ŞAIZECI ŞI ŞAPTE
În
prag de vârstă
67 de poezii – 67 de fotografii
de Lucian Mănăilescu
1. Gând de toamnă
La
fel şi eu
ca
frunza care cade
m-agăţ
cu disperare
de
văzduh.
2. Ziua de naştere
E ziua mea de naştere şi încă nu m-am născut!
Cineva dansează în semiobscuritate,
printre mobile vechi şi tristeţi,
după serenisima melodie a ploii,
altcineva povesteşte despre singurătatea
cu prieteni, trăită în bodegile
melancolirei mahmure, altcineva
cere de băut o otravă mai tare ca viaţa….
E ziua mea de naştere şi de aceea vă spun:
ascultaţi ce melodioase bătăi de aripi se aud
între umerii delicaţi ai morţii!
Doamne,
ce frumoşi sunt
rechinii
recifului tău,
cum
plutesc ei
în
sensul curentului
care
îi poartă
spre
Raiul Pirania
spre
plajele caraibe!
Înotăm
într-o libertate
cu
fălci puternice,
profesorul
de socialism ştiinţific
îşi
scoate pălăria şi ne salută…
4.
Mă înnoptez
Ce
mai mormânt mi-ai fost, mamă!
Ce
durere de a nu mă naşte
decât
în vis, decât în lacrimile ploii...
Acum
e târziu, e ieri de o veşnicie
şi
eu mă înnoptez deja şi mi se face
seară
şi muţenia vine să-mi lege buricul...
moaşa
mea, muţenia.
5.
Basm
În
Valea Plângerii ne jucam de-a îngerii.
Eu
şi tu când eram şi când nu,
dinspre
poveste nu mai aveam
nici
o veste nici un zbor,
dar
pe vremea aceea se copilărea anapoda de uşor.
Verdele
era amar, târziul hoinar, amiezile
înebuneau
prin toate livezile
din
care furam pe înserat
umbra
merelor cu gustul rotat
şi
umblam desculţi şi tehui ca nişte ai nimănui –
hăt,
departe, până într-o carte
unde
se afla mincinoasa tinereţe fără bătrâneţe
şi
viaţă fără moarte…
6.
În autobuz cu Eugenio Montale
Privim
tăcuţi pe fereastră peisajul
cu
Bărăganul defrişat de tăcere, cu câte
au
fost şi mai ales nu au fost în acest
Levant
exilat la marginea cerului.
Lângă
noi un copil, un mic şoarece mov,
ronţăie
seminţe de floarea soarelui;
cojile
lor scuipate printre dinţi sunt asemenea
cuvintelor
rostite, rămase fără miez…
O,
da, îmi amintesc: „Nimic nu răscumpără
plânsul
copilului/ căruia îi scapă balonul printre case”.
Şi
totuşi, micul şoarece mov moţăie cu capul
pe
umbra inimii; lui nu i se întâmplă nimic
din
pustiul dens al poeziei.
Nici
satelor înşirate în procesiune leneşă
nu
li se întâmplă nimic – strigătul gregar
şi-a
pierdut anotimpurile, mierla şi-a sugrumat cântecul,
benzi
lungi, desenate, de asfalt, aleargă năuce
de
la un capăt la celălalt al lumii…
Spaţiul
îngust dintre absenţele noastre
se
umple de cojile cuvintelor.
7. Tăcerea
Copilăria
mea a plecat azi la cerşit:
– Doamne, zic, dă-mi mie fluturele
florii de măr, vreau şi eu să mă zbor!
– Bine, zice blând Cel de Sus,
tu să fii viermele orbecăind
în miezul dulce de apus! ...
Era Duminică şi vrabia lui Dumnezeu
avea guşa plină.
– Draga mea, înnoptata mea - am zis -
dă-mi mie noaptea din părul tău,
să pot să mă dorm în vis!
– Bine, mi-a răspuns fata-vrabie,
uite vântul uitării, uite tăcerea din Paradis!
Sufletul mi-era plin de bube dulci:
– Tată şi mamă, mă rugam,
cumpăraţi-mi şi mie, din bâlci,
măcar o acadea, măcar un cal de mare!
Mama şi tata râdeau:
– Copile, e timpul să mergi la culcare!
8. Crailâc
Şi să ieşim în urbe, crailâc împotmolit,
să fie încă toamnă şi-n turn să bată ora,
să dăm prin idealuri, din când în când, cu flit
şi să visăm nostalgici domniţe de Angora…
Să ne dedăm la foşnet de pulpe nibelunge,
Să înoptăm în filme cu Chaplin şi Astair
Şi-n zori, când întristarea aruncă-n noi cu frunze,
De la parterul vieţii să ne-aruncăm în cer.
9. Viaţa în direct
Îmi aprind viaţa ţigară de la ţigară,
învăţ hărţi cu hârtoape, oceane,
marile fluvii de muzică neagră şi
munţii nebuniei aurifere şi
Te iubesc Maria! ploaia îşi lipeşte
sânii de geam, televiziunea celestă
îmi transmite viaţa în direct, mă încurc
printre miracole şi veşti proaste,
escaladez zidurile iadului şi cred
că frica e o şansă, ca şi speranţa,
patefonul se învârte în gol,
singurătatea mea prinde muşte…
10. Fotografie utopică
Vremea când bravam poveşti de dragoste
aproape inexistente, de parcă între
un paradis şi altul ar fi circulat
podurile rulante ale infernului
şi lumea era o provincie cu ovaţii
şi hârtoape şi buletine de ştiri,
cu ziduri ale aparenţei în spatele cărora
se difuza muzică rock, sânge rock,
iubire şi singurătate cu Elvis şi Ringo,
vremea când, bolnavi de foşnetul
de lenjerie intimă al poeziei,
printre cărţi, iluzii şi mahalale
exersându-şi viitorul la acordeon,
beam fericiţi vinul negru al nopţii.
