POEŢII LUNII IANUARIE
CALENDAR SUBIECTIV
POEŢII LUNII IANUARIE
Emil
Brumaru
(1.01.1939 – 5 ianuarie
2018)
Cântec naiv
Iubito, hai să mâncăm creta,
Să bem sticluţe cu cerneală,
Să fim din nou elevii leneşi
Din catalogul de la şcoală.
Să bem sticluţe cu cerneală,
Să fim din nou elevii leneşi
Din catalogul de la şcoală.
Ne-am face temele pe mâine
Şi hărţile la geografie
Cu sufletele-n munţi şi-n ape
Fără ca nimeni să ne ştie.
Şi hărţile la geografie
Cu sufletele-n munţi şi-n ape
Fără ca nimeni să ne ştie.
Iar la sfârşitul săptămânii,
Neascultaţi, uitând de toate,
Mi-ai arăta, oh, Doamne, sânii
În magazii dărăpănate!
Neascultaţi, uitând de toate,
Mi-ai arăta, oh, Doamne, sânii
În magazii dărăpănate!
Aveai părul lung până la cer
Aveai părul lung până la cer
Atârnai de dânsul pe pământ
Mă gândeam să-ţi mângâi trupul sfânt
Sânii cu sfială să ţi-i cer
Coapselor închise să mă-nchin
Să le-ating uimit ce albe sunt
Doar cu floarea grea a unui crin
Să le-mbrăţişez îngenunchind
Şi apoi ca fluturii să pier
Luat de dup-amiază şi de vânt
Aveai părul lung până la cer
Spânzurând de dânsul pe pământ...
Daniel Bratu
1.01.1966
Prin iarnă
trec încet (re-verie)
Prin iarnă trec încet, ca printr-o
ceață,
sunt azi păstorul oii desuete,
ce mi-ar șopti-n ureche pe-ndelete
că vine noaptea nopții și mă-nhață.
sunt azi păstorul oii desuete,
ce mi-ar șopti-n ureche pe-ndelete
că vine noaptea nopții și mă-nhață.
Sunt, dintr-o casă-ntreagă, un perete
zidit pe bocet lin din altă viață,
pe râu în jos, de care se agață
toți caii verzi ai viselor concrete.
zidit pe bocet lin din altă viață,
pe râu în jos, de care se agață
toți caii verzi ai viselor concrete.
Mi-e dor cumplit să urc la o cabană,
să fii și tu și nicio cale-ntoarsă,
să ningă cu o grabă ardeleană,
să fii și tu și nicio cale-ntoarsă,
să ningă cu o grabă ardeleană,
cu fulgi cât oul peste piatra arsă
și,-nconjurați de alb ca de o blană,
să nu mai știm când zorile să varsă...
să nu mai știm când zorile să varsă...
Visez de iarnă
Visez că zbor prin insule Canare,
cum sar din dafini, fără contenire,
spre ape scufundate în zefire,
pe plajele cu pofte migratoare.
cum sar din dafini, fără contenire,
spre ape scufundate în zefire,
pe plajele cu pofte migratoare.
Cum intru-n poli cu blana mai subțire
decât au urșii zilele polare,
cum ies pe bulevarde la plimbare
în frac și lornion și pas de sire.
decât au urșii zilele polare,
cum ies pe bulevarde la plimbare
în frac și lornion și pas de sire.
Visez pe cea născută nu o dată,
din visul florii florilor de tei
și cât ar fi de foarte vinovată
din visul florii florilor de tei
și cât ar fi de foarte vinovată
de tot ce-mi vine-n minte, vrei-nu-vrei,
visez cu ochii-nchiși că viața toată
îmi voi deschide ochii-n ochii ei
îmi voi deschide ochii-n ochii ei
Eu voi
pleca
Eu voi pleca-n curând, doar ca să vin,
cu pasul mic, de cal împiedicat,
la uşa ta, vizorul cristalin
mă va filma cum nu-ndrăznesc să bat,
cu pasul mic, de cal împiedicat,
la uşa ta, vizorul cristalin
mă va filma cum nu-ndrăznesc să bat,
cum mă învârt ca păsăroiul spin,
ca un nebun fără certificat,
orbecăind pe holul unde ţin
vecinii răi să-mi dea câte un sfat,
ca un nebun fără certificat,
orbecăind pe holul unde ţin
vecinii răi să-mi dea câte un sfat,
s-o şterg urgent, adio şi amin,
spre alte zări şi uşi, neapărat
voi fi, o vreme, iarăşi, peregrin,
ca să mă-ntorc de unde am plecat.
spre alte zări şi uşi, neapărat
voi fi, o vreme, iarăşi, peregrin,
ca să mă-ntorc de unde am plecat.
Să ţii, iubito,-aprins, măcar un bec,
că voi veni, să am de un' să plec...
că voi veni, să am de un' să plec...
Ştefania
Oproescu
Moartea păsării de gheaţă
Pasărea de gheaţă învelită-n culori,
Rătăcită din roiul visului
M-a ales să-i alin plecarea din clipă
Cu basmul focului sacru,
Mi se topea în palmă transparenţa culorilor
Şi se prelungea în buza umedă a nopţii
Împuţinându-i trupul,
Fluturi negri, bezmetici, cu pântecul greu
Se izbeau de zidurile albe ale bisericii
Lăsând pete întunecate
În neostenita capcană a mişcării
Până când roata luminii a-nflorit
Vitraliile de deasupra altarului
Şi am văzut pasărea cealaltă, de sânge
Rătăcită în zbor
Căutându-şi ieşirea din fereastră în fereastră
Sub privirea indiferentă a îngerilor.
