POEŢII LUNII FEBRUARIE


CALENDAR SUBIECTIV


POEŢII  LUNII  FEBRUARIE


Rodian Drăgoi
(1 februarie 1951 – 9 noiembrie 2018)

acum ştiu

ultima dată
când am fost la vânătoare
cerbii s-au adunat în jurul meu
şi au râs
nu ştiam că ţin în mâini o puşcă
ruginită de milă

eu voi adormi şi tăcerea va putea să înceapă

pe buzele miresei trece un prinţ de fum
întunericul vine şi scuipă prin pod
în braţele mele se zbate un drum
tu eşti între ieri şi-ntre mâine un nod
se aude cum câmpia se ridică spre cer
cum sfârâie umbrele noastre luminoase pe apă
gândul tău e ca un copac înflorit
eu voi adormi şi tăcerea va putea să înceapă

pe strada Bacovia                          

plouă
într-o cârciumă de pe strada Bacovia
cot la cot cu Moartea petrec
până când mă înfurii pe dânsa
o bag în mă-sa și plec

Doamne, ce mult întuneric a rămas pe cuţit 

tata a tăiat mieii şi-a obosit
Doamne ce mult întuneric a rămas pe cuţit

eu implor frigul să rămână afară
cuvintele mele sunt şuviţe de sânge

nici o fereastră nu poate să m-audă
plouă sau mama se-ascunde în vreun nor şi plânge ?

ninge stau în ninsoare

ninge stau în ninsoare
şi îţi vorbesc de primăverile
pe care le-am inventat special pentru tine

zăpada mi-a ajuns până la genunchi
şi tu continui să râzi
ninge stau în ninsoare
şi îţi vorbesc de ultima noastră vară
petrecută împreună

zăpada mi-a ajuns până la piept
şi tu continui să râzi
ninge stau în ninsoare
şi îţi vorbesc despre dragostea mea
care poate aprinde zăpezile

zăpada mi-a ajuns până la gură
şi nu vreau să îţi vorbesc cu zăpadă
în locul cuvintelor
iată zăpada definitiv mă acoperă
şi tu continui să râzi
şi râsul tău viscoleşte zăpezile

poetul va pleca

nu puneți mâna pe poet
nu-l atingeți
s-ar putea să vă umpleți de jale
nopțile să vi se umple
de ziduri necunoscute
acum au înflorit teii
miroase amețitor a moarte
poetul va pleca în curând
o pasăre mare îi tot dă ocol

femeia mea e tare bolnavă

noapte senină de toamnă
luna mătură frunzele
căzute în ogradă
și singurătatea mă roade
ca un bocanc de soldat
știu că acum mama îşi împachetează
plânsul într-un ziar
și se gândește cu durere la mine
mi se face groaznic de somn
femeia mea e tare bolnavă
intru în casă încet încet
să nu trezesc moartea ghemuită
sub preşul de la intrare

prin lumină de mireasă

mă-ntorceam târziu acasă
prin lumină de mireasă
toată noaptea mă-ntorceam
toată noaptea n-ajungeam

când eram când nu eram
prins în hamuri tot trăgeam
carul greu de lacrimi plin
ştii că vin şi când nu vin

am ajuns n-aş fi ajuns
patul podidit de plâns
şi tu îngropată-n ieri
mirosea a nicăieri

m-am culcat n-am adormit
urla-n ceruri un cuţit

urletul lupilor clatină stelele

miroase a pâine şi ceru-i senin
ascultă iubito cum florile vin

şi totuşi ai sosit cuvintele îţi sunt asudate
până în zori vom trăi poemele toate

luna stă în genunchi şi spală podelele
urletul lupilor clatină stelele

acum nici păsările nu mai au contur
la noapte iubito voi veni să te fur

ar putea tăia amurgul în două

știu că acum
femeia mea curăţă cartofi
şi se gândeşte
cu durere la mine
o singură clipă de neatenţie
şi ar putea tăia amurgul în două

ultimul meu poem

mă întorc de la înmormântarea mea
sunt fericit
pe drum nu e nimeni
prietenii deja m-au uitat
ultimul meu poem
nu interesează pe nimeni
e pace e liniște și toți pomii-nfloriți
de ce să nu fiu fericit?


Andrei Velea
(3  februarie 1980)


ziua în care poezia nu a salvat lumea

poezia nu a însemnat niciodată mare lucru
în afară de o duzină de legi scrise în versuri,
nişte doamne cucerite
şi o mână de regi distraţi copios,
poezia nu a contat
altminteri, dacă poezia ar fi însemnat
mare lucru,
ar fi stârnit războaie, i s-ar fi alocat resurse,
iar poeţii ar fi avut case impunătoare
şi demnităţi înalte în stat
însă de undeva (nimeni şi nimic
nu putea explica),
ceva imposibil de descris
venea, călca, făcea să tremure, descărna,
dezintegra, desţelenea, sfâşia,
cuprindea pe dinăuntru şi măcina,
exploda, şuiera, zbiera,
de-aşa natură încât toţi au realizat
că numai poeţii, cu fantezia lor,
ar fi putut înţelege
şi salva lumea cu un poem, ceva
însă niciunul dintre ei nu era de găsit:
adunaţi undeva la o margine
îndepărtată de pădure,
poeţii desenau rime alambicate
pe trupurile frunzelor
care cădeau timid
au auzit un strigăt disperat, îndepărtat,
însă au crezut că e doar soarele care apune

sufletul românului

sufletul românului e ca pâinea caldă,
plină de e-uri şi ambalată în pungi de plastic,
e ca pâinea rotundă precum o minge de fotbal
care creşte dimineaţă de dimineață pe cer,
în locul soarelui
şi apoi e comercializată pe o piaţă
cu evaziune fiscală de peste şaptezeci la sută.
sufletul românului este eminescul
dincolo de care nimeni nu a mai scris
şi nu va mai scrie niciodată nimic.
pixul a fost ascuns, hârtia destrămată.
blaga a fost o lebădă mută,
iar arghezi s-a hotărât prea târziu.
sufletul românului e un maidanez
care hămăie la miez de noapte
muşcând, înfometat, din lună.
apoi pompează antirabice
cu seringi lungi, de cristal.
sufletul românului construieşte
o biserică lângă fiecare birt,
o biserică lângă fiecare şcoală,
o biserică lângă fiecare instituţie a statului;
sufletul românului compensează laicitatea
fiecărei pietre de pe stradă
cu o cărămidă la temelia unui locaş sfânt.
închei: străinule rătăcit în ceaţă,
adulmecat de bestii din infern,
purtat de vântul sorţii prin negre genuni,
nu uita că sufletul românului te primeşte
cu braţele deschise, cu pâine şi cu sare,
însă, repet: ai doar trei şanse din zece,
rusească ruletă!, să nu fie la negru

