REVISTA REVISTELOR LITERARE (DECEMBRIE 2018)
REVISTA REVISTELOR LITERARE
RĂSFOIRI
CAFENEAUA LITERARĂ
NR 10 (188), octombrie 2018
F Gheorghe Grigurcu despre Petru
Poantă şi lumea literară a Clujului (Petre Poantă - Clujul meu. Edit. Şcoala Ardeleană 2016):
„ ... magnanimitatea lui Petru Poantă,
cînd e vorba de calități de la o anume treaptă onorabilă în sus, cedează la întîlnirea
cu literați din capul locului dubioși. În unele pagini numele acestora nu e
men-ționat: «Din redacțiile acestora s-a născut însă și boe-ma, în varianta ei fundamentalistă:
boema alcoolică. Deceniile literare șase, șapte și opt au fost deceniile
marilor bețivi. (…) Marii proletcultiști ai anilor ‘50, propovăduitori ai
moralei comuniste, sunt și marii bețivi ai vremii. Băutura devine o
modă căreia
puțini i se pot sustrage. Abstinentul este un proscris, dizgrațiat de breaslă.
Clujul literar nu face excepție.»”
F Lidia
Lazu: „Umbrele zeilor rătăcesc/ pe urmele poeților/ iar
noi suntem răvășiți/ de un loc anume/ mai mult decât de propriile/
amintiri ori trăiri/ este ca și cum viața noastră/ ar fi dată
la minim/ și ne-ar locui/ pentru o vreme/ sufletele
spălate de suferință/ ca niște pânze bătute cu maiul/ albite la
soare/ pe iarbă și pietre/ o zi mai lungă decât veacul.” (Lacul
cu nuferi galbeni)
F Partea a doua din
eseul lui Virgil Diaconu (CÂNTAREA CÂNTĂRILOR,
UN POEM INTERPRETAT DEFORMAT DE TRADIȚIA IUDAICĂ ȘI CREȘTINĂ) , care face parte din volumul
„Biblia literară”, aflat în lucru, se
încheie cu o concluzie firească, vizând transformarea valorilor estetice, în
ansambul unui eşafodaj axiologic: „ ... poemul Cântarea Cântărilor
are un limbaj compozit, pentru că el combină un limbaj direct, literal,
cu unul metaforic (alegoric), poetic. Dar trebuie spus că cele câteva imagini
poetice metaforice abia comentate ale Cântării nu conduc nicidecum la un
înțeles mistic, religios, al poemului, ci că ele exprimă și susțin un
orizont erotic, la fel ca și secțiunea lingvistică directă, literară, a
acestui limbaj com-pozit. În comentariile de mai sus am oferit câteva exemple în
care interpreții alegorici religioși au modificat în sens mistic chiar și
metaforele și alegoriile reale, ne-mistice ale Cântării, iar
demonstrația acestor modificări a metaforelor reale ne-mistice ar fi putut fi făcută
pe toate metaforele reale ale Cântării, așa încât în final toate
metaforele reale, dar și tot textul Cântării ar fi fost deformate în
sens religios, mai precis în sensul religiei evreiești și al celei
creștine. În fond, interpreții religioși fac chiar acest lucru: dintr-un poem
care este în mod vădit erotic, exegeții alegorici religioși obțin, prin/în interpretarea
lor alegorică, un poem religios, mistic, deși firește că poemul real rămâne
în continuare unul erotic.
F Prezentând volumul „Câmpurile Magnetice” –
o carte „mai mult faimoasă decât cunoscută” - Ali-Izi Bucur notează: „În anul 1919, André Breton și Philippe Soupault compun o lucrare pe care o descriu ca fiind prima lucrare suprarealistă
fără vreo
legătură cu dadaismul. Această carte reprezintă
punctul de plecare al unei „miș-cări neîntrerupte unde poezia vine să se
confunde cu viața”. Lucrarea, operă „a unui singur autor cu două capete și cu o
privire dublă”, a permis lui Breton și Soupault să avanseze pe calea pe care nimeni nu le-o precedase.(...) Cei doi tineri
poeți expe-rimentează „un lăudabil dispreţ” pentru ceea ce ar putea urma; ei nu
au nicio
dorinţă de a realiza o carte sau de a constitui o
operă literară propriu-zisă. Și totuși (...) această primă lucrare, rezultată
din exprimarea spontană a gândirii, constituie textul
fondator al suprarealismului; cel puțin așa l-au perceput suprarealiștii
înșiși, apoi criticii literari, și, pornind de la această lucrare unică,
Breton, în primul său Manifest (1924), va defini atât suprarealismul, cât și
automatismul.”
F Victoria Milescu, sub titlul O carte
„ca la carte” comentează, în rubrica „Lector” volumul de poezie „Picături
de rouă”, de Dan Drăgoi: „Dan Drăgoi este un poet sentimental, fiindcă
gândurile și impresiile sale trec prin inimă, ceea ce nu în-seamnă nimic depreciativ,
fiind rostite cu duioșie, cu respect pentru cuvântul scris, pentru tradițiile
strămoșești, pe care le inserează subtil în poezii dedicate copilăriei,
tinereții, satului natal: «Tot satul meu tresaltă,
mușcat de ciuma foamei/ Și iezii mor pe-altare și-n
baierele toamnei./ Jupoaie tata iezii cu brișca de lumină/ Și-mparte car-nea-n
satul flămând și fără vină. » Iubirea este invocată cu
întregul ei siaj de stări spe-cifice, de la elanuri, la deznădejde și
însingurare: «A fost o vară-atât de lungă,/ Cu fluturi albi ce mor în zare./ Noi ne-am
iubit cât să ne-ajungă/ Trei secole de-nstră-inare.» (...)
O caracteristică remarcabilă este puterea de sugestie prin
concentrarea maximă a enunțului: «Stau singur în
ploaie, stau singur în vânt./ Ce mare-i tăcerea de după cu-vânt!». Nelipsită, credința ordonează spirit și materie pe axa creștină, cu trimiteri spre parabolă: „Secerișul e mult. Lucrătorii-s puțini./ Glasul
Tău sângerează sub coroana de spini.// Gândul Tău cel curat este veșnic
tumult,/ Lucrătorii-s puțini. Secerișul e mult.»
Poetul Dan Drăgoi este un lucrător harnic și smerit,
ce trudește pe ogorul hâr-tiei de scris, cu o bucurie rară și senină, convins că
ceea ce a semănat va da rod”
F Mircea Teculescu „defineşte”, în „rugăciune” recluziunea poetului în
cu-vânt: „Așa tristeți,/ cum suntem pentru tine,/ Doamne,/
lasă-ne să înțelegem ceva/ din umbrele pe care norii/ le pun
pe pământ, /înainte ca ploaia/ sau ninsoarea, cu mii de
zăbrele,/ să ne închidă iar/ în cuvânt.”
