RĂSFOIRI - Revista CONTA
RĂSFOIRI
REVISTA CONTA , Nr.
30/2018
¤ Editorialul semnat de Adrian Alui Gheorghe, invocă CENTENARUL citând două
fragmente din Cartea Neamului: „Doamne,
Dumnezeul nostru, Tu eşti Părintele nostru, Tu ai văzut strâmtorarea părinţilor
noştri şi ai auzit strigarea lor, căci se făcu-seră ei ca floarea în brumă şi plecat
spre pulbere era sufletul lor, şi trupul lor lipit de pământ. Tu ai împlinit cu
noi ceea ce ai făgăduit demult: Sfărâma-voi jugul de pe tine şi voi rupe
legăturile tale, lărgi-voi hotarele tale, aduna-vă-voi dintre popoare şi vă voi
strânge din ţările unde sunteţi împrăştiaţi, restatornici-voi judecătorii tăi
ca mai înainte şi sfetnicii tăi ca la început.” (Rugăciunea Patriarhului Miron Cristea,
rostită la 1 Decembrie 1918 la Alba Iulia); „Să jurăm în fața mormântului acestui
erou național (Ştefan cel Mare - n.n.) că în împrejurările grele vom fi strâns
uniți, având numai un singur gând și o singură simțire: fericirea scumpei
noastre patrii, pentru care suntem gata a face orice sacrificii.” (Regele Ferdinand,
16 mai 1920, la Putna)
Aşadar, sugerează autorul, singurul nostru viitor
este... trecutul: „Aveţi viziunea apocaliptică a dispariţiei complete a
primelor zece mari oraşe din România? Fiindcă (ele) adună la un loc aproximativ cinci milioane de locuitori.
Ei, din 1989 încoace cinci milioane de români au ales să plece din ţară şi să îşi
facă un rost în alte zări. Clasa politică românească a distrus, conformn statisticilor,
din 1989 încoace, cît nu au distrus cele două războaie mondiale plus cutremurul
din 1977: peste 1200 de intreprinderi mari, toate sistemele de irigaţie; din
ţară producătoare de bunuri, am devenit o socie-tate gregară care consumă,
consumă, consumă. La o sută de ani de la Marea Unire, Ro-mânia nu are un proiect
de ţară, nu are un plan de perspectivă pe o perioadă medie sau lungă. Memoria
este dusă în derizoriu. Rănile comunismului au fost acoperite cu indi-ferenţă şi
uitare, asta pentru că trecutul recent a fost „gestionat” chiar de cei care au
produs răul.
Politicienii confundă neamul cu neamurile. Partidele,
indiferent de nuanţa ide-ologică, nu mai slujesc ţara, ci se răfuiesc cu ţara. Sacrificăm
ţara ca să salvăm o clasă politică coruptă, autoimpusă prin minciună şi prin
cacealmaua promisiunilor goale de conţinut, lipsită de elementara conştiinţă a momentului
istoric în care trăim. Persoane care ne decid soarta, prezentul şi viitorul, fac
zilnic dovada imposturii, a lipsei de pro-fesionalism, a inculturii, a lipsei de
educaţie, a relei voinţe. Nici comuniştii, în anii 50, nu au riscat să pună în
funcţii de decizie analfabeţi funcţionali, aşa cum s-au umplut structurile
administrative de la noi. Un prim-ministru incapabil să înţeleagă textul pe
care îl citeşte în spaţiul public este un vis urît.”
Ce-ar spune Caragiale, dacă s-ar afla în „trăsura”
acestei Coane Zoiţica? Pro-babil: La
Centenar, birjar ...!
