POETUL SĂPTĂMÂNII - FLORIN DOCHIA
„LA
MULŢI ANI !” – POETULUI FLORIN DOCHIA
POEME DE DRAGOSTE ETERICE TRANSMITE ÎN DIRECT
Lucian
MĂNĂILESCU:
Stimate domnule Florin Dochia, v-aţi
născut la 28 martie 1950, în oraşul Câmpina şi v-aţi dedicat cea mai mare parte
din viaţă culturii. Cum aţi defini acest „drum” şi care sunt punctele lui de
reper?
Florin DOCHIA:
Totul
se datorează întâmplării. Cum viaţa însăşi este o în-tâmplare mai mult sau mai
puţin fericită; am întâlnit pe la 17 ani o doamnă care m-a chemat la un cenaclu
literar, am publicat nişte poezii pe la 18 ani, într-o publicaţie judeţeană, am
ajuns la 30 de ani să conduc un aşezământ cultural şi m-am hotărât după 50 de
ani să adun nişte poezii într-un volum care a fost socotit demn pentru
Premiul Opera Prima la Festivalul Internaţional de Poezie „Nichita Stănescu”
(2004). Restul este trai de zi cu zi în dragoste de cărţi şi de artă, reflecţii
şi întrebări la care răspunsul nu este niciodată mulţumitor. În afara cărţilor
mele de poezie, alte 2-3 re-pere: 1994 - primele Caiete Nichita Stănescu; 1990 -
primele 2 numere din Revista Nouă, seria a doua; 2004, aprilie, primul număr
din Revista Nouă, seria a patra, care rezistă şi azi pe o piaţă nu foarte
amabilă cu publicaţiile culturale.
L.M.: Generaţia noastră, izgonită din „lăcaşurile” de cultură
în care oficiase-ră Blaga, Arghezii, V. Voiculescu ş.a.m.d., a avut, totuşi,
locurile ei de refugiu, printre care figurau şi cenaclurile literare. A fost/mai
este utilă, sau dacă vreţi posibilă, o ast-fel de formă de iniţiere în
literatură?
F.D.: Da. Eu am crescut în admiraţia tatălui meu
care scria articole într-un ziar departamental şi epigrame la gazeta de perete
şi sub umbrela unui cenaclu literar de la Casa de Cultură din Câmpina. Mai
târziu am activat în cenaclul bucureştean „Universi-tas” şi în cenaclul „I.L.
Caragiale” al Palatului Culturii din Ploieşti, pe care l-am şi condus un
deceniu. Cenaclul literar - indiferent cum s-ar numi: cerc literar, atelier de
scriere creativă etc. şi indiferent că se desfăşoară într-o sală anume sau în
spaţiul vir-tual generos şi acaparant al Internetului - este şcoala fără de care
talentul poate rămâne o virtualitate sterilă. Conduc azi destinele
Cercului Literar „Geo Bogza” din Câmpina, dar am şi proiecte independente pe
Internet...
L.M.: Globalizarea, pe de altă parte, a provocat o
inflaţie literară fără pre-cedent. Şi, paradoxal, devenind imposibilă lecturarea
miilor de cărţi apărute în litera-turile lumii, s-a ajuns la un fel de
regionalizare; fiecare spaţiu de creaţie se încar-cerează într-un spaţiu/timp, ale cărui conexiuni cu exteriorul
ţin mai mult de şansă sau de forţa şi reclama editurilor, decât de valoarea
autorilor. Credeţi că scriitorul de azi a ajuns sau e pe punctul de a ajunge un
producător de… marfă? Sau vom redefini
cul-tura, fără de care - parafrazându-l pe Andre Malraux - secolul XXI nu va
mai fi deloc?
