VICTORIA-MARIA PRIPON - O SPERANŢĂ A POEZIEI BUZOIENE


VOLUMUL DE DEBUT AL  UNUI TALENT DE EXCEPŢIE

Victoria Maria Pripon

ARHITECTURA INIMII

Scriam, cu ceva timp în urmă, despre versurile unui copil deosebit de talentat, Victoria-Maria Pripon, elevă în clasa a III-a la Școala „George Emil Palade” din Bu-zău:Citindu-i poeziile a căror forţă depăşeşte, cu mult, tiparul liric al candorii şi vi-sului am convingerea că poeta - pentru că este vorba despre o poetă în cel mai ade-vărat sens al cuvântului - are o intuiţie fabuloasă a existenţei, a necuprinsului care ne cuprinde, şi a unor noţiuni abstracte (timp, sens, alteritate etc), anunţînd, o evoluţie li-terară de excepţie.”
Aflat, acum, în faţa primului volum al poetei - Oraşul cuvintelor” - simt ne-voia unui eşafodaj explicativ, fie el şi ipotetic, pornind de la câteva puncte de reper, începând cu definiţia fabuloasă pe care a dat-o Carl Sandburg poeziei: ...jurnalul unui animal marin care trăieşte pe uscat şi visează să zboare”.
Teoreticianul italian Benedetto Croce vorbea şi el despre: „poezia eternă, fără calificative, ce cuprinde în finit infinitul”
Care sunt resorturile acestei poezii? Desigur, cultura, exerciţiul intelectual, ta-lentul, înţelegerea lumii şi a universului... Dar poate este mai mult decât atât...
Poetul ieşean Nichita Danilov scria, într-un remarcabil eseu: „S-ar putea ca o parte din rămăşiţele noastre nepământești să fi rămas dincolo: nu venim cu totul aici, după cum nu venim nici pe totdeauna. O parte din materia noastră sensibilă a rămas dincolo, (...) mulţi dintre noi au acolo mai multă substanţă, alţii mai puţină; cu toţii însă posedăm un anumit procent din ceea ce suntem cu adevărat noi înşine, din ceea ce am fost înainte de a fi. Acea materie sensibilă şi inexistentă ne vorbeşte prin somn, ne tri-mite semne, ne cheamă spre ea, ne atrage cu forţa unui vârtej. Chemările sunt când mai slabe, când mai puternice. Când mai calme, când mai acute, şi cu cât devin mai neli-niştitoare, mai greu de respins, cu atât cuvintele noastre sunt mai adânci...”
O memorie transcedentală, aşadar, cu surprinzătoare ecouri în versurile Vic-toriei-Maria Pripon: „Locuim mereu/ Cu inima și/ Sufletul altundeva. (Metafora 4);Visăm că suntem în/ Altă parte.” (Visăm, nu avem); „Am fost aduşi/ În această lume/ Cu un rost,/ Cu paşi mărunţi/ Disperați de pietrele/ Ce se lipesc de/ Talpa piciorului./ / Cu un scop am/ Fost aduşi aici. (...)/ În această viaţă scurtă.” (Scurt).
Oraşul cuvintelor este, aşadar, un oraş „teleportat” din realitate în inefabil:Cuvintele sunt/ Asemănătoare cu oamenii,/ Având un oraș al lor,/ Orașul cuvintelor puse la un loc, Ca pe un candelabru.” (Candelabrul cuvintelor).
Un postmodernism existenţial remarcabil interferează întrebările despre con-diţia umană cu „imperfecţiunea” comunicării: „Orașul Cuvintelor,/ Dansul Electric,/ Rechinul Fără Coadă,/ Bunul Străin,/ Verdele-Zero./ Și am putea sta cu Fluturele Ne-gru,/ Cu autograful semnat de Iepurașul Alb/ Și, cu autobiografia completă,/ Putem trece la altceva. (Umbra)
Originalitatea limbajului, o semantică ameţitoare a sensurilor şi profunzimea metaforelor, schiţează o evadare din artificialul citadin într-un turn de fildeş, în care „reinventarea” lumii devine posibilă: „Gânduri încâlcite, despre Orașul Cuvintelor,/ Spaima noastră,/ Orașul Cuvintelor,/ Am zis prea multe despre el,/ Albastru, pe galben, pe Orașul Cuvintelor,/ Am plecat! („Orașul Cuvintelor 2). Sau:   „Umbra/ Amețită, în continuare,/ Strălucește pe întuneric,/ Floarea fără Înțeles, în continuare,/ Este plină de albine,/ Orașul Cuvintelor, în continuare,/ Se face nevăzut,/ Bunul Străin, în conti-nuare,/ Se plimbă pe lângă flori,/ Rechinul Fără Coadă, în continuare,/ Aleargă prin mare,/ Verdele Zero, în continuare,/ Construiește laboratorul,/ Dansul Electric, în con-tinuare,/ A pus stăpânire pe atmosferă,/ Iar noi, în continuare,/ Stăm aici!/ La revedere! (La revedere!)
