NEVOIA DE SACRU, NEVOIA DE PATRIE
Nevoia de sacru, nevoia de patrie
Se întâmplă ceva cu vinovăţiile noastre,
cu ţara asta dusă la biserică duminica
să-şi numere sfintele moaşte, se
întâmplă
ceva cu florile şi cu păsările, ceva
nemaivăzut,
un fel de clonare a timpului, o răzgândire
în care Măria Sa ţăranul român şi-a
uitat vitele
în grajdul CAP-ului, şi pământul luat
şi dat înapoi cu japca, anii în care pe
hărţile
fricii se trasau canale măreţe, brâul şi
hora
izgonite din bucurie şi date-n
spectacol,
maşinile, sufletele, ninsorile negre...
Se întâmplă ceva, ca un fel de istorie trădată...
Ne-am uitat numele în adeverinţele bunăvoinţei,
am învăţat să stăm în genunchi cu
rugăciunile lipite de buze,
numărând până la exasperare ziua de
mâine,
care se întâmplă, întotdeauna, să fie
tot cea de ieri
când s-au inaugurat supermarketurile
zădărniciei.
L.M.
„Ai răbdare, Magda.”
Da, Petru, de cinci ani încoace am crescut în răbdare. Tu ai fost
răbduriu cu mi-ne 50 de ani. Definiţia iubirii? Simplu: iubirea înseamnă
răbdare. Numai că timpul meu pământesc, tu ştii asta, e din ce în ce mai durut. Şi istoria României e din ce în ce
mai durută. Poetul Lucian Mănăilescu (l-am cunoscut amândoi la Râmnicu Sărat)
scrie în Patria amară: „Istoria s-a mutat la mansardă.” Iar
Vasile Gogea, pe blogul său luminat, notează în 21 noiembrie: „România de azi e - cu o vorbă tristă a doamnei Magda Ursache - tot mai mult dez-memorizată.”
Or, dreptate (cu ochii ei plânşi, închişi de du-rere) ca să se facă trebuie precedată de memorie.
Prea mulţi pleacă, dragul meu. România e mai săracă: statura noastră identitară a scăzut prin plecarea a 5
milioane de etnici. „Desţărarea, împrăştierea în tuspatru col-ţuri de lume
înseamnă pierdere de substanţă identitară, îmi spuneai tu, mâhnit. Nu-i de
glumă.”
Ne risipim. Ne înstrăinăm. Suntem o ţară dezbinată. S-a programat să fim
duş-mănoşi unul faţă de celălalt? Munţii de ură şi de dezbinare par tot mai
înalţi. Cum să-i trecem cu frunze şi flori?
Unde-s trecătorile?
Deşi România nu se află între hotarele fireşti, ni se repetă că nu-i bai,
că grani-ţele vor dispărea, că s-au transparentizat deja. Şi că, oricum, noi,
românii am fost întâr-ziaţi ca stat. Om fi fost, dar Moldova şi Muntenia au
existat fără întreruperi. Ţelul
is-toricului Lucian Boia? O Europă
federalizată. „Casă, în egală măsură, primitoare pen-tru toţi.” Doar n-o să-i
refuzăm pe imigranţi, ca să devenim călcâiul vulnerabil al Euro-pei. Alternativa
Boia din finalul broşurii În jurul Marii Uniri de
la 1918. Naţiuni, frontiere,
minorităţi, Humanitas, 2017, p. 116: „Dacă nu cumva va avea câştig de
cauză scenariul «celălalt»: o Europă islamizată.” Turcii n-au cumpărat pământ aici, nici n-au
clădit moschei. Şi acum e musai să ne
islamizăm?
Ne dorim unirea cu Basarabia, dar se face apel la „principiul” că
unitatea po-litico-statală e depăşită, că dreptul persoanei primează, nu al
naţiunii. În schimb, „ide-alul” de autonomie al secuilor e sprijinit de
semnatarii români de petiţii. Că-ţi vine să le strigi ca ţăranul anonim: „Măi
băieţi, nu daţi hora de pereţi!” Hora veche a unirii „cu feciorii la un loc şi
bătrânii care pot.”
În primii ani după ’89, tricolorul aproape că dispăruse. La 1 Decembrie,
ieşeam în oraş să vedem dacă s-au arborat steaguri. Ne bucuram şi pentru cele
care licăreau prin ferestre, ici-colo. Într-o seară, auzind dinspre bulevardul
Copou „Hai, România!”, am ieşit repede. Erau microbiştii! Tu, care n-ai fost
vreodată pe stadionul ieşean ,eu, care nici nu ştiam că se schimbă porţile la
un meci de fotbal, strigam cu microbiştii „Hai, România!”