F.D.: Globalizarea a
eliberat comunicarea. Literatura este comunicare. Explozia de mesaje cu care
este asaltat omul contemporan îl schimbă radical. Prin meseria mea iniţială,
jurnalist, pe care am practicat-o oficial destul de puţin, a trebuit să fiu la
zi cu toate avatarurile suportului informaţiei. Am parcurs drumul de la linotip
la laptop, ta-bletă şi smartphone. Un avantaj enorm, pentru că mă înţeleg
excelent cu nepoţii mei, care „s-au născut cu mouse-ul în mână”. Felul de a
accesa şi a face cultură s-a schim-bat substanţial. Nu numai că reţelele sociale
sunt aglomerate cu grupuri-grupuri de cre-atori-receptori cel mai adesea lipsiţi
de orice spirit critic, care nu s-au citit decât pe ei înşişi şi nici aşa în
întregime, dar, pe de altă parte, scriitori importanţi au pagini per-sonale
dedicate, în care corespondează cu cititorii, le află părerile şi le urmează/satisfac
cererile. Mai mult, reţeaua Twitter a generat un nou gen de text literar, un
fel de formă fixă alcătuită din numai 140 de semne. S-au scris poeme tweet şi
romane formate din sute de tweet-uri. Există în Quebec un Institut de
Twitteratură comparată şi proiecte şcolare de rescriere creativă tweet a unor
opere esențiale. Firesc să se intituleze un comentariu dintr-o revistă online
astfel: „Internet: du cyberespace à la cybere-spèce. Internerds et modem de
vie”. Deja alfabetul se intersectează cu ideogramele me-ssenger-ului, „semne”
utile comunicării fiind şi abrevierile ori iconurile acestuia. Nu mai scrii
„râd în hohote”, ci LOL. Nu mai scrii „te iubesc”, ci <3... nu mai scrii
„mi-ai frânt inima”, ci = (( ... oferi un trandafir virtual scriind @{:-
Cultura nu se redefineşte, nu are cum şi de ce. Se redefineşte modul de
comunicare, se comunică mai rapid, mai eficient. A citi „Război şi pace” de Lev
Nicolaevici Tolstoi este o aventură la care nici un neobosit precum Michel
Tournier nu s-ar mai angaja… (De asta îşi şi propune s-o ia cu el dacă s-ar
retrage pe o insulă pustie…) Vom avea mereu mai multe cărţi citate şi mereu mai
puţine citite. Să ridice mâna sus cel care a citit serios într-o viaţă mai mult
de 3 mii de volume! Cultura va fi aceeaşi: ceea ce ne rămâne după ce am uitat
tot ce am citit.
LM: Revistele
literare de azi, multe (şi multe efemere sau supermodeste), s-au „topit” şi ele
în magma cotidiană, majoritatea individualizându-se, cel mult, prin gru-purile
sau grupuleţele pe care le agreează. Despre distribuţie ce să mai vorbim; cine
reuşeşte să-şi procure eleganta revistă „Poesis”, păstorită de George
Vulturescu, sau câţi au aflat despre „Actualitatea literară”, publicaţie
trudită de Nicolae Silade la Lu-goj. Bine - eufemistic vorbind - că Prahova nu e
(să zicem) Vrancea şi că în Ploieştiul lui Nenea Iancu şi al lui Nichita nu
prea mai apar publicaţii literare (cum nu „apare” nici o filială a Uniunii
Scriitorilor). Noroc cu „Revista Nouă” şi „Urmuz” de la Câm-pina... Este aceasta
o fatalitate... iremediabilă?
F.D.: Nu plâng pe
umărul nimănui, cu atât mai puţin pe cenotaful vreunei re-viste literare. Chiar
dacă regret nespus că nu mai apare „Axioma” lui Marian Ruscu la Ploieşti, iar
publicaţia de la Casa de Cultură „I. L.Caragiale” este o prezenţă insuficient
de semnificativă. Eu fac o revistă literară pentru că aşa vreau, aşa am visat
de pe la 14 ani, când am scos cu prietenul Nae Pandelescu cele 2 exemplare din
revista „Le Ciel”, compusă, scrisă şi desenată de mânuţele noastre cu creion
albastru! Dacă vrei să re-zolvi o problemă, pune un om! Aşa că Revista Nouă are
în spate un Om. Restul este Istorie şi eu în istorie nu am încredere… Prefer
ficţiunea, care este „un acto de rebelión contra la realidad, contra Dios,
contra la creación de Dios que es la realidad… un asesinato simbólico de la
realidad”, după spusa frumoasă a lui MarioVargas Llosa.
L.M.: Revenind la
Revista Nouă, care în decembrie (2013 – n.n.) împlineşte 125 de ani, deci nu
mai e chiar... nouă. Nu credeţi că simbolul pe care îl reprezintă (prin Hasdeu
şi prin contribuţiile pe care le-a avut, de-a lungul timpului, în afirmarea
culturii prahovene) ar merita, dacă nu privilegii, măcar un sprijin ceva mai
consistent din partea ştim noi cui?