***
Şi iar văd pasărea zburând
prin cupola bisericii goale
nici un sfânt nu bate din aripile
pictate pe ziduri
să-i însoţească întoarcerea.
Rătăceşte prin culori de vitralii
loveşte necunoscute orizonturi dure
aude doar pocnetul ca de grindină
al trupului ce-i desparte memoria
de relieful necunoscut al prezentului
pe care ghearele nu reuşesc să-l agaţe.
Clipele de odihnă îi alunecă
Picătură cu picătură din trup
Pe altar, dimineaţă, o pasăre moartă.
Bocet
Aspră floare de oţet
mă sufoci încet încet
din fundul butoiului
din pierderea boiului
vinul dulce s-a gătat
se aşterne de iernat
de iernatul sângelui
în carnea pământului
dulce floare de salcâm
ce n-aş da să mai amân
despărţirea de pârjol
să mai stau cu trupul gol
soră macilor din grâu
ştimă apelor din râu
floare –amară de măceş
falsă umbră de cireş
n-am pe cine păcăli
să se ducă în pustii
să se ducă-n locul meu
unde toţi se duc mereu
să mă lase aşteptând
să-mi vii tu din când în când.
Leo
Butnaru
ACOLO
1. Peisaj în Chişinău
În această parte semi-rustică a Chişinăului
vezi sute de boschete de liliac înflorit
dar, iată, de neuitat e liliacul revărsat
la colţ de morgă orăşenească
din colţul străzilor Petru Movilă – 31 august
vizavi-pieziş de colţul alb
al casei scriitorilor…
2. Internaţionala
Pe
zidul alb-gălbui al morgii orăşeneşti
un graffiti zugrăvit curcubeic: „Sculaţi voi
oropsiţi ai sorţii!”
3. Înşelătoarea părere
un graffiti zugrăvit curcubeic: „Sculaţi voi
oropsiţi ai sorţii!”
3. Înşelătoarea părere
Este
înşelătoare părerea că
în morga zăvorâtă
nu se întâmplă nimic…
în morga zăvorâtă
nu se întâmplă nimic…
Amurg
Îngrijorat
desprind
cu grijă
aripile
albinei care
s-au
lipit de marginea cadei cu must...
Unde
s-o duc?
În
care stup?
Celei care pleacă zâmbind
Neapărat
şi neapărată apari în toate gândurile
precum e nelipsit conturul soarelui
în desenele copiilor – pe
colbul satului, pe tabla şcolii
pe asfaltul oraşului, porţi şi garduri
pe nisipul litoralului...
Apoi numaidecât pleci din toate bucuriile
îndepărtându-te peste câmpuri arate în care
fiece bulgăre mai mare decât pumnul
ar trebui să fie, pesemne,
mormântul păsărilor care-au cântat în cerul pământului
stingându-se peste întinsurile lui
şi, de foarte demult – până astăzi
au tot căzut rând pe rând
înhumându-şi albastrele oseminte
în bulbii ţărânei
cât inima de mari.
Neapărat
şi neapărată pleci din toate bucuriile
precum pleacă dimineaţa din fiece zi
duminica – din fiece săptămână
primăvara – din toţi anii
tu, cea cu lianele viţei-de-vie lăsate pe coapse
cu înrourata gură întredeschisă a zâmbet...
şi neapărată apari în toate gândurile
precum e nelipsit conturul soarelui
în desenele copiilor – pe
colbul satului, pe tabla şcolii
pe asfaltul oraşului, porţi şi garduri
pe nisipul litoralului...
Apoi numaidecât pleci din toate bucuriile
îndepărtându-te peste câmpuri arate în care
fiece bulgăre mai mare decât pumnul
ar trebui să fie, pesemne,
mormântul păsărilor care-au cântat în cerul pământului
stingându-se peste întinsurile lui
şi, de foarte demult – până astăzi
au tot căzut rând pe rând
înhumându-şi albastrele oseminte
în bulbii ţărânei
cât inima de mari.
Neapărat
şi neapărată pleci din toate bucuriile
precum pleacă dimineaţa din fiece zi
duminica – din fiece săptămână
primăvara – din toţi anii
tu, cea cu lianele viţei-de-vie lăsate pe coapse
cu înrourata gură întredeschisă a zâmbet...
Lucian Vasiliu
8. 01.1954
Bobotează
În pântece asemănătoare,
în ani diferiţi
s-au născut
- în aceeaşi zi cu mine -
Iuliu Maniu, Elvis Presley, Adrian Mutu...
La seara unchiului Ion,
de Sfântul Ion,
mama a dansat cu mine în pântece
până m-a slobozit
precum explozia unui proiectil
la marginea satului
Părinţii mei ar fi dorit să mă înregistreze
cu numele Ion,
dar deja în numeroasa familie
existau mai mulţi cu acest prenume
Încât
m-au numit Lucian,
după cartea de versuri semnată de Lucian Blaga,
fiul preotului din ţinutul Lancrăm
La minus 24o,
într-o iarnă sovietizată
când mama dansa, dansa, dansa -
pe când harta României era un gheţar uriaş
pe care morţii familiei continuă să patineze
În pântece asemănătoare,
în ani diferiţi
s-au născut
- în aceeaşi zi cu mine -
Iuliu Maniu, Elvis Presley, Adrian Mutu...
