CARMEN SECERE
La
mulţi ani poetei Carmen Secere !
CANAPEAUA LUI
OBLOMOV
Prea
mult ianuarie
poetei Carmen Secere
Prea
mult ianuarie pe canapeaua lui Oblomov,
acolo
unde apoplexia promite noi depărtări,
prea
mult ianuarie în tăcerile veacului şi
prea
mult viscol în aripile de înger ale zăpezii.
Prea
mult ianuarie în petalele ghioceilor,
şi
în iezerul care coboară din Alpii de gheaţă
ai
lui Dumnezeu, către obrazul străveziu al dimineţii.
Prea
mult ianuarie în caişii înfloriţi, în urmele
ce
se pierd în valuri, pe plajele din Tenerife,
prea
mult ianuarie pe Broadway şi
în
taberele de emigranţi de la capătul lumii.
Prea
mult ianuarie în octombrie, prea mult
ianuarie
în ploile toamnei şi în stolul de lebede
care
apune în cer, prea mult ianuarie
la
fereastra acestei duminici, de la care
păpuşile
Barbie flutură batiste înlăcrimate.
L.M.
La
debutul editorial al poetei Carmen Secere („Aproape fericiţi” ed. Grin-ta/2018) , Gellu Dorian – un fin
cunoscător şi promotor al valorilor poeziei române contemporane - scria în
revista „Convorbiri literare”: „Poezia lui Carmen Secere a ieşit în faţa
cititorului după o cristalizare care nu se poate obţine decît după o îndelungă
experienţă şi un atent travaliu pe cuvînt, pe sens, pe conotaţie şi substrat
poetic.
Adeptă
a fragmentarismului – toate poeziile ei nu au titlu, prin urmare nici car-tea nu
are sumar, ci paginile ei sunt aşezate între două opinii critice semnate, la
începu-tul cărţii, de Eugen Pahonţu şi la finalul ei de Ciprian
Chirvasiu – (...)
Există de
la început o anumită nonşalanţă şi eleganţă a spunerii, cu reluări, nu
redundanţe, care amplifică starea poetică pînă la esenţa ei. Notaţiile, uneori
cu iz re-portericesc, de un real – nu realism – evident scot în evidenţă tehnica
pe care poeta noastră o deţine şi pe care şi-a căpătată după un îndelung
exerciţiu pe text. Chiar şi bio-grafismul de tip familial este bine dozat şi pus
în pagină acolo unde trebuie. (...)
Sincopele
de construcţie, frazarea de interior, laconismul şi imaginaţia ce ţine de
concret, nu de suprarealismul reinventat al unor tineri poeţi, par a fi
caracteristicile acestei poete, care şi-a ales cu discreţie calea spre o
poezie, care, deşi nu robustă, pare a avea o durabilitate care ne asigură că
numele acestei poete va atrage atenţia pe vi-itor.”
Ce am
putea adăuga? În primul rând statutul
de creuzet al cuvintelor poetei, venind cu semnificaţii obţinute printr-o
retopire a sensurilor într-o discretă şi compli-cată ardere sufletească. Starea
de imponderabilitate a fiinţei, tangentă la cosmos, este uneori zbor, alteori
cădere în cer sau, pur şi simplu, o viscolire existenţială, o „luptă cu îngerul”.
Poeta
se află în faţa unui „pian”, stârnind acorduri din melodii uitate, exer-sându-şi
lacrimile pe clapele negre şi albe, de multe ori un singur sunet, între două
tă-ceri, fiind suficient pentru a stârnii duhul primiordial al cuvântului care plutea peste ape.