atunci când cerul e ursuleţul mişa


când gheorghe trece pe sub
acoperişul complexului ţiglina,
toate becurile se-aprind deodată
gheorghe se-mbracă-n culori extravagante,
poartă trei perechi de haine pe el vara,
ochelari de soare ziua şi noaptea,
umbrelă multicoloră şi barbă de filozof
la el găseşti orice:
o insignă ruginită cu ursuleţul mişa,
o carte de-a lui knut hamsun,
un aparat vechi de fotografiat sau un tranzistor
îmi zice unul odată:
„bă, ăsta o fost om deştept, inginer,
dar l-a părăsit nevastă-sa, l-a lăsat pe drumuri
şi de atunci a luat-o razna”
gheorghe mănâncă cerul printre câini,
citeşte printre câini
şi vorbeşte, deopotrivă, cu oamenii şi câinii
când îl întâlnesc la o masă-n „carmen”,
îi dau o bere să-mi spună ce crede
despre americani, petrol sau egipt
când îl întâlnesc în „taxodos”,
îi dau o bere să-mi spună cum ar scoate
românia din criză
când gheorghe pleacă din bodegă,
la intrare îl aşteaptă zece maidanezi
care nu l-ar părăsi niciodată

Ultima cameră de hotel din Atlantida

poemele astea sunt scrise în ultima cameră
de hotel
din atlantida,
mai strâmtă ca lumea
înainte de-a fi fost creat spaţiul,
mai tensionată
ca pielea unei femei înainte de-a naşte
pereţii sunt subţiri
ca foaia de ţigară:
se-aud înghiţiturile-n sec din camera de alături
de parcă, prin baierele lumii,
un zeu ar asculta uneltirile celorlalţi zei,
iar un făt şi-ar auzi viitorii fraţi
muşcând cu poftă
dintr-o rază de soare.

Denisa Comănescu
(4 februaruie 1954)


febră în iunie

intrată până-n gât
decapitată,
pune o frunză de brusture
m-a-nvățat depilatoarea,
nu e nevoie de intervenție chirurgicală
se va vindeca
îți va crește un cap nou
cu mult mai trainic și mai frumos,
am pierdut pământul de sub picioare
l-am lăsat departe, în urmă,
pentru ce l-ai pierdut, se aude ecoul,
există acel cineva?
nu, îi răspunde vocea mea
de parc-aș fi apăsat pe butonul unui casetofon,
nu există acel cineva
este marea, păpușa care-mi zicea mama
spasmodic tremurând mâna ca un fetus dimineața-n chiuvetă
este tinerețea mea


Unui prieten care m-a rugat să-i dedic poemul

Nu am sădită în mine sămânța victoriei.
Sunt plante care aprind rădăcini
într-un pahar cu apă
viguroase ca niște iezuiți
forează stânci
decapitează orașe
ajung la cer și nu în pământ
O, temperamente vulcanice,
am lins atâta cenușă
până soarele mi-a răsărit în pântece
și de atunci strălucesc
strălucesc.

Obsesia biografiei

Dacă cineva mi-ar da părul într-o parte
dacă mi l-ar ridica uşor de pe frunte
ca un diamant aurit s-ar ivi
oraşul acesta
cu străzi singuratice şi case stângace
ce se năruie la simpla închidere a uşii
cu grădini de streliţia şi lăzi de gunoi
unde ecoul copilăriei
încă se mai aude şoptind:
Mea mater, mea pater,
filius vester lupus est

cu muzica ce sparge timpanul maşinilor
şi fotografiile care ucid privirea bătrânilor
cu ulcica plină cu lapte
lăsată prin toate casele
de tatăl pe moarte
doar, doar o va găsi iubitul
ce i-a părăsit fata
(dar el nu vine
şi bătrânul şi-a dat duhul degeaba
sau chiar dacă vine
nu-i pasă
gândind că mai târziu îşi va vinde
şi tatăl său sufletul
pentru cine ştie ce afacere dubioasă)
cu liliacul din curtea căminului de fete -
orbii îi păzesc anemicele flori
prea timpurii şi presimt
că Gemenii se bălăcesc în Vărsător
(
E nesănătos, e nesănătos
în curând vom avea un ospăţ
)
cu bătrâna cocoşată
la care te strâmbai
când striga:
O să ajungi şi tu ca mine
o să ajungi!

(După o săptămână ai căzut
şi mult timp ai atârnat
de umbra bătrânei
ca o cătuşă.
Dacă ar mai trăi în căsuţa de sub deal
ce de lucruri ar putea să-ţi mai spună)
cu prietena ce-şi purta urâţenia
ca pe un portmoneu doldora de arginţi
(până şi ea te-a părăsit:
s-a retras în urechea unui munte
lângă un flăcău zdravăn, ea
mica, firava, pipernicita...
Când se va întoarce
cu poemele ferecate în metalele pure
mulţi dintre cei rămaşi
vor fi dispărut)
cu feciorelnicul pat
pat de tortură
(cineva intra pe fereastră
şi-ţi fura nopţile)
unde te zbăteai de parcă
un prunc şi-ar fi instalat scâncetele
în tine
şi nu ştiai nici un cântec de leagăn
cu porumbeii din coliva primită cadou
la optsprezece ani
(în fiecare toamnă ucizi câte unul
şi-i citeşti măruntaiele
poc: moare tatăl
poc: pleacă iubitul
poc, bei din sticluţa cu prea puţin Neuleptil
poc, poc...)
Dar nimeni nu-mi ridică părul de pe frunte
nimeni nu mi-l dă uşor într-o parte
şi oraşul acesta unde
Mea mater, mea pater,
filius vester lupus est

aidoma unei mări moarte
(iar orbii degeaba au prorocit
un ospăţ
putreziciunea a fost prea adânc
îngropată în mine
ca să ajungă singură la suprafaţă)
va rămâne pentru totdeauna ascuns
ca un diamant aurit.


Nicolai Tăicuțu
(5 februarie 1950)


iz patriarhal

…pentru că  aici la capăt de tărâm
am în față inscripția scrijelită pe salcâm
cu jar de pe tava din care iese fum subțire…

la mine-n câmpie pesta casa străbunicului
fiul rămas acasă adică bunicul
și-a construit casa
cu material din demolările
primului război mondial

peste casa bunicului tatăl meu
și-a construit casa cu material din demolările
celui de-al doilea război mondial

și pentru că nimeni până acum
nu a mai ținut cont de ordinea
altor războaie mondiale
peste casa tatei mi-am construit eu casa
cu material aparent din demolarea
unor curți interioare și-acareturi poleite
în răcoare de-argint

în momentul acesta
pe un scăunel scund-circular pe trei picioare
moștenit din tată-n fiu și la o măsuță asemenea
stau în casa străbunicului și prin fereastra
arhetip (piele de batal ciuruită de nisip mare)
contabilizez gradul de responsabilitate
al fiului meu care deja a ridicat doi pereți
peste casa mea

