POEŢII LUNII DECEMBRIE
POEŢII
LUNII DECEMBRIE
(CALENDAR SUBIECTIV)
1.12.1934
Florenţa Albu
MÂINILE
Mâinile repetau gesturile,
- tata semăna, săpa,
aprindea focul,
prefira sămânţa dintr-o mână în alta,
strângea, risipea,
mângâia - niciodată n-am să ştiu
ce mângâia, plecând -
închidea poarta
şi nu întorcea nici un semn
pentru noi, rămaşii în prag.
Cuvintele muriseră întâi,
mai trăiau gesturile,
mâinile repetându-le până la istovire,
îndreptându-le încă,
încet, cu grijă, cu sfinţenie -
aşa se taie pâinea, aşa se seamănă,
aşa se aprinde focul;
până la graţie şi abstract,
până la sensul definitiv:
Semănatul,
Mângâierea,
Închinăciunea,
Închisul porţii.
ZÎNA MOARTE
În fiecare primăvară,
prin câmpia însămânţată,
răsărită, înverzită
vine femeia bătrână,
Zâna Moarte, cu legăturica
puţină, cu oboseala.
Foarte mult soare şi iar
secetă în câmp,
şi iar setea, popasul
în preajma fântânilor.
Şi toată suflarea,
pasărea gângania puii
cresc timpurii,
mişună pe labele firave
cu drumul subţire,
fără umbră şi zare.
Pe-acolo vine femeia bătrână
moartea de la noi, din câmpie,
învăţată cu setea, cu pulberea,
cu drumul lung şi cu mila.
Se apropie de satul nostru
de casa noastră, de poarta noastră
şi mama zice: „deschide-i
şi las-o să se aşeze
e şi ea o biată bătrână ca mine”
CAII
În
zori treceau caii,
fraţii
mei drepţi din os de zei.
Austrul
le încetinea mişcările,
le
subţia în aer muşchii, coamele
şi
gleznele - iar când se încheia
galopul
tot, din coapsă la copită,
în
aer mai vibra flacăra trupului,
lumina
trapului,
văzduhul
zvelt.
Treceau
şi-i mai visam,
şi-i
mai vedeam,
reluam
mişcarea
de
unde rămăsese-n aer,
încercam
să-mi potrivesc
coama-n
lumină, glezna,
arcuirea
şirei spinării,
vibrarea
muşchilor.
Şi
doar în mintea mea,
în
trapul visului prin insomnii
-
şi numai gândul, numai cuvintele,
din
când în când,
simţeau
o clipă dobândită,
desăvârşirea
lor
ori
o aducere aminte
din
alt timp,
când
gânditorii cai, poeţii cai
păşeau
în
armonie
cu
aerul, cu apa şi cu focul
2 decembrie 1935
NICOLAE LABIŞ
AMINTIRILE DOAMNEI PROF. MARGARETA LABIŞ
(Mizil, octombrie 2013,
octombrie 2015)
Noi ne-am născut în satul Poiana
Mărului, comu-na Mălini, Suceava - pe atunci Baia, nume preluat de la
localitatea unde Ştefan cel Mare a purtat o mare bătălie. În satul natal, în
casa învăţătorilor Eugen şi Profira La-biş, fratele meu a avut norocul să-şi
formeze, încă de mic, personalitatea, influenţat, cred, de trei factori: natura
în-cântătoare - şi nu vreau să vorbesc prea mult despre lo-curile acelea
extraordinare ale Ţării de Sus, atâta doar vă spun, cum le spun şi elevilor
mei, că m-am născut pe Va-lea Baltagului, pentru că în romanul scris de Sadoveanu,
Vitoria Lipan ajunge în punctul terminus al călătoriei sale chiar în satul
Poiana Mărului care, pe atunci, se numea Doi Meri. Aici, se spune, a aflat
Sadoveanu, venit la vâ-nătoare, întâmplarea ce conţinea sâmburele epic al
cărţii.
În afară de minunile naturii, fratele meu
a fost influenţat de bogăţia folclorului local, Poiana Mărului fiind o vatră
păstrătore de tradiţii. Al treilea factor în formarea sa intelectuală şi
scri-itoricească l-a constituit biblioteca familiei, pe rafturile căreia se
aflau, la loc de cin-ste, marii poeţi ai acestei ţări, începând cu Eminescu.
Sunt multe de spus, dar am să mă
opresc la momentul important când fratele meu, pe atunci în clasa a IX-a, a
câştigat Premiul I la Concursul Naţional de Litera-tură «Mihai Eminescu». A fost
o lucrare care i-a impresionat pe toţi membri juriului, elevul liceului din
Fălticeni fiind ales, deşi era cel mai mic dintre participanţi, să ţină
cuvântul de final al manifestării.
Acest lucru l-a determinat pe
eminentul profesor Constantin Ciopraga să vină la Fălticeni cu propunerea de
a-l transfera pe Nicolae Labiş, în clasa a X-a, la Liceul Naţional din Iaşi. Acolo, pe holul principal de la
intrare, se află şi azi un impunător ta-blou de marmură, pe care e înscris şi
numele Nicolae Labiş. Părăsind târgul în care învăţaseră cândva Creangă şi
Sadoveanu, fratele meu va cunoaşte frenezia culturală a capitalei moldave, dar,
după numai un an, dă examen şi reuşeşte la controversata Şcoală de Literatură „Mihai
Eminescu”, considerată de mulţi o fabrică de scriitori.
Însă el avea starea de poezie, acel impuls
pe care îl au doar cei aleşi. La 19 ani (1954)
termină cursurile şi este angajat la Revista Contemporanul, apoi la Gazeta
li-terară, urmând concomitent cursurile Facultăţii de Filologie (se înscrisese
în anul III, fiindu-i echivalate studiile). Este însă dat afară pentru
îndrăzneala de a-şi fi procurat, de la anticariatul Sterescu, prima ediţie a
volumului de poezii al lui Eminescu (în care se afla poezia interzisă Doina),
cărţile lui Blaga sau cele ale marilor poeţi francezi. I s-a forţat dulapul,
cărţile au fost confiscate, iar poetul a intrat într-un conde umbră.
