REMEMBER - Nichita Stănescu
35 de ani de la moartea lui Nichita Stănescu
OASE PLÂNGÂND
Generaţia mea a avut privilegiul
de a trăi, o vreme, în Imperiile celor unspre-zece elegii. Era un ocean acolo,
era o îngâmfare cu aripi ce alerga pe la chioşcurile de ziare să-şi cumpere
necuvinte de înger. Reânvăţam, citind, lumina pâlpâitoare a Lucea-fărului şi
ropotul cailor ploii şi ne încuiam în mansardele somnului ca să auzim şoap-tele
de taină ale închinării:
O călărire în zori
Lui Eminescu tânăr
Tăcerea se izbeşte de trunchiuri, se-ncrucişe,
se face depărtare, se face nisip.
Mi-am întors către soare unicul chip,
umerii mei smulg din goană frunzişe.
Câmpul tăindu-l, pe două potcoave
calul meu saltă din lut, fumegând.
Ave, mă-ntorc către tine, eu. Ave!
Soarele a izbucnit peste lume strigând.
Tobe de piatră bat, soarele creşte,
tăria cu acvile din faţa lui
se prăbuşeşte în trepte de aer, sticleşte.
Tăcerea se face vânt albăstrui,
pintenul umbrei mi-l creşte
în coastele câmpului.
Soarele rupe orizontul în două.
Tăria îşi năruie sfârşetele-i carcere.
Suliţe-albastre, fără întoarcere,
privirile mi le-azvârl, pe-amândouă,
să-l întâmpine fericite şi grave.
Calul meu saltă pe două potcoave.
Ave, maree-a luminilor, ave!
Soarele saltă din lucruri, strigând
clatină muchiile surde şi grave.
Sufletul meu îl întâmpină, ave!
Calul meu saltă pe două potcoave.
Coama mea blondă arde în vânt.
se face depărtare, se face nisip.
Mi-am întors către soare unicul chip,
umerii mei smulg din goană frunzişe.
Câmpul tăindu-l, pe două potcoave
calul meu saltă din lut, fumegând.
Ave, mă-ntorc către tine, eu. Ave!
Soarele a izbucnit peste lume strigând.
Tobe de piatră bat, soarele creşte,
tăria cu acvile din faţa lui
se prăbuşeşte în trepte de aer, sticleşte.
Tăcerea se face vânt albăstrui,
pintenul umbrei mi-l creşte
în coastele câmpului.
Soarele rupe orizontul în două.
Tăria îşi năruie sfârşetele-i carcere.
Suliţe-albastre, fără întoarcere,
privirile mi le-azvârl, pe-amândouă,
să-l întâmpine fericite şi grave.
Calul meu saltă pe două potcoave.
Ave, maree-a luminilor, ave!
Soarele saltă din lucruri, strigând
clatină muchiile surde şi grave.
Sufletul meu îl întâmpină, ave!
Calul meu saltă pe două potcoave.
Coama mea blondă arde în vânt.
Ne-am molipsit
mulţi, pe atunci, de boala incurabilă a poeziei, Nichia – care era o stare de
spirit, mai numidu-se şi Petre Stoica, Cezar Baltag, Leonid Dimov, Con-stanţa
Buzea, Ana Blandiana, A. E. Baconsky, Ion Gheorghe, Gheorghe Istrate, Emil
Botta, Gellu Naum, Gheorghe Tomozei, Grigore Vieru, Adrian Păunescu, Ileana
Mă-lăncioiu, Ion Caraion, Marin Sorescu, Mircea Dinescu, Romulus Vulpescu,
Ştefan Au-gustin Doinaş sau Adam Puslojić. Vă mai aduceţi aminte?
Emoţie de toamnă
A venit toamna, acopera-mi inima cu ceva,
cu umbra unui copac sau mai bine cu umbra
ta.
Mă tem că n-am să te mai văd, uneori,
că or să-mi crească aripi ascuţite până la
nori,
că ai să te ascunzi într-un ochi străin,
şi el o să se-nchidă cu o frunză de pelin.
