POEŢII LUNII IANUARIE


CALENDAR SUBIECTIV

POEŢII LUNII IANUARIE

Emil Brumaru  
(1.01.1939 – 5 ianuarie 2018)

Cântec naiv

Iubito, hai să mâncăm creta,
Să bem sticluţe cu cerneală,
Să fim din nou elevii leneşi
Din catalogul de la şcoală.

Ne-am face temele pe mâine
Şi hărţile la geografie
Cu sufletele-n munţi şi-n ape
Fără ca nimeni să ne ştie.

Iar la sfârşitul săptămânii,
Neascultaţi, uitând de toate,
Mi-ai arăta, oh, Doamne, sânii
În magazii dărăpănate!

Aveai părul lung până la cer

Aveai părul lung până la cer
Atârnai de dânsul pe pământ
Mă gândeam să-ţi mângâi trupul sfânt
Sânii cu sfială să ţi-i cer

Coapselor închise să mă-nchin
Să le-ating uimit ce albe sunt
Doar cu floarea grea a unui crin
Să le-mbrăţişez îngenunchind

Şi apoi ca fluturii să pier
Luat de dup-amiază şi de vânt
Aveai părul lung până la cer
Spânzurând de dânsul pe pământ...

Daniel Bratu 
1.01.1966 

Prin iarnă trec încet (re-verie)

Prin iarnă trec încet, ca printr-o ceață,
sunt azi păstorul oii desuete,
ce mi-ar șopti-n ureche pe-ndelete
că vine noaptea nopții și mă-nhață.

Sunt, dintr-o casă-ntreagă, un perete
zidit pe bocet lin din altă viață,
pe râu în jos, de care se agață
toți caii verzi ai viselor concrete.

Mi-e dor cumplit să urc la o cabană,
să fii și tu și nicio cale-ntoarsă,
să ningă cu o grabă ardeleană,
cu fulgi cât oul peste piatra arsă

și,-nconjurați de alb ca de o blană,
să nu mai știm când zorile să varsă...

Visez de iarnă

Visez că zbor prin insule Canare,
cum sar din dafini, fără contenire,
spre ape scufundate în zefire,
pe plajele cu pofte migratoare.

Cum intru-n poli cu blana mai subțire
decât au urșii zilele polare,
cum ies pe bulevarde la plimbare
în frac și lornion și pas de sire.

Visez pe cea născută nu o dată,
din visul florii florilor de tei
și cât ar fi de foarte vinovată
de tot ce-mi vine-n minte, vrei-nu-vrei,

visez cu ochii-nchiși că viața toată
îmi voi deschide ochii-n ochii ei

Eu voi pleca

Eu voi pleca-n curând, doar ca să vin,
cu pasul mic, de cal împiedicat,
la uşa ta, vizorul cristalin
mă va filma cum nu-ndrăznesc să bat,
cum mă învârt ca păsăroiul spin,
ca un nebun fără certificat,
orbecăind pe holul unde ţin
vecinii răi să-mi dea câte un sfat,

s-o şterg urgent, adio şi amin,
spre alte zări şi uşi, neapărat
voi fi, o vreme, iarăşi, peregrin,
ca să mă-ntorc de unde am plecat.

Să ţii, iubito,-aprins, măcar un bec,
că voi veni, să am de un' să plec...

Ştefania Oproescu 
01.01.1949  

Moartea păsării de gheaţă

Pasărea de gheaţă învelită-n culori,
Rătăcită din roiul visului
M-a ales să-i alin plecarea din clipă
Cu basmul focului sacru,
Mi se topea în palmă transparenţa culorilor
Şi se prelungea în buza umedă a nopţii
Împuţinându-i trupul,
Fluturi negri, bezmetici, cu pântecul greu
Se izbeau de zidurile albe ale bisericii
Lăsând pete întunecate
În neostenita capcană a mişcării
Până când roata luminii a-nflorit
Vitraliile de deasupra altarului
Şi am văzut pasărea cealaltă, de sânge
Rătăcită în zbor
Căutându-şi ieşirea din fereastră în fereastră
Sub privirea indiferentă a îngerilor.

