AMINTIRI DESPRE UN FESTIVAL
AMINTIRI DESPRE
FESTIVALUL DE
LITERATURĂ „AGATHA GRIGORESCU BACOVIA”
I
Ce vremuri şi, mai ales, ce oameni! Eram avid de literatură, dar şi de imagini, mitraliind, cu noul meu aparat de fotografiat, tot ce mişca în nebunia de festival pe care Emil Proşcan, împătimit de frumos, l-a iniţiat, cheltuindu-şi banii şi suflletul pentru ceea ce se va dovedi, în cekle din urmă, unul din cele mai frumoase miracole ale „provinciei" literare. Aşa i-am cunosctut pe cei care ne-au fost maeştri şi, într-o măsură mai mică sau mai mare, prieteni: Gheorghe Istrate, Adrian Păunescu, Fănuş Neagu,
Grigore Vieru, Ileana Vulpesu, Dan Puric, Lucian Pintilie, Rodian Drăgoi,
Florentin Popescu, Adrian Alui Gheorghe, Tatiana Stepa, Virgil Diaconu, Marius Chelaru, Dinu
Săraru, Valeria Manta Tăicuţu, Raul Cristea şi încă alţii, mulţi alţii.
Ce nopţi albe au fost atunci, ce nopţi cu ochi
de lup, pândind picătura de eternitate a zorilor...
PRIMA EDIŢIE
Totul a început în octombrie, 2007.
Atunci, printre invitaţii de onoare s-a aflat poetul Gheorghe Istrate, care, după eveni-ment, îmi mărturisea într-o
scrisoare: „Într-un fel sunt şi eu mizilean... Pe
vremea raionării, satul meu - Limpeziş, era încartiruit în subţioara Fa-bricii
de oţet… Iar, pe alături, era comuna Baba Ana, matricea lui Laurenţiu Fulga,
pare-mi-se Fulga de Jos… nu prea mai ţin bine minte.
Dinspre Mizil am amintiri caniculare şi
birocraticeşti, de la Miliţie, de la raţionalizarea pâinii, ba chiar şi-a apei
de la cişmea. Cea mai valoroasă e legătura mea cu biblioteca raională, unde, prin anii
'58-'59, era directoare o ţigancă foarte deşteaptă, care-şi depăşea cu mult etnia şi căreia,
de nenumărate ori, i-am sărutat mâna delicată şi brunie… Cred că o chema Frusina.
Încolo aşteptări - ore întregi
înţepenite la barieră, pentru o ocazie (camioane) pentru Bu-zău şi apoi Limpeziş
(şi invers) executând un „L“ teritorial-administrativ, pentru aplicarea unei
ştampile ori primirea într-o audienţă scufundată în muţenie absurdă. Şi,
totuşi, la chioşc găseam „Gazeta literară“, „Con-temporanul“ şi „Luceafărul“,
care-mi însămânţau sufletul şi aşteptatul.
Tot la Mizil am fost dezbrăcat
gol-puşcă la încorporare, pentru examen me-dical, cu o echipă limpezişiană,
majoritatea ţigani. Şi fiindcă eram un sfrijit, nu aveam decât vreo 34 - 35 de
kilograme (cât o oaie) o cucoană din comisie mi-a ridicat cu o riglă puţa
zgribulită şi, edificată, a ordonat ca în fişa de control medical să mă înscrie
cu vreo 40 de kilograme… După această examinare optimă („Apt pentru încorpo-rare!“) al cărei rezultat
l-am primit abia spre seară, a trebuit să înnoptez până la ziuă în sala de
aşteptare a gării, unde am împărţit o canapea cu un tânăr poet surdo-mut, care mi-a
lăsat ca amintire hieroglifele lui pe câteva foi de caiet, aflate şi acum în
arhiva mea.
