RĂSFOIRI - Revista CONTA


RĂSFOIRI

REVISTA CONTA , Nr. 30/2018



¤ Editorialul semnat de Adrian Alui Gheorghe, invocă CENTENARUL citând două fragmente din Cartea Neamului:  „Doamne, Dumnezeul nostru, Tu eşti Părintele nostru, Tu ai văzut strâmtorarea părinţilor noştri şi ai auzit strigarea lor, căci se făcu-seră ei ca floarea în brumă şi plecat spre pulbere era sufletul lor, şi trupul lor lipit de pământ. Tu ai împlinit cu noi ceea ce ai făgăduit demult: Sfărâma-voi jugul de pe tine şi voi rupe legăturile tale, lărgi-voi hotarele tale, aduna-vă-voi dintre popoare şi vă voi strânge din ţările unde sunteţi împrăştiaţi, restatornici-voi judecătorii tăi ca mai înainte şi sfetnicii tăi ca la început.”  (Rugăciunea Patriarhului Miron Cristea, rostită la 1 Decembrie 1918 la Alba Iulia); „Să jurăm în fața mormântului acestui erou național (Ştefan cel Mare - n.n.) că în împrejurările grele vom fi strâns uniți, având numai un singur gând și o singură simțire: fericirea scumpei noastre patrii, pentru care suntem gata a face orice sacrificii.” (Regele Ferdinand, 16 mai 1920, la Putna)
Aşadar, sugerează autorul, singurul nostru viitor este... trecutul: „Aveţi viziunea apocaliptică a dispariţiei complete a primelor zece mari oraşe din România? Fiindcă (ele)  adună la un loc aproximativ cinci milioane de locuitori. Ei, din 1989 încoace cinci milioane de români au ales să plece din ţară şi să îşi facă un rost în alte zări. Clasa politică românească a distrus, conformn statisticilor, din 1989 încoace, cît nu au distrus cele două războaie mondiale plus cutremurul din 1977: peste 1200 de intreprinderi mari, toate sistemele de irigaţie; din ţară producătoare de bunuri, am devenit o socie-tate gregară care consumă, consumă, consumă. La o sută de ani de la Marea Unire, Ro-mânia nu are un proiect de ţară, nu are un plan de perspectivă pe o perioadă medie sau lungă. Memoria este dusă în derizoriu. Rănile comunismului au fost acoperite cu indi-ferenţă şi uitare, asta pentru că trecutul recent a fost „gestionat” chiar de cei care au produs răul.
Politicienii confundă neamul cu neamurile. Partidele, indiferent de nuanţa ide-ologică, nu mai slujesc ţara, ci se răfuiesc cu ţara. Sacrificăm ţara ca să salvăm o clasă politică coruptă, autoimpusă prin minciună şi prin cacealmaua promisiunilor goale de conţinut, lipsită de elementara conştiinţă a momentului istoric în care trăim. Persoane care ne decid soarta, prezentul şi viitorul, fac zilnic dovada imposturii, a lipsei de pro-fesionalism, a inculturii, a lipsei de educaţie, a relei voinţe. Nici comuniştii, în anii 50, nu au riscat să pună în funcţii de decizie analfabeţi funcţionali, aşa cum s-au umplut structurile administrative de la noi. Un prim-ministru incapabil să înţeleagă textul pe care îl citeşte în spaţiul public este un vis urît.”
Ce-ar spune Caragiale, dacă s-ar afla în „trăsura” acestei Coane Zoiţica? Pro-babil: La Centenar, birjar ...!