11. Zăpadă spulberată
Mai ştii, iubita mea, să-mi fi mireasmă
cum eu îţi sunt de-a pururi ţie ram?
Mai ştii zăpezile de flori şi fluturi
pe care eu ţi le ningeam la geam?
Mai ştii să-mi spui, cum îmi spuneai odată,
când nu aveam din lume alte veşti,
că eu îţi sunt zăpada spulberată
de viscolul cu care mă iubeşti?...
12. Ofrandă
Au fost ploi,
au fost vânturi şi nori,
au fost minciuni şi iubiri
cu buze amare.
Când mi-am adus
aminte de suflet
şi l-am cerut înapoi,
un zeu costeliv
mi-a aruncat la picioare
o pasăre moartă.
13. Sărbătoare străină
Noapte,
visători anonimi înhămaţi
la umbra sclipitoare a gloriei
şi uneori
mari focuri de artificii
invocând o sărbătoare străină...
Trec păsări prin apa
ameninţătoare a văzduhului...
Din întuneric maimuţa
galbenă a toamnei
aruncă în mine cu frunze!
Mi-am îmbrăcat aripile strâmte de duminică,
apa sfâşiată de păstrăvi am vârât-o într-o lacrimă,
am îndesat munţii prin buzunare şi ghiozdanul
l-am umplut cu urşi şi căprioare, apoi am zis:
„Săru’mâna, mamă şi tată, eu plec să învăţ
cititul şi socotitul şi muritul”…
Prin văzduhul spart al satului se vedea infinitul.
15. Simfonie neterminată
Cineva se apleacă din loja întunericului,
cineva mă priveşte complice,
cineva decupează un cerc de lumină
în atmosfera de gală a singurătăţii.
Oh, şi simfonia asta neterminată,
inima mea, asurzită de aplauzele morţii!
16. Băncile din Paradis
Săru’ mâna. Doamnă! Dintr-un vis,
Toamna-n gânduri îşi adună norii,
Stăm în băncile din Paradis,
Şi prin clasa noastră trec cocorii...
Clopoţelul sună a târziu,
Şi-n abecedarul de tăcere,
Literele amintirii scriu
Şovăielnic: „Ana are mere!”
Străluceşte roua-n răsărit,
Aprinzând lumina din gutui,
Săru’mâna Doamnă! Am venit,
Să repet, pe viaţă, clasa întâi...
17. Vreme filmelor ruseşti
cu nemţi de recuzită şi eroi cu stea în frunte
striviţi sub şenile de ceaţă, cu tineri înecaţi
în marea de spice a Studiourilor Sahia,
despre care scriau ziarele
băgate pe sub uşa realităţii.
Pe atunci la mine în sat oamenii trăiau în şoaptă
iar cireşii bunicului, înscrişi la CAP,
se lepădau, ca de satana, de floare…
Ce-mi păsa totuşi, eu umblam după cuci
salutând voios umbra miliţianului
care bântuia prin sat precum Iisus pe valuri.
Pe urmă iar venea caravana cinematografică
sau duba securităţii şi iar răpăiau
gloanţele oarbe în tăcerea conspirativă
şi în jocul meu de copil
îndopat cu bomboane sticloase.
18.
Străinul
În
fiecare dimineaţă un străin
se
trezeşte în locul meu,
îmi
probează amintirile
în
oglindă, soarbe din zaţul amar
al
zilei de ieri, apoi plictisit
îmi
înşfacă umbra şi iese,
dracu’
ştie unde,
trântind
uşa...
19.
Îmi iubesc patria
Îmi
vine să urlu că nu pot să nu-mi iubesc patria!
Cu
silicoanele ei amăgitoare legănându-se tandru
pe
buzele neantului, cu şobolanii din canalele revoluţiei trucate,
cu
ghişeele din spatele cărora o mână nevăzută
împarte
certificate de eroism şi adeverinţe lipicioase,
cu
oamenii ei politici deversaţi din patru în patru ani
prin
cartiere mărginaşe şi cătune, unde inundaţiile
vin
mult mai des, cu ţăranii ei înrăiţi de mireasma pământului
care
le fuge iar de sub tălpi, cu toate astea
şi
cu multe altele, trăite în grabă şi cu lehamite.
Da,
îmi iubesc patria!
Mă
înduioşează până la lacrimi grija ei
pentru
câinii comunitari, stâlciţi sub lumina
de
stricnină a farurilor nopţii, sterilizaţi ca să nască
o
rasă mioritică, mult mai rezistentă la vicisitudinile
libertăţii
(şi noi am fost comunitari şi încă
ne
mai domină reflexele lui Pavlov, încă mai salivăm
ascultând
discursurile preşedinţilor săraci şi cinstiţi
sau
foşnetul de lenjerie intimă al poeziei)
„Mă,
câine!...” îi spun celui mai bun prieten al meu
şi
el se gudură şi mă face să cred că fericirea există.
Dumnezeu,
ca şi patria, este iubire...
Aşadar,
domnilor şi doamnelor, îmi iubesc patria,
aşa
cum îşi iubeşte ologul piciorul lipsă,
cu
patima celui care refuză să plece
dintre
apele ei mereu revărsate şi tulburi!
O iubesc
pentru că i-am trăit până la ultima fibră
indiferenţa
şi spaima, sărăcia şi zvonurile,
pentru
că în cârciumile ei am băut
potire
de lacrimi şi pe străzile ei
am
admirat umbra viitorului ce refuză să vină...