Şi-atunci mă apropii de pietre şi tac,
iau cuvintele şi le-nec în mare.
Şuier luna şi o răsar şi o prefac
într-o dragoste mare.
Lună în câmp
Cu mâna stângă ţi-am întors spre mine chipul,
sub cortul adormiţilor gutui
şi de-aş putea să-mi rup din ochii tăi privirea,
văzduhul serii mi-ar părea căprui.
Mi s-ar părea că desluşesc, prin crenge,
zvelţi vânători, în arcuiţii lei
din goana calului, cum îşi subţie arcul.
0, tinde-ţi măna stângă catre ei
şi stinge tu conturul lor de lemn subţire
pe care ramurile i-au aprins,
suind sub luna-n seve caii repezi
ce-au rătăcit cu timpul, pe întins.
Eu te privesc în ochi şi-n jur să şterg copacii
În ochii tăi cu luna mă răsfrâng
... şi ai putea, uitând, să ne striveşti în gene
dar chipul ţi-l întorn, pe braţul stâng
Cu mâna stângă ţi-am întors spre mine chipul,
sub cortul adormiţilor gutui
şi de-aş putea să-mi rup din ochii tăi privirea,
văzduhul serii mi-ar părea căprui.
Mi s-ar părea că desluşesc, prin crenge,
zvelţi vânători, în arcuiţii lei
din goana calului, cum îşi subţie arcul.
0, tinde-ţi măna stângă catre ei
şi stinge tu conturul lor de lemn subţire
pe care ramurile i-au aprins,
suind sub luna-n seve caii repezi
ce-au rătăcit cu timpul, pe întins.
Eu te privesc în ochi şi-n jur să şterg copacii
În ochii tăi cu luna mă răsfrâng
... şi ai putea, uitând, să ne striveşti în gene
dar chipul ţi-l întorn, pe braţul stâng
Necuvintele
El a întins spre mine o frunză ca o mână cu degete.
Eu am întins spre el o mână ca o frunză cu dinţi.
El a întins spre mine o ramură ca un braţ.
Eu am întins spre el braţul ca o ramură.
El şi-a înclinat spre mine trunchiul
ca un măr.
Eu am inclinat spre el umărul
ca un trunchi noduros.
Auzeam cum se-nţeteşte seva lui bătând
ca sângele.
Auzea cum se încetineşte sângele meu suind ca seva.
Eu am trecut prin el.
El a trecut prin mine.
Eu am rămas un pom singur.
El
un om singur.
El a întins spre mine o frunză ca o mână cu degete.
Eu am întins spre el o mână ca o frunză cu dinţi.
El a întins spre mine o ramură ca un braţ.
Eu am întins spre el braţul ca o ramură.
El şi-a înclinat spre mine trunchiul
ca un măr.
Eu am inclinat spre el umărul
ca un trunchi noduros.
Auzeam cum se-nţeteşte seva lui bătând
ca sângele.
Auzea cum se încetineşte sângele meu suind ca seva.
Eu am trecut prin el.
El a trecut prin mine.
Eu am rămas un pom singur.
El
un om singur.
În august
1982, în Catedrala Sfânta Sofia din Struga, s-a rostit fiinţa Poetului,
încununându-se cu lauri:
„Astăzi,
aici în catedrala Sfânta Sofia, unde suntem fericiţi până la nefericire de
faptul că putem să spunem, în mod adevărat şi nebâlbâit credo-ul nostru poetic,
ne întoarcem şi zicem: de această dată spre faima „Coroanei de aur“ care se va
vesti a fi fiind cel mai mare premiu nu decernat unui om ci unui purtător al
sentimentelor lumii, ne înclinăm şi spunem: e fără precedent în istorie când o
coroană laurează tâmplele unui iubitor de poezie iar nu ale unui poet.
Ca
şi maestrul nostru, marele desenator Hokusai cel care semna desenele: Hokusai
cel nebun după desen, aidoma lui, celui care are urechi să vadă şi ochi să
audă, şi noi înşine semnăm poemele: Nichita Stănescu cel nebun după poezie.