Şi ultima amintire mizileană: ars de
sete, m-am strecurat într-o curte unde su-sura o cişmea, şi când mi-am aplecat
buzele spre firicelul salvator, de după uşa unei polate a năvălit spre mine o
matahală de babă, înarmată cu o mătură, înjurându-mă că-i beau banii de apă…
Şi banii s-au dovedit a fi de şi pe
apă, până în ziua de astăzi. Dar parfumul de oţet al fabricii, fascinatoriu, mă
urmăreşte şi acum. Oricum, un orăşel simpatic, despre care am tot povestit cu
maestrul Geo Bogza mai multe sute de minute decât în celebrul lui reportaj…
Trecând, cu trenul, pe sub acoperişul
albastru al Mizilului, am văzut un cartier cochet... Eu, „exmatriculat“ din
casa mea bucureşteană, după un habitat de 25 de ani (unde mi-am scris cărţile
şi mi-am crescut copiii), visez la un loc minimal de câţiva metri pătraţi,
să-mi construiesc, o „reşedinţă“ poeticească, cu un pom şi-o buburuză sub
cerdac. Ba şi-o viţă de vie pe care să mă caţăr desculţ până la Dumnezeu, să-i
pun trei boabe de strugure în palma lui duhovncească.
Şi, uite, aşa îmbătrânim, dragă
prietene, inutilitate totală pe care nici literatura n-o mai poate salva… Acolo
aveţi echipă de fotbal? Nu!... Atunci, hai, Mizilul! Hai… Fabrica de oţet!”
Juriul Festivalului, prezidat de
scriitoarea Valeria Manta Tăicuţu,
i-a acordat Marele Premiu elevei (pe atunci) Aida Hancer, care va devenii o
prietenă şi cola-boratoare preţioasă a revistei „Fereastra”
POEME de Aida HANCER
jur că mai zbor
privind
cu încredere
în
ochii omului
din
autobuz am căzut
şi-am
adormit la picioarele lui
ca o
pungă de plastic
plină
cu zăpadă
respirând
şi ridicând ritmic
pori
spre lumină
jur
că mai pot să zbor
chiar
dacă revin
privind
cu încredere în ochii lui
am
aprins o lumină
în
iad
iar
el
privind
cu încredere
în
ochii altuia
a
stins-o
jur
că mai pot zbura
cât
încă
mă
ridic
am
privit în ochii lui
cum
priveşti la copilul tău
înainte
să moară
iar
el plângând râzând
s-a
dus în iad
eu
rămân
o
pungă de plastic
plină
ochi
cu
zăpadă
NY confessions
dacă aş fi locuit la NY
soarele ar fi strălucit snob
ca un swarovski
dar eu locuiesc aici unde liniştea e
pe cale să capete nouă identitate
femeile au jumătate din puterea
de negare a bărbaţilor
dar mintea lor stă în spărtură
pe zidul berlinului
orice oraş poate fi locuit
dar nu oriunde
prostia şi dragostea
salvează carnea şi trupul
în NY libertate la 6 dolari soare
şi Dumnezeu nu-ţi bagă în
traistă aproape nimic
nikita
(prietenilor mei)
corpul meu ca un port
portocale răsturnate
pe dedesubt sânge
nici o floare
nici un om definitiv
prietenii mei atârnă de
catarg ca pânze albe
inima lor m-a dus
de o mie de ori până la cer
eu cândva am să-i dezleg
am să-i apuc de păr
şi-am să-i arunc în apă
miroase a portocale stricate
aici odihnesc prietenii mei
şi Dumnezeu
poema puşcăriaşului
unde dumnezeu au pus soarele
nu mai înjuraţi astăzi sunt fericit
am divorţat în sfârşit
patul meu biblioteca mea
în care îmi închid uneori mâinile
criminale sau sufletul biblioteca
în care EU intru cu picioarele
mă spăl în ea ca-ntr-o cadă
iată uşile sunt încuiate
dar eu alerg în sus de-a lungul
gratiilor şi îmi înmoi degetele
apoi cobor
fratele meu e deţinut
într-o închisoare străină
vorbeşte engleza citeşte pe whitman
când are ţigări şi-şi vede