***
Şi  iar văd pasărea zburând
prin cupola bisericii goale
nici un sfânt nu bate din aripile
pictate pe ziduri
să-i însoţească întoarcerea.
Rătăceşte prin culori de vitralii
loveşte necunoscute orizonturi dure
aude doar pocnetul ca de grindină
al trupului ce-i desparte memoria
de relieful necunoscut al prezentului
pe care ghearele nu reuşesc să-l agaţe.
Clipele de odihnă îi alunecă
Picătură cu picătură din trup
Pe altar, dimineaţă, o pasăre moartă.

Bocet

Aspră floare de oţet
mă sufoci  încet încet
din fundul butoiului
din pierderea boiului
vinul dulce s-a gătat
se aşterne de iernat
de iernatul sângelui
în carnea pământului
dulce floare de salcâm
ce n-aş  da să mai amân
despărţirea de pârjol
să mai stau cu trupul gol
soră macilor din grâu
ştimă apelor din râu
floare –amară de măceş
falsă umbră de cireş
n-am pe cine păcăli
să se ducă în pustii
să se ducă-n locul meu
unde toţi se duc mereu
să mă lase aşteptând
să-mi vii tu din când în când.

Leo Butnaru 
 5.o1.1949

ACOLO

1. Peisaj în Chişinău

În această parte semi-rustică a Chişinăului
vezi sute de boschete de liliac înflorit
dar, iată, de neuitat e liliacul revărsat
la colţ de morgă orăşenească
din colţul străzilor Petru Movilă – 31 august
vizavi-pieziş de colţul alb
al casei scriitorilor…

2. Internaţionala

Pe zidul alb-gălbui al morgii orăşeneşti
un graffiti zugrăvit curcubeic: „Sculaţi voi
oropsiţi ai sorţii!”

3. Înşelătoarea părere

Este înşelătoare părerea că
în morga zăvorâtă
nu se întâmplă nimic…

Amurg

Îngrijorat
desprind cu grijă
aripile albinei care
s-au lipit de marginea cadei cu must...

Unde s-o duc?
În care stup?

Celei care pleacă zâmbind

Neapărat
şi neapărată apari în toate gândurile
precum e nelipsit conturul soarelui
în desenele copiilor – pe
colbul satului, pe tabla şcolii
pe asfaltul oraşului, porţi şi garduri
pe nisipul litoralului...

Apoi numaidecât pleci din toate bucuriile
îndepărtându-te peste câmpuri arate în care
fiece bulgăre mai mare decât pumnul
ar trebui să fie, pesemne,
mormântul păsărilor care-au cântat în cerul pământului
stingându-se peste întinsurile lui
şi, de foarte demult – până astăzi
au tot căzut rând pe rând
înhumându-şi albastrele oseminte
în bulbii ţărânei
cât inima de mari.

Neapărat
şi neapărată pleci din toate bucuriile
precum pleacă dimineaţa din fiece zi
duminica – din fiece săptămână
primăvara – din toţi anii
tu, cea cu lianele viţei-de-vie lăsate pe coapse
cu înrourata gură întredeschisă a zâmbet...

Lucian Vasiliu
8. 01.1954

Bobotează
 
În pântece asemănătoare,
în ani diferiţi
s-au născut
- în aceeaşi zi cu mine -
Iuliu Maniu, Elvis Presley, Adrian Mutu...
 
La seara unchiului Ion,
de Sfântul Ion,
mama a dansat cu mine în pântece
până m-a slobozit
precum explozia unui proiectil
la marginea satului
 
Părinţii mei ar fi dorit să mă înregistreze
cu numele Ion,
dar deja în numeroasa familie
existau mai mulţi cu acest prenume
 
Încât
m-au numit Lucian,
după cartea de versuri semnată de Lucian Blaga,
fiul preotului din ţinutul Lancrăm
 
La minus 24o,
într-o iarnă sovietizată
când mama dansa, dansa, dansa -
pe când harta României era un gheţar uriaş
pe care morţii familiei continuă să patineze
 
Conacul Conachi de la Tecuci

Cântă broaştele
la conacul logofătului Conachi
orăcăie
ca în paginile grecului Aristofan

Ai cui suntem
când se îngână ziua cu noaptea,
când camera conachiană
seamănă
cu celulele
deţinuţilor politici de la Sighet?

Doamne, giudecătoriu drept
câtă deşertăciune
în clepsidra cu monade sinucigaşe!