Pentru
mine patria aceasta, de la capătul lumii,
crucificată
pe toate punctele cardinale,
este
singura americă posibilă, singura şansă,
unica
iubire, pe care nici măcar speranţa
nu
o mai poate ucide...
Venea
Sfântul Gheorghe
pe
calul lui zgâlţâit de nori
şi
în valea dintre atunci şi acum
îi
ieşea în cale balaurul,
cel
cu şapte capete – al lumii.
Sfântul
era obosit şi bătrân
(de
ce s-ar fi înspăimântat?)
şi
a trecut mai departe ca şi când
drumul
ar fi fost pustiu…
Despre
această strălucită victorie
s-a
scris foarte mult, după aceea…
Balaurul
cu şapte capete – al lumii,
citeşte
şi moare de râs.
21.
Atlantida
Atlantida
adolescenţei noastre
s-a
scufundat în ceața paradisului proletar.
Au
fost zile și ani văruiți cu linişte,
într-un
liceu în care zborul era pedepsit
mai
rău decât fumatul sau prostia…
Citeam
enorm pe atunci şi cuvintele
inundau
oceanele pacifice
dintre
ruşi şi americani.
Citeam
sub un vişin spânzurat de cer,
şi
vedeam cum istoria e ciugulită de vrăbii…
Acum
mai aud numai
comentariile
lor gureşe la adresa eternităţii.
22.
Moby Dik
E
seara singurătăţii disperate
pentru
care pleacă marinarii în larg,
uitându-şi
viaţa cine ştie pe unde...
–
O, Ahab, şi pe tine te sperie monstrul alb al fricii?
Nu-i
aşa că vom vâna împreună
serenisime
schisme şi umbre?
–
Ehehei, pezevenghilor, ehehei...
Am
fost cândva până la marginea lumii, am fost...
Repede
a trecut harponul pe lângă
cocoaşa
timpului, repede s-au umplut mările
de
recifuri străvezii şi de arhiducese...
Ehehei,
pezevenghilor, iat-o pe cea mai bârfită
dintre
toate, pe Moby Dyk, care ne molfăie între gingii!
23.
Umbra
Se
aud paşi...
Cineva
disperat sau singur
trebuie
să apară
pe
coridorul oglinzilor...
Aştept
încordat să spun
„Bună
ziua!“ sau „Încotro?“,
să
schimbăm o vorbă
şi
chiar atunci umbra mea
trece
pe lângă mine
fără
să mă privească.
24.
E-mail
Acum,
când aproape te-am uitat,
cum
uită pietrele care rămân trecerea apei,
cred
că nu mai contează prea mult
pe
care ţărm stau, visându-te.
Oricum,
e bine să ai amintiri...
O
să developez sentimentul ăsta
şi
ţi-l trimit prin e-mail;
dacă
nu mâine luni,
dacă
nu din viaţa asta din alta...
Draga
mea dragă,
fii
atentă când treci Atlanticul
şi
strada, pentru că şi pe acolo
se
circulă fără milă
şi
mai ales nu-ţi face griji:
mi-a
rămas destulă singurătate
ca
să te pot iubi
până
la celălalt capăt al lumii.
25. Cucii
Stăteam cu sufletul în nuc
foarte amar şi singur cuc…
În vremea-n care mă iubeai
eu am plecat râzând din rai
şi fluierând a depărtări
umblam hai-hui printre culori
sau înoptam în aşternut
sub arşiţa unui sărut…
Şi-acuma suntem doi năuci
căzând, ca nucile, din nuci.
26. Hristoşii nimănui
Chiar şi azi, când nu mai sunt zăpezi,
vin ţărani cu ele să ne-îmbete,
doar în ochii lor mai poţi să vezi
toată sarea mărilor de sete.
Şi prin târg îi simţi ai nimănui,
pipăindu-şi banii ca pe moaşte,
când tristeţea are ochi căprui
în umile sărbători de paşte.
Cine-s ei? S-au sufocat sub măşti
şi-au venit să-şi târguiască gerul;
au venit bătrâni, bolnavi şi proşti
în oraşul mort să-şi vândă cerul.
Iar când foamea-I molfăie-n gingii
şi-ospătarii le arată nota,
pleacă înspre zările pustii
şi se-ntorc acasă, pe Golgota.
27. Ultimul măr
Lincşi culorilor au prins toamna
în ghearele lor foşnitoare, zarea
s-a povârnit
peste păduri, vrăbiile
stau la taifas, în livadă,
cu pomii zdrenţăroşi şi nebuni…
Toate sunt ca la începutul lumii,
timpul s-a oprit în alt an,
tata stă culcat
în iarba înaltă
aşteptând să apună ultimul măr ionatan
28. Transplant
Transplantaţi-mi un suflet
de fluture, o floare - ceva,
nu mă lăsaţi între atâtea
imensităţi şi roţi dinţate
numai cu biata mea inimă!
29. Darul zeilor
De pe colinele verii zei bârfitori
ascultă cântecul de greier, ascuns
în mâna făcută pumn a copilului.
E un copil ciudat acesta, care rostogoleşte
cercul bucuriilor mărunte! – spun zeii...
E un copil fără noimă! – mai spun,
aruncându-i în praf
o jucărie stricată!
30. Uitarea prin gard
Mă uit la istorie prin gard;
trec unii pe uliţă cu un război mondial
şi fac atâta gălăgie şi mor atât
de inutil şi caraghios.
Vin albii şi roşii iar oamenii
se prefac că sunt fericiţi,
până le explodează liniştea în faţă
pulverizându-i printre mausolee şi spaime.
Pe urmă trece un convoi mortuar...
Doamne, azi îl înmormântează
pe tatăl meu Lazăr
şi pe mine au uitat să mă cheme...