copiii crescând în poalele lumii noi
mama noastră l-a născut pe el în locul
de unde lumina ţâşneşte cu urlet
pe-atunci eu eram deja un fum fericit
fiecare să-şi ţină lanţul în jurul
propriilor picioare vom face
mai mult loc aici aerului de-afară
să ne ascuţim creierele iată
dumnezeu mi-a făcut o gaură în ceafă
şi de acolo vor curge lapte şi miere
pentru deţinuţii cu ochii miraţi
şi cinstiţi de afară
colegii mei fraţii mei în uniforme de
pâine furată avem cu toţii nevoie
în noi creşte un raft pentru lucruri
furate totul e să aduci în tine
tot ce lipseşte aşa cum mie
îmi lipseşte soarele care vouă
vi se toarnă pe gât
soarele în lighean
nimeni nu îşi apasă mâna pe mâna ta
şi totuşi ai cuvinte de dezlegat
nu rabzi nici un sunet în gât şi-n burtă
deşi totul trebuie să ajungă dincolo
şi soarele trebuie să ajungă
în ligheanul tău la mare cinste
dimineaţa când te trezeşti
să te comporţi ca un organ
singur să te luminezi să te hrăneşti
şi să te înmulţeşti
să pui buzele pe o rană s-o săruţi
ca pe o femeie pe care ai vrea
s-o iei de nevastă
soarele stă pe vine în faţa ta
te mişti mecanic ca un bolnav
când îşi bea paharul cu apă
la reanimare
şi urinează şi plânge în acelaşi loc
dar tu desparţi şi lucrurile încarnate
şi lucrurile încarnate
îţi sunt recunoscătoare
cred că e clar
lumea-i unghia
pe care o smulgi din tine cu gheara
degeaba te mişti ai căluşul în gură
sub limbă plăcerea
EDIŢIA A DOUA
În după amiaza zilei de 10 octombrie 2008,
într-o sală arhiplină, primul dintre
oaspeţii de onoare care a luat cuvântul a fost poetul Grigore Vieru. A vorbit
despre copilărie, despre prutul despărţirii noastre şi despre unire:
„Eu
sunt născut într-un sat aflat lângă Mior-canii marelui Ion
Pillat, pe malul drept al Prutului. După ce s-au distrus
bisericile şi mănăstirile de la noi, transformate
fiind în spitale de boli venerice, în spitale de tuberculoşi sau în puşcării,
maica, femeie profund religioasă, în taină, în noaptea Învierii, vo-ia să
sfinţească pasca. Şi atunci aştepta zvonul clo-potelor din biserica de pe malul
celălalt şi atunci sfinţea ouăle şi pasca…
Este
păcat să uitaţi aceste lucruri, care se întâmplă acolo, unde am pătimit şi pătimesc şi as-tăzi... Dar, parcă şi de Unire mi-e teamă, când văd că unii îl batjocoresc pe Eminescu în ţara lui. I-am spus aseară lui Fănuş Neagu: «Noi avem cuvântul şi ne retragem în cuvânt, dar oamenii simpli, cei ca-re suferă, ce au?»“.
Poetul
a încheiat cu o tulburătoare confesiune
lirică: „Casa mea / Tu mă iartă, o, mă iartă, / Casa mea de
humă, tu, / Despre toate-am scris pe lume, / numai despre tine nu. // Să-ţi
trag radio şi lumină / Ţi-am făgăduit cândva/ Şi că fi-vom
împreună / Pieptul meu cât va sufla. // Dar prin alte case, iată,/ Eu lumina o
presor, / Alte case mă ascultă / Când vorbesc la difuzor. // Ţi-am luat-o şi pe
mama / Şi-aţi rămas acum, ia, / Vai, nici tu în rând cu lumea / Şi nici
orăşeancă ea. // Las’că vin eu cu bătrâna / Şi nepotu-ţi o să-l
iau / Care pe neprins de veste / Speria-va-ţi bezna: „Hau!”// Şi vei râde cu băiatul / Ca doi prunci prea mititei / Şi vei plânge
cu bătrâna / De dor ca două
femei. // Şi vei tace lung cu mine / Cu văz tulbur şi durut, / Casă văduvă şi
tristă / De pe margine de
Prut.”