Cineva îl prezintă pe Carol II ca pe un „vizionar”. De ce? Pentru că în
1940 s-a cedat fără luptă o treime din teritoriul ţării, în Consiliul de
Coroană din 27 iunie, ora 12 şi 40 de minute? Din cei 28 de prezenţi, 19 au
fost pentru cedare; neexprimate, două voturi, expectat, unu. Să nu se uite cine
s-a opus cedării : Victor Iamandi, Silviu Dra-gomir, Traian Pop, Ştefan Ciobanu,
Ernest Urdăreanu şi N. Iorga, desigur. Tot el ţinuse celebrul discurs în
Parlamentul refugiat la Iaşi, difuzat în rândurile oastei, despre „băr-băţia
românească”. A ţăranului care „şi-a făcut întreaga sa datorie şi mai mult decât
datoria”. Altădată, mi-ai decupat din Octavian Goga ( ediţia princeps din Mustul
care fierbe o păstrez): „dacă străinul vrea să judece acest popor
după vrednicia lui adevă-rată, noi îl trimitem la ţăran.” Goga fusese declarat
rasist, fascist etc. „Cui îi repugnă unitatea pământului nostru îi repugnă şi
Goga, mi-ai spus. Nici Eliade nu place pentru că analizează funcţia spirituală
a naţiunii”. Dar când nu aveai tu la îndemână un citat edificator din
Mircea Eliade?
E depăşit eroismul? Secolul întregirii nu pare a mai interesa, nici cei
căzuţi pe linia Mărăşti - Mărăşeşti - Oituz. Ostaşii epuizaţi, dar încăpăţânaţi
să reziste; să nu se treacă de ei, cu riscul morţii. Mă rog pentru Gheorghiţă,
tatăl tău, pe care l-a ajuns schija din război în inimă. A murit singur sub
căruţă, când tu nu aveai nici un an.
Monumentul eroilor - Siriu |
Tare ne place să contabilizăm nereuşitele, defecţiunile... La 1600, „unui
nesăbuit”, Mihai Vitea-zul, „mercenar din Târgul de Floci”, nu de unirea
românilor i-a păsat, scrie un istoric din şcoala boiescă. Eroii sunt constant
dez-eroizaţi. Am citit şi un soi de rescriere a vieţii lui Ioan Dragalina. Cică
n-a murit pe front, ci în spital, de septicemie. Dar unde, dacă nu pe linia frontului,
a fost lovit de rafala teutonă de mitralieră? După Take Io-nescu (în necrolog),
generalul l-a întrebat pe doctor dacă n-ar fi mai bine să-i amputeze pe loc
braţul stâng : „Mă descurc eu şi numai cu dreapta!”. Numai ca să se întoarcă pe
front, în Valea Jiului, cât mai repede. Sau asta nu mai contează? Întâi,
Dragalina a fost sublocotenent la habsburgi, ca apoi să devină generalul lui
Ferdinand, unde îi era locul. Bănăţeanul a eliberat Banatul.
Ah, de câte ori nu i-am evocat pe eroii noştri uitaţi! Urma să facem
împreună o antologie din uimitoarea literatură orală. Mult dispreţuită acum,
deşi cum le doineşte anonimul mai rar altcineva: „Cădeau taţii şi feciorii/ Cum
se scutură bujorii”; „Aşa nalţi şi subţirei/ De trece glonţul prin ei.” N-am
mai apucat. Un veteran de război stri-gă: „Mamă ţară, iartă-ne că am cutezat să
luptăm şi să murim pentru tine”. Şi-i acoperit de râsul cinic al lui Brucan:
„Stupid people!” Ofensiva brucanică a biruit?
„Nu suntem nici ţară mică, nici amărâtă,
mi-ai spus. Avem valori tradiţionale. Şi dacă trebuie să de-mitizăm pe
cineva, trebuie să-i de-mitizăm pe falşii patrioţi. Nu te bate cu cărămida- n
piept, foloseşte una ca să construieşti ceva.”
Aşa e : tu ai dus o viaţă de cărturar fără ifos, care n-a admis două
măsuri. Ai fost format ca naţionalist de învăţătorul şi de preotul satului.
Nici nu ţi-a fost în fire să epatezi. Smerenia ta place Domnului. Aveai tu
însuţi dar de preot şi trebuie să-ţi mulţu-mesc pentru că m-ai îndreptat spre
Dumnezeu. De la tine vine credinţa mea. Tu te în-tâlneai duminică de duminică
fără istov cu Dumnezeu, în biserica părintelui Petre Se-men. „Dacă nu poţi
merge, stai acasă şi scrie, mă rog eu pentru tine, Magda.” Mi-ai transmis
nevoia ta de sacru. Şi cum puneai la lucru ironia ta fină: „De ce să ne vedem
la 12 în staţia de autobuz? În pronaos nu se poate?” „Ortodoxia nu e handicap, Magda. Biserica ne-a conservat etnicul.Dacă
vorbim de rezistenţă, aici o găsim.”