¤ În cronica dedicată poetului Rodian Drăgoi (Ferestrele cuvintelor),
Niculina Oprea scrie despre „un «caz aparte» în literatura noastră”:
„Sunt aproape 40 de ani de la debutul său editorial,
timp în care autorul a
de-pășit demult perioada deplinei maturități poetice despre care se vorbește
adesea. Con-ținutul bogat în idei și emoțiile pe care le provoacă mijloacele
poetice folosite de autor, mă determină să cred că originalitatea scrierilor
lui Rodian Drăgoi este un semn al unei conștiințe artistice pe care autorul
și-a construit-o în timp și în singurătate fără a per-mite celor de pe margini
să intre în intimitatea lui artistică. Delicatețea scrierii sale, dezvăluie adesea un
senzualism de bună calitate și este numitorul comun al celor mai multe
poeme ... (...) În universul său literar, poetul Rodian Dragoi lasă cale
liberă eului imaginativ întru pregătirea demonstrației că timpul poetului nu
este altceva decât timpul dăruit singurătății lui dincolo de proiecția
existențială.”
![]() |
Foto: LM |
POEME
de Rodian Drăgoi
poetul va pleca
nu puneți mâna pe poet
nu-l atingeți
s-ar putea să vă umpleți de jale
nopțile să vi se umple de ziduri necunoscute
acum au înflorit teii
miroase amețitor a moarte
poetul va pleca în curând
o pasăre mare îi tot dă ocol
desculţ prin zăpadă
desculţ
prin zăpadă
cu o
lumânare aprinsă
în mână
mi-am
căutat toată noaptea
poemul
![]() |
FOTO LM |
citesc la lumina unui fulg de zăpadă
aud cum
se clatină plânsetul plopilor
întunericul
fuge înspăimântat din cetate
şi eu
citesc la lumina unui fulg de zăpadă
mama îmi
scrie
că şi
pământul de-acasă a început să plângă
şi câmpia
e tot o flacără verde
dar unde
vreţi să duceţi urâţenia mea ?
acasă vă
aşteaptă atâta singurătate
ca o capcană de păsări
cântătoare
acum toamna
e o vulpe printre melancolici copaci
și tu eşti tristă ca o capcană
de păsări cântătoare
de o săptămână plouă întruna
și vorbele au putrezit
în mine sunt mormane de frunze vânturate
în părul tău acum e mai răcoare
și iarba
tremură ca o femeie care-a ucis
numai singurătatea stă în fotoliu
şi citeşte ziarele
auzim iar cum mama
îşi îndoaie lacrimile ca pe nişte nuiele
sub pământ tatăl meu a uitat să se radă
întunericul de deasupra casei noastre
întunericul
de deasupra casei noastre se umple de lupi
iubita
mea se ascunde în gutuia de la geam
frumuseţea
ei mă urmăreşte ca o puşcă-ncărcată
şi nici
nu ştiu câtă lumină mai am
vântul începe să clatine drumurile
iarba
încă nu ştie încă nimic despre toamnă
iubita
mea
îmi
lipeşte tristeţea crăpată cu lut
și vădem
cu durere cât de greu tata
îşi
poartă viaţa şi securea pe umăr
deodată
vântul începe să clatine drumurile
în
gloanţe
praful de
puşcă se ascunde de frică
și
secundele dau buzna zgribulite în casă
îmi rog
iubita
să facă
singurătatea mai mică
și mă
gândesc că mâine
cine ştie
ce răni ne vor ajunge din urmă
femeia mea e tare bolnavă
noapte
senină de toamnă
luna
mătură frunzele
căzute în
ogradă
și
singurătatea mă roade
ca un
bocanc de soldat
știu că
acum mama îşi împachetează
plânsul
într-un ziar
și se
gândește cu durere la mine
mi se
face groaznic de somn
femeia
mea e tare bolnavă
intru în
casă încet încet
să nu
trezesc moartea ghemuită
sub
preşul de la intrare
desen
în seara
când am plecat
mi-ai
spus că mă vei păstra
ca pe-o
icoană
a doua zi
mi-ai
desenat chipul pe asfalt
să-l
calce maşinile
tu vei fi...