CAFENEAUA LITERARĂ
NR 11 (189), noiembrie 2018
F
Revista sugerează că cel care îi con-duce destinul
literar, scriitorul Virgil Diaconu, ar fi împlinit 70 de ani. Evident, o
dezinfor-mare, pentru că poetul suprem al cohortelor de vrăbi este foarte,
nemaipomenit, incredibil de tânăr.
Iată câteva dovezi: „Ea este prinţesa din mahalaua singurătăţii/ în
care îmi fac veacul. În care îmi fac/ veacul acestei singurătăţi cu prin-ţesă.// Ea
este negresa abia coborâtă din ceaşca de cafea,/ negresa pe care nu am reuşit
nici cel puţin să o gust.// Fireşte, în braţele ei nu am lo-cuit niciodată,/ în
gândurile ei dulci-amare, niciodată.// Ea are gura roşie; are gura în flă-cări./ Uneori,
ea aruncă întunericul peste mine, seara,/ când o aştept să treacă pe
Strada Mare a iluziilor mele;/ a iluziilor mele color. pierdute cu toate la
întâlnirea cu ea.// În braţele ei nu am locuit niciodată,/ în
gândurile ei dulci-amare, niciodată.// Ea este femeia violetă, este amurgul violet/ în
care rătăcesc de mai multă vreme./ Rătăcirea mea este desigur violetă,/ gân-durile
mele sunt violete,/ tabloul în care locuiesc alături de ea/ este
un tablou violet./ Este un tablou de-a dreptul suprarealist,
desigur,/ de
vreme ce noi chiar am putut să fim o clipă alături;/ şi este un tablou realist,
mi-am spus,/ de
vreme ce clipa aceea s-a şi pierdut în neant...// O iau de mână şi mi se pare
că ea este un poem/ pe care l-am scris chiar eu, că ea este făcută/ chiar
din cuvintele mele în flăcări./ Ea este poemul pe care l-am scris cu zăpăcitele
de vrăbi/ şi
cu florile de cireş. Vezi, florile de cireş/ deja ţi-au făcut public
surâsul.// Dar
în braţele cireşului eu nu am locuit niciodată,/ în ciripitul vrăbiilor –
niciodată.// De fapt, cu prinţesa-cireaşă nu poţi să îţi faci niciun vis,/ lângă
ea nu poţi fi sigur de nimic. Singura mea certitudine/ este văzduhul care îmi dă
năvală în piept, seara,/ când treci pe Strada Mare a iluziilor mele color/ şi
dai foc întunericului în care te aştept./ Da, cu o singură privire tu
dai foc întunericului./ Afurisenie! (Prin-ţesa din mahalaua
singurătăţii);
„Stau
de vorbă cu gâzele care ies din pământ./ Şi
cu suratele furnici/ Nimeni nu ştie
mai nimic despre tine, mamă,/ numai eu bat în
porţi şi întreb în tot locul de tine./ Ba pe la casa
greierilor, ba pe la cărăbuşi/ Bat în copac şi
copacul nu se deschide./ Bat în pământ şi
pământul nu/ Până şi porţile Cetăţii Ciulin au rămas închise./ De-a dreptul închise, deşi eu mai aştept şi acum/ să iasă cineva şi să-mi spună. Ce să îmi spună?// Stau şi aştept până ce aşteptarea ţese pod între
maluri./ Stau şi aştept până ce aşteptarea ţese pod între
verdele ierbii şi câmpul cenuşii./ Deşi eu încă nu pot să trec podul ţesut
între maluri./ Încă nu pot să trec, aşa că voi mai petrece o vreme/ în inima mea. Noapte de noapte în
inima mea, printre rugi./ Printre fetele-rugi gata de drum. Gata de drum/ şi
legate la gură. Bine legate la gură. Ce fel de rugi?// Ies din casă cu spaimele
mele, cu întunericul./ Încă nu pot să trec podul ţesut între maluri, mamă,/ ca
un animal tânăr lumina se răsfaţă la picioarele mele./ Şi floarea de cais
acoperă cerul.// Îmi voi petrece şi primăvara aceasta în cuiburi, îmi spun,/ aşteptând
ca vrăbiile nimănui să înflorească în văzduh./ Deja primăvara înflorită în cais
pune pe fugă/ fiara care se plimbă pe cer: întunericul./ Deja floarea de cais
acoperă cerul./ Să fie ea copilăria care mă strigă la geam?/ Copilăria, floarea
de cais care mă ceartă/ pentru Cetatea Ciulin pe care o ţin în viaţă./ Care mă
ceartă cu lumina şi cu verdele ierbii,/ cu floarea Paştelui şi cu buş-că-răbuş
pentru fiara pe care/ o plimb pe cer: singurătatea. Copilăria, care tocmai a
surpat/ podul dintre verdele ierbii şi câmpul cenuşii cu clinchetele ei,/ precum
trâmbiţele Domnului zidurile Ierihonului. Copilăria,/ care m-a oprit lângă ea,
pe malul florii de cais./ Şi care păzeşte drumul dintre răsăritul desculţ şi
lacrima mamei./ Care păzeşte cu sabia ei de lemn porţile Cetăţii Ciulin/ şi nu
mă lasă să intru. Copilăria, care nu mă lasă să intru-n cetate,/ cum stau de
vorbă cu gâzele care vin din pământ/ Care nu mă lasă să intru-n cetate, cum
stau de vorbă cu fraţii/ şi surorile mele care vin din pământ; fraţi şi surori,
unchi/ şi mătuşi, de la care am deprins, în ultima vreme, întunericul/ Toate,
rude ale mele mai vechi care vor să-mi vorbească./ Ce mai aveţi să îmi spuneţi,
întuneca-telor?/ Ce aţi mai avea să îmi spuneţi? (Cetatea Ciulin )
F
O piatră (filozofală) preţioasă, din aforismelor lui Gheorghe Grigurcu: „Li-bertatea poetului? O libertate care îl
eliberează de sine, supunându-l disciplinei ine-fabile pe care o conţine
creaţia, similară stării unui acrobat care, săvârşind salturi mortale, se
eliberează de gravitaţie, totodată supunându-se biruitor acesteia.”. Şi o
preluare din Sfântul Augustin: „Există în viaţă ceva mai adânc decât viaţa”
F
Nicolae Silade topeşte, în creuzetul albastru al mării, picături de lumină
melancolică: „... tineri şi tinere, rockeri punkişti manelişti (...) doar zece
lei o călătorie pe mare o sută de lei scufundarea dar nici un preţ pentru
mersul pe ape pe ăsta îl ştie numai Iisus. (...) un copil pe malul mării
construia un castel de nisip l-am privit curios cum bătea cu lopăţica în ziduri
în pereţi şi în turnuri am privit uimit cum acestea înce-peau să se înalţe şi
se înălţau se înălţau ca un turn babel în miniatură ca turnul babel din biblie
am privit apoi şi am văzut cum copilului îi creşte barbă cum se uită după femei
şi femeile şi femeile după castelul lui...”