Un prieten ziarist, fost asistent al lui
George Călinescu, căruia i se plânge că i-a fost interzisă publicarea, îl
sfătuieşte: «Scrie şi tu o poezie despre partid şi gata; ai scăpat! Te iartă...»
Aşa îi apar câteva poezii în stilul epocii dar, dacă le găsiţi şi le ci-tiţi cu
atenţie, veţi găsi chiar şi în ele fiorul poeziei autentice, pentru că Labiş nu
tran-smitea lozinci, ci imagini. (Iată, spre
exemplu, cum suna poezia Noi, nu!: O parte din noi ne-am învins/
Greşeala, minciuna şi groaza,/ Dar e drum, mai e drum necuprins/ Pînă-n
zarea ce-şi leagănă oaza./ Generaţii secate se sting,/ Tinerii rîd către
stelele reci -/ Cine-şi va pierde credinţa-n izbîndă/ Pe-aceste mereu
mişcătoare poteci?// Cine din noi va muri/ Înainte ca trupu-i să-i
moară?/ Cine-o să-şi lepede inima-n colb/ Insu-portabil de mare povară?/ Ca un
vînt rău, ori ca o insultă/ Întrebarea prin rînduri trecu./ - Ascultă, ascultă,
ascultă!/ Noi, nu! Niciodată! Noi, nu! – n.n.)
Poate că mulţi vor să ştie adevărul
despre moartea poetului Nicolae Labiş. Cert e că, înainte cu
o lună de tragicul lui sfârşit s-a lansat zvonul că ar fi murit în
Deltă, unde se dusese împreună cu regizorul Lucian Pintilie. Dar
s-a întors de acolo fără nici o problemă sau întâmplare care să
justifice zvonul. La puţin timp însă a avut loc stupidul accident de
tramvai, căruia i-a căzut victimă. De la locul accidentului - staţia
era chiar în faţa Muzeului de Istorie Bucureşti – a fost plimbat
pe la câteva spi-tale, fiind internat, în cele din urmă, la Spitalul de
Urgenţă, cu fractură de coloană. În dimineaţa zilei accidentului fratele
meu a scris acel cunoscut poem epitaf: «Pasărea cu clonţ de rubin/ S-a
răzbunat, iat-o, s-a răzbunat./ Nu mai pot s-o mângâi./ M-a
stri-vit,/ Pasărea cu clonţ de rubin,// Iar mâine/ Puii păsării cu clonţ
de rubin,/ Ciugulind prin ţărână,/ Vor găsi poate/ Urmele poetului
Nicolae Labiş/ Care va rămâne o amin-tire frumoasă...»
A fost foarte tainică, misterioasă,
compania în care s-a aflat el în acea seară. A intervenit în
viaţa lui o femeie, Maria Polevoi, balerină la Ansamblul Ciocârlia, care
ştiţi că aparţinea unui anume minister şi care s-a sinucis mai
târziu - sau a fost ajutată să se sinucidă - luând o mare doză de
somnifere. Poate că a trăit drama acelei mari remuşcări sau poate că nu ştia mai
multe decât a spus… Oricum, nu trebuie uitat că în acel an, 1956, avuseseră loc
evenimentele din Ungaria, de a căror contaminare se te-meau autorităţile de la
Bucureşti. Iar Labiş putea să devină un simbol al tinerilor ne-mulţumiţi de
regim şi de ocupaţia sovietică.
Tata a fost chemat la Comitetul Central
şi certat, pentru că n-a avut grijă de fratele meu, care ar fi fost băut. Ca şi cum directorul
şcolii din Mălini trebuia să aibă grijă de poet, nu cei ce i-au deturnat
destinul, sperând să-l transforme pe poet într-un vector cultural al
propagandei.
La spitalul de urgenţă a supravieţuit 10
zile. Nici nu şi-a dat seama că o să moară. Era optimist ca toţi săgetătorii şi
ca toţi cei din neamul nostru. La căpătâiul lui veniseră, în acele ultime zile,
foarte mulţi prieteni. Îmi mai amintesc că, în una din ele, mi-a şoptit, după ce
mi-a admirat paltonul pe care îl cumpărasem cu banii dăruiţi de el: «Să ştii că
am fost împins de cineva...» Nu mi-a spus de cine şi nici în ce împre-jurare,
dar poetului Florin Mugur, care a scris mai târziu o carte, i-a mărturisit că,
împins pe grilajul dintre vagoane, a căzut pe asfalt.
În noaptea fatidică asistenta m-a
sfătuit: «Domnişoară, să nu plecaţi, să rămâ-neţi în noaptea asta la spital!»
N-am înţeles de ce, pentru că tata nu mă lăsa să stau, era perioada colocviilor
de sfârşit de an... Apoi, când a intrat în comă, a avut un ultim moment de
semiluciditate şi l-a rugat pe tata: «Trimite-mi trei metri cubi de ozon! Mă sufoc...» Când a sosit şi mama în Bucureşti,
mi-a fost greu să o recunosc. De la Mălini până în capitală albise complet.”
Vorbind despre „Moartea Căprioarei” doamna profesor a ţinut să
precizeze că întâmplarea este reală, sora bolnavă fiind chiar domnia sa
(Un elev al doamnei, azi celebru medic neuro-chirurg, întrebat de inspectorul ce
asista la ora de română ce i-a plăcut din „Moartea căprioarei” a răspuns, candid:
„Mi-a plăcut tovarăşa, când era bolnavă, flămândă şi pe moarte...”).