… pentru că-n spatele meu
o perdea semitransparentă acoperă
un peisaj cu o samă de fotografii
înrămate-n ferestre.

vadul

am convocat prietenii la o-ntâlnire de suflet
la locul de baştină, la locul preasfânt

din economie de timp şi de spaţiu
i-am rugat să fie reprezentaţi
doar prin distincţia lor în relaţia cu mine
eu, asumându-mi funcţia de responsabil
al întreprinderii şi şef al vămii totodată

aşa cum i-am anunţat - pe calea aerului
pe calea gândului - aşa s-au prezentat şi-aşa
mă lasă să-i percep: pe calea aerului
pe calea gândului

iată-i adunaţi pe islazul comunal
de pe malul nelocuit al râului
tăifăsuind: sprijiniţi în cot, cu tâmpla în mână
pe terasa râului, întinşi pe nisip sau
în buchete-grupuri mici
completându-se întru firea omului
pe fiecare îl recunoşti: într-o aripă deprinsă
anume să ţină-n plutire bucuria revederii
într-un picior ce ştie urmă să lase în nisip
în sânul, colină armonioasă în
relieful trupului şi încă dedat adierii
în neliniştea sexului ascunsă după evantai
sau în cel adumbrit de toamnă
într-un şold prea rotund să fie adevărat
sau într-o gleznă fină uitată de Dumnezeu
în glasul mieros sau în altul baritonal
în bineţele date, în vorba rostită în hău
în zborul planat peste priviri admirative
în semnul de înot al amfibiei în propriul ochi
în urma lăsată în rouă
în felul în care unduie iarba cu gândul...

se recunosc între ei, se ating a-mbrăţişare:
tu al cui eşti? cel mare sau cel mic?
cel din deal sau cel din vale?
dar taică-tu unde este? dar maică-ta?
...undeva mai încolo, aha
sunt undeva mai încolo...

aşa nerostiţi pe buza zilei
nemuriţii mei prieteni mă aşteaptă

ploaie cu soare

în tăcere
a fost fătați puii de iepure

instantaneu
ploaia cu soare
le-a indus îndoiala
în osul neformat/ cartilaginos

nu peste mult timp
frica
le-a dezlipit pleoapa
și li s-a arătat
în privire

în toată splendoarea sa


nod la batistă

să nu se uite - acesta a fost
inițial, scopul nodului -

din cufăr a scos bătrâna
batista cu nod – o privește
și, parcă ea a făcut nodul
oare de ce?

o arată bătrânului soț - acesta
o întoarce pe toate fețele
și, parcă el a făcut nodul, își spune
oare de ce?

o înapoiază… și fără niciun ritual anume
(la ce bun, aici, rugăciunile?!)
amândoi, doi mimi pe scenă,dau din cap
a pagubă

gările Domnului

Doamne, câte gări
mi-ai hărăzit să am!
și toate întru poezie...

vin oamenii
și pleacă
în/ din gări

poemele mele
i-ajută să coboare
i-ajută să urce
și discrete
m-ascund privirii lor…
        
mulțumesc!

poem simplu

privindu-mă
în oglinda cerului
dintr-o pornire narcisiacă
îmi ofer chipul
poem simplu

precum

m-aș dărui prietenei
crenguță de cireș
înflorită
în zi de iarnă

din foişorul de verde

pe strada foișorului meu de verde
trece un om șchiop -
nu văd, dar aud
cum trece omul șchiop
deducția vine
după pocnetul pașilor pe caldarâm:
unul tare/ celălalt moale

pe strada foișorului meu de verde
s-ar putea să treacă
nu omul șchiop, ci
omul încălțat cu un singur pantof
nu văd, dar aud
pocnetul pașilor pe caldarâm:
unul tare/ celălalt moale

la un moment dat
foișorul de verde
se rotește de trei ori
și se deschide spre strada
pe care trece un om
îl văd, dar nu îl aud
cum trece   

…și eu eram acela
la dus - șchiopătând ușor cu dreptul
la-ntors – desculț fiind pe stângul

darul

domnul ignat, strănepot de-al lui ignatio
cavaler ajuns în bărăganul ialomiţean
și specialist în morile de vânt
meserie moştenită din ramura lor hispanică
și dintr-un meleag predispus rătăcirii…

(a se vedea, aruncând o privire în spate
meserie fără cătare pe la noi)

…a trecut pe la mine
şi i-a oferit o sfârlează din hârtie
viu colorată/ frumos meşteşugită
nepotului meu, dragoș –

admirabil gest!
ţinând cont că astăzi, noi ăştia
de sorginte latină, arar ne-ntâlnim
la o vorbă

inadvertență

după ceaiul de dimineață
câmpia a dat tonul la cântec
la mine-n grădină
a dat tonul

e un cântec vioi
e un cântec de mai
prin care eu trec
la braț cu vârsta a treia
și tac

la capăt de alee

a fi sau a nu fi
repetă obsesiv bătrâna
replica shakespeariană
pe drum încet 
spre banca unde o așteaptă
bătrânul ei soț -

în timp ce
înghețata roz
din cornetul crem
se topește
și se prelinge dulce
printre degetele-i
tremurânde

despre clipa de-așteptare

clipa de așteptare
e cea mai lungă
repet:
clipa de așteptare
e cea mai lungă
e șuie și lungă
pentru că se întinde
ca o cățea leșinată
pe trotuar
pe malul apei
pe peron în gară
sau în stația de tramvai
pe prag
în fața liftului...

acolo unde știu că
te-am mai întâlnit

ce vă pasă!

latră/ urlă în miezul nopţii
surd/ fără ecou

țăranii, foștii țărani, de fapt, se prefac
că nu-l aud/ nu-l iau în seamă
se zvârcolesc totuși
în somn agitat și
cred că la mijloc
e doar mahmureala
de la beția obișnuită fiecărei seri
- lăsaţi-mă să latru
pentru coaja de pâine
ce mi-o aruncați, lăsaţi-mă

să latru, se justifică câinele nimănui/
și-al tuturor/ e prea multă linişte
în satul acesta urbanizat!
e prea multă nepăsare!
nu vă e teamă?
mie, da!

Geo Bogza
(6 februarie 1908 - 14 septembrie 1993)


Orion

Nici o corabie nu s-a întors vreodată
Din mările sudului sau de la capricorn
Atât de pură şi elegantă fregată,
Cum se întoarce toamna Orion.

Peste păduri înverzite n-a strălucit nicicând
Lumina lui albă. Nici pe pajişti de fân.
Oceane şi munţi îl văd primăvara plecând
Şi cerul nu-şi mai află multă vreme stăpân.

Octombrie urcă din nou peste grădini
Înaltele-i catarge cu vârfuri de platină
Şi toată iarna, apoi, corabia de lumină
Deasupra lumii uimite se clatină.