Imediat
cum au ajuns la Mizil, după un drum cu peripeţii, Adrian Păunescu şi Tatiana
Stepa au făcut un dar de suflet oraşului şi oamenilor săi:
„Noi
– spunea poetul - ne-am ocupat
de lucruri profund «banale», cum ar fi dragostea de
părinţi, dragostea de ţară, dragostea de om… Eu cred că răul e foarte
uşor de făcut şi binele foarte complicat. Am rămas în «armata» binelui
şi de aceea şi suntem împreună.
Sigur,
aveam o
mie de treburi importante de făcut, dar când am auzit că astăzi, la
Mizil, este o sărbătoare a culturii, nu puteam să nu fim alături de
dumneavoastră… Iar pe drumul nostru încoace, datorită complicaţiilor
şoselelor, am avut timp să scriem şi v-am adus două cântece noi, două
premiere. N-ar fi exclus ca de aici, de la Mizil, în această zi de
octombrie a anului 2008,să înceapă cariera a două cântece excepţionale ale Tatianei
Stepa“.
În
tăcerea sălii sunetele au devenit îngenunchere sub bolţi înalte: „Foaie verde
şi uscată/ Într-un mod paradoxal/ Nu se ştie niciodată/ Cât
mai e pân’ la final // Foaie dulce şi amară / Viaţa totuşi i-un prinos,/ Poate-i cea din urmă oară/ Când putem trăi frumos./ Omenirea noastră
însăşi/ Rătăcind pe-această cale/ Cu pământul ei de oale/
Trebuie supusă unei reparaţii capitale// Fir-ar pofta să ne fie/ N-i
din ce în ce mai greu,/ C-am uitat de omenie/ C-am uitat de Dumnezeu.// Numai vremuri austere,/ Nu-mai fuga după bani,/ Numai setea de avere/ şi-nmulţirea de duşmani// N-avem nume, n-avem rude / Am ajuns nişte roboţi,/
Om pe om nu-l mai aude,/ Dracul a intrat în toţi // Foaie roşie şi verde,/
Tot în lupte ca pe front,/ Lumea asta se va pierde/ Într-o bancă,
într-un cont…”
A
doua melodie a evocat recentele „plecări” ale unor mari actori români:
„Ce se-ntâmplă seamănă teribil/ unui zbor cu
foarte multe goluri,/ În această ţară mor actorii/ regretaţi de propriile
roluri.// Tineri şi bătrâni, la garderobă/ Vin să-şi lase cea din urmă haină./ Programaţi să intre în spitale/ Ca să poată să se stingă-n taină.// Nu mai
vor aplauze şi visuri/ Nu mai vor sufleori lumini şi farduri/ Ar mai
ză-bovi doar ca să-şi rupă/ Propriile-afişe de pe garduri.// Mor actorii
părăsiţi de public / teatrul însuşi este o fantomă/ Şi la catafalc le stau de
gardă/ Rolurile care intră-n comă.// Ne-au făcut să plângem şi să râdem/ În
momente bune sau mizere/ Astăzi cu privirea zăvorâtă/ Ei îşi joacă ultima tăcere// Ce ciudat, acum când mor actorii/ Tra-gedia ce-am jucat-o moare,/ Pentru a
afla că fără dânşii/ Tragedia noastră e mai ma-re// Câinii mor şi reîncep să
latre/ Cinici, pofticioşi, nerăbdători/ Se tot sting luminile în teatre/
Noapte bună, domnilor actori! //”
Când
acordurile de chitară s-au stins, în staţia de amplificare s-a auzit glasul lui Fănuş Neagu, marele magician al cuvintelor poleite cu raze de
lună, aflat - vai! - pe patul de spital, luptându-se cu o boală necruţătoare:
„Când mă apuc să scriu pe patul de spital, pe
care-l ocup de mai bine de un an, trăiesc din plin senzaţia de irealitate. De
pe tristele praguri de fum ale tuturor dru-murilor nu răsună decât întrebarea: «A
fi, sau a nu fi?»
