Răsfoiri
RĂSFOIRI
(Revista revistelor literare)
SPAŢII CULTURALE
Nr. 61/ 2018
F Lirica buzoiană este, ca de
fiecare dată, foarte bine reprezentată în revista con-dusă de Valeria Manta Tăicuţu. Semnează:
Valeria Manta Tăicuţu: „eu vin din frig și din tăcere, cu un porumbel/ înghețat pe umăr./ penele de sticlă vibrează când și când, mai ales dimineața,/ odată cu zecile de clopote ale bisericilor din târg./ toate dru-murile duc înspre ele, ca
niște artere spre inimă;/ imaginez ghirlande cu spini pentru/ fotografiile cu sfinți orbi și
îngeri inutili./ nici rugăciunea
nu mai are înălțime,/ se tâ-răște
prin zăpadă, o zboară crivățul/ de
la o biserică la alta./ adun
cuvinte lipsite de sens, puncte pe/ fața
lipsită de sânge a câte unui poem-rugăciune,/ dar golul se întinde cotro-pitor, milimetru cu/ milimetru înghițind zgomotul și
furia;/ intru în el ca orice
poet al morții și al nimicului./ în
urmă, valea crucii crește haotic pentru/
toți cei rămași acolo.” (Valea crucii)
Ion Roşioru: „901 - Nucul falnic de la poartă are frunza tot mai rară/ De când cei ce-au stat pe banca de sub el s-au dus pe rând./ Semnul plus mi se arată-n zaţul de
cafea amară/ Şi deja mi se
năzare c-aud clopotul bătând!; 902 - Pufnind european se plimbă prin
sat maşina de gunoi,/ Deşi la
porţile scălâmbe pubelele sunt tot mai goale./ Cu-apucături fanariote ne pun aleşii hăţuri noi/ În strict tandem cu moartea care ne
dă strategice târcoale!; 908 - Trudeşte fântânarul cu râvnă, zi de
zi,/ Şi apa din adâncuri e
pentru el oglindă./ Visez,
necunoscuto, că de niciunde vii/ Şoptindu-mi
la ureche că-s craiul tău de ghindă!” (Pantumuri)
Laurențiu Belizan:
„fluxul emoțional se îngustează –/ katharsisul devine ul-tima lui zi/ cuvinte aluviuni ajunse în delta
inimii/ lacrimile florile cerul
norii iarba soarele luna aripile îngerii/ nonsensuri care perturbă grav
comunicarea între nervii
retezați/ și circuitele cipurile
îngropate-n nisip/ este greu să
descrii lumea în șiruri de 1 și 0/ ochiul
bionic nu poate descompune căderea unei/
frunze albastre/ în
irisul lui un greier fumează pe o canistră de kerosen/ inventând
fluturi tatuați cu capete de mort/ dalai
lama poartă două ceasuri și ridică trei degete/ o lume unde nu poți muri este ca o hologramă/ în care nu atingi extazul nici
dulcea suferință/ singura moarte
adevărată – ieșirea din poem (singura moarte adevărată)
Simina Maria Sima:
„nu există poeți,/ au murit toți la cutremurul din ’77,/ au căzut blocurile peste mesele lor de lemn lăcuit,/ le-au aruncat penițele și mașinile de scris/ la 2 metri depărtare./ de atunci, sunt toți marcați/ și nu mai pot să scrie un cu-vânt,/ le tremură mâna./ nu există poeți,/ au murit toți la cutremurul din ’77,/ mai există doar cuvinte.” (***)
Nicolai Tăicuţu:
„a visa dintr-un bob de nisip/ aruncat aiurea, într-un bob de rouă/ e ca și când ai fi tu însuți/ dimineața acelei zile/ foaia
de hârtie velină/ își ia zborul
planat de pe masa de scris/ și
se așază cozoroc, pe fruntea ta/ sub
clar de lună plină/ sigur, întru
întregirea acestui poem/ ar fi
fost nevoie/ și de apă puțin
unduită/ dar mi-s de-ajuns ochii
tăi... (dintr-o noapte albă)
F Poeţi din ţară:
Alexandru Cazacu „ ...Noaptea
în cartiere cu nume de fabrici/ ce
azi nu mai există/ unde după joi
poate să înceapă miercuri/ iar
amintirea este un clovn/ care
merge în mâini și povestește/ printre
țevile lungi ale instalațiilor abandonate/ într-o anume oră din Anno Domini ce sosește/ odată cu mașina de pâine” (Anno
Domini - fragment)
Mihai Marian: „de câteva ori m-am trezit azi noapte/
și am mers la fereastră/ leduri
verzi luminau trotuarul/ afișe dezlipite/ pluteau prinse de vânt într-un dans
fragil/ în grădina blocului rufe uitate la uscat/ atârnau în pliscul unei cucuvele/ care se pricepe la plâns/ tot cartierul o știe/ plânge noapte de noapte/ doamna Zincă spune că va muri cineva
curând/ „se știe din bătrâni
lucrul acesta"/ nu am încercat
să o contrazic/ pentru mine
cântecul păsării rămâne/ perspectivă
sentimentală/ însă ea este atât
de convinsă/ că cineva va muri/ încât ar fi în stare să se sinucidă/ am visat același lucru/ de fiecare dată când am reușit să
adorm/ aveai trup de meduză/ stăteai pe unul din malurile
Vă-căreștiului/ cu picioarele
jumătate în apă/ îți puteam
vedea fierea/ splina ca un
curcu-beu/ stolurile de vene ce
se zbăteau pe tâmple/ inima care
se deschidea și închidea/ cu un
fermoar de plastic/ acum/ după atâția ani/ trăind departe de tine/ realizez că uneori te-am lăsat singură-n întuneric/ ca pe o
fotografie în camera obscură/ pagină de internet deschisă-n fundal/ astfel/ singurătatea
noastră a format noi legături/ de carbon, hidro-gen, oxigen/ îmi amintesc că am
visat/ de fiecare dată același vis/ până când noaptea/ lăsând în urmă un miros
de alge și mâl/ s-a pierdut în depărtare spre Romană/ iar pasărea a tăcut
sinistru.” (hipersferă)
Silvia Ioana
Sofineti: „cărările
noroite nu te duc spre crâng/ deși acolo ai vrea să ajungi./ cum adică de ce?
păi ce să faci în crâng/ dacă acum acolo nu mai e loc cu verdeață./ te uiți
chiorâș la mine, de parcă ți-aș povesti/ despre pisica aceea care zbura/ purtată
de baloanele legate de coada ei./ cum care pisică? aia care trecu pe sub/ așter-nutul
tău, ziua-n amiaza mare/ după două zile de priveghere./ s-a zis cu sufletul
tău, ga-ta/ l-au luat baloanele pe sus/ l-au dus spre adâncurile de dincolo/ unde
nu-i întristare, nici suspin/ unde sper să fie verde” (ritual)
F Rubrica permanentă semnată de Valeria
Manta Tăicuţu - Râmnic, mon amour! -
continuă să fie un punct cardinal al vieţii cotidiene din Râmnicu Sărat şi nu
numai. În acest număr este vorba despre înstrăinatele noastre sărbători de
sfârşit de ca-lendar:
„ Globuri, globulețe, sfințișori din China (care din
aluat dubios, care din imi-tație de ciocolată ori, pur și simplu, din plastic
interzis), instalații electrice și alte ba-zaconii sunt trântite fără gust prin
curți, pe garduri, în brăduți anemici (mulți sintetico-ecologici, adică
îngrozitori pentru două simțuri fundamentale, văzul și pipăitul), dar, mai cu
seamă, în vitrine. (...)