F.D.: Revista Nouă,
seria a patra, are atâta sprijin cât am putut eu aduna fără să face eforturi
supraomeneşti. Amintesc faptul că Hasdeu a scos 30 de numere, o serie
intermediară a rămas numai în şpalt, seria a doua a avut 2 numere, seria a
treia a apărut ca supliment al săptămânalului „Zarva” între martie 2004 şi
martie 2005, iar seria a patra a ajuns, iată, la nr. 73, cu toate avatarurile
şi micile compromisuri financiare ori administrative. Singurul compromis pe
care m-am străduit să nu-l fac este cel al valorii. Cât am reuşit, să judece
cei ce vor veni…
L.M.: În pofida
formaţiei dumneavoastră intelectuale (studii de jurnalism) şi a preocupărilor
literare ce v-au marcat adolescenţa, aţi debutat în volum destul de târziu (în
2003, cu Geometria singurătăţii,
volum de poezie care a primit, aşa cum amin-teaţi, premiul „Opera prima” al Festivalului
Internaţional de poezie Nichita Stănescu - 2004). Nici ulterior nu aţi editat
foarte multe cărţi (cel mult una pe an), dar aţi fost generos cu„risipirile”
culturale: realizarea Caietelor„Nichita Stănescu”, redactor-şef şi tehnoredactor
la publicaţia culturală Revista Nouă, redactor la revista literară Axioma etc.
În ce măsură este utilă această „disipare” a scriitorului?
F.D.: Am debutat în
volum când am vrut. Nu am avut un proiect personal din a deveni scriitor. Sunt
prea comod pentru asta… De la 14-15 ani, am scris tot timpul, am publicat prin
reviste, am participat la concursuri literare şi am luat premii în diferite
obiecte (printre care şi o... garnitură de pat brodată cu mătase!). Acum am
doar dorinţa de a scoate un volum de poezie pe an, unul de eseuri… sau mai
mult, dacă există des-tule texte care să merite lumina tiparului… Dar nici nu
scriu texte care să nu merite lumina tiparului! Eu nu scriu o „operă”. Scriu
nişte compuneri, nişte reflecţii pe care contemporanii şi, sper, urmaşii le vor
aprecia cumva. Tot din „opera” mea sunt caietele Nichita, revistele pe care
le-am tehnoredactat, coperţile de cărţi pe care le-am realizat de-a lungul
anilor pentru prieteni. Disputa mea este cu mine însumi… Simt că sunt da-tor
acestei existenţe fericite, poate chiar mai mult după ce, în primăvara anului
2010, era pregătit să „plec puţin”…
Poate câştig meciul în prelungiri! Şi am toate semnele că rămânerea în
această realitate este utilă celorlalţi! Nu e destul?
L.M.: Spuneaţi
într-un interviu „Când m-am născut, secolul
trecut împlinea 50 de ani. Eu aparţin secolului în care au murit utopiile.
(...) Printre utopiile ucise de so-cietatea zilelor noastre credeţi că se află
şi poezia?
F.D.: Nu se află.
Poezia nu este utopie, este mod de existenţă. Desigur, se poate trăi şi fără
poezie, dar merită trăită o astfel de viaţă? O spun de câte ori am prilejul:
Po-ezia este, în opinia mea, cale de creaţie a lumii prin adăugarea la Creaţia
lui Dum-nezeu. Poezia nu descrie lumea, asta fac bietele ştiinţe, poezia adaugă
lumii, adaugă cel puţin sens şi fără sens la ce bun lumea? Prin Poezie a se
înţelege Arte, căci toate se trag dintr-o aceeaşi Mamă, indiferent de
modalitatea de obiectivare şi de comunicare.
L.M.:
În
încheiere v-aş ruga să vă imaginaţi un viitor în care o să devenim „nemţii”
literaturii mondiale...