F
Având în sânge gena unui destin
liric, Silvia Ioana Sofineti a evadat din co-tidianul cultural, aruncându-se în
golul poeziei, precum o pasăre ce plonjează peste marginea cuibului de pe stâncă,
pentru a afla, cu orice risc, taina cea mare a zborului:
„un
călugăr cu rucsac roz îţi taie calea/ vorbeşte la telerfon pe trecerea de
pietoni/ despre cele sfinte poate./ îţi rămâne întipărit în minte rozul/ ca o
notă discordantă între culorile toamnei/ o pată pe retină persistă după ce
închizi ochii/ roz roz roz/ te obse-dează rucsacul roz./ intri în
primul magazin de rechizite şcolare/ şi ceri un rucsac roz, dar să fie foarte
roz./ vânzătoarea se uită mirată la tine/ te întreabă dacă îl cumperi pen-tru
cineva/ îi spui că vrei doar să-l pipăi/ şi să urli este !/ nu-şi mai bate capul cu tine/ te lasă să admiri/ temându-se
să nu te apuci de urlat./ tu taci, însă, pipăind ţesătura/ şi înţelegi de ce
călugărul nu putea avea/ un rucsac de altă culoare. (rucsacul roz)
ACTUALITATEA LITERARĂ
Nr. 86, anul IX, octombrie 2018
F În editorial (Despre centru şi alte
privincialisme), Nicolae Silade
îşi potri-veşte timpul după... internet, aruncând o privire şi la „secundarul”
criticii, căruia îi de-voalează rotiţele mai mult sau mai puţin dinţate: „La fel poate spune și un mare critic literar, care consideră că doar de
cuvântul său depinde valoarea unui scriitor. El fiind centrul, toți ceilalți
(scriitori sau critici) sunt provincia. Iar eu nu îl pot contrazice. Ar fi
cuvântul meu împotriva zicerii lui. Dar nici nu pot accepta, în plină epocă de
aur a internetului, ca el să fie pentru mine centru, iar eu pentru el
provincia.
Că lucrurile sunt exact pe dos nu are nicio importanță
pentru el, care nici măcar nu frecventează internetul, pe motiv că acolo ar fi
pleava literaturii, căreia îi lipsește taman sita sa. Nu e așa, domnilor, nu e
așa. Internetul facilitează comunicarea în timp real, atât. Te scoate, fără
prea mari eforturi, din provincie și te duce direct în centru. La fel cum
odinioară tinerii scriitori, pentru a ieși din anonimat, luau cu asalt
capitala, așa și acum, ei iau cu asalt internetul. Asta e capitala lor.
Că au valoare sau nu, asta o va dovedi numai timpul,
cel mai mare critic literar. Bine zicea Virginia Woolf, într-un eseu, că
recenziile cărților ar trebui abolite (fiindcă 95 % dintre ele nu au nici o
valoare), iar criticii serioși care fac cronică de carte ar tre-bui să se ofere
spre închiriat scriitorilor, caracterul privat al întâlnirii limitându-le
ispita de a se da în stambă scoțându-se în evidență pe ei înșiși.”
F Radu Ciobanu, în „Abolirea
pudorii” îşi asumă riscul, pornind de la o aşa-zisă poezie, de fapt o
aberaţie pornografică de nereprodus, comentează: „Îmi dau sea-ma că a aborda azi
un astfel de subiect care vizează morala, cuviința, onoarea și pudoa-rea înseamnă a-ți asuma cu bună știință un
risc. Se vor găsi de îndată junii insurgenți, proaspeți, autentici, cu
insolența încă ingenuă, sau cei cam fanați dar abil fardați, mi-mând junețea
insurgentă, care te vor taxa de tombateră, babalâc, „tataie”, retrograd,
conservator, pudibond, ba chiar… «elitist», păcat, acesta, se pare, dintre cele mai grav compromițătoare.
Îmi asum, iată acest risc, cu convingerea că, de ni
l-am asuma cât mai mulți și cât mai des, s-ar produce totuși în cele din urmă o
reacție salutară la precipitatul, aproape abruptul proces de alterare a
climatului moral și estetic în care
(supra)viețuim. (...) Sigur, sigur: fiecare e liber să. Doar pentru asta am făcut zavera, ca acum să ne împărtășim
de roadele libertăților democratice. Sigur, sigur…Tocmai de aceea și eu am
dreptul să refuz. Sau, dacă tot sunt nevoit să constat, să îmi rezerv dreptul
de a nu aplauda.”
F Cristina Struţeanu „povesteşte”, cu farmec şi
inteligenţă, „un chit numit Berlin”: „Când
am aflat că Berlinul e înopat de parcuri-păduri, n-am mai ieșit din ele... Mi-a
trezit toată admirația starea de sălbăticire, de libertate, de naturalețe a
parcurilor. N-aveau tăblițe cu «Nu călcați pe iarbă». Ferit-a Sfântul. Dimpotrivă, erau înierbate, cu bălării cumsecade, nu urâcioase, fără răzoare ticluite cu flori
și tufe de grădină. Doar cu arbori uriași, răsuciți, descojiți pe alocuri, și
cu covoare de ghinde, jir și castane, pe care călcai. Trozneau, pocneau, se fărâmau...
Și peluzele dintre liniile de metrouri, de tramvaie, la fel. (...) Era ș-un mic iaz cu stuf, rațe, lișițe și un
crap roșu uriaș, chi-nezesc,
decorativ. Făcea rotocoale și-și zvâcnea coada. Or fi fost și alții, dar
mergeam înadins și nu se iveau. Primul a rămas singurul, unicul. Cel ce, hap, mi-a
furat sufletul. Hoțoman. Căutam cu ochii și vreo bancă. Ei bine, nu, abia una,
departe. Va fi fost pen-tru bătrâni, că restul, cu toții pe iarbă. Cu câini, cu
prunci, c-o bere, cu mingi, cu bad-minton, tai chi, kung fu, iubiți înlănțuiți,
lecții de gimnastică, până și de balet, de yoga, sau citind, pictând, ascultând
muzică, ce de, ce de... Apoi veverițe, iepuri, căsuțe pentru păsărele... Sunt
și jderi și ratoni și căprioare și sute, sute de vulpi.(...) Pisicile. Niciuna.
Doar la câte un geam. Pașnice, domestice, torcătoare, plictisite. De obicei,
pufoase. Specia câini vagabonzi, comunitari, nu s-a inventat aici...”
