POEZII DE Lucian Mănăilescu


DEGETUL LUI DUMNEZEU
30 de poezii şi 30 de fotografii de

Lucian Mănăilescu



COPILĂRINDU-NE DE-A FERICIREA



Ce fel de păsări sunt inimile noastre, Rodiane?
Închise în cuşca pieptului, lacome de singurătate
şi împodobite cu nefericitele, sclipitoarele, 
cristale Swarovski?

De câte ori nu ne-am zburat noi printre oameni,
de câte ori nu ne-am făcut zăpezi din hârtie
şi am râs şi ne-am dat de-a dura prin cer.

Şi ce dacă a venit târziul!... Noi încă ştim să
ne pierdem, sus, tot mai sus, în înaltul  copilăriei,
visând cealaltă pasăre - a Paradisului...

Noi încă...

ULTIMA NINSOARE


Nu mă-înteba, femeie, acum când sunt zăpadă
şi ning de dor de tine şi geruri ard în trup,
ce depărtări mă latră şi ce uitări feline
înzăpezesc tăcerea într-un gâtlej de lup...

De la un timp lumina cu umbre mă devoră
şi te iubesc cu ură şi te iubesc amar,
cu fiecare clipă mai trece-o vejnicie
şi-n noaptea mea pereţii uitării ning cu var.

Să nu îmi ceri, femeie, să mă întorc din iarnă...
S-a troienit cearceaful, e vremea de culcare.
O să adorm, năpraznic, o să adorm pe viaţă
şi-o să visez, de-a pururiu, o ultimă ninsoare.

FOTOGRAFIA


Mă dor amintirile tale, iubito,
şi piciorul cu care ai mers pe valuri...
Pipăi în vis pereţii nopţii
şi întunericul sclipeşte
în vârful degetelor.

Nici inima nu mai bate
cum trebuie, parcă e un cuc
care a terminat de numărat anii.

Dar ştiu că mâine, în zori,
mă vei trezi  într-o fotografie trucată
şi din părul tău de aur
o să răsară soarele...

ZEPPELINUL


Cineva ne înghesuie în zeppelinul
bunăvoinţei, ne îndoapă
cu hieroglife şi ne lasă să plutim
precum norii, între cer şi pământ...

De acolo, de sus, se văd doar umbrele
de catedrală ale iluziei.

Rochia ta, iubito, trece surâzătoare
printre frunzele toamnei şi
din bâlciul cotidian zboară
confeti şi panglici...

De aceea vă spun, cineva se joacă
de-a viaţa noastră, tăcerea
ne bagă degetele în urechi,
ceasurile se umplu de greieri
şi zeppelinul abia se mai vede...


COCHILIA DE MELC


Nu mai învaţă nimeni arta samurailor,
- nobila artă de a muri - se moare pur şi simplu
ca la o numărătoare inversă, amestecând
lucruri şi întâmplări, amintiri şi picturi rupestre,
zile şi nopţi şi anotimpuri...

Se moare de foame, de plictiseală,
de tristeţe, dimineaţa şi seara, se moare
frenetic, nimeni nu mai are timp
să trăiască ziua de mâine, totul se transmite
în direct, se clonează dinozauri şi păsări Arheopterix,
internetul zbârnâie, bombele cad nevăzute
şi nu mai e loc în morminte şi nici în America.

Stephen Hawking credea că, de fapt,
am fost exilaţi într-un univers paralel,
acolo unde vom descoperii, foarte curând,
cochilia goală de melc în care a locuit Dumnezeu.

DEPARTE



  Al cui eşti tu, măi băiete?
mă întreabă bătrâna cu coasa.
Şi iarba cade – hârşti! - într-o parte
şi şuierul năpârcii în cealaltă parte.
  Nu mai ştiu mătuşă! îi zic
printre lacrimi, am fost...
dar nu mai ştiu al cui!
Poate al nimănui...

Dar trebuie să fi fost mic
şi uituc, că uite, tata s-a făcut nuc,
mama salcie sau stea,
şi cred că fata aia care se ascunde
în lună e sora mea...