Poezia
fiind socotită, după părerea noastră, ca o nouă frontieră a sufletului uman,
noi nu facem critica poeziei din punctul de vedere al vedetelor exprimatoare de
fraze geniale, ci din punct de vedere al moaşei de ţară care, ajutând ţăranca
pe câmp să nască, nu dă loc confuziei de merit între meseria moaşei şi
miracolul naş-terii. Noi nu credem că există poeţi ci moaşe ale poeziei şi că
este o tristă confuzie aceea care s-ar putea face sperând în meritul poetului
iar nu în miracolul poeziei.
De
aici din catedrala Sfânta Sofia din R.S.F. Iugoslavia, din Macedonia sufletului
meu se naşte strigătul nostru către umanitate, un strigăt profund care înal-ţă
premiul macedonean ca cel mai de seamă premiu care poate fi acordat, cum ar
spune marele poet român Mihail Eminescu, „Lumii ce gândea în versuri şi scria
în poezie“, sau care ar putea fi acordat lui Eminescu totuşi.
De aici din această catedrală a poeziei ştiind prea
bine că verbul, cuvântul este materialul poeziei, că verbul, cuvântul are
originea unei ţări, iar poezia originea Omului, ne repetăm spunându-vă că
frumuseţea sufletului uman este noua lui fron-tieră.
De bună seamă că există un limbaj anume al oricărui
lucru de pe pământ. De la limbajul atomilor între ei până la limbajul copacilor
între ei. Cea mai simplă formă a limbajului este valenţa.
Mulţi ne-am gândit că omul nu justifică ecologia
vieţii şi că prin muncă şi prin artifex sare din regn în mit, din mit în
istorie şi din istorie în politic. Iată rup-tura.
Să nu uităm însă naşterea cuvântului ca fiinţă vie
care este produsul cel mai sublim al omului. Tragedia cuvântului a atras după
sine răzbunarea pumnului, a cuţitului şi a glonţului. Iată ruptura.
Dacă toată umanitatea ar tăcea o singură secundă din
gândurile ei, arborii, munţii şi stelele s-ar spulbera. Iată ruptura.
Măreţia omului stă în ceea ce are în două feluri
cuvântul: într-o tânjire spre frumos şi o tânjire spre adevăr. Iată ruptura.
Între un posibil dialog al frumosului cu adevărul
vedem noua frontieră a sufletului uman, de aceea declarăm cu mâna pe inimă că
omul încă există, şi că întreaga umanitate, ca niciodată în timp, îşi doreşte
secundele de viaţă ca pe o avere personală, Posesiunea şi ideile de prioritate
sunt nişte abstracţiuni mânjite cu sân-gele omului. De multă vreme gura
vorbitoare nu mai seamănă cu un pahar sau cu o fântână. E vremea ca noua
frontieră a sufletului uman, după atâta automăcelărire, să se întindă mai
departe spre visul celor care s-au jertfit în mii de feluri, pentru mii de
idealuri care pot fi rezumate într-un singur cuvânt: a fi, fiinţă, operă la
care şi Mace-donia, Iugoslavia şi-a rupt cu generozitate partea ei de inimă.
Omul nu este un accident al naturii lucrurilor. Natura
lucrurilor poate părea sălbatecă şi accidentală în faţa verbului gândit şi
rostit de om A FI, FIRE. Iată ruptura.
Noi, oamenii, de multă vreme nu mai vrem să fim
victorioşi şi să ne cucerim unii pe alţii. Nevoia noastră fundamentală este
nevoia de timp. Iată ruptura.
Aici, în catedrala Sfânta Sofia, prin încoronarea unui
om care visează şi gândeşte în limba română, se adevereşte, încă o dată,
spiritualitatea plină de dor şi dumnezeiască a poporului român.
Tot în „Puposlavia” sufletului (cum
„traducea” Nichita ţara scoasă din hărţi), i-a apărut şi ultima carte antumă de
versuri, „Oase plângând” volum
tipărit în colecţia revistei „Lumina” din Panciova. Era o presimţire, o
răzvrătire îndurată printre prieteni, o eşarfă despletind vântul despărţiri, pe
ţărmul dinspre stele al vieţii.
