POEME 2009 - Lucian Mănăilescu
Lucian Mănăilescu
POEME - 2019
POTOPUL COPILĂRIEI
Noe adună caii de
lemn ai copilăriei,
îi urcă în arcă doi
câte doi,
lângă lei, elefanţi
şi păpuşi de cârpă,
„Vom pluti mult în furtună?”,
îl întreabă el pe
Dumnezeu,
care stă la cârmă
şi potriveşte cubul
rubik.
Dar atotputernicul
nu-i atent...
Iar sa format un
pătrat amar
pe simetria albastră
a Araratului
şi porumbelul de
hârtie a zburat
şi nu se mai
întoarce.
SECVENŢĂ
Dacă Dumnezeu îţi ascunde cutia cu farduri
frumuseţea ta neasemuită devine banală şi
tristă...
Asta îmi aduce aminte de un film din
adolescenţă,
când m-am strecurat în spatele ecranului,
pe
Broadway, şi am văzut-o pe Bette Davis
care era cea mai frumoasă femeie urâtă din
lume,
aprinzându-şi viaţa, ţigară de la ţigară,
printre îngerii de carton ai Hollywoodului.
CENUŞA CUVINTELOR
Rămâne doar cenuşa cuvintelor...
Ceea ce s-a spus se rostogoleşte
în ghiocul mării, odată cu ultima
bătaie de inimă...
Doamne, am păcătuit, rostindu-ne
cu ghearele şi cu dinţii, rar am tăcut
şi ne-ai auzit, dar nu ţi-a fost milă...
Tu Te uitai cum o buburuză
şi o picătură de rouă pun la cale
perfecţiunea.
Pe când nebunia noastră, înălţa,
printre colinele de nisip,
Zidurile Babilonului.
SOARELE DE LA MIEZUL NOPŢII
Orologiul din turnul
primăriei
arată, de la un timp,
o singură zi
şi o singură oră, în
oraşul
cu subsoluri suprapuse, anesteziat
de buldozere, sirene şi umbre
e mereu miercuri, ora zero,
şi fericirea câinilor comunitari
latră la lună şi noi ne visăm amneziile.
Oraşul în care ne prefacem că trăim
se scufundă în sine, e un fel
de Atlantidă de mahala, un El Dorado
împachetat în staniol care a greşit
continentul şi secolul, străzile lui
bâjbâie printre stele şi o iau mereu de la
capăt.
– „Ce placă de patefon
e şi viaţa noastră!” spui tu,
şi tocmai atunci se întrerupe
brusc întunericul şi se face
joi şi răsare soarele nopţii...
NAVIGÂND PE UN PAT DE SPITAL
Aici e bine şi alb,
prietene,
trăiesc printre îngeri indiferenţi,
înghesuiţi în viaţa lor ca într-o
mansardă din cer, grăbiţi să mă
vindece de nerozia inimii,
dându-mi să beau câte o cană
de vise pe zi, mai ales când
trece anestezia şi leucocitele
trăiesc printre îngeri indiferenţi,
înghesuiţi în viaţa lor ca într-o
mansardă din cer, grăbiţi să mă
vindece de nerozia inimii,
dându-mi să beau câte o cană
de vise pe zi, mai ales când
trece anestezia şi leucocitele
şi stalactitele devin desene
rupestre şi pe urmă cineva scrie
în foaia de observaţie
temperatura, tensiunea şi
în foaia de observaţie
temperatura, tensiunea şi
pulsul, inventând un tratament
pentru răul meu de mare,
persistent şi inexplicabil.
pentru răul meu de mare,
persistent şi inexplicabil.
ŞOARECII
LUI CAMUS
Nu de intangibilii zei trebuie să ne temem,
ci de cohortele astea nebune ale lui Camus
de invincibila armată a şoarecilor care
aleargă după flaut şi devastează totul,
cu o foame cenuşie şi prolifică.
Ne-au fost cobai în laboratoare cu
boli incurabile, le-am implantat
chiţăitul disperării dându-le zilnic moartea
în doze homeopatice, până când s-au obişnuit
cu întunericul, până când
ne-au intrat adânc în piele şi în oase
înhăţându-ne cu o poftă hulpavă.
În oraşul şoarecilor,
tot mai pustiit şi mai singur,
frica a rămas singurul mijloc
de transport în comun, ploaia
ronţăie picioarele desperecheate
şi străzile se sinucid, aruncându-se
în tomberoanele nopţii...