când voi
muri
tu vei fi
atât de departe
![]() |
Foto LM |
încât nu
vei afla
vei
continua să-mi trimiţi
scrisori
la care
desigur
nu vei
primi răspuns
niciodată
mă vei
blestema
şi vei
continua să trăieşti
mai
departe
un
trandafir îmi povestește
la mine
în cartier e uneori primăvară
o
primăvară atât de mică
încât ar
putea să încapă în cutia poștală
atunci
mugurii vin pe jos printre femei de rouă
și
pădurile intră în casă
pe strada
mea uneori se ajunge în vară
acolo
lumina tolănită în iarbă mai citește o carte
și un
trandafir îmi povestește viața niciodată înmiresmată
a
poetului plecat de curând
undeva în câmpie
trenul
oprit undeva
în câmpie
şi
mecanicul locomotivei
certându-se
cu firul de grâu
ce nu ne
lasă
să trecem
mi-ar trebui încă o viaţă
mi-ar
trebui încă o viaţă
să pot
scrie totul
despre
frumuseţea acestei vieţi
în
spatele meu
moartea
râde în hohote
regele
nostru
tu ești
regele nostru
mi-au zis
te iubim
te slăvim
și ne
este milă de tine
nu voi termina niciodată poemul
acum ştiu
că nu voi termina
niciodată
poemul acesta
şi mi-e
tare milă de el
el însă
nu ştie
şi se
bucură ca un copil
Jonathan Jackson şi
ortodoxia
În prezentarea actorului, cântăreţului şi
scriitorului Jonathan Jackson, Vlad A. Gheorghiu (cel care face şi
traducerea), după ce trece în revistă strălucia carieră acto-riceasă a lui Jackson, dezvăluie un amănunt biografic mai puţin
cunoscut – faptul că: „ a ales calea ortodoxiei, tranziţia lui de la adventism
spre vechea credință trecînd prin România.” ...
„Cum s-a întîmplat
tranziţia mea spre ortodoxie? Ei, bine, în 2007 am fost trimis să turnez un
film în România: The Dark is Rising. Am stat acolo cam trei luni şi jumătate. Am
avut un rol important, interesant este însă că la montaj personajul inter-pretat
de mine a fost tăiat. Dar cred că am fost trimis acolo pentru un alt motiv… (…)
Primul lucru pe care l-am făcut cînd am ajuns în România a fost să vizităm o
biserică ortodoxă, iar cînd am ieşit am fost jefuiţi de niste ţigani. A fost un
fel ciudat de Bun venit, însă
România e o ţară superbă. (…) Ortodoxia e cel mai frumos lucru pe care îl poţi
trăi. Este casa perfectă, o binecuvîntare şi o transcendenţă. O comunitate cu Dumnezeu
şi cu sfinţii săi, o experienţă mistică pe care nu o poţi spune în cuvinte.
Este biserica istorică”.
Mult mai grăitoare însă,
despre miracolul perceperii divinităţii sunt cele scrise de Jonathan Jackson în volumul The Book of Silence and the Subconcious Awe, în pregătire la Editura„Doxologia”.
20.
Tu, cel care ai fost aici de la începutul zilelor,
trimite-mi lumina cea de toate zilele în corpul ce adăpostește ochii
aceștia păcătoși. Îngeri ai Milei, protejați-mi con-știința de la
stricăciune. Nu mai sunt stâne, doar orașe acum. Nu mai sunt păstori,
doar performeri, care se ascund sub machiaj și haine în sperența
gloriei nebănuite. Unde es-te intimitatea care duce la viață? Unde este
mărturia actului sacru? Unde sunt săbiile tăcerii și scuturile de onoare
ascunse în inima omului? Cântecele părinților nu mai sunt de mult. Și
arta de a naşte se pierde odată cu vremea. Hoții au furat limba și
contor-sionează cuvintele după bunul plac. Sufletul meu suferă în
continuare când vede cum generația mea orbește încetul cu încetul. Și
oasele ascunse sub piele mă dor - gândurile mi se transformă în pietre semiprețioase.
Ești acolo tu, odihnindu-te după un ocean de durere și dor?
21.
Ochii însângerați se holbează în așteptare. Plămânii
ciuruiți sunt plini de do-rință. Sufletul meu e ca nebunul care a profețit potopul. Vine,
nesăbuiților! Vine! Nu fiți proști și ignoranţi! Uitați-vă sus - uitați-vă la
cer! Vrea să vă curețe! Vrea să vă vin-dece de tot.