Pe
marele Bacovia l-am văzut numai de două ori - cu doamna Agatha mă în-tâlneam des
la Uniunea Scriitorilor... Poetul,
geniu unic, era un tip atât de ursuz, în-cât devenea fermecător numai când scăpa
de sub observaţia doamnei Agatha, mai lua un pahar de vin în plus şi atunci devenea
şi el vorbăreţ.
A
fost unul dintre marii poeţi ai României şi a murit sărac lipit. Doamna Baco-via
era fermecătoare, dar cred că-l ţinea strâns în gheară, lipit, nici nu mişca
poetul. Nici n-avea unde să se ducă, era o mână de om. Aşa, ca statuia pe care
i-a făcut-o Constantin Popovici la Bacău.
Am
fost coleg şi cu fiul-său, Gabriel. Numai trei luni… Din
liceele militare eu am eşuat la o şcoală de repetenţi din Bucureşti -
Pedagogică, nr. 2 – şi am fost chiar coleg de bancă cu Gabriel. În vacanţa de Crăciun
poetul l-a retras şi l-a dus la alt liceu…
Am
crescut într-o altă lume, arhaică, dar mai apropiată de om. Acum civili-zaţia a
atins culmi înalte, dar a crescut şi vulgaritatea. Ne scufundăm în globalizare…
Norocul meu e că nu o voi mai apuca şi, de fapt, cred că nici nu va avea loc
vreodată.
Nu
se află nicăieri drum mai frumos decât cel al întoarcerii acasă. La capătul lui
e Vârful cu Dor. Acolo cresc înalte zâmbetul şi disperarea. Amândouă alcătuiesc
iubirea. De ea să vă lăsaţi cuprinşi! Iubind devii mult mai puternic şi
primej-dios pentru duşmani…
Eram gata să aţipesc... Şi sub gene mi-a trecut o priocă de cai desprinsă dintr-o floare de
nufăr, floarea sacră a ţinuturilor Brăilei. Apoi s-a ivit o fântână cu cum-pănă,
din care o mână nevăzută scotea cu ciutura lăzi de zestre, pridvoare plutind pe
stâlpi vechi şi migălos sculptaţi. Ce altceva să însemne asta, mă gândesc,
decât că se apropie vremea când se limpezeşte vinul…
O putere mai presus decât noi, artiştii, ne mână cu o forţă desăvârşită să că-utăm, fără încetare, ceea ce n-am pierdut niciodată: uşa spre un vis necunoscut, care şi el - visul, zgârie cu ghearele golul, în căutarea unei uşi ce nu-şi cunoaşte zidul, focu-rile, pragurile. Suntem, probabil, aripa unei păsări necunoscute şi nenăscute…
Mă întreb, câteodată, când va fi fost Hemingway cu adevărat fericit: Când vâna lei în Africa? La vila lui din Cuba? Când naviga pe vasul Pilar? Sau când bea?... Cu femeile o lua razna, cum se întâmplă cu toţi cei ce, pe drept sau pe nedrept, se cred cineva. La maturitate oamenii se joacă înspăimântător, provocând deseori mânia des-tinului. Cu toţii plătim scump noianul de nerozii pe care le săvârşim, dar degeaba… Generaţiile de după noi o iau de la capăt!”
Un
schit într-o zonă de pădure şi pădurea arzând negândit în mierea toamnei. Jur
împrejur începe Dumnezeu şi foarte aproape Isus Hristos încărunţeşte sub
sărutul lui Iuda.
JURIUL: (Marius Chelaru (preşedinte), Gheorghe Neagu,
Calistrat Costin, Emil Proş-can) a acordat:
PREMIUL I - PROZĂ
Florentina Loredana Dalian
MAI ŞTII
Mai
ştii cum am venit pe lume, copil liniştit, cu ochii măriţi a mirare? Aşa venim
pe lume, ne arătăm ei cu toate mirările noastre. Ea ne întâmpină după cum are
toane - cu pal-me la tălpi sau cu o-mbrăţişare.