Mă uit la istorie prin gard...
mare lucru uitarea!
31. Cuvintele
(Soţiei mele)
Nu am alte cuvinte, numai pe acestea
neajutorate şi singure
numai pe aceste, reduse la tăcere…
Rostirea lor, cea adevărată,
m-a înzăpezii în ochii tăi negri
şi strigători la cer, necuvântat-o…
Cum se spune: „Te iubesc!”
în limba noastră moartă?
Oare cum se mai spune?
32. Prin liniştea de piatră
Hai pune-mi lesa, sufletu-mi de câine
Să-mbătrânească-n viscol, sunt veacuri până mâine
Şi-avem atâta vreme, şi-atât de mult albastru,
Hai, leagă-mă cu lanţul de cel mai palid astru.
S-aud cum trece moartea prin mine milostivă,
Să mi se facă sete de-o tine primitivă...
Hai să fugim departe prin liniştea de piatră,
Şi s-auzim, în urmă, zăpezile cum latră.
33. Pe râu, printre nuferi
În zadar ai sugrumat gâtul de lebădă
al singurătăţii răscolind prin oglinzi
după chipul tău palid.
Zadarnic sub tragice măşti
ţi-ai ascuns iubirea, la fel cum
a fost inutil şi jocul tău
cu păpuşile de cârpă şi nebunia...
Ai îmbătrânit Ofelia, de mult
ai îmbătrânit,
plutind pe râu, printre nuferi...
34. Cântecul cucuvelei
Se face primăvară, se face târziu,
inima mea cântă şi se risipeşte,
inima mea te caută şi te uită
în depărtări neguroase...
Încă mai cântă imima mea!
Trec umbre pe drumurile de odinioară,
şi Dumnezeu e un copil
care aleargă
desculţ prin livezile verii...
O, ce duios cântă inima mea!
Încă mai cântă...
Urmele tale s-au spulberat în nisip,
dar inima mea e plină de greieri şi cântă...
Ca o cucuvea în ruinele nopţii
inima mea cântă!
35. Cocorul
Pe tata l-a luat înserarea cu lopata
şi l-a făcut negură şi ploaie şi vânt
de n-a mai încăput pe pământ.
- Tată, întreb nucul bătrân şi amar,
unde ai ascuns zilele din calendar
şi de ce în casa noastră cântă cucii
şi-n grădină mărul ionatan
îşi face semnul crucii?
El tace foşnind ca un cocor
prin cerul asurzitor şi pustiu
şi dintr-o dată se face
departe şi foarte târziu
36. Nu mai râzi
cu noi, Anuţa
Spun că te-au adus acasă, dar nu…
Lada aia de lemn e plină cu pământ de flori,
cu pietre de râu, cu foşnete din alchimia
aberantă a vieţii…
Nu mai râzi cu noi, Anuţa, cum râdeai
la Paris, fumând aerul nobiliar
din grădinile Versailles-ului
şi spunând: „Uite ce kitsch şi la ăştia,
câtă Grecie falsificată şi ce cocleală
sub perucile Ludovicilor!”
Ai uitat nopţile noastre de pomină
când ne adunam în jurul focului
şi tu râdeai, Anuţa, râdeai cu ochii de jar
mai tare decât lătra căţelul pământului,
mai tare decât ţipa întunericul
sfâşiat de colţii de argint ai stelelor…
Acum nu mai râzi cu noi, Anuţa!
Acum cade o ploaie repede de vară,
picăturile de lumină se scurg în pământ şi
în curtea casei tale mesele şi scaunele sunt goale
iar pe sârma de rufe o batistă uitată
flutură către zările oarbe.
37. Poveste
Desculţă
e vremea şi mirarea celor
o
mie şi una de nopţi visează
în
lumina palidă încă o zi şi încă
o
poveste.
Shahryar
priveşte îngândurat
cum
capul Şeherezadei
îmbătrâneşte
sub tăişul de aur
al
lunii.
38. Fetiţa cu
chibrituri
De parcă străzile oraşului s-ar fi
mutat în cer, lumea freamătă
într-o mulţime de culori
sclipitoare, păpuşile râd şi copiii
îmbătrânesc fericiţi în vitrine,
sunt spectacole de gală şi o mie
şi una de salturi mortale
escavând întunericul, oamenii
aplaudă
şi reflectoarele se sting
iar într-un colţ
al arenei, îmbrăcată în
rochia
de mireasă a ploii,
copilăria
aprinde chibrituri…
39. Fereastra Overton
dracul s-a suit pe cochilia lui Dumnezeu
şi nechează şi ţine discursuri
despre fenomenul Tunguska şi despre
premoniţiile lui Putin, lumea se distrează
şi râde de se omoară, urmează un nou film
de desene animate, cu Donald şi Trump,
istoria s-a mutat la mansardă şi priveşte
de sus cum e spânzurat iarăşi Villon,
sunt zvonuri că în curând vor
avea aceiaşi soartă consumatorii de absint
Van Gogh şi Rimbaud şi Lewis Caroll
cel ce a călătorit fraudulos în ţara minunilor,
şi înrăitul vicios al libertăţii Garcia Lorca.
În sfârşit Sfânta Inchiziţi va face dreptate,
Torquemada şi Albă ca Zăpada pândesc
muzeele şi bibliotecile, Ludwig cel surd
trece pe stradă strigând: E linişte! E pace!...
În urma lui se aprind felinarele .
*
O libertate gonflabilă, un rictus
împodobit cu ghirlande survolează istoria,
oameni şi nori şi confetii, doar o mie de leghe
sub mări mai avem până în insula copilăriei,
acolo unde se dau marile premii ale
anonimatului - domnişoară dansaţi! şi
nu răspunde nimeni - a murit Gheorghe Istrate,
staţi liniştiţi, va fi şi el anunţat pe ecranele TV,
după manelele de rigoare şi codurile
multicolore ale ploii! - şi nebunii vor umbla
cu fotografia ninsorilor în buzunarul de la piept
şi vor fi fericiţi până la adânci bătrâneţi!