Eu sunt noroiul. Eu sunt mizeria care trebuie
curățată. Eu sunt cel pe care
porumbelul se lasă când vrea să fie în siguranță. Am nevoie de acel
porumbel, de Po-rumbelul Sacru! Am nevoie de ascensiune - am nevoie de eliberare
- de leacul cerului. Am nevoie de revelație - a gândului, a cuvântului, a
imaginilor mentale. AM nevoie de dialog și meditație, un moment de respiro - de
zămislire. Greutatea dragostei mă pre-sează către pământ. Ca și cum un fel de gravitație divină intră în atmosferă. A fost un vis - ba nu, o viziune - chiar mai
mult de atât, a fost cu totul real. Chiar s-a întâmplat în istorie, atunci când
timpul se strângea în jurul nostru. Corpul meu a fost pus la pământ în poziție
fetală, plângând și abundând de bucurie! Am văzut nenorocirile. Am văzut
sângele. Am simțit greutatea covârșitoare a iubirii. Nimeni nu putea să
reziste. Toți ge-nunchii trosneau. Era secretul Universului, vărsându-și
dragostea nemărginită.
24.
Pământul ar fi trebuit să se oprească unde Părintele
Zosima a murit și să ascul-te. El ne-a spus despre Icoană. Nu prin cuvinte, ci
prin revelație. Era un imn rus: o lu-mină din est. Nu este cu adevărat un
progres, doar o scară antică a ascensiunii Divine. Cine mai crede acum în demonii
din umbră? Voi dormi pe pietre ca nepotul lui Abra-ham.
27.
Cum de m-am poticnit în brațele a ceva așa frumos?
Lumânările tale luminează străzile cu puterea stelelor roșiatice
noaptea. Cum aș putea să nu văd asta? Picturile ta-le erau așa simple că
m-au speriat. Când mă uit la ele e ca și cum m-aș uita în sufletul altei
lumi. Cum oare de te-am găsit pe tine, o, tu Minune Cerească?
Frumuseștea ta nu e de pe lumea asta și totuși, unde
mă uit, tot pe tine te văd. Tu ai gustat moartea și frică de ea nu îți
mai este. Rugăciunile tale sunt plantate în ță-râna lumii ăsteia și cresc
fără oprire.
Te-am căutat ca un copil. Mă trezesc dimineața doar ca să mă rog ție. Te do-ream mai mult decât mi-aş fi dorit un colț
de pâine fiind înfometat. Cum se poate ca frumusețea ta să transceadă dorința?
Lumina devenise esență și lacrimile de dor mi-au umplut din abundență
făptura. Nimic nu oprea acele valuri. Eram în prezența Bisericii Eterne.
Cum am ajuns aici? Mesajul a murit când teologii au
încetat să mai fie poeți. Clopotele bisericilor nu mai băteau cu puterea divină. Ei au știut exact,
după un calcul perfect, când avea să vie moartea minunii. Ei chiar s-au bucurat
la vederea trupului neînsuflețit. „Este ori una, ori cealaltă”, spuneau ei,
îngenunchind în fața vițelului de aur al dualității. Minunea aparține
pruncilor, copiilor și Sfinților. Plictiseala este o boa-lă a Apusului -
oboseala, un imn secular.
Nu este nimic mai fermecător, mai plin de evlavie și
înfricoșător în același timp, cum e a privi Omul care vorbeşte ca și cum ar fi
fost un Dumnezeu, care a scăpat de diavoli, a mers pe apă, a suferit cu
dragoste în suflet și la final a înfrânt moartea mu-rind. Văd și nu concep un
fel de final al misterului de aici. Dumnezeu s-a născut într-o peșteră - explică-mi
această poezie mie. Lumina a fost văzută plângând în toată goli-ciunea ei. Ce
poți face din toate astea? Prea multe gânduri și niciodată destule amintiri.
Comentarii
Trimiteți un comentariu