Originalitatea titlului (a titlurilor în general) este amplificată de fiinţele-cuvinte, de fantasmele comunicării, înstrăinate după desacralizarea „duhului care plutea peste ape”: „A evadat un Cuvânt,/ A evadat aripa tuturor/ Cu care putem zbura.” (Albastru, pe galben, pe Orașul Cuvintelor) - spune poeta, reconstituind două ipostate spec-taculare ale rostirii: „necuvintele” lui Nichita Stănescu („Fără cuvinte am fost/ Și mereu vom fi,/ Fără cuvinte am rămas/ De la începutul omenirii./ Fără cuvinte.”) şi inexprimabilul invocat, cândva, de Iulia Hasdeu, în fraza aforistică: „Dacă toţi am putea spune ce simţim, toţi am fi genii”. Iată câteva exemple: „Nu putem fi/ Toţi per-fecţi,/ Deoarece perfecţiunea/ Nu este decât un/ Vis despărţit pe/ Fragmente şi/ Depășit de limite./ ...A fi perfecți/ înseamnă un/ Spaţiu gol în/ Viaţa noastră.” (Perfect); „re-cunosc tăcerea când o aud.” (Da); „Vorbele nerostite sunt/ În fiecare dintre noi.” (Vorbe nerostite); „Toți scriem poezia / Nevăzută...” (Stelele verzi ale omenirii) etc.
O altă „axă” a poeziei Victoriei-Maria Pripon, strâns legată de cuvântul sec-venţial, de multitudinea sensurilor şi energiilor de „undă” pe care acesta le dezvoltă în tainicul său nucleu mitologic, este timpul cu mai multe „viteze”, rememorând trecutul şi... viitorul (de ce nu?) într-un tot multidimensional: „...pasiunile/ Noastre./ Toate sunt o/ Risipă de/ Timp./ Timp/ Târziu./ Dansăm/ Şi cântăm/ Cu nişte cuvinte/ Ce ne-au oferit/ Un dans electric./ Timpul este prea/ Târziu.” (Timp târziu – Dans electric); sau: „Noi suntem amintirile trecutului, (vers remarcabil)/ Trecutul este viitorul nostru,/ Tot ce s-a întâmplat în trecut va fi şi în viitor,/ Amintirile viitorului sunt aici,/ Viitorul este trecutul. (Viitorul este trecutul), culminând cu imaginea eternităţii clipei:  „Me-reu avem altceva/ De făcut./ Și e aceeași zi,/ E aceeași oră” (De ce să ne pese?)
Pe aceste coordonate lobacevskyene raportările axiologice capătă valenţe ce exced liricul, nuanţându-l cu un discret fatalism filozofic al întrebărilor fără răspuns despre condiţia umană: „Viaţa de dincolo./ O viaţă/ Fără viaţă./ Un moment/ Petrecut/ Alături/ De/ O viaţă.” (Amintirile viitorului); „Este cineva/ Cu viață/ Dincolo/ De / Moarte./ Sau cineva ascuns. (Ce ar putea schimba); „Un vis,/ O zi,/ O lume,/ Un tărâm” (O altă lume); „Acesta este secretul ce a/ Stat sub o piatră,/ Prea mult timp./ Acesta este secretul ce s-a odihnit/ Sub viețile noastre.” (O, ce dezastru)...
Lumina lină din versurile poemului „Viaţa 2” („Dumnezeu este arhitectura ini-mii, (...) / Chipul este lumina din cer.”)  deschide însă şi alte perspective, pe care, nu ne îndoim, tânăra poetă le va adăuga edificiului poeziei sale.
Oraşul cuvintelor este, în egală măsură şi o citadelă a socialului, pe care Victoria-Maria Pripon învaţă să o descifreze: Să deschidem ochii/ Și să privim această lume/ Cu acei ochi trişti/ Ai omului ce/ S-a săturat./ Ai omului ce a ajuns/ La o vârstă./ Ai omului care nu are/ Încredere în această lume/ Unde s-ar putea zice că suntem/ Regii și reginele unui nou comunism./ Unde nu am putea spune ceva/ De teamă că vom porni al 3-lea Război Mondial./ Unde ar trebui/ Să ne integrăm într-o altă viaţă.” (Ochi).
Clonarea irealităţii - „parcă am fi în film” - notează poeta, transformă libertatea într-o goană besmetică, într-o sclavie dinamică a înstrăinării:  „Ne uităm la urmele / Pe care le lăsăm în Țara Imposibilă,/ Ne uităm la ce am făcut,/ Alergăm, fără să ne uităm în spate,/ Nu contează, deja e distrus peisajul.” (Cuvinte și imposibilitate). 
Ar mai fi, desigur, multe de spus despre talentul acestei eleva de clasa a treia, care: „Merge prin poezie şi/ Face un îngeraş/ De vorbe”. Vom încheia însă aici, deocamdată, având convingerea că versurile sale sunt, dramatic şi atât de convingător: „Un teritoriu atlant, o străvezie alunecare/ în abisul amintirilor din viitor”