Acasă
Acasa mea e într-un cuvânt
gândit de altul.
Acasa mea e într-un sărut
pe care l-am gândit
în alţi doi adolescenţi.
Acasa mea este înlăuntrul
săgeţii trase înspre zeu de geţi.
Acasa mea e gândul ce-l gândeşti
spre mine.
Acasa mea e numele ce-l am
şi mi-l rosteşti.
Acasa mea e un cuvânt
un prieten şi o curvă.
Fugind de timpul care trece,
ah, timp, bordel al vieţii mele!
Uită-te şi uită-mă
Uită-te cum trec secundele
ca o armată!
Şi piatra creşte în contiunuare
din amintirile noastre!
Uită-te cum creşte piatra
şi ce dâră de praf în urma ei
secundele noastre...
„Aş plânge”, mi-a spus Homer,
„Aş plânge de voi.
Aş plânge dar nu mai am ochi!”
Uită-te şi tu
şi uită-mă, Adame!
Belgradul de piatră
Neîntrebat
de-odată m-am născut.
Ne-întrebat,
de-odată voi muri.
Eu sunt
ce ţin minte despre mine
că sunt.
La Belgrad
„pe aiastă piatră
şezum şi plânsem”
cum zice cronicarul
Tot neîntrebat
la început
Tot neîntrebat la sfârşit.
AUTOBIOGRAFIE LA
BELGRAD
III
Ieri gura mea sângera.
Azi, sângerează cuvintele mele!
VI
Mă leagăn ca un
elefant
spre cimitirul elefanţilor!
Nu gând, ci fildeş!
BOGDAN,
BOGDANOVIČ DIN BOGDANIA
Ce complex memorial
mai este şi trupul
ăsta
al meu!
Ce noroc de cuvânt!
Să ne mâncăm crucile
de foame!
Să mâncăm totul
de foame.
Să ne obosim gura
până la cerc.
Ah! Tu, fioroasă şi
înfrigurătoare
linie dreaptă!
ULTIMA
lui Nichita Stănescu şi
lui Bogdan Bogdanovič
Tu ce crezi: s-a născut,
vreodată cineva
dintr-o pricină
rotitoare?
Tu ce crezi: s-a născut
vreodată cineva
dintr-o pricină
stătătoare?
Din ce cauză, a
şobolanilor, şobolanii
vor să se nască
şobolani?
De ce libelulele se
înmulţesc în libelule?
Şi porcul, cu ignatul
lui cu tot,
numai în porc?
Numai eu şi cu tine,
proştii, idioţii,
lipsiţii de ideal,
unul se-nmulţeşte prin
cuvinte
şi altul prin semne.
Şi, totuşi, te întreb:
de ce
şoarecele de câmp
vrea să nască şi naşte
şoareci de câmp?
A dracului şi putoarea
asta de viaţă!
Întors acasă, umbra păsării i s-a aşezat pe umăr şi i-a spus: „Eşti mai
tânăr cu un milion de ani, Nichita. Şi mai bătrân ca timpul...”. În noaptea de 12 spre 13 decem-brie 1983,
pasărea cuvântătoare l-a lăsat singur la
Spitalul de urgenţe şi a zburat în lună. „Doctorul de gardă, care s-a luptat
cât i-a stat în puteri cu moartea din poet, i-a striat. „Respiră, respiră
adsânc!” Şi Nichita i-a răspuns: „Res-pir!”, şi a murit. (Ioan Grigorescu).
A scris, după aceea, Marin Mincu un poem cutremurător:
Munci şi zile cu Nichita la Belgrad
Cînd noi doi am fost pe pajiştea din faţa hotelului Slavija
şi tu ca un claun ai intrat în propriul tău cub desenat pe iarbă
de Adam cu prietenii lui jugoslavi, ai intrat cu emoţie
să vezi dacă te primeşte în joc, dacă poţi să te transformi
într-un semn, să nu mai fii om, să intri în propriul tău cub
ca-n piramida lui Keops, să intri tu singur de bună voie
fără să te sperii că nu vei mai ieşi
de ce bătrîne te-ai supărat?
