CARMEN SECERE


La mulţi ani poetei Carmen Secere !


CANAPEAUA LUI OBLOMOV


Prea mult ianuarie
poetei Carmen Secere

Prea mult ianuarie pe canapeaua lui Oblomov,
acolo unde apoplexia promite noi depărtări,
prea mult ianuarie în tăcerile veacului şi
prea mult viscol în aripile de înger ale zăpezii.

Prea mult ianuarie în petalele ghioceilor,
şi în iezerul care coboară din Alpii de gheaţă
ai lui Dumnezeu, către obrazul străveziu al dimineţii.

Prea mult ianuarie în caişii înfloriţi, în urmele
ce se pierd în valuri, pe plajele din Tenerife,
prea mult ianuarie pe Broadway şi
în taberele de emigranţi de la capătul lumii.

Prea mult ianuarie în octombrie, prea mult
ianuarie în ploile toamnei şi în stolul de lebede
care apune  în cer, prea mult ianuarie
la fereastra acestei duminici, de la care
păpuşile Barbie flutură batiste înlăcrimate.

L.M.

La debutul editorial al poetei Carmen Secere („Aproape fericiţi” ed. Grin-ta/2018) , Gellu Dorian – un fin cunoscător şi promotor al valorilor poeziei române contemporane - scria în revista „Convorbiri literare”: „Poezia lui Carmen Secere a ieşit în faţa cititorului după o cristalizare care nu se poate obţine decît după o îndelungă experienţă şi un atent travaliu pe cuvînt, pe sens, pe conotaţie şi substrat poetic.
Adeptă a fragmentarismului – toate poeziile ei nu au titlu, prin urmare nici car-tea nu are sumar, ci paginile ei sunt aşezate între două opinii critice semnate, la începu-tul cărţii, de Eugen Pahonţu şi la finalul ei de Ciprian Chirvasiu – (...)
Există de la început o anumită nonşalanţă şi eleganţă a spunerii, cu reluări, nu redundanţe, care amplifică starea poetică pînă la esenţa ei. Notaţiile, uneori cu iz re-portericesc, de un real – nu realism – evident scot în evidenţă tehnica pe care poeta noastră o deţine şi pe care şi-a căpătată după un îndelung exerciţiu pe text. Chiar şi bio-grafismul de tip familial este bine dozat şi pus în pagină acolo unde trebuie. (...)
Sincopele de construcţie, frazarea de interior, laconismul şi imaginaţia ce ţine de concret, nu de suprarealismul reinventat al unor tineri poeţi, par a fi caracteristicile acestei poete, care şi-a ales cu discreţie calea spre o poezie, care, deşi nu robustă, pare a avea o durabilitate care ne asigură că numele acestei poete va atrage atenţia pe vi-itor.”

Ce am putea adăuga? În primul rând statutul de creuzet al cuvintelor poetei, venind cu semnificaţii obţinute printr-o retopire a sensurilor într-o discretă şi compli-cată ardere sufletească. Starea de imponderabilitate a fiinţei, tangentă la cosmos, este uneori zbor, alteori cădere în cer sau, pur şi simplu, o viscolire existenţială, o „luptă cu îngerul”.
Poeta se află în faţa unui „pian”, stârnind acorduri din melodii uitate, exer-sându-şi lacrimile pe clapele negre şi albe, de multe ori un singur sunet, între două tă-ceri, fiind suficient pentru a stârnii duhul primiordial al cuvântului care plutea peste ape.

Totuşi va veni o dimineaţă dintre umbre

 ***
e prea mult ianuarie 
m-a nins iarna 
în dormitorul tău
uit că ne-am întâlnit într-o gară 
tot uit că mi-ai dat cheia
și nu e căldură
închide fereastra 
se-anunță viscol în noaptea asta lungă 
cât o îndoială
pe canapeaua lui oblomov 
nu e loc pentru amândoi
să nu pleci 
e prea mult ianuarie
***
totuși va veni o dimineață dintre umbre 
ocolind cărările 
și cineva
nu se știe cine va descifra 
secretul cifrei zero
așază-te în târziul ferestrei 
oamenii există doar până ne obișnuim 
cu absența lor

***
înrădăcinată în obișnuințe 
privesc lumea printr-o lupă suprarealistă
încerc să dorm dar liniștea mea 
se-aruncă zilnic pe fereastră 
fără bilet de adio
măturătorii de noapte 
șterg urmele îndrăgostiților 
din parcul central
și cine știe când va ninge 
în memoria inelarului
***
pe calea ferată 
până și iarna întârzie
spune-mi că ți-e dor să mă bei
lângă fântână într-o duminică 
fără legi și cuburi
cearcănul din care ți-ai domolit setea 
mă doare
rămâi până la capăt 
în trenul cu aburi
umbra mea are contur de cretă