Mai
ştii cum mă ţineai în braţe, cum mă legănai şi-mi cântai? Cum îmi inventai
po-veşti şi te înnebuneam mereu „Mai zi!“?
Tu
mi-ai spus că am fost un copil cu-minte, că nu plângeam niciodată cât să mă fac
auzită, mă întorceam cu faţa la perete şi dă-deam drumul unor lacrimi mari,
neînsoţite de niciun suspin. Mi-ai zis că lacrimile mele te impresionau mai
mult decât plânsul tuturor co-piilor la un loc.
Apoi,
când am mai crescut, făceam ne-bunii amândouă, eu - vesel copil, tu - fost copil
fără copilărie. Atunci cu răţuştele, mai ştii, am înecat jumătate din ele şi
l-am minţit pe tataie că le mâncase Rauş. Când a vrut să-l lege, am ameninţat
că-mi iau şi eu un lanţ şi mă leg lângă el, în semn de protest. Ce vină avea
bietul câine? Tu ai vrut să îmi faci moftul, să le văd cum înoată şi le-am pus
apă într-o albie de tablă, iar când au vrut să iasă s-au călcat în picioare una
pe alta. Noi nu umpluserăm albia până sus, atât ne-a dus mintea pe amândouă.
Mai
ştii când a venit Ionel să mă ia? Tu poate-ai uitat, eu cum aş uita? - mirosul
acelei seri de primăvară, cana cu lapte rămas nebăut şi zambilele... M-ai
trimis să culeg zambile pentru Dani, le-am rupt pe toate şi le-am acoperit cu
rouă, dar voi n-aţi ştiut. De-atunci, parfumul zambilelor roz îmi miroase a lacrimi
de copil într-o noapte de pri-măvară, a suflet necăjit care nu dorea să plece de
la bunici. Voi aţi crezut c-o să mă bu-cur că merg la oraş, la verişoara mea
care avea păpuşi frumoase. Dar eu vroiam să ră-mân cu ale mele, făcute de tine
din cârpe înfăşurate pe linguri de lemn.
Îmi
amintesc şi bariera la care am oprit. Şi gândul meu de-a sări din maşină şi de-a
o rupe la fugă ‘napoi. N-am îndrăznit. Dar mi-am promis atunci că nimeni, nicio-dată
nu va mai hotărî pentru mine.
Mai
ştii cum mă căţăram cu cartea în corcoduşul bătrân şi cum citeam ore-n şir până
mă strigai la masă? Cum coboram pe funia pe care mi-o legaseşi de-o cracă?
Mai
ştii cum râdeam de ne dureau fălcile? Ca-n noaptea aia când ne lovea tataie cu
picioarele că nu ne puteam abţine, iar el trebuia să se odihnească, fiindcă se
trezea devreme să meargă la muncă. Nu mai ştiu de ce râdeam atunci, dar îmi
amintesc râsul ăla, cu atât mai răsunător cu cât ne străduiam să ne-abţinem.
Ce
n-aş da să mai pot râde cu tine acum, ca şi-atunci! Să-ţi mai aud o dată râsul
ăla sănătos şi să-ţi mai văd privirea şugubeaţă. Râdeai de tine, râdeai de
viaţă, să-i faci în ciudă şi s-o înşeli că nu ea râde de tine.
Mai
ştii atunci, la masă, când Ani mi-a zis - „Puiule, ţie-ţi lucesc ochii ca şi
mie - de inteligenţă.“? Te-ai adresat serioasă la tanti - „Hai, bre, să mai bem
şi noi un pahar de vin, să ne lucească şi nouă ochii!“
Şi
când ai stat la noi, în anul ăla după liceu, când învăţam pentru facultate.
Iar-na, veneam la tine în cameră, că era mai cald. Tăceai ore-n şir, meşterind din
andrele şi mă priveai pe deasupra ochelarilor. Mă iritai cu oftatul tău.