Cînd mergeam pe stradă noi falnici şi eu ţi-am spus dragul meu
Falstaff, urîtule, grasule, burduhănosule, hai să ne-ntrecem pe
bicicletă,
iar tu te-ai uitat galeş în oglinda unei vitrine, te-ai uitat
ca un bărbat frumos ce erai şi ţi-ai admirat profilul de grec
care a fost la Salamina, mi-ai spus cu superb orgoliu
hai să ne întrecem
de ce bătrîne nu te-ai ţinut de promisiune?
Când prietenii lui Adam ne-au făcut o surpriză cum trăgeai tu
ca un urs sîngerînd în zăbala poeziei în acea casă memorială şi-a
intrat
înăuntru un urs adevărat ţinut de catenă de ţiganul ursar
cum te-ai ridicat tu cu sfială-n picioare iar el a început să
joace
urseşte dansează ursul romînesc de două mii de ani dansează
cum îi curgea sângele din falca strivită dar el juca înainte
călca apăsat că se zguduia-n casă planeta cum tu plîngeai
fără să şti de ce iar ursarul ţi-a făcut plecăciune
de ce bătrîne n-ai mai aşteptat?
Cînd am fost noi trei la Gradimir s-o întâlnim pe Desanka
iar eu i-am făcut o poezie mărturisindu-i cît e de frumoasă şi
tînără
şi cum ea ţi-a spus mulţumesc Nichita crezînd că poezia e făcută
de tine
e ca şi cum aş fi scris-o eu ai răspun tu generos ca un leone de
Siria
ce nu se temea de o panteră tandră ca mine, e ca şi cum aş fi
scris-o eu, bre
ai repetat şi-ţi mulţumesc
de ce bătrîne te-ai supărat pe prietenii tăi?
Cînd am fost noi patru-n pădurea de deasupra casei lui Filip
cum era verde iarba sub frunze pătate şi te trăgea prin oase în
jos oboseala
bre, eu parcă m-aş întinde puţin şi te-ai prăvălit peste frunze
ca un zeu al pădurii tras de rădăcini în adîncurile materiei
invidioase
e bine, bre, aşa, e atît de plăcut că nu m-aş mai ridica ai spus
rar
cum eu m-am speriat din senin să nu te fure lenea pămîntului
şi te-am tras în sus hai Nichita că ne aşteaptă lucrarea de azi
da bătrîne să mergem uitasem că mai avem treabă şi azi
de ce bătrâne te-ai lenevit de noi toţi?
Cînd mergeam noi pe furiş la vînătoare de noapte prin boscheţii
plini de sîrboaice frumoase eu bătrîne ai suspinat nu m-am iubit
şi eu
c-o străină mi-e şi ruşine de mine hai
să-ngrozim Belgradul Nichita, ţi-am spus
vezi bătrîne aşa n-am avut eu noroc niciodată
ai mai scîncit lasă, lasă, bre, ţi-am strîns mîna că mîine
vom fi cei mai căutaţi trubaduri-cavaleri şi-or să plîngă
sîrboaicele-n pumni după noi cum ai rîs tu fericit ca un copil
de ce bătrîne nu ţi-ai amintit de acea noapte faustică?
Cînd ai venit tu la mine în cameră puţin speriat ascultă cum
bate inima mea mi-ai arătat în pieptul tău unde se-ntîmpla ceva
planetar
cum eu cu teamă mi-am apăsat fruntea de pieptul tău puternic
şi m-am uitat la tine zîmbind nu auzi nimic m-ai întrebat
nu e nimic Nichita e doar un uruit mai puternic ca atunci cînd
motorul unui astru rămîne accelerat de-ntîmplare cum m-ai rugat
să merg la tine în cameră şi să te ţin de mînă pînă îţi trece
ţine-mă cum ai fi mama mea, bre, şi îmi trece şi ţi-a trecut
de ce bătrîne nu m-ai mai chemat?