Matinal la mal

Mii de drapele, de flamuri
flutură deasupra casei noastre
şi nu le vedem

Lună. Semilună.
Descălecat. Încălecat.
Du-te vino printre leandri semiţi, egipteni, greci
alb, roz, roşu

Brusc mă îmbrăţişează
umbra traducătorului Gao Xing – Merişor
pe Drumul Mătăsii

Orologiile de pe celălalt mal
se pun în mişcare uşor:
DING – DANG
YIN – YANG!

Ion Mureşan
09.01.1955


Cântec negru

Eu cânt forţa neagră din capul meu,
la ordinul forţei negre din capul meu.
Cânt printre ceaiurile reci un cântec rece şi sec,
un cântecel care paralizează imaginaţia
la fel cum gheţarii paralizează aromele.
Acum sunt liniştit, mintea mea e limpede,
limpede şi sterilă.
Pe măsură ce cânt, imaginile se adună în cheaguri de sânge
deasupra ceştilor albe.
Aromele se subţiază ca foiţa de ţigară
şi se lipesc pe cuburile de gheaţă.
Ca timbrele.

Soarele e sus, iarba e putredă,
vremea e numai bună de cosit!

Puternic e cântecul despre forţa neagră din capul meu.
Mlaştina clocoteşte sub podele, se frământă sub scândurile subţiri.
Casa mea se scufundă.
Un roi de muşte îmi este vederea. Eu văd prin muştele negre
sălciile chircite în jurul ferestrei ca un verde păr pubian.
Papura şi trestia şi rogozul acoperă geamul. Apa unduie lin.
Lintiţa şi cucuta de baltă se întind moi pe pervaz.
Şi este un şarpe de apă.
Capul cu flori galbene se apropie prin sticlă
de capul încărunţit. Şi mâlul. Şi scoicile de lac scrâşnind subţire în pereţi.
Apoi mâlul.

Soarele e sus, iarba e putredă,
vremea e numai bună de cosit!

Aprind lampa şi îmbrac neagră cămaşă.
Deasupra acoperişului, undeva sus, mlaştina clocoteşte.
Peste un veac se aud trecând camioane grele.
Ară tractoarele roşii.
Ţiglele sună ca şi clopoţeii cereşti.
Mintea mea e din ce în ce mai limpede,
din ce în ce mai sterilă.
Acum am coborât cu totul în capul forţei negre din capul meu.
Eu sunt forţa neagră din capul forţei negre din capul meu.
Ordon: Cântă forţa neagră din capul tău!

Soarele e sus, iarba e putredă,
vremea e numai bună de cosit!

Înviere

Brusc s-a-nserat. În sfeşnic lumânarea,
pocnind, se-aprinse singură, din nou.
Trei zile L-am vegheat sub răsuflarea
de somn ce-n somn e somnului ecou.

Şi între pleoape strâns ţineam mormântul:
roşie stâncă spartă-n sur dreptunghi.
Romanii-ntre măslini dormeau urându-L,
stând ghemuiţi, cu capul pe genunchi.

La vremea cântului de miruire,
ne-am pus cenuşă-n păr şi-am plâns amar:
„O, suflete, durere-i peste fire
când părăseşti al trupului hotar!“

Nici semne nu au fost, fiindcă durerea
topeşte semnele ce vin de sus.
Dar parcă-parcă s-a-nteţit tăcerea
ce izvora din groapa lui Iisus,

iar stânca a prins apoi să vălurească,
uşor, ca apa râului în munte,
şi-un trup de abur a-nceput să crească
din piatră, ca ieşindu-ne din frunte

furnici de foc peste furnici de rouă.
Şi El a fost, n-am umbră de-ndoială:
venind spre noi a zis doar „Pace vouă!“
Iar cerul tremura, ca o petală.

 Poemul alcoolicilor

Vai, săracii, vai, săracii alcoolici,
cum nu le spune lor nimeni o vorbă bună!
Dar mai ales, mai ales dimineaţa când merg clătinându-se
pe lângă ziduri
şi uneori cad în genunchi şi-s ca nişte litere
scrise de un şcolar stângaci.

Numai Dumnezeu, în marea Lui bunătate,
apropie de ei o cârciumă,
căci pentru El e uşor, ca pentru un copil
ce împinge cu degetul o cutie cu chibrituri. Şi
numai ce ajung la capătul străzii şi de după colţ,
de unde înainte nimic nu era, zup, ca un iepure
le sare cârciuma în faţă şi se opreşte pe loc.
Atunci o lumină feciorelnică le sclipeşte în ochi
şi transpiră cumplit de atâta fericire.