  Lasă, mă îmbunează ea, lasă
nu mai plânge! Dacă vrei
te iau la mine-n bordei.
Acolo nu e nici ploaie nici vânt,
da e cam departe şi cam sub pământ.

Doamne, îmi zic, Doamne, ce bine!
O să aibă cineva grijă de mine!
Ce dacă e târziu şi departe!”...
Şi şuierul inimii cade - harşti! - într-o parte.

BACOVIA


 „...singur, singur, singur!”
Ceilalţi oameni treceau
prin aerul lui de sticlă
fără să-l vadă.

Şi el cânta la vioară
într-o scorbură a ploii -
Singur, singur, singur...”

Când i se făcea foarte târziu,
pe câmp, la abator,
umbra lui era un câine
Singur, singur, singur...”

Acum s-a deşirat în cer
şi împietreşte în statuia
unui înger...

Singur, singur, singur...”

ORA EXACTĂ

În fiecare dimineaţă, când deschid
fereastra televizorului, văd că lumea
e din ce în ce mai mică.
Peste stradă, în Indonezia, un tsunami
mătură curtea, inexistenţa
sare gardul în cimitir şi Charles Aznavour
cântă sub streaşina nopţii:
„La bohème, la bohème...”,
timpul intră în colaps, un copil
desenează pe asfalt harta lui Piri Reis
cu cinci uragane deasupra,
la chioşcul de ziare flutură ştiri
multicolore, plouă cu pietre, cu lacrimi,
cu Niagare, oamenii se grăbesc
să ajungă departe, la al cincilea semnal
timpul se oreşte şi universul
se rostogoleşte într-o floare...

NUNTA NE-ÎNTÂMPLATĂ


Vino la nunta noastră! Vino!...
Se-aprind luminile-n gutui
Şi cade frunza ruginită
În ochii cerului, căprui.

Şi e departe ca-n icoane,
Şi e târziu, parc-ar fi ieri,
Sub paşii înserării noastrre
Foşnesc  desculţele tăceri.

Ne-am rătăcit, cândva, în lumea
Pierdută dincolo de zări...
Vino la nunta ne-întâmplată,
Să ne prefacem în cocori!

ÎNGER SCHIOP


Iubeam un flutur’, schiop de o aripă,
şi am dansat cu el, în cer, o clipă,
şi nu-mi păsa de frunze, nici de nori,
dar a plecat, treceau pe cer cocori,
spre toamna răvăşită de apus…

De ce-a plecat? Şi unde s-o fi dus?

Tăcerea lui, pe geamul din odaie,
mai lăcrimează picături de ploaie,
acum, când prea frumos şi inutil
mă înserează-un înger în copil.

LECŢIA DE ISTORIE


În anestezia protestelor tulburi
omul cu inimă de câine cântă
exersându-şi sălbăticia...

În piaţă murmurul benerelor
rostogoleşte umbre ţestoase,
mulţimea se agită
şi face cu mâna zilei de mâine.

- Iată, dragi copii, explică diriginta,
acestea, în poziţie de drepţi,
sunt statuile, mai departe vedeţi
şinele de tramvai şi în capătul
pieţei, dincolo de ceasul cu cuc,
lacrimile de silicon ale ploii.

Aşadar, aliniaţi-vă frumos, cu faţa
la zid, şi spuneţi-i domnului ministru
ce lecţie aţi pregătit pentru azi
şi ce vreţi să vă faceţi
când veţi fi mari...

ZĂPADĂ SPULBERATĂ



Mai ştii, iubita mea, să-mi fi mireasmă
Cum eu îţi sunt de-a pururi ţie ram?
Mai ştii zăpezile de flori şi fluturi
Pe care eu ţi le ningeam la geam?

Mai ştii să zbori în gânduri crenelate,
Prin palide miresme de gutui?
La mine-n vis, în fiecare noapte.
Lumina are ochii tăi căprui...