AŞTEPTÂND
SĂ RĂSARĂ LUNA
Nu mai am veşti din ţara mea,
televiziunile transmit în direct
tornade şi împuşcături din America,
la radio ciripesc vrăbiile şi ţârâie
greierii,
deschid fereastra şi văd cum
apune soarele în Groenlanda,
prin tavan se scurge lava Vezuviului,
biblioteca e plină de jungle nevăzute,
în rest e linişte şi nisip cât vezi cu
ochii...
Se face tot mai departe, până şi
în ochii tăi iubito înfloresc cireşi
japonezi,
iar eu aştept să răsară luna, cine ştie,
poate că ţara mea s-a mutat între timp
pe faţa ei nevăzută...
VORBE PESTE GARD
O strig peste gard pe
vecina în negru
care stă pe prispă şi
bate coasa:
- Ce zici, vecină, o
să plouă mâine?
Ea se uită, pe sub
broboadă, la cerul
din ochii mei şi
oftează:
- Da, maică, cred c-o
să plouă!
PAHARUL
CU LUMINĂ
Dumnezeu locuia la marginea satului,
după ce urcai muntele, la vreo
trei depărtări mai încolo...
De câte ori treceam pe la el
mă omenea cu un pahar de lumină:
– Ia, fiule - zicea - ia şi bea!
Ăsta-i cel mai bun vin din viile
mele de întuneric!
PE VIAŢĂ ŞI PE MOARTE
Ascundeţi-vă ţara în piept,
adînc, în străfundurile inimii,
până-n prăsele,
să nu-i mai răscolească jarul
ochii jivinelor şi regii nimicului, aceşti
Ioan fără ţară, plecaţi în cruciadele
avidităţii...
Nu vă minţiţi că ţările
sunt nemuritoare, mor şi ele
atunci când popoarele lor
uită să trăiască; istoria
e plină de cenuşa ţărilor moarte!
Numai aşa, numai în sihăstria
vechilor icoane, numai
trăind pe viaţă şi pe moarte
şi ascunzându-i munţii
în palmele voastre crăpate,
o veţi putea arăta, într-o zi,
fiilor voştri scăpaţi din robia
migratoare a lucrurilor...
„FÜR
ELISE”
Era Paştele şi în
anul acela în care m-am dus la şcoală,
chiar dacă preotul din sat şi Dumnezeu
fuseseră trimişi
în spatele cerului cu gratii şi Stalin murise
şi oamenii
şopteau în secret: „Hristos a înviat!”...
Pe atunci ouăle roşii erau mai mult albastre
şi mov,
iar Doamna, soţia preotului, singura
învăţătoare din sat
căreia nimeni
nu îndrăznise să-i schimbe numele
în „Tovarăşa”, ne învăţa că nu doar „Ana are
mere!”,
împărţindu-ne ionatane din rai.
De Înviere nu ne-am dus la biserică, erau
miliţieni
şi activişti acolo, care păzeau morţii să nu
fugă
şi pe cei vii îi însemnau cu cruce neagră sau
roşie
în calendarele lor secrete...
Dar Doamna, ne-a chemat să luăm lumină
în singurătatea ei cu pridvor, printre cărţi
şi
icoane cu degete prelungi, ne-a povestit
despre
surzenia lui Beethoven şi ne-a cântat „Für
Elise”
la pianul confiscat a doua zi şi repartizat
pe post de pisică neagră la căminul cultural.
Pentru o vreme în locul Doamnei a venit
altă învăţătoare, dar noi nu reuşeam să
mai râdem cu litere de mână sau de tipar,
pentru că tot timpul auzeam cum trec prin
clasă
Jumătate-de-om-călare-pe-jumătate-de-iepure-șchiop
şi buzduganul zmeului căruia îi mirosea a
carne de om.
BANCHETUL SINGURĂTĂŢII
Când ne-am
reîntâlnit, fiecare din noi
trăise o mulţime de vieţi străine, neînţelese
până la capăt, uitate prin nori, sau vândute
pe mai nimic prin târguri de pripas.
Cineva improviza povestea lui Sindbad
tatuându-şi valurile mării pe retină:
„La întoarcere aveam buzunarele pline
cu hărţile secrete ale comoriulor din insule,
dar în târgul unde mi-am abandonat
adolescenţa
nu mai trăia nimeni, pe străzile pustii
alergau doar vântul şi umbrele bicicletelor,
gara era strivită între şinele de cale
ferată,
de la ferestrele caselor oarbe fluturau
perdelelele iubirilor neîntâmplate
şi un câine albastru alerga în urma mea
adulmecând depărtarea...”