F Un grupaj de
poezie îl sărbătoreşte pe Virgil
Diaconu cu o livadă de cireşi amari, şi cu o melancolică revoltă a vrăbiilor: „Trenul
a intrat de-a binelea în pieptul câmpiei,/ dar eu nu am plecat nici acum din camera ta./ Eu am rămas aici, ca o umbră./ Uneori vorbesc cu florile de câmp/ pe care ţi le-am adus. Alteori, când
dormi,/ mă as-cund în cuibul
palmelor tale./ Nici nu ştii./ Eu am rămas în camera ta./ Ca o umbră mă furişez pe urmele
tale,/ dintr-o încăpere în alta./ Ba într-o clipă de neatenţie/ am reuşit să trag perdeaua ca să
intre lumina,/ am rostogolit
bulgărele de lumină peste tine./ Eu
voi rămâne aici,/ cu toate
celulele îndrăgostite,/ recitând
din psalmii primei îmbrăţi-şări./ N-ai
să mă auzi niciodată şi n-ai să mă vezi,/
poate doar cartea de pe masă/ care
se deschide singură să te pună pe gânduri,/ poate doar clopotul de bambus/ pe care l-am atins din greşeală/ şi care se tânguie acum/
pe limba lui de clopot să mă dea de gol…/ Sunt aici, în mansarda singurătăţilor tale,/ împreună cu evantaiele şi
fotografiile/ copilăriei.
Împreună cu eşarfele de mătase/ pe
care ţi le-am adus. – Cine ştie? poate că/ într-o zi mă vei pune la gât./ Sunt aici, împreună cu inelele de argint/ abia dăruite. – Cine ştie? poate că/ într-o zi mă vei pune pe deget… (Prezenţă)
F Vasile Muste, invitatul
revistei, dăruieşte cititorilor un „semn de carte”: „și nu e bine nici pentru adevăr nici pentru tine/ aici e începutul și
sfârșitul cred că/ trăind voi tânji/ după tine/ cred că murind îmi va fi dor
neîncetat de Izabel/ la marginea grădi-nii cântă din copilărie o pasăre/ care nu
a zburat niciodată și nici nu va mai/ trăi în altă lume decât a mea numai ea mă
visează” (când ești tristă ești liberă)
F Poetă, prozatoare, eseistă, și traducătoare, mai cunoscută în străinătate decât
în România (în Franța i-au apărut două romane, traduse din
română, și 6 cărți de po-ezie. În Canada i-a apărut o carte de poezie, în USA -
două. În 2010, a fondat webmagazinul plurilingv și multicultural Levure
littéraire. Membră a Casei Scriitorilor din Paris, a Societății Oamenilor de
Litere din Paris, a Uniunii Scriitorilor Germani DIE KOGGE etc) , Rodica Draghincescu este încă o
dovadă că nu ştim să ne preţuim şi nici să ne apărăm valorile:
„(…) a nins// Strigătul luminat de corp ține doar
câteva secunde, pe urmă totul revine la sine și/ piere cu brațele în sus./ De bună voie și nesilit de nimeni, sub acest unghi
de incidență.// Degetele înfipte în asfaltul sălbatic
au lăsat urme de câine bătut, iar adâncul lor/ stă cumva în picioare pe mine, dâră de sânge.// Și astfel, am cale liberă la
nălucirea pupilei:// Niciun
gând; niciun cuvânt, niciun zgomot primejdios, nimic mai plin decât golul/ lipsit de caracter; niciun sens
ticălos, nici măcar un fleac întins repede peste acel/ podium glorios în care cred toți.// (…) dacă acolo încă nu a nins, va nin-ge…// Ai mei au tot
zis:/ fereste-te de treceri obturate, cusute peste ochi, nu e bine să
te bagi, doar ca să-ţi/ desfaci lanţurile. Mai ales dimineaţa, când firea se abate din
cale şi se duce pe/ drumuri.
Iar respiraţia iese şobolan flămând,/ pe sub pragul casei, agăţându-se de orice ./ Dacă nu ninge, nu ninge. Nu plânge,
joacă-te acolo în lada cu făină şi viermi! // Să te porţi ca lumea în tine şi în afara ta,/ gândurile tale şi cuvintele tale/ să nu lase socoteli şi cunoaşteri prea
mari/ chiar
şi când mergi înapoi./ Să
mergi înainte cu pas mic./ Paşii tăi să îşi ascundă unghiile gata de pradă.// (…) când nu a nins ninge/ abia acum şi peste măsură. trupul tău
este deja//o
turtă dulce cu scor-ţişoară./ Mi s-a spus să vreau ce vreau dar/ să nu zic nimic din ce știu/ în nici un fel, niciodată.// Se curmă ceva și începe altceva,/ ca o formă înaltă de depresie,/ Ca un bebeluș pus pe tava fotografului, în pielea goală/ O nimica toată de hrană, din care mama smulge hălci de
scutece:// Fii bună, zâmbeşte, te gâdil cu aripa (…)/ Până când
trupul tău departe va fâlfâi ca un soare pe funie.” (Funie)
F Julio Florencio Cortázar Descotte (Bruxelles, 26 augusto 1914 - Paris, 12 februarie 1984) - prozator,
poet și traducător argentinian, unul dintre cei mai de seamă reprezentanți
ai realismului magic sud-american, estre prezentat în traducerea lui Cos-tel
Drejoi: „Dacă din gura ta nu știu decât vocea,/ iar din sânii tăi doar
verdele sau por-tocaliul bluzelor,/ cum să mă fălesc că am din tine mai mult/ decât
grația unei umbre ce trece pe apă./ În amintire port gesturi, îmbufnarea/ ce-atât
de fericit mă făcea/ și felul ăsta de a rămâne în tine însăți,/ cu odihna în
poziția ghemuit a unei imagini de fildeș./ Nu-i mare lucru acest tot ce-mi
rămâne./ În plus - furii, păreri, teorii, nume de frați și surori,/ adresa și
numărul de telefon, cinci fotografii,/ parfumul de păr, o apăsare de mâini
mititele în care/ nimeni n-ar spune că se-ascunde-ntreaga mea lume./ Acest tot
îl port cu mine fără efort,/ pierzându-l puțin câte puțin./ Nu voi născoci
inutila minciună a durabilității,/ mai bine să trec podurile cu mâinile pline
de tine,/ trăgând după mine amintirea, firimitură cu firimitură,/ dând-o la
porumbițe, la credincioasele vrăbii,/ să te mănânce printre cânturi și zarvă și
bătăi de arìpi.” (Restituire)
ARGEŞ
Nr. 11 (437), anul XVIII, noiembrie 2018
(SERIE NOUĂ)
F Dumitru Augustin Doman, redactorul şef al revistei, încrustează în cuvânt „semnul de trecere”,
prin amintirile noastre, a poetului minunat care a fost Rodian Drăgoi: „De
vreun an, am vorbit tot mai rar cu poetul Rodian Drăgoi și asta pentru că boala
îl măcina tot mai nemilos. Nici la telefon nu prea mai putea vorbi. Vineri, 9
noiembrie, chinul i-a fost definitiv curmat, lăsându-ne pe noi, prietenii lui, întristați.
Poet parcimonios și cu exigență de sine care nu se mai poartă în zilele
noastre, el a publicat în 47 de ani doar patru cărți originale și două
antologii de autor. Rodian Dră-goi a fost un poet solar, un poet al luminii.