***
1.

sunt partea lipsă dintr-o idee
pe care ai pierdut-o când mă căutai
printre cuvinte
e cea mai lungă tăcere mi-ai spus
coborând în tristețea meduzelor
și ce râs halucinant se-nvârtea
de unul singur
în caruselul acelei nopți

2.

ultima zi de primăvară sub semnul asteniei
altfel cum aș putea călca prin iarba atâtor uitări
nu-mi povesti despre veri incendiare
dragostea este un subiect sensibil
nici tu nu-ți amintești prea multe
de la ultima noastră fugă din rai
momentul acela ar fi fost nesfârșit
daca nu-ți agățai butoniera în rochia mea
din dantelă venețiană

3.

râsul imprimat
pe casete audio
țipătul cucuvelei
la colțul casei
mărunțișul dintr-o pălărie
lozul necâștigător
și birtul în care un poet
și-a băut mințile
despre toate acestea scriam
când s-a dărâmat podul
de piatră

***
oamenii sunt preocupați
de hrana zilei de mâine și de vacanțele low cost
cine să mai afle secretul îngropat
în oglinda unui biet negustor de cuvinte
imaginile sunt deformate perfect
iar zidul e iluzia care-ți poartă numele
ană tu ană
să nu te încrezi niciodată în poeți

*** 
tu știi să mă ții în brațe
numai tu poți iubi așa
pur și simplu
tinerețea mea e doar curajul
de a sparge oglinzi

***
1.

grafica dimineților reci
alunecarea pământului
de sub picioarele mele
și absența ta
erau semnele apocalipsei
la sfârșit au plecat cocorii
fanfara din parc
și fotograful
nu mai e nimeni altcineva
în această iubire
de plastic

2.

lampagiul doarme
la marginea orașului înghițit
de întuneric
pe masa rotundă se împart cărțile
păcatele dantelei roșii
sunt miza serii
(pas)
despre luminile orașului
poate povesti oricine
dar despre cum se dezbracă o rochie
numai o femeie

3.

priveam stelele în fântână
îmi doream să fie mereu duminică
să mă ducă tata la bâlci
deveneam din ce în ce mai înaltă
stelele se adânceau și-n spatele casei
creștea un cimitir de potcoave
azi alerg pe un cal orb
e duminică și nu mai e nimeni
să mă ducă la bâlci

4.

mă gândeam la altceva
și îți uitasem numele
amestecam cuvinte
binele și răul se balansau
pe același fir de ață
tu îmi puneai comprese
și te întrebai retoric
dacă mai respir
eu mă gândeam la altceva
și îți uitasem numele

5.

ploaia asta bătrână sapă ca o daltă
m-aș adăposti
dar nu pot trece pragul
pe tălpi port semnele copilăriei
în păr am șapte micsandre ofilite
aici se-ntunecă devreme
și e departe până acasă

6.

triunghiul cu vârful în jos
este o posibilă iubire
între etaje
când se strică vremea
nu mă poți opri aici
fără centru de greutate
ce-ar fi
să tac într-un oraș subteran
numai așa aș putea înțelege
de ce axioma nu este valabilă
oricum
traversăm un drum închis
dincolo de tine
alergând într-o noapte
trigonometrică
pe scările unei biserici
fără îngeri

7.

viața se joacă pe scene improvizate
repetițiile sunt exercițiul răbdării
ori de câte ori încerci să schimbi lumea
te izbești mereu de atitudinea
implacabilă a celorlalți
spectatorii vor să vadă sânge
personajul principal își uită replicile
sinceritatea este un concept interzis
și se aplaudă doar când
nu se spune nimic
când îți porți pe brațe bucuria
orbii se țin după tine cu mâinile întinse
și tot construiești o fortăreață a păcii
din naiba știe ce motiv

 8.
te-aș strânge în brațe
cu toată dragostea mea te-aș strânge
pân-ai deveni un aluat moale
modelat în gândurile mele
aș rostogoli săruturi pe umărul tău
și mi-aș lăsa mâinile
să-ți frământe trupul
în voie
te-aș arde cu frigurile mele
să mă tot sting apoi
în tine
dar buzele
buzele mi le-aș uita mereu acolo
pe umărul tău stâng
s-ascult cum îți bate inima
despre mine

9.
lumina durează
atât cât se deschid brațele
și locuim în ea o singură zi
ca efemeridele
primul și ultimul dans cu viața
e de o frumusețe crudă în care
ne căutăm orbi din iubire
noi nu vom muri niciodată
așa mi-ai promis

***

Noaptea liniştea se întoarce în oraş
singurătatea umblă desculţă
să nu trezească visele abandonate la colţuri
indiferenţa a devenit cumva un doliu permanent

închid ochii cu iluzii frumos colorate
nu se mai vede niciun suflet
cine ştie poate mâine

în sanatoriul berghof pacienţii vorbesc
despre timpul probabil

afară nu mai e nimic de trăit

Pictură de Florin Menzopol


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

REMEMBER: RADU GYR - DAN MANOLESCU