Poetul a murit, miliţia supravieţuieşte....
POETUL A MURIT, MILIŢIA SUPRAVIEŢUIEŞTE...
Poeţii lunii august
Modest Morariu (11 august 1929, Cernăuți
- 15 aprilie 1988, Bucuresti) un om de
cultură cum pu-ţini a avut această ţară, s-a născut la 11 august 1929, la
Cernăuţi, provenind dintr-o ilustră familie de inte-lectuali bucovineni, între
care mitropolitul Silvestru Morariu-Andreevici şi fiul acestuia, Vasile Morariu
(coleg şi prieten cu Mihai Eminescu).
Învaţă mai întâi în Cernăuţi, la Liceul
Militar „Ştefan cel Mare”, continuând cursurile medii la Sla-tina, Deva şi
Petroşani.
A absolvit Facultatea de Filologie a
Univer-sităţii bucureştene, secţia limba şi literatura franceză (1954), după
care lucrează la Editura Meridiane,
de-venind, în 1969, redactor-şef, având o contribuţie esenţială în lansarea şi
susţinerea colecţiilor „Biblioteca de artă” şi „Curente şi sinteze”.
Debutează - alături de Cezar Baltag,
Mircea Ivănescu Liviu Călin şi Petre Stoi-ca – în revista „Steaua” condusă de A.
E. Baconsky, publicaţie despre care Mircea Scarlat afirma: (Naşterea nostalgiei – Editura Cartea
Românească, 1984): „fără me-morabila (şi riscanta…) deschidere culturală realizată
de Steaua este greu de ima-ginat impunerea generaţiei lui Nichita
Stănescu şi întreaga resurecţie a liricii ro-mâneşti postbelice.”
La începuturi, „motoarele” aluzive ale poeziei lui Modest Morariu nu erau tu-rate la maximum, scriitorul
exersându-şi „stiloul” în traduceri (Stendhal,
Julien Green, Albert Camus etc.), în eseuri sau în editarea unor volume de
artă.
După debutul editorial în poezie (Povestire cu fantome, 1968) urmează încă două „demersuri lirice”: Spectacolul de pantomimă (1971) şi Ovăzul sălbatic (1974)
Dacă
volumul de debut este dominat de lirica de dra-goste, în Spectacol de pantomimă
apar şi poeme de o subtilă implicare în social (M. Scarlat), disimulate sub
un „prozaism” ironic, cu sensuri neaşteptate: „Vizavi, pe antenă, stă un gugu-ştiuc,/ El şuieră, eu
îi răspund, scaunul
aplaudă şi-mi spune:/ „Ce frumos imiţi tu guguştiucii!”/ şi râdem împreună de
cuvân-tul „guguştiuc”/ care-i foarte amuzant.” (cititorii generaţiei me-le ştiau cine era, pe atunci, guguştiucul
de pe antenă).
Există
o raţiune a inimii numită patriotism în numele căreia se poate muri, dar nu se
poate şi trăi oricum. Precaritatea unei astfel de „istorii” (moderne şi
– vai! – mereu contemporane, dacă
ne gândim chiar şi la ziua de... ieri, 10 august a.c. şi la mitingul
arestat de miliţie) este relevată de fuga omului de sine,
de ceea ce nu este, dar îl obligă societatea să fie (nemaifiind).
Amintind
de fostul canibal din Hive Hoa, care clama pe o plajă pustie: „Gau-guin a murit, nu mai există
niciun om”, în Transsubstanţiere poetul „teleportează” oamenii în
lucruri: „E un adevărat exod de obiecte/ în care oamenii se mută zi de zi/ spre a deveni case,
automobile, bibelouri,/ covoare sau borcane cu murături” – o în-străinare totală, în care nici
măcar cei „săraci cu duhul” nu mai au acces la „împărăţia cerurilor”: „…cei foarte, foarte
săraci/ se prefac în frunze
de dovleac/ şi se autoronţăie melancolici/ pe la colţuri de stradă,/ visând metamorfoze
miraculoase/ până ce vin măturătorii/ şi- i mătură.”