La seara unchiului Ion,
de Sfântul Ion,
mama a dansat cu mine în pântece
până m-a slobozit
precum explozia unui proiectil
la marginea satului
Părinţii mei ar fi dorit să mă înregistreze
cu numele Ion,
dar deja în numeroasa familie
existau mai mulţi cu acest prenume
Încât
m-au numit Lucian,
după cartea de versuri semnată de Lucian Blaga,
fiul preotului din ţinutul Lancrăm
La minus 24o,
într-o iarnă sovietizată
când mama dansa, dansa, dansa -
pe când harta României era un gheţar uriaş
pe care morţii familiei continuă să patineze
Conacul
Conachi de la Tecuci
Cântă
broaştele
la
conacul logofătului Conachi
orăcăie
ca
în paginile grecului Aristofan
Ai
cui suntem
când
se îngână ziua cu noaptea,
când
camera conachiană
seamănă
cu
celulele
deţinuţilor
politici de la Sighet?
Doamne,
giudecătoriu drept
câtă
deşertăciune
în
clepsidra cu monade sinucigaşe!
Matinal
la mal
Mii
de drapele, de flamuri
flutură
deasupra casei noastre
şi
nu le vedem
Lună.
Semilună.
Descălecat.
Încălecat.
Du-te
vino printre leandri semiţi, egipteni, greci
alb,
roz, roşu
Brusc
mă îmbrăţişează
umbra
traducătorului Gao Xing – Merişor
pe
Drumul Mătăsii
Orologiile
de pe celălalt mal
se
pun în mişcare uşor:
DING
– DANG
YIN
– YANG!
Ion
Mureşan
09.01.1955
Cântec
negru
Eu
cânt forţa neagră din capul meu,
la
ordinul forţei negre din capul meu.
Cânt
printre ceaiurile reci un cântec rece şi sec,
un
cântecel care paralizează imaginaţia
la
fel cum gheţarii paralizează aromele.
Acum
sunt liniştit, mintea mea e limpede,
limpede
şi sterilă.
Pe
măsură ce cânt, imaginile se adună în cheaguri de sânge
deasupra
ceştilor albe.
Aromele
se subţiază ca foiţa de ţigară
şi
se lipesc pe cuburile de gheaţă.
Ca
timbrele.
Soarele
e sus, iarba e putredă,
vremea
e numai bună de cosit!
Puternic
e cântecul despre forţa neagră din capul meu.
Mlaştina
clocoteşte sub podele, se frământă sub scândurile subţiri.
Casa
mea se scufundă.
Un
roi de muşte îmi este vederea. Eu văd prin muştele negre
sălciile
chircite în jurul ferestrei ca un verde păr pubian.
Papura
şi trestia şi rogozul acoperă geamul. Apa unduie lin.
Lintiţa
şi cucuta de baltă se întind moi pe pervaz.
Şi
este un şarpe de apă.
Capul
cu flori galbene se apropie prin sticlă
de
capul încărunţit. Şi mâlul. Şi scoicile de lac scrâşnind subţire în pereţi.
Apoi
mâlul.
Soarele
e sus, iarba e putredă,
vremea
e numai bună de cosit!
Aprind
lampa şi îmbrac neagră cămaşă.
Deasupra
acoperişului, undeva sus, mlaştina clocoteşte.
Peste
un veac se aud trecând camioane grele.
Ară
tractoarele roşii.
Ţiglele
sună ca şi clopoţeii cereşti.
Mintea
mea e din ce în ce mai limpede,
din
ce în ce mai sterilă.
Acum
am coborât cu totul în capul forţei negre din capul meu.
Eu
sunt forţa neagră din capul forţei negre din capul meu.
Ordon:
Cântă forţa neagră din capul tău!
Soarele
e sus, iarba e putredă,
vremea
e numai bună de cosit!
Înviere
Brusc
s-a-nserat. În sfeşnic lumânarea,
pocnind,
se-aprinse singură, din nou.
Trei
zile L-am vegheat sub răsuflarea
de
somn ce-n somn e somnului ecou.
Şi
între pleoape strâns ţineam mormântul:
roşie
stâncă spartă-n sur dreptunghi.
Romanii-ntre
măslini dormeau urându-L,
stând
ghemuiţi, cu capul pe genunchi.
La
vremea cântului de miruire,
ne-am
pus cenuşă-n păr şi-am plâns amar:
„O,
suflete, durere-i peste fire
când
părăseşti al trupului hotar!“
Nici
semne nu au fost, fiindcă durerea
topeşte
semnele ce vin de sus.
Dar
parcă-parcă s-a-nteţit tăcerea
ce
izvora din groapa lui Iisus,
iar
stânca a prins apoi să vălurească,
uşor,
ca apa râului în munte,
şi-un
trup de abur a-nceput să crească
din
piatră, ca ieşindu-ne din frunte
furnici
de foc peste furnici de rouă.
Şi
El a fost, n-am umbră de-ndoială:
venind
spre noi a zis doar „Pace vouă!“
Iar
cerul tremura, ca o petală.