Şi te aştept, în trenuri fără gară,
Când cerul cade-n ceaşca de cafea,
Şi-n amintiri mereu se face vară
De parcă s-ar întoarce nunta mea...

O să te-aştept în viaţă şi în moarte,
În ierni, în nori, în gând, în infinit,
Să-ţi fiu atât: zăpada spulberată
De viscolul cu care te-am iubit...

BIBLIA DUPĂ MATEI VIŞNIEC


Îngerii, spune biblia după Matei Vişniec,
locuiesc în găurile din tavan.
De acolo, cu aripile în zdrenţe,
ei coboară uneori printre oameni.
Se plimbă, cu ploaia în ochi, 
dintr-o viaţă în alta,
traversează bulevardele printre
întâmplări străine, bat cuie,
adună cerul din praf şi seara
adorm, cu capul pe mese, prin
cârciumile de cartier.
Într-un târziu, obosiţi, se adună,
în piaţa publică, aduc burghie strălucitoare,
buldozere şi maşini de tocat,
dau găuri în paviment şi umbrele lor
se scurg, ca o apă secetoasă,
în străfundul pământului.

METROUL CARE PLÂNGE

Nu mai ştiu cum ne-am pierdut
unul pe altul, parcă eram
într-o staţie de metrou şi ne loveam
de o mulţime de oameni
grăbiţi şi ei să se caute, alergând
şi recunoscându-se în arcadele
gotice ale tăcerii.

Tu mă ţineai de mână şi spuneai cu tandreţe:
„Nu eşti aici, câinele ăla
seamănă cu tine, dar nu eşti tu,
nu eşti nici băieţelul cu bicicletă albastră,
nici bătrânul înzăpezit în lună,
nici singurătatea care traversează strada
printre maşinile grăbite...”

Pe urmă erai în America şi
scriai scrisori nesfârşite, stoluri
de porumbei care zburau aiurea,
spre insulele de mărgean şi purpură
de la marginea lumii.

Eu rătăceam prin oglinzi şi eram străveziu,
îţi desenam umbra în gând,
te visam aşteptând-te, dar nu erai tu,
şi seara, ultima garnitură de metrou,
trecea prin staţie plângând.

DE VORBĂ CU TATA

Ieri a fost toamnă, copilăria
căţărată în măr era o pisică galbenă
cu gheare foşnitoare,
timpul, fuior de fum,
se topea hăt, departe, în zare.

Tata se odihnea
pe un braţ de fân, în livadă,
dar ieri a fost tare demult,
prin ochii lui, viscolind a zăpadă,
cerul se scurgea în pământ.

Acum toate-s vechi de când lumea,
livada-i pustie de un an,
stau de vorbă cu tata  şi aştept să apună
ultimul măr ionatan.

QUETZALCOATL


Bătrânul Chico povestea într-o
speluncă din port, căutându-şi căuşul
ochiului în paharul cu vin,
despre nebunul Hernán Cortés,
cel pe care furnicile roşii
l-au purtatr în triumf pe străzile
oraşului mort Tenochtitlan
până în faţa uimirii  împăratului
Motecuhzoma Xocoyotzin.

„Ne-a dus – povestea marinarul –
prin jungle de nesomn şi frică,
a dat foc mării şi a ars corăbiile
ca să nu ne ispitească
gândul întoarcerii, ne-a arătat
apusurile de aur şi mirodeniile
amare ale izbânzii, apoi,
în neasemuita lui armură,
a ucis gânduri şi nori, zei şi oameni,
până când o lacrimă
i-a tăiat obrazul lăsându-i o rană urâtă.

Se spune că ar fi murit, bogat
şi singur, în Sevilla, încercând
să-şi aducă aminte numele
şarpelui cu pene.

TIAMAT CEA FIRAVĂ


Tiamat cea firavă, cu o floare roşie în păr,
dansează, îngânată de ochii de hienă ai nopţii.

Trupul ei unduitor sculptează aerul
aprinzând în inimile bărbaţilor tineri
focuri la care să-şi încălzeacă
amintirile ferecate-n armuri....