¤ În cronica dedicată poetului Rodian Drăgoi (Ferestrele cuvintelor), Niculina Oprea scrie despre „un «caz aparte» în literatura noastră”:
„Sunt aproape 40 de ani de la debutul său editorial, timp în care autorul a de-pășit demult perioada deplinei maturități poetice despre care se vorbește adesea. Con-ținutul bogat în idei și emoțiile pe care le provoacă mijloacele poetice folosite de autor, mă determină să cred că originalitatea scrierilor lui Rodian Drăgoi este un semn al unei conștiințe artistice pe care autorul și-a construit-o în timp și în singurătate fără a per-mite celor de pe margini să intre în intimitatea lui artistică. Delicatețea scrierii sale, dezvăluie adesea un senzualism de bună calitate și este numitorul comun al celor mai multe poeme ... (...) În universul său literar, poetul Rodian Dragoi lasă cale liberă eului imaginativ întru pregătirea demonstrației că timpul poetului nu este altceva decât timpul dăruit singurătății lui dincolo de proiecția existențială.”

Foto: LM
POEME
de Rodian Drăgoi


poetul va pleca

nu puneți mâna pe poet
nu-l atingeți
s-ar putea să vă umpleți de jale
nopțile să vi se umple de ziduri necunoscute
acum au înflorit teii
miroase amețitor a moarte
poetul va pleca în curând
o pasăre mare îi tot dă ocol


desculţ prin zăpadă

desculţ prin zăpadă
cu o lumânare aprinsă
în mână
mi-am căutat toată noaptea
poemul

FOTO LM
citesc la lumina unui fulg de zăpadă

aud cum se clatină plânsetul plopilor
întunericul fuge înspăimântat din cetate
şi eu citesc la lumina unui fulg de zăpadă
mama îmi scrie
că şi pământul de-acasă a început să plângă
şi câmpia e tot o flacără verde
dar unde vreţi să duceţi urâţenia mea ?
acasă vă aşteaptă atâta singurătate


ca o capcană de păsări cântătoare

acum toamna
e o vulpe printre melancolici copaci
și tu eşti tristă ca o capcană
de păsări cântătoare
de o săptămână plouă întruna
și vorbele au putrezit
în mine sunt mormane de frunze vânturate
în părul tău acum e mai răcoare
și iarba
tremură ca o femeie care-a ucis
numai singurătatea stă în fotoliu
şi citeşte ziarele
auzim iar cum mama
îşi îndoaie lacrimile ca pe nişte nuiele
sub pământ tatăl meu a uitat să se radă


întunericul de deasupra casei noastre

întunericul de deasupra casei noastre se umple de lupi
iubita mea se ascunde în gutuia de la geam
frumuseţea ei mă urmăreşte ca o puşcă-ncărcată
şi nici nu ştiu câtă lumină mai am


vântul începe să clatine drumurile
 
FotoLM
iarba încă nu ştie încă nimic despre toamnă
iubita mea
îmi lipeşte tristeţea crăpată cu lut
și vădem cu durere cât de greu tata
îşi poartă viaţa şi securea pe umăr
deodată vântul începe să clatine drumurile
în gloanţe
praful de puşcă se ascunde de frică
și secundele dau buzna zgribulite în casă
îmi rog iubita
să facă singurătatea mai mică
și mă gândesc că mâine
cine ştie ce răni ne vor ajunge din urmă


femeia mea e tare bolnavă

noapte senină de toamnă
luna mătură frunzele
căzute în ogradă
și singurătatea mă roade
ca un bocanc de soldat
știu că acum mama îşi împachetează
plânsul într-un ziar
și se gândește cu durere la mine
mi se face groaznic de somn
femeia mea e tare bolnavă
intru în casă încet încet
să nu trezesc moartea ghemuită
sub preşul de la intrare


desen

în seara când am plecat
mi-ai spus că mă vei păstra
ca pe-o icoană
a doua zi
mi-ai desenat chipul pe asfalt
să-l calce maşinile


tu vei fi...