Un bărbos fără vârstă susţinea că el e
pictorul
care trebuia să ajungă celebru,
dar n-am mai apucat să trăiesc viaţa aia,
s-a îndrăgostit de o salcie plângătoare
şi ea s-a tot despletit, plânsă de ploi,
până când pictorul a rămas singur şi s-a
apucat
să-l plagiez pe Hieronymus Bosch, uitând
culorile într-o bodegă a nuanţelor negre...
S-au spus multe în duminica aceea,
fericită ca o crucificare, un arheolog,
ne-a arătat brelocul cu craniul istoriei,
şi fotografiile lui Alexandru Macedon:
„Am săpat ani şi ani, decopertând memoria...
Nu erau decât cărămizi şi inscripţii
intraductibile
cenuşă şi pietre şi întrebări fără răspuns.”
În zori am băut ultimul pahar şi ne gândeam
că toate vieţile şi morţile rămase printre
mese
i-ar fi ajuns lui Dumnezeu să facă alt rai
şi alt iad şi totul să înceapă de la capăt:
cu un om singur şi un Dumnezeu singur...
PEŞTELE DE AUR
Cineva arunca
noaptea, în iazul morii,
o lună albastră şi
roiuri de peşti
îi dădeau târcoale
rupând din ea
firimituri de
lumină...
Era vară şi copilăria
avea gustul
de cireşe amare al
fericirii,
alerga desculţă şi
punea vârşe
în prundişuri, visele
se roteau
în anafoare
transparente şi prindeam
păstrăvi şi mrene şi
cleni,
dar peştele de aur
din lună
ne aluneca, mereu,
printre degete.
CLOPOTNIŢA
Îi dau telefon
vărului meu de la ţară
să-i spun că azi
noapte a căzut facebook-ul
şi el râde şi-mi
povesteşte:
„La noi, în sat, tot azi noapte,
au înflorit caişii,
pe firele de telegraf
se auzeau cum vin
rândunelele şi lăstunii,
au înmugurit
corniţele mieilor de Paşte ,
iar de căzut, numai
cerul a căzut
în livada cu cruci şi
pământul
s-a făcut albastru şi
noi, bătrânii satului,
i-am dat bineţe lui
Dumnezeu
care stătea în
clopotniţa bisericii
aşteptând să tragă
clopotele de Înviere.
VATĂ DE ZAHĂR
Era un bâlci ciudat cu lume multă
şi oameni singuri şi flaşnete,
caii de lemn se învârteau, se învârteau,
în mijloc soarele vopsit în roşu,
apoi dughene, saltimbanci isterizaţi
mimând femei cu barbă, şerpi
şi crocodili, în orizontul
de hârtie creponată lipit
cu aracet pe zidul morţii.
Oh, Doamne, ce frumoasă
părea viaţa! Pe sârme lungi se deşirau
cocorii şi-un înger fără aripi
vindea nori agăţaţi pe beţele cu vată
iar noi copiii, cu câţiva bănuţi,
muşcam din cer şi chiar credeam
că dulcele e gustul fericirii...
Tăierea nodului gordian
Ştiu că nu se termină
totul aici,
pe coclaurii întâmplării...
Ştiu că va mai fi o zi de apoi
şi încă una, că visele mele
au să mituiască zeii, că voi fi,
pe crenelurile altor cetăţi,
iarăşi şi iarăşi, ascultând viscolul
carelor de luptă şi urletul
de lup al falangelor, învăţând
să mă nasc, învăţându-mă să mor...
Mâine va fi nesfârşitul!
Atunci ce mă înspăimântă?
De unde această sălbăticire
a luminii, această disperare
de a nu mai fi Alexandru?
SE
ÎNTÂMPLĂ CEVA
Domnului
Profesor de eternitate, Petru Ursache
Se întâmplă ceva cu vinovăţiile noastre,
cu ţara asta dusă la biserică duminica
să-şi numere sfintele moaşte, se întâmplă
ceva cu florile şi cu păsările, ceva nemaivăzut,
un fel de clonare a timpului, o răzgândire
în care Măria Sa ţăranul român şi-a uitat vitele
în grajdul CAP-ului, şi pământul luat
şi dat înapoi cu japca, anii în care pe hărţile
fricii se trasau canale măreţe, brâul şi hora
izgonite din bucurie şi date-n spectacol,
maşinile, sufletele, ninsorile negre...
Se întâmplă ceva, ca un fel de istorie trădată...
