TINERI SCRIITORI BIZOIENI - Alexandra Stoicescu
TINERI SCRIITORI BUZOIENI
Alexandra Stoicescu
(Absolventă a Colegiului Naţional „B.P.Hasdeu,
în prezent studentă a Universităţii Bucureşti – Facultatea de Drept)
Artă rapidă pe o pânză de viaţă
I
Înainte de a fi ştiut să vorbesc ştiu sigur că am desenat
cuvintele pe chipurile trecătorilor de pe străzile oraşului. Cum altfel
privirile lor ar fi fost conştiente de în-cărcătura pensulei mele imaginare şi
naiv literare pe care o descărcam de culoare fără teamă pe întreaga lor faţă
complet neobişnuită, abstractizată totuşi ca şi cum un alt Pi-casso s-ar fi
grăbit să le înstăineze trăsăturile înaintea mea?! Cum altfel mi-ar fi înţeles
intenţia şi, de fiecare dată când mă apropiam de ei, îmbrăcată într-o rochie cu
buline albastre, ca să-i stropesc cu câteva cuvinte nerostite, mă surprindeau
cu un zâmbet tan-dru, plin de compasiune pentru cineva care nu era gata să
elucideze misterul con-strucţiilor interioare omeneşti atât de bizare, prin
cuvinte de care de altfel nu dis-pun?!... Ştiau poate că urma să mă dedic artei
şi să uit de cuvinte pentru o vreme. Ştiau, în orice caz, mai mult decât mine.
Încep ca întotdeauna cu o mică schiţă. De pe o foaie albă de
hârtie m-am in-stalat într-o garsonieră de prin centrul Bucureştiului, o zonă
care a servit mult timp scopurilor mele artistice, având în vedere faptul că
nimic din ceea ce vedeam zilnic, pe străzi, în cafenele, nu putea să rămână doar
în planul concret. Picuram astfel puţin din nonconformismul zonei în creaţiile
mele, care erau, desigur, toate picturi şi schiţe în creion, pentru că
niciodată nu operam cu orice cuvinte. Am decis asta acum mult timp în urmă, dar
să nu amestecăm încă albul cu negrul.â
Ca artist plastic, m-am ferit de monotonia contururilor, încercând
să tratez fi-ecare subiect din perspectiva formelor şi a culorilor ce se pot
ridica din fiecare punct
sau linie pe care o voi întâlni la un moment dat în realitatea pe care începeam
să o dis-preţuiesc, conştientizându-i inferioritatea. Mă ocupam zi de zi cu pictarea
unei realităţi alternative, deşi numi plăcea să recunosc că eram dependentă de
ceea ce
există deja, sfidându-mi puţin creativitatea plină de orgoliu feminin, plină de
tot ceea ce evitam să arăt lumii. Deşi visul meu le includea negreşit, nu mă
încântau expoziţiile, care îmi dezgoleau tot mai mult platoşa de un roşu-sidef
a sufletului, prins în cea mai urâtă cap-cană pe care şi-o putea imagina.
În afara orelor în care pictam, mă retrăgeam în compania mai
multor perechi de ochi albastru-cobalt, a unor haine viu colorate, pe care nu
aş fi ezitat să
le diluez în ate-lierul meu, şi a unor surâsuri uşor false, care îmi dădeau
certitudinea că suntem într-un mediu social, într-o cafenea cu pereţii de o
nuanţă Terre
d’ombre, în care mesele şi scaunele păreau extrem de prost încadrate.
Cu toate acestea, mă strecuram printre aces-te spaţii atemporale, ascultând şi încercând
să imit acel ritm sacadat de jazz pe o foaie de hârtie. Acolo eram şi într-o zi
de marţi 23, memorabilă, când, deodată, un glas ca de vişină s-a ridicat din
aburii de fum:
– De două zile încerc să uit întreaga poveste, Emma, dar simt că
lucrurile nu se vor aranja aşa cum speram. A plecat atât de furios încât sunt
sigură că nu se va mai în-toarce prea curând. A lăsat caseta de bijuterii pe
masă...
– De ce nu încerci să iei legătura cu unul din apropiaţii lui? A
trecut ceva timp, răspunse misterioasa Emma cu părul roşu-carmin.
– Astfel de lucruri ne privesc doar pe noi. Mă gândesc să mă
reapuc de scris acea carte de care ţi-am povestit. Se spune că scrisul te ajută
să uiţi şi să îţi reaşezi gân-durile.