când voi muri
tu vei fi atât de departe
Foto LM
încât nu vei afla
vei continua să-mi trimiţi
scrisori
la care desigur
nu vei primi răspuns
niciodată
mă vei blestema
şi vei continua să trăieşti
mai departe
un trandafir îmi povestește
la mine în cartier e uneori primăvară
o primăvară atât de mică
încât ar putea să încapă  în cutia poștală
atunci mugurii vin pe jos printre femei de rouă
și pădurile intră în casă
pe strada mea uneori se ajunge în vară
acolo lumina tolănită în iarbă mai citește o carte
și un trandafir îmi povestește viața niciodată înmiresmată
a poetului plecat de curând


undeva în câmpie

trenul oprit undeva
în câmpie
şi mecanicul locomotivei
certându-se cu firul de grâu
ce nu ne lasă
să trecem


mi-ar trebui încă o viaţă

mi-ar trebui încă o viaţă
să pot scrie totul
despre frumuseţea acestei vieţi
în spatele meu
moartea râde în hohote
regele nostru
tu ești regele nostru
mi-au zis
te iubim
te slăvim
și ne este milă de tine


nu voi termina niciodată poemul

acum ştiu că nu voi termina
niciodată poemul acesta
şi mi-e tare milă de el
el însă nu ştie
şi se bucură ca un copil



Jonathan Jackson şi ortodoxia


În prezentarea actorului, cântăreţului şi scriitorului Jonathan Jackson, Vlad A. Gheorghiu (cel care face şi traducerea), după ce trece în revistă strălucia carieră acto-riceasă a lui  Jackson, dezvăluie un amănunt biografic mai puţin cunoscut – faptul că: „ a ales calea ortodoxiei, tranziţia lui de la adventism spre vechea credință trecînd prin România.” ...
Cum s-a întîmplat tranziţia mea spre ortodoxie? Ei, bine, în 2007 am fost trimis să turnez un film în România: The Dark is Rising. Am stat acolo cam trei luni şi jumătate. Am avut un rol important, interesant este însă că la montaj personajul inter-pretat de mine a fost tăiat. Dar cred că am fost trimis acolo pentru un alt motiv… (…) Primul lucru pe care l-am făcut cînd am ajuns în România a fost să vizităm o biserică ortodoxă, iar cînd am ieşit am fost jefuiţi de niste ţigani. A fost un fel ciudat de Bun venit, însă România e o ţară superbă. (…) Ortodoxia e cel mai frumos lucru pe care îl poţi trăi. Este casa perfectă, o binecuvîntare şi o transcendenţă. O comunitate cu Dumnezeu şi cu sfinţii săi, o experienţă mistică pe care nu o poţi spune în cuvinte. Este biserica istorică”.
Mult mai grăitoare însă, despre miracolul perceperii divinităţii sunt cele scrise  de Jonathan Jackson  în volumul The Book of Silence and the Subconcious Awe, în pregătire la Editura„Doxologia”.

20.
Tu, cel care ai fost aici de la începutul zilelor, trimite-mi lumina cea de toate zilele în corpul ce adăpostește ochii aceștia păcătoși. Îngeri ai Milei, protejați-mi con-știința de la stricăciune. Nu mai sunt stâne, doar orașe acum. Nu mai sunt păstori, doar performeri, care se ascund sub machiaj și haine în sperența gloriei nebănuite. Unde es-te intimitatea care duce la viață? Unde este mărturia actului sacru? Unde sunt săbiile tăcerii și scuturile de onoare ascunse în inima omului? Cântecele părinților nu mai sunt de mult. Și arta de a naşte se pierde odată cu vremea. Hoții au furat limba și contor-sionează cuvintele după bunul plac. Sufletul meu suferă în continuare când vede cum generația mea orbește încetul cu încetul. Și oasele ascunse sub piele mă dor - gândurile mi se transformă în pietre semiprețioase. Ești acolo tu, odihnindu-te după un ocean de durere și dor?