Nostalgia după copilăria lumii, dar și me-lancolia lui funciară își găsesc mereu
remediul în recuzita cu elemente obsesive ca lumina, zăpada, luna...”
F Leo Butnaru traduce din opera polonezului Krzysztof Szatrawski (poet,
prozator, eseist, culturolog, critic literar și muzical, profesor universitar -
președinte al Filialei Olsztynie a Uniunii Scriitorilor din Polonia), un excelent
observator al distan-ţelor dintre om şi lucruri, dintre trăire şi reflex cotidian:
„însă eu am memorat acea dimineață/ în acea zi mă temeam foarte mult de
adevărul/ ce se aprinsese printre cu-vinte/ și răsuna acest preludiu, atât de
simplu/ extrem de clar/ încât nu se mai auzeau sunetele/ instrumentelor ci doar
o liniște cristalină/ și spațiul imens care ne cuprindea/ în genialele creații
ale lui Bach/ și deja nimic nu mai era evident / nimic definitiv/ nici chiar
timpul” (Preludiu); „de când viața
constă din contabilizarea/ timpului pierdut/ și întâlnirilor pe
care le-am ratat din cauza/ promisiunilor neonorate, infidelități/ deja
inimile nu se mai sfarmă/ și noi nu mai credem în iertarea păcatelor/
făgăduințe, decorații și mirosul pâinii/ pierzând încrederea, ne-am
curmat dorințele/ de fiecare dată simțindu-ne/ precum câinele de
pripas/ care se aruncă sub roțile automobilului/ chiar dacă
nimeni nu știe de ce copilul/ din mașină oprită la semafor/ privește
indiferent prin parbriz/ într-o astfel de zi la zori se fac legăminte/
tristă e o astfel de salvare/ însă cum ai cunoaște această lume de
necunoscut/ și pe ce tablă de scris ar fi loc îndeajuns/ în
ce carte a îndoielilor/ am putea să ne regăsim cuvintele” (cartea
îndoielilor)
F Spre deosebire de mulţi critici - critici, Mircea Bârsilă realizează „portre-tele” poeţilor generaţiei
sale, încadrându-le în „rame” sugestive, fără excese de ara-bescuri şi zorzoane
estetice. „Poezia optzecistului Romulus Bucur – scrie
M.B. în ultimul număr al revistei argeşene - se revendică din mai multe modele
congruente: scepticismul poeților din generația beat, lirica poeților
americani moderni, poeți a căror binevenită acțiune în planul concepției despre
poezie s-a desfășurat în numele unor mișcări literare înnoitoare precum
obiectivismul (obiectismul) poezia proiectivă, per-sonismul ... Acestor modele
li se adaugă poezia nonconformiștilor din literatura autoh-tonă, între care, în
primul rând, Constant Tonegaru și Geo Dumitrescu. (...) Romulus Bucur include,
în ,
«povestirile» sale cuprinzând amintiri din
copilărie și din studenție, dar și succinte relatări din prezent, cu statut de
„reportaj”, secvențe peisagistice menite să afâneze discursul și, în același
timp, să intensifice cotidiana stare de lehamite pro-vocată de existența banală:, «Acest spațiu cu parcuri, bănci/ și ore învrăjbite,/ cu ploaia lui de întuneric/ murind
încet./ Trecători întârziați/ înfloreau și se scuturau/ în aerul greu.// Hai acasă cerul/ e o piele udă/ de care mărunții șobolani/
trag să acopere lu-mea/...// Liliecii au mâncat/ toate stelele/ de pe cer/ și ceața cade/
șopârlă năpârlind// între cimitir/ și/ stația de benzină/ toate stopurile/ sunt
pe roșu.// Zăpada e dusă
în afa-ra orașului/ ca un copil cretin/ despre care ai lui/ nu prea au chef să
vorbească// ,,Bine și-așa ” spui/ urcându-te din mers/ în
autobuzul care a așteptat deja/ toți câinii/din cartier». (...) Treptat, poezia sa a glisat spre bravura experimentalistă de
factură mani-eristă: rândurile poeziilor sunt dispuse atipic din punct de vedere
tipografic (...) Ro-mulus Bucur a îmbogățit
poezia autohtonă cu varii procedee și formule poetice - de import! -, ceea ce
este, desigur, un fapt salutar,din multiple unghiuri de vedere. Totuși, ne întrebăm,
cât mai rămâne în picioare din ,,radicala originalitate” a respectivelor
poezii, puse față în față cu modelele lor? (...) Noi îl preferăm pe Romulus Bucur cel din
poeziile în care descrierea fuzionează fără ostentație cu meditația («moartea vine într-o zi cu vânt/ aerul e o epidermă electrică/ în cafenele
oamenii stau perechi/ la me-se/ brusc străzile/ devin pustii și drepte câte o fetiță/
jucându-se pândită de sub porți de maniaci/ bătrâni dispare speriată se lasă o/
umbră cafenie/ te apleci și culegi/ o castană vezi o mulțime în delir/
prosternându-se lapicioarele tale/ un abur amărui gustul rămas/ după o
înghițitură de ceai» )...) Voința de originalitate a lui
Romulus Bucur sfârșește în manieră și în nisipurile poeziei minore, iar necontenita
fugă de clișeu devine ea însăși o convenție.”
F Leonid Dragomir, în Metafizica
de tinerețe a lui Mihai Șora, începe prin a fixa
câteva „puncte de reper” din viaţa şi opera filozofului: „Mihai Șora, născut în
1916, aparține unei generații imediat următoare celebrei generații numite
Criterion sau ’27. Unii dintre membrii marcanți ai acesteia, precum Mircea
Eliade sau Mircea Vul-cănescu i-au fost chiar profesori la Facultatea de
Filosofie din București, urmată între anii 1934 –1938. Alți profesori
importanți întâlniți acolo au fost: Nae Ionescu, Nicolae Bagdasar, P.P.