– Depinde de tine cât vrei să-ţi prelungeşti tratamentul cu
calmante, pentru că, ştii şi tu, în final, nimic nu dispare. Poţi să ascunzi
particulele de praf sub covor, dar, atunci când vei vrea să-l muţi, le vei găsi
tot acolo.
– De când te pricepi tu la cuvinte?
– De când mi se cer sfaturi atât de avid de către o naivă ca
tine.
La masa mea, conversaţia lor se transforma în imagini umbrite de
fapte mar-cante. Am lăsat astfel creionul din mână, după o ultimă curbare a
mâinii pe hârtia îm-bătrânită parcă de fumul din jur, şi m-am îndreptat
mulţumită spre casă, reuşind astfel să fur puţină realitate şi să o înfăşor în
pură ficţiune. Două femei de la masa vecină de-veneau pe atunci două portrete
admirabile ale unor femei artistocrate de la începutul secolului al XX-lea,
care îşi discutau succesele şi insuccesele intelectuale, dar mai ales sentimentale.
II
![]() |
| Picturile din text - Florin Menzopol |
Petele de culoare se vor aplica cu răbdare şi nu lipsit de inspiraţie. Mai întâi însă trebuie concretizate urmele de creion trasate până acum timid. Pe data de 23 martie am pierdut câţiva oameni. Pe fiecare însă într-un alt mod. Se pare că bâtrâneţea nu ţine cont de dorinţa oamenilor de a se remarca prin acel ceva care i-a însoţit încă de la naştere şi pe care credeau că se vor bizui până la moarte.
Visul bunicii mele, o femeie de afaceri prin spirit, se pare că
a avut un termen de valabilitate pe care niciodată nu s-a gândit să-l verifice,
în măsura în care un
astfel de cod poate fi expus oamenilor, desigur.
O boală ca Alzheimer aparent nu era compatibilă cu firea ei
dornică de a des-coperi prin cuvinte şi fapte drumurile cele mai slab luminate
ale oraşelor cu trandafiri şi mai ales cu intenţia ei de a valorifica orice
pentru a realiza fapte măreţe. Din această descriere schiţată râmân doar
ridurile care accentuau o faţă tristă, trăsătură care ar fi putut fi confundată
cu a singurătăţii înseşi dacă ar fi fost vorba de trasarea unui portret
schematic al acestei noţiuni afective abstracte, la care se face atât de des
referire în gru-purile intime şi sociale. Pe un scaun de culoare gri-antracit,
hainele ei păreau atât de şterse, încât aş fi putut bănui că în acel punct a
început însăşi decolorarea ei internă şi externă, că de acolo şi-a luat avânt
întregul proces de îmbătrânire şi înstrăinare de sine. La acest chip deformat
de greutatea anilor, stimulii nu puteau răspune decât printr-o sforţare mult
prea mare, care determina totala şi iremediabila uitare.
– Bunico, tot eu sunt. Ţi-am adus prăjiturile tale preferate...
Nu am putut să nu mă gândesc la tine când le-am văzut în vitrina cofetăriei
şi...
– Sigur, dragă. Vorbeşte cu doctorul şi spune-i că o aştept mai
târziu pe cealaltă asistentă..
– Bunico, sunt eu, Cristina.
– A... Ai ajuns aşa repede, drăguţă?
– Ţi-am citit acum o oră din cartea cu poveşti pe care o luai cu
tine mereu când veneai să ai grijă de mine. Aveam 5 ani, îţi aminteşti?
– Un pahar cu apă, te rog, drăguţă.
Foloseam atât de des arme care se încărcau exclusiv cu cuvinte,
încât am rea-lizat că nu cunoşteam regulile jocului. Singurele mele armele erau,
în fapt, ineficiente, aşa am decis să renunţ la ele definitiv şi să mă refugiez
în puterea culorilor. Griul s-a tranformat în roz deschis, iar chipul bunicii
apărea fericit până la paroxism pe hârtie, în timp ce valsul mâinilor mele
atrăgea atenţia pacinetului. În curând, singura modalitate de a comunica cu
bunica era prin forme şi pete de culoare, care păcăleau pentru câteva secunde
întregul mecanism al uitării şi aducea arta pe postul atât de râvnit de
meditator între beznă şi lumină, între viaţă şi moarte, între fericire şi
tristeţe.
Astfel am acceptat să intru definitiv în slujba imaginilor şi să
uit treptat de celă-lalt instrument care mă facea să mă simt atât de limitată în
faţa tristeţii şi a morţii.