Totuşi
va veni o dimineaţă dintre umbre
e prea mult ianuarie
m-a nins iarna
în dormitorul tău
m-a nins iarna
în dormitorul tău
uit că ne-am întâlnit într-o gară
tot uit că mi-ai dat cheia
și nu e căldură
tot uit că mi-ai dat cheia
și nu e căldură
închide fereastra
se-anunță viscol în noaptea asta lungă
cât o îndoială
se-anunță viscol în noaptea asta lungă
cât o îndoială
pe canapeaua lui oblomov
nu e loc pentru amândoi
nu e loc pentru amândoi
să nu pleci
e prea mult ianuarie
e prea mult ianuarie
***
totuși va veni o dimineață dintre umbre
ocolind cărările
și cineva
nu se știe cine va descifra
secretul cifrei zero
ocolind cărările
și cineva
nu se știe cine va descifra
secretul cifrei zero
așază-te în târziul
ferestrei
oamenii există doar până ne obișnuim
cu absența lor
oamenii există doar până ne obișnuim
cu absența lor
***
înrădăcinată în obișnuințe
privesc lumea printr-o lupă suprarealistă
privesc lumea printr-o lupă suprarealistă
încerc să dorm dar liniștea mea
se-aruncă zilnic pe fereastră
fără bilet de adio
se-aruncă zilnic pe fereastră
fără bilet de adio
măturătorii de noapte
șterg urmele îndrăgostiților
din parcul central
șterg urmele îndrăgostiților
din parcul central
și cine știe când va ninge
în memoria inelarului
în memoria inelarului
***
pe calea ferată
până și iarna întârzie
până și iarna întârzie
spune-mi că ți-e dor să mă bei
lângă fântână într-o duminică
fără legi și cuburi
lângă fântână într-o duminică
fără legi și cuburi
cearcănul din care ți-ai domolit setea
mă doare
mă doare
rămâi până la capăt
în trenul cu aburi
umbra mea are contur de cretă
în trenul cu aburi
umbra mea are contur de cretă
***
1.
sunt
partea lipsă dintr-o idee
pe
care ai pierdut-o când mă căutai
printre
cuvinte
e
cea mai lungă tăcere mi-ai spus
coborând
în tristețea meduzelor
și
ce râs halucinant se-nvârtea
de
unul singur
în
caruselul acelei nopți
2.
ultima
zi de primăvară sub semnul asteniei
altfel
cum aș putea călca prin iarba atâtor uitări
nu-mi
povesti despre veri incendiare
dragostea
este un subiect sensibil
nici
tu nu-ți amintești prea multe
de
la ultima noastră fugă din rai
momentul
acela ar fi fost nesfârșit
daca
nu-ți agățai butoniera în rochia mea
din
dantelă venețiană
3.
râsul
imprimat
pe
casete audio
țipătul
cucuvelei
la
colțul casei
mărunțișul
dintr-o pălărie
lozul
necâștigător
și
birtul în care un poet
și-a
băut mințile
despre
toate acestea scriam
când
s-a dărâmat podul
de
piatră
***
oamenii
sunt preocupați
de
hrana zilei de mâine și de vacanțele low cost
cine
să mai afle secretul îngropat
în
oglinda unui biet negustor de cuvinte
imaginile
sunt deformate perfect
iar
zidul e iluzia care-ți poartă numele
ană
tu ană
să
nu te încrezi niciodată în poeți
***
tu știi să mă ții în brațe
numai tu poți iubi așa
pur și simplu
numai tu poți iubi așa
pur și simplu
tinerețea mea e doar curajul
de a sparge oglinzi
de a sparge oglinzi
***
1.
grafica dimineților reci
alunecarea pământului
de sub picioarele mele
și absența ta
erau semnele apocalipsei
alunecarea pământului
de sub picioarele mele
și absența ta
erau semnele apocalipsei
la sfârșit au plecat cocorii
fanfara din parc
și fotograful
fanfara din parc
și fotograful
nu mai e nimeni altcineva
în această iubire
de plastic
în această iubire
de plastic
2.
lampagiul doarme
la marginea orașului înghițit
de întuneric
la marginea orașului înghițit
de întuneric
pe masa rotundă se împart cărțile
păcatele dantelei roșii
sunt miza serii
(pas)
păcatele dantelei roșii
sunt miza serii
(pas)
despre luminile orașului
poate povesti oricine
dar despre cum se dezbracă o rochie
numai o femeie
poate povesti oricine
dar despre cum se dezbracă o rochie
numai o femeie
3.
priveam stelele în fântână
îmi doream să fie mereu duminică
să mă ducă tata la bâlci
îmi doream să fie mereu duminică
să mă ducă tata la bâlci
deveneam din ce în ce mai înaltă
stelele se adânceau și-n spatele casei
creștea un cimitir de potcoave
stelele se adânceau și-n spatele casei
creștea un cimitir de potcoave
azi alerg pe un cal orb
e duminică și nu mai e nimeni
să mă ducă la bâlci
e duminică și nu mai e nimeni
să mă ducă la bâlci
4.