Negulescu, C. Rădulescu-Motru, Tudor Vianu, Mircea Florian. În 1939 obține o
bursă de studii, acordată de guvernul francez și pleacă împreună cu soția sa,
viitoarea scriitoare Mariana Șora, la Paris pentru a face o teză de doctorat
despre Pas-cal. Acolo se împrietenește cu Eugen Ionescu, Emil Cioran sau Constantin Noica, aflați tot cu burse. Și
datorită conjuncturii istorice, ocuparea Franței de către germani în vara lui
1940, care-l determină să ajungă în zona zisă liberă, la Grenoble, nu
rea-lizează teza ce s-ar fi intitulat Noțiunea
de har la Pascal. Va scrie în schimb în vara eliberării Franței (1944, pe
când avea 28 de ani), o altă carte, Du
dialogue intérieur. Fragmentd’une antropologie metaphysique, publicată în
1947 la Gallimard.”, în care: „plenitudinea
sau bucurie de a fi este sentimentul fundamental în jurul căruia se va închega
întreaga filosofie a lui Șora, fiind de fapt punctul de plecare, și, încheind un
cerc, cel de sosire. De altfel, unul dintre scopurile principale ale
meditațiilor sale este chiar vindecarea de tristețea metafizică a cărei
expresie este dialogul interior. Salvarea ontologică, spre deosebire de cea
religioasă (creștină), nu este rezultatul harului, ci al eforturilor singulare
ale omului de a depăși chinurile dialogului interior și se concre-tizează în
acele clipe când omul,înțeles ca individ concret, nu generic, își dobândește
forma interioară, umplându-și propriul contur și aflându-și împăcarea cu sine
prin do-bândirea locului în ierarhia cosmică. (...) Format în climatul
curentului trăirist-auten-ticist din România interbelică, Mihai Șora a creat
datorită cunoașterii la sursă a prin-cipalelor curente filosofice franceze din
acea perioadă, dar și cu aportul unor clasici precum: Aristotel, Thoma
d’Aquino, Cusanus, Pascal, Rousseau ș.a. o sinteză originală prin regândirea pe
cont propriu a câtorva mari concepte formulate în cadrele gândirii acestora.
Evitând derapajele totalitariste, de dreapta sau de stânga, în care au căzut
mulți oameni de cultură apropiați generației sale, a reușit să fie, după ce a
constatat pe propria-i piele înșelăciunea comunismului la care aderase după
război, în Franța, unul dintre puținii flosofi neafiliați marxismului, din
România comunistă.”
F O
„Notă a redacţiei”, care, după părerea noastră, ar trebui să fie preluată
de toate publicaţiile literare: „O revistă are,
în mod logic, un program estetic propriu. În schimb tendinţa
scriitorilor actuali – incitaţi de tehnica ultramodernă – este
să trimită acelaşi text la cât mai multe publicaţii. Ceea ce nivelează
peisajul revuistic până la omogenizarea totală. De aceea,
îi anunţăm pe colaboratorii noştri că Argeş nu publică decât texte
originale, care nu au apărut iniţial în volume, reviste etc., iar
textele nu le primeşte decât în format electronic, cu diacritice.”
BUCOVINA LITERARĂ
Nr. 9 – 10 (331 - 332), septembrie –
octombrie noiembrie 2018
F Revista se deschide cu „autograful” acordat de Robert
Şerban, unul dintre cei mai valoroşi poeţi ro-mâni contemporani: „Scot cuvintele/
din poem/ cu în-dârjirea cu care/ bunicul scotea cu securea/ bucăţele de lemn
dintr-un par/ până când îl ascuţea atât de bine/ în-cât putea să-l înfigă/ dintr-o
lovitură/ între coastele mistreţului/ în burta lupului/ a dihorului// scot din
po-em/ versuri întregi/ şi/ cuvinte/ unul/ după/ altul/ îl pregătesc/ îi fac
vârf” (Pregătirea)
F Liviu Ioan Stoiciu (Creiere spălate de teribilul politically
correct) scrie despre „Specialiştii” în diverse drepturi, care cer scoaterea din manuale a cărţilor
ca-re, chipurile, incită la violenţă („Baltagul” lui Sadoveanu, de exemplu, sau - ţineţi-vă bine!- interzicerea unor texte biblice: „Atât timp cât legea a
stabilit în mod clar şi explicit interzicerea şi condamnarea promovării în
public a ideilor rasiste şi xenofobe -
scrie un reclamant adresându-se procuraturii - precum şi violenţa pe motive
etnice şi rasiale sau religioase, descoperim texte biblice care conţin asemenea
idei în care se prezintă explicit crime săvârşite de către sfinţi, proroci,
respectiv Moise şi Ilie… Aceştia sunt proslăviţi în mod special de Biserica
Ortodoxă Română prin rugăciuni speciale şi sărbătorirea lor”...
„Rămâi mut...”, concluzionează L.I.S.
F Theodor Codreanu („Un optzecist arhetipal”),
scrie despre locul oarecum particular pe care îl ocupă Lucian Vasiliu „între
optzeciştii postmodernismului ro-mânesc”, cu trimitere şi la ultimul volum al
poetului ieşean (Cod numeric personal - Editura Cartea Românească, Bucureşti, 2018): „Lucian Vasiliu
face figură inconfun-dabilă, singularizându-se nu numai în sânul confraţilor
moldoveni din generaţia sa, dar şi faţă de „sudici” şi de vesticii ardeleni
şi bănăţeni. S-ar apropia de gruparea valahă prin forţa inepuizabilă a
ludicului şi umorului spontan, dar stăpânit, în acelaşi timp, printr-o
admirabilă sprinteneală „livrescă” (Biblioteca Arcimboldo), doldora de inter-textualitate,
simulând ceea ce el însuşi numeşte într-un poem, „harababura” eterogeniei
vieţii trăite de un „ludic valah în port oriental” (Harababură…), care
aspiră, totuşi, că-tre arheu, către Mona-Monada lucianogramică. Altfel spus, un
optzecist trecut prin Ion Creangă, pe când sudicii s-au dedulcit,
aproape exclusiv, cu celălalt Ion, Caragiale.”
F Marcel Mureşeanu, ardeleanul „împământenit” în cultura Bucovinei, a
îm-plinit 80 de ani. „Bucovina literară”
marchează evenimentul printr-un grupaj liric, din care cităm: „Stă liniştită pe
raftul ei o lumânare ciudată/ adusă de mine prin văzduh de la Fatima,/
de ani de zile stă acolo, dar nu m-am hotărât/ s-o aprind, o vorbă
n-a scos, nu şi-a cerut jertfa,/ părea tulpina verde a unei flori demult
ofilite,/ mirosul ei pătrun-sese-n toată încăperea,/ pereţii îl
întorceau ca pe-un ecou/ în aerul camerei pline de cărţi./ Şi
iată că în seara asta, cu o secundă/ înainte de miezul nopţii, pica din
cer, ca un meteorit,/ vestea că departe de ea şi de mine/ a murit
domnul Jean d’Omersson,/ cel cu zâmbetul niciodată umbrit de încruntare,/
învăţătorul meu cel iubit. A venit clipa, aprinde-mă!/ m-a rugat
neprihănita mea lumânare./ Mi-am trecut mâna prin flacără, am aprins-o/
şi ea a ars până-n zori. A murit fericită,/ niciun plânset n-a
pogorât de pe crucea ei.” (5 Decembrie)
F Fragmentul de eseu despre
suprealism şi posmodernism, publicat de
Lenuţa Otilia Niţu, porneşte de la romanul lui Matei Vişniec ,
„Iubirile de tip pantof. Iubirile de tip umbrelă” (Ed. Cartea Românească,
Bucureşti, 2016):
„...îmi doresc - scrie autoarea - să înțeleg cum un roman postmodernist din 2016
apelează la un imaginar de factură suprarealistă (...) ...observ cum optzecismul românesc - căruia Matei
Vișniec îi aparține, ca poet - a reprezentat conectarea la postmodernism și, în
ciuda faptului că nu există o suprapunere perfectă între cei doi termeni, iar un suport în realitatea românească pentru postmodernism nu
putea fi identificat în epocă, totuși el a reprezentat un moment esențial în
literatura română. (...) Autorul spune, despre romanul său: «Acest roman doldora de
poveşti aparent dispara-te este unul care s-a scris
aproape singur. Iniţial am vrut să merg pe un singur fir, pe urmele
iubirii mele pentru cuvânt şi pentru teatru, pentru gest şi pentru
ceremonie. Cartea s-a transformat într-o călătorie, altfel spus, m-a dus
singură dinspre centrul lumii (de la Rădăuţi, oraşul în care m-am
născut) spre periferii, adică spre Paris şi Avignon (mari capitale ale
teatrului). Reţineţi că, dacă vă place călătoria, nimeni nu vă obligă să
vă mai întoarceţi din ea…» (...) Concluziile nu pot fi înţelese,
pe deplin, decât prin lecturarea întregului eseu. Vom cita, totuşi, partea
finală a lucrării:
„Așa cum s-a putut deja observa, postmodernistul Matei Vișniec nu-și impune
nicio limitare atunci când creează poezie, roman sau operă dramatică.