Poemul alcoolicilor
Vai,
săracii, vai, săracii alcoolici,
cum
nu le spune lor nimeni o vorbă bună!
Dar
mai ales, mai ales dimineaţa când merg clătinându-se
pe
lângă ziduri
şi
uneori cad în genunchi şi-s ca nişte litere
scrise
de un şcolar stângaci.
Numai
Dumnezeu, în marea Lui bunătate,
apropie
de ei o cârciumă,
căci
pentru El e uşor, ca pentru un copil
ce
împinge cu degetul o cutie cu chibrituri. Şi
numai
ce ajung la capătul străzii şi de după colţ,
de
unde înainte nimic nu era, zup, ca un iepure
le
sare cârciuma în faţă şi se opreşte pe loc.
Atunci
o lumină feciorelnică le sclipeşte în ochi
şi
transpiră cumplit de atâta fericire.
Şi
până la amiază oraşu-i ca purpura.
Până
la amiază de trei ori se face toamnă,
de
trei ori se face primăvară,
de
trei ori pleacă şi vin păsările din ţările calde.
Iar
ei vorbesc şi vorbesc, despre viaţă. Despre viaţă,
aşa,
în general, chiar şi alcoolicii tineri se exprimă
cu
o caldă responsabilitate.
Şi
chiar dacă se mai bâlbâie şi se mai poticnesc,
nu-i
din cauză că ar expune idei teribil de profunde,
ci
pentru că inspiraţi de tinereţe
ei
reuşesc să spună lucruri cu adevărat emoţionante.
Dar,
Dumnezeu, în marea Lui bunătate, nu se opreşte aici!
Imediat
face cu degetul o gaură în peretele Raiului
şi
îi invită pe alcoolici să privească.
(O,
unde s-a mai pomenit atâta fericire pe capul unui singur om!)
Şi
chiar dacă din cauza tremuratului nu reuşesc să vadă
decât
un petec de iarbă,
tot
e ceva peste fire.
Până
când se scoală unul şi strică totul. Şi zice:
„În
curând, în curând va veni seara,
atunci
ne vom odihni şi vom afla împăcare multă!“
Atunci
unul după altul se ridică de la mese,
îşi
şterg buzele umede cu batista,
şi
le este foarte, foarte ruşine.
Ion Nicolescu
(10.01.
1943 – 17.02. 2012)
ELEGIA
mă cunoaşteţi
lume
ăla-s care scrie
ăla ce-ndulceşte
lemnul de sicrie
ăla ca deşertul
şi ca arabescul
suflet de cămilă
ionnicolescu
fac negoţ cu
moartea
ochii mei sunt
hoţii
care fură
fluturi
din neantul
nopţii
ăla spânzuratul
teatrul de
paiaţe
de-un simbol de
paie
gata să se-agaţe
ăla cu iluzii
trist antropofag
sunt sătul de
oameni
şi mă cam retrag
mi-am trăit
mumia
şi cred că-i
firesc
cu o crizantemă
să vă mulţumesc
am iubit odată
marea şi mareea
m-am ales cu
sarea
şi cu de aceea
scriu aceste
rânduri
şi vă las cu
bine
nu ştiu ce-o să
faceţi
însă fără mine
fără ca deşertul
şi ca arabescul
suflet de cămilă
ionnicolescu
MIORITIADA
Cântul XXXVII
Mariana e bolnavă îngenunchi la
umbra ei
bat în lume fără slavă clopotele
paşii mei
fac minuni şi voi mai face
ea mi-e lună ea mi-e soare
nimeni n-o să aibă pace
până n-o văd pe picioare
nu te pierde fată rară viaţa nu e
în culori
mai trăim până la vară
noi suntem nemuritori
Cântul XL
hai să ne pârâm lui Dumnezeu
ne-am mâncat condiţia umană
nu mai merge nici măcar ce-a mers
tot ce-a fost rotund e numai rană
am venit şi am văzut şi e cam zob
când iubeşti eşti alungat cu
biciul
nu putem trăi aici pe glob
fiindcă ne mănâncă licuriciul
Cântecul LV
când vorbeşti când dormi
când suferi
te loveşti mereu de nuferi
obiecte ideale
posesoare de petale
de culori pietrificate
de genuni nevindecate...
mare fluture albastru
fă-mă om
nu mă fă astru
când vorbeşti când dori
când suferi
te loveşti mereu de
nuferi
Leonid Dimov
Destin cu baobab
Oraşul în cadril de mucava
Trăia, înfricoşat, la cinema,
Iar străzile duceau poveri de şoapte
Doar între pauze. La cinci şi şapte.
În piaţa cu celebru nume şvab
Creştea, până la cer, un baobab
Cu fructe cât o casă, cu bodegi
Şi trenuri de sidef iuţind prin crengi,
Cu gări albastre-n care stam zâmbind
La străvezii pahare cu absint
Şi povesteam din viaţă, şi râdeam
De peştii care ne priveau din geam,
În seara-aceea-n care nori duioşi
Au oglindit lătraturi şi cocoşi
Şi medici de zăpezi cu nume şvab
Zăcând lângă bonavï, în baobab.
Trăia, înfricoşat, la cinema,
Iar străzile duceau poveri de şoapte
Doar între pauze. La cinci şi şapte.