Oboseala
coboară amurgul însângerat pe umerii poetului: „Destul! îmi spun./ Mi-s umerii zdrobiţi de
povara piramidelor/
care-mi slăvesc zilnic înjunghierea./ Des-tul! îmi spun,/ E vremea să- mi plătesc
datoriile către iarbă” (Monolog matinal).
De-a istoria
Un hoţ deghizat în poliţist
urmăreşte un poliţist deghizat în hoţ
având misiunea să demaşte
un hoţ deghizat în poliţist
şi având misiunea să demaşte
un poliţist deghizat în hoţ.
Cu infinite precauţiuni el se strecoară
printre poliţiştii în uniforme de hoţi
care s-au infiltrat printre hoţi
şi pun la cale stârpirea definitivă a hoţilor
care în uniforme de poliţişti
s-au infiltrat printre poliţişti
şi pun la cale stârpirea definitivă a poliţiştilor.
Totul funcţionează impecabil.
Doar câteodată mai survin mici confuzii
Izgonirea din
paradis
Neaşteptat s-a ivit şarpele dintre dune,
şi-a rostogolit între noi
mărul de culoarea amurgului,
şi noi l-am împărţit
cu neîngăduită bucurie.
Umbra de tamarisc se chircea nevăzut,
dar marea încă surâdea
cu dinţi albaştri.
Tăcerea a căzut dintr-o dată,
când marea s-a-ncruntat
în verde veninos,
şi noi ne-am privit înfricoşaţi.
Ne-am îmbrăcat în grabă,
ascunşi în hăţişul ghimpos
de măslini sălbatici.
Şarpele s-a făcut vânt;
se-ncolăcea pe dune
şi arunca în noi cu nisip;
cu gurile pline de nisip
am alergat spre casă,
în timp ce marea ne huiduia din urmă.
Memoria senilă
Stau câteodată de vorbă cu inima mea
cum aş sta la taclale cu un veteran
încrustat de glorioase cicatrice.
Povesteşte-mi, rogu-te, îi spun,
cum ţi-au fost izbânzile la Austerlitz,
la Mărăşeşti, la Verdun?
şi cum ţi-a fost apusul sângeros la Waterloo?
Ea-şi drege vocea,
mută paharul din loc,
se uită fix la mine cu ochii pâcloşi,
după care, stupid, începe să-mi recite
toate frazele gata ticluite
dintr-un plicticos manual de istorie.
Inocenţă
Iacobinii plângeau,
Girondinii plângeau,
plângeau menşeviţii şi cadeţii.
Hitler plângea,
Napoleon plângea,
iar cot la cot cu el
plângea amarnic Machiavel:
Vai! De ce toate astea!?
Nero plângea cu Torquemada,
Iar Ţepeş Vlad cu Asurbanipal
Plângeau şi ei:
Vai! De ce toate astea!?
Ohrana Plângea,
Gestapoul plângea,
Regele-Soare plângea:
Vai! De ce toate astea!?
Un fluviu, o mare, un ocean,
lacrimi de sânge, de foc, de crocodil
scaldă câmpiile lumii.
Baionetele plâng,
archebuzele plâng,
Jean-Paul Sartre plânge:
Vai! De ce toate astea!?
Eu plâng, tu plângi, el plânge,
noi plângem ascuţind cuţite,
cu cuţite între dinţi, în burtă şi-n suflet.
Lacrimi de foc, de crocodil şi de sânge
îneacă buna, blânda noastră Terra care plânge.
Marele Napoleon
Dimineaţa la micul dejun
valeţi-i aduceau lui Napoleon
obişnuitul castron cu grenadieri,
plutind în suc propriu şi înarmaţi până-n dinţi.
Napoleon îi culegea delicat în furculiţă,
îi contempla înduioşat.
„Ce oameni minunaţi sunt grenadierii mei,
şi buni, şi nobili şi viteji,”
gândea şi-i rodea cu ochii înlăcrimaţi, scuipând baionetele.
Iar bunii şi vitejii grenadieri
strigau cu voioşie: „Trăiască Împăratul!”



Comentarii
Trimiteți un comentariu