Într-adevăr, problematica referitoare la înțelegerea lumii și a sinelui este
una gravă, în timp ce postmodernismul - ca definire - vorbește despre o
inteligență a bucuriei, care cu greu transpare din operele prezentate. Poate
tocmai de aceea a fost nevoie de un roman pre-cum Iubirile de tip pantof.
Iubirile de tip umbrelă..., care să demonstreze că reluarea anumitor teme și chiar personaje, dincolo de a fi un argument al fragmentarului
pos-tmodernist, este un argument al suprimării oricărei polarizări în jurul vreunui centru absolut (cf. Mircea A.
Diaconu). Opera literară a unui scriitor poate fi integratoare, înregistrând
suprafața lucrurilor concomitent cu transmiterea unei neliniști metafizice,
căci ludicul nu exclude gravitatea.”
F Percutant, ca de obicei, articolul Magdei
Ursache (Gologota unui preot:
Dumitru Zamisnicu) rescrie trecutul la timpul prezent, adăugând
totalitarismului co-munist manipulatoarea
iluzie a libertăţii „politically correct”: „Sunt de părere, ca şi Sorin Lavric,
că «e o eroare să crezi că persecutorii aparţin trecutului», dar şi o nai-vitate să crezi că am atins eliberarea opiniei, a expresiei,
în acel Decembrie. Perse-cutorii ne suflă-n ceafă, ne taxează drept smintiţi
când avem curajul să spunem ade-vărul gol-goluţ. Ferească Dumnezeu să poziţionezi
Holocaustul şi Gulagul în aceeaşi acoladă a crimei, a torturii, a morţii, că
domnul Alexandru Florian te şi trage pe dreap-ta. Martirii închisorilor rămân etichetaţi
fascişti ori fundamentalişti ortodocşi. Troiţele nu plac, nici Catedrala,
alegerea pentru familie creştină e demonizată. Se vrea ca repe-rele morale să
rămână sub incidenţa lui damnatio memoriae: şi Mircea Vulcănescu, şi
Vintilă Horia, şi Mircea Eliade, şi Ion Petrovici, şi Noica, şi Ţuţea, şi Gyr,
şi Crainic... Vulcănescu e tot sub sentinţa «criminal de
război», Gyr a rămas «jivină legionară», ca în vremi proletcultiste, la fel Mircea Eliade. Adrian Marino nu se mai
oprea din a-l numi «căpitanul» pe Noica, deşi intrase în legiune la moartea lui Zelea-Codreanu şi ieşise
când a fost asasinat Iorga. Pe capul Părintelui Gheorghe Calciu Dumitreasa se
abat răstălmăciri cu droaia, ca să nu le spun calomnii. Intelectualii de geniu,
Mircea Vulcănescu, Ţuţea, Motru, Traian Brăileanu, Noica, au ratat cariere sociale
predestinat armonioase prin erudiţia lor, nu şi Vitner, Cornea, Iosifescu ori
Crohmălniceanu, cei care au acceptat să şteargă minţile studenţilor cu
doctrina, ca să construiască nu omul nou, ci neomul.”
F Eseul regretatului profesor ieşean Petre Ursache (Cazul Blaga: poezie şi religie), aduce
în discuţie „păgânismul” lui Blaga, invocat acuzator în epocă de bi-serică, de
mulţi „gândirişti”, cărora - în cele din urmă - li s-a adăugat însuşi Nichifor
Crainic şi vechi prieteni, precum Vasile Băncilă. Desigur, se exagera din multe
puncte de vedere, doi poeţi teribil de asemănători în căutarea căii spre
divinitate, două „clo-pote” ce „se certau cu cerul” (Voiculescu şi Blaga) fiind
receptaţi la extremităţile ra-portării la divinitatea: primul isihast, cel de al
doilea răzvrătit şi luciferic. Aceste sub-tile nuanţe, în ceea ce îl priveşte pe
Blaga, sunt surprinse magistral de Petre
Ursache: „S-a format impresia că opera literară a lui Lucian Blaga ar fi
independentă de religie. În realitate, aceasta a rămas o trăsătură constantă, chiar
împotriva unora dintre negaţiile accidentale, prea energic rostite ca să nu
trezească serioase bănuieli.”; „Uneori - con-tinuă autorul eseului -, ajunge o
aluzie, un semn, ca să se recunoască întoarcerea poe-tului sub raza de lumină a divinităţii
creştine. (...) Trebuie să afirmăm un paradox: cu cât Blaga se arată mai
răzvrătit, mai dezamăgit ori inchizitorial, cu atât trebuie să-l închipuim mai
apropiat de Dumnezeu. Acest paradox îşi găseşte raţiunea numai dacă înţelegem
că experienţa religioasă nu este de fel uniformă, ci foarte diversificată.”
Este
vorba, aşadar, despre „tipuri specifice de dialog cu divinitatea”: „Dacă eul
poetic ar fi renunţat la căutare încheind aventura împăcat şi cuminte, ne îndoim
că po-ezia ar mai fi prezentat vreun interes literar. I-ar fi lipsit mişcarea
internă care s-o anime; cu siguranţă, aşa s-ar fi pierdut cu totul emoţia
religioasă, cu tristeţe şi dez-nădejde, exact ceea ce i se reproşează autorului
de critica simplificatoare. Este exact situaţia personajelor lui Dostoievski:
ele sunt păcătoase, spune Berdiaev, dar nu ireme-diabil pierdute pentru că au
conştiinţa vinovăţiei lor; de aici încolo, poate fi întrezărită calea de
îndreptare. Atâta timp cât Elohim este dorit cu disperare, înseamnă că poate fi
bănuită apropierea lui. Un cuvânt patristic ne învaţă: «cu cât te străduieşti să-l
cauţi pe Dumnezeu mai departe, cu atât trebuie să te aştepţi că se află mai
aproape de tine». (...) dorinţa exprimată a eului este nu să „vadă” chipul lui
Dumnezeu, să-l pipăie şi să se contopească, ci să i se arate drumul pierdut,
calea.