– Ce-ai?
– De, mamă, ştiu si eu? Mă gândeam că nu-i bine
să-nveţi atâta, să nu te ‘bol-năveşti. Mai ieşi şi tu la aer, mai plimbă-te, cum
oi fi putând să stai ore-n șir pe scaun, cu ochii-n hârţoagele-alea?
– Dar tu cum puteai să munceşti la câmp, cu soarele-n
cap, de dimineaţa până seara, să cari apă de la doi kilometri, să...
– Ei, de muncă n-a murit nimeni. Eu puteam, că
eram învăţată şi trebuia. (...)
Până
la urmă ţi-ai luat inima-n dinţi şi mi-ai cerut un caiet, să vezi şi tu ce
scriam pe-acolo. Ţi-am dat unul de matematică. Te uitai încruntată la paginile scrise
şi te simţeam încordată şi murind de necaz. Ţi-ai mai sters o dată ochelarii,
poate nu se vede bine. N-ai mai răbdat şi-ai prins curaj:
– Măi mamă, învaţă-mă şi pe mine, să nu mă mai
uit ca mâţa-n calendar! Nu ştiu ce-i cu-atâţia icşi-igreci pe-aici.
Doamne
păzeşte! Cum era să te-nvăţ integrale, când tu rămăseseşi la stadiul ce-lor
patru operaţii elementare de aritmetică! Totuşi, ştiindu-te curioasă şi vrând
să-ţi mai potolesc frământările în privinţa acelor icşi-igreci, m-am apucat
să-ţi povestesc cum stau lucrurile cu ecuaţia de gradul I. x-5 =10. Cu cât egal
x?
– Şi, dacă ştii cât fac x, la ce-ţi foloseşte?
– Păi...
Chiar
aşa, la ce-mi foloseşte?
– Păi... îmi foloseşte, să iau la facultate.
– Bine, mamă, învaţă atunci, dacă trebuie...
Şi
te-ai întors nelămurită la andrelele tale. Măcar din mâinile tale ieşeau nişte
ciorapi! Cred că ştiu ce-ai vrut să-mi spui atunci. Sunt întrebări la care nici
matematica, nici alte ştiinţe nu dau vreun răspuns. Cum îi zicea Zorba
scriitorului: „Scuip pe cărţile tale! La ce-ţi folosesc toate cărţile alea,
dacă nu-ţi dau răspunsul la o întrebare atât de simplă- de ce mor oamenii
tineri?“ (...)
După
înmormântarea lui Petrică, la pomană, mai ştii? Toţi erau cu ochii pe tine - să
nu bei, să nu mănânci mult, să nu bei suc, să-ţi iei pastilele... Aveau grijă
de gli-cemia ta şi de tensiune, dar la suflet câţi s-au gândit? De parcă te mai
putea omorî ce-va, dacă trecuseşi prin asta! Şi-apoi, eu am înţeles că-ţi era
ciudă pe viaţa ta; în locul tău, nici eu n-aş mai fi vrut să trăiesc.
Când
mi-ai întins paharul şi mi-ai comandat „Pune ţuică!“ am făcut ochii roată şi,
după ce m-am asigurat că-şi băgaseră nasu-n farfurii, ţi-am turnat de două degete.
– Puţin.
– Lasă, bea numai cât poţi!
– Nu, e puţin. Mai pune!
Am
zis „Doamne-ajută!“ şi ţi-am umplut paharul. L-ai dat pe gât, tu, care nu
băuseşi niciodată prea mult, iar în ultimii ani nu mai ştiai gustul băuturii. După
ce l-ai golit, l-ai întins iar:
– Pune şi vin! Am pus.
– Acuma pune suc!
Şi
când am plecat de la restaurant, te rezemaseşi de-un gard şi nu mai vroiai să
mergi. Ei au crezut că ţi-e rău, doar eu ştiam ce ai. Te-am rugat să faci un
efort să mergi sprijinită de mine, ca să nu ne prindă cu năzdrăvănia. A ţinut.