Ne-am uitat numele în adeverinţele bunăvoinţei,
am învăţat să stăm în genunchi cu rugăciunile lipite
de buze,
numărând până la exasperare ziua de mâine,
care se întâmplă, întotdeauna, să fie tot cea de ieri
când s-au inaugurat supermarketurile zădărniciei.
Drumul
somonilor
Orbirea devine vedere
pe drumul somonilor,
o curgere inversă, o invazie
pândită de guri flămânde
şi patimi ce jupuiesc solzii
de piatră ai statorniciei...
Ce transparentă e moartea
acolo, la celălalt capăt,
între colţii însângeraţi
ai stelelor, acolo unde,
fericiţi, cu disperare şi spaimă,
se nasc zeii...
Femeia
în negru dă de mâncare la vrăbii
Discuţiile mele cu femeia în negru
devin tot mai interesante, de fapt ea
are grijă de mine, ea mă tratează
de depresie, ea îmi pune picăturile
amare în linguriţa de împărtăşanie
a fiecărei zile, în timp ce divagăm
despre eternitatea secundei şi despre
viteza luminii în copilărie.
Se poate spune chiar că ne înţelegem
din ce în ce mai bine, într-o complicitate
complicată cu estetica neantului
şi cu chipul de ceară al fericirii
expus în muzeele Madame Tussauds.
Uneori îmi permit chiar să o admonestez,
cum o admonestam pe mama:
„Iar mi-ai amestecat sufletul printre
lucruri!
Iar ai uitat să-mi aduci portocale!”
Şi ea se întristează şi iese în curte
să dea de mâncare la vrăbii...
NOAPTEA
ABSINTULUI LA CATEDRALA NOTRE DAMES
Ioana d'Arc arde iar
pe rugul unei istorii obscene,
lumina latră vestele galbene şi gri
ce adulmecă viitorul, trec secole
oarbe în fiecare secundă
şi nebunii se bucură şi dansează
în vârtejul libertăţii lor disperate.
Franţa, nobila Franţă,
pierde, ca de obicei, războiul
şi pacea, în catedrala târziului
nu se mai roagă decât
stafiile de piatră, iar Dumnezeu,
obosit şi bătrân, bea absint
sub un pod de pe Sena
cu îngerii suprarealismului.
SUB
ÎNALTUL FRUNŢII
(Lui
Emil P.)
Picioarele mele au împietrit în rădăcini!
E o suferinţă ca oricare alta, îmbătrânind
la streaşina ploii, o depărtare dincolo de
care
se nesfârşeşte un câmp cu maci roşii
pe care cineva îi filmează cu încetinitorul.
Jarul lor trece în sânge, e o transfuzie cu
asfinţit
de soare, ca un fel de lumină părăsită
într-o prietenie cu pereţi de var, în care
nu au supravieţuit decât oglinzile...
Auzi cum foşnesc frunzele înserării?
Vine toamna, în curând, prietene!
Sub înaltul frunţii deja se aude zborul cocorilor!
Aşteptând clipa
Tocmai atunci un
soare de sârmă ghimpată
s-a rostogolit printre nori şi amintirile
au început să facă explozie, risipind schije
de fluturi, tristeţi împuşcate în tâmplă,
şi cochilii de melci prin tranşeele verii...
Doamne, şi eu nici măcar nu eram eu,
în loc de trup aveam o manta soldăţească
şi mă târam pe coate şi genunchi,
pândit de ochii holbaţi ai stelelor.
Nu mai ştiam al câtele război mondial
foşnea printre frunze, câte morţi
mai aveam de trăit, dar strângeam eroic
inima în pumn aşteptând clipa în care
să mă arunc sub şenilele ploii...
DE VORBĂ CU BONSAIUL DIN
FEREASTRĂ
Cuvintele tale verzi,
cuvintele
tale de frunze, ştiu
mai multe foşnete
decât cuvintele mele
de pământ,
decât cuvintele mele
de sare,
oh, mult mai mult
decât muţenia
mea, ascunsă în
cochilia mării.
Stăm amândoi la
fereastră şi
ne jucăm de-a lumina,
povestind
despre pădurea
bonsailor, despre
nordul din păsări şi
despre fericire.
Dar tu, bonsaiule, nu
ai orgoliul
morţii, ţie îţi ajung
rădăcinile
prin care pipăi
nenăscutele stele
şi fereastra aceasta
dincolo de care
se află altă
fereastră şi alta
... şi alta.
Comentarii
Trimiteți un comentariu