Şi până la amiază oraşu-i ca purpura.
Până la amiază de trei ori se face toamnă,
de trei ori se face primăvară,
de trei ori pleacă şi vin păsările din ţările calde.
Iar ei vorbesc şi vorbesc, despre viaţă. Despre viaţă,
aşa, în general, chiar şi alcoolicii tineri se exprimă
cu o caldă responsabilitate.
Şi chiar dacă se mai bâlbâie şi se mai poticnesc,
nu-i din cauză că ar expune idei teribil de profunde,
ci pentru că inspiraţi de tinereţe
ei reuşesc să spună lucruri cu adevărat emoţionante.

Dar, Dumnezeu, în marea Lui bunătate, nu se opreşte aici!
Imediat face cu degetul o gaură în peretele Raiului
şi îi invită pe alcoolici să privească.
(O, unde s-a mai pomenit atâta fericire pe capul unui singur om!)
Şi chiar dacă din cauza tremuratului nu reuşesc să vadă
decât un petec de iarbă,
tot e ceva peste fire.
Până când se scoală unul şi strică totul. Şi zice:
„În curând, în curând va veni seara,
atunci ne vom odihni şi vom afla împăcare multă!“
Atunci unul după altul se ridică de la mese,
îşi şterg buzele umede cu batista,
şi le este foarte, foarte ruşine.

Ion Nicolescu
(10.01. 1943 – 17.02. 2012)


ELEGIA

mă cunoaşteţi lume
ăla-s care scrie
ăla ce-ndulceşte
lemnul de sicrie
ăla ca deşertul
şi ca arabescul
suflet de cămilă
ionnicolescu
fac negoţ cu moartea
ochii mei sunt hoţii
care fură fluturi
din neantul nopţii
ăla spânzuratul
teatrul de paiaţe
de-un simbol de paie
gata să se-agaţe
ăla cu iluzii
trist antropofag
sunt sătul de oameni
şi mă cam retrag
mi-am trăit mumia
şi cred că-i firesc
cu o crizantemă
să vă mulţumesc
am iubit odată
marea şi mareea
m-am ales cu sarea
şi cu de aceea
scriu aceste rânduri
şi vă las cu bine
nu ştiu ce-o să faceţi
însă fără mine
fără ca deşertul
şi ca arabescul
suflet de cămilă
ionnicolescu

MIORITIADA

Cântul XXXVII

Mariana e bolnavă îngenunchi la umbra ei
bat în lume fără slavă clopotele paşii mei
fac minuni şi voi mai face
ea mi-e lună ea mi-e soare
nimeni n-o să aibă pace
până n-o văd pe picioare
nu te pierde fată rară viaţa nu e în culori
mai trăim până la vară
noi suntem nemuritori

Cântul XL

hai să ne pârâm lui Dumnezeu
ne-am mâncat condiţia umană
nu mai merge nici măcar ce-a mers
tot ce-a fost rotund e numai rană
am venit şi am văzut şi e cam zob
când iubeşti eşti alungat cu biciul
nu putem trăi aici pe glob
fiindcă ne mănâncă licuriciul


Cântecul LV

când vorbeşti când dormi
când suferi
te loveşti mereu de nuferi
obiecte ideale
posesoare de petale
de culori pietrificate
de genuni nevindecate...
mare fluture albastru
fă-mă om
nu mă fă astru
când vorbeşti când dori
când suferi
te loveşti mereu de
nuferi

Leonid Dimov
(11.01. 1926 -  5. 12. 1987)


Destin cu baobab

Oraşul în cadril de mucava
Trăia, înfricoşat, la cinema,
Iar străzile duceau poveri de şoapte
Doar între pauze. La cinci şi şapte.
În piaţa cu celebru nume şvab
Creştea, până la cer, un baobab
Cu fructe cât o casă, cu bodegi
Şi trenuri de sidef iuţind prin crengi,
Cu gări albastre-n care stam zâmbind
La străvezii pahare cu absint
Şi povesteam din viaţă, şi râdeam
De peştii care ne priveau din geam,
În seara-aceea-n care nori duioşi
Au oglindit lătraturi şi cocoşi
Şi medici de zăpezi cu nume şvab
Zăcând lângă bonavï, în baobab.