După care se vor retransmite în direct
revoluţiile, călăii vor plânge povestind
despre victime, fii ticăloşilor vor deveni
judecătorii ticăloşiei, iar
Occidentul, blândul
şi bunul punct cardinal, o să ne aplaude
cu tandreţe şi indiferenţă...
*
În pauza publicitară: prezervative şi gay,
luxul unor zile de sticlă, călătorii în Tahiti, miracole,
gări şi cutremure, deasupra lumii se închide marea fereatră
urmează feeria zilei de
mâine cu peronul pe parte stângă.
40. Foşnet alb
Ascultând foşnetul alb al
ninsorilor
lui Bob Dylan, înţelegând
disperarea lui tragică de a avea totul
când nu are decât o chitară şi un cântec,
mi se pare totuşi nemeritat Nobelul lui
pentru literatură,, un fel de a-l lega iarăşi la ochii
pe un oarecare Garcia
Lorca
în faţa plutonului de execuţie…
Desigur, iubesc simplitatea de telenovelă
a inimii, gerul pitoresc al mahalalelor
şi toate revoltele, chiar şi aşa, îndopate
cu glorie, dolari şi bune intenţii.
Dar am văzut mulţi poeţi murind
în braţele suferinţei, această amantă
nebună, după care s-au dus până
la celălalt capăt al lumii, acolo unde
fericirea e un ţărm de ocean, nu un premiu...
41. Asteroidul B-612
Doamnei
Luminiţa Petru
Moto:
„Toţi oamenii mari au fost cândva copii”
(Antoine
de Saint-Exupéry)
Fără
sfârşit pare deşertul acesta!
Nisipul
se scurge printre degetele vântului
şi
încăpăţânarea cactuşilor
se
propteşte de trunchiul soarelui orb...
Singura
margine e cea a nopţii.
singurul
loc de odihnă lătratul şacalilor
în
faţă foşnesc valurile mării de piatră
iar
în urmă se scufundă un loc numit acasă...
Dar
locul acele e tare demult şi tare departe!
Îl
ştie doar şarpele galben...
42. Oraşul de gheaţă
Insula
Honshu e un fel de Tiatanic, care
scufundă,
noapte
de noapte, oraşul Tokyo, în valurile
pacifice.
Undeva,
acolo, Nabuyuki Tsujii, un tânăr autist şi orb,
îşi
improvizează viaţa într-un univers paralel
cântând
la un pian care are toate clapele negre.
El
cântă şi, pe deasupra lui, pe cerul de sare
al
Japoniei, trec păsări nebune
şi
un tsunami de aplauze cutremură
geamurile
metropolei şi despre fericire
nu
mai vorbesc decât tonomatele muţeniei.
Pe
o stradă pustie şi plină de oameni
de
la marginea lumii, ucraineanul Estas Tonne
îşi
acordează chitara, el cântă ca şi cum
ar
trage cu mitraliera, el cântă ca şi cum ar muri,
în
timp ce, pe lângă el, trece un carusel
al
grabei, cu adolescenţi şi îngeri,
şi
păpuşi Matrioşca, şi linii de tramvai ruginite…
El
cântă oriunde, pentru că nu mai are patrie,
nici
în cer, nici în iad, şi cântecul lui
se
înfăşoară, ca un şarpe constrictor,
în
jurul realităţii fragile.
17
ianuarie 2007, ora 751: o dimineaţă străvezie
îşi
risipeşte paşii în staţia de metrou „L'enfant Plaza”
din
Washington, D.C.. Printre reclame
multicolore
şi
umbre, un necunscut cântă la vioara lui Stradivarius,
dar
nimeni nu realizează că Dumnezeu
se
află acolo şi că se numeşte Joshua Bell.
Din
când în când câte un trecător surd
se
opreşte şi aruncă, cu milă şi
indiferenţă,
câţiva
cenţi în tocul trist al viorii şi timpul
se
fărămiţează şi un bilet la spectacolul
celebrului
violonist, de la Kennedy Center,
costă
200 de dolari şi el a câştigat, într-o oră,
abia
32, insuficient ca să se poată vedea pe sine
pe
eşafodul de ovaţii al serii…
Martie
2017: o primăvară cu cearcăne
împodobeşte
oraşul de gheaţă Harmin,
turiştii
au plecat de mult şi sub zidurile
transparente
ale palatelor închipuirii
un
adolescent acompaniază vântul cu
fluierul
lui hulusî, până i se topesc buzele,
până
când zeii se gîrbovesc de lumină
până
când un câine de pripas i se opreşte
la
picioarele, privindu-l în ochi omeneşte.
43.
Poveste despre Hernando
În
taverna din port cineva povesteşte
despre
Hernando: „Era un lup de mare
pe
cinste! În fiecare noapte îşi incendia
corăbiile,
ca să rămână singur în mijlocul mării.
Un
lup de mare pe cinste: când a ajuns
la
ţărm, o lacrimă i-a tăiat obrazul
lăsându-i
o rană urâtă…
44. Înţelepciune
Ulise a străbătut
toate mările din ochii femeilor,
a învins în toate războaiele
cu sine însuşi,
dresându-şi câinele să-l recunoască
oriunde s-ar duce…
E o minciună
că s-a întors în Itacha!
45.
De-a pititelea
Prietenii
mei cu bube dulci
poate
mă caută şi acum
când
stau pitit în scorbura
altui
timp aşteptând să tacă
mirarea
gureşă a vrăbiilor
şi
să o zbugheasc printre nori.
