despre realitatea din jurul inimii sale, se împlinesc în regimul modernităţii
asumate așa cum, precaut, o înțelege el, și al evlaviei faţă de ideea de poezie
independentă față de permanentele fluctuații ale concepției despre statutul discursului
liric. Fără îndoială, raportul său cu tradiţionalismul - cel rafinat în alambicurile
autohtone ale expresionismului ,,rural’’ din perioada postbelică - este unul
înnoitor, sub multiple aspecte, încât a-l invinui de învârtire în cercul unei poetici vetuste ar fi, desigur, o eroare.’’- REVISTA ARGEŞ Anul
XVIII (LIII), Nr. 7 (433), Iulie 2018
F Printre picăturile de apă ale ploii, o
lacrimă de cristal: „mama doarme/ mâna ei de mătase doarme/ patul doarme/ numai ploaia îşi
ascute colţii în/ pervazul de oţel al spitalului numărând/ nimeni nu ştie până
la ce cifră/ se pot număra/ respiraţiile unei mame/ îmi aşez capul sub
ghilotina ferestrei/ sperând/ că mi se va rostogoli odată cu/ ultima picătură” (Daniela Sorian - Mama) - SINTAGME LITERARE, Nr. 3 (32/ 2018)
F Ce frumos sună Paul Celan în traducerea lui Adrian Grauenfels !
„Pom de crăciun, ce frunze albe ai în noapte/părul mamei mele și el era
albit/ Aveam o slujbă, mare cât un oraș/ Mama mea cea cu părul alb, nu venea
acasă/ și nu ploua, norii goneau peste noi/ mama plângea pentru orice fleac/
stelele sunt sclipitoare, rotunde/ reci și fără viață/ viața mamei mele a fost
toată de plumb/ ușa casei sale stă ruptă de vremuri” înapoi ea nu se mai
întoarce... (Pomul de crăciun);
„Nimeni nu ne va frământa din nou cu pământ și cu lut,/ nimeni nu va
arunca cuvinte peste praful nostru./ Nimeni./ Lăudați-vă, nu-i nimeni în jur/
Trebuie să vă mulțumim/ chiar vreau o floare de anis/ la întâlnirea cu tine/
Nimic, asta am fost, suntem și rămânem înfloriți:/ Roza neantului/ Trandafirul
nimănui./ cu stil, cu suflet luminos,/ admir apusul lângă far, ravagii de cer,/
o coroană roșie/ iese din cuvântul violet pe care l-am cântat,/ Deasupra și
dedesubtul coloanei vertebrale.” (Psalm) - TECUCIUL LITERAR – ARTISTIC (Nr. 48, serie nouă, trim
I 2018)
Comentarii
Trimiteți un comentariu