Mai
ştii, mamaia mea dragă, cum dormeam vara afară şi-mi arătai stelele? Le
botezai, pentru mine, cum îţi trecea prin cap şi eu mă-ntrebam de unde ştii
atâtea. Îmi alegeam câte una şi o priveam până alunecam în vise, sub mângâierea
mâinilor tale crăpate. Şi parcă nimic rău nu mă putea atinge şi toată lumea era
a mea, cu pământul, cu cerul şi cu stelele toate...
PREMIUL I – POEZIE
Ştefan Alexandru
Ciobanu
Stai cine este
de la balcon se vede cum
păsările intră în soare cum
din coşurile uzinelor ies norii cum
aerul e o pătură care se lasă uşor peste lume
cum pietrele par nişte hârtii mototolite
cum luna este o pastilă efervscentă
aşteptând să o pui sub limbă
cum nici un munte nu e
mai înalt decât tine cum oamenii
sunt ca bulele de aer
într-un pahar cu apă minerală
cum cerul este prins în bolduri
de tavanul de traforaj
şi boldurile sclipesc noaptea a stele
cum există avalanşe care te apasă
încercând să te facă de grosimea
unei foi de scris
cum luna vrea să intre sărind gardul
ca un soldat întârziat din permisie
cum soarele îşi trimite sosia
sub forma unui soare de hârtie
cum oamenii aşteaptă autobuzele
de parcă ar aştepta un vapor de lapte
să îi ducă înapoi cu câţiva ani
mic dejun cu...
zahărul nu era
topit
în dimineaţa aceea
lumina intra în
bucătărie printr-o pâlnie
aliona îmi
spunea
să mestec în
ceai levogir
atunci toate
lucrurile
de la feliile de
pâine cu marmeladă
s-au ridicat
uşor spre tavan
linjguriţa mi-a
scăpat printre degete
argintând pentru
o secundă aerul
aliona a zâmbit
s-a apropiat de
mine
punându-şi
mâinile pe umerii mei
m-a aşezat pe
covor
apoi a început
să adune orele
cu o plasă de
fluturi.
MARELE PREMIU
Introspecţie
Mă simt goală - inima e prea subţire
Ca s-acopere
distanţa dintre două păcate
Dumnezeu îmi
scapă printre degete
Mă simt atât de
goală
Încât mâna mea
desenează lumină...
habituel
cum trec zilele
trase la xerox
afară oamenii
îşi inventează moartea sub privirea
îngerilor care
se joacă „de-a v-aţi ascunselea”
ei poartă-n
piepturi bombe cu ceas
sau deopotrivă
animale iubivore
dar spun: te
iubesc, mai mult pentru judecata de apoi…
Joc
Dumnezeu stă în
sfera mea -
îl învârt
printre degete
Mama e plecată
la târg
să vândă mileuri
în formă de inimă
Îmi iau 2
somnifere -
porţia de
inexistenţă pentru o zi...
Adorm cu cerul
la cap
şi-mi trimit
Godul la culcare
Lumea moare în
reprize de 8 ore
Moartea moare şi
ea...
În visele mele
inimile se croşetează singure
Jocul de-a Dumnezeu
Îţi iei un tricou pe care scrie „I am God“,
sfidând muritorii de rand
Îngerul săracului moare de foame
în jocul tău stupid
Râzi, nu contează
Tragi în tot ce zboară -
inima Corinei cade la level 2...
Poţi inventa alte fecioare, pe care
să le metamorfozezi în păpuşile
prietenilor sau să le schimbi pe jocuri
mai elaborate gen monopoly...
Ai maşinuţe sofisticate - pigmeii
sunt jerfte sub roţile tale
Tu îţi vezi de drum
Mii de necunoscuţi îţi veghează „templele"
îndesând în saci milostenia
ce-o refuzi săracilor
Eşti orb, chiar de foloseşti
sisteme cu infraroşu...
Îngerul tău s-a plictisit,
se crede câine de companie...
(Va urma)
Comentarii
Trimiteți un comentariu