Iar „istoria” poeziei ar fi aceasta: „În timpul secetei
din anul 1946. într-o zi to-ridă de august, un copil din vecini ne-a adus
cumplita veste. „A secat Suha!” Era
de ne-crezut. Pârăul, care străjuia satul cu un bogat debit de apă, să sece?
Fratele meu m-a prins în garabă de mână şi m-a scos din casă să văd grozăvia.
Eram doi copii speriaţi, desculţi, alergând prin colbul fierbinte al drumului
către marginea dinspre munte a satului. Acolo, în locul bulboanei adânci, unde
ne scăldam cu ceilalţi copii toată vara, am văzut o mocirlă neagră pamântie în
care agonizau ciţiva peştişori alburii, zvâcnind din codiţe. N-am să uit
privirile înfometate ale copiilor care încercau să-i prindă. Arun-cându-se pâna
la brâu în nămol, fratele meu a reuşit să pescuiască doar 4 raci pe care mi i-a
aruncat cu dibăcie în poală. Pâna acasă,
cleştii lor ascuţiţi mi-au însângerat pul-pele, dar i-am ţinut strâns în poala
rochiţei răbdând usturimea. În seara aceea am mân-cat doar raci fierţi. Eu
m-am îmbolnăvit.
A doua zi tata a hotărat să ne caute hrană în pădure. L-a
luat pe fratele meu la acea tainică vânatoare, înduplecat de rugaminţile lui
insistente. S-au întors seara pe în-tuneric ducând cu greu prada. Dormitam slabită
de febră cand fratele meu m-a prins de mână şoptindu-mi să-l urmez. Ajunşi în
bucătaria de vară, am văzut la lumina lunii într-o coşarcă mare capul căpriorului ucis. Avea ochii deschişi,
sticloşi, înţepeniţi în sus ca într-o rugăciune. Fratele meu a încercat fară
succes să-i închidă apoi mi-a şoptit cu vocea gâtuită de plâns: „Ai să te faci bine, vezi? Avem carne!”
După opt ani, copilul din Poiana Mărului, devenit un
tânar poet încrezator în talentul său,
era chemat de forţele tainice ale destinului să scrie o poezie emblematică de
un dramatism tulburător. În vara anului 1954 a sosit acasă pe neaşteptate. Plecase
din Bucureşti cu Fănuş Neagu, amândoi având delegaţii de documentare, după
uzanţele ziaristice ale timpului. Fănuş urma să rămână o seară la Cornu Luncii
(sat limitrof co-munei Mălini) la sora lui, Marcela, profesoară la şcoala din
sat.
A intrat pe poartă în timpul amiezii şi după îmbrăţişari,
după scurte explicaţii şi-a răcorit faţa cu apă proaspată din fântană, apoi
ne-a oferit darurile pregătite cu grijă. Cele mai multe erau pentru
Teodora-Dorinuţa, sora mai mică. La masă a gustat câte puţin din bucatele
preparate cu grijă de mama, apoi, peste
puţin timp putea fi văzut călărind pe malul pârâului Suha Mare, spre munte.
Împrumutase un cal de la un vecin pădurar ca să ajungă mai repede în Poiana
Mărului, satul natal. De ce galopa pe malul apei şi nu pe drumul mare? Ce
amintiri il chemau?
Ȋn dreptul bisericii din Poiana Mărului s-a oprit pe
peluza spaţioasa a şanţului, a descălecat şi a legat calul de un plop ȋnalt.
Acolo se ȋnşirau fară soţ plopii plantaţi de tata şi de flacăii din sat cu
ocazia construirii bisericii. Acolo, aşezat pe iarba şantului ȋnalt, cu coatele
pe genunchi şi cu capul ȋn palme privea gânditor spre dealul ȋmpădurit, ȋnvăluit
de umbrele ȋnserării.
Un flacău din vecini, care venea de la pădure cu o căruţă
de lemne, văzându-l, a crezut că, poate, este bolnav şi a anuntaţ-o pe mama.
Alarma fusese falsă. Fratele meu s-a intors teafar, dar tăcut şi ȋngândurat. Se
ȋnserase. A mâncat puţin şi s-a ȋnchis ȋn ca-mera unde urma să se culce,
motivând că are ceva de scris.
Era o noapte senină de august, cu lună plină. Speram să
iasă din camera şi să stăm de vorbă ca altadată. Tata s-a ȋntors obosit de la o
şedinţa şi s-a retras lângă su-rioara mea, să o adoarmă. M-am culcat şi eu lânga
ei. Pe la miezul nopţii fratele meu a intrat ȋn vărful picioarelor ȋn
bucătarie, unde mama ȋnca mai trebăluia. A rugat-o ȋn şoapta să-l asculte: „Seceta a ucis orice boare de vant,/ Soarele s-a topit pe
pământ......”
La prima audiţie nocturnă, prima apreciere elogioasă a
mamei. Emoţionat şi puţin jenat a decis să plece a doua zi la Bucureşti cu gândul
de a publica poezia. Vara, când şefii de la reviste erau ȋn concediu, se putea
obţine mai uşor acordul pentru tipar. A plecat dis de dimineaţa, cand eu
dormeam. Ȋn rapidul de Bucureşti s-a ȋntilnit cu Fă-nuş Neagu, care s-a arătat
surprins de graba ȋntoarcerii lui ȋn capitală, dar a aflat că mo-tivul era
dorinţa de a publica cât mai repede poezia deosebită scrisă ȋn noaptea
pre-cedentă la Mălini. Solocitat de Fănuş să i-o arate, a constatat
că cele două foi tran-scrise cu grijă nu erau nici ȋn servieta cu manuscrise,
nici prin buzunare. Ȋnţelegandu-i supărarea, Fănuş a ȋncercat să-l liniştească
ȋn glumă: „N-ai scris-o tu, mai scrie-o odată! “
Nici ȋn tren şi nici la Bucureşti fratele meu nu a putut
reface integral textul iniţial al poeziei (dupa cum mi-a mărturisit ulterior şi
după cum reiese din ciornele rămase ȋn manuscris). În dimineaţa plecării lui la
Bucureşti, am gasit textul poeziei şi curioasă l-am citit cu emoţie. Pentru
prima oară am realizat că fratele meu este un mare poet. Ȋn aceeaşi zi am
expediat manuscrisul prin poşta şi astfel poezia „Moartea că-prioarei” a fost publicată ȋn revista „Viaţa Românească” din luna octombrie 1954. Autorul,
Nicolae Labiş, nu ȋmplinise 19 ani.