Căci esenţa
creştinismului se rezumă în cuvintele lui Iisus Hristos: «Eu sunt Calea,
Adevărul şi Viaţa»”.
Iată
un subiect care merită să fie luat... de la capăt.
SINTAGME LITERARE
Nr. 6 (35), noiembrie 2018
Din consistentele grupaje de poezie am ales:
F Carmen Secere (Delicata broderie meta-forică a poetei inventează ninsori şi foşnete, în
care „a fi” echivalează, aproape, cu „a fi înger”): „sunt patea lipsă dintr-o idee/ pe care ai pierdut-o când mă căutai/ printre cuvinte/ e
cea mai lungă tăcere mi-ai spus/ coborând
în tristețea meduzelor/ și ce râs halu-cinant se-nvârtea de
unul/ singur/ în
caruselul acelei nopți (1); ultima
zi de primăvară sub semnul/ aste-niei¤ altfel cum aș putea călca prin iarba/ atâtor uitări/ nu-mi
povesti despre veri incendiare/ dragostea
este un subiect/ sensibil/ nici
tu nu-ți amintești prea multe/ de
la ultima noastră fugă/ din rai/ momentul
acela ar fi fost nesfârșit/ daca
nu-ți agățai butoniera în rochia mea/ din dantelă venețiană (2); oamenii sunt preocu-pați/ de hrana zilei de mâine și de vacanțele/ low cost/ cine să mai afle secretul îngropat/ în oglinda unui biet negustor de cuvinte/ imaginile sunt deformate perfect/ iar
zidul e iluzia care-ți poartă numele/ ană
tu ană/ să nu te încrezi niciodată în poeți” (7)
F Mihaela Meravei (O poezie „de
interior", delicată şi tandră, reinventând
Atlantida adolescenţei): „cum se sfârșește copilăria frunzelor/ precum
fericirea când o cauți în alți arbori/ scurt și surprinzător/ dulcele ei alint
rămâne mult timp ca un luciu/ pe buzele răsfrânte de trecerea grăbită/ a
primăverii/ și mângâierea vântului turbat pe/ ramuri chiar și după ce/ arșița
iubirii a pârjolit ca o vară egolatră// totul în jur/ noi am trecut prin acest
dulce infern/ cum Adam și Eva prin grădina Edenului/ ținându-ne de mână/ și nu
am știut să purtăm alt nume/ nici trupurile să ni le îmbrăcăm/ în haina altor
cuvinte/ și nimeni nu ne-ar fi izgonit din Rai/ dacă nu am fi făcut-o noi
înșine (Noi am trecut prin acest dulce infern ținându-ne de mână)
F Nicolai Tăicuţu (Poetul se joacă, iarăşi şi iarăşi, de-a copilăria,
cocoţat pe zidurile orizontale ale câmpiei): „pentru că era/
un anotimp întors/ și
iarba imașului își expunea/ razei de lună, rădăcinile/
nicolai t/ copil
pribeag fiind/ duce un cârd de umbre mici/
cu luminozitate redusă/ la păscut (La păscut/
pe lună plină)
F Katya Kelaro, artistă multilaterală şi profundă
(muzician, pictor, poet, ese-ist)
descoperă, în Miorcanii lui Ion Pilat, fascinaţia primordialului, libertatea ca
formă de eliberare de înstrăinarea sufletului:
„Undeva, pe malul Prutului, unde pământurile sunt roditoare
şi oamenii primi-tori, domneşte moşia Miorcanilor, iar între colinele satului, în
inima vetrei lui, se află Biserica ,,Sfântul Dimitrie” pentru al cărei hram
pregăteam cozonaci, o oală de sarmale şi o amforă cu vin, cu miros de fragă.
Dincolo de moară, într-un drum care se desple-teşte în câmpie, e o casă albă cu
cerceluşi, begonii, oleandri şi orhidee într-o fereastră, iar din alta te
învaţă cum să devii un olimpic al suferinţei coroniţa lui Hristos, întrun ghiveci
generos, de lut roşiatic. Dincolo de prag, începe raiul: în salon, adică în
odaia oaspeţilor, pe pat te întâmpină cetatea vegetală în stare de veghe
permanentă, cum ar fi spus Romulus Vulcănescu, douăzeci de cămăşi de fată,
lucrate cu mătase, mouline și arnică, pe pânză veche de casă, împodobite cu
rugi parfumați de trandafir, abia culeşi din grădină, cămăşi cu clopoţei, zorele,
toporaşi, flori de cicoare şi mănunchiuri de spi-ce, pe care doamna Lucia Capră,
mătuşa Lucica - aşa cum o ştie satul - le coase pentru bulgării ei de aur
curat: cele două nepoate (...)
Tot în salon, covoare ţesute, din lână vopsită în casă
ale căror poveşti s-au de-pănat odată cu bucuriile şi lacrimile aşteptărilor. E
impresionantă cromatica lor, modul în care Doamna Lucia Capră a aşternut pe
pânză, ori la războiul de ţesut toată fră-gezimea florilor de câmp şi a celor
din livadă, migala cu care a ajurat și brodat - adesea în punct de goblen - prospețimea
nesaturată a culorilor din petale și hieraticul tauma-turgic al plantelor din atlasul
botanic al inimii. Feţe de masă, din bumbac la fel de fin ca borangicul, au
beteală de argint strecurată în ţesătură, modele în trei şi cinci iţe, ca un
damasc românesc, iar legate cu snur de mătase șed suluri întregi de pânză ca
nişte pergamente ale Bibliotecii din Ninive ce ne spun povestea unei femei care
a ştiut să vorbească cu Dumnezeu în timp ce torcea şi pregătea legănuţe şi
păpuşi de mătase pentru năframe şi cămăşi. (Seri de poveste la Miorcani)
F Octavio Paz în „Universalia” (traducere Costel Drejoi): „Lumina pustiește
înalturile -/ Mulțimi de imperii înfrânte./ Asaltat de reflexe, ochiul bate-n retragere./ Ținuturi de necuprins aidoma
insomniei,/ Grohotișuri de os./ Toamnă fără hotare,/ Se-tea-și scoate la lumină invizibilele izvoare./ Un ultim profet predică în
pustiu./ Închide ochii și-auzi cum cântă lumina:/ Amiaza ți se cuibărește-n timpane!/ Închide ochii, deschide-i
apoi!/ Nu mai e nimeni aici, nici chiar tu însuți./ Ceea ce nu e piatră/ lumină este. (Piatră în
stare pură)






Comentarii
Trimiteți un comentariu