Întâmplare 

Trăia în iazul acela un ţipar
Mare, cât un vapor, aproape legendar
Dar, pe cât de lung şi bun, şi din ce în ce mai gros
Îi era trupul lunecos
Pe-atât îi era capul de redus
Ca un bob de strugure atârnând în sus.
Şi precum la acel bob
I se stăvedeau papilele, apeducte, lobi
Şi neunumărate formaţiuni nervoase
Multicolore şi sciplicioase
Atât de multe că nu o dată
Eram cuprinşi de pizmă nedeterminată.
Poate de aceea, poate dintr-un alt îndemn teluric
Ne-am propus să topim capul în acid sulfuric
Acu, lui îi plăcea tare mult să ne privească
Din iaz, cu ochii săi, uleioşi, ca de broască.
Noi îl mângâiam şi-l iubeam chiar,
Am adus acidul fumant într-un mojar portocaliu.
Erai atât de drăgăstoasă
În rochia ta neagră, de mătasă,
Că nici n-a bănuit
Când i-ai înfipt capul sferic în acid.
O, cum s-a ridicat imensul trup de ţipar
Nefolositor acum şi perpendicular
Şi-a început să se prăvale!
Iar noi alergam care încotro căutând scăpare
Până când ne-am oprit într-o îmbrăţişare.
Iar el, fulgerând rece din solzii de faianţă
A căzut la zece centimetri distanţă.

Tramvaiul 2

Nu-ţi pierde cumpătul. Cetatea
Decolorată ne-a-nşelat:
Străzile, turlele, etatea
Sunt parcă dintr-un alt veleat.

Suind alee alburită
Clădirile parc-au oftat.
În jur, pădurea-i înnegrită
De plante dintr-un neam ciudat.

Dar, iată, ocolind pădurea
E chiar tramvaiul nostru 2
Şi chiar Iisus zâmbind aiurea
Sus, pe platforma dinapoi.

Bitere Silvia
18.01.1977


Grigore

Grigore este un copil simpatic
Locuieşte la mine în bloc pe scări
Merge cu liftul când are chef ascultă pe la uşi
Du-te dracului mâine dau divorţ de tine m-am săturat
Viaţa lui Grigore începe în fiecare dimineaţă
În boxă pe scări în lift
Are tot timpul cu el un motan jucăuş din pluş
Îl trage de mustăţi
Tanti Silvia pe el nu-l doare
Se preface îi spun ia gâdilă-l pe burtă
Râde şi mă ia de mână
Îşi face jucării din miez de pâine
Şi apoi le mănâncă cu poftă
Azi am mâncat un cozonac şi un avocat
Ce ştii tu ce este ăla avocat Grigore
Ştiu că tata a plecat de acasă într-o zi
Mi-a spus rămâi cu mă-ta şi mama a plecat şi ea strigând
Ne vedem la avocat
Când vine seara Grigore are o pătură cu lei
E rege doarme visează că se dă în tiribombă
Nu ameţeşte
Ce curajos eşti tu Grigore!
Ştie să-l citească pe verde în frunze
Ce culoare are părul meu Grigore?
E negru ca marea albastră
Cântă-mi ceva copile atunci
El plânge plânge plânge
Plâng şi eu
Ieri şi-a uitat viaţa la uşa mea
Am alergat să-i prind mirosul
În boxă am găsit urma mânuţelor lui
impregnată în vopseaua proaspătă de pe pereţi
A doua zi a treia zi mereu aşa
Grigore se ascunde în umbra mea

ATÂT DE ROŞU, FĂRĂ SONOR

Zilnic primeam animale în casă
Să stea la masă cu noi
Tigri vulturi urşi oameni fără suflete
Unii chiar mă îndrăgeau
Mergeau cu mine pe acoperişul blocului
Cântam din u2 ne luam de gât
Săream cu ochii deschişi ne transformam
Într-o altă viaţă în avioane de război
Venea salvarea şi totul era atât de minunat
Atât de roşu fără sonor
Atunci înţelegeam de ce nu ne mai iubeam
Eu şi cu vulturul, eu şi cu tigrul eu şi cu...

Sentimente, idealuri, minciuni

despre ce mai scriu
despre nimic doamna mea
adun așa ca o nebună de prin viață
îndes totul în mine
sentimente idealuri minciuni
moarte nu
am doar morții din partea părinților mei
e bine să ai ceva din partea cuiva
în rest dacă mai văd vreo icoană pe drum
mă închin la ea și ei îi dau lacrimile
e de la vopseaua proaspătă îmi spun
iarba nu se ia pe degete așa ușor
icoanele nu plâng dintr-o dată
pentru nimeni
nu nu plâng
ce-ți veni doamnă cu batista
mai bine saltă-ți genunchii la gură
poate ai rămas grea cu mama
am fost în cimitir azi noapte
și era atât de bucuroasă
de-au ieșit toți morții pe alee la plimbare
vedeți doamnă eu am uitat
că la naștere se plânge

Valeria Manta Tăicuţu
20. 01.1956


retorică

cine moare mai întâi? –
întreabă norul zdrențuit de-un vârf de salcâm –
noi suntem tineri, bem din fântâni nemuritoare
pe cumpănă stau smicele de măr dulce și mierle
cu apă vie și apă moartă în cioc
cad frunze uscate, semn că norul
și-a terminat lacrimile și furia.
cine moare mai întâi?
cel singur între patru pereți,
cel cu fața îngropată în basm,
cel însetat și cel zdrențuit de salcâm.
în primăvară, din florile dulci vor apărea
chipurile noastre nedumerite
cu întrebarea obsesiv îngânată, bătaie
de clopot în amurg
maica durerii, tu, moarte, du norul de-aici
în alt gol

ars poetica

va veni o noapte când statuile se vor sparge sub ger,
peste parc vor trece cârduri de ciori mânate de vânt
și poarta sărutului prinsă-n cuvânt va scârțâi
ca un poem de divorț sub luna ascunsă;
noaptea de iarnă e o noapte de prăpăd, în stihiile ei
se prăbușesc toate cuvintele luminoase,
toate păsările și somnul.
fără motiv bat acolo clopotele,
bisericile au rămas drepte și pustii:
cine mai îngenunchiază în fața altarelor?
cine mai aprinde lumânări pentru morții cei vii
când vântul îi scoate din icoane și-i aruncă pe străzi?
coșmarul începe la ceasuri târzii,
imagini dintr-o lume pe dos adunând;
iarna pare eternă, cu noaptea ei nemiloasă,
cu demonii cei fără de odihnă;
scriu pe-ntuneric, visez că scriu
și scrisul devine crivăț și ger.

liniștea spațiului închis

ziduri groase, reci, de care lumina se teme:
stau între ele atât de cuminte – cumințenia
pământului, ricanează un gând –
vederea s-a mutat dinafară spre înlăuntru,
fără prea mare folos:
și aici sunt ziduri concentrice, cu șanțuri și răni între ele,
și aici se aud doar cârtițele din adânc ori liliecii
țipând spânzurați sus în turle.
auzul mai încearcă uneori să înșele, să fure sunete,
să le preschimbe când în bătaie de clopot,
când în cântec de mierlă.
ziua e departe, șapte ziduri concentrice
stau greoaie între mine și ea.
iluzia saltului, zborul și visul – înecate
în negru opac, în nesomn și muțenie.
nici îngerul n-a trecut pe aici, poate doar Lazăr:
simt aroma de mir a fâșiilor de pânză
încă ude-ntr-un colț, unde cred că e lespedea funerară;
cine să mă strige și pe mine să ies în lumină
să-mi lepăd pielea de șarpe, și ochii de cârtiță,
și țipătul, pentru o nouă întoarcere
sub cerul mai pur, transparent și înalt?
poate bobul de grâu încolțit sub genunchi,
poate bobul de tămâie aprins la rugăciune,
poate zidul, sătul să mă strângă în el
ca pe cea mai inutilă dintre jertfe.

Ileana Mălăncioiu
23.01.1940

Vis

Cânt pe inimă ca pe-o frunză de fag
Stau oamenii-n drum să m-audă cum cânt,
Se uită unii la alţii tăcuţi
Şi se-ntreabă ce pasăre sunt.

E prea mult cântec împrejurul nostru,
L-ascult cu ei şi nu-l mai înţeleg,
Parcă m-aş fi temut să rup o frunză
Şi am cântat dintr-un copac întreg.