F.D.: He he he… Habar
nu am ce vom deveni sau dacă vom deveni. Cine ştie dacă nu vom folosi, peste 50
de ani, pentru a ne defini ca popor, o... abreviere. Iar nemţii nu prea mai au
de mult prim-planul literaturii mondiale, accentele se mutară în Orient, după
ce au tot trecut prin Latinamerica. Francezii plâng în continuare pe cada-vrul
trecutului din care se înfruptă lacomi cu toţii, de pe toate meridianele. Am
desco-perit nişte japonezi lipsiţi de inhibiţii, la fel de sinceri şi igienici
cum erau când au ajuns pe acolo spaniolii. Odată cu abandonarea de facto a
logicii bivalente, nemţii pot produce cu succes, în continuare, maşini. Logica
trivalentă, care ordonează mileniul al treilea, nutreşte cu succes Răsăritul… În
rest, aştept cu (ne)răbdare momentul în care îmi voi putea planta un
emiţător-receptor de semnale digitale în zona laringelui /ure-chii, să nu mai
fiu dependent de laptop şi de smartphone. Vă daţi seama ce poeme de dragoste
eterice voi transmite în direct?
ianuarie
2013
POEME
Florin Dochia
28 MARTIE 1950. PÂNĂ LA CAPĂT
În jurul Tău o ceaţă de aur
în jurul meu sentimentul sfârşitului
tu vii cu lumina eu mă prefac în faur
cu tăişul cuţitului.
Este marţi înainte de zori
când deschid în urlet ochii spre lume
secolul se‑mparte la jumătate
se repară ce se mai poate
se spală de răni ca de umbre străine
strig: mamă, de ce m‑ai adus pe mine
ca să salvez lumea de durerea de sine
când nici pe mine nu mă pot salva de
ruine?
E drept aş vrea să simt că Ţie‑ţi pasă
şi nu‑i pustiu de Tine‑n casă
că‑Ţi pot fi gazdă de rătăcit vei fi
pe înspinatele cărări pustii
să bei de sete‑ţi este eu Ţi‑aş da
aş vrea să nu‑mi mai fie noaptea grea.
Mă mai desfăt de chinul acestei înserări
privesc în urmă viaţa cum s‑a dus
neobosit, mă‑ndrept înspre apus
singurul vis între deschise zări.
CATEDRALĂ
A fost trimis pe lume în ieslea din sufletul meu
A jucat șotron cu copiii din curtea din sufletul meu
A prefăcut apa în vin la nunta din sufletul meu
A vindecat zece leproși pe drumul din sufletul meu
A călcat pe apele mării din sufletul meu
A dormit și visat în grădina din sufletul meu
A purtat crucea în spate pe golgota din sufletul meu
L-ați răstignit pe crucea din sufletul meu
S-a înălțat la cerul deschis în sufletul meu
Amin.
A jucat șotron cu copiii din curtea din sufletul meu
A prefăcut apa în vin la nunta din sufletul meu
A vindecat zece leproși pe drumul din sufletul meu
A călcat pe apele mării din sufletul meu
A dormit și visat în grădina din sufletul meu
A purtat crucea în spate pe golgota din sufletul meu
L-ați răstignit pe crucea din sufletul meu
S-a înălțat la cerul deschis în sufletul meu
Amin.
CAFEAUA DIN ZORI
[13]
e cerul albastru de la fereastra
bucătăriei,
cerul fiecărei dimineţi de aprilie sau de
septembrie:
sub el îţi imaginezi venirea mea de la
schimbul trei
subţire ca un fum păşind uşor pe caldarâm.
vezi lumina căzând peste mine ca o ploaie
şi curgând printre cuburile de granit care
trec
spre eternitate braţ la braţ
sfârâie filtrul de cafea ca un pisic tânăr
şi neastâmpărat,
umbra mea se strecoară pe strada umedă,
pe strada întortocheată care conduce
invariabil
la un eşafod în construcţie – se
pregăteşte
o scoatere din producţie, se pregăteşte
o aruncare în absolut, în ceva fără
sfârşit şi fără început
deasupra cerul albastru, în inimă nici o
lege,
eşti chemată, iubito, la petrecere, la o
şampanie,
un pişcot şi o cafea proaspătă: cineva să
mă lege
TICKETS TO NOWHERE
m-am mutat în patul pentru insomnii
şi visez la trupul tău cu umbrele adânci.