46.
De-a mânzul
Mai
păstrez în memorie sandalele
mele
făcute de unchiul Ion
din
curelele unui ham vechi,
le
lustruia până la fericire.
Într-o
zi, când ea spăla rufe şi nori,
aplecată
în oglinda iazului morii,
eu,
mânz sălbatic, neînvăţat
cu
hamul ce-mi împiedica
picioarele,
le-am scos pe rând
şi
le-am aruncat în şuvoiul
repede
al apei.
Ca
nişte peşti morţi, cu burţile în sus,
pluteau
încălţările pe apa sâmbetei
până
nu le-am mai văzut,
până
am auzit-o pe mama plângând...
Acum
nimeni nu mai spală rufele
norilor,
iazul a obosit şi
s-a
scurs sub pământul
şi
doar sandalele mele
pierdute
prin lumea
se
mai aud uneori nechezând.
47. Infima, infinita distanţă
Înainte de big bang sufletul tău
era la o distanţă infimă
de centrul galaxiei.
Iar tu erai atât de frumoasă încât
tăcerea ta plutind peste ape
a spart carapacea universului.
Legăturile cuantice
au devenit, după o secundă,
duios de nesfârşite...
De atunci, de câte ori te privesc,
centrul galaxiei se cutremură.
48. Seara era o zgâtie
Înainte de a pleca la muncile vieţii
tata stătea de vorbă cu soarele
în streaşina dimineţii.
Îşi povesteau, ca oamenii simpli,
despre florile caişilor care
au nins prea repede anul ăsta,
despre povârnişul cerului
că numeni n-a mai reparat
drumul, după inundaţii,
despre tăcerea molcomă
care curgea pe iazul morii
şi despre alte nimicuri
pierdute prin iarbă.
Eu îi pândeam de la geam şi
nici nu se pierdeau bine
printre nori, că o zbugheam
la dudul din grădină, să ne
jucăm de-a toate păsările zboară
Dudul râdea şi mă mâzgălea
cu roşu pe buze, apoi mă lua
de umeri şi mă ridica în văzduh,
sus, tot mai sus,
până aproape nu se mai vedeau
casele mărunte ale satului.
Când se întorcea tata,
seara era o zgâtie de copil
cu genunchii zdreliţi.
49. De bostan, de floarea soarelui
Stadioane-n delir, strigăte improvizând
emoţia şi fantezia şi imprevizibilul
asediat de nervozitatea conchistadorilor
noului secol, tăcerea se aude tot mai tare
în vacamul fisurat al tribunelor,
fotbal minut cu minut, sinucideri
şi mizerie şi lux şi cutremure,
cifre uluitoare, viaţă minut cu minut,
soarele se rostogoleşte printre nori
şi spectatorii aplaudă ronţăind
cojile de seminţe ale fericirii.
Bronzul statuilor cocleşte şi gloria
se prelinge în lacrimi verzi
pe obrazul istoriei, lumea grăbită
trece pe coclaurii zilei de mâine,
ziduri de afişe multicolore
trasează noile districte ale libertăţii,
fiecare piaţă publică e o singurătate
cu un milion de ferestre, americanii
cred că fericire a fost inventată
la Hollywood, şi că luna se
rostogoleşte
sub paşii lui Armstrong...
Desigur, asta nu schimbă aproape nimic
din existenţa umanităţii,
pentru că universul nu are amintiri
decât atunci când înfloreşte
magnolia.
51. Pământ de flori
Un pământ cu palmele crăpate,
un pământ jertifindu-se-n culori,
un pământ de mamă şi de tată,
un pământ trudit: pământ de
flori!
Un pământ desculţ, cu ochi albaştri,
un pământ de patimi şi candori,
un pământ de cer şi de miresme,
un pământ vândut: pământ de
flori!
52.
Recif
Doamne,
ce frumoşi sunt
rechinii
recifului tău,
cum
plutesc ei
în
sensul curentului
care
îi poartă
spre
Raiul Pirania
spre
plajele caraibe!
Înotăm
într-o libertate
cu
fălci puternice,
profesorul
de socialism ştiinţific
îşi
scoate pălăria şi ne salută…
53. Nopţi şi ani
Doamnei prof. dr. Lidia Vianu
Au fost nopţi şi ani,
au fost cărţi arse pe rug
şi drumuri în deşert, ţărmuri
de mare şi amintiri
pe care n-am avut timp să le trăim.
Copiii ne-au murit în războaie
care nu erau ale lor,
au fost cetăţi cu ziduri de fum
şi promisiuni, mereu
promisiuni glorioase şi poveşti
despre vârsta de aur…
Dar noi, vă întreb, noi când am trăit?
O galaxie gigantică, sau tot universul
nu pot îndura atâta durere
câtă poate îndura un suflet,
un biet suflet de om
răstignit între stele.
Uitaţi-vă la picăturile de rouă,
la păsările trădate de aripi,
priviţi bine în jur: sunt bâlciuri,
catedrale, oraşe-n în ruină şi
vânturi nestatornice…
De aceea vă mai întreb,
cu gura amară de cuvinte,
când rătăcim îndurând frigul şi iubirea:
Noi când am trăit ?
În care secol, în care secundă?
54. Soldăţeii de
plumb
Un copilul se joacă
cu sfere şi cuburi...
În memoria lui o istorie netrăită
fisurează vitraliile inocenţei
şi umbrele îmbătrânesc pe
coridoare oarbe...
Dar mâine va veni Moş Crăciun,
cu sacul doldora de haşiş în spate,
şi copilul va fi fericit:
„Merry Christmas!”, „Happy New Year!” -
vor aclama soldăţeii de plumb...