În piaţa cu celebru nume şvab
Creştea, până la cer, un baobab
Cu fructe cât o casă, cu bodegi
Şi trenuri de sidef iuţind prin crengi,
Cu gări albastre-n care stam zâmbind
La străvezii pahare cu absint
Şi povesteam din viaţă, şi râdeam
De peştii care ne priveau din geam,
În seara-aceea-n care nori duioşi
Au oglindit lătraturi şi cocoşi
Şi medici de zăpezi cu nume şvab
Zăcând lângă bonavï, în baobab.
Întâmplare
Trăia în iazul acela un
ţipar
Mare, cât un vapor,
aproape legendar
Dar, pe cât de lung şi
bun, şi din ce în ce mai gros
Îi era trupul lunecos
Pe-atât îi era capul de
redus
Ca un bob de strugure
atârnând în sus.
Şi precum la acel bob
I se stăvedeau papilele,
apeducte, lobi
Şi neunumărate formaţiuni
nervoase
Multicolore şi
sciplicioase
Atât de multe că nu o dată
Eram cuprinşi de pizmă
nedeterminată.
Poate de aceea, poate
dintr-un alt îndemn teluric
Ne-am propus să topim
capul în acid sulfuric
Acu, lui îi plăcea tare
mult să ne privească
Din iaz, cu ochii săi,
uleioşi, ca de broască.
Noi îl mângâiam şi-l
iubeam chiar,
Am adus acidul fumant
într-un mojar portocaliu.
Erai atât de drăgăstoasă
În rochia ta neagră, de mătasă,
Că nici n-a bănuit
Când i-ai înfipt capul
sferic în acid.
O, cum s-a ridicat imensul
trup de ţipar
Nefolositor acum şi
perpendicular
Şi-a început să se
prăvale!
Iar noi alergam care
încotro căutând scăpare
Până când ne-am oprit
într-o îmbrăţişare.
Iar el, fulgerând rece din
solzii de faianţă
A căzut la zece centimetri
distanţă.
Tramvaiul 2
Nu-ţi pierde cumpătul. Cetatea
Decolorată ne-a-nşelat:
Străzile, turlele, etatea
Sunt parcă dintr-un alt veleat.
Suind alee alburită
Clădirile parc-au oftat.
În jur, pădurea-i înnegrită
De plante dintr-un neam ciudat.
Dar, iată, ocolind pădurea
E chiar tramvaiul nostru 2
Şi chiar Iisus zâmbind aiurea
Sus, pe platforma dinapoi.
Bitere
Silvia
18.01.1977
Grigore
Grigore
este un copil simpatic
Locuieşte
la mine în bloc pe scări
Merge
cu liftul când are chef ascultă pe la uşi
Du-te
dracului mâine dau divorţ de tine m-am săturat
Viaţa
lui Grigore începe în fiecare dimineaţă
În
boxă pe scări în lift
Are
tot timpul cu el un motan jucăuş din pluş
Îl
trage de mustăţi
Tanti
Silvia pe el nu-l doare
Se
preface îi spun ia gâdilă-l pe burtă
Râde
şi mă ia de mână
Îşi
face jucării din miez de pâine
Şi
apoi le mănâncă cu poftă
Azi
am mâncat un cozonac şi un avocat
Ce
ştii tu ce este ăla avocat Grigore
Ştiu
că tata a plecat de acasă într-o zi
Mi-a
spus rămâi cu mă-ta şi mama a plecat şi ea strigând
Ne
vedem la avocat
Când
vine seara Grigore are o pătură cu lei
E
rege doarme visează că se dă în tiribombă
Nu
ameţeşte
Ce
curajos eşti tu Grigore!
Ştie
să-l citească pe verde în frunze
Ce
culoare are părul meu Grigore?
E
negru ca marea albastră
Cântă-mi
ceva copile atunci
El
plânge plânge plânge
Plâng
şi eu
Ieri
şi-a uitat viaţa la uşa mea
Am
alergat să-i prind mirosul
În
boxă am găsit urma mânuţelor lui
impregnată
în vopseaua proaspătă de pe pereţi
A
doua zi a treia zi mereu aşa
Grigore se ascunde în umbra mea
ATÂT DE ROŞU, FĂRĂ SONOR
Zilnic primeam animale în casă
Să stea la masă cu noi
Tigri vulturi urşi oameni fără
suflete
Unii chiar mă îndrăgeau
Mergeau cu mine pe acoperişul
blocului
Cântam din u2 ne luam de gât
Săream cu ochii deschişi ne
transformam
Într-o altă viaţă în avioane de
război
Venea salvarea şi totul era atât
de minunat
Atât de roşu fără sonor
Atunci înţelegeam de ce nu ne mai
iubeam
Eu şi cu vulturul, eu şi cu
tigrul eu şi cu...