La puţin timp după apariţie, ȋn preajma zilei
mele de naştere, am primit un colet „cu valoare” de mărimea a două cutii de chibrituri. Am recunoscut scrisul
fratelui meu şi am bănuit ca este un dar aparte. Ȋn cutioară albastră se afla
un strat bine presat de bombonele. Dezamagită, am aruncat darul: ce glumă. Dar,
din interior s-a rostogolit un ceas micuţ, cu braţara de argint şi cadran
aurit. Fusese ȋnfăşurat ȋntr-o mică scrisoare de mulţumire ȋncheiată cu urarea
tradiţionala: La mulţi ani! Primul meu ceas era cu totul aparte. L-am
purtat cu drag mult timp, chiar şi după ce s-a defectat. Îmi amintea de el.”
MOARTEA CĂPRIOAREI
Seceta a ucis orice boare de vânt.
A rămas cerul fierbinte şi gol.
Ciuturile scot din fântână nămol.
Peste păduri tot mai des focuri, focuri
Dansează sălbatice, satanice jocuri.
Mă iau după tata la deal printre târşuri,
Şi brazii mă zgârie, răi şi uscaţi.
Pornim amândoi vânătoarea de capre,
Vânătoarea foametei în munţii Carpaţi.
Setea mă năruie. Fierbe pe piatră
Firul de apă prelins din cişmea.
Tâmpla apasă pe umăr. Păşesc ca pe-o altă
Planetă, imensă, străină şi grea.
Aşteptăm într-un loc unde încă mai sună,
Din strunele undelor line, izvoarele.
Când va scăpăta soarele, când va licări luna,
Aici vor veni în şirag să se-adape
Una câte una căprioarele.
Spun tatii că mi-i sete şi-mi face semn să tac.
Ameţitoare apă, ce limpede te clatini!
Mă simt legat prin sete de vietatea care va muri
La ceas oprit de lege şi de datini.
Cu foşnet veştejit răsuflă valea.
Ce-ngrozitoare înserare pluteşte-n univers!
Pe zare curge sânge şi pieptul mi-i roşu, de parcă
Mâinile pline de sânge pe piept mi le-am şters.
Ca pe-un altar ard ferigi cu flăcări vineţii,
Şi stelele uimite clipiră printre ele.
Vai, cum aş vrea să nu mai vii, să nu mai vii,
Frumoasă jertfă a pădurii mele!
Ea s-arătă săltând şi se opri
Privind în jur c-un fel de teamă,
Şi nările-i subţiri înfiorară apa
Cu cercuri lunecoase de aramă.
Sticlea în ochii-i umezi ceva nelămurit,
Ştiam că va muri şi c-o s-o doară.
Mi se părea că retrăiesc un mit
Cu fata prefăcută-n căprioară.
De sus, lumina palidă, lunară,
Cernea pe blana-i caldă flori stinse de cireş.
Vai, cum doream ca pentru-ntâia oară
Bătaia puştii tatii să dea greş!
Dar văile vuiră. Căzută în genunchi,
Îşi ridicase capul, îl clătină spre stele,
Îl prăvăli apoi, stârnind pe apă
Fugare roiuri negre de mărgele.
O pasăre albastră zvâcnise dintre ramuri,
Şi viaţa căprioarei spre zările târzii
Zburase lin, cu ţipăt, ca păsările toamna
Când lasă cuiburi sure şi pustii.
Împleticit m-am dus şi i-am închis
Ochii umbroşi, trist străjuiţi de coarne,
Şi-am tresărit tăcut şi alb când tata
Mi-a şuierat cu bucurie: - Avem carne!
Spun tatii că mi-i sete şi-mi face semn să beau.
Ameţitoare apă, ce-ntunecat te clatini!
Mă simt legat prin sete de vietatea care a murit
La ceas oprit de lege şi de datini...
Dar legea ni-i deşartă şi străină
Când viaţa-n noi cu greu se mai anină,
Iar datina şi mila sunt deşarte,
Când soru-mea-i flămândă, bolnavă şi pe moarte.
Pe-o nară puşca tatii scoate fum.
Vai fără vânt aleargă frunzarele duium!
Înalţă tata foc înfricoşat.
Vai, cât de mult pădurea s-a schimbat!
Din ierburi prind în mâini fără să ştiu
Un clopoţel cu clinchet argintiu...
De pe frigare tata scoate-n unghii
Inima căprioarei şi rărunchii.
Ce-i inimă? Mi-i foame! Vreau să trăiesc, şi-aş vrea...
Tu, iartă-mă, fecioară - tu, căprioara mea!
Mi-i somn. Ce nalt îi focul! Şi codrul, ce adânc!
Plâng. Ce gândeşte tata? Mănânc şi plâng. Mănânc!