– Bine v-am găsit, dragii Moşului!
Spuneţi frumos poezia şi
duceţi-vă la culcare printre nori!
55. Noapte cu
lună
Copilul cu părul albastru stă rezemat de lună
şi visează. Peste umbra lui trece şopârla ursitei,
dar el nu-i aude foşnetul, el culege cireşe amare
pentru buzele fetei de chihlimbar. Marea Thetys
leagănă norii pe cer, timpul se scaldă în timp,
copilul cu părul albastru întinde o mână
spre jucăriile zeilor şi cochilii de răşină
se preling sub pleoapele altui mileniu.
În aşteptările lui vinovate, printre cetăţi
şi ziduri străvechi, copilul cu părul albastru
îşi desenează linii în palmă: „Uită-te
şi tu, orbule, uită-te cum se topesc toate astea
într-un fulg de zăpadă... Aici e o cumpănă, dincolo
o zodie mincinoasă, vămuită de întâmplări!”...
E noapte demult, e prea multă noapte…
Copilului cu părul albastru îi cade luna din piept.
56. Cântec de
leagăn
Ce roşii sunt macii din inima mea!
Roşii ca asfinţitul, roşii ca tăcerea,
roşii ca ochii păsărilor ce migrează
în cârduri spre continentele din cer…
O mare nestatornică mă sărută pe buze,
doar atât mi-a rămas, o mare în flăcări
legănând amintirea fiului meu:
– Nani, nani, moarte! Nu plânge!
Aleargă prin somn, joacă-te de-a tristeţea,
şi de-a păsările… Nani-nani!...
57. Aproape zeu
Erai frumos şi aproape zeu, Alexandre,
în noaptea în care te-ai născut
din flăcările templului Afroditei din Efes.
Eu, Hephaestion, te-am înfăşat
în lumina ispititoare a oglinzilor de bronz,
şi te-am urmat, împreună cu cohortele nebune,
fără să bănuim câtă depărtare poate strivi
falanga, în disperarea ei strălucitoare.
Scepticismul grecilor inventa arhipelaguri
scufundate, munţi şi prăpăstii
peste care nimeni nu reuşise să treacă...
Dar îndârjirea ne-a rămas neclintită!
Am stârnit pulberea sub tălpile
sandalelor noastre, însângerând
Cheroneea şi câmpia de la Issos,
am trecut victorioşi, fără să ne întristeze
singura ta înfrângere, cea de la Gordion.
Atunci când ţi-am arătat nodul de cânepă
ai râs şi spada l-a retezat dintr-o lovitură,
de parcă ar fi fost capul regelui Flip.
Părinţii şi iubitele voiau să afle veşti de la noi,
dar scrisorile lor şi emisarii
nu ne-au ajuns niciodată din urmă...
Totdeauna găseau doar legende
şi ruine; totdeauna nu auzeau
decât nechezatul stelelor în cerul pustiu...
Ne grăbeam să ajungem la capătul Pământului
benchetuind pe zidurile cetăţilor devastate
şi o femeie ne alerga desculţă prin sânge
şi alta ne poruncea din grota oracolului.
Dar cale de întoarcere nu exista, aflasem
că numai cei tineri ştiu să moară cu adevărat...
Bătrânii sunt laşi, stau şi aşteaptă
pe prundişul Styxului sperând să-şi mai vadă,
măcar o dată, chipul multiplicat în trei capete de câine.
– Atât, despre tine, Alexandre: ai fost glorios
şi singur!... Şi ai mutat Babilonul în cer!
58. Departe
–
Al cui eşti tu, măi băiete?
mă întreabă bătrâna cu coasa.
Şi iarba cade – hârşti! - într-o parte
şi şuierul năpârcii în cealaltă parte.
–
Nu mai ştiu mătuşă! îi zic
printre lacrimi, am fost...
dar nu mai ştiu al cui!
Poate al nimănui...
Dar trebuie să fi fost mic
şi uituc, că uite, tata s-a făcut nuc,
mama salcie sau stea,
şi cred că fata aia care se ascunde
în lună a fost sora mea...
–
Lasă, mă îmbunează ea, lasă
nu mai plânge! Dacă vrei
te iau la mine-n bordei.
Acolo nu e nici ploaie nici vânt,
da e cam departe şi cam sub pământ.
„ Doamne, îmi zic,
Doamne, ce bine!
O să aibă cineva grijă de mine!
Ce dacă e târziu şi departe!”...
Şi şuierul inimii cade - harşti! - într-o
parte.
59. Pământul care mă leagănă
Târziu mi-a fost când m-am întors la tine, Patrie!...
În loc de oameni am găsit cagule şi resemnări
şi viscole şi păduri căzând fără noimă în cer.
Acum râurile tale curg invers, scurmă tăcerea
şi urcă, învolburate, până se pierd în izvoare.
Credeam că îţi ştiu toate florile şi toţi fluturii,
toţi norii şi toate ploile, Patrie! Dar nu mai sunt
decât stoluri negre de cruci, rotindu-se
peste morminte pustii...
Şi totuşi, te iubesc cu disperare, Patrie!
Dar nu pot să nu te întreb, totuşi: De ce pământul tău
mă ia în braţe şi mă leagănă, numai la cutremur?
60. Zeppelinul
Cineva ne înghesuie în zeppelinul
bunăvoinţei, ne îndoapă
cu hieroglife şi ne lasă să plutim
precum norii, între cer şi pământ...
Seara exersăm un fel de moarte...
De acolo, de sus, se văd doar umbrele
de catedrală ale visului -
rochia ta, iubito, trece surâzătoare
printre frunzele toamnei şi
în bâlciul cotidian tristeţile
se vând pe sub mână...