Sentimente,
idealuri, minciuni
despre ce mai scriu
despre nimic doamna mea
adun așa ca o nebună de prin viață
îndes totul în mine
sentimente idealuri minciuni
moarte nu
am doar morții din partea părinților mei
e bine să ai ceva din partea cuiva
în rest dacă mai văd vreo icoană pe drum
mă închin la ea și ei îi dau lacrimile
e de la vopseaua proaspătă îmi spun
iarba nu se ia pe degete așa ușor
icoanele nu plâng dintr-o dată
pentru nimeni
nu nu plâng
ce-ți veni doamnă cu batista
mai bine saltă-ți genunchii la gură
poate ai rămas grea cu mama
am fost în cimitir azi noapte
și era atât de bucuroasă
de-au ieșit toți morții pe alee la plimbare
vedeți doamnă eu am uitat
că la naștere se plânge
Valeria
Manta Tăicuţu
20. 01.1956
retorică
cine moare mai întâi? –
întreabă norul zdrențuit de-un vârf de salcâm –
noi suntem tineri, bem din fântâni nemuritoare
pe cumpănă stau smicele de măr dulce și mierle
cu apă vie și apă moartă în cioc
cad frunze uscate, semn că norul
și-a terminat lacrimile și furia.
cine moare mai întâi?
cel singur între patru pereți,
cel cu fața îngropată în basm,
cel însetat și cel zdrențuit de salcâm.
în primăvară, din florile dulci vor apărea
chipurile noastre nedumerite
cu întrebarea obsesiv îngânată, bătaie
de clopot în amurg
maica durerii, tu, moarte, du norul de-aici
în alt gol
întreabă norul zdrențuit de-un vârf de salcâm –
noi suntem tineri, bem din fântâni nemuritoare
pe cumpănă stau smicele de măr dulce și mierle
cu apă vie și apă moartă în cioc
cad frunze uscate, semn că norul
și-a terminat lacrimile și furia.
cine moare mai întâi?
cel singur între patru pereți,
cel cu fața îngropată în basm,
cel însetat și cel zdrențuit de salcâm.
în primăvară, din florile dulci vor apărea
chipurile noastre nedumerite
cu întrebarea obsesiv îngânată, bătaie
de clopot în amurg
maica durerii, tu, moarte, du norul de-aici
în alt gol
ars poetica
va veni o noapte când statuile se vor
sparge sub ger,
peste parc vor trece cârduri de ciori mânate de vânt
și poarta sărutului prinsă-n cuvânt va scârțâi
ca un poem de divorț sub luna ascunsă;
noaptea de iarnă e o noapte de prăpăd, în stihiile ei
se prăbușesc toate cuvintele luminoase,
toate păsările și somnul.
fără motiv bat acolo clopotele,
bisericile au rămas drepte și pustii:
cine mai îngenunchiază în fața altarelor?
cine mai aprinde lumânări pentru morții cei vii
când vântul îi scoate din icoane și-i aruncă pe străzi?
coșmarul începe la ceasuri târzii,
imagini dintr-o lume pe dos adunând;
iarna pare eternă, cu noaptea ei nemiloasă,
cu demonii cei fără de odihnă;
scriu pe-ntuneric, visez că scriu
și scrisul devine crivăț și ger.
peste parc vor trece cârduri de ciori mânate de vânt
și poarta sărutului prinsă-n cuvânt va scârțâi
ca un poem de divorț sub luna ascunsă;
noaptea de iarnă e o noapte de prăpăd, în stihiile ei
se prăbușesc toate cuvintele luminoase,
toate păsările și somnul.
fără motiv bat acolo clopotele,
bisericile au rămas drepte și pustii:
cine mai îngenunchiază în fața altarelor?
cine mai aprinde lumânări pentru morții cei vii
când vântul îi scoate din icoane și-i aruncă pe străzi?
coșmarul începe la ceasuri târzii,
imagini dintr-o lume pe dos adunând;
iarna pare eternă, cu noaptea ei nemiloasă,
cu demonii cei fără de odihnă;
scriu pe-ntuneric, visez că scriu
și scrisul devine crivăț și ger.
liniștea spațiului închis
ziduri groase, reci, de care lumina se
teme:
stau între ele atât de cuminte – cumințenia
pământului, ricanează un gând –
vederea s-a mutat dinafară spre înlăuntru,
fără prea mare folos:
și aici sunt ziduri concentrice, cu șanțuri și răni între ele,
și aici se aud doar cârtițele din adânc ori liliecii
țipând spânzurați sus în turle.
auzul mai încearcă uneori să înșele, să fure sunete,
să le preschimbe când în bătaie de clopot,
când în cântec de mierlă.
ziua e departe, șapte ziduri concentrice
stau greoaie între mine și ea.
iluzia saltului, zborul și visul – înecate
în negru opac, în nesomn și muțenie.
nici îngerul n-a trecut pe aici, poate doar Lazăr:
simt aroma de mir a fâșiilor de pânză
încă ude-ntr-un colț, unde cred că e lespedea funerară;
cine să mă strige și pe mine să ies în lumină
să-mi lepăd pielea de șarpe, și ochii de cârtiță,
și țipătul, pentru o nouă întoarcere
sub cerul mai pur, transparent și înalt?
poate bobul de grâu încolțit sub genunchi,
poate bobul de tămâie aprins la rugăciune,
poate zidul, sătul să mă strângă în el
ca pe cea mai inutilă dintre jertfe.
stau între ele atât de cuminte – cumințenia
pământului, ricanează un gând –
vederea s-a mutat dinafară spre înlăuntru,
fără prea mare folos:
și aici sunt ziduri concentrice, cu șanțuri și răni între ele,
și aici se aud doar cârtițele din adânc ori liliecii
țipând spânzurați sus în turle.
auzul mai încearcă uneori să înșele, să fure sunete,
să le preschimbe când în bătaie de clopot,
când în cântec de mierlă.
ziua e departe, șapte ziduri concentrice
stau greoaie între mine și ea.
iluzia saltului, zborul și visul – înecate
în negru opac, în nesomn și muțenie.
nici îngerul n-a trecut pe aici, poate doar Lazăr:
simt aroma de mir a fâșiilor de pânză
încă ude-ntr-un colț, unde cred că e lespedea funerară;
cine să mă strige și pe mine să ies în lumină
să-mi lepăd pielea de șarpe, și ochii de cârtiță,
și țipătul, pentru o nouă întoarcere
sub cerul mai pur, transparent și înalt?
poate bobul de grâu încolțit sub genunchi,
poate bobul de tămâie aprins la rugăciune,
poate zidul, sătul să mă strângă în el
ca pe cea mai inutilă dintre jertfe.