Zâmbeşte sălbaticul Marduk
târând după el hoardele zigurate.

Bărbaţii tineri se prăbuşesc în somn
ca în moarte, roţile carelor de luptă
se învârt nebuneşte stărnind
vârtejuri de pulbere şi iluzii de purpură.

Până la cer se aud limbile surdo-mute
ale Babilonului, până la cer şerpuieşte
poteca însângerată a lunii şi Tiama cea firavă
dansează deasupra abisului.

DEGETUL LUI DUMNEZEU


Stau la taclale cu singurătatea
pe facebook, ea îmi povesteşte
cum ninge, îmi desenează
cuburi şi sfere umplute cu
dulceaţă amară, plângându-se
că ultimul tren din Gondwana
are o întârziere de 10 milenii.

Mai sunt şi alţi spectatori
fără noimă acolo,
unii inventează culori,
alţii scriu pornografii
pe peretele morţii, cei mai mulţi
îşi plimbă trecutul în lesă
ascultând cum scârţâie
balamalele ruginite ale serii.

Eu nu mai am veşti de la mine,
aşa că, din politeţe,
îi recit poemul pe care
Michelangelo l-a agăţat
de degetul lui Dumnezeu
în Capela Sixtină.

DACĂ ÎNTIND MÂNA


În noapte asta eşti atât de frumoasă,
precum un vers de mătase scris de Dimov....

Ce singurătate, iubito,
să te pot privi şi acum, din balansoarul
elefanţilor mov, să văd cum îţi înfloresc
culori prelungi printre gene!

Şi tu să fii atât de aproape, încât
dacă întind mâna, să pot pipăi
peretele  depărtării...

FATA ACEEA


Bătrâna cu pălărioara trasă pe frunte
e fata din dimineaţa în care
marea îngenunchase ca s-o privească
în ochi şi eu îi scriam un milion de scrisori
incendiare pe secundă şi înotam
până mă pierdeam către capătul lumii.

Oh, Doamne, fata aceea!

Stăm unul lângă altul în autobuz,
ea îmi povesteşte despre paltonul
ei călduros care-i ţine locul la geam,
despre băiatul ajuns şeful unui mare
concern de manechine în America,
despre fata ei divorţată, în timp
ce viaţa noastră trece pe străzi
străine şi un dumnezeu cu şapcă
ne compostează biletele...

„Eu cobor la prima!” îi spun
„Şi eu tot la prima...”

Pe trotuarul pustiu bătrânica
o ia la stînga, eu merg înainte şi aud
alergând în urma mea
un adolescent cu ochii în lacrimi!

LICANTROPIE


Şi mai ducă-se dracului toate
cuvintele astea palide, toate
florile de nu-mă-uita, toate
lacrimile şi toate gloanţele
trase în tâmplă!...

Nu-mi mai trebuie
duminicile tale cuminţi,
nu mai vreau să te aştept,
să te uit, să-ţi cad
în genunchi, nu mai vreau
să mor în fiecare zi pentru tine!

Vezi ce viscol  e iubirea?

Acum am redevenit fiara
din encefal, licantropul care
muşcă din zăpadă până când
începe să curgă sânge.

LARGE HADRON COLLIDER


Dacă ne-am trezi brusc din văzduhul
de beton şi sticlă cred că ne-am speria
de orăşelele acelea scufundate sub noi,
în care trăiau şi mureau oamenii simpli:
croitorul, bărbierul şi hingherul norilor –
poetul, şi rochiile ieftine, trebăluind
lucruri mărunte şi preotul şi cârciumarul
şi copii desculţi jucându-se de-a fericirea
pe străzile adormite în mahalale...
Dacă ne-ar trezi brusc bătăile inimii,
printre roţi dinţate şi fotografiile color
ale existenţei, am înţelege tot mai puţin
principiile austere ale simetriei, acceleratorul
de particule L.H.C. sau internetul,
am începe să apăsăm greşit pe butoane,
şi am inventa altă Americă, privindu-i
cu invidie pe oamenii neştiutori de jos
care ne fac veseli cu mâna bucurându-se
şi crezând că noi suntem îngerii.