De aceea vă spun, cineva se joacă
de-a viaţa noastră, tăcerea
ne bagă degetele în urechi,
ceasurile se umplu de greieri
şi zeppelinul abia se mai vede...
61. Ţara fericită
Noi ne-am născut morţi!
În fiecare scâncet se ascunde
un mort nou născut, în fiecare literă
e scos la tablă trupul silitor al unui elev,
la fiecare înmormântare un preot intră în altar
şi cântă slujba de mântuire
pereţilor care au ochi şi urechi…
Dar morţii fac ţările să prospere,
ei lucrează în linişte pe şantiere, vin cuminţi
la mitinguri şi aplaudă spunând „bogdaproste!”
pentru bănuţii de ort ai pomenilor.
Pentru asta să ne fi împodobit noi
mâna dreaptă cu semnul victoriei?...
Orbiţi de speranţă n-am văzut
că apar gratii în cer, pe pământ şi pe ape
şi că se nasc alţi morţi, îmbălsămaţi
în formolul tare al fericirii.
62. Phoenix
Bucureştiul teleportat în cer,
cu vaporul lui Intercontinental eşuat
în valuri de gunoaie, recifuri urbane,
betoniere şi ţărmuri fără memorie,
mă agaţă cu degetele prelungi
ale lui Cristian Paţurcă, striveşte
o lacrimă în ochii mei provinciali şi
îmi cotrobăie prin buzunare în căutatea
mărunţişului zilei, în timp ce
flaşneta lui Ion Bolborea invită Miticii
în scena improvizată pe căruţa din Caracal
Nu prea ştiu încotro mă îndrept,
deasupra tonetelor cu ziare explodează
meteoriţi, după fiecare colţ pândeşte
inocenţa comunitară, adolescenţii canalelor
respiră fericirea din pungi de plastic,
pe terasele din Centrul Vechi se face seară,
şinele tramvaielor se răsucesc scrâşnind
spre cer, în cele din urmă închid ochii,
trec strada pe cea mai roşie dintre culori
şi tristeţea îngerilor autişti ninge
peste oraş cu cenuşă...
63. Gimnastică anaerobică
Gândurile se amestecă
în vuietul străzii, anesteziile
revoluţiei simulează un fel
de fericire inocentă
în răpăitul de mitralieră al inimii,
pasărea din muzeul
de ştiinţe naturale al patriei
bate brusc din aripi,
uzina chimică se ridică-n văzduh
(aici, în Est, zăpezile naturale
ar costa mult prea mult),
actorul intră în scenă
în mână cu craniul lui Yorik,
statuia libertăţii
o ia razna pe străzi
în timp ce îngeri nevăzuţi
recită în difuzoare comenzile
lecţiei de gimnasică anaerobică
şi moartea se preface că citeşte ziarul,
peste umărul poetului.
64. Întoarcerea din basm
Întors din poveste, copilul trece tăcut
printre umbrele serii, căutând
urme desculţe de paşi
şi aripi de înger...
Aici a fost pădurea nebună,
îşi aminteşte el, dar nu mai aude
cântecul păsărilor, nici
foşnetul de iarbă amară al ploii...
Aici, parcă aici, era un palat
al norilor, şi dincolo, pe colină
Dumnezeu se juca de-a viaţa
fără de moarte şi timpul
era scorburos şi nestatornic...
Nu mai ştie nimeni, nimic,
despre toate astea, se gândeşte
el, odihnindu-se pe sipetul de aur
în care îmbătrâneşte moartea.
65. Oraşul din lună
Maşina de fabricat întuneric trece
prin nopţile albe ale generaţiei mele
risipind foşnete şi iluzii.
Unde sunt, hărţile tale, Doamne,
oceanele în furtună şi Steaua Nordului
şi continentele nedescoperite?
Acum, în bâlcurile viitorului
sunt doar barăci de scânduri
şi vitrinele cu geamuri sparte
ale amintirii...
În oraşul nostru de pripas viaţa
merge totuşi înainte, sunt nunţi
şi cochetării ambulante, pensionari
cu copilăria de mână, duioşii comunitare,
mijloace de visat în comun
şi în
umbra turnului primăriei
se spânzură, în fiecare seară,
cucuveaua palidă a lunii.
66. Ultima primăvară
În amintirea scriitorului Corneliu Ştefan
N-a mai
venit primăvara, n-au mai înflorit ghioceii,
nu s-au
mai întors păsările din nemărginire,
n-a mai
fost decât o amăgire a norilor
o ploaie
tristă, o cădere în înalt...
Lumea
ieşise în bâlci să-ţi aplaude umbra,
Să te
sugrume cu surâsuri, să te lapideze cu vorbe.
Doamne,
şi ce mult i-ai iubit, aproape
cu ură,
şi ce albastru i-ai plâns
când ei
trebăluiau în grădinile nimicului.
Rămân
toate astea, poate rămân,
într-un
muzeu al disperării, într-o expoziţie
cu
dinozauri şi chiote, în licheaua de inimă
a
oraşului, scufundat într-o altă eră.
Dar
primăvara nu va mai veni!
67.
Culcuş
Stau
de vorbă cu moartea pe acoperişul
dimineţii
de octombrie; ea e o pisică albastră,
eu
un copil uitat de părinţi în cer...
Ne
spunem unul altuia fel de fel de nimicuri,
despre
vrabia care s-a lovit de geam
crezând
că e o lume şi dincolo, despre
amnezia
copacilor sau despre
cochilia
de melc a eternităţii...
Şi
ea toarce mulţumită, privindu-mă
cu
un fel de frunză sau nor,
până
când trupul meu se culcuşeşte
la
streaşină lângă soarele orb.
Comentarii
Trimiteți un comentariu