Cînd am venit eu la tine în cameră la ora două cu Marin Sorescu
şi erau de faţă acolo Adam şi cu Flora care munceau
de dimineaţă în schimburi ca să scrie tot ce le dicta îngerul
cum te apucase o hemoragie îngrozitoare de cuvinte ce săreau
din corpul tău vii iar tu icnind de durerea unei smulgeri
materiale:
era un cîmp de bătălie aburind de sînge cald şi cum tu scufundat
pîn-la gît strîngeai îngerul de jugulară ca să nu mai poată
slobozi
din el nici o vorbă afară şi cum fericit mi-ai dăruit o marină
regală
spunînd că numai mie nu poţi să-mi dictezi
de ce bătrîne n-ai vrut să-mi dictezi?
Cum ne-am dus noi trei la Novi-Sad să ne războim cu cuvintele
şi cum te-ai îndrăgostit tu nebun de acea actriţă tînără
ce ţi-a recitat versurile pentru că era mai vie decît
toate cuvintele şi decît faptul că noi existam acolo
şi Slavco ne întreba şi tu mi-ai spus să-ţi bag cotul în burtă
dacă ai să baţi cîmpii
de ce bătrîne nu vrei să mai baţi cîmpii?
Cînd ne-am dus noi la vila lui Filip şi el ne-a dat să mîncăm
purcel de lapte şi să bem un molan turnat de tine cu dichis
direct din damingeană că aşa bea pupăciosul de Falstaff
care ştia ce e cu putoarea asta de viaţă cum ne-a făcut
să plângem apoi o tînără studentă la teatru
declamându-ne rolul Casandrei cum ai ieşit sprijinit de umărul meu
sub ploaia călduţă de afară ca să tragem o gură de aer ai zis
să nu vadă Filip cum suntem proşti şi sentimentali
de ce bătrîne să nu mergem din nou pe la Filip?
Cînd am stat noi o jumătate de zi să-l aşteptăm pe nebunul de Adam
vorbind cu lăcomie de marele poet Ion Barbu cum te-ai dus tu
să-l întîlneşti tînăr adolescent într-o casă aristocratică unde el
venea
pentru că voia să vadă o tînără pe care o iubea dar ea nu
cum ţi-a vorbit el despre poezie o zi întreagă şi cum întors din
profil
atunci cînd pleca întristat că nu se arătase aceea pe care o
aşteptase
ţi-a spus cu o voce de bronz „preferă Oda în metru antic”
de ce bătrâne nu mai vorbim de Ion Barbu?
Cînd eu te-am întrebat dacă nu vrei să facem o carte împreună
să vorbim despre cîte am vorbit pînă acum despre didactica
frumuseţii
naturale despre cum se cască golul dinaintea cuvîntului
ca o gură de ghionoaie cerînd mereu carne carne carne
poezia se face cu carne ca orice război adevărat purtat din unghia
piciorului drept pînă în vîrful firului de păr din cap
pînă în vîrful firului de cuvînt smuls din gură cu fierul încins
ai spus tu
de ce bătrîne să nu facem noi cartea?
Cînd mi-ai povestit tu cum ai aflat prima dată că ai şi sex
cum ţi-am povestit cum m-am îndrăgostit eu de o profesoară a mea
de istorie cum i-am scris o scrisoare frumoasă
şi ea trecea pe partea cealaltă a străzii atunci cînd mă vedea
te iubea şi ea dar îi era frică de puritatea din tine prostule
mi-ai spus tu
cum am bătut apoi courvoisier plătit cu banii munciţi de tine
ca să sărbătorim această clipă unică
nu-i aşa că e frumos bătrîne că ne-am întîlnit nu-i aşa că merită
să ne bucurăm că suntem noi doi împreună în această secundă
că simţim că suntem, înţelegi tu, că suntem (aici ai apăsat
cu forţă cuvîntul să fie mai viu) noi doi atît de aproape
că nu ar încăpea nici o rază de laser între noi
care suntem unul acum înţelegi tu bătrîne
că noi ne-am găsit cei reali cei adevăraţi că ne căutam de multă
vreme
în clipa aceasta la acest bar din hotelul slavja unde beam
courvoisier
pătit cu două mii de dinari suta de grame hai să însemnăm pe
perete
un semn o pată infimă făcută cu mîinile noastre puse laolaltă
şi am desenat o cruce într-un cerc cu pixul pe zid
ca să fie o urmă că noi am existat în clipa aceea
atunci a venit Adam şi ne-a certat că aruncăm banii
tu te-ai întors către mine poznaş făcându-mi cu ochiul
şi aproape amîndoi am vrut să-l îmbrăţişăm deodată
pentru că venirea lui ne oprise să plîngem ca proştii
şi îţi străluceau ochii şi poate şi mie îmi străluceau
acest lucru e sigur cel puţin din felul cum mă vedeam în ochii tăi
puri
de ce bătrîne să nu ne mai privim ca atunci?