Ajunsesem la ea

Ajunsesem la ea, băteam la poartă
i-am auzit glasul uşor înăbuşit
şi paşii de dincolo de zidul de piatră
şi-am inceput să strig că am venit.
Cine eşti, m-a-ntrebat, şi pe cine cauţi
nu mai ştiu când şi unde
am fost fericiţi
surorile mele sunt fetele moarte
la treizeci de ani neîmpliniţi.
Nu-ţi aminteşti de mine, mă rugam
ţi-am adus anemone şi cartofi copţi
şi-am stat neclintită la capul tău
şapte zile şi şapte nopţi.
Ai murit în braţele mele, vroiam
să-i mai spun
dar nu avea cine mai spune şi
nu avea cui
ea-mi deschisese poarta, dar eu
tocmai aflasem
că nimeni nu moare
în braţele nimănui

Rugă

Mă rog de tine, băiat curajos,
Încercat pe zidul morţii în bâlciul copilăriei,
Nu umbla să mă smulgi de la zmeul cu şapte capete
Ca să câştigi o parte-a-mpărăţiei.

Eu am venit de bunăvoie aici,
Am şters vatra-mpăienjenită,
Am frământat de două ori pământul
Şi am umplut cuptoarele cu pită.

Apoi am rupt-o ţărăneşte pe ştergar
Să iasă aburi calzi şi i-a simţit din depărtări
Şi-n locul buzduganului vuia ca uraganul
Mirosul tras pe cele paişpe nări.

În aşteptam să aflu gustul pâinii
Şi numai după bătaia inimii am înţeles că e bună
Că până la piept era îngropat în pământ
Şi de la umeri în lună.

O, toate fetele acelea din poveste
Care de teamă v-au urmat mereu,
Când e atât de simplu şi de omeneşte
Să-ncerci odată să iubeşti un zmeu!


Ciprian Chirvasiu
(25 01. 1964 – 13 iulie 2018)



De ce nu putem muri

Doar cei care trăiesc au viziunea pământului,
moartea e totdeauna sus,
mormintele sunt în cer.

Deci să nu te miri, femeie, dacă uneori plouă
cu oasele frunţii. Suntem mici în lume
fiindcă nimeni nu ştie că lumea este deasupra.

Când naşti, dai afară pământul din tine,
ca să devină aer.

Sinele nostru profund
are rădăcini în copii.

Ei vin aici să ne povestească.

Trăim povestiţi de pruncii care stau să vină
şi distilaţi de pietre.

Din pricina asta, uneori,
nu putem muri.

Când murim, avem senzaţia
că nu suntem singuri.

Din pricina asta fericirea
vine mereu ca o lopată de pământ.

Iosif, fără importanţă

Niciodată omul vreunei femei
n-a avut firescul femeii sale.
Fecioria e un fel de-a sta nedumerită
între dorința de a avea om
și dorința de-a avea prunc,
după cum, în Evanghelii,
Iosif n-are nicio importanță.
Trăiți între lăcuste,
noi nu am avut până acum nici sensul
înșurubării în aer,
nici dimensiunea prăbușirii din înalt,
ci doar bucuria salturilor mici.
Atunci când o întorci,
înlăuntrul mânușii se află măsura
ce poate să-ți dea plânsul degetelor,
cu care mângâi
în somn.

Tuta

Altfel, Ondina,
află că sunt bine.
Mi s-a spus mai apoi,
că moartea mea ședea pe câmp
fără treabă,
fără niciun fel de albine
și se uita în zare, a proasta,
la combine.
Și m-am dus la dânsa și i-am zis:
„Auzi, fă, cât crezi că te-aș mai putea ține?!
Cât să te mai țiu?!”.
Și moartea mea a murit
de dor,
după mine.

Adi Cusin 
(26. 01. 1964 – 21. 04. 2008)


Marele meci

Pierzând elanul și blocând șoseaua
Priveam la greva unui biciclist.
Pe șanț o doamnă-i împletea flaneaua
Îngăduindu-mi calmă să asist.

Ne-au ocolit coletării urgente
Ce din viteză se-nvârtiră-n cerc.
Vuiau armate de eșapamente
Și-abia târziu simțisem că alerg.

Mi-au spus din mers că s-a zvârlit o miză
Pe care nici cu gândul n-o întreci.
Se alerga spre unica repriză,
Ultima șansă, Marele lor meci!