Ştiam că nu îmi doream nimic mai mult. A doua pierdere a avut loc în
circumstanţe ca-re pot fi explicate mult mai uşor. Ştiam că arta era felul meu
de a renunţa la cuvinte şi la orice fel de durere, ştiam că nimic altceva nu ar
fi putut să schimbe un fapt atât de cert în sufletul şi conştiinţa unei tinere de
19 ani, care îşi iubea peste măsură bunica. Eram conştientă că arta cerea
determinare şi sacrificiu şi că
nu voi mai putea realiza un alt salt pentru a recupera timpul pierdut, umblând
pe cărările acestea atât de uzate şi to-tuşi nedescoperite în mod esenţial. Doar
eu ştiam şi credeam însă într-un fel de cu-noaştere afectivă care îmblânzeşte
raţiunea prin cele mai necunoscute moduri. Într-un cadru mai practic care ar fi
putut coincide doar cu o parte ascunsă a mea, nu cu în-treaga fiinţă, familia
mea ar fi dorit ca eu să operez
prin cuvinte pe care însă nu le pu-team mângâia şi finisa pe o coală de hârtie,
la care nu puteam să revin în timp, des-coperind mereu alte lumini şi alte
feluri de a crea umbre pe aceleaşi modele nemu-ritoare, care îmi aparţineau în
totalitate. Nu puteam deveni medic şi acest fapt era gra-vat în conştiinţa mea.
III
Ne oprim la albastru pur. Chiar şi cerul împrumuta culoarea
pătrunzătoare a acestor lentile de contact care din nu ştiu ce motiv stăruiau
asupra mea ca şi cum aş fi fost posesoarea unor răspunsuri exagerat de
importante. Deja mă gândeam la felul ino-vator în care aş fi ordonat albastrul
acela pe o coală aşezată pe biroul din camera mea, când glasul şi-a făcut în
sfârşit curaj să continue:
„Cum v-am mai spus, după ce am văzut lucrările dumneavoastră
sunt sigur că întreg evenimentul va fi un succes. Nu obişnuiesc să cer
un astfel de parteneriat oricui, domnişoară Tudor, şi aş fi de-a
dreptul încântat dacă aţi accepta... Interesul este
pur şi profund artistic, să nu mă înţelegeţi greşit...”
„Mă voi gândi.”
„Aveţi datele de contact şi toate informaţiile aici.
Nu ezitaţi să mă sunaţi!”
„Cu siguranţă.”
Nu ştiam că puteam dezorienta în aşa manieră sunetele. „Cu
siguranţă” devenea deodată atât de nesigur.
IV
Numele lui era Victor, iar chipul său era lipsit de vreo copie
artistică printre lu-crările mele. Obişnuiam să smulg trăsăturile fiecărei
persoane cu care interacţionam, în semnul consideraţiei mele şi să arăt astfel
că sunt capabilă de returnarea cuvintelor, (într-un cu totul alt mod, ce-i
drept) şi a zâmbetelor care mi-au fost adresate. S-ar putea spune că făceam mult
mai mult de atât, având în vedere că le reglam codul genetic de la distanţă şi
le inseram în trupul - prezentat social - microbul nemuririi şi al unei
fru-museţi veşnice. Da, se putea spune că le dădeam viaţă
acestor creaturi lipsite de orice speranţă fără măcar ca ei să fie conştienţi.
Pe acest Victor însă l-am plasat pe un post de muritor din pricina stăruinţei
sale de a găsi mecanismul creatorului, de a-l expune pe el însuşi în acelaşi
timp cu lucrările sale.
Nu puteam înţelege iniţial de ce acest chip, pe care am ales să
nu îl materializez prin arta mea, voia atât de mult să-mi smulgă imaginea plată
şi să se fixeze ca o figură geometrică privită în spaţiu pe o suprafaţă ce se
dorea, complet şi iremediabil, limitată.
Motivele pentru care intenţiona să mă facă să renunţ la imagini
şi să mă prezint în faţa lui, pentru prima dată, ca o identitate fondată pe
carne, oase şi spirit mi-au fost dezvăluite în compania unor mese aranjate în
stil clasic, a unor sticle de şampanie care anticipau un ulterior cadru festiv
şi a unui Stevie Wonder multiplicat şi forţat să îşi transporte vocea prin
atâtea aparate de radio model vechi. Nu puteam accepta
nimic din ceea ce mi se propunea, nu eