POEŢI NĂSCUŢI ÎN LUNA AUGUST - Liviu OFILEANU
POEŢI NĂSCUŢI ÎN LUNA
SEPTEMBRIE
La mulţi
ani!
Liviu Ofileanu
(6 septembrie 1972)
Viaţa lui Liviu Ofileanu este o aventură, trăită cu
disperare şi patimă. El a incendiat Biblioteca din Alexandria şi a călătorit,
înfruntând uragane cosmice, în America de
pe hărţile lui Piri Reis. Pentru el, un drum până la colţul străzii poate
ajunge până în altă galaxie şi o clipă poate dura o eternitate.
Biografia lui, cea
tainică, este ascunsă într-o lacrimă din scoica inimii. Ca să o înţelegi,
cititorule, trebuie să cobori, cu toate riscurile şi tristeţile, în abisul de
sub fruntea Poetului.
LM
Cărți publicate:
corigent la fericire (Ed. Emia, Deva, 2003)
instincte canibalice (Ed. A. T. U., Sibiu, 2010)
Atlantic (Ed. InfoArt Media, Sibiu, 2011)
cinderella & alte marșuri funebre (Ed. Armonii culturale, Adjud,
2011)
Moor-Ditch (Ed. Tipo Moldova, Iași, 2013)
plăcuța Ouija (Ed. Brumar,
Timișoara, 2015).
EXCAVATORUL
ÎNTOARCE PĂMÂNTUL ŞI BISERICA
pentru că
ai tăcut ieri, când i-au sfârtecat
pe
apostoli şi astăzi, când fără nici o vină
un
autobuz cu elevi a căzut între stânci,
filosofii
s-au supărat cel mai tare
între
ziua de sâmbătă şi duminică,
pentru
fumul de la pearl harbour ş.a.m.d.
de atâta
amar de vreme trebuie să fi ajuns
în visele
Tale cucuta lui socrate dar
n-ai
răspuns decât prin tornade şi cutremure,
câte un
mic pompei ici-acolo, un fleac
precum
word trade center.
lumea s-a
plictisit de aşteptare… în absenţa
emoţiilor
puternice, foamea de adevăr
descarcă
adrenalina în stare pură:
cargouri
cu heroină pe bază vegetală
şi astea
spulberate de un tsunami din dragoste.
speranţa
ucide oamenii – de vii
le scrie
numele pe crucile-de-mort.
chiar
dacă am sugruma clopotele
să ducem
naţionalismul până în coreea,
xenofobia
în catacombele creştinismului
Omul tot
om rămâne, sofistul
care
încalcă primul ceea ce afirmă.
şi
totuşi, oare cum ar fi arătat ana lu' manole?
–
frumuseţea tipică plaiului, ţăranca trupeşă,
bisericoasă,
o prostănacă atrasă
de mirtul
unei bărbi meditative?
nu i-am
văzut un obraz precum al lunii,
surâsul
plural, aglutinat în bulevardul
revoluţiilor
din '89 şi 2009? surâsul
feciorelnic
care anula veacuri de umilinţă?
dacă
trupurile putrezeau în uitare –
Ana ieşise din zid pruncucidul
e
metafora libertăţii mereu confiscate.
îmbătrânim
şi nu o vedem pe ana
despletită
ana. bombele dau
cu tesla
morţii strat după strat:
icter
negru / ciumă roşie. nimic mă,
nimic.
urmele sunt acolo, ana nicăieri…
FLASH BACK
ochiul
cănit şi mâna frumoasă, dovada
că ai
fost putrezeşte, doamnă. un pic
de
gălăgie şi gata, ieşim înţoliţi
în
perdeaua dantelată – togă de roman
la
second-hand… nu degeaba –
fără
dragostea pură a soţilor, omul
nu ar
avea etalon să compare.
ai văzut
cum în apropierea morţii,
oamenii
caută spovedania? – toţi vor
să spună
ceva, n-au încotro. li se face sete
şi după
un sărut, se agaţă de ghinioane
ca un
cârlig – aşa cum am spus,
şi Eu
cred că o să mor: nu mai consum
alcool,
nu mai fumez, am smuls viaţa
din
braţele păroase ale personajului, neras,
dus-venit
cu pluta, cu poeme noi şi zile lipsă.
navetele
de cafea nu au loc pe rampă,
mi se
zbat tâmplele şi dau din urechi
precum
peştii din laterale – atunci beau apă,
chiar
prea multă apă:
parcă aud
nişte discuţii şi mie nu mi se dă
cuvântul
– oameni neserioşi (!)
atunci
vărs tot: apa din urechi,
apă
fiartă, apa de sub gene,
apă
regală. istoria dezamăgirilor
e destul
de haioasă: când am sărutat-o pe diana
aveam 11
ani şi Ea nouă. de fapt nu era
un sărut,
ci un fel de alipire a buzelor
cu
impresia că suntem oameni mari,
privind
de sus păpuşile şi copacii – animale
de
companie încărcate în maşini de plastic.
în scurt
timp am înşelat-o cu simona
de la
parter – Ea mă pupa pentru fiecare
napolitană.
odată mi-a dat gumă din gura ei –
mirosea a
spirt – apoi mi-a arătat
un
dinte-de-lapte căzut. au urmat zece fete
la care
Dumnezeu nu m-a lăsat să le fac nimic,
şi câteva
la care da. ei bine, pe răbojul acesta,
myra nu
are loc – Ea m-a aşteptat să vin de la
mănăstirea-din-armată,
numai pentru
ochii ei
căprui şi mari cât un capac de sticlă
de bere
am minţit un sobor de preoţi –
n-aveam
încotro.
MAŞINA DE ÎNGHEŢATĂ
de câţiva
ani nu mai ştii cine eşti / ce să faci
şi norii
cern melancolia urâtului
„încremenit
în proiect”.
o zi ca
oricare alta
când
primăvara scoate coarnele de melc
şi
femeile piciorul de schelă în jurul lumii.
mă
trezesc cu radioul la cap: muzică, ştiri,
cutare şi
cutare a dres şi a făcut,
buletinul
meteo şi ultimul atentat din rusia
cu 39 de
morţi. „puteau fi 40, deci
lipseşte
unul” te gândeşti cu un aer de chirurg
şi ridici
pătura de pe consoartă,
mirat şi
fericit că suflul exploziei
nu i-a
mişcat nici un dinte, uite că respiră
şi
pieptul i se umflă, atunci răsuflu uşurat
broboane
de sudoare picură
pe
marginea mesei şi cu blugii răspurtaţi o tai
la
supermarket după asta şi cealaltă,
intru la
librărie să-mi fac un pic de sânge rău
şi ies
din librărie după ce
mi-am
făcut sângele rău,
trec prin
dreptul bisericii ortodoxe
până la
farmacie după încă o tură de
analgezice
pentru coloană, ca să spun
„rugăciunea
inimii” poate aude cineva
dacă aude
cineva, poate nu suntem
singuri
în univers şi la gândul că tata trebuie
să fie
pitulat în boscheţii de lângă drum,
că poartă
chip de alcoolic,
am dat
apă la şoareci în plin centru.
de fapt
îmi amintisem că ieri
l-am
văzut pe un amic ce murise acu’ 7 ani –
remus
putea să bea o sticlă de votcă
direct
din picioare şi până să-i dea bărmăniţa
restul,
El cerea altă sticlă –
l-au
găsit în trenul de simeria-hunedoara
cu inima
explodată, murise
ca în
toate poemele „în drum spre spital”,
şi parcă
l-am văzut preschimbat într-o babă
cu
picioarele răşchirate,
Ea îi
purta geaca roşie cu inscripţia bulldog
şi
buzunarele pline cu ţigări viceroy,
geaca
primită „de la ajutoare olandeze”
şi
bascheţii 44, cei care apăsau pedala de
acceleraţie
a maşinii de îngheţată încât frânele
lăsau
copiii cu temele nefăcute trei cartiere
la rând.
măi-măi, clătinam din cap,
ia uite
câte suferă omul în scurta lui vieţulică
şi
strâmbăciunea icsată zâmbea cu un surâs
senil,
poate credea că vreau să o trec strada
ca un
gentleman – biata femeie, suportă
greutatea
zecilor de bărbaţi ce îi locuiesc soţul,
şi am
ieşit la ţanc din butoi amintindu-mi
că
nevastă-mea face azi 24 sau 26 de ani, tre’
să iau
nişte flori deşi frumuseţea nu contează
„dar în
viaţă trebuie să ne asigurăm spatele”,
îmi zic
liniştit şi trec pe roşu cu florile
de
plastic luate din kaufland: vin la tine iubire
și omul
din dacie a dat din cap ca un prost,
vin acasă
ca să notez în jurnal
că nici
azi n-am făcut nimic memorabil,
am deja o
vârstă şi destule cărţi necitite,
destule
filme nevăzute,
destule
femei… şi mă apucă un plâns
torenţial
până seara târziu,
atunci
capacul toaletei cade
ca o
pecete pe imaginea viselor mele:
all data will be lost all data will
be lost all data will be lost.
PERSPECTIVĂ
când sunt beat văd la intrare o plăcuță
pe care scrie: „aici a trăit și a scris...”.
nu mai e mult, încă o simfonie
a nopții albite de căldura vâscoasă și protectoare.
pe care scrie: „aici a trăit și a scris...”.
nu mai e mult, încă o simfonie
a nopții albite de căldura vâscoasă și protectoare.
toți am căutat un loc mirific,
spălat de respirații ca orașul după ploaie.
acum abia așteptăm să ne-ntoarcem acasă,
unde „soarele negru” arde mai tare ca umbra unei femei.
spălat de respirații ca orașul după ploaie.
acum abia așteptăm să ne-ntoarcem acasă,
unde „soarele negru” arde mai tare ca umbra unei femei.
chiar dacă nu ne plictisim de cântecul privighetorii,
între obsesive partituri chopiniene
pereții camerei se vor desface brusc
pe coama unui deal cu iarbă și trifoi.
între obsesive partituri chopiniene
pereții camerei se vor desface brusc
pe coama unui deal cu iarbă și trifoi.
nici nu mai contează strictul-necesar,
ce crede lumea dacă nu mai întârziem pe aici.
dau luciu vorbei ca unor pantofi de nuntă
și deja mă bântuie ideea-de-lumină.
ce crede lumea dacă nu mai întârziem pe aici.
dau luciu vorbei ca unor pantofi de nuntă
și deja mă bântuie ideea-de-lumină.
no, vezi? parcă și inima bate mai rar,
o geamandură legănată pe umeri ca pe valuri.
îs emoționat - merg pentru prima dată la întâlnire
fără să aduc Eu florile.
o geamandură legănată pe umeri ca pe valuri.
îs emoționat - merg pentru prima dată la întâlnire
fără să aduc Eu florile.
MARBLE
foloseam aceeași lingură și-un singur
castron
la o masă fără scaune, dragă christina.
dormeam pe jos, spate-n spate, lipiți de peretele
viu al celuilalt care se deschidea
la o masă fără scaune, dragă christina.
dormeam pe jos, spate-n spate, lipiți de peretele
viu al celuilalt care se deschidea
în zorii nemiloși odată cu ușa
metroului.
zi de zi am fost ejaculați sub presiune, cusuți
de marginile iluziei pe un grafic cu două axe
dincolo de linia strâmbă a orizontului.
zi de zi am fost ejaculați sub presiune, cusuți
de marginile iluziei pe un grafic cu două axe
dincolo de linia strâmbă a orizontului.
am decăzut iremediabil, mă dezintegrez
copios
la o fabrică de marmură din provincie.
sunt un vegan hrănit cu alge, înconjurat
de babuini, manguste și pitoni pensionați.
la o fabrică de marmură din provincie.
sunt un vegan hrănit cu alge, înconjurat
de babuini, manguste și pitoni pensionați.
încă rezist, limbajul mi-a verticalizat
postura,
cravata strânge mai tare decât coapsele tale
dar n-am pe nimeni să-mi îndrepte gura,
cineva acolo să-mi închidă și mie ochii.
cravata strânge mai tare decât coapsele tale
dar n-am pe nimeni să-mi îndrepte gura,
cineva acolo să-mi închidă și mie ochii.
poate că asta e frumusețea banală a
vieții,
clopoțelul mașinii-de-scris la capătul rândului,
fanta de lumină a cutiei cu pantofi negri.
vibrez pentru tine ca o tobă uitată în ploaie
clopoțelul mașinii-de-scris la capătul rândului,
fanta de lumină a cutiei cu pantofi negri.
vibrez pentru tine ca o tobă uitată în ploaie
THE WOOD
respir fără să mă gândesc la respirație,
inima îmi bate fără acordul meu.
e scrisă în mine o lege
și sunt liber și robit luminii din Ea.
sper în acest fascicul oricât pare de îndepărtat.
am tânjit după confirmarea intuițiilor,
am avut nevoie de ceasuri pierdute observând
pădurea cum își schimbă culorile.
inima îmi bate fără acordul meu.
e scrisă în mine o lege
și sunt liber și robit luminii din Ea.
sper în acest fascicul oricât pare de îndepărtat.
am tânjit după confirmarea intuițiilor,
am avut nevoie de ceasuri pierdute observând
pădurea cum își schimbă culorile.
mă întrebam adesea dacă teama sau
curajul
pot fi induse prin vocabularul unei limbi,
dacă și pădurea are o viață-de-apoi.
totul e sortit să dispară fără urme?
kant credea în „suflete deschise”,
în bucuria însoțitorii oamenilor și logică.
pot fi induse prin vocabularul unei limbi,
dacă și pădurea are o viață-de-apoi.
totul e sortit să dispară fără urme?
kant credea în „suflete deschise”,
în bucuria însoțitorii oamenilor și logică.
nu e greu să înțelegi că locuiești un
miracol.
în pădure, copacii își amestecă frunzele,
ramura moartă se agață în cădere de una vie.
de la „pădurea de simboluri” până dincolo de „tunguska”
un ocean de cenușă ne vălurește memoria,
ceva se stinge în Noi cu fiecare arbore căzut.
în pădure, copacii își amestecă frunzele,
ramura moartă se agață în cădere de una vie.
de la „pădurea de simboluri” până dincolo de „tunguska”
un ocean de cenușă ne vălurește memoria,
ceva se stinge în Noi cu fiecare arbore căzut.
foșnetul paginilor unei cărți
nu amintește circuitul lemnului în natură,
cum omul stă în calea progresului
și trebuie smuls, prelucrat și vândut
pentru a spori bugetul orfelinatelor
și centrelor psihiatrice.
nu oferă secvența însemnării copacilor,
tineri și bătrâni, drepți și încovoiați
așteptând ora prăbușirii în pensie.
nu amintește circuitul lemnului în natură,
cum omul stă în calea progresului
și trebuie smuls, prelucrat și vândut
pentru a spori bugetul orfelinatelor
și centrelor psihiatrice.
nu oferă secvența însemnării copacilor,
tineri și bătrâni, drepți și încovoiați
așteptând ora prăbușirii în pensie.
tufa-de-zmeură
pricepe sensul trandafirilor uscați într-o vază
și scoate de sub frunze gheare de pisică.
până și măgarul dispare în pădure
când se prinde că are numai o viață.
la nord, cineva plantează mesteceni,
la sud, altcineva îi scoate din ring.
în căutarea unei revelații care să le umple
buzunarele,
țapinarii și camionagiii primesc o leafă modică.
e sarcina tarotului să indice vinovații?
pricepe sensul trandafirilor uscați într-o vază
și scoate de sub frunze gheare de pisică.
până și măgarul dispare în pădure
când se prinde că are numai o viață.
la nord, cineva plantează mesteceni,
la sud, altcineva îi scoate din ring.