Ileana Mălăncioiu
23.01.1940
Vis
Cânt pe inimă ca pe-o frunză de fag
Stau oamenii-n drum să m-audă cum cânt,
Se uită unii la alţii tăcuţi
Şi se-ntreabă ce pasăre sunt.
E prea mult cântec împrejurul nostru,
L-ascult cu ei şi nu-l mai înţeleg,
Parcă m-aş fi temut să rup o frunză
Şi am cântat dintr-un copac întreg.
Ajunsesem
la ea
Ajunsesem la ea, băteam la poartă
i-am auzit glasul uşor înăbuşit
şi paşii de dincolo de zidul de piatră
şi-am inceput să strig că am venit.
Cine eşti, m-a-ntrebat, şi pe cine cauţi
nu mai ştiu când şi unde
am fost fericiţi
surorile mele sunt
fetele moarte
la treizeci de ani
neîmpliniţi.
Nu-ţi aminteşti de mine,
mă rugam
ţi-am adus anemone şi
cartofi copţi
şi-am stat neclintită la
capul tău
şapte zile şi şapte
nopţi.
Ai murit în braţele
mele, vroiam
să-i mai spun
dar nu avea cine mai
spune şi
nu avea cui
ea-mi deschisese poarta,
dar eu
tocmai aflasem
că nimeni nu moare
în braţele nimănui
Rugă
Mă rog de tine, băiat curajos,
Încercat pe zidul morţii în bâlciul copilăriei,
Nu umbla să mă smulgi de la zmeul cu şapte capete
Ca să câştigi o parte-a-mpărăţiei.
Eu am venit de bunăvoie aici,
Am şters vatra-mpăienjenită,
Am frământat de două ori pământul
Şi am umplut cuptoarele cu pită.
Apoi am rupt-o ţărăneşte pe ştergar
Să iasă aburi calzi şi i-a simţit din depărtări
Şi-n locul buzduganului vuia ca uraganul
Mirosul tras pe cele paişpe nări.
În aşteptam să aflu gustul pâinii
Şi numai după bătaia inimii am înţeles că e bună
Că până la piept era îngropat în pământ
Şi de la umeri în lună.
O, toate fetele acelea din poveste
Care de teamă v-au urmat mereu,
Când e atât de simplu şi de omeneşte
Să-ncerci odată să iubeşti un zmeu!
Ciprian
Chirvasiu
(25 01. 1964 – 13 iulie
2018)
De ce nu
putem muri
Doar cei care trăiesc
au viziunea pământului,
moartea e totdeauna sus,
mormintele sunt în cer.
Deci să nu te miri, femeie, dacă uneori plouă
cu oasele frunţii. Suntem mici în lume
fiindcă nimeni nu ştie că lumea este deasupra.
Când naşti, dai afară pământul din tine,
ca să devină aer.
Sinele nostru profund
are rădăcini în copii.
Ei vin aici să ne povestească.
Trăim povestiţi de pruncii care stau să vină
şi distilaţi de pietre.
Din pricina asta, uneori,
nu putem muri.
Când murim, avem senzaţia
că nu suntem singuri.
Din pricina asta fericirea
vine mereu ca o lopată de pământ.
moartea e totdeauna sus,
mormintele sunt în cer.
Deci să nu te miri, femeie, dacă uneori plouă
cu oasele frunţii. Suntem mici în lume
fiindcă nimeni nu ştie că lumea este deasupra.
Când naşti, dai afară pământul din tine,
ca să devină aer.
Sinele nostru profund
are rădăcini în copii.
Ei vin aici să ne povestească.
Trăim povestiţi de pruncii care stau să vină
şi distilaţi de pietre.
Din pricina asta, uneori,
nu putem muri.
Când murim, avem senzaţia
că nu suntem singuri.
Din pricina asta fericirea
vine mereu ca o lopată de pământ.
Iosif, fără importanţă
Niciodată omul vreunei femei
n-a avut firescul femeii sale.
Fecioria e un fel de-a sta nedumerită
între dorința de a avea om
și dorința de-a avea prunc,
după cum, în Evanghelii,
Iosif n-are nicio importanță.
Trăiți între lăcuste,
noi nu am avut până acum nici sensul
înșurubării în aer,
nici dimensiunea prăbușirii din înalt,
ci doar bucuria salturilor mici.
Atunci când o întorci,
înlăuntrul mânușii se află măsura
ce poate să-ți dea plânsul degetelor,
cu care mângâi
în somn.
Tuta
Altfel, Ondina,
află că sunt bine.
Mi s-a spus mai apoi,
că moartea mea ședea pe câmp
fără treabă,
fără niciun fel de albine
și se uita în zare, a proasta,
la combine.