*Potrivit
relatării doamnei Margareta Labiş, căprioara era, de fapt, un ţap, ceea ce
explică versul: „Ochii umbroşi,
trist străjuiţi de coarne”
2. 12. 1974
LEONARD ANCUŢA
VINE UN MOMENT CÂND DUREREA NU-ŢI MAI
POATE FACE NIMIC
n-are ce să mai doară.
te-ai dat cu capul de toți pereții în căutarea intrării
te-ai dat cu capul să faci o intrare și nimic.
ce să mai doară inima ta tîrîș ca un soldat cu picioarele amputate
de obuz. ce să mai doară.
pentru unii dragostea e un bibelou indiferent
că e bețivul pe bancă peștele de televizor băieții care se ceartă.
dacă se sparge iau altul.
doar cîțiva adună cu grijă cioburile și le lipesc răbdători pînă la capăt.
poate de aceea am fața trupul mîinile bandajate cusute arse.
poate de aceea inima mea aleargă pe picioarele din față ca un cîine
lovit de mașină.
că e bețivul pe bancă peștele de televizor băieții care se ceartă.
dacă se sparge iau altul.
doar cîțiva adună cu grijă cioburile și le lipesc răbdători pînă la capăt.
poate de aceea am fața trupul mîinile bandajate cusute arse.
poate de aceea inima mea aleargă pe picioarele din față ca un cîine
lovit de mașină.
nu mai doare nimic.
o casă goală din care au dispărut mobile bibelouri amintiri.
o casă goală care așteaptă să fie dărîmată. ce să mai doară
cînd nimic nu mai încape în ea. încăperile goale sunt atît
de mici că în goliciunea asta nu intră nici măcar privirea.
ce să mai doară. nici măcar trupul sub greutatea apei la duș.
nici măcar gîndul meu ca o cursă regulată de microbuz
ieșită din grilă de ani. uitată.
o casă goală din care au dispărut mobile bibelouri amintiri.
o casă goală care așteaptă să fie dărîmată. ce să mai doară
cînd nimic nu mai încape în ea. încăperile goale sunt atît
de mici că în goliciunea asta nu intră nici măcar privirea.
ce să mai doară. nici măcar trupul sub greutatea apei la duș.
nici măcar gîndul meu ca o cursă regulată de microbuz
ieșită din grilă de ani. uitată.
ERA ATÂT DE FRUMOASĂ
era atît de frumoasă
că apa o lăsa să respire în adîncuri.
și luna o urma pe cer
în timpul zilei.
atît era de frumoasă
că dacă dragostea ei ar fi fost o corabie
ți-ar fi albit părul
dintr-un capăt în altul al ei.
în timpul zilei.
atît era de frumoasă
că dacă dragostea ei ar fi fost o corabie
ți-ar fi albit părul
dintr-un capăt în altul al ei.
ea putea întoarce vîntul din drum
cînd îți vorbea.
și fructele se înroșeau
în prezența sa.
atît de frumoasă era.
încît în nopțile întunecate punea stelele la loc pe cer
cu mîna ei.
cînd îți vorbea.
și fructele se înroșeau
în prezența sa.
atît de frumoasă era.
încît în nopțile întunecate punea stelele la loc pe cer
cu mîna ei.
eu n-am putut iubi o asemenea femeie. atît de frumoasă
era
că inima mea tremura ca un glonte
în pistolul lipit de tîmplă.
că inima mea tremura ca un glonte
în pistolul lipit de tîmplă.
4 decembrie 1956
NICOLAE SILADE
MINIEPISTOLE
40
ferice de cel ce află împăcare în inima sa
şi liniştire pentru sufletul
său ferice de cel care neîncetat se caută
şi ferice de cel ce găseşte
căci el se va bucura şi se va minuna şi
stăpân va fi el peste toate şi
împărăţia cerurilor va fi împărăţia sa.
i-am zis sufletului meu: fii calm
şi taci şi aşteaptă oamenii pământului se
duc în împărăţia pământului
ca nişte umbre se duc în împărăţia
umbrelor şi veacul acesta va trece
veacul ce vine va trece ca nişte clipe vor
trece mileniile fii calm şi taci
şi aşteaptă însufleţit de miracolul ce
întrupează cuvântul însufleţit de
cuvântul ce naşte miracole. şi a zis
sufletul meu către mine: ferice de
cel ce puritatea găzduieşte ferice de cel
ce ocoleşte răutatea şi lângă
izvorul apelor se aşează şi de lumina
lumii se lasă purtat pe căile sale
el este ca roua din zori şi ca adierea de
seară a vântului el este ca un
pom roditor în pustie ca o oază în deşert
şi ca o casă zidită pe stâncă
el este stânca şi pâinea şi vinul şi calea
adevărul şi viaţa veşnică este
64
m-am trezit la 3:33 şi gândul pe loc mi-a
zburat la cifra aceea
666 fără nicio legătură cu liniştea de
dinaintea zorilor cu lătratul
câinilor comunitari acompaniaţi de
cântarea greierilor de oraş fără
nicio legătură cu vuietul camioanelor pe
autostradă sau cu faptul
că luna era tot în mijlocul platanului cum
am lăsat-o când am
plecat la culcare poate gândul că au
trecut o sută de ani şi mai
bine de la primul război mondial să aibă
vreo legătură poate crimele
comise în cel de-al doilea oricum
conexiunea cifrelor a dat naştere
gândului că toţi dictatorii lumii au fost
la început inocenţi iată-l pe
pe hitler scâncind în braţele mamei sale
şi iată-l pe stalin sărutând
prima oară o fată iată-l pe mao la şcoală
învăţând alfabetul chinez
ce şcoală ce educaţie ce sistem mă întreb
le-a permis să devină
ce au devenit ce şcoală ce educaţie ce
sistem bune de aruncat
la gunoi dacă dintr-un copil se pot naşte
asemenea monştri
5.12.1974
CÂNTEC ŞOPTIT
Odată am ucis o vrabie
Am tras cu praştia-n ea şi am lovit-o
Pe urmă o zi
Şi-o noapte întreagă
Am tot plâns-o şi am tot jelit-o
Nu m-a bătut mama, nu m-a certat
În mână ţineam o bucată de pâine
Degeaba mi-a spus
Degeaba mai plângi
Ce-ai omorât omorât rămâne
Mai târziu am crescut flăcăiandru
Şi m-am îndrăgostit nebuneşte de-o fată
Dar nu ştiu de ce
Într-o zi a murit
Şi-n altă zi a fost îngropată
Demult nu mai trag cu praştia-n vrăbii
Demult nu mai merg la nici o-ngropare
Când soarele-apune
După nişte măguri
Şi răsare în flăcări din mare
BĂTĂLIA
S-A SFÂRŞIT
Bătălia
s-a sfârşit, soldatul
A
rămas pitulat într-o mască
Undeva
departe pământul geme
Gata
să urle, gata să nască.