Lucian Mănăilescu

POEME DIN VIITORUL VOLUM

Sfârşitul unei ere

Autograful meu pentru toți
Este căldura pe care o
Voi da tuturor în
Poezii,

Autograful meu pentru toți
Este sentimentul acesta,
Fericit,
Trist,

Iar acum, după sfârșitul tuturor,
Poate este o nenorocire,
Poate nu,
Dar tot aici vom fi, făcând același lucru.

În spatele filmului


Scene tăiate,
Pur și simplu,
Stăm într-o zi,
Să ne uităm
La cerul albastru
Și totul s-a
Terminat.

Umbra ameţită

Semnul nostru,
Floarea fără înțeles,
Umbra Amețită,
Orașul Cuvintelor,
Dansul Electric,
Rechinul Fără Coadă,
Bunul Străin,
Verdele-Zero.
Și am putea sta cu Fluturele Negru,
Cu autograful semnat de Iepurașul Alb
Și, cu autobiografia completă,
Putem trece la altceva.

Oraşul Cuvintelor 2

Mda, gânduri reluate,
Gânduri încâlcite, despre Orașul Cuvintelor,
Spaima noastră,
Orașul Cuvintelor,
Am zis prea multe despre el,
Albastru, pe galben, pe Orașul Cuvintelor,
Am plecat!

Pe o insulă

Nu acum,
Nu aici,
Nu regretăm,
Nu mai târziu decât trebuie.
Într-o zi,
Poate toți o să
Stăm pe o insulă,
Dormind,
Până la sfârșit.

Azi

Azi,
Toată lumea
Va vedea ceva
Și totuși nimic.

Azi, toată lumea
Va vedea ceva
Ce nu s-a mai văzut vreodată.

Nimeni nu a văzut
O viață părăsită.
Azi, singurul om
De pe Pământ
Va veni în căutarea
Tuturor ideilor
Ce au supraviețuit.

Scurt

O altă zi ar putea
Sfârşi altfel.
Aşa cum o problemă
Ar putea fi altfel.
Am fost aduşi
În această lume
Cu un rost,
Cu paşi mărunţi
Disperați de pietrele
Ce se lipesc de
Talpa piciorului.
Cu un scop am
Fost aduşi aici.
Dar şi pentru a descoperi
Lumea.
Pentru a deveni cineva
În această viaţă scurtă.

Viitorul este trecutul

Noi suntem amintirile trecutului,
Trecutul este viitorul nostru,
Tot ce s-a întâmplat în trecut va fi şi în viitor,
Amintirile viitorului sunt aici,
Viitorul este trecutul.

Mereu altceva

Nu contează, rămânem fără idei,
Nu contează, rămânem normali, banali,
Nu contează, vom sta aici mereu,
Nimic nu contează,
Doar altceva,
Mereu altceva.