în căutarea unei revelații care să le umple
buzunarele,
țapinarii și camionagiii primesc o leafă modică.
e sarcina tarotului să indice vinovații?
dacă ești predispus la schimbare,
schimbă-te.
nu poți tăia nodul gordian al divergențelor
cu schița unui zâmbet.
chiar acum, gaterele duduie și cheresteaua
expiază păcate imaginare.
chiar și vorbele astea mă fac să mă simt
ca un îmbrăcat pe o plajă cu nudiști.
când am fugit din pădure
n-am știut că fugim tocmai de acasă, din familie.
picnicul, șezătoarea și drumețiile
sunt firave încercări de a ne aminti paradisul.
nu poți tăia nodul gordian al divergențelor
cu schița unui zâmbet.
chiar acum, gaterele duduie și cheresteaua
expiază păcate imaginare.
chiar și vorbele astea mă fac să mă simt
ca un îmbrăcat pe o plajă cu nudiști.
când am fugit din pădure
n-am știut că fugim tocmai de acasă, din familie.
picnicul, șezătoarea și drumețiile
sunt firave încercări de a ne aminti paradisul.
în pădure ne amintim zâmbetul evei
când a înțeles că va plăti - logica lui kant a eșuat.
în pădure nu există intermediari între semne,
nu sunt confuzii asupra focului,
pădurea se apără de foc sacrificând pionii,
doar sămânța contează.
pretutindeni natura se reface și se întoarce în oraș,
firele de iarbă crescute printre dale
au să-mi acopere ochii.
pădurea îmi repetă vorbele
și acestea capătă o autoritate nebănuită,
simt că am curajul mai puternic decât frica.
poate că sunt deja un copac, unul mic dar acolo,
cu lumina dormind pe coroană.
când a înțeles că va plăti - logica lui kant a eșuat.
în pădure nu există intermediari între semne,
nu sunt confuzii asupra focului,
pădurea se apără de foc sacrificând pionii,
doar sămânța contează.
pretutindeni natura se reface și se întoarce în oraș,
firele de iarbă crescute printre dale
au să-mi acopere ochii.
pădurea îmi repetă vorbele
și acestea capătă o autoritate nebănuită,
simt că am curajul mai puternic decât frica.
poate că sunt deja un copac, unul mic dar acolo,
cu lumina dormind pe coroană.
THE RELIGION
ezitarea în comunicare
e dovada plauzibilă că nu suntem roboți
în ciuda mirosului de ființă străină,
morga lui mersault.
e dovada plauzibilă că nu suntem roboți
în ciuda mirosului de ființă străină,
morga lui mersault.
în plus, există riscul de a muri nebun
în războiul fără învingători
urmat de o pace nelumească.
generațiile au efectuat schimb după schimb,
marmura cu inscripții recente coboară dealul
și lemnul de stejar rezistă la tardive aprecieri
în ceața densă dintre ieri și azi.
în războiul fără învingători
urmat de o pace nelumească.
generațiile au efectuat schimb după schimb,
marmura cu inscripții recente coboară dealul
și lemnul de stejar rezistă la tardive aprecieri
în ceața densă dintre ieri și azi.
oricum, nu te forțează nimeni să rămâi
lucid,
să menții cutumele,
încrengătura miliardelor de „bună-ziua”
cu schimburi de priviri estimative
și acide, inaudibile monologuri.
și cum poate fi bună o zi când pierzi pe cineva?
cum poate fi bună noaptea într-un pat gol?
să menții cutumele,
încrengătura miliardelor de „bună-ziua”
cu schimburi de priviri estimative
și acide, inaudibile monologuri.
și cum poate fi bună o zi când pierzi pe cineva?
cum poate fi bună noaptea într-un pat gol?
cel mai bun lucru e întotdeauna lucrul
pierdut.
spectrul revine
asemenea bumerangului ce a ratat o țintă în mișcare.
nu degeaba spunem:
și aici mi-a bătut inima, și acolo a bătut inima.
rămâne o înșiruire de reflecții
asupra unui surplus de necesități,
fapte de aranjat în ordine cronologică,
un vârtej indescriptibil
stimulând resentimente și nostalgii.
spectrul revine
asemenea bumerangului ce a ratat o țintă în mișcare.
nu degeaba spunem:
și aici mi-a bătut inima, și acolo a bătut inima.
rămâne o înșiruire de reflecții
asupra unui surplus de necesități,
fapte de aranjat în ordine cronologică,
un vârtej indescriptibil
stimulând resentimente și nostalgii.
mă agăț cu disperare de această religie.