Poate că ai dreptate când îmi ceri să am răbdare. Unor ipochimeni,
luându-i peste picior pe cei care şi-au lăsat mâinile drepte la Cotul Donului,
le-a replicat un pre-ot sincer, Constantin Necula, povestind despre fapta eroică
a părintelui militar care făcea slujba de înmormântare. „Vin tancurile !, i s-a
spus, trebuie să plecăm!” „Nu, eu nu-i îngrop fără slujbă.” Dar câţi n-au
morminte nu în pământ, ci în cer? Câţi „ioni” nu au rămas fără cruce la căpătâi?
Şi cât timp trebuie să mai treacă pentru a primi voie să spunem despre cei
morţi adevărul, fără frică de haustologi? Guvenatorul Transnistriei, George
Alexianu, a fost declarat nevinovat de sovietici, trimis în România, dar
con-damnat de Tribunalul poporului. Criminal de război, pentru atacarea URSS,
deşi nici n-a fost de faţă când s-a decis trecerea Prutului.
La 25 noiembrie, s-a întâmplat sfinţirea Catedralei Mântuirii. Am fi fost
îm-preună acolo. În piciorul Sfintei Mese se află numele celor jertfiţi pentru ţară. Ni s-au
întors morţii acasă. Şi de ce nu ne-am ruga într-o catedrală care costă cât 5
kilometri de autostradă (sau ceva mai mult) la fel ca într-o biserică
maramureşeană în cheotori? Ştie cineva că lui Dumnezeu nu-i plac decât spaţiile
mici? Dar, cu siguranţă, preotul e şi azi coagulant în interiorul ţării, dar şi
în afara ei. Într-o bisericuţă dintr-un
lemn sau într-o mănăstire ca Putna.
Bisericuţa lui Iosif (Munții Buzăului) |
Da, eram amândoi poate chiar excesivi în sentimentul naţional. Ne-am
revoltat deopotrivă în scandalul privind-o pe fetiţa din Covasna: „E un abuz să
porţi o bentiţă tricoloră? O provocare?” Obtuzi şovini sunt consideraţi
românii, doar ei. A celebra Marea Unire e gest provocator pentru
UDMR, care se consideră ofensat(ă). O pro-pagandistă antinaţională a strigat :
„Devine un gest patriotic să tragi românilor câte un şut în stima lor
colectivă.” Ceea ce s-a şi întâmplat.
Ne semnalam unul altuia cele mai incredibile „regândiri” ale istoriei. De
ce n-o fi lăsând Boia istoria istoricilor? Şi de ce-o fi fost publicat în
tiraje mari? Pentru o afirmaţie ca: „Viitorul nu se construieşte privind spre
trecut”? Dar „viitorul şi trecutul” n-or fi fiind „a filei două feţe”?
Poţi fi şi sincronizat şi etnicist, comentam noi. E o falsă idee că
spiritul iden-titar se opune democraţiei. Eram în trenul de Bucureşti-Iaşi,
împreună cu Petre Andrei şi cu un adaptabil-oportunist care venea de la
Maastricht (pronunţa Mastriş). Fostul so-ciolog ceauşist ( ’89 îl prinsese în
librăria Universităţii „Cuza” cu un volum unde-l cita pe cârmaci pagină de
pagină) afirma că nu putem deveni europeni dacă nu acceptăm federalizarea.
Întorsese foaia la timp, arătându-se alergic la etnia proprie; temperatura politică i se ridicase în interes
personal. „Hai să ne fragmentăm, că Ioropa-i fragmen-tată”, l-ai râs tu,
revoltat de ceea ce numea fostul tău student O. Nimigean copromis.
Împreună cu Gina, soţia sa reveniseră la
Iaşi din „Har-Cov”, unde fuseseră repartizaţi ca profesori, din cauza
discriminării aplicate acolo românilor.
„Mersul nostru în istorie, i-ai spus tu rătăcitului de la Maastricht,
nu-i contra celorlalţi, a ne-românilor, dar să avem grijă. Minoritarii deveniţi
sovietici s-au răzbunat pe români, ca şi minoritarii unguri, deveniţi
autonomi în RAM, datorită lui Stalin. Nu trebuie să fii istoric ca să ştii că
românii erau misera plebs contribuens, nu făceau parte din
unio trium nationum. Transilvania a fost crunt asuprită
sub dualişti. N-or fi plecat de bine din Imperiul Austro-Ungar cehii, slovacii,
slovenii, polonii, sârbii, croaţii...”. Petre Andrei a fost foarte tranşant :
„Vrei jandarmi cu pene de cocoş în Ardeal?” So-ciologul pus la colţ de noi a
schimbat compartimentul. Era foarte decis în ideea că Ro-mânia e stat...
minoritar. Ce-o fi vrut să spună cu vocabula asta, minoritar? Poate că
la „Mastriş” se trasase linia pe care merge fără păs Boia: „Va veni poate ziua
când va exista o singură naţiune europeană, alcătuită numai din minorităţi.”