PAHARUL CU FLUTURI


În noaptea mea, cu somn în serpentine,
ai năvălit, mai palidă ca varul,
să ningi cu crini şi-înlăcrimări feline,
spunându-mi c-a murit Emil Brumaru.

Mi-a-mbătrânit iubirea dintrodată,
uitând adolescenţa de o vară
în care mi-ai citit, înmiresmată,
poema lui perfidă şi amară.

De-atunci parc-a trecut o nemurire...
Mai toarnă fluturi, umple-mi iar paharul,
afară e un viscol de iubire,
prin care trece trist Emil Brumaru.

PEŞTERA LUI PLATON


Bunii cetăţeni ai Atlantidei
se strâng, seară de seară, la şedinţele
de spiritism, mişcând cu imaginaţia
lucrurile dintr-o moarte în alta,
ascultând valurile mării transparente
care îi acoperă şi încercând,
cu disperare, să treacă prin
zidurile de întuneric ale cetăţii,
în peştera din gândul lui Platon.

Filozoful ştie de ei.

Tocmai de aceea a rostogolit
peste intrare, întreg universul.

MORMOLOCUL
(Citindu-l pe Nichita Danilov)


Prin sufletul tău
trece o cometă...

Eşti singur!
De pe lamela străvezie a mării
priveşti invers, prin
microscopul electronic.

La celălalt capăt al lentilelor
ochiul unui savant ratat
perfecţionează haosul.


ÎN OCHII PLOII


Sunt ciobori de oglinzi în ochii ploii...
În ele se răsfrâng vârste trăite-n grabă,
vieţi de-împrumut şi mâini împreunate
cerşind lumina lacrimii de ceară.

Noi ne jucăm
de-a v-aţi ascunselea prin gânduri...
Tata-i şopteşte mamei:
„Străină a pământului ce eşti!”
şi în fotografii se face întuneric.

ŞAPTE


Prea întunecată e fereastra nopţii
şi universul, după cum spun savanţii,
se tot îndepărtează de sufletul meu,
gravitând tot mai departe şi tot mai singur.

Poate, cândva, aici se va înălţa
catedrala unei duminici, prin vitraliile ei
au să zboare păsările asfinţitului,
şi va fi departe şi va fi tare demult
şi copiii vor veni să se joace de-a
pititelea cu îngerii din icoane şi totul
va fi o tăcere înaltă, sub bolţile căreia
Dumnezeu va număra iarăşi
până la şapte...

PRONIA COMANDĂ – FOC!


Revoltele poeţilor sunt înecate
în sânge, în propriul lor sânge...

Ei stau cu armele în cumpănire
în faţa oglinzilor, întunecaţi şi singuri,
până când pronia comandă: „Foc!”
şi pieţele şi bulevardele se umplu
de chipurile lor transfigurate,
de cuvintele călcate-n picioare
şi de uruitul de şenile al timpului...

Atunci închid ochii şi trag
fără să se gândească la consecinţe,
trag foc cu foc, rafală după rafală,
până când soarele îi nimereşte în tâmplă.

TABLOU DIN OCHIUL MEU STÂNG


Cu şalul ploii pe umeri,
tu, pe veranda nopţii,
cânţi la pian o simfonie
neterminată
şi clapele albe şi negre
te muşcă de degete...

ŞEHEREZADA


O mie şi una de nopţi,
pentru fiecare noapte
câte o viaţă ucisă, pentru fiecare
îngenunchere o rafală
de fluturi negri.

Desculţă e vremea miracolelor,
la porţile Damascului
nu mai târguieşte nimeni
lumina ceaiului verde,
copiii nu mai ascultă poveşti
decât în limba engleză
sau în ruseşte

De pe o pagină veche de carte
Shahryar priveşte îngândurat
cum capul Şeherezadei
îmbătrâneşte sub tăişul de aur
al lunii.














Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

CELE MAI FRUMOASE POEZII DE TOAMNĂ