RĂSFOIRI - Revista revistelor culturale
RĂSFOIRI
Revista revistelor culturale
ACTUALITATEA LITERARĂ
Nr. 85, anul IX,
septembrie 2018
J În
„Editorial”, Nicolae Silade afirmă, în ti-tlu: Despre Dumnezeu nu se face vorbire, deoarece: „în primul rând în fiece clipă Dumnezeu face vorbire despre noi. Iar vorba
nu se poate exprima despre cel care o vorbește. Cum nu se poate exprima textul
despre autor, picătura despre ocean, partea despre întreg sau clipa despre
veșnicie. În al doilea rând, pentru că toți ateii în clipa morții și-au dat
seama că au greșit și ori au cerut îndurare, ori mai multă lumină (precum
Goe-the), ori și-au renegat toate zicerile și scrierile. În al treilea rând,
repet, nu poți face vorbire despre Dumne-zeu, pentru că (desigur, cunoașteți
butada): «Dumne-zeu a murit», semnat Nietzsche. Nietzsche a murit, semnat Dumnezeu. E un
mare adevăr aici, chiar dacă expus ironic, anume că tu, muritorule, te umfli în
pene și declari că nemurirea a murit. În al patrulea rând sau ultimul, dacă
vreți (întrucât, oricum, discuția asta ar putea continua la nesfârșit), pentru
că Dumnezeu este Cuvântul și nimic din ce vedem nu s-a făcut fără El, pentru că
El este viața, dragostea, veșnicia și, mai mult decât toate, lumina oamenilor.
Lumina ace-ea care ne luminează înlăuntrul și ne ajută să vedem cu alți ochi
exteriorul. (...) Prin existența
noastră, Dumnezeu Însuși vorbește despre El.”
J Radu Ciobanu (Oameni exponenţiali) abordează
volumul lui Sorin Lavric, Glasuri din
bolgie (Ideea Europeană, 2018), susţinând că autorul „nu resuscită în
aceste pagini doar niște mărturii ale unor oameni exponențiali, ci devoalează
și niște adevăruri pe care încă puțini îndrăznesc să le rostească despre cei ce
din nou încearcă să ne rescrie istoria și să ne desfigureze martirizații. Iată
un citat din carte: «Repre-zentativ e insul care adună, ca într-un eșantion
statistic, principalele defecte ale nației. Figurile pe care le vedem la
televizor - de la moderatori, fotbaliști, politicieni, la co-mentatori sau
vedete - sunt persoane reprezentative în accepția strictă: ei sunt expresia
mediocrității de masă cu efigie împărtășită de cei mulți, o efigie în care omul
de rând se regăsește ca într-o figură reprezentativă. În schimb, omul
exponențial e cel care, rupându-se de plebe, se ia în mâini și își cizelează
calitățile în numele unui ideal» [...] „Dar asta - continuă
criticul - îmi amintește de vorba lui
Hemingway din Bătrânul și marea: «Un om poate fi nimicit, dar nu înfrânt». Toate destinele evocate aici, toate „glasurile din bolgie” depun
mărturie: omul poate fi nimicit fizic, dar nu și spiritul său care nu poate fi
frânt, întrucât ține de transcendență, adică de o materialitate inac-cesibilă și
incomprehensibilă vreunui torționar.”
J Îl regăsesc, cu bucurie, în pagină pe talentatul poet Sorin Lucaci,
co-laborator, cândva, la revista „Fereastra”: „de ceva vreme lucrez/ la moartea mea/ cu răbdarea unui pescar/ o curăţ ca pe o armă de vânătoare,/ o şlefuiesc, o perii, o dau cu ulei de
argan/
să alunece cât
mai vârtos/
pe gâtlej spre
măruntaie/
îi tai gheruţele/ îi fac masaj de relaxare cu cremă doina/ îi citesc zilnic din marii/ poeţi ai lumii/ o scot la plimbare în parcuri/ şi lumea comentează/ dându-și coate: uite, nebunu’,/ iar a ieşit cu moartea în lesă” (De ceva vreme)
J Ancheta revistei este dedicată
„criticii de întâmpinare din România zilelor noastre” (realizator Titus Crişciu). Iată un fragment din
răspunsurile criticului literar timişorean Maria
Niţu:
„Înainte de ’89 critica de întâmpinare era la loc de
cinste, cu autoritate, re-prezentată de nume grele ale criticii - adevărate instituții
în sine - Nicolae Manolescu, Laurențiu Ulici, Eugen Simion, Gh. Grigurcu,
Marian Papahagi, Lucian Raicu, Nicolae Balotă, Valeriu Cristea etc.
Comentariile lor erau decisive, semnate fiind de profesi-onişti ai lecturii.”. Aceştia, acum, „au lăsat-o pe mâna criticilor tineri, care au
folosit-o la rândul lor ca rampă de lansare, iar după ce și-au „făcut mâna”,
numele și renumele, au renunțat, trecând la diverse studii critice și de
cercetare, pentru cariere universitare. (...) Aflându-ne noi în era Internetului, acest „dat cu
părerea” la primul contact cu lu-crarea, s-a mutat în mediul on line, în diverse
reviste electronice efemere, pe site-uri, bloguri literare, că nu mai știi ce
să iei „pe bune”! Şi astfel o mie și una de conjuncturi au dus la discreditarea
cronicii de întâmpinare, trecerea în derizoriu, în superficialitate.(...) Fiind
tot mai multe apariții editoriale, căci tot românul care scrie trebuie să
devină literat, au apărut cronicile de cumetrie, de curtoazie, ori de gașcă,
fără obiectivitate ori autoritate profesională, ceea ce Simona Popescu numea «critica
de tip PR-ist» - dosar de marketing, cu apologii pentru promovare, astfel că specia s-a
compromis, cum compromisă este și titulatura de scriitor. Fără autoritatea
necesară a unei instanțe cri-tice, în balta confuziei de valori e mediul ideal
de proliferare într-o veselie a imposturii crase, găunoase și infatuate. (..) La
noi se scrie cu vervă și talent, cu dăruire chiar, foarte bune texte de critică
literară, așa cum nu lipsesc nici maculaturile cu pretenții de critică. (...) Timpul are grijă să trieze amărăciunea
de bucurie, cum neghina de bobul curat. Să nu uităm vorba conului Alecu
Paleologu: «Memorie! Totul este memorie». Avem și
cazuri, nu tocmai rare pe cât de triste, când despre cărțile prezentate publicului
cititor vorbesc autori cu pretenții, dar care nu au citit cartea despre care
bat câmpii cu grație.”