întăresc legăturile între pilonii podului,
ridic contragreutăți pentru echilibru.
însă podul se lasă amenințător
doar în partea cu lacrimi.
ce simte deținutul când i se spune
„vizita s-a încheiat, înapoi în celulă”,
sunt numai consecințele unor capricii?
dar o lăuză, mamă pentru câteva minute,
„a venit pe lume fără viață”,
e vorba de o natură defectă?
întăresc legăturile între pilonii podului,
ridic contragreutăți pentru echilibru.
însă podul se lasă amenințător
doar în partea cu lacrimi.
ce simte deținutul când i se spune
„vizita s-a încheiat, înapoi în celulă”,
sunt numai consecințele unor capricii?
dar o lăuză, mamă pentru câteva minute,
„a venit pe lume fără viață”,
e vorba de o natură defectă?
omul nu e unica vietate care presimte,
caii și copacii așteaptă în picioare,
prin durere ființa traduce din Ea însăși.
lumina filtrată
e roșie ca obrazul unei fete înainte de sărut.
înțelesul nu poate fi modificat de un recipient
chiar dacă are o etichetă greșită - vinul e vin,
apa de ploaie, apă de ploaie.
experiența unei găleți cu apă rece
se regăsește într-o semnătură ilizibilă,
e un registru tot mai voluminos
pe care nu apucă să se așeze praful.
caii și copacii așteaptă în picioare,
prin durere ființa traduce din Ea însăși.
lumina filtrată
e roșie ca obrazul unei fete înainte de sărut.
înțelesul nu poate fi modificat de un recipient
chiar dacă are o etichetă greșită - vinul e vin,
apa de ploaie, apă de ploaie.
experiența unei găleți cu apă rece
se regăsește într-o semnătură ilizibilă,
e un registru tot mai voluminos
pe care nu apucă să se așeze praful.
totul e să te agăți de ceva și să
reziști:
de privirea unui copil chemându-ți numele.
de sunetul singular al clopoțelului
anunțând misterul în liturghia catolică.
de cuvintele lui Iisus sau ale lui Buddha,
de firul de păpădie al certitudinilor,
de orice ne-ar aminti lumina ochilor.
Noi am desfăcut firul în patru și ne-am scos ochii
într-o religie de circumstanță,
o religie fără mântuitor, christina.
de privirea unui copil chemându-ți numele.
de sunetul singular al clopoțelului
anunțând misterul în liturghia catolică.
de cuvintele lui Iisus sau ale lui Buddha,
de firul de păpădie al certitudinilor,
de orice ne-ar aminti lumina ochilor.
Noi am desfăcut firul în patru și ne-am scos ochii
într-o religie de circumstanță,
o religie fără mântuitor, christina.
ALIBI
prima și prima oară n-am scris nimic.
aveam șaptesprezece ani și ceva
când am văzut-o la patinoar cum plutea
deasupra mulțimii.
aveam șaptesprezece ani și ceva
când am văzut-o la patinoar cum plutea
deasupra mulțimii.
știam cum arată pe dinafară și pe
dinăuntru
înainte să o fi văzut cum arată,
aveam o colecție revuistică impresionantă,
vederi explicite și dicționare.
minionă, brunetă cu ochii de nuanța cafelei,
Ea plutea singură deasupra mulțimii.
înainte să o fi văzut cum arată,
aveam o colecție revuistică impresionantă,
vederi explicite și dicționare.
minionă, brunetă cu ochii de nuanța cafelei,
Ea plutea singură deasupra mulțimii.