Deasupra
cerul gol şi soarele
În
jur câmpul gol şi mortii
Sufletele
lor stau drepţi şi aşteaptă
Să
intre-n rai în faţa porţii.
Soldatul
din mască vede o floare
Şi
vesel şi-o pune după ureche
Ce
mândră, ce pură e lumea
Ce
rea, ce urâtă, ce veche
Bătălia
s-a sfârşit, soldatul
Ridică
fruntea să vadă iarba
Ţiuie-un
glonţ rătăcit
Şi-i
sfărâmă tâmpla şi barba
Deasupra
cerul gol şi soarele
În
jur câmpul zdrobit de obuze
În
mască soldatul nu mai are
Nici
ochi să vadă, nici buze.
8.12. 1996
MARIN SORESCU
O
ARIPĂŞI-UN PICIOR
Despre cum era să zbor
(Versuri pentru mine,
când voi fi iar copil)
Într-o noapte, într-o clipă,
Îmi dă unul o aripă.
Nu l-am desluşit la faţă,
A pândit când era ceaţă.
Zice : „’Nfige-o subsuoară,
Du-te dracului şi zboară”.
Eşti nebun, cum o să zbor,
C-o aripă şi-un picior ?
Dă-mi-o şi pe-a doua, frate,
Nu mi-o pitula la spate.
A plecat să mi-o aducă
Şi-l aştept ici pe ulucă.
AM ZĂRIT LUMINĂ
Am zărit lumină pe pământ,
Şi m-am născut şi eu
Să văd ce mai faceţi.
Sănătoşi? Voinici?
Cum o mai duceţi cu fericirea?
Mulţumesc, nu-mi răspundeţi.
Nu am timp de răspunsuri,
Abia dacă am timp să pun întrebări.
Dar îmi place aici.
E cald, e frumos,
Şi atâta lumină încât
Creşte iarba.
Iar fata aceea, iată,
Se uită la mine cu sufletul...
Nu, dragă, nu te deranja să mă iubeşti.
O cafea neagră voi servi, totuşi.
Din mâna ta.
Îmi place că tu ştii s-o faci
Amară.
10.12. 1956
NICOLAE BĂCIUŢ
SINGURÂND
Până
unde ţine iarna
care-nchide-n
noi
lucarna,
până
unde în genunchi
umbra
ta
mai
are trunchi,
până
unde gura ta
pe
cuvinte pune şa,
până
când în cerul tău
are
lacrimi Dumnezeu,
până
când rămâne-n ramă
vama
care nu ia vamă?
Până
unde, până când,
rămân
singur, singurând?
ÎN FIECARE POEM
„…Cuvintele nu se mai luptă s-atingă frumuseţea;
ea caută să le atingă”.
WALT WHITMAN
În fiecare poem e un alt început,
o moarte, o naştere, un rut;
în limpezimi e-o altă adâncime –
moarte ce naşte, moarte ce vine
în fiece literă ca-ntr-un alt anotimp
pentru cel care sunt, care tocmai nu sunt
frumos şi tânăr, la sfârşit şi-nceput;
în fiece moarte e-un alt început.
IEPURELE ŞCHIOP
Înc-o dată mă încearcă
fuga fără nici un rost;
vreau să merg spre niciodată,
umbrei caut adăpost.
Iepurele şchiop mă duce,
blana lui îmi creşte mie,
îi simt fuga în spinare,
învăţ frica argintie.
Şi suflarea lui fierbinte
- mi pune ghearele în gât
când eu vreau să ţip cuvântul
care-odată ne-a urât.
Sângele fără măsură
trece-n carnea iepurească –
tot mai mic mă fac deodată-n
şchiopătarea mea firească.
Şi simt iepurele blând
cum încalecă pe mine
şi cum merg spre niciodată
şi cum şi el însuşi vine
Şi cum fuga fără rost
nu e-a iepurelui care
nu mai ştie ce a fost
şi nu-şi are-asemănare.
Mă devoră el pe mine
şi-l devor şi eu cu zel –
noi suntem chiar drumul însuşi,
noi suntem de-un fel cu el.
Aerul ne e un pântec
care nu ne mai încape –
iepurele şchiop şi omul:
un cuvânt tot mai aproape.
Eu alerg cu el în spate
dar povara lui sunt eu –
e călare dar nu poate
iar scăpa de trupul meu.
I-am crescut şi eu în carne,
umbra nu ni se desparte –
om şi iepure, deodată,
călărim aceeaşi moarte.