21.
Ochii însângerați se holbează în așteptare. Plămânii ciuruiți sunt plini de do-rință. Sufletul meu e ca nebunul care a profețit potopul. Vine, nesăbuiților! Vine! Nu fiți proști și ignoranţi! Uitați-vă sus - uitați-vă la cer! Vrea să vă curețe! Vrea să vă vin-dece de tot.
Eu sunt noroiul. Eu sunt mizeria care trebuie curățată. Eu sunt cel pe care
porumbelul se lasă când vrea să fie în siguranță. Am nevoie de acel porumbel, de Po-rumbelul Sacru! Am nevoie de ascensiune - am nevoie de eliberare - de leacul cerului. Am nevoie de revelație - a gândului, a cuvântului, a imaginilor mentale. AM nevoie de dialog și meditație, un moment de respiro - de zămislire. Greutatea dragostei mă pre-sează către pământ. Ca și cum un fel de gravitație divină intră în atmosferă. A fost un vis - ba nu, o viziune - chiar mai mult de atât, a fost cu totul real. Chiar s-a întâmplat în istorie, atunci când timpul se strângea în jurul nostru. Corpul meu a fost pus la pământ în poziție fetală, plângând și abundând de bucurie! Am văzut nenorocirile. Am văzut sângele. Am simțit greutatea covârșitoare a iubirii. Nimeni nu putea să reziste. Toți ge-nunchii trosneau. Era secretul Universului, vărsându-și dragostea nemărginită.
24.
Pământul ar fi trebuit să se oprească unde Părintele Zosima a murit și să ascul-te. El ne-a spus despre Icoană. Nu prin cuvinte, ci prin revelație. Era un imn rus: o lu-mină din est. Nu este cu adevărat un progres, doar o scară antică a ascensiunii Divine. Cine mai crede acum în demonii din umbră? Voi dormi pe pietre ca nepotul lui Abra-ham.
27.
Cum de m-am poticnit în brațele a ceva așa frumos? Lumânările tale luminează străzile cu puterea stelelor roșiatice noaptea. Cum aș putea să nu văd asta? Picturile ta-le erau așa simple că m-au speriat. Când mă uit la ele e ca și cum m-aș uita în sufletul altei lumi. Cum oare de te-am găsit pe tine, o, tu Minune Cerească?
Frumuseștea ta nu e de pe lumea asta și totuși, unde mă uit, tot pe tine te văd. Tu ai gustat moartea și frică de ea nu îți mai este. Rugăciunile tale sunt plantate în ță-râna lumii ăsteia și cresc fără oprire.
Te-am căutat ca un copil. Mă trezesc dimineața doar ca să mă rog ție. Te do-ream mai mult decât mi-aş fi dorit un colț de pâine fiind înfometat. Cum se poate ca frumusețea ta să transceadă dorința? Lumina devenise esență și lacrimile de dor mi-au umplut din abundență făptura. Nimic nu oprea acele valuri. Eram în prezența Bisericii Eterne.
Cum am ajuns aici? Mesajul a murit când teologii au încetat să mai fie poeți. Clopotele bisericilor nu mai băteau cu puterea divină. Ei au știut exact, după un calcul perfect, când avea să vie moartea minunii. Ei chiar s-au bucurat la vederea trupului neînsuflețit. „Este ori una, ori cealaltă”, spuneau ei, îngenunchind în fața vițelului de aur al dualității. Minunea aparține pruncilor, copiilor și Sfinților. Plictiseala este o boa-lă a Apusului - oboseala, un imn secular.
Nu este nimic mai fermecător, mai plin de evlavie și înfricoșător în același timp, cum e a privi Omul care vorbeşte ca și cum ar fi fost un Dumnezeu, care a scăpat de diavoli, a mers pe apă, a suferit cu dragoste în suflet și la final a înfrânt moartea mu-rind. Văd și nu concep un fel de final al misterului de aici. Dumnezeu s-a născut într-o peșteră - explică-mi această poezie mie. Lumina a fost văzută plângând în toată goli-ciunea ei. Ce poți face din toate astea? Prea multe gânduri și niciodată destule amintiri.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

CELE MAI FRUMOASE POEZII DE TOAMNĂ