în noaptea aia am avut prima insomnie
adevărată.
mă gândeam la Ea cum se gândea tata la sticlă,
aș fi făcut orice să fie umbra mea.
am luat un stilou și am scris șase pagini,
le-am pus în plic și l-am aruncat la gunoi.
mă gândeam la Ea cum se gândea tata la sticlă,
aș fi făcut orice să fie umbra mea.
am luat un stilou și am scris șase pagini,
le-am pus în plic și l-am aruncat la gunoi.
seară de seară m-am dus la patinoar,
îmi sărea inima din piept, nu alta.
eram gata să întreb din fiecare-n fiecare
„n-ați văzut cumva o fată frumoasă plutind?”.
nopțile erau tot mai scurte
și scrisorile se făcură teanc,
am început să le adun ca să i le arăt
când vom fi amândoi fără dinți.
îmi sărea inima din piept, nu alta.
eram gata să întreb din fiecare-n fiecare
„n-ați văzut cumva o fată frumoasă plutind?”.
nopțile erau tot mai scurte
și scrisorile se făcură teanc,
am început să le adun ca să i le arăt
când vom fi amândoi fără dinți.
și Ea n-a mai apărut niciodată,
cine putea să-i facă vreun rău?
treceam în jurnal scenele de umilință
și imaginam dialoguri puerile.
deși n-am aflat niciodată cine era,
memoria nu a pierdut-o -
să știu pe cine iubesc i-am spus „christina”.
cine putea să-i facă vreun rău?
treceam în jurnal scenele de umilință
și imaginam dialoguri puerile.
deși n-am aflat niciodată cine era,
memoria nu a pierdut-o -
să știu pe cine iubesc i-am spus „christina”.
mă depărtasem de prieteni,
nu doream să împart cu nimeni imaginea ei.
alunecat în depresie,
compensam aglomerând obiecte în jurul meu,
făcusem din absență un sanctuar,
am căutat-o în diversitatea femininului
dar nicio femeie nu aducea cu Ea.
nu doream să împart cu nimeni imaginea ei.
alunecat în depresie,
compensam aglomerând obiecte în jurul meu,
făcusem din absență un sanctuar,
am căutat-o în diversitatea femininului
dar nicio femeie nu aducea cu Ea.
m-am apucat de fumat și de băut
până m-au luat în armată.
când eram în mijlocul pădurii, singur în foișor
și nu îmi vedeam nici mâna,
parcă a lucit în beznă preț de o secundă
sau mai mult, cine poate ști, fața ei surâzătoare.
dormisem cu fruntea pe armă
și cu degetul pe trăgaci.
până m-au luat în armată.
când eram în mijlocul pădurii, singur în foișor
și nu îmi vedeam nici mâna,
parcă a lucit în beznă preț de o secundă
sau mai mult, cine poate ști, fața ei surâzătoare.
dormisem cu fruntea pe armă
și cu degetul pe trăgaci.
apoi m-am căsătorit cu o femeie care-i
seamănă.
când ne luăm temperatura,
încă o văd pe christina plutind deasupra mulțimii,
sfidătoare și intangibilă.
pavese ar putea explica rândurile de mai sus.
sabato a prelungit un pic agonia,
suficient ca juan pablo s-o ucidă pe maria iribarne.
Eu îs timid și n-am atâta orgoliu;
umflu teancul și o aștept la patinoar.
când ne luăm temperatura,
încă o văd pe christina plutind deasupra mulțimii,
sfidătoare și intangibilă.
pavese ar putea explica rândurile de mai sus.
sabato a prelungit un pic agonia,
suficient ca juan pablo s-o ucidă pe maria iribarne.
Eu îs timid și n-am atâta orgoliu;
umflu teancul și o aștept la patinoar.