12 dec. 1955
ION P. IACOB
MÂNA RĂSĂRITĂ DIN CER
umbra
unui model care refuză
sculptorul ger
poezia e mănuşa de fier
care mă încătuşează liber
sub cer
*
fără Dumnezeu
trebuie să-ţi asumi trecutul
de maimuţă
DESPRE POET, PROFET ÎN ŢARA LUI
a filtrat lumina
până a ajuns la esenţă
în robia întunericului
acum victorios
şi orb
cerşeşte
de la propria umbră
SCARA LUI IACOB
pe scara îngerului
fină şi precisă
pe scara îngerului
eu
sunt treapta lipsă
GRAMOFONUL
eu eu eu eu
eu eu eu
eu
un gramofon stricat
pe care-l repară
m e r e u
Dumnezeu
ORBI ÎN LUCRĂRILE HAOSULUI
„asemeni viermelui
să înoţi
în grăsimea timpului
în dimensiunea lui
lipsită de şira spinării”
undeva departe
cineva vrea să deschidă cerurile
şi cheia este acest infinit
de la o privire orbită la alta
16.12.1970
SORIN LUCACI
ÎN PATRIA MEA POEŢII MOR ÎNAINTE DE
VREME
în patria mea poeţii mor prea devreme
cu mult înainte de vreme
mor puţin câte puţin până li se scurge
tot sângele din poezie
până rămâne poezia ca o supă searbădă
nici n-apucă să-şi mănânce amărâta
de pensioară
şi-ntr-o zi li se cuibăreşte nepoftită moartea
în piept sau în burtă
ca un câine zgribulit sub streaşina casei
şi asa tam-nesam începe să crească
şi creşte proasta creşte ca un aluat dospind
până se face una cu pământul până se face tină
şi nu vrea în ruptul capului să plece scârba
dracului
şi ne rugăm doar doar o pleca şi o otrăvim
în fiecare dimineaţă
putin câte puţin îi strecurăm picături letale
în ceaşca de cafea
doar doar o pleca
şi mergem la vraci la babe la ţigănci ghicitoare
facem descântece dăm în bobi
dar ea nu şi nu
încăpăţânata stă ascunsă ca o căpuşă
în blana ciobănescului
ca un chiriaş beţiv într-o garsonieră sordidă
fără geamuri fără uşi fără duşumea
fără angarale plătite
în faţă doar cu o sticlă de vodcă
pe jumătate goală
stă şi aşteaptă a doua venire a lui Hristos
în patria mea poeţii nu au ce căuta
doar coţofenele şi pelicanii îşi găsesc
un loc mai bun
mai jos spre lunca dunării
îşi vor face o altă patrie doar a lor
o patrie a poeţilor undeva mai la nord
în patria mea poeţii îşi amanetează
iluziile cărţile iubitele
îşi amanetează degetele şi ajung doar de-şi
povestesc poemele unor necunoscuţi
la vreo nuntă sau înmormântare
în ţara mea nimeni nu-şi plânge poeţii
în ţara mea de fapt nu mai plânge nimeni
doar vreo bătrână trecând prin cimitir
îşi înclina capul într-o parte
şi-n alta şi printre lacrimi suspină
„maică da’ tânăr s-a dus”
în patria mea nimeni nu-şi plânge poeţii
în ţara mea lebedele au inimi de porţelan
şi gâturi de mucava îmbrăcate
în mătase neagră
vulpile au picioare de sticlă colorotă
şi berzele aripi de tinichea
în ţara mea dumnezeu îşi iubeşte poeţii
mai mult decât în alte părţi
ca un tată binevoitor îi strânge pe toţi lângă
el
şi le povesteşte despre mântuire
despre mântuirea prin artă
în patria mea poeţii mor
înainte de vreme
18.12.1952
VICTORIA MILESCU
IMITÂNDU-I PE CEILALŢI
Dumnezeu şi moartea
îmi poartă de grijă
eu fac să dureze efemerul
construiesc o casă pentru vrăbii
sădesc un pom pentru Rai
fac un copil care va dărâma casa
fiind prea mică
şi va tăia pomul pentru că nu rodeşte
scriu o carte despre toate acestea
şi cineva o va arde
să se încălzească sub viscol…
ÎNTRE FORŢĂ ŞI SLĂBICIUNE
Sunt încă
proprietatea lui Dumnezeu
unde să fug
sunt scribul sub teroarea cuvintelor
m-ai trimis pentru că tac
muşcând pământ
unde să fug când pământul fuge şi el
îngroziţi suntem de un singur cuvânt
curând se va auzi
va fi tunet sau adiere
îl vei rosti tu, îl voi şopti eu
sunt încă preferata lui Dumnezeu
unde să fug şi de ce…
CERUL DE IERI
Voiam să merg pe strada
ce duce la iubitul meu
voiam să merg desculţă
prin florile de tei
nimic nu se clintea
în steaua neagră
rămasă pe cerul de ieri
voiam să merg pe strada
pe care odată
a mers Dumnezeu…
FLĂCĂRI PE APE
Cât cer e-n mine
câte jivine rare
câte păduri de fag şi de smochin
şi câte mări cu nave albe
tăind rechini, sirene caste
câte petreceri fericite până-n zori
şi câte omucideri semnate:
homo faber, homo industrious, homo duplex
câte iubiri de ce-i nepământesc
şi în răspăr cu legea
pe toate ţi le dăruiesc
o, Doamne, ia-napoi ce ţi-am prădat!
25.12.1941
IOAN ALEXANDRU
6 AUGUST
Se
schimbă frunzele-n păduri
Creştetul verde-ncepe să pălească
Se-ntâmplă-n vieţuirea tuturor
Un fel de împăcare nelumească
Începe toamna ceţurile-n zori
Întârzie să plece de pe ţară
Ştergare uriaşe atârna de stejari
Şi-i foarte frig pe lumea din afară
Toate se-ntorc de-acum spre miezul lor
Columba strigă apele pe nume
Sâmburul lin de milă legat interior
Şi-arată faţa rece către lume
Se-ntâmplă-n vieţuirea tuturor
Un fel de împăcare nelumească
Începe toamna ceţurile-n zori
Întârzie să plece de pe ţară
Ştergare uriaşe atârna de stejari
Şi-i foarte frig pe lumea din afară
Toate se-ntorc de-acum spre miezul lor
Columba strigă apele pe nume
Sâmburul lin de milă legat interior
Şi-arată faţa rece către lume
SFÂRŞITUL
RĂZBOIULUI
Când venii pe lume, războiul era pe sfârşite.
Se-mpuşcau ultimele ordine. În câmp
Se spânzurau ultimele tunuri de propria lor umbră,
În casa noastră se-mpărţeau darurile.