Cînd ne plimbam pe lîngă o biserică neterminată din Belgrad
ce mai avea doar temelia afară şi încolo era năpădită de plaurul
verde
cum cu haz îmi povesteai că odată mic fiind cu mama ta în faţa
unui magazin te-ai oprit brusc (nu, că să-ţi cumpere acea
bicicletă,
că nu te urneşti de acolo altfel, că nu am bani la mine, că lasă
că o s-o luăm mâine) ai început să dai din picioare
să strigi, lasă că discutăm noi acasă, ţi-a mai spus mama ta
şi când mai aveaţi două-trei case până s-ajungeţi, te-ai aşezat
pe marginea trotuarului nu, că eu vreau să discutăm chiar acum şi
aici
de ce nu vii să mai discutăm bătrîne acum şi aici?
Cînd am scris eu o noapte întreagă despre victoriile tale
prin Macedonia, încîlcindu-mă printre noduri şi semne
ca un Hermes negat cum ai dat tu telefon la citirea textului
spunîndu-i Ştefaniei că îmi mulţumeşti şi că o să te strădui
să fii tot pe atît de genial pe cît scrisesem eu despre tine
cum i-ai spus că numărul tău de telefon este – cinci de la
degetele
de la o mînă nouă semnul naşterii cinci de la cealaltă mînă
şase de la inversul naşterii şi zero zero adică
numărul perfect al poetului – dragul meu Falstaff, hai să mai
rîdem
zeieşte de putoarea asta de viaţă urîtule, grasule, burduhănosule,
pupăciosule, mincinosule, arogantule, încrezutule, copilărosule,
vorbăciosule
unde-ţi mai telefonez eu acum, bestie îngerească?
Nichia ştia, şi s-a spălat cu lacrimi de zăpadă...
„Nu numai că m-am spălat
dar m-am şi parfumat
când mă vor desface
să nu le fie silă de mirosul meu.
Mi-am pus cămaşa cea mai curată
şi haina cea mai călcată
când mă vor desface
să nu trebuiască
să împrumute cârpe murdare
şi nici de mâncat n-am mâncat
cum o să mănânc
ar fi o ruşine, nu-i aşa
când mă vor desface
să-mi găsească mâncare în burtă.
Eu aş fi plecat mai demult
dar ei ar fi putut să-mi desfacă în lipsă
cuvintele
de aceea stau şi mă spăl
şi mă parfumez
şi mă îmbrac curat
şi nu mănânc, şi nu plec. (Lecţia de anatomie)
La urmă de tot, la
urma urmelor de tot, va fi spus Fănuş Neagu: „Plecând, Nichita mă lasă
fără un umăr, fără un drum, care ducea în odaia lui, cu un loc pustiu în vie,
şi mai sărac cu o mie de cântece. Academia nu-i datorează nimic, iar el ei nici
atât, sînt două instituţii complet separate. Bunule, Nichita. Tu care-i au-zeai
în somn pe nenăscuţii cîini, pe nenăscuţii oameni cum îi latră, prefă-te că nu
ai murit şi întoarcete la masă. Ne e dor să te-auzim plesnind cuvîntul în
moalele capului, tu cel mai dat în Paşte
dintre noi.”
Au trecut, de atunci, 35 de ani....
Comentarii
Trimiteți un comentariu