Un exaltat îmi sărută piciorul
- Câțiva copii l-au pipăit discret
Deci eu eram atuncea jucătorul
Căci numai eu n-am căpătat bilet!

Dar în tribune! Ce era-n tribune!
Principi din secolul antecedent,
Știuci afumate, cratițe minune,
Și mic, din când în când un repetent.

La o secundă năvăli-n peluză
O delegație, poate chiar zeci,
Să-și recunoască pruncul o lehuză
Și să înceapă nesfârșitul meci.

Bătu un clopot. Stăpânind balonul
Domnea în soare un păianjen viu.
În jurul meu se retrăgea gazonul
Căci pe hectare-ntregi era pustiu.

La centru coborî stârpindu-mi harul
O șoaptă grea de stadion obez.
O poartă-și omorâse lent portarul
Și m-aștepta absentă să șutez

***

Să pot opri un om pe drum așa:
- Poftim, acesta este plânsul meu...
Iar el l-ar cerceta, l-ar asculta,
Pământul lui din piept s-ar face greu,
Poate că mâinile l-ar încurca,
Și eu...

Dar toate alunecă, uite!
Geamuri cu sclipete scurte se-nchid.
Un copil fuge și trage
o linie lungă pe zid.

Gând

De-ar rămâne din mine o carte subțire,
Pulbere gri în coperți de răcoare,
Nările câinelui tău s-o respire,
Umbra din sufletul tău s-o măsoare.

Tu să te miri de-așa simple cuvinte
Ce ți se urcă pe mâini în tăcere,
Sfânt să le-atingi de obrazul fierbinte
Până ce noaptea-napoi ți le cere.

Eu m-am culcat într-o pagină albă.
Trist, întunericul se urcă în cești.
Îndată n-o să se mai vadă nimica...
Tu la ce te gândești?


Matei Vişniec
29.01.1961


Fereastra

Pasărea, mirată, înduioşată
şi-a luat gheara din burta mea
şi-a ridicat ciocul din gîtul meu

m-a lăsat acolo, în patul răvăşit
şi s-a învîrtit prin odaia mea
s-a izbit cu icnete de pereţii mei

după aceea a dat de fereastră
şi s-a gîndit mirată la fereastră
nu mai întîlnise niciodată o fereastră

ar fi trebui să-i spun fereşte-te
orice fereastră e perfidă şi înrăită, nu
poţi să ştii unde duce, încotro te aruncă

dar şi eu eram înrăit, uram pasărea
şi n-am scos un cuvînt, am lăsat-o
să-şi întindă aripile şi să se piardă în văzduh

Bum, glontele lui Cesare Pavese

Pe data de 21 ianuarie mă gîndeam
la Ludovic al XVI-lea şi, bluf,
capul mare al regelui căzu
la picioarel mele
tot aşa în ziua de 28 august mă gîndeam
la Cesare Pavese şi, bum,
glontele lui Cesare Pavese trecu prin tîmpla
lui Cesare Pavese

sînt un om rău, dacă mă gîndesc la iarbă
ucigaşul apare brusc în faţa mea şi îşi şterge
cuţitul de ucigaş în iarbă
dacă mă gîndesc la cer şarpele iese
imediat din mare şi începe să zboare

eu mă întristez de toate acestea
şi nu mă mai gîndesc la nimic
şi atunci cu urlet
începe să se nască nimicul
şi să urce din adîncul lucrurilor

Convorbiri cu cîinele oraşului

Pe străzile oraşului cîinele oraşului
mă latră încet,
de ce latri la mine, îl întreb
sînt singur, îmi răspunde
şi mă cuprinde frica

să mergem să bem o bere
îi răspund
el rîde, îmi spune, eşti nebun?
ce-o să zică oraşul cînd ai să bei bere
cu cîinele oraşului?

eu mă înfurii şi strig: nu-mi pasă,
aşa să ştii, nu-mi pasă de oraşul tău,
îl detest, îl urăsc, sînt gata să-l arunc
în aer

de ce strigi la mine, mă întreabă
cîinele oraşului aproape plîngînd,
de ce strigi aşa de urît la mine?

sînt singur, îi răspund
şi mă cuprinde frica

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

CELE MAI FRUMOASE POEZII DE TOAMNĂ