Românii? A, nu vor mai fi nici cât minoritatea maghiară. Germanii? „Cei mai
numeroşi”. Iar noi sun-tem indiferenţi faţă de un tsunami globalist. Român? Ba
comunitar UE, ca acei câini comunitari cu capsă pe ureche.
Drumul la Iaşi a fost mai scurt după plecarea sociologului. Alţii au
schimbat nu compartimentul, ci cătarea armei: de la dejism la ceauşism. Crimele
din vremi dejisto-paukeriste au fost iertate, scuzate, chiar justificate.
Tismăneanu, tandru cu Pauker, nos-talgic cu mătuşile ilegaliste, a impus
versiunea sa asupra stalinismului, în Raport final, care sper să
nu fie final. Odraslele cominterniştilor îi acuză iarăşi şi iarăşi pe
naţiona-lişti ca Mircea Vulcănescu. În Index librorum prohibitorum,
„opera” lui Ali Ştefănescu, lampadoforul proletcult şi soţ al Ninei Cassian,
figura pe primele locuri Istoria Răz-boiului pentru Întregirea
României. Constantin Kiriţescu considera: „un popor străin, maghiarii
(...) i-au rupt unitatea etnică a poporului român”. Şi câţi nu vor să mute
„vestnicul hotar”! Dinspre nemţi se aude cuvântul „anexare” (a Transilvaniei la
Regat, în 1918), alţii nesocotesc spusa lui Take Ionescu : „Rusia este duşmanul
nostru natu-ral.” Cât despre europarlamentarul TRU, el ştie una şi bună : „Fie
pâinea cât de rea, tot mai bine feliată”. De UE, desigur. Şi încă (adevărul.ro,
19 noiembrie, 2018): „Din Uni-unea Europeană nu se poate ieşi, aşa cum nu se
poate păşi în alt univers.” Îmi aduc aminte că numai din PCR, odată intrat, nu
mai puteai ieşi. „Măcinat” de ţară e un cântăreţ: „Sunt Tudor Chirilă şi dau o
bere pentru România care gândeşte deschis”. Atâta are el de dat? O bere pentru
calul lui? Blondă sau brună îi e totuna. În ce-l pri-veşte pe scriitorul
aburitor - orbitor, care spune că nu
poate spune „Sus, române, sus!” sau „Te iubesc, Românie!”, eu îl consider
infirm sufleteşte. Şi ce fericit era boierul Neagu Djuvara când mai găsea ceva
rău de zis despre cuvântul român. Reitera o teorie veche , cum că român
ar fi însemnat iobag, sclav, un ins de rang inferior. De sensul creştin
nu auzise?
Din Edmund Burke, decupajul tău: „Singurul lucru necesar pentru ca răul
să triumfe este ca oamenii buni să nu facă nimic.” Sau să nu fie lăsaţi să
facă.Tu n-ai mai apucat să dezinfectezi creierii studenţilor. Nu te-au lăsat
cuţitarii Universităţii „Al. I Cuza”. Erai incorect politic avant la
lettre! Şi nu spuneai nici în deceniul cel mai ceauşiu : „Nu-i
momentul”. L-ai prezentat pe mareşalul Ion Antonescu la curs ca pe personaj
istoric tragic. Ai fost turnat la Securitate pentru asta de un doctor în note
in-formative. „Trei milioane de români au devenit sovietici, în ’40, după
retragerea arma-tei noastre şi a administraţiei din Basarabia şi Bucovina.
Sovietici în trei zile, ca-n bles-teme, nu ca-n basme. Şi sunt bezmetici care
întreabă ce-am căutat peste Prut, ce-am căutat peste Nistru. Emanoil Vidraşcu a
fost condamnat în februarie ’60 (lotul Noica) pentru că redactase, ca director
de cabinet al lui Ică Antonescu, ordinul dat armatei, să treacă Prutul. Iar noi
ar trebui să facem haz la parafraza caţavencilor: „Ostaşi, vă ordon să sugeţi
Prutul!”
Daci pe frontispiciul ARCULUI DE TRIUMF al lui Constantin cel Mare (Roma) |
Am urcat
singură spre mormântul tău pe 1 Decembrie. Cum am fi sărbătorit împreună acest miracol
istoric prin voia Domnului, Marea Unire!
„Ai răbdare,
Magda, steagul sus. O să fie bine.”
Comentarii
Trimiteți un comentariu