Viaţa 2


Viaţa este ca un soare,
Dumnezeu este arhitectura inimii,
Ochii sunt nişte picaturi de rouă ce cad din cer,
Buzele sunt ca două bucăţi de mătase tivite cu dantelă,
Chipul este lumina din cer.

Toate la timpul lor

Poate, după atâta timp,
Nu mai pot recunoaşte
Lumina de soare,
Poate, după un timp,
Confund norii cu ploaia,
Poate, după un timp
Nu mai ştiu de fulgi.
Toate la timpul lor.

Fără cuvinte

Fără cuvinte am fost
Și mereu vom fi, Este trist.
Rămânem fără cuvinte,
Dar când ne gândim la ceva
Din trecut,
Regretăm.
Unii spun: „Ce rost au cuvintele?”.
Alţii spun: „Ce frumoase sunt cuvintele”.
Uneori, ne gândim la trecut
Și zicem „Îmi pare rău că am spus lucrul acela”.
Fără cuvinte am rămas
De la începutul omenirii.
Fără cuvinte.

Ce ar putea schimba

Dacă un cuvânt poate
Schimba
Viața,
Ne va
Schimba pe noi.
Viața ce
Ar putea
Fi moartea
Sau moartea
Ce ar
Putea
Fi viața.
Cineva ce
Ar putea
Fi ceva.
În această
Viață
Sau
Moarte
Este cineva
Cu viață
Dincolo
De
Moarte.
Sau cineva ascuns.

Alb-Negru 2

Filme alb-negru,
Prea multă durere,
Personajele preferate mor după cinci secunde
De la începerea filmului,
Poate și în viața reală vor fi
Eliminate din scenă,
- N-au interpretat bine!
Da, râdem, este mai bine așa.

La revedere!

Umbra Amețită, în continuare,
Strălucește pe întuneric,
Floarea fără Înțeles, în continuare,
Este plină de albine,
Orașul Cuvintelor, în continuare,
Se face nevăzut,
Bunul Străin, în continuare,
Se plimbă pe lângă flori,
Rechinul Fără Coadă, în continuare,
Aleargă prin mare,
Verdele Zero, în continuare,
Construiește laboratorul,
Dansul Electric, în continuare,
A pus stăpânire pe atmosferă,
Iar noi, în continuare,
Stăm aici!
La revedere!

Găsim o soluiţie

Verde și roșu,
Găsim o soluție,
Atunci când e greu,
Găsim o soluție,

Galben și o altă culoare,
Găsim noi o soluție,
Ce nu ne spune nimeni
Este adevărul ascuns
În spatele scenelor
Înlocuite cu alte scene.

Găsim noi o soluție!
Dacă ne uităm într-un singur colțișor,
Pierdem toată priveliștea!

Fericiţi? Nu prea...

Și nu mai contează,
E azi, e mâine,
E bine.

Și nu mai contează,
E frumos, e bine.

Ne plimbăm,
Ne relaxăm,
Ne distrăm,
Ne supărăm,
Fericiți,
Nu prea.

De ce să ne pese?

Zilele trec,
Nu ne mai pasă,
Avem ceva de făcut
Dar nu facem nimic,
Mereu avem altceva
De făcut.

Și e aceeași zi,
E aceeași oră,
Până la urmă,
Lăsăm să se ducă totul
Pe apa sâmbetei.
De ce să ne pese?

Water under the bridge

Dacă nu înseamnă nimic,
Pentru nimeni,
Atunci este apă sub pod
(Water under the bridge,
nimic, o prostie).

Dacă ne-am bucura, rece ar fi cald,
Totul ar fi perfect,
Acum, găsește fericirea!

Robert Grant și Jacques Paganel


Spre amurg,
Robert și Paganel
Se uitau la cerul
Plin de păsări.
Momentul acesta era
Unul dintre puținele în care
Paganel nu a scos niciun sunet.
În spatele lor era marea și
Erau toate amintirile lor.

The show must go on!

Suntem ca o foaie de hârtie,
Pe o suprafață netedă și udă,
Suntem ca o pasăre mare
Ce nu vrea sa dea drumul
Vântului.
Tablouri de Florin Menzopol


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

REMEMBER: RADU GYR - DAN MANOLESCU