mă gândeam la altceva
și îți uitasem numele
și îți uitasem numele
amestecam cuvinte
binele și răul se balansau
pe același fir de ață
binele și răul se balansau
pe același fir de ață
tu îmi puneai comprese
și te întrebai retoric
dacă mai respir
și te întrebai retoric
dacă mai respir
eu mă gândeam la altceva
și îți uitasem numele
și îți uitasem numele
5.
ploaia asta bătrână sapă ca o daltă
m-aș adăposti
dar nu pot trece pragul
dar nu pot trece pragul
pe tălpi port semnele copilăriei
în păr am șapte micsandre ofilite
în păr am șapte micsandre ofilite
aici se-ntunecă devreme
și e departe până acasă
și e departe până acasă
6.
triunghiul cu vârful în jos
este o posibilă iubire
între etaje
este o posibilă iubire
între etaje
când se strică vremea
nu mă poți opri aici
fără centru de greutate
nu mă poți opri aici
fără centru de greutate
ce-ar fi
să tac într-un oraș subteran
numai așa aș putea înțelege
de ce axioma nu este valabilă
să tac într-un oraș subteran
numai așa aș putea înțelege
de ce axioma nu este valabilă
oricum
traversăm un drum închis
dincolo de tine
alergând într-o noapte
trigonometrică
pe scările unei biserici
fără îngeri
traversăm un drum închis
dincolo de tine
alergând într-o noapte
trigonometrică
pe scările unei biserici
fără îngeri
7.
viața se joacă pe scene improvizate
repetițiile sunt exercițiul răbdării
ori de câte ori încerci să schimbi lumea
te izbești mereu de atitudinea
implacabilă a celorlalți
repetițiile sunt exercițiul răbdării
ori de câte ori încerci să schimbi lumea
te izbești mereu de atitudinea
implacabilă a celorlalți
spectatorii vor să vadă sânge
personajul principal își uită replicile
sinceritatea este un concept interzis
și se aplaudă doar când
nu se spune nimic
personajul principal își uită replicile
sinceritatea este un concept interzis
și se aplaudă doar când
nu se spune nimic
când îți porți pe brațe bucuria
orbii se țin după tine cu mâinile întinse
și tot construiești o fortăreață a păcii
din naiba știe ce motiv
orbii se țin după tine cu mâinile întinse
și tot construiești o fortăreață a păcii
din naiba știe ce motiv
8.
te-aș strânge în brațe
cu toată dragostea mea te-aș strânge
pân-ai deveni un aluat moale
modelat în gândurile mele
cu toată dragostea mea te-aș strânge
pân-ai deveni un aluat moale
modelat în gândurile mele
aș rostogoli săruturi pe umărul tău
și mi-aș lăsa mâinile
să-ți frământe trupul
în voie
și mi-aș lăsa mâinile
să-ți frământe trupul
în voie
te-aș arde cu frigurile mele
să mă tot sting apoi
în tine
să mă tot sting apoi
în tine
dar buzele
buzele mi le-aș uita mereu acolo
pe umărul tău stâng
s-ascult cum îți bate inima
despre mine
buzele mi le-aș uita mereu acolo
pe umărul tău stâng
s-ascult cum îți bate inima
despre mine
9.
lumina durează
atât cât se deschid brațele
și locuim în ea o singură zi
ca efemeridele
atât cât se deschid brațele
și locuim în ea o singură zi
ca efemeridele
primul și ultimul dans cu viața
e de o frumusețe crudă în care
ne căutăm orbi din iubire
e de o frumusețe crudă în care
ne căutăm orbi din iubire
noi nu vom muri niciodată
așa mi-ai promis
așa mi-ai promis
***
Noaptea liniştea se
întoarce în oraş
singurătatea umblă
desculţă
să nu trezească visele
abandonate la colţuri
indiferenţa a devenit
cumva un doliu permanent
închid ochii cu iluzii
frumos colorate
nu se mai vede niciun
suflet
cine ştie poate mâine
în sanatoriul berghof
pacienţii vorbesc
despre timpul probabil
afară nu mai e nimic
de trăit
![]() |
| Pictură de Florin Menzopol |


Comentarii
Trimiteți un comentariu