Și m-am dus la dânsa și i-am zis:
„Auzi, fă, cât crezi că te-aș mai putea ține?!
Cât să te mai țiu?!”.
Și moartea mea a murit
de dor,
după mine.
Adi
Cusin
(26. 01. 1964 – 21. 04.
2008)
Marele
meci
Pierzând
elanul și blocând șoseaua
Priveam
la greva unui biciclist.
Pe
șanț o doamnă-i împletea flaneaua
Îngăduindu-mi
calmă să asist.
Ne-au
ocolit coletării urgente
Ce
din viteză se-nvârtiră-n cerc.
Vuiau
armate de eșapamente
Și-abia
târziu simțisem că alerg.
Mi-au
spus din mers că s-a zvârlit o miză
Pe
care nici cu gândul n-o întreci.
Se
alerga spre unica repriză,
Ultima
șansă, Marele lor meci!
Un
exaltat îmi sărută piciorul
-
Câțiva copii l-au pipăit discret
Deci
eu eram atuncea jucătorul
Căci
numai eu n-am căpătat bilet!
Dar
în tribune! Ce era-n tribune!
Principi
din secolul antecedent,
Știuci
afumate, cratițe minune,
Și
mic, din când în când un repetent.
La
o secundă năvăli-n peluză
O
delegație, poate chiar zeci,
Să-și
recunoască pruncul o lehuză
Și
să înceapă nesfârșitul meci.
Bătu
un clopot. Stăpânind balonul
Domnea
în soare un păianjen viu.
În
jurul meu se retrăgea gazonul
Căci
pe hectare-ntregi era pustiu.
La
centru coborî stârpindu-mi harul
O
șoaptă grea de stadion obez.
O
poartă-și omorâse lent portarul
Și
m-aștepta absentă să șutez
***
Să
pot opri un om pe drum așa:
-
Poftim, acesta este plânsul meu...
Iar
el l-ar cerceta, l-ar asculta,
Pământul
lui din piept s-ar face greu,
Poate
că mâinile l-ar încurca,
Și
eu...
Dar
toate alunecă, uite!
Geamuri
cu sclipete scurte se-nchid.
Un
copil fuge și trage
o
linie lungă pe zid.
Gând
De-ar
rămâne din mine o carte subțire,
Pulbere
gri în coperți de răcoare,
Nările
câinelui tău s-o respire,
Umbra
din sufletul tău s-o măsoare.
Tu
să te miri de-așa simple cuvinte
Ce
ți se urcă pe mâini în tăcere,
Sfânt
să le-atingi de obrazul fierbinte
Până
ce noaptea-napoi ți le cere.
Eu
m-am culcat într-o pagină albă.
Trist,
întunericul se urcă în cești.
Îndată
n-o să se mai vadă nimica...
Tu
la ce te gândești?
Matei
Vişniec
29.01.1961
Fereastra
Pasărea,
mirată, înduioşată
şi-a
luat gheara din burta mea
şi-a
ridicat ciocul din gîtul meu
m-a
lăsat acolo, în patul răvăşit
şi
s-a învîrtit prin odaia mea
s-a
izbit cu icnete de pereţii mei
după
aceea a dat de fereastră
şi
s-a gîndit mirată la fereastră
nu
mai întîlnise niciodată o fereastră
ar
fi trebui să-i spun fereşte-te
orice
fereastră e perfidă şi înrăită, nu
poţi
să ştii unde duce, încotro te aruncă
dar
şi eu eram înrăit, uram pasărea
şi
n-am scos un cuvînt, am lăsat-o
să-şi
întindă aripile şi să se piardă în văzduh
Bum,
glontele lui Cesare Pavese
Pe
data de 21 ianuarie mă gîndeam
la
Ludovic al XVI-lea şi, bluf,
capul
mare al regelui căzu
la
picioarel mele
tot
aşa în ziua de 28 august mă gîndeam
la
Cesare Pavese şi, bum,
glontele
lui Cesare Pavese trecu prin tîmpla
lui
Cesare Pavese
sînt
un om rău, dacă mă gîndesc la iarbă
ucigaşul
apare brusc în faţa mea şi îşi şterge
cuţitul
de ucigaş în iarbă
dacă
mă gîndesc la cer şarpele iese
imediat
din mare şi începe să zboare
eu
mă întristez de toate acestea
şi
nu mă mai gîndesc la nimic
şi
atunci cu urlet
începe
să se nască nimicul
şi
să urce din adîncul lucrurilor
Convorbiri
cu cîinele oraşului
Pe
străzile oraşului cîinele oraşului
mă
latră încet,
de
ce latri la mine, îl întreb
sînt
singur, îmi răspunde
şi
mă cuprinde frica
să
mergem să bem o bere
îi
răspund
el
rîde, îmi spune, eşti nebun?
ce-o
să zică oraşul cînd ai să bei bere
cu
cîinele oraşului?
eu
mă înfurii şi strig: nu-mi pasă,
aşa
să ştii, nu-mi pasă de oraşul tău,
îl
detest, îl urăsc, sînt gata să-l arunc
în
aer
de
ce strigi la mine, mă întreabă
cîinele
oraşului aproape plîngînd,
de
ce strigi aşa de urît la mine?
sînt
singur, îi răspund
şi
mă cuprinde frica
Comentarii
Trimiteți un comentariu