KAFKA RELOADED
prima zi de sapă o simți câteva zile la
rând,
palmele capătă o crustă cornoasă și te dor.
cineva cultivă pământul și îngroapă morții,
fie că-i soare, ploaie sau vânt.
palmele capătă o crustă cornoasă și te dor.
cineva cultivă pământul și îngroapă morții,
fie că-i soare, ploaie sau vânt.
gândește-te ce ar însemna
o grevă de durată a gunoierilor,
o agricultură minimalistă de apartament.
ai umbla prin gunoaie cu mortul în spate,
te-ai hrăni doar cu pătrunjel.
o grevă de durată a gunoierilor,
o agricultură minimalistă de apartament.
ai umbla prin gunoaie cu mortul în spate,
te-ai hrăni doar cu pătrunjel.
după decenii de întuneric
ne-am dat seama că „lumina e bună”,
a fost făcută înaintea lucrurilor.
sarcina luminii e să dea chip indivizilor
reduși la cifrele sistemului.
terapia prin umilitate nu menține echilibrul,
nu dublează forța, nu camuflează intențiile
în bâjbâiala unei retorici.
ne-am dat seama că „lumina e bună”,
a fost făcută înaintea lucrurilor.
sarcina luminii e să dea chip indivizilor
reduși la cifrele sistemului.
terapia prin umilitate nu menține echilibrul,
nu dublează forța, nu camuflează intențiile
în bâjbâiala unei retorici.
clar, nu există o lume perfectă
dar tabloul ei ne obsedează anii formativi.
aducem singuraticul mac din câmpie
pe reverul ținutei de gală
și pasiunea se stinge înaintea divorțului.
timpul devine dușmanul promisiunii,
platforma trivializării.
orice ar fi, nu ceda,
dacă te controlezi nu poți fi controlat.
dar tabloul ei ne obsedează anii formativi.
aducem singuraticul mac din câmpie
pe reverul ținutei de gală
și pasiunea se stinge înaintea divorțului.
timpul devine dușmanul promisiunii,
platforma trivializării.
orice ar fi, nu ceda,
dacă te controlezi nu poți fi controlat.
golește-ți mintea de reziduuri,
sofisme și îndemnuri demoralizatoare
care te împing pe marginea depresiei.
când absurdul e coloana vertebrală a societății,
fluxul luminii întreține dorința de puritate.
albul interioarelor de spital
e albul care vădește pacea.
negrul nu poate fi alb chiar dacă e susținut
de o majoritate refractară.
sofisme și îndemnuri demoralizatoare
care te împing pe marginea depresiei.
când absurdul e coloana vertebrală a societății,
fluxul luminii întreține dorința de puritate.
albul interioarelor de spital
e albul care vădește pacea.
negrul nu poate fi alb chiar dacă e susținut
de o majoritate refractară.
cine își spală mâinile nu poate zări
lumina,
plasează responsabilitatea pe umerii altora.
gunoiul trebuie dus la pubelă,
pământul trebuie cultivat,
omul trebuie să rămână om.
diogene îl caută de două milenii cu lampa,
El se ascunde în fotografia de grup
a unui miting nazist, singurul care nu aplaudă.
plasează responsabilitatea pe umerii altora.
gunoiul trebuie dus la pubelă,
pământul trebuie cultivat,
omul trebuie să rămână om.
diogene îl caută de două milenii cu lampa,
El se ascunde în fotografia de grup
a unui miting nazist, singurul care nu aplaudă.
strică plasa unui păianjen ca să vezi
rezultatul:
găsește un loc mai bun și o reface.
ceea ce se șoptește la colțuri va exploda în portavoce.
mulțimea nu e un robinet, un întrerupător
sau covorul tău roșu, parlamentarule!
nu toți dormim neîntorși,
nu toți așteptăm un mesia al prazului
să ne pedepsească până-n al șaptelea neam.
deși nu avea mai multe vieți,
jan palach s-a autoincendiat.
moartea este opțiunea
infinit mai bună decât îngenuncherea.
găsește un loc mai bun și o reface.
ceea ce se șoptește la colțuri va exploda în portavoce.
mulțimea nu e un robinet, un întrerupător
sau covorul tău roșu, parlamentarule!
nu toți dormim neîntorși,
nu toți așteptăm un mesia al prazului
să ne pedepsească până-n al șaptelea neam.
deși nu avea mai multe vieți,
jan palach s-a autoincendiat.
moartea este opțiunea
infinit mai bună decât îngenuncherea.
Comentarii
Trimiteți un comentariu