Mai întâi ţie, Ioane, zice războiul, din colţul mesei, tatii
Pentru că mi-ai slujit cu credinţă
Îţi înmânez acest picior de lemn.
Şi să-l porţi sănătos întru pomenirea mea.
E zdravăn, din trunchiul unui stejar bătrân;
Când vei muri şi tu o să te legene pădurile
În vârfurile privirilor ca pe unul din confraţii lor.
Mâna dreaptă, pentru că şi-aşa nu ştia carte,
Ţi-am smuls-o din cot şi-am dăruit-o pământului
S-o înveţe a scrie.
Ţie, Maria, zice războiul mamei -
Pentru că mi-ai adăpat caii în larimile tale,
Şi-au rămas cu doi feciori pe câmpul de luptă
Să-mi lustruiască cismele, şi-ai crescut
Două fecioare cu care mi-am petrecut nopţile,
Uite că-ţi dărui acest mănunchi frumos de păr alb
Să-ţi împodobească tâmplele
Şi-acest mănunchi mai mare de nesomn,
Precum şi-această casă goală fără-acoperişe.
Ţie, Gheorghe a lui Petre de pe Deal -
Pentru doi ochi căprui ce spui că i-ai avut,
Iată, îţi dau în stăpânire toate hotarele întunericului
Să le culegi roadele, tu şi cu nevasta ta,
Pentru totdeauna.
Pentru vatra satului las numai patruzeci de copii orfani
Sub şase luni, zece case goale şi celelalte-n dărâmături,
Precum şi cerul dinspre apus ars pe jumătate.
Turnul fără clopote; şapte femei spânzurate-n cimitir
Cu capul în jos; douăzeci de cai morţi în casa vecinului.
Ţie, noule născut, pentru că şi aşa nu ne cunoaştem îndeajuns,
Las ugerul vacilor sterp,
Prunii arşi de vii în grădină.
Ochiu fântânii mort,
Şi să te hrănească văzduhul cu stele lui,
Şi te botez în numele Domnului.
CLOPOTELE
De-atâtea clopote la gâtul turmelor
trase pe jos de miile de ani
pământul este
cea mai curată
lacrimă
din univers.
Din miez de noapte-până-n miez de veac,
pe frig, strânşi laolaltă ne încălzim
plângând într-una.
Din lacrimi facem clopote şi le dosim
la gâtul turmelor să nu le vadă luna.
Primăvara semănăm în arbori şi în stânci
sămânţa clopotelor şi izvorăsc în lume
păsări şi flori cântând în limba lor
acelaşi dor de moarte cum ne poate spune.
Vara ascundem clopotele într-un turn,
pieziş le ridicăm în ceruri peste cimitire
înfricoşaţi şi batem cu bătaia lor
în spatele lui Dumnezeu de fericire.
Toamna tragem clopotele din nouri pe pământ
Şi le gonim pe funii de-a lungul omenirii
duhnind a foc şi moarte la-ntoarcerea-napoi
le cuibărim cenuşa şi haosul din noi.
Dar gerul iernii negre coboară în părinţi,
clopotele fierb în fiecare,
pământul de departe văzut e-un clopot sugrumat
pe-o lacrimă enormă uscată lângă mare.
27.12.1982
ARMINA FLAVIA ADAM
POEM DIN TURLA BISERICII
Nici nu mai știu de ce mi-ai spus
„m-ai uitat”,
dacă era o dimineață ca toate
sau, pur și simplu,
soarele înflorise la mine în pat,
„m-ai uitat”,
dacă era o dimineață ca toate
sau, pur și simplu,
soarele înflorise la mine în pat,
dacă tu străluceai în lumina aceea
amară, curbată,
cu brațele desfăcute, cu pielea
de sfiala pielii mele
înfiorată,
amară, curbată,
cu brațele desfăcute, cu pielea
de sfiala pielii mele
înfiorată,
nici nu mai știu de ce mi-ai zis
„m-ai uitat” –
se făcea că murisem,
că-n pieptul tău cineva m-a-ngropat,
că tu-mi culegeai flori de câmp,
brațe-ntregi,
așa cum doar slujitorii culeg
pentru regi,
„m-ai uitat” –
se făcea că murisem,
că-n pieptul tău cineva m-a-ngropat,
că tu-mi culegeai flori de câmp,
brațe-ntregi,
așa cum doar slujitorii culeg
pentru regi,
se făcea că eram departe
și tu îmi șopteai „te iubesc!”
și-n tot acest timp ascultam
milioane de îngeri
cum cresc,
cum umblă desculți
prin cerul proaspăt cosit…
și tu îmi șopteai „te iubesc!”
și-n tot acest timp ascultam
milioane de îngeri
cum cresc,
cum umblă desculți
prin cerul proaspăt cosit…
Primește, iubite, acest poem miruit,
sfâșiat –
în rana lui, crucea mea de pelin
precum turla bisericii
s-a-nălțat.
sfâșiat –
în rana lui, crucea mea de pelin
precum turla bisericii
s-a-nălțat.
PRIMA LECŢIE DE ZBOR
azi puii de vrăbii învață să cadă
din cuiburi,
peste câteva zile
pământu-și va face culcuș
în penele lor,
asta-i o lecție
bună, îmi zic,
prind curaj,
m-arunc pe fereastră,
la ora când toți
se întorc la casele lor,
un câine galben de spaimă
latră în mine.
TREIZECI
la treizeci de ani dau semne de
bătrâneţe,
nu mai ştiu cum se face un castel de
nisip,
cum se trece o iarnă în doi,
ninge, mă lepăd de trup,
sunt
o urmă-n zăpadă
adăpostind un iepure orb.
VERDE
lumina e un adevăr aproape verde.
am mușcat din ea
cum aș fi mușcat
dintr-un stârv.
de când m-am aruncat în gol,
mama îmi aprinde
la căpătâi
noapte de noapte
aceeași lumânare de piatră.
Comentarii
Trimiteți un comentariu