SPAŢII CULTURALE
Nr. 60/ 2018
J Visul lui Virgil
Diaconu conturează o lume metafizică, în care profunzimile devin
transparente, precum cristalul lui Odysseas Elytis („iar drept sentiment un
cristal”): „De la o vreme, Domnul nu mai visează./ El I-a
lăsat în locul Lui pe visători: să viseze ei lumea!// Visul vorbește despre
lumea pe care o aștept cu înfrigurare./ Lebăda care tocmai şi-a făcut
cuib în umărul meu este un astfel de vis înfrigurat.// Cine întrece
lumea cu visul nu mai poate iubi decât visul.// Cine îşi pierde visul se
pierde pe sine./ Un om fără ideal este o vistierie goală.// Visul
este chipul împlinirii înainte de împlinire.// Nu suntem sfinţi, dar ne
putem sfinţi./ Nu suntem Dumnezeu, dar ne putem îndumnezei.// Calea spre desăvârşire începe din mine însumi.// Omul este un punct în
univers,/ universul un punct în Spirit.// Nimeni nu se desăvârşeşte pe sine
stând cu ochii pe cer./ Excelenţa este consecinţa propriilor însuşiri şi
eforturi.// Un om împlinit este un proiect împlinit.// În visul meu încape
lumea toată.”
J Din „regalul” de poezie oferit de revista condusă de Valeria
Manta Tăicuţu am mai reşinut un „peisaj cotidian al (ne)liniştii noastre,
semnat de Florin Coatinescu („Sunetele sirenelor de pe agitatele
ambulanțe/ sparg timpanele sensibile ale oraşului,/ împing liniştea cu
brutalitate dincolo de barierele lui,/ ca pe un intrus inacceptabil, s-o
ronțăie cârtițele/ deasupra mușuroaielor,/ fac să explodeze,/ unele după
altele,/ orele zi-lelor şi nopţilor noastre,/ duelează peste capetele
trecătorilor,/ se îmbulzesc vociferând cu disperare în intersecţii,/ pentru
a-şi face loc de trecere,/ nimeni nu le poate opri, stri-gătele insistente/ ale
sirenelor au paşaport permanent pentru orice adresă,/ secerate zac, muribunde,
pe caldarâm, clipele inocente ale liniştii,/ fără speranță de supraviețuire;/ intră
în scenă, apoi, după scenariul scris/ de autori cu nume indescifrabil, gâfâind,/
utilajele de stingere a incendiilor,/ zgomotul lor, adevărate ciocane,/ bat cu
insistență în vitrinele magazinelor din centru,/ manechinele de plastic îşi şi
pun mâinile la urechi,/ la fel, pietonii opriţi să le admire busturile
voluptuoase, suflul oraşului asediat de zgo-mote concentrice/ fac ţăndări
cristalul diafan al oricărei reverii spontane/ despre bi-nefacerile
civilizației,/ îngroapă sub asfaltul răscolit de sunete/ zâmbetul pierdut al
tre-cătorilor,/ clipe strivite,/ ore desfigurate,/ scrâșnete de roți şi paradă
de chipiuri ale agenţilor de circulaţie,/ semafoare arătate de sute de degete,/
întorcând capetele la au-zul sirenelor maşinilor de poliţie,/ gata să depună
mărturie despre accidentul/ ce tocmai a avut loc pe trecerea de pietoni...” (Asediu) şi poeziile semnate de: Camelia
Manuela Sava („Nu vă temeți!/ Fiecare avem
ce povesti îngerilor/ cum am iubit/ cum am trădat/ ce am mai visat/ ce prieteni
sau dușmani am avut/ ce vin am băut/ ce cuvinte am si-labisit prima dată/ toate
vor deveni lumină când noi nu vom mai fi decât timp!” - Ideal); Silvia Ioana Sofineti („durerea
strânge în ghearele ei tâmpla/ pulsează strigând sunt aici/ de parcă ar mai fi
fost nevoie./ un nor acoperă privirea/ înțeapă auzul/ râde în mișcarea/ unduitoare
către ceafă./ tâmpla zvâcnește neputincioasă/ eliberată pentru moment din
clește./ respiră adânc/ dar durerea zbang vine înapoi./ închid ochii,/ număr
până la zece/ până la o sută, până la... ce sens are/ dacă e tot acolo/ pulsând,
veghind, respirând/ o viață proprie./ aștepți să te uite.” - migrena); Laurenţiu
Belizan („când ridic pleoapele se închide/ dungi cenuşii ameninţă cerul lui
manet/ probează ziua asta ca pe o rochie/ soarele se sufocă/ sărută-l până îi
va sări luna din gât/ te mai întreba
cine în gândul cui este/ adună doar tăcerea între palme!/ mişc pereţii/ picură
din grindă/ suntem rădăcini înecate de aer/ fructe în pământ/ întunericul –
avorton al luminii/ visul întins ca o setcă” (poemul cataractă) şi Victoria
Milescu („Ceva din mine nu/ pricepe că încă respir/ că uneori
merg mai repede/ decât îngerul/ că pot să mă ridic/ pentru ur-mătoarea lovitură/