Te-ai
aștepta ca acum, la aproape 30 de ani de la căderea comunismului, să se fi
schimbat ceva în mentalul colectiv. Și s-a schimbat – nu neapărat în bine, dar
nu tre-buie să fim cârcotași. Moș Crăciun l-a aruncat la coșul de gunoi al
istoriei pe Moș Ge-rilă, dar nu s-a purtat prea frumos nici cu Iisus: nașterea
Mântuitorului e trecută pe planul doi, colinde nu se mai cântă decât la
serbările școlare, pe internet și la televizor (asta dacă ignorăm tarabele din
piață, unde încă mai răsună, din boxe, casete promo cu Hrușcă și maneliști
nostalgici), iar în cluburi se petrece mult mai bine decât în biserici. (...)
Nașterea
Lui, nu venirea moșului cu daruri, însă ce înseamnă câteva suflete, acolo,
comparativ cu puhoiul care răcnește și se agită prin baruri/cluburi (avem și
noi așa ceva, ce, Râmnicul nu-i în Europa?!), între un joint și-un shot, și iar
un joint, și iar un shot, că odată-i Crăciunul…
ACOLADA
Nr. 11 (132),
noiembrie 2018
F Radu Ulmeanu, în „Inculpaţii care conduc România” are un
fel de greaţă, mai puţin sartriană, care îi leagănă, pe toţi românii, pe mările
negre şi fără orizont: „Ultimele modificări pe tapet în materie de le-gislație
juridică sunt înmărmuritoare, culminând cu aceea că dacă ești condamnat la
închisoare până la cinci ani poți să-ți faci pușcăria acasă la o halbă de be-re
și o tavă de mititei, chefuind cu amicii sau adu-cându-ți demoazelele de pe
centură, dacă nu cumva îți vine ideea să te duci chiar tu la ele, de vreme ce
legea nu prevede absolut nici un fel de supraveghere asupra pușcăriașului la
domiciliu. Asta pentru că, după cum știm, finis coronat opus! (...) bunul
plac și dictatul ce-lui cocoțat la vârful său, deja condamnat definitiv la
închisoare, din păcate doar cu suspendare, și la închi-soare de trei ani și șase
luni cu executare, tot din păcate sentința nefiind definitivă. Așa încât totul
se joacă pe această carte a condamnării sau achitării liderului maxim și discreționar,
căruia de scârbă nici nu-i mai pomenesc nu-mele. Astfel că s-a ajuns ca guvernul
(!) să conteste la Curtea Anticonstituțională a Ro-mâniei completele de cinci
judecători, susținând aberația că noua lege tot de el pro-movată se aplică retroactiv,
iar curtea respectivă, un fel de cotineață urât mirositoare, să-i dea, la fel
de aberant, câștig de cauză. (...) până când procesele aflate pe rol ar fi
rezolvate după voia inculpaților care conduc România.”
F Gheorghe Grigurcu, comentându-l
pe Nicolae Gheran (Niculae Gheran: Ex-temporale, Casa Cărții de
Știință, 2018) citează: „Înainte de a ne scoate ochii între noi - cum n-au
făcut nemții după sfîrșitul falimentar al celui de al Doilea Război Mon-dial -
să nu uităm că nefericitul destin a fost rodul unei înțelegeri tripartite
semnate de Churchill, Roosevelt și Stalin. Mari personalități în paginile
istoriei universale, în ochii mei vor rămîne veci-pururi tartorii unui negoț macabru,
tocmit pe 50 de ani de robie. Cei cărora le-au zăcut oasele prin închisori,
schingiuiți cu sălbăticie, fără să li se cu-noască măcar groapa în care au fost
aruncați, ajunși în împărăția cerului, lor s-ar cuveni să le ceară socoteală.
Cei mult așteptați să vină să ne elibereze n-au avut nici măcar bunul-simț să
transmită celor care le erau partizani: «lăsați-o mai moale cu rezistența, că
vă pun pielea la saramură». Fruntași ai vieții politice ca Maniu, Brătianu și
întreaga cohortă a intelectualității noastre sunt victimele acestei trădări”
F Alex Ştefănescu - un gurmand al întâmplărilor aparent mărunte,
cărora le dă savoare, „retrăieşte” timpul unui „croitor de altădată”, Ionel
Burichi:
„Mi-a povestit
multe despre el și lumea prin care a trecut. Își amintea examenul pe care l-a
dat, după absolvirea Școlii de Arte & Meserii, înainte de război. Era un
examen cu... public! Pe un podium se afla comisia de examinare, formată din
direc-torul școlii, un reprezentant al primăriei Bucureștiului, un croitor de
lux din Capitală și un croitor de la o casă de mode din Paris. Când i-a venit rândul,
elevul Burichi Ionel a urcat pe podium, a tras un bilet, l-a citit și a făcut
următorul comentariu:
− E o întrebare
prea simplă!
− Da?! Care
anume? a vrut să știe directorul școlii.
− Ce distanță
trebuie să fie între nasturii cu care se încheie o cămașă băr-bătească...
− Dă-mi exemplu
de o întrebare care nu ți s-ar fi părut simplă.
− ... Cum
trebuie croită o cămașă ca să-i stea bine unui cocoșat?
− Bine, spune
cum trebuie croită!
Și atunci
semețul elev a descris repede o suită de operații pentru confecționarea unei cămăși care l-ar fi îmbrăcat perfect chiar și pe cocoșatul de la Notre
Dame.
Asis-tența a izbucnit în aplauze și Aurel Burichi a
absolvit examenul cu nota 10.”
F Grupajul
de poezii semnat de Gh. Grigurcu, se desăvârşeşte în acest
scurt şi fermecător poem: „Cum să-ți
imaginezi Transilvania fără bivolii negri?/ coapsele lor însolzate-n noroi
uscat/ terenuri în alunecare/ falii vii cu care ne scrie Providența.” (Bivolii)
F Serialul semnat de Nicholas
Catanoy - Shiva, Mahabharata şi vacile sacre (V) - argumentează
„dorul” nostru de India: „Ceea ce căutam în India este ceea ce am pierdut în
noi: ritmul vieții și calmul inteligenței.
(...) Descoperirea inocentă a vieții, a esenței - sunt orchestrări fericite ale
rânduielii de-a fi. (...) Englezii
colonialiști, în ciuda inteligenței și a curajului, nu au înțeles niciodată mentalitatea indienilor. Nici
argumentele lor, nici favorurile lor, nici concesiunile lor, nici execuțiile
sumare nu au reușit să transforme India. Visul de a guverna acest continent mistic
după legile eco-nomiei libere a eșuat.”.
F De câte
ori nu am povestit, entuziasmaţi, despre operele de artă pe care le-am văzut.
Dar, aşa cum scria criticul Daniel Arasse, în celebra sa carte „Nu
vedeţi nimic”, de cele mai multe ori povestim doar ziduri, pline de hieroglife,
pe care n-am reuşit să le descifrăm. Din categoria „descifrărilor” face parte
şi lucrarea semnată de Pavel Şuşară (Ansamblul de la Târgu Jiu sau
de la morfologie la sintaxă- II)
„Dacă Masa
Tăcerii este precedată de apă, - scrie domnia sa - traseul pornind
chiar din apele Jiului, din freamătul și din lumina lor instabilă, pe o
orizontală în pantă ușoară, el se încheie incendiar, într-o coloană de lumină
care țâșnește abrupt către cer. În rezumat, Calea Eroilor se compune din
Apă, din Masă..., din Poartă...,
din Biserică și se continuă, fără a se termina, cu Coloana... care
se pierde în spațiu. (...) ... noutatea radicală pe care
Brâncuși o aduce stă în faptul că, deși nu a oferit mor-fologii noi,
nu a creat subiecte speciale pentru evenimentul concret, el a propus și
a instrumentat o sintaxă nouă și a substituit particularul local și
jalea circumstanțială
după cei dispăruți cu generalul uman și cu biruința spirituală asupra
morții.
Deși toată lumea știa că Brâncuși va
ridica, în mijlocul orașului, un Monument închinat eroilor gorjeni
căzuți la datorie în 1916, ea constată acum că nimic, niciun semn nu trimite spre
moarte, ci, dimpotrivă, spre orizontul imediat al vieții, fiindcă noțiunea de memorie
însăși se referă la viață și nu la moarte. Pentru ca amintirea celor căzuți
să fie veșnică, ea trebuie purtată și transmisă veșnic de către cei vii, iar ansam-blul
pe care l-a creat Brâncuși se adresează integral și exclusiv acestora. Apa este
sursa dintâi și resursa neîntreruptă a vieții, Masa Tăcerii nu este una
la care morții tac, ci una la care tac, o clipă, cei vii, adică se reculeg,
refăcând mental, prin meditație și prin în-toarcerea spre sine, legătura
lăuntrică și inefabilă cu cei plecați. Poarta Sărutului este un spațiu
de trecere, de comunicare și de comuniune, ca orice poartă, de legătură direc-tă
între dincoace și dincolo, este spațiul care unește cele două lumi spirituale, lumea de aici, a celor în
viață, cu lumea de acolo, a celor chemați la viața veșnică, dar încă
pre-zenți printre noi prin actul îmbrățișării nesfârșite și prin însemnele
iubirii fixate în efigie. Dincolo de Poartă… se află biserica,
locul de întâlnire, de chemare, de rugă-ciune propriu-zisă, de iertare și de
mântuire, iar, finalmente, totul se adună și se împli-nește, prin ridicarea
gândurilor și a energiilor sufletești, pe treptele nesfârșite ale Coloanei...,
în Împărăția Cerurilor.”
F Din Voci pe Mapamond am ales un poem semnat de scriitoarea americană Mee Soon Bae (Traducere şi prezentare Olimpia Iacob): „Pentru fiecare/ vremea ră-săritului şi vremea apusului/ la fel sunt./ Aşa
părea să fie./ Pe negândite se petrece tim-pul,/ şi viaţa ta scurtă odată cu el. . ./ Soarele, scufundând zarea în roşu aprins,/ legă-nându-se în amurg,/ suflarea
lunii şi a stelelor/ unice erau, neobişnuite,
desăvârşite./ Un moment ne-a trecut prin minte
Santiago,/ cu drumul lung în pelerinaj spre
purificare/ Dar tu, înaintea vederii aievea a
duhurilor lumii,/ a frumuseţii acesteia,/ ai închis ochii. (Cu gândul la Santiago)
ACTUALITATEA LITERARĂ
Anul IX, nr. 87, noiembrie-decembrie 2018
F Editorialul lui Nicolae Silade (Despre
cunoaştere, scriere şi interpretare) porneşte de la o analiză a lui Eugenio Montale despre poezia contemporană: „Din zorii
secolului se discută/ dacă poezia este
înăuntru sau afară./ La început învinse
înă-untrul, apoi a contraatacat violent/ afara
și după ani se ajunse la un forfait/
care nu va putea să dureze pentru că afara/ e
înarmată până în dinți.”!
„Este destul de evident – scrie autorul - că Montale pare să dea câștig de
cauză formei, mereu în schimbare, dar unei forme în care se toarnă aurul
cunoașterii,
mereu același. Dacă așa stau lucrurile în cazul creatorilor de literatură,
nu altfel se pre-zintă situația criticilor literari. Spre deosebire de un
cititor obișnuit, care poate fi sedus prin diverse mijloace, fără să știe de
ce, un cititor profesionist trebuie să intuiască nu doar de unde vine farmecul
scriiturii, ci mai ales care este mesajul ei. Cu alte cuvinte, criticul literar
trebuie să fi urmat cel puțin același traseu spiritual pe care l-a parcurs
scriitorul pentru a-l înțelege pe deplin (și nu mă refer aici la scriitorul
neînțeles). În caz contrar, ajungem să avem o mulțime de critici literari și
niciunul, cum se prezintă situa-ția în literatura română de azi.”
F De fapt, ce mai sărbătorim noi la Crăcun? Sunt panglici
colorate, colinde fără colindători, „Hai să trăim!”, chermeze, „moşi”, daruri, bodegi,
brazi de plastic etc. „Un singur
element cam lipseşte – scrie Remus V. Georgioni, în „Cel născut în exil” - dar acesta esenţial: Pruncul! Dacă tot
batem monedă pe minunile şi evoluţia într-un decor de basm ale Moşului, de ce n-am aduce vorba şi
de Acela care a fost numit: «Mi-nunat, Sfetnic, Dumnezeu tare,
Părintele veşniciilor»? Care a constituit prilejul Crăciu-nului -
sărbătoare fondată după două-trei sute de ani de la plecarea Lui dintre noi,
fiindcă apostolii în secolul întâi nu ştiau de ea, ci numai de cealaltă Sărbătoare,
a (pa-timilor, morţii şi Învierii, pe care în creştinism trebuie să cadă
accentul. (...)
Cel care vine
la noi din cer nu coboară cu hârzobul - deus ex machina - ci se naşte în felul
oamenilor. Cu chin şi durere din partea mamei. Atâta doar că nu se
naşte în pătuţul de-acasă, ci printre străini. În Exil, pe-o
planetă îndepărtată, numită Pământ. (...) Dar nici noi, despre care e vorba aici,
nu îi eram chiar străini, dimpotrivă: «A venit la ai Săi şi ai Săi nu L-au primit!», glăsuieşte Scriptura.”
F Cronica la cartea Ioanei
Pârvulescu (Dialoguri secrete)
semnată de Radu Ciobanu relevă o eseistă de mare rafinament şi
profunzime, mai ale că tema propusă este una incitantă: Cum se roagă scriitorii și personajele lor.
„E o lume familiară autoarei și totodată exponențială, deoarece, cum
însăși re-marcă, «Literatura este locul în care intimitatea se
dezvăluie și se dăruiește celor din jur.». Dar și
literatura – scriitori și personaje – e de necuprins și atunci se
impunea o nouă delimitare: «...cei mai mari scriitori [...] au minunate rugăciuni în
romane, în po-eme și în jurnale. O mică parte dintre ele
formează această pseudoantologie. Am ales special rugăciuni
(sau doar fragmente) cât mai libere și tot libere sunt comentariile pe
care mi le-au prilejuit»
Ceea ce n-am înțeles aici este rostul prefixului pseudo, deoarece n-am sesizat, străbătând-o, nimic fals în această antologie
competentă, corectă și artistă, capabilă să producă un gen aparte de satisfacții
estetice prin modul cum a fost concepută. Aș zice mai curând că doamna Ioana
Pârvulescu și-a depășit ingeniozitatea funciară, oferind
cititorului o antologie sui generis. Timpul pe care i l-a dedicat n-a putut fi
nicidecum scurt, dar elaborarea, întemeiată pe o vastă cultură, a
beneficiat de pasiunea profesio-nală, intensitatea afectivă și
bucuria făptuirii unui lucru nou și de seamă, care, de altfel, caracterizează toate scrierile
d-sale: «A reciti marea literatură a lumii și biografia ce-lor care au
creat-o, bieți oameni cu biete vieți, a fost o experiență
de o intensitate pe care n-aș fi bănuit-o. Sper să se
transmită»
Cum ziceam, aproape fiecare dintre aceste eseuri pe o temă unică
ar rezista și ca entitate independentă și ar merita un comentariu
propriu, deoarece ele își depășesc tema, acroșând diverse domenii tangente, de la excursuri
lingvistice până la meditații filozofice, existențiale sau ludice,
unele fiind veritabile mici capodopere de inteligență, capacitate asociativă, subtilitate
interpretativă și, poate la un prim nivel, de savoare
stilistică.”
F Despre
Robert
Şerban, un poet tot mai vizibil în spaţiul liric românesc şi despre
volumul său „Tehnici de camuflaj” (Editura TracusArte,
București, 2018) Constantin Cubleşan (Poezia
universului mic) notează: „Robert Șerban își afirmă personalitatea prin
tocmai această abordare afectivă a universului ce pare de rezonanță minoră,
fabulând pe o factologie decupată din cadre drizorii („am acoperit repede cu palma/ un pahar. Și-am prins înăuntru o muscă// pe vremuri/ n-aș
fi ezitat s-o omor/ acum o privesc cum merge pe pereții de sticlă/ cum se izbește
de ei/ cum se oprește și își freacă uneori capul/ cu picioarele din față/ de
parcă s-ar gândi la ceva important/ ce nu suferă amânare// nu mă cred Dumnezeu
nici măcar în joacă/ însă dacă-aș deschide degetele/ aș deschide cerul” - Și legea morală) pentru a implica aici sensuri ideatice ce frizează
adesea o metafizică existențială.
F Un poem, ca o aripă rănită, mi-a reamintit poeta din Nord, Adela Naghiu: „în cutia cu voci/ tata înjură scurt în fața celei cu imagini/ amândoi
și-au făcut cutii po-nosite/ din care ies numai dimineața/ să-mpartă mâncarea și
apa/ și aceeași privire/ prin care nu se vede nimic/ și mama și tata în cutiile
lor/ așteaptă numai să treacă bătrâ-nețea/ nici nu văd/ cum am început și noi să
ne târâm/ spre cutiile noastre/ care sea-mănă cu ale lor/ numai că sunt mai
frumoase/ pentru că noi vom rămâne mai mult în ele/ pentru că noi ne-am ridicat/
în mijlocul altor cutii/ și-avem să lăsăm ceva în urmă/ niște cutii mici,
cartilaginoase/ care încă nu se văd/ dar se aud deja prin pânza freatică/ uneltele
noi de trăit/ orice cutie se strânge cu timpul/ ca o piele în care a îmbătrânit/
un șarpe de casă/ mamei i-au ieșit mâinile/ prin cutia tot mai jerpelită/ cară
și-acum obiec-tele cele mai grele/ și nu mai vrea nimic să înceapă/ din când în
când mă duce la ea în cutie/ și mă pune să-i probez/ toate amintirile/ dar
lucrurile pe care le privești mult/ devin ciudate/ și bune de-aruncat/ și tot
ce arunc peste zi din cutiile lor/ noaptea se adu-nă peste mine/ că nici somnul
nu mă acoperă complet/ și-n vis rostogolesc două cutii goale/ ca niște cochilii
de melc–/ părțile vii se acoperă/ cu părțile moarte/ e un fel al materiei/ de a
trăi fără grija zilei de mâine. (mama-și îneacă amarul)
F Din răspunsurile lui Adrian Alui Gheorghe,
într-un interviu realizat de George Motroc:
„Cînd povesteşti trebuie să îţi asumi cu toată responsabilitatea
viaţa şi destinul personajelor, altfel ele se răzbună, nu te ascultă, se
revoltă. Sunt un scriitor dresat de scrierile sale...; Dacă societatea de consum vrea să consume
numai carne, lapte, somon şi ouă şi nici un pic de literatură, de cultură,
atunci lumea se va schimba radical. Ome-nirea va fi un imens tub digestiv la
capătul căruia vor fi nişte ochi care vor înghiţi ima-gini convenabile,urechi
care vor auzi numai muzici convenabile. Ne vom întoarce în sânul naturii, dar
nu vom mai fi pietre, vom fi pulberi. Şi orice vînt ne va purta unde va voi... ; Recomand o carte care spune multe lucruri,
din statistici, despre posibila evo-luţie a individului şi a lumii în
următoarele decenii: „Homo Deus. Scurtă istorie a viitorului”, semnată de Yuval
Noah Harari. Ca indivizi avem Apocalipsa la purtător. Trebuie, însă, să avem în
vedere şi faptul că suntem fiinţe în care există ceva din sub-stanţa
„infinitudinii” sădită în noi de Dumnezeu. Asta ne va salva, ADN-ul divin nu
poate dispărea aşa de uşor.(...) Nu va
dispărea Literatura, cu siguranţă, omul nu poate omorî povestea fără să se
autodistrugă. Fuga sau izgonirea din poveste ar fi a doua izgonire din paradis.
După izgonirea din paradis omul a căzut în poveste, din poveste nu poate fi
izgonit decât în animalitate.”
BOEMA
Nr. 118, anul X, decembrie 2018
F Cristian Biru se plimbă, „cu mâinile la spa-te” într-o galerie de
portrete existenţiale, făcând un in-teligent „elogiu al nebuniei” în eseul „Desene de ne-buni”:
„Astăzi, după aproape 30 de ani de la
lecturile existenţialiste, îmi dau seama că existenţialismul în-suşi este foarte
bătrân şi totuşi incredibil de actual. E posibil să fie doar o iluzie. Poate nu
este actual deloc. În fond, într-o lume care citeşte din ce în ce mai puţin,
problemele existenţialiste sunt cvasiinexistente. ...
Pe
de altă parte, când citesc scriitori existenţi-alişti de exemplu un scriitor precum
Jean Paul Sartre, am impresia că mă înconjoară pe nesimţite un spital de
psihiatrie o dată cu sentimentul unei fortăreţe, o ultimă redută, o ultimă
frontieră a umanismului. E ca şi cum m-aş plimba cu mâinile la spate într-o
galerie de desene şi picturi de nebuni. Eu ştiu că sunt făcute de nebuni, dar
câteodată mă opresc în faţa unei pânze şi am sentimentul unei capodopere,
sentimentul unui tablou genial deşi cel care l-a pictat a fost sigur un pacient
dintr-un spital de psihiatrie, a fost un nebun, sau poate nebunii sunt cei din
afara spitalului, cei care privesc chiar acum aceste desene...
Am
găsit aceeaşi artă portretistică la Camus, aceeaşi galerii de desene de ne-buni.
Când Străinul ajunge la morga azilului să-şi vadă mama, în sală vin prietenii
de-functei, îşi fac intrarea trişti şi gravi ca nişte judecători cu nişte
luminiţe în loc de chip.”
BUCOVINA LITERARĂ
Anul XXIX, nr. 11 – 12, noiembrie -
decembrie 2018
F În „Jurnal
comentat”, Liviu Ioan Stoiciu adnotează, pe
marginea exilului şi a diasporei
literare româneşti: „Avem pleiade de
scriitori români care au trăit, au scris și au
murit în țări străine. Laurențiu Ulici a publicat un fel
de dicționar al lor în 1995, în care atrăgea atenția că
s-a plecat în exil în anii 1940 și 1950 ai secolului trecut,
după înfrângerea rebeliunii legionare și când România
a fost ocupată de trupele sovietice (50 de scriitori,
după socotelile lui) și apoi în perioada comunistă, până
la Revoluția din 1989 (200 de scriitori exilați).
Mai sistematizat, fenomenul emi-grării scriitorilor
români n-a fost epuizat în „Enciclo-pedia exilului literar românesc: 1945-1989”,
elaborat de Florin Manolescu (apărut în 2003), un dicţionar cuprinzând
scriitori, reviste, instituţii şi organizaţii. În majoritate, acești scriitori
exilați au fost incluși în „Dicţionarul general al literaturii române”,
coordonat de Eugen Simion sub egida Aca-demiei Române (I-VI, 2004-2008).
După Revoluție, n-a mai ținut nimeni un inventar al
scriitorilor emigrați „din motive economice” (nu le mai putem da eticheta de
exilați), respectându-se bunul plac al autorului. Nici după ce România a intrat
în Uniunea Europeană, la 1 ianuarie 2007, mutarea unor scriitori români din țară în Occident n-a stârnit nici
un interes, e treaba fiecăruia ce face cu viața lui. Las la o parte faptul că
mulți dintre scriitorii emigrați / exilați au renunțat să mai scrie în limba
română.”
De ce, oare?
Iată ce spunea Herta Müller: „Mi se-ntâmplă tot mai des ca limba română să dispună
de cuvinte mai sensibile, mai potrivite cu percepţia mea decât lim-ba maternă.
Şi nu voiam să mă mai lipsesc de şpagatul acestor transformări. Nici în
vorbire, nici în scris. În cărţile mele nu am scris până acum nici măcar o
singură pro-poziţie pe româneşte. Dar bineînţeles că limba română se amestecă
mereu în ceea ce scriu, fiindcă a prins rădăcini în privirea mea”... Fără alte
comentarii.
F Elena-Brândușa Steiciuc, prezintă şi traduce un text inedit din ciclul Trans-mission,
destinat revistei Bucovina literară, semnat de Paul Emond, unul dintre cei mai emblematici autori contemporani
belgieni, membru al „Académie royale de langue et de littérature françaises de
Belgique”, intitulat Chipul meu în oglindă:
„Chipul meu în oglindă…Înspăimântat, mă dau cu un pas
înapoi: chipul ăsta care-mi stă în față este al tatălui meu. Dar ce faci aici,
tată? Mă uit mai bine: nu, hai să fim serioși, bineînțeles că nu-i el, sunt eu,
nimeni altul. Și totuși, această apariție su-bită, această evidență, el e...
Cu cât îmbătrânim mai mult, cu atât asemănarea crește,
se pare. Mai ales când apare o strâmbătură neașteptată, o expresie trecătoare.
Trecătoare? Nici chiar așa, pen-tru că iat-o din nou, strâmbătura, expresia care,
uite, se așează definitiv. E tata, în toată splendoarea lui, ca și cum spectrul
i-ar hălădui prin mine. Felul acela al lui de a-și țu-guia buzele! Oglindă
afurisită, îți bați joc de mine! Nu prea des, totuși! Atunci, strig: ajunge! Mă
strâmb, mă încrunt și tata se evaporează, uf! Mă mai uit mult timp, exa-minez,
scrutez, astfel încât, în oglindă, chipul meu pare tulburat. Un aer neliniștit
pe care-l cunosc bine, care este al meu și mă caracterizează. Ești sigur? Ești
cu adevărat sigur? Dar oare neliniștea asta nu o avea și tatăl tău, cumva?...
Oare ea nu-i a lui, după cum este și a ta?
Încep să mă enervez. Chiar n-o să se termine
niciodată? Nu, fiule, niciodată! proclamă tata din oglindă. Rămân cu gura
căscată. Și știi că într-o bună zi, continuă tata, propriul tău fiu privindu-se
în oglindă, te va vedea dintr-o dată? Preț de o clipă închid ochii și, când îi
deschid, încerc să ghicesc trăsăturile fiului meu în chipul care-mi stă în față.
F Criticul ieşean Ioan
Holban, este, indiscutabil, unul dintre cei mai avizaţi „specialişti”
în mecanica îngerească a poeziei lui Nicolae Dabija, „poetul misionar” şi „profetul”, al cătui „ochi mesianic e pentru mâine”
„Înainte de a fi în cuvînt, poezia lui Nicolae Dabija e un peisaj al sufletului,
iar poetul, un fidel caligraf al acestuia; poetul caută mereu precuvintele
unui prepoem care se organizează, cum scrie T. S. Eliot, ca un anume ritm:
atunci cînd nu e şoaptă
sau strigăt pe cîmpul de luptă, poezia lui Nicolae Dabija adoptă o structură
dramatică, e spectacol (...) Poezia lui Nicolae Dabija este, în aparenţă, una a
contrastelor; cîmpul de luptă, rugul poetului misionar şi „plîngerea” elegiei,
explozia fulgerului şi şoapta sînt, în fond, complementare în lirica
unuia dintre cei mai importanţi poeţi ai promoţiei ‘70 din literatura noastră.”
F Criticul Adrian Dinu Rachieru rămâne consecvent
în eforturile sale de re-cuperare a valorilor literare româneşeti dar şi de „clarificare” a vieţii şi operei scri-itorilor comentaţi. În actualul număr al revistei „Bucovina
literară” domnia sa publică un prim articol din „serialul” - „Băbălia pentru Doinaş”, din care
spicuim:
„Ştefan Popa (Doinaş) fusese reţinut la 4 februarie
1957, târât în proces (febru-arie-mai) pentru «omisiune
de denunţ», încarcerat în Bucureşti («la Securitate şi la Uranus», va povesti lui Emil Şimăndan) şi, peste un an, «pus în libertate», după ce oferise angajamentul olograf sub numele conspirativ Andrei
Golfin, folosit informativ, supravegheat, livrând – spun sursele - «materiale de valoare»...
Dar Andrei Golfin, nota George Neagoe, nu-l scutea pe
Ştefan Aug. Doinaş de unele «obligaţii literare», încât poetul va achita «un tribut dolofan», doritor a îmbrăţişa, reabilitant, limpezindu-se, «ideologia progresistă».
Noua istorie literară nu le poate, însă, ignora. Mai
ales că Doinaş şi-a interzis Jurnalul, dorind - cu îndârjire, mărturisea
- a fi «o prezenţă ireductibil artistică» (imagine),
alungând biograficul. Şi mizând, orgolios, pe destinul operei...
Gabriel Andreescu constata că sintagma-alibi «rezistenţa prin cultură», folosită
foclorizant-inflaţionar, are o largă circulaţie, dar «o relevanţă restrânsă». În consecinţă, găseşte, îndreptăţit, că existenţa prin cultură,
identificând «nişe culturale ale exis-tenţei» (explorând cazuri
reprezentative), ar fi «un concept mai bogat şi mai adaptat». Cum însuşi creatorii vădesc diferite «grade de
adaptare» la condiţiile represive ale fos-tului regim comunist, retraşi într-un
discutabil confort estetic, asigurat de strădaniile întru «împlinirea operei», delicata temă a colaboraţionismului, cu rezolvări, paradoxal, diferite,
defineşte «o realitate complicată»...
Dar Ştefan Aug. Doinaş, observa judicios G. Neagoe, «a jucat pentru sine»”.
F
Theodor Codreanu, critic şi istoric literar, filozof
al culturii şi civilizaţiei, pune, pe „masa de disecţie” un subiect şi o
întrebare de mare actualitate: educaţia
încotro? (De la şcoala haretiană la marea reeducare). Rezultatul? O profundă şi... tristă analiză:
„Spiru Haret - scrie autorul - a reuşit în zece ani să
transforme din teme-lii şcoala românească, pe când în proaspeţii 30 de ani postmoderni, numeroşii miniştri
dau impresia că nimic luminos nu vine din adâncul fiinţei lor, afundaţi într-o
neputinţă grandios- penibilă. (...) parcă,
un resort straniu i-a silit pe aceşti reformatori să trădeze, pas cu pas,
arheitatea etnică, golind strategiile şi programele şcolare de dimensiunea
haretiană centrală: cea naţională. Pe de-a dreptul spus, noua clasă
politică a preluat din mers moştenirea bolşevică a marii reeducări.
Într-un dialog cu Paul Goma, i-am mărturisit că
impresia mea e că suntem pri-zonierii unui experiment Piteşti III.
Mi-a confirmat diagnosticul: de astă dată, unul cu mult mai viclean, mai
pervers, fiindcă se prezintă în numele democraţiei,
al societăţii deschise etc (...)
Impresia de continuitate cu anii marxism-leninismului este
una crud de reală: în locul marxismului economic şi politic s-a instalat,
granitic, succesorul său: marxismul cultural, având drept faţadă doctrina corectitudinii
politice, noua maladie a începutului de mileniu, coaptă în sânul Şcolii de
la Frankfurt, refugiată peste ocean prin Troţki şi reimportată de o parte a
liderilor Uniunii Europene. Asupra acestor stări de lucruri atrag atenţia
personalităţi responsabile din Statele Unite şi din Europa. Filosoful şi
expertul militar William S. Lind, coordonator al unei cărţi traduse şi-n
româneşte, avertiza: «Dacă putem da în vileag adevăratele origini şi natura
corectitudinii politice, vom fi făcut un pas gigantic către abolirea
ei»
Din sânul Uniunii Europene, e de semnalat temeinica Declaraţie
de la Paris, semnată de treisprezece personalităţi de prim rang cultural şi
politic din zece ţări, din care reproduc un pasaj (punctul 4): «Ne apropiem de o fundătură. Cea mai mare ame-ninţare la adresa viitorului
Europei nu este nici aventurismul rusesc, nici imigraţia mu-sulmană. Adevărata
Europă este supusă riscului din pricina strânsorii sufocante pe care falsa
Europă o exercită asupra imaginaţiei noastre. Naţiunile noastre şi cultura
îm-părtăşită sunt înlocuite de iluziile asupra a ceea ce Europa este şi ar
trebui să fie. Pro-mitem să rezistăm acestei ameninţări la adresa viitorului nostru.
Vom apăra, susţine şi promova Europa reală, o Europă căreia toţi îi aparţinem
cu adevărat». Recte Europa naţiunilor.
Or, educaţia care ni se impune elimină dimensiunile
naţională şi creştină, în
care marile valori sunt «demitizate» şi înlocuite cu surogate ale divertismentului, ino-culând tinerelor generaţii
convingerea că nu există decât prezentul. Aşadar, marea reeducare începută
sub bolşevici continuă." Aşadar, educaţia încotro?
CAFENEAUA LITERARĂ
Anul XV, nr. 12 (190), decembrie 2018
F Poetul Nicolae Silade se plimbă, melan-colic, pe „aleea litoral”: „despre ce mai
scriu poeții m-am întrebat în anno domini 2017 august 26 când românii au dat buzna pe
litoral cu mic cu mare lăsând țara (care țară?) în mâinile politicienilor (care
poli-ticieni?) și m-am mai întrebat cum poți conduce o țară pustie (cum e țara lui t. s.
eliot) când poporul (care popor?) e în altă parte și nu face parte din țara despre
care faci vorbire (...) i-am zis unei femei la plecare mai rămâi o rămâi (vezi Eminescu) pentru că aici e
poporul aici și acum țara e în altă parte ea mi-a zis că rămâne chiar dacă pleacă
trebuie să vină alții și alții și alții mi-a zis pentru ca lumea (asta și
cealaltă) să
con-tinue (în timp și în afara timpului) e o geneză perma-nentă aici nu vezi? un
exod continuu o apocalipsă fără sfârșit. dacă nu înțelegi privește marea mi-a spus
pri-vește valurile ele vin și pleacă și rămân aceleași valuri dacă nu înțelegi privește
soarele nu vezi? cum arde el și nu se mistuie (vezi exodul 2) dar în lumea
așa-zis reală după ce cobori din metafizic îți sar în ochi avioanele care fac
reclamă în zbor de la stânga la dreapta maya nirvana amiral și de la dreapta la stânga
(...) dacă
mergi să vezi răsăritul încearcă să vezi și frumusețea apusului fă poze
postează pe facebook să vadă și alții ce ai văzut numai tu (închid paranteza) și gata
e final de sezon final de sejur trebuie să vină alții și alții și alții pentru
ca lumea
(asta și cealaltă) să continue (în timp și în afara timpului) trebuie să îți
faci bagajele și te întrebi ce iei cu tine în urmă ce lași”
F Din „spectacolul liric” al
revistei am reţinut doi poeţi, în cuvintele cărora am regăsit, deseori,
bătăile inimii.
Florin Dochia - Lilith. Ziua a
nouăsprezecea. Lilith ia calmante: „la mar-ginea
nopţii/ te aşezi comod/ pe o dimineaţă de vată fierbe cafeaua/
trece tramvaiul/
în fiecare clipă/
undeva răsare soarele/
şi moare o femeie cu ochii albaştri/ nu te întreabă nimeni/ ce e cu lacrima încremenită/ la marginea ochiului/ e plin peronul de orbi
surdo-muţi/ undeva te aşteaptă/ caleaşca împodobită cu flori de câmp/
altundeva te aşteaptă/
havuzuri pline cu peşti roşii/ tu stai comod pe o dimineaţă
de vată/ şi asculţi je t’aime moi non plus”
Victoria Milescu - Atâta toamnă e afară:
„Atâta toamnă e afară, atâta toamnă e în noi/ Cad frunzele ca nişte inimi
lăsând în vânt copacii goi/ Dar ei rămân tot în pi-cioare, tot verticali sub soare stins/ Se poate şi fără de suflet
să stai sub cer, să stai în-vins/ Atâta toamnă e afară şi ploaia rece-mi bate-n grai/ Aş invita-o înăuntru să stea
cu mine la un ceai/ Inima mea nu mai tresare la niciun susur de cuvânt/ Ca frunza s-a des-prins şi
cade dintr-un copac bătut de vânt.”
HYPERION
Anul 36, nr. 10 - 12 (294 - 296) , oct. –dec. 2018
F Revista „Hyperion” şi, mai ales, acest număr de sfârşit de an,
reprezintă, din punctul meu de vedere, un etalon pentru întreaga noastră presă
literară, echipa redacţi-onală şi Gellu Dorian - redactorul şef al prestigioasei
publicaţii - meritând, cu priso-sinţă, aprecierea cititorilor.
F Editorialul, semnat de Gellu
Dorian („Somnul tulburat al
poetului”) sem-nalează „patologia unei mentalităţi
specifice unei societăţi în care anormalitatea este principala caracteristică”,
amatorii de senzaţional fiind dispuşi să facă „autopsia” Lu-ceafărului, pentru a
broda fantasme pe ferparul biografiei sale.
„Eminescu - scrie
G.D. - nu trebuie scos din mormîntul de pămînt de la
Bellu, unde a fost aşezat fără a i se respecta de contemporanii săi testamentul
poetic, ci din mormintele astea vii, ale impostorilor,
care, iată sunt gata să-i aranjeze altă biografie,
făcîndu-se că nu văd că locul lui din manualele de literatură română este
din ce în ce mai mic, gata să fie trecut la şi alţii, aşa cum unii, în perioade
triste ale istoriei noastre, l-au trecut în rîndul duşmanilor poporului sau pe
liste care indică aşezarea lui în uitare. Ba unii dintre versificatorii locali şi de-aiurea, epigoni
în fond ai manierei eminesciene, se declară strănepoţi ai poetului, insistînd
la ocuparea locului care li se cuvine în me-moria timpului. Nu moartea poetului
trebuie să intereseze acum, ci nemurirea operei sale poetice, carată veritabilă a identităţii
naţionale.”
F Poezie şi civism este genericul dialogului purtat de Gellu Dorian cu Magda Cârneci, critic de
artă, scriitor şi preşedintele PEN România. Iată câteva opinii ale
in-terlocutoarei despre dl. Nicolae Manolescu, preşedintele USR, dar şi despre
disputele „interetnice” ale scriitorilor români:
„Îl port şi acum în minte pe domnul Manolescu de atunci (pe vremea
„Cena-clului de luni” – n.n.) ca pe un om
frumos, ca pe o instanţă aş zice
olimpiană, sau apolinică, deşi nu-i lipseau
niciodată umorul acid şi implicarea. Pe vremea aceea, toţi îl iubeam. (...)
Şedinţele de luni seara aveau câte 2-3 tineri poeţi (şi uneori prozatori) care-şi luau inima
în dinţi să citească, apoi urmau
discuţii aprige, în care de obicei luau
cu-vântul Traian T. Coşovei, Florin Iaru, Ion Stratan, Mircea Cărtărescu, Doru Mareş şi eu. Comentariile erau acide şi necruţătoare, dar din
ele învăţai mult, se producea în
urma lor un fel de primenire, de
transformare interioară, era ca o ridicare pe un alt ni-vel de frecvenţă poetică. Se fuma mult, se discuta enorm, se glumea şi mai mult.”
Despre actualele nemulţumiri din USR: „Cred că totul a
pornit de la câteva decizii de premiere care
au părut părtinitoare şi abuzive şi au lăsat brusc să se vadă o osifiere, o rigidizare a criteriilor şi judecăţilor unui mare critic literar.
Cred că a fost şi o revoltă
împotriva modului insuficient de transparent, aş zice „neactualizat“, în care funcţionează Uniunea Scriitorilor, pe aceleaşi scheme şi
ierarhii ca înainte de 1989, deşi
generaţiile, mecanismele sociale, spiritul
timpului s-au schimbat. Iar domnul Ma-nolescu, tocmai ca preşedinte al unei asemenea uniuni prea puţin schimbate, a fost per-ceput ca
nemaleabil, „neadaptat“.
Deşi au fost exagerări şi chiar aberaţii de „partea opusă“, trebuie să recu-noaştem că
există o problemă de adaptare
psihologică, aş spune, la un alt fel de func-ţionare în prezent a instituţiilor şi a oamenilor, care nu se mai supun cu uşurinţă
autoritarismului şi clientelismului de
altădată. (...)
Cum spuneam şi înainte, nu am fost de acord cu toate ieşirile la rampă ale scriitorilor
contestatari, nu m-am alăturat lor,
nu le-am semnat. Dar consider că anu-mite
reforme interne şi o mai fină adaptare la modul actual de funcţionare individuală, de grup şi civică a scriitorilor actuali sunt absolut
vitale pentru ca Uniunea Scriitorilor
să nu pară că este o „relicvă instituţională“ a unei lumi marcate de sechelele autori-tarismului comunist.”
F Iată şi secvenţe din „Recitalul poetic” al revistei:
Silvia Goteanschi: „Când te vedeam pe geam trecând strada/ spre blocul vecin/ în camera mea
înfloreau muşcatele,/ deşi nu le udam niciodată/ şi nici mama/ nu le mai uda ca
să mă disciplineze/ cumva,/ gândul că într-o zi vei veni,/ păşind pe vârfuri pe
podeaua veche de lemn/ ca să nu-mi tulburi somnul,/ îmi ţine şi azi de cald,/ aşa
cum îmi ţineau de cald/ singura mea pereche de cizme ugg/ de la ruşi din
producţia lor pen-tru Ciukotka,/ apoi mi-am construit o casă,/ despre care nu
ştie nimeni,/ cu o singură uşă/ şi o gaură mică-n perete,/ unde scriu poezii/ şi
păstrez alte multe taine despre ple-carea ta/ şi despre întoarcerea/ care s-a
întâmplat într-o zi de marţi,/ ceea ce mă face să iubesc/ şi mai mult textele
Lilianei Armaşu,/ erai deja foarte bogat,/ dar chel şi cu o burtă enormă,/ parcă
erai/ muntele Everest într-o variantă proastă,/ m-am simţit în-curcată/ când
mi-am dat seama/ că chiar ai un cap de bostan,/ aşa cum râdeau la vre-mea aceea/
colegele mele de tine,/ timpul ăsta este de un teribilism împuţit,/ mi-am zis,
iar frumuseţea nu depinde de privitor,/ cum e la modă să se mai spună,/ ci de
timpul în care acesta priveşte.” (Secretul
ferestrei)
Sonia Kalman: „Într-o
zi am să te urc în cel mai/ înalt turn al Bucureştiului şi am să îţi arăt cu degetul arătător/ uite, vezi pata aia mică cu dungi?/
e o trecere de pietoni pe care am căzut la doi ani/ şi aia e şina de tramvai pe unde
trece/ 24 la fiecare un sfert de oră/ cu el mergeam la şcoală/ mai în stânga e
centrul vechi unde ne-am întâlnit/ acolo sub felinarul ăla ne-am sărutat prima
dată/ şi acolo, uite, e casa ta în care se află/ patul pe care am făcut
dragoste/ uite nişte dealuri acolo e pădurea din/ care furăm leurdă primăvara/ şi
aici, pune mâna aici, aici e inima mea/ ăsta e şoldul meu/ ăsta e părul meu/ asta
sunt eu întreagă/ eu care te iubesc/ ah era să uit/ uite punctul acela roşu din
depărtare e autostrada/ pe care goneam de nebuni/ în ziua în care ne-am certat/
în ziua în care ne-am despărţit/ ziua aia în care eu am plâns mult/ în timp ce
tu/ uite, în timp ce tu… te sărutai cu o alta, fericit,/ acolo, de unde vezi tu
acum că por-neşte apusul.” (Înălţimi - PREMIUL REVISTEI HYPERION la a 50-a ediţie a Festivalului Naţional
de Poezie „Nicolae Labiş”)
Geo Vasile:
„Bilanţul lucrurilor tale neprielnice/ precum acel bec explodat în holul/ Gării de Nord… ai fost nevoit să/ îi spui adio pe-ntuneric elevei tale/ în uniformă…râvnindu-i/ basoreliefurile,
te temeai să te atingi/ de ele, chiar şi în
tren, ca de-un incest./ A fost din start un
pariu pierdut,/ iar veacul de care îţi vorbea
n-o/ să mai fie cel visat, al luminilor,/ ci doar al lunii negre seropositive. (Adio pe-ntuneric)
Theo Guşat:
„Nicio poveste care/ începe cu moartea unui copil/ de cinci
ani nu se va
sfârşi bine./
Copiii nu au vârstă. Sunt/ veşnic la vârsta critică/ din clipa
în care ţi se/
abandonează în braţe./ (...) Mai bine creşti un copil decât un/ înger! Îngerii nu sunt crescuţi/ pentru
aripi. Sau pulpe. Sau săpun. Cu ce/ altă fiinţă mai poţi compara îngerii?/ Uneori te
ascundeai, în joacă, şi-l urmăreai de departe./ Plângea pierdut. Găsise-n colţurile
minţii/ locul străin de care se ferea/ ca de-ntuneric. Poate, din joacă, a
coborât la staţia greşită./ Îi urli şoferului să oprească, să cobori şi tu. (Nu./
De curios, te întreabă şoferul, ai băut)/ să poţi plânge/ pe săturate şi să-ţi
laşi muţenia pe tejghea?/ Să poţi trece peste./ Auzindu-l, vrei să ţi se
sfârşească mica ta viaţă./ N-ai peste ce să treci, îţi zici. S-a oprit timpul./
Dar lumea continuă./ Dacă vrei să treci peste, ştii, trebuie să devii parte din/
ceea ce poartă un nume de loc străin: Lumea./ Să te duci în Lume. Să te pierzi.
Să deveniţi străini./ Să pui toate fotografiile cu el într-o cutie şi/ să uiţi
şi de fotografii, şi de cutie.” (Poem cu flori şi zâne - fragment)
F Nichita Danilov „anunţă”, prin fragmentul din romanul „Omul de
epru-betă”, publicat în „Hyperion”, o carte ţinând de genul fantastic, pe linia
preocupărilor eseistice ale autorului, o carte despre viaţă şi moarte, ce se
anunţă drept un veritabil eveniment editorial:
„Universul însuşi e un reflex a ceea ce n-a fost şi
ceea ce va fi odată! Puneţi mâna de orice bucăţică de materie şi veţi
vedea cum pulsează, cum se fofilează, cum încearcă să vi se strecoare printre
degete. Vechea ei stare o îndeamnă să rămână aşa cum a fost şi unde a fost. În
timp ce diavolul o împinge să-şi găsească o altă formă pentru a se
putea manifesta. Fiecare vrea să rămână el însuşi, dar în
acelaşi timp să fie mult mai presus de sine însuşi şi de Dumnezeu
(...)
Nu vreau să fiu geniu! am strigat înotând agitat prin eprubetă.
Lăsaţi-mă să duc o viaţă obişnuită. Nu vreau mărire, nu vreau glorie.
Vreau să trăiesc ca un om obişnuit. Pe Andromeda cei care au
parte de măriri şi glorii ajung la balamuc!
Că în eprubetă se nasc copii, la noi, pe nebuloasa Andromeda, nu
miră pe ni-meni. La ce bun să se chinuie reprezentantele sexului
frumos purtând atâtea luni de zile în burtă un mormoloc care
creşte şi tot creşte, acumulând în jurul lui o sferă de gaze şi lichid, odată ce
acesta la sorocul potrivit, uneori mult mai devreme, va fi expulzat, nu fără dureri,
desigur, din pântece afară, devenind un corp străin în univers?!
Nu-mi vor-biţi de cordon ombilical, nu-mi vorbiţi de sentimente
materne sau paterne, în fond fie-care trebuie să-şi ducă singur crucea sub cerul gol căscat
deasupra sa. (...)
E mai uşor în felul acesta să dai naştere la nişte
generaţii sănătoase, inoculându-le din start anumite caracteristici şi, de ce nu,
ideologii. De pildă, le picuri cu pipeta Nietzsche combinat cu Kant
sau Marx. Şi să vezi atunci efectul: vei obţine raţiunea pură, omul şi supraomul,
altoit pe-o minte proletară! Ce oximoron! Câte contradicţii? Nu e superb?!”
F Din rubrica UNIVERSALIS am ales, pentru exemplificare, un poem al lui Iosif
Brodski (poet, eseist şi dramaturg rus emigrat în SUA, laureat al premiului
Nobel pentru Literatură -1987), în traducerea lui Leo Butnaru.
Iată, mai întâi, câteva consideraţii ale
traducătorului: „În opera lui Iosif Brodski (1940 – 1996) apar
motive-cheie din istoria (dar şi… gloria ori…
mizeria!), filosofia lumii, care plasează autorul în
categoria poeta doctus. Prin urmare, cum să nu te gân-deşti şi să te uimeşti că Brodski nu terminase nici măcar
şcoala medie, oprindu-se pe undeva la
începutul clasei a 8-a?! Pe de altă parte, ce
dovadă incontestabilă că un Self-Made Men, un autoedificator
de sine poate atinge culmile inteligenţei puse în
serviciul creator al spiritului sensibil! A fost un modelator de sine în libertatea opţiunilor, evi-tând conştient
rigidităţile, constrângerile de orice natură,
care i-ar fi «deranjat» fireasca manifestare a înzestrării
artistice, referindu-se, implicit, la acest
aspect şi în discursul Nobel: «Omul ce are o profesie ca a mea, rar poate
pretinde de-a se conduce de o gândire sistematică; în
cel mai bun caz, el poate pretinde un sistem. Însă, de
regulă, asta e ceva de împrumut, de la orânduirea socială, studiile de filosofie la o vârstă fragedă. Nimic
altceva nu convinge artistul în aleatoriul mijloacelor folosite în atin-gerea unui
sau altui scop, fie acesta şi constant, decât însuşi procesul de creaţie,
pro-cesul izvodirii»”.
POST AETATEM NOSTRAM
(După era noastră - fragmente)
IV
O noapte
seacă, uscată de după sărbătoare.
În gang –
un steag ce seamănă cu
botul
unui cal, ce rumegă-ntre buze văzduhul.
Labirintul
ulicioarelor pustii e inundat
de lumina
lunii: probabil, dihania
e
adâncită în somn greu.
Cu cât
mai departe de palat, cu-atât
sunt mai
puţine statui şi băltoace. Pe faţade
nu se mai
văd ornamentele de ghips. Iar dacă-o uşă
dă spre
balcon, ea este închisă. Pe-aici, se vede,
tihna
nopţii o garantează doar pereţii.
Sunetul
propriilor tăi paşi e destul de-nfricoşător
şi, în
acelaşi timp, numaidecât, văzduhul deja
e îmbibat
de mirosul de peşte: casele
îşi
termină şirul.
Însă
calea în bătaia lunii
duce mai
departe. O felucă neagră o traversează
precum o
pisică, după care
dispare-n
întuneric, parcă dând semn că, mai departe,
nu are
rost să mergi.
VIII
Fântâna
arteziană în formă de delfin
în larg
de mare e absolut uscată.
E
de-nţeles: oricare peşte de piatră
se
descurcă şi fără apă, precum, la rândul ei,
şi apa e
bine-mersi fără peştele din piatră.
Acesta e
verdictul judecăţii arbitrilor,
decizia
cărora de obicei e seacă.
Sub
colonada albă a palatului
pe
treptele de marmoră – mai multe
căpetenii
de triburi smolite, înveşmântate
în
burnuzuri pestriţe şi boţite
aşteaptă
apariţia regelui,
ca un
buchet aruncat pe-o cuvertură,
scos
dintr-o vază de sticlă plină cu apă.
Regele
apare. Căpeteniile se ridică
şi bat,
zângănitor, suliţele de trepte. Urmează
zâmbete,
îmbrăţişări, săruturi. Regele
se-arată
oarecât jenat; dar, iată, privilegiul
tenului
smolit, pe el nu se văd echimozele.
Grecul
rătăcitor cheamă la el un băietan.
„Despre
ce trăncănesc ei?“ – „Cine, ăştia?“
„Îhî“. –
„Îi mulţumesc mai marelui“. – „Pentru ce?“
Copilandrul
îşi ridică văzul limpede:
„Pentru
noile legi contra săracilor“.
XII
Punându-şi
gând să treacă hotarul,
grecul
găsi un sac mare, apoi
pe undeva
pe-aproape de bazar captură
o duzină
de pisici (cât mai negre) şi cu-această
zgârietoare
şi mieunătoare povară
spre
noapte ajunse în pădurea de la frontieră.
Luna
lumina, cum totdeauna o face
în iulie.
Dulăi la pândă cu lătratul lor
umpleau
întregul defileu: pisicile din sac
încetară
să se mai revolte, aproape amuţiră.
Şi grecul
spuse-n şoaptă: „Fie într-un ceas bun.
Atena, nu
mă părăsi. Ia-o înaintea mea“,
iar în
gândul său adăugă. „De astă parte a graniţei
eu las
şase pisici. Atât, nimic mai mult“.
Dulăii nu
se vor căţăra-n copaci, să le-nhaţe.
În ce
priveşte soldaţii, ei sunt superstiţioşi.
Şi totul
ieşi cum nu se putea mai bine. Luna,
câinii,
pisicile, superstiţioşii, pinii – întregul
mecanism
funcţionă. Iar grecul ajunse
la
trecătoare. Însă în clipa în care
cu un
picior era deja în cealaltă ţară,
el văzu
ceea ce îi scăpase:
întorcând
privirea, văzu marea
care se
aşternea departe, jos.
Spre
deosebire de animale, omul e-n stare
să plece
de la ceea ce iubeşte (doar
spre a se
deosebi de animale!).
Dar,
precum câinele-i trădat de salivarea sa,
pe om îl
trădează animalicele sale lacrimi:
„O,
Talassa!…“
Însă în
lumea asta parşivă
nu se
cade să rămâi prea mult la vedere,
la
trecătoare, în bătaia lunii, dacă nu ai chef
să devii
o ţintă sigură. Astfel că,
aruncându-şi
povara din spate,
el începu
să coboare atent
în
adâncul continentului;
şi-i
ieşea în cale
o creastă
de brazi în loc de orizont.








Comentarii
Trimiteți un comentariu