Rege al constelaţiilor din septentrion
Mereu lunecând peste lumi îngheţate
Aşa străbate noaptea marele Orion,
Corabie legănată în eternitate.

Cântec de revoltă, de dragoste şi moarte (IV)

Adu-ţi aminte revolta, nostalgia, lumina
marilor bulevarde
adu-ţi aminte radiografiile, exasperarea,
jocul violent de artificii,
şi vorbele de piatră vânătă care îmi
distrugeau buzele la douăsprezece noaptea
când ştiam că eşti fecioara galbenă rudă
cu toate dezastrele dragostei
aşa cum valurile fierbinţi ale simunului
sunt rudă cu nebunia lentă a oraşelor africane
şi drapelul alb care se ridică deasupra
oraşelor asediate, cu paginile pline de sânge
ale istoriei.

Fecioară galbenă rudă cu nebunia, cu sinuciderea
şi cu celelalte privilegii violente
ale dragostei şi ale biologiei
aşa cum ochii măriţi de groază ai marinarilor
sunt rudă cu valul uriaş care
în ultima clipă le înghite corabia.

Orice om

Orice om pe care nu pot să-l iubesc este pentru mine un
izvor de adâncă tristeţe.

Orice om pe care l-am iubit şi nu pot să-l mai iubesc,
înseamnă pentru mine un pas spre moarte.

Atunci când n-am să mai pot iubi pe nimeni, am să mor.

Voi, cei care ştiţi că meritaţi dragostea mea, aveţi grijă
să nu mă ucideţi.

Nu credeam să-nvăţ ...
        
Fără frumuseţea ta, frumuseţea lumii e scrum şi cenuşă,

Fără braţele tale, braţul oricui e pentru mine laţ de spânzurătoare.
Trăiesc numai ca să măsor, în fiece clipă, neîndurarea morţii.

Fără ochii tăi, ochii mei nu văd decît întuneric,
Nimic nu mai are glas, stinsă e orice lumină.
Ce grea e moartea într-un univers care el însuşi moare.

Fără numele tău, numele meu numeşte neantul,
Vânăt urcă din adânc valul mării, urlându-şi disperarea.

Fără frumuseţea ta, frumuseţea lumii e scrum şi cenuşă.

La colţ

Cât am fost pus eu la colţ, în genunchi:
Bogza Gheorghe, de ce taci, de ce nu deschizi gura?
Treci la colţ, în genunchi, pe coji de nuci!
E drept, nu prea învăţam la istorie.
Şi pe urmă istoria, cât m-a pus la colţ!
Geo Bogza, de ce nu închizi gura?
Treci la colţ, în genunchi, pe coji de nuci!
Şi pe cranii de oameni
Şi pepropriu-mi craniu.
Să învăţ lecţia
Să nu mai urlu când îmi vine să urlu.

Florin Mugur
(7 februarie 1934 - 9 februarie 1991)


Marginea de apă

Ne citim unul altuia poeme până ne vine rău
și ne rezemăm clătinându-ne de zidul ud
privindu-ne sfârșiți, desfigurați
ca după un imens hohot de râs.

Și dacă - întreabă cineva - și dacă ne-am desprins
noi înșine ca o lacrimă
din marginea de apă a bătrânului imperiu corupt?
dacă ne e tată? cum să ne omorâm tatăl?

Istoria fricoasă a imperiului
făcută din tresăriri și mușcături și desprinderi
ca istoria unui iepure turbat.

Și dacă totuși ne e tată?
Răspunde, imperiu celest!

El e măreț, nici nu ne-aude
el e stăpân pe dușmănia lui profesională
el se uită peste capetele noastre
și numără sorii teribili.

Frumoaso

mersul tău prin iarbă
și felul cum te uiți în treacăt la mine
și iarba care s-a înălțat
la un metru de pământ
să te urmărească de-aproape
zăpăcită de pofte

aș vrea să scriu despre tine
frumoaso
dar hârtia alunecă
de parcă-aș fi așezat-o
pe-o moviliță de cireșe coapte

Dansul cu cartea

Cum să fii scund și caraghios
și cu barca ca un văl de mireasă
și cu ochi albaștri

și cum să fii bătrân
și cu hainele ude de lacrimi
și cum să țopăi totuși fericit!

Pe patul meu
dansează beat bătrânul prinț
cu cartea-n brațe.

Îi șiruie udă cămașa pe umeri
îi piuie nasturii veseli -
el țopăie plin de scântei și de țepi

Și ce e scris în cartea Bătrânului? Destinul
meu obosit. Dansează lent. Spre seară
ouă mici, străvezii, îi curg dulce din păr.

De behăit, ce bâlbâială de petale!
Alunecă moale pe-o lacrimă. Uite, se ține
de cartea ce-i tremură leneșă-n brațe.

Și nu-mi mai e frică și nu-mi mai e frică.
Ce fraged e! Capul meu trist și muncit
îndrăznește să râdă.

Mihai M. Macovei
(8 febr. 1951)



Nu mă iubi

nu mă iubi sunt o părere
născută de o lacrimă în vânt
sunt umbra dintre vorbă şi tăcere
acum sunt acum nu sunt
mâine am să vin cu prima negură
de seară şi am să plec în zori
fluturând batista albă
şi am să mă întorc când vei crede
mai puţin - ştii povestea nu e nouă
întoarcerea nu-i decât o veşnică plecare
nu mă certa nu-i vina mea
sunt o părere...

65

acum 65 de ani lumina era cu totul altfel
mă vedeam în ea şi mi se părea mare
mare frumoasă şi albastră
precum nemurirea
ca o pâine era şi se legăna
şi se legăna în ochii mei
ca în palma unui înger

Pic, pic...

astrul căzut într-o noapte
în fântâna din mine
uşor uşor s-a făcut râu
din râu izvor
din izvor picur
şi din picur lacrimă
şi din lacrimă rouă
şi din rouă
drum fără întoarcere

Viaţa poetului

Cu viaţa Poetului să nu te joci niciodată.
EL este şi turnul şi floarea şi piatra
şi semnul nemuririi.
Pe lângă EL să treci
ca un prizonier de război, cu mâinile
ridicate şi cu rugăciunea pe buze.
Să-i laşi cel puţin bucuria
de a-şi vedea trupul înflorind
în frumuseţea ochilor…
Numai lui să-i laşi
frumuseţea ochilor de om viu
în ochi de om murind…
Ochii poetului nu mor singuri.
EL însuşi este mâna care-i închide.

Oglinzi gemene

acum nu mai sunt singur
am sub gene două oglinzi gemene
călător fiind pe una o port
cu lumină cu tot în spatele meu
în care sper să te vezi numai tu
în a din față mă văd numai eu
cel mahmur de dorul tău
nu știu dacă cineva de sus
se mai uită în oglinzile pe care
le duc le tot duc
din pricina oglinzii din față
iar și iar
mă văd mahmur de dorul tău
îmi pare rău foarte rău îmi pare
nu știu cine îmi va duce
plicul galben
la destinația fără destinatar
dacă n-ar fi fost oglinzile
n-aș fi știut că noi suntem
și frumoși și urâți în același timp

Otilia Cazimir  
(12 februarie 1894 – 8 iunie 1967)


Ninge!
                       
Ssst! Micuţa gerului,
Cu mânuţa îngheţată,
Bate-n poarta cerului
Şi întreabă supărată;

– Unde-s stelele de sus?
– Iaca, nu-s!
Vântul rău le-a scuturat
Şi le-mprăştie prin sat.

Uite una: s-a desprins
Dintr-o margine de nor
Şi coboară-ncetişor…
– Oare-a nins?

E un fulg şi-i cel dintâi
Şi aduce-n vânt, ninsoare,
Râs curat în ochii tăi,
Sănioare,
Zurgălăi…

Pentru ce să-ţi fie frică?

Leagănul e numai puf,
Pentru ce să-ţi fie frică?
Dormi… La tine-n trăsurică
Toate păsările albe
Au lăsat un fulg, din zbor,
Pentru surioara lor!

Hai, închide-ţi ochişorii –
Verzi bănuţi de magheran –
Strânge-ţi bine pumnişorii…
Că de-o fi să bată-n uşă
Chiar pisoiul năzdrăvan,
Am să strig la el, şi gata:
– Cătinel… că doarme fata!

Dormi… Ţi-am pus la căpătâi
Săcuşor cu levănţică,
Ca să râdă ochii tăi…
Pentru ce să-ţi fie frică?
Dormi… E bine-n trăsurică
Şi e moale şi călduţ
Ca-ntr-un cuib de rândunică.

Uite, vine Moş Crăciun

Prin nămeţi, în fapt de seară,
A plecat către oraş
Moş Crăciun c-un iepuraş
Înhămat la sănioară.

Drumurile-s troienite,
Noaptea vine, gerul creşte…
Cu urechile ciulite
Iepuraşul se grăbeşte.

Uite-o casă colo-n vale,
Cu ferestre luminate.
Moşul s-a oprit din cale,
Cu toiagu-n poartă bate:

– Bună seara, bună seara!
Iaca, vin cu sănioara
Şi cu daruri proaspete.
Bucuroşi de oaspete?

– Bucuroşi, bucuroşi,
Strigă glasuri de copii.
Moşule, de unde vii?
– Iaca, vin din moşi-strămoşi,
Încărcat cu jucării!

Noapte rece şi albastră.
Ies copiii la fereastră,
Să se uite cum coboară,
Prin troianul uriaş,
Moş Crăciun c-un iepuraş
Înhămat la sănioară.

Poveste de omăt

Tu nu ştii… A fost odată
O căsuţă fermecată
Şi-n căsuţă-o fată mică,
Un pisoi şi o bunică.

Şi-ntr-o iarnă, într-o seară,
Fata s-a uitat afară
Şi-a văzut cum prin perdea
Stelele râdeau de ea…

Dar pe drum cotit şi nins,
Umbra sură s-a desprins:
Un voinic abia de-o şchioapă
Înota-n omăt ca-n apă.

Şi proptindu-se-n toiag,
Un toiag mai nalt ca el,
A-nceput să cânte-n prag,
Tremurat şi subţirel…

Dormi? Şi nici n-am prins de veste!
Uşa s-a închis cu cheia,
Focu-şi pâlpâie scânteia,
Şi povestea nu-i poveste:

Eu eram fetiţa-aceea,
Iar bunica - nu mai este…

Lumini şi umbre

Ai ochii negri, mincinoşi şi răi
Fântânile cu ape moarte-ascund
Pupile negre licărind în fund,
Ce mă atrag spre-adânc ca ochii tăi.

Când vreau să plec, mă ţii în loc cu un cuvânt
Aşa se zbat copacii în furtună;
Ca pentru fugă crengile-şi adună,
Dar rădăcina-i leagă de pămînt.

De azi încolo n-am să-l mai iubesc...
Dar când îi văd privirile păgâne
Şi zâmbetul copilăresc,
Mă jur că n-am să-l mai iubesc - de mâine.

Pe zi ce trece-ţi semăn tot mai mult;
Aşa izvorul ce se-aruncă-n baltă,
Se-nvăluie cu mâlul laolaltă
Şi-n loc să-i spele apele verzui,
îşi tulbură izvorul apa lui.

Mă iscodeşti ca pasărea de pradă,
Mă urmăreşti cu ochii reci şi răi,
Dar uiţi că dacă-s urme pe zăpadă,
Noroiul e lăsat de paşii tăi.

Mi-e faţa împietrită ca o mască
Şi-n ochi lumina-i gata să se stângă
Chiar diamantului ca să sclipească
Îi trebuie o rază s-o răsfrângă.

Iubirea ta nu creşte şi nu moare,
Ci totdeauna-i rece şi egală
E ca o floare artificială
Pe-o pajişte cu maci arzând în soare.

Când voi pleca, mă vei uita uşor
Şi ştiu că nici nu s-ar putea altfel:
Abia o clipă valul călător
Păstrează chipul oglindit în el.

Am vrut în ciuda zâmbetelor tale,
Din ochii sterpi o lacrimă să storc
Şi am plecat să nu mă mai întorc,
Dar azi, din zori de zi îţi umblu-n cale.

Ce demon oare mi te-a scos în drum?!
De-ar vrea viaţa azi să mă dezlege
Şi raiul ei să mi-l ofere-acum
Tot iadul nostru dulce l-aş alege.

Azi mi-a venit cu ochii calzi şi buni
Şi nu l-am întrebat de unde vine
Pe floarea de pe marginea de drum
N-o-ntrebi de-i înflorită pentru tine.

Te văd mereu ca-n clipa de pe urmă;
Încremenit în capul scării
Cu zâmbetul uitat în colţul gurii
Şi-n ochi, tăişul crud al nepăsării.

Eşti rău. Dar când aud c-o spune altul
Mă uit în jos şi strâng din pumni şi tac.
Că numai eu în toată lumea asta
Am dreptul să te cert şi să te-mpac.

Eu am să plec cu sufletu-mpăcat
Că nu las nimănuia moştenire
Un suflet greu de ură şi iubire
Bănuitor şi trist şi-nfrigurat.

M-am resemnat; atât a fost să fie.
Mă uit cum cade soarele-n apus
Şi-aştept răspunsuri care n-or să vie
La întrebări pe care nu le-am pus.

Grigore Vieru
14 februariie 1935 – 18 ianuari 2009)


Formular

– Numele şi prenumele?
– Eu.
– Anul de naştere?
– Cel mai tânăr an când se iubeau
părinţii mei.
– Originea?
– Ar şi semăn
Dealul acela din prelungirea
codrilor.
Ştiu toate doinele.
– Profesiunea?
– Ostenesc în ocna
cuvitelor.
– Părinţii?
– Am numai mamă.
– Numele mamei?
– Mama.
– Ocupaţia ei?
– Aşteaptă.
– Ai fost supus
Judecăţii vreodată?
– Am stat nişte ani închis
În sine.
– Rubedenii peste hotare ai?
– Da. Pe tata. Îngropat.
În pământ străin. Anul 1945.

Mă urăsc fiindcă te iubesc

Ești cea mai frumoasă de pe Pământ
Ești cea mai dulce fată din lume
Ești cea mai pură ființă
Ești cea mai deșteaptă creație a Domnului
…..dar eu,
Urăsc frumusețea ta
Urăsc dulceața ta
Urăsc puritatea ta
Urăsc creația Lui
Mă urăsc pe mine,
Mă urăsc pentru că nu văd fără tine
Mă urăsc pentru că nu simt fără tine
Mă urăsc pentru că nu înțeleg fără tine
dar mai presus de toate….
Mă urăsc pentru că te iubesc!


Nu am, moarte, cu tine nimic

Nu am, moarte, cu tine nimic,
Eu nici măcar nu te urăsc
Cum te blestema unii, vreau să zic,
La fel cum lumina pârăsc.
Dar ce-ai face tu şi cum ai trăi
De-ai avea mamă şi-ar muri,
Ce-ai face tu şi cum ar fi
De-ai avea copii şi-ar muri?!
Nu am, moarte, cu tine nimic,
Eu nici măcar nu te urăsc.
Vei fi mare tu, eu voi fi mic,
Dar numai din propria-mi viaţă trăiesc.
Nu frica, nu teamă,
Milă de tine mi-i,
Că n-ai avut niciodată mamă,
Că n-ai avut niciodată copii

Ah, tot mai liniştit mi-e verbul
Ah, tot mai liniştit mi-e verbul
Şi dragostea şi-a mea viaţă.
Ca floarea pomului pe apă
Îmi curge somnul lin pe faţă.
Arată-mi-se-n vis un cântec,
Îl cânt cum cântă numai dorul:
„Ia-mi lacrima, dar ochii lasă-mi,
Ia apa, dar să-mi laşi izvorul“.
„Eşti trist, te pregăteşti de iarnă?“
Iubita parcă mă întreabă,
Iar eu, senin, răspundu-i parcă:
„Mă pregătesc de flori şi iarbă“.

Petre Stoica  
(15 februarie 1931 – 21 martie 2009)


Moment din copilărie

Mânjiţi pe obraji cu boabe de bozii
ne căţărăm pe grilajul ruginit
de unde privim
sărbătoarea din curte -

pe masă aşezată printre dalii înalte
pahare şi sticle cu dop de cocean
înconjură gramofonul pictat
cu îngeri zburând peste cai,

şi discul se răsuceşte repede repede

în aerul toamnei plutesc funigei,
porumbeii venind şi plecând
sunt explozii albastre,

din pâlnia de foc a gramofonului
cresc poveşti despre valurile Dunării
şi nouă acum ni se pare
că oamenii din curte sunt veseli
fără să ştim că sumedenie de gânduri
cu pietre ascuţite
le bat într-una în tâmple

cineva se gândeşte la soţia bolnavă în pat
cineva se gândeşte la inundaţia de anul trecut
cineva se gândeşte la viile distruse de filoxeră

şi discul se răsuceşte repede repede

aerul e plin cu pleavă, cu viespii ce coboară şi sug din perele
strivite în prag şi cad apoi în apă verzuie din jgheab

şi discul se răsuceşte repede repede

iar noi privim fermecaţi ;
când paşi se aud venind spre noi
fugim şi ne ascundem în şanţ,
ne spunem că odată şi noi vom fi mari
şi atunci vom cumpăra gramofoane cu pâlnie de aur
şi ascultăm cât vrem
poveşti minunate...

De pe vremea filmului mut

Aşteptăm gâtuiţi de emoţie.
În sală e miros de tutun şi carbid.
Lovim puternic din palme; deodată
lumina se stinge şi uşile se închid.

Pe pânza ca o batistă uriaşă de doliu
apar maimuţe, lei, rinoceri,
admirăm piramidele grave
şi faraonii dezgropaţi din tăceri.

După pauza de zece minute
vasul Titanic se scufundă-n ocean
în timp ce orchestra adunată pe punte
suflă din alămuri cu mare elan.

Ni se arată şi războiul cu burii,
vedem explozii, arme, râuri de sânge.
Cu fitilul aprins trece suspinul prin sală,
lângă tata cineva plânge.

Ieşim cu felinarele în stradă,
lacrimi ne curg întruna pe faţă.
Nimeni nu vorbeşte pe drum.
Florile salcâmului sunt stele de gheaţă.

Moment romantic

Era o zi senină de vară, când menta
colorează în verde lumina,
iar ei erau cu toţii veseli,
erau puţin înroşiţi de vin şi emoţie
(îmi amintesc : erau cu toţii uşor ameţiţi),
au ieşit împreună în curte,
pe gard au pus un covor (să nu-i vadă
moartea ascunsă în ochii vecinului!)
şi fotograful i-a aşezat după un fel consacrat
(bunicul, de-abia sosit din America
desigur, în mijloc, pe scaunul nou!). Şi-apoi
fotograful a bătut din palme iar ei au zâmbit,
aparatul Agfa a ţăcănit discret
şi cu toţii au răsuflat uşuraţi
şi au spus:
O, azi e-o zi minunată, să bem mai departe ;
şi au ras şi au cântat
(Îţi mai aduci aminte, doamnă
şi în fânul de curând cosit),
au cantat si deodată, spre seară,
cerul s-a umplut de nori şi de fulgere
şi a coborât o ploaie torenţială
şi inundaţia i-a înghiţit pe toţi...

 Marin Sorescu
(19 februarie 1936 - 8 decembrie 1996)



O ARIPĂŞI-UN PICIOR
Despre cum era să zbor
(Versuri pentru mine, când voi fi iar copil)

Într-o noapte, într-o clipă,
Îmi dă unul o aripă.
Nu l-am desluşit la faţă,
A pândit când era ceaţă.

Zice : „’Nfige-o subsuoară,
Du-te dracului şi zboară”.
Eşti nebun, cum o să zbor,
C-o aripă şi-un picior ?

Dă-mi-o şi pe-a doua, frate,
Nu mi-o pitula la spate.
A plecat să mi-o aducă
Şi-l aştept ici pe ulucă.

Am zărit lumină

Am zărit lumină pe pământ,
Şi m-am născut şi eu
Să văd ce mai faceţi.

Sănătoşi? Voinici?
Cum o mai duceţi cu fericirea?

Mulţumesc, nu-mi răspundeţi.
Nu am timp de răspunsuri,
Abia dacă am timp să pun întrebări.

Dar îmi place aici.
E cald, e frumos,
Şi atâta lumină încât
Creşte iarba.

Iar fata aceea, iată,
Se uită la mine cu sufletul...
Nu, dragă, nu te deranja să mă iubeşti.

O cafea neagră voi servi, totuşi.
Din mâna ta.
Îmi place că tu ştii s-o faci
Amară.

Barca

Cel mai greu se cară o barcă
Peste muntele Ararat.
Este munca la care m-am înhămat.
Barcă-n loc de arcă.
Iar potopul – demult a secat.

Vâslele îmi intră în crăpături,
Se îndoaie şi se frâng,
Înaintarea este numai hurducături.
Praful intră pe mai multe guri.
Stau lângă cârmă şi plâng.

Lacrimile mele, pâraie,
Umflă văile cu bolboroşi.
De ce m-ai ursit, Doamne, să ţin loc de ploaie?
Nu mai deosebeşti păcătoşii de credincioşi?
Pe valuri de jale barca saltă, greoaie.

După patruzeci de zile, istovit,
Aş da drumul la porumbel.
Am şi-o ramură de măslin şi-un inel.
Porumbelul sub barcă a-mpietrit.
Este stânca de care m-am izbit!

Shakespeare

Shakespeare a creat lumea în şapte zile.
În prima zi a făcut cerul, munţii
şi prăpăstiile sufleteşti.
În ziua a doua a făcut râurile, mările, oceanele
Şi celelalte sentimente
Şi le-a dat lui Hamlet, lui Iulius Caesar,
Lui Antoniu, Cleopatrei şi Ofeliei,
Lui Othello şi altora,
Să le stăpânească, ei şi urmaşii lor,
În vecii vecilor.
În ziua a treia a strâns toţi oamenii
Şi i-a învăţat gusturile:
Gustul fericirii, al iubirii, al deznădejdii,
Gustul geloziei, al gloriei şi aşa mai departe,
Până s-au terminat toate gusturile.
Atunci au sosit si nişte indivizi care întârziaseră.
Creatorul i-a mângâiat pe cap cu compătimire,
Şi le-a spus că nu trebuie decât să se facă
Critici literari
Şi să-i conteste opera.
Ziua a patra şi a cincea le-a rezervat râsului.
A dat drumul clovnilor
Să facă tumbe,
Şi i-a lăsat pe regi, pe împăraţi
Şi pe alţi nefericiţi să se distreze.
În ziua a şasea a rezolvat unele probleme administrative:
A pus la cale o furtună,
Şi l-a învăţat pe regele Lear
Cum trebuie să poarte coroană de paie.
Mai rămăseseră câteva deşeuri de la facerea lumii
Şi l-a creat pe Richard al III-lea.
În ziua a şaptea s-a uitat dacă mai are ceva de făcut.
Directorii de teatru şi umpluseră pământul cu afişe,
Şi Shakespeare s-a gândit că după atâta trudă
Ar merita să vadă şi el un spectacol.
Dar mai întâi, fiindcă era peste măsură de istovit,
S-a dus să moară puţin.

Adam

Cu toate că se afla în rai,
Adam se plimba pe alei
Preocupat şi trist
Pentru că nu ştia ce-i mai lipseşte.
Atunci Dumnezeu a confecţionat-o pe Eva
Dintr-o coastă a lui Adam.
Şi primului om atât de mult i-a plăcut
Această minune,
Încât chiar în clipa aceea
Şi-a pipăit coasta imediat următoare,
Simţindu-şi degetele frumos fulgerate
De nişte sâni tari şi coapse dulci
Ca de contururi de note muzicale.
O nouă Evă răsărise în faţa lui.
Tocmai îşi scosese oglinjoara
Şi se ruja pe buze.
„Asta a viaţa!" a oftat Adam
Şi-a mai creat încă una.
Şi tot aşa, de câte ori Eva oficială
Se întoarce cu spatele,
Sau pleca la piaţă după aur,
Smirnă şi tămâie,
Adam scotea la lumină o nouă cadână
Din haremul lui intercostal.
Dumnezeu a observat
Această creaţie deşănţată a lui Adam.
L-a chemat la el, 1-a sictirit dumnezeieşte,
Şi l-a izgonit din rai
Pentru suprarealism

Liviu Ioan Stoiciu  
(19.02.1950)



singurătatea vine ca un dinte

singurătatea vine ca un dinte de lapte, îmi spuneam,
gândind ca un om mare, dimineaţa, cum eram eu, acolo,
singur, paznicul viei, neculese, la bucată, pe câmp:
tocmai fluierasem o mireazmă, de a ta, fato, care traversa
linia ferată: fă, închipuito (erai
toată albă, de făină), cum îndrăzneşti tu (de felul tău
invizibilă) să îmi tai calea?... hă,

atunci, cu siguranţă, arătătoarele ceasului (ceas,
pe care tata îl scotea seara, când se dezbrăca, să
se culce, din buzunarul lui special, de la pantalon şi
îl întorcea, ceremonios, în faţa noastră, a
copiilor) erau două crengi, de sticlă: tic, făcea, jucărie
mecanică, tac, scoţând limba: vedeam, prin ea,
cum trecea, realmente, timpul, domnule, material,
pieptănat pe o parte şi trecea şi să mă ia naiba dacă
mai înţelegeam ceva din
mişcarea asta... asta cu... da-

da... ciulinii veneau, fabuloşi, sfere fierbinţi, din
cer, grămadă, ideologii noi
împotriva mea: şi eu (iar...), ce să fac, nu?...
striga cantonierul, am dat şi plugul şi
vaca şi... ah,
băietan, ştiam eu, de la ţărani, ce e ăla
colectiv... ştiam?... că o luam, de nebun, la
fugă, pe hat şi bombăneam: dacă mă prinde
visul, e bine dar
dacă... şi mă trezeam, năduşit: înjuram, aşa, în gând în
loc să mă închin şi, în timp ce mâncam, îi
furişam mamei, cu teamă mare, să
nu mă repeadă, o vorbă: ia, bre, pământul şi
la ceferişti?... ei, na, cu ce
îşi bate el capul: mai
bine ai acoperi apa (adusă, de acasă, în găleată, de
băut aici pe zonă...), nu vezi, vineri vârtejul, cu prav... şi nu
te mai chiorî, mă,
la mine!...

mocneşte în mugur cenuşa

mocneşte în mugur cenuşa şi tu, viitorule, faci
din floare o mască
fantastică: vezi, mă, roza
e o sfioasă când se aşază pe chipul tău..., zici

da, zic, trăgeau la rampă mirezmele şi noi, copiii lor,
după ce le descărcam, făceam
cuiburi, pe câmp şi le puneam, boabe de fasole,
în pământ: oamenii, din cer, ne urmăreau, atunci,
cu simpatie şi ne făceau semne cabalistice: dar
noi îi luam drept nouri (da)

venea sfârşitul clasei a patra şi
aveam repetiţii, înaintea
examenului (aşa am apucat
eu, examen în clasa a patra...): care cântam
în corul şcolii, care la alămuri, care spunea
versuri: mă rog, toţi
reconstituiam sufletul privighetorii,
moartea noastră:

şi o dată simţeam atunci, în faţa
spectatorilor, părinţii noştri, că devenim
transparenţi şi că se vede, prin noi, clar,
mărit, sufletul, că pe scenă nu mai rămân decât instrumentele
muzicale, gigantice şi mai ales că
poeziile se
recită
singure

tocmai se uita pe cer

tocmai se uita pe cer, la stele cum
ard de tot, de tot, şi
umbla la buton, la o maşinărie de împătimit: iar îi demontezi, mă,
magnetul? ba
ascult în difuzor ultima tragere la
loterie… şi licitaţia? ţi-ai pus la postit sufletul?

parcă văz vechitura: puf-pufff… domnule mecanic, hăi, să
dai drumul la abur (la kilometrul
251+300), unde-o să vezi, bre, fata picherului, cu vaca (priponită
pe zonă), strigam eu cât stătea locomotiva, un
minut, acolo, cât să urce călătorii,
în haltă, în cursă, şi să apuce să-i facă ei, cantonieresei, cu mâna, aşa… îmi
e ruşine să spui cum…

acuma, duminica, tata, din grădină de la el, din
interior, culegea
o crizantemă, cu un bob de rouă în ea şi
o întindea pe tipsie: "frig
e"… frig… şi lăsa un bacşiş clopotarului, în cimitir, care-l însoţea până
la cruce, la mormântul
mamei… aici, se închina şi lăcrăma un pic: strângea
mânuţa mea, tremurând, aprindea cu
lumânarea un lămpaş şi
fiindcă şi eu eram pus pe plâns, bătea locul: na, buruiană,
na, suflete, na, pământ, na, na, na…


Ca un fum de ţigară alburiu, înălţat spre tavanul camerei

Zbârcit. Venea din antichitate? Îndurerat şi sceptic.
Ameninţat de radiaţia
emisă de stelele noi. Unde a ajuns? S-a întors în  puşcăria aia
scârboasă de carne şi oase, de scursori şi limfă, de acasă? Are

căutătura metalizată, strâmbă: “Vierme! Democraţia ta e
o înşelăciune!”... Aude voci
dând ordine. Are obsesia camerelor
vechi, a duşumelelor goale, găurite, mirosind a şobolani şi
a căutăturii autorităţilor
prin vizor: n-ai
murit? A
aştepta să ţi se întâmple, a nu ceda, a avea răbdare,
a nu te resemna. Ce vorbeşti, Franţ?

Plus craniul
uscat al unuia care a avut convingeri ca
mine. A nu dezerta! Aha... Iar trozneşte ceva în casă. Iar

se deschide Biblia. Demoni cu faţa albastră şi cu
colţi ieşiţi în afară:
căutătura aceea a lor care te îmbrânceşte şi te scuipă, că
“să vă iasă o dată din cap
amintirile”... Nu ştiţi
carte?

A regăsi pentru ultima oară, uşor, dintr-odată, drumurile ce
au fost ascunse...

I se pare că a devenit altul

îşi ascute briciul pe curea, vestind
apropierea mării... Îi
stăruie în minte o voce: “este un reflex al
supravieţuirii: lipsa de milă,
cinismul”... Vibraţia
vocii
îi trece prin nicovală şi scăriţă, scăriţă fixată pe
fereastra ovală
a urechii, pe care o năpădeşte cu totul. După ce
a participat la
mascaradă, pierdut în mulţime.

Îşi pomădează părul. Ascultă cu atenţie ceva ce aude
numai el. Dacă e secetă, se scot
din biserică prapurul, felinarul, icoanele, se atârnă de ele
prosoape, preotul ia
crucea şi Cartea Sfântă şi pleacă în câmp... Priveşte lung la praful
rămăşiţelor
pământeşti cum tremură şi
pluteşte în aer
în oglinda de bărbierit
ciobită, în razele de soare, sunt manifeste de la începutul
lumii din sat, uitate, îngălbenite, pe
prispă, are
o vedenie, prima maşină pe bază de abur pentru măcinatul
boabelor de cacao,
ce invenţie, se miră, ce-i veni? Ce veselă

anarhie. În timp
ce soţia lui, în bucătărie, scoate maţele
peştilor proaspeţi...

Aud cum roza

aud cum roza îşi rupe spinii în tabla de materii a substanţelor
tale chimice din
organism, cărora le spui intimităţi
lumeşti: vai,
studioaso, ce mişcări distinse ai, ce coadă de vulpe şi
ce bine-ţi stă îmbrăcată în hârtie
creponată, la serbarea de sfârşit de an, prinţesă
din adjudu-vechi

hai, fată, vino-ţi în fire şi termină o dată de subliniat
propoziţiile care-ţi plac din cartea-un-sfert-brumă-şi-trei-sferturi-
femeie-cu-părul-rar
şi cu ce mai rămâne din leafa tatălui
tău, cumpără-ţi un
ceas de apă, să nu mai întârzii la întâlnire:
câţi în urmă ţi-or mai călca!

vezi, rugina e o dantelă pe eghileţi la înghiţitorul de săbii,
exaltată
şi caleştile oraşului nostru de provincie tot
după fanionul de la canton
trag, la peron: mai vine, tovarăşe, haimanaua aia?
cine, moartea?
vine, să trăiţi!
atenţiune, se distinge, acuma, în megafoane,
garnitura de tren, locomotiva de revizie... tu eşti atentă la
ce-ţi spun?

şi e tot un foşnet de scrum în aer, de nu mai ştii ce să crezi:
ori dormi, ori
pur şi simplu nu ai inspiraţie şi în faţa propriului
mormânt, coală
albă, mori de plictiseală


împiedicat să se dubleze

Scară care să ajungă până la creneluri, unde esenţa acestei lumi
şi-ar fi petrecut copilăria: o
cascadă de lavă răcită, cercetată de ochiul
aparent naiv al turistului. Ascuns
la capătul treptelor: cu

urechea iepurelui crescută peste tot, tremurând
din picioare, ezitând să urce, în
dorinţa de a vedea mai
bine cuşca
în care trăieşte. Beat. Înconjurat de pruni înfloriţi
şi de retorte de sticlă verde, de foc
mocnit şi de capete de mort.
În miros de borhot de fructe de anul trecut.
Împiedicat să se dubleze. Cu
mâinile pe scară şi cu un picior ridicat pe cazan. Pe o scară
a vaporilor: e fericit. Vapori

încărcaţi cu alcool: care trec prin ţevile reci
şi se condensează, esenţă a
acestei lumi, lume adusă în stare de repaus. Lichidul
curge într-un ciubăr de lemn.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

REMEMBER: RADU GYR - DAN MANOLESCU