şi visez la trupul tău cu umbrele adânci.
aş construi o colivie pentru îngeri
chiar pe genunchii tăi.
chiar pe genunchii tăi.
odihneşte-ţi lumina din privire
ea încă există şi-mi zâmbeşte şăgalnic.
ea încă există şi-mi zâmbeşte şăgalnic.
viaţa nu-ţi va oferi nimic altceva
definitiv.
NAVIGATOR
piatra asta e o pasăre
din care zborul a plecat.
din care zborul a plecat.
acum înţeleg de ce o păstrezi în palme
o încălzeşti la sângele tău
şi-i vorbeşti în parabole.
o încălzeşti la sângele tău
şi-i vorbeşti în parabole.
tu vezi umbra iubirii mele
pe zidul cu care ţi-am dăruit inima.
pe zidul cu care ţi-am dăruit inima.
poate de aceea inima ta
mă urmează prin lume
îmi luminează insomniile
alungă furtunile din porturi
ca să pot ancora în siguranţă
cu toată flota mea de speranţe şi de iluzii.
mă urmează prin lume
îmi luminează insomniile
alungă furtunile din porturi
ca să pot ancora în siguranţă
cu toată flota mea de speranţe şi de iluzii.
ştie că într-o zi mă voi scufunda atât de
adânc
într-unul dintre oceanele ascunse
încât voi găsi sămânţa din care
în piatra ta se va întocmi
cea mai frumoasă alcătuire de aripi
chiar dacă zidul va fi înghiţit de umbră
acolo în inima ta în sângele tău fierbinte.
într-unul dintre oceanele ascunse
încât voi găsi sămânţa din care
în piatra ta se va întocmi
cea mai frumoasă alcătuire de aripi
chiar dacă zidul va fi înghiţit de umbră
acolo în inima ta în sângele tău fierbinte.
COMMUNIO SANCTORUM
ah cerul acesta ca burta unui peşte
albastru
prins în plasa unui pescar surd şi orb
dormeai sub el am venit la tine
ţi-am spălat picioarele cu lumină
şi mâinile mi s-au făcut aripi
aerul strălucea în jurul nostru
şi ne înălţam ca un fum auriu
din vreascuri stropite cu mir
îmbrăţişaţi aşa cum ne-a închipuit chagall
într-o clipă de graţie
departe de casa copilăriei lui
departe de prima lui iubire
tată al nostru caută o stea
desenează-ne pe ea sălaş
nesfârşită fie gloria ta
chipul tău să-mpodobească zidurile
staţiilor de metrou
şi peretele garsonierei de la mansardă
unde scriu acest mesaj pe geamul aburit
privind ploaia acestui sfârşit de martie
ah cerul acesta ascuns
sub care sinucigaşii mai caută o şansă
prins în plasa unui pescar surd şi orb
dormeai sub el am venit la tine
ţi-am spălat picioarele cu lumină
şi mâinile mi s-au făcut aripi
aerul strălucea în jurul nostru
şi ne înălţam ca un fum auriu
din vreascuri stropite cu mir
îmbrăţişaţi aşa cum ne-a închipuit chagall
într-o clipă de graţie
departe de casa copilăriei lui
departe de prima lui iubire
tată al nostru caută o stea
desenează-ne pe ea sălaş
nesfârşită fie gloria ta
chipul tău să-mpodobească zidurile
staţiilor de metrou
şi peretele garsonierei de la mansardă
unde scriu acest mesaj pe geamul aburit
privind ploaia acestui sfârşit de martie
ah cerul acesta ascuns
sub care sinucigaşii mai caută o şansă
SE SPUNE CĂ
Tu cel mai bine ştii să taci.
De ce ai vorbi cu oarecine
când ai adus deja Cuvântul pentru mine?
Am vrut să‑Ţi dau în schimb un vis
la sărbătoarea Ta de fiecare zi
dar am găsit doar un coşmar
căzut demult dintr‑un amar vechi paradis.
N‑ai cum să ştii,
n‑ai cum să faci vreun gest.
Tu ai să taci
‑ infernu‑i fără rest -
şi‑ai să aştepţi o rugă iar
din alt vechi paradis amar
să se înalţe ca un fum
dinspre atunci înspre acum.
E un dincolo de Tine
de care lumea mea se ţine
din care mâine încă vine.
Tu ai să taci eu am să spun
Până când soarele‑mi apun.
Comentarii
Trimiteți un comentariu