împrăştiind frunzele/ uscate definitiv/ încă mai cânt cu aceeaşi voce/ când
plouă cu sudoare de zeu/ cresc şi descresc/ cu gust de cireaşă amară/ aerul se
lo-veşte de mine/ cade, se ridică/ se scutură de praful aurifer/ se uită strâmb
la vânătaia/ care am devenit pe trupul lui volatil/ viaţa e o chestiune de
secundă/ moartea la fel...” - Absolut relativ)
J Spectacolul
toamnei în Râmnic (mon amour!), văzut
de Valeria
Manta Tăi-cuţu: „Că tot veni vorba de piață, ce culori, ce produse, ce
amestec pestriț de Occident și Orient, ce spectacol autumnal! Prune în mormane,
struguri cu albine și viespi roind deasupra, bălți mici și greu de identificat,
în care piciorul, dacă nu alunecă, rămâne lipit, mere (și autohtone, și din
import, după gust și buzunar), lămâi și portocale
sfa-rogite, banane, piersici (din cele pe care le ții în fereastră toată iarna,
ca pe gutui, pu-tând să le consumi și după un an, și după trei), sacoșe din
pânză, rafie ori înlocuitori din piele, toate bio (cele din plastic se tot duc,
pe rând, pe rând, zarea lumii întunecând, mai ceva ca rândunelele), castraveți
din Turcia, roșii și căpșuni din Spania, pepeni de Dăbuleni, cartofi de
Dăbuleni, mi-aș dori și cireșe ori vișine de Dăbuleni (dar mă bate gândul că
s-ar exagera cu reclama mincinoasă, căci, oricât de minunată ar fi această
localitate, mai minunată chiar decât Râmnicul, oricât de
experimentați agricultorii ei, nu cred să poată convinge vișinii și cireșii să
rodească toamna; doar cine știe, poate că prin vreo ordonanță de urgență sau în
clopoțeală de la Mântuirea miliardară a nea-mului). În grămezi umede, flori
multicolore, ochiul-boului (...), puține crizanteme (de prea multă căldură, au
uitat că e toamnă și că ar trebui să înflorească), trandafiri, cât mai mulți
trandafiri (sunt în trend cei roșii sau măcar în nuanțe apropiate), busuioc (e
bun pentru pomeni și pentru sfințirea caselor, după cum spun bătrânii rămași în
ele), funii de usturoi alungător de vampiri, beri-beri și alte anomalii
turistice și medicale, vâjâitoare, pocnitori, fluiere de tablă, câte o morișcă
cu efect temporar asupra muștelor, ciorapi din lână și din bumbac, fesuri
colorate, funduri de lemn, răzătoare de călcâie, iconițe cu Arsenie Boca (...) nuci
la kilogram, gata cojite și râncezite, pentru colivele săptămânale, varză (da,
și de Bruxelles, și ce-i cu asta?), căzănele de tuci pentru ma-giun, leitpoleit câte
un alambic pentru țuică, ardei, gogoșari, flori nemuritoare, levăn-țică pentru
molii și tratarea nervilor de toamnă, ierburi medicinale uscate, borcănele cu
tocană bio, melestee, linguri de lemn, farfurii de porțelan
care imită plasticul sau invers, magneți de frigider din China, lacăte
așijderea, iar trandafiri, iar ochiul-boului, toamnă frumoasă, monșer!”
MIŞCAREA LITERARĂ
Nr. 2 (66), anul
XVII, 2018
J Numărul este „dedicat”
în bună măsură, po-etului Liviu Ioan Sticiu, despre cărţile şi
activitatea căruia au scris: Vasile Vidican, Mirabela David, An-dreea Zavicsa,
Iacob Naroş, Virgil Raţiu, Irina Mă-eruţ, Nicolae Vrăsmaj, Victor Ştir, Menuţ
Maximi-nian, etc La care se adaugă un interviu realizat de Ovidiu Nuşfelean,
directorul publicaţiei. Aflăm, din „serialul” cu ştiri senzaţionale, sinucideri
şi cutremu-re, că LIS se simte „prizonier în puşcăria literaturii”,
conamnându-se, pe viitor, la autoizolare publică, chiar dacă „nu mă pot
desprinde de viaţa literară de la noi (...). Sunt îngrijorat de ceea ce
urmează, după ce am anunţat că mă retrag din lumea literară, ce mă va pu-tea
vindeca dacă nu mai scriu şi nu mai public o carte. Probabil mi-am semnat
sentinţa finală.” Desigur, una dintre ele, ce va fi graţiată de cititori. Sau
de acest po-em: „Duminica, la cules de porumb, să/ strămute
certitudinea. Cu căruța cu cai intrat pe arătură,/ după ploaie, amărât, oprit
exact în locul unde/ s-a sinucis bunica lui, la moșie,/ între cei doi salcâmi
sfințiți, după colectivizare, în/ 1956 - de ce/ n-ar face și el asta acum, în
definitiv? Că// între timp/ contrariul bunicii lui sinucise a câștigat/ teren!
Teren? Teren arabil, zece hectare,/ enorm, teren/ moștenit după Revoluție. Îi/ vine
să se spânzure în fiecare an când are de cules/ porumbul. Întotdeauna vine/ duminica
de la oraș, pus la cazne, să facă păcate aici -/ să-și încerce puterea,
pregătit să/ o termine. „Demon al abisului”, își spune./ Piază rea! Dar/ Dumnezeu
nu-l lasă. Dumnezeu/ îl pune la treabă, la arat, la semănat, la cules/ și uită
de el, încet-încet.” (Uită de el)
J Iubind
superbele rânduri scrise de Herta Müller
despre limba română nu pot să nu fiu
de acord cu Ion Radu Zăgreanu, care notează: „Herta Müller
duce cu sine lagărul din ţară atunci când se stabileşte în Germania. Nu
poate ieşi din lagărul interior: «Prezentul se transformă în ceea ce porţi cu
tine în cap, ceva de mult uitat, dar care, pe neaşteptate, apare iar şi te face
să fii» (...) Lecţia ei de curaj este relatată cu sinceritate, din perspectiva
unei persoane obişnuite, dominată de frică, dar care nu a abdicat”
J Flavia Armina Adam traducânduce pe sine din limba durerii
în banalitatea cotidiană a
supravieţuirii. „Am trecut prin gurile lor hămesite/ ei au crezut că
cineva de sus îi hrăneşte./ M-au rotit, m-au atins, m-au scăldat/ în poemele
ridicate deasupra paharelor./ Au închinat în cinstea mea/ au băut şi/ numai
când vuietul s-a limpezit/ cât de cât, unul s-a sculat şi a zis: - Aceasta
trebuie să fie lumina/ de care am tot auzit!” (Groapa)
J Octavian Mihalcea despre
„dublinezul” Atila Racz : „Poezia (lui) constituie un fel de
artă a rememorării, o tentativă mereu eşuată de reanimare a trecutului
mor-tificat, plasat sub semnul dezolant al asfaltului şi un panaceu al
singurătăţii.”: «mama a trămas aşezată pe banca/ de sub mărul verde plantat de
tatăl meu/ stă ghemuită în sine/ cu privirea în sine/ cu lumina stinsă în
ochi// casa din lut şi paie încă e albastră/ ca cer-neala în care puneam apă s-o
înmulţim/ palmele largi ale tatălui/ se mistuiau în spărturi/ şi să nu uit/ să
nu uit/ picioarele ei altădată frumoase/ au prins miros de pă-mânt/ rochia ei
altădată curată a prins miros de pământ/ a rămas atât de singură mi-a şoptit
fratele meu// am ridicat-o în braţe mi-a zis fratele meu/ şi am simţit că a
rămas din ea doar un prunc/ o umbră uşoară/ pe care n-o poţi prinde în culori
nici în cuvânt/ mi-a cerut o portocală mi-a şoptit fratele meu/ iar eu n-am avut»”
ATENEU
Nr.
55 (serie nouă), septembrie 2018
J Marius Manta devoalează o
parte din clişeele alb-negru ale cărţii Gabrielei Gîrmacea - „Primul Război Mondial între realitate şi
ficţiune”, apărută sub egida Didactica Publishing House, vorbind despre „Omul fără repere, omul unei
identităţi măsluite, din matricea căruia noţiunile-nucleu de altădată, precum
familia sau naţiunea sunt împinse către o retorică neomarxistă” a unei
Europe „zdruncinată de propriile
ipocrizii”. Cartea, în viziunea lui
Marius Manta „echivalează cu un muzeu în miniatură, graţie elementelor
surpriză, multi-layer, care completează demonstraţia la tot pasul: e vorba de
multitudinea de documente, tipărite acum pentru prima dată într-un corpus
unitar (...) Nu e o istorie pur
liniară, ci e tumultul unor destine care se presupun reciproc, urcând
discursul, de ce nu, la un palimpsest deopotrivă axiologic şi ontologic”
J Elena Ciobanu (Întunericul şi tăcerea), descoperă în cimitirul satului englez
Heptonstall - Yorkshire, piatra tombală pe care ploile au înlăcrimat numele
ciudatei poete Sylvia Plath (anul acesta, dacă ar fi trăit, împlinea - în
octombrie - 86 de ani. Doar 55 de ani au trecut de la moartea ei, doar... o
eternitate!). Lângă piatra de pe care au fost extrase cu dalta, de mai multe
ori, numele lui Ted Hughes („Urma violentei dispute dintre susţinătorii Sylviei
şi custodele postum al operei sale”) „tot ce se «aude» este «întunericul şi
tăcerea»”...
J Talentatul
prozator şi eseistul de nuanţă şi profunzime, Dan Perşa, notează în „O după-amiază din viaţa Bac-Fest”,
referitor la „dialogul” public dintre Mircea Cărtărescu şi Radu Vancu (17
septembrie 2018): „(Mircea Cărtărescu) nu s-a livrat mai mult societăţii (cum a
făcut-o de exemplu Nichita Stănescu) pentru că este structurat altfel. Poate
unii ar considera asta un act egoist, dar eu îl admir, a procedat fie cu un bun
instinct, fie cu o conştiinţă superioară (...) „... scriitorul nu are sorţi de
izbândă când se implică în postura de intelectual în viaţa socială. El este
implicat în cetate prin literatura lui.”
SINTAGME
LITERARE
Nr.
5 (34), octombrie 2018
J În lumea revistei din Dudeştii Noi, poezia
este, şi de această dată, la ea acasă: „ci nu se vor opri nicăieri/ nimeni/
niciodată/ nu le va atinge/ singuratice și tăcute precum sticlosul,/
fulgurantul/ bob de rouă/ pe vârful de sabie-al ierbii/ nimeni nu le va
recu-noaște/ nimeni nu le va spune pe nume/ ci propria-le frumusețe/ doar ea/ le
va ucide/ doar ea,/ cu prea-pura,/ necruțătoarea/ îmbrățișare-a oglinzii/ ape
pe ape glisând/ una cu nimicul făcându-se/ bezne și funduri de-abis/ la
izvoarele timpului/ cel de cândva” (Ielele tăcute, George Nina Elian); „adun
literă cu literă ,/ le plesnesc cu limba,/ le rotunjesc,/ le umezesc./ toată
noaptea am stat/ în ploaie/ şi am băut/ şi am dansat .../ pe pavajul
cartierului/ în vulgara obscuritate/ se iu-beau apele cerului !/ am numai
consoane în buzunar/ le înghit cu o sticlă de vodkă/ fără rang!/ mă gândesc
uneori/ cum m-ai conjugat tu/ în nopţi de desfrâu.../ ...uitate sunt acum
mâinile mele,/ sânii grei,/ gura/ vorbindă,/ ţipândă ./ merg cu pufoaica
neagră/ la curaţat de fulgi./ a fost un măcel între îngerii mei/ când mi-am
uitat alfabetul.../ «cine eşti tu?» mă întreba Dumnezeu/ n-am ştiut/ am râs, am
râs, am plâns.../ umărul stâng s-a arcuit spre pă-mânt,/ dreptul a zvâcnit.../
mi-au coborât îngerii/ lovindu-se/ de pereţii inimii mele,/ împiedicându-se de
venele/ lungi,/ aruncându-şi unul altuia/ bucăţi din ce-am fost/ ră-nindu-se cu
mine.../ Dumnezeu i-a lăsat/ apoi le-a smus aripile:/ «acum zburaţi!» a hohotit El.../ mă uitam îngrozită.../
reîntregită .../ «tu mergi!» (Irina
Alexandrescu - Tu mergi); „să taci să lași zborul/ să se facă înger/
apoi să-l închizi în tine/ să nu-i amintești niciodată/ iubirii de moarte/ și
nici rugăciunii/ să visezi/ să atingi visul cu mâna visele nu mint/ să taci
până când/ mâini nevăzute/ îți vor îmbrățișa tăcerea (Nuţa Crăciun – Tăcând pe cuvinte).
ARGEŞ
Anul XVIII (LIII), Nr.
9 (435), septembrie 2018
J Ion C. Ştefan semnalează, printre „cărţile Unirii”, volumul lui Horia Bădescu „Doar din pă-mântul patriei”, Editura
Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2018 din care citează: „Pentru că, mai presus de
orice, Curtea de Argeş este oraş domnesc, căci de ne vom întoarce la cuvinte şi
la domnul Eminescu, pe mucedele pagini (ale cronicelor) stau
domniile ro-mâne, adică acele dinastii care, singurele din
Europa, îşi asumă latinescul dominus,
cuvant scăldat în apele limpezi ale transcendenţei”.
J Leo Butnaru propune (încă) un mare poet al spaţiului slav, Ghennadi
Alekseev (1932 - 1987, născut la Leningrad. A predat istoria artelor și
pro-iectarea arhitecturală la Institutul de ingineri-con-structori, pe care îl
absolvise, ajungând docent la cate-dra de teorie și istorie a arhitecturii. Din
anul 1953, scrie versuri, unele din cărțile sale difuzându-se în samizdat. Iată
două scurte poeme din grupaj: „În fiece dimineață/ de cum deschid ochii/ văd
geamul/ iar în geam – cerul./ În fiece dimineață/ el îmi amintește/ că nu sunt
pasăre.” (fără titlu); „Maica Domnului/
avea un chip foarte obosit./ – Maria, i-am zis eu, odihnește-te puțin./ Iar eu
voi ține pruncul în brațe./ Ea îmi zâmbi recunoscătoare/ și căzu de acord./
Pruncul/ într-adevăr nu era prea ușor./ El îmi cuprinse cu mânuța grumazul/ și
stătea liniștit./ Dar veni val-vârtej supraveghe-toarea de sală/ țipând cât o
ținea gura/ că eu aș fi deteriorat icoana./ Ce muiere proastă.” (În muzeu)
J Superb eseul „Omul Negru”, între
literatură și ideologie, semnat de Mari-an Ilea. Câteva fraze din final:
„...cenzura comunistă sovietică (s-a născut) într-un ciudat totalitarism magic
ale cărui reminiscenţe le perpetuam noi, cei mici din anii 1966-1967 jucându-ne
cu «plăcere sadică» de-a «Omul Negru», venit parcă din totalitarismul magic al Rusiei şi URSS-ului (ajuns la noi
în curtea blocului pe o cale aflată între literatură și ideologie), în fiecare
seară în curtea dintre blocurile Băii-Sprii! Baia-Sprie fiind un oraş (ca alte
oraşe româneşti ale perioadei), populat cu cartiere noi de blocuri pentru clasa
muncitoare şi pentru fiii acesteia, care eram noi (fără să avem habar ce suntem
sau de ce suntem…)”
J Mircea Bârsilă în „Poezia lui Traian T. Coşovei” vorbeşte despre „neu-tralitatea afectivă”
a poetului, născut la 28 noiembrie 1954 şi plecat în eternitate la 1 ianuarie
2014: „Ironia,
«afectată, cochetă, fățișă», gesticulația teatralizată, emotivitatea decorativă, dar și extraordinara sensibilitate, o sensibilitate oscilantă,
de copil teribil («Sunt copilul care a
descoperit alcoolul și uitarea,/ singurătatea și robinetele ei de gaz./ Sunt
copilul cel rău care scrie pe ziduri „mergi sau crapă”/...// Dar când toți ai casei
dorm și visează/ eu fac să se bâlbîie moartea»), de beizadea melancolică, de personaj
caragialean sau de orășean (decadent) aflat în situația de prizonier în miezul
unei lumi pe care o detestă sau al unui paradis
de mucava sunt câteva dintre con-stantele poziei lui Traian T. Coșovei.”
J Dumitru Augustin Doman, despre cartea Magdei
Ursache Supraviețuiri în
Post-Moralia (Eikon, 2018), volum-dialog cu Adrian Alui Gheorghe): „Cartea aceasta este, in fond, o recapitulare, o sinteză a temelor
(obsesive) ale Magdei Ursache sau poate a unei singure teme cu nenumăratele ei
nuanțe. Revenim la prezentarea făcută de Adrian Alui Gheorghe: «Magda Ursache iși iubește patria cioranian: cu ciudă», sau: «Magda Ursache, in toate cărțile sale, încă de la debut, propune un lucru provocator:
restaurarea memoriei.»
(...) Peste întreaga carte plutește umbra regretatului Petru
Ursache, modelul cultural și moral al eseistei, cel alături de care a suferit
zeci de ani nedreptățile din partea comuniștilor în posturi importante.”
BUCOVINA LITERARĂ
Serie nouă, anul XXIX,
Nr. 7 - 8 (329 - 330)
J Revista se deschide cu un autograf Nicolae Labiş: „Eu sunt spiritul
adâncu-rilor,/ Trăiesc în altă lume decât voi,/ În lumea alcoolurilor tari,/ Acolo
unde numai frunzele/ Amăgitoarei neputinţi sunt veştede...” (Sunt spiritul adâncurilor)
J O delicată
bijuterie lirică, cizelată de Şerban Chelariu: „mă năpădesc anii/ nu mai aud/ chiuind/
nici un prieten/ doar clinchetul tău/ îl mai deslușesc/ copilărie/ des-chideam/ pe
atunci/ ferestrele larg/ casa/ acum/ o ruină/ și ghemuit pe pervaz/ priveam
visător/ stelele nopții/ luceafărul/ cum le învie/ lumina i-o caut/ și-acum/ dar/
nu mai zvâcnește/ precum o știam/ argintie” (mă năpădesc anii)
J Importantul critic literar ieşean Ioan Holban
răscoleşte Dulapul cu îngeri, asortând
veşmintele lirice cu măştile poetului Emil Brumaru, cel care, încă de la pri-mul
volum publicat (Poezii - 1970) visa: „lenea lumii
patriarhale, dobitocia îngerească, cu mujdeiuri ireale şi ceaiuri având esenţa
lucrului în sine (nu era loc de ironie, aici, la celebra formulare
kantiană) dând contur unei lumi, în fond, foarte grave - o lume în sine -,
conexă celeilalte sau, poate, chiar miezul ei; Emil Brumaru e singurul stăpân
al acestui univers şi nu-l împarte cu nimeni în poezia noastră contemporană.” Este o lume ascunsă, care trăieşte în „afara lumii”: „În fond, lumea din
dulap, din odaie, din maga-zie sau din spatele perdelelor de apă ale ploii laice
şi triste este Edenul pierdut, surpat uneori în lenea somniei, trezit,
altădată, în răcoarea brumei, în «pieptarul
străveziei promoroace» ori în lumina «lacurilor
clare». (...) Când intra în literatură, Emil Bru-maru părea că şi-a construit
totul, universul său liric era deja compact, funcţional în toate mecanismele şi
detaliile sale, astfel încât, cu fiecare volum nou, nu face altceva decât să
adauge nuanţe, să exploreze cotloane ascunse, să deschidă alte dulapuri şi să intre
în alte odăi unde, în fond, să descopere primele lucruri, fiinţe,
sentimente, sen-zaţii, stări, în ipostazieri care multiplică esenţele dintâi. Un
imperiu vast de lene calmă e poezia lui Emil Brumaru (...) În fapt,
toată poezia lui Emil Brumaru e o continuă tensiune între paradigme de
sensibilitate şi, implicit, lirice...”. Aşa cum o demonstrează şi versurile ce
urmează:
„Tu în cămări, ferită de Austru,/ Cu puf de gâscă
sânilor dai lustru/ Şi ca să-ţi cadă chipul în paloare/ Îţi pui în şold, cu
greaţă, lipitoare./ Şi faci paşi mici să simţi pe preşuri late/ Gâdilituri la
talpă, desfrânate./ Şi-ncerci sub lampă văluri pentru şale/ Pe ele cu picturi
cu animale./ Pe urmă, cu peceţi de la inele,/ Clatini corăbii, numeri turturele/
Şi-aplauzi când coboară din tavan/ Pe-o piersică
păianjenul profan” (Glycera).
ÎNTREZĂRIRI
Anul
VI, nr. 23, septembrie 2018
J Revista buzoiană (apare la Pârscov, redactor şef Gheorghe Postelnicu) îşi
„asortează” prima pagină cu superba poezie a lui V. Voiculescu - „Toamna”,
(din volumul „Poeme cu îngeri”, 1927 Colecţia
Enci-clopedică editată de Fundaţia
Culturală Princepele Ca-rol Ediţie
îngrijită de N. Crainic): „Jos, pe tărâmul un-de cad vorbele ucise/ Şi
unde-abia străbate doar gândul dus ca vântul,/ Azi, cotropit de umbra ce-i
svârle-ntreg pământul,/ Stă raiul amintirii cu porţile deschise.// Gră-dinile-amintirii
se scutură de roade/ Şi pajiştile-amare îngălbenesc de poame;/ Uitarea îşi
trimite arar, când li-este foame,/ Furnicele ei negre şi viespile-i iscoade.// Miroase
pretutindeni a mucegai şi-a miere./ O fructă ciugulită de pasărea durerii/ Mai
spânzură scheletic de vreascul ros al Verii:/ Din hârca ei sămânţa rânjeşte în
tăcere.// Aluneci ici pe cărnuri de fructe-nsângerate/ Dar nu le vezi din iarba
ce le-a cuprins, dospite;/ Ici calci pe pulpa dulce a poamelor strivite…/ Şi
duci pe tălpi mireasmă de amintiri uitate.// Din tot ce-a fost grădina
pierdut-acum în zare/ Plângi crengile uscate ce le-a surpat furtuna./ Şi-n
toamna ta săraca, plecând, nu iei nici un / Din roadele-amintirii muşcate de
uitare.”
J În articolul Episcopia
Buzăului – o rază de lumină a bisericii străbune, din ciclul materialelor
dedicate Marii Uniri, preotul
Alexandru Guţă evocă o „pagi-nă” crucială din
istoria culturală a acestor locuri: „Tipografia
de la Episcopia Buzăului este a șasea înființată din Țara Românească și a fost
constituită în timpul și cu chel-tuiala domnitorului Constantin Brâncoveanu,
însă sub conducerea și oblăduirea epis-copului tipograf Mitrofan. Aceasta ia
ființă în anul 1691, fiind un privilegiu feudal și chiar intitulându-se
„domnească”. Se tipăresc aici multe cărți de mare folos în acele vremuri,
primele fiind: Pravoslavnica mărturisire,
Triod slavo-român, Mineele, Molitvelnicul, Triodion
și altele. Acestea au fost primele cărți de slujbă scrise în limba română,
marcându-se astfel introducerea limbii române în Biserică, unde până atunci
rânduielile nu se făceau deplin în limba noastră, iar credincioșii nu
înțelegeau textul slujbelor, aceasta fiind una dintre cele mai importante
revoluții culturale din istoria poporului nostru. O mare parte dintre cărțile
tipărite la Buzău au călătorit în toate provinciile românești inclusiv peste
Prut, unde s-au găsit tipărituri ale episcopului Mitrofan.”
EXPRES
CULTURAL
Anul
II, nr. 9, septembrie 2018
J Remember Ioanid Romanescu (4 octombrie 1937
- martie 1996):
„Poezia mea e nervoasă, tot vorbind peste umăr/ uită
să-şi scoată bilet, e coborâtă cu forţa/ însă de fiecare dată o conduc/ până
acasă prieteni anonimi/ nu are glorie/ din sim-plu motiv că nu şi-a dorit-o,/ nu
are religie/ pentru că prea mult iubeşte viaţa,/ nu face pro-zeliţi/ pentru că
niciodată nu priveşte înapoi/ nu merge în vizită/ nu aşteaptă pe nimeni/ nu
visează-n culori/ nu se hlizeşte pentru a obţine ceva/ are tot ce-i trebuie” (Poezia
mea)
J Adrian Dinu Rachieru în „Învo-iala”
lui Noica (III): „Noica a ales sihăstria şi a cultivat compromisul
util. A fost, nota un te-meinic exeget, un „novator reacţionar”, un mare
căutător de sensuri, afundându-se în limba veche şi urcând spre atemporal.
(...) Este clar că Noica îi iubeşte pe învinşi. În-ţelege că devenirea (ca
desfăşurare) se regăseşte în trecere şi petrecere (regretând că ultimul cuvânt
a fost „expropiat de cheflii”). Filosoful pledează pentru donjuanism: „esenţialul e să cucereşti”. Are experienţa
erorii, gustă voluptatea înfrângerii, acceptă riscul şi singurătatea
comunitară; starea de spirit - zicea Noica - e mai importantă decât conţinutul.
Vrea adevăruri vii, nu „cadavre de idei”; important ar fi nu să triumfi,
ci să ştii ce să faci cu nereuşitele.”
HYPERION
Anul
36, nr. 7 – 9 (291 – 293), 2018
J În finalul editorialului său, Gellu Dorian - redactorul şef al
revistei - pune în balanţă binele şi răul unor „întâmplări” ale lumii noastre
literare, întrbându-se, retoric: „Unde s-a greşit?”.
Răspunsurile, desigur, pot fi multiple şi unul dintre
ele este acesta: „În ultimii aproape treizeci de ani au intrat în Uniunea
Scriitorilor peste o mie de noi membri. Unii pe merite absolute, alţii prin
slăbiciuni ale comisiilor de validare. Încît compoziţia breslei a luat o
consistenţă eteroclită mai mult decît este îngăduit. Pe lîngă scriitorii, care
au crezut cu sinceritate în breaslă şi cu o valoare care justifica prezenţa lor
în Uni-unea Scriitorilor, au apărut şi impostori, veleitari, a căror caracteristică
a fost dintot-deauna agresivitatea, şi de aici dorinţa de a accede la vîrf,
exact ca reprezentanţii de azi ai vieţii politice, adică la cel mai înalt grad
al incompetenţei.
Unii dintre ei au ajuns aproape de structurile de
conducere ale Uniunii Scri-itorilor, aleşi după statutul pe care apoi l-au
contestat şi-l contestă, şi de acolo au crezut că pot obţine mai mult, că pot
prelua ei o instituţie care s-a dovedit în timp una de reală reprezentativitate
pentru viaţa culturală de la noi. Alţii au fost chiar vicepreşedinţi la un moment
dat şi n-au făcut nimic, unii au fost în Consiliul U.S.R. şi de acolo au plecat
cu doar ceea ce şi-au imaginat ei - şi imaginaţia lor era una bolnăvicioasă -,
iar acum au creat un sistem paralel, improvizat, cu care forţează uşile unor
judecătorii, eludează legi, încalcă alte legi, pentru a distruge un sistem
instituţional bine conservat, exact aşa cum fac actualii politicieni, a căror
relaţie cu legile este una ce nu are nimic comun cu statul de drept, ci dimpotrivă.
Unde s-a greşit trebuie de spus cu glas tare şi acolo trebuie aplicată corecţia
absolut necesară şi cît mai grabnic.”
J Secvenţe din dialogul lui Nicolae Corlat cu
invitatul revistei, scriitorul Gri-gore Chiper, din Chişinău:
N.C.: Guvernanţii din România
au hotărât să sărbătorească „centenarul“. În opinia lor România ar avea 100 de
ani. Asta lasă loc interpretărilor. Cum se simt românii aflaţi astăzi în
teritoriile amputate în 1940 şi 1944, care sunt încă înstrăinate, în afara
trupului ţării de acum 100 de ani? Putem vorbi despre o aniversare sau despre o
comemorare?
Gr.C.: Într-adevăr,
ghilimele de pe lângă cuvântul „centenar“ exprimă echi-vocul acestei sărbători
declarate la scară naţională. Un echivoc care însumează nos-talgie, regret,
neputinţă. În ceea ce priveşte Unirea de la 1918 şi cea de la 1859, opi-niile
istoricilor diferă: unii consideră că Unirea de la 1859 trebuie considerată
Marea Unire, când s-a format statalitatea românească. Mai ales că Unirea de la 1918 este um-brită: Nordul Bucovinei, Sudul Basarabiei,
Basarabia, Cadrilaterul - toate aceste teri-torii au fost pierdute după cel de
al doilea război mondial. Basarabia, devenită Repu-blica Moldova, se confruntă ea
însăşi cu mari probleme teritoriale, dar şi identitare, po-litice, economice şi
etnice. Diferenţa economică şi civilizaţională dintre Estul şi Vestul Europei
rămâne în continuare mare, insurmontabilă, Occidentul creând un punct puter-nic
de atracţie şi dispunând numeroase persoane apte de muncă din Est să migreze.
Teritoriile româneşti, inclusiv România, nu sunt o
excepţie. Pe de altă parte, teritoriile româneşti, cu statalitate proprie sau
lipsite de ea, se află într-o zonă în care democraţia şi alte valori
occidentale se dezvoltă în zig-zag, cu paşi minusculi, inac-ceptabili pentru populaţia
mai luminată. Ambele fenomene, diferenţa Est-Vest şi lipsa unui orizont clar
acasă, conduc la depopulare în numeroase din aceste spaţii. Nici ideea unei noi
Uniri între România şi Republica Moldova nu a prins avânt în ambele spaţii.
Deci prilejul de bucurie şi mândrie pentru centenar nu este mare. Unele voci
mai scep-tice vorbesc chiar despre un eşec al centenarului. Poate nici eşec nu
este atâta timp cât Transilvania rămâne teritoriu românesc, iar România s-a
integrat în structurile NATO şi UE. Aici e marea diferenţă dintre România şi
celelalte teritorii, unde românii se simt abandonaţi. În afara securităţii NATO
şi a graniţelor UE speranţa la un trai demn şi la o dezvoltare rapidă şi
durabilă, care ţi-ar asigura o apropiere de standardele occidentale, gravitează
în jurul lui zero.”
J Iată şi un poem semnat de Grigore
Chiper: „E o linişte îmbrăcată/ într-o armură de metal/ Un
tanc situat/ pe un piedestal invizibil/ O venă tăiată/ din care tot sângele s-a
scurs în abator/ Ziua se îngână cu noaptea/ într-o intersecţie/ cu transportul
oprit pe contrasens/ Oraşul pare ameţit/ după o sărbătoare ameţitoare/ În
schimb billboard-urile/ arată o veşnică primăvară/ Monumentele revoluţionare
din epocă/ în-treţin vii amintirea şi atmosfera/ Am luat telefonul fără baterie/
şi am ieşit în strada pustie/ să-mi exprim indignarea/ sfidând culoarea roşie a
semaforului stins (Într-un oraş recognoscibil)
J N. Corlat realizează şi interviul cu
Adrian Alui Gheorghe, la aniversarea unei vârste la fel de rotunde ca şi opera
scriitorului din Piatra Neamţ. Desprindem, din interviu, câteva gânduri ale
sărbătoritului: „Din păcate literatura română de azi e cam nicăieri în
Europa mare, rămînem mai departe o insulă (în derivă?) într-o societate, cea
europeană, care te invită la competiţie, dar nu te trage de mînecă dacă nu o
faci. Tu ca scriitor eşti neputincios în faţa unei pieţe de carte uriaşă, cea
europeană, dar aici ar trebui să intervină politicile culturale ale statului
roman, prin instituţiile sale abilitate. Nu o face nimeni. Avem cinci milioane
de români, după statistici, plecaţi în Europa după revoluţie. Cum ajunge cultura română la ei? Nu cumva, prin impasibilitate, prin
prostia instituţională, îi condamnăm definitiv la … desţărare?”.
Auziţi blues-ul lui Adrian Alui Gheorghe?: „Mi-au murit mulţi prieteni./ Deşi au murit, unii continuă să
trăiască./ Paradoxală e viaţa, paradoxală e moartea./ Unii mă mai sună uneori,
deşi sunt morţi./ Alţii nu mă sună, deşi par vii./ Viaţa morţilor e plină de
stupizenii;/ Moartea viilor e un decont pentru cei care trăiesc în deşert./
Unul dintre morţi mi-a telefonat/ ca să îmi explice că s-a obişnuit cu moartea
în viaţă/ încît mă urăşte pentru că am rămas viu./ Închid telefonul, trag
perdeaua.”
J Un poem pe care îţi poţi vinde sufletul: „E firesc acest sentiment de pră-vălire/ E firesc să-mi leg mâinile împreună/
ca să nu se dezbine la cădere/ Cine mama dracului mai ştie de unde/ vin şi
încotro mă îndrept/ Nuanţele astea ale cerului devin înfricoşătoare/ Eu rămân
cu capul înfăşurat într-o glugă groasă şi oftez/ Îmi târăsc pi-cioarele prin
lumina farurilor/ Nici n-am observat luna mai mică decât pumnul/ meu care vrea
să lovească pe cineva cât mai repede/ Mă preling pe trotuar bâjbâind ver-surile
lui mazilescu/ Oprind în faţa unui geam nu-mi dau seama/ Dacă e sfârşitul sau
formula mediană a drumului meu/ Prefer să mă opresc aici de data asta/ Sub
pervazul obraznic care-mi trage ocheade/ pentru că sunt femeie şi nu
îngenunchez/ Dacă farurile sunt stinse e pentru că le-am/ îmbătat pe drum deşi
am urmat/ Cărări diferite/ m-am întins pe cimentul fierbinte cu/ capul pe
sticla care geme a păcate cautându-te cu
privirea/ înainte să mă-ntreb măcar/ dacă exişti (Sorina Rândaşu - Dacă exişti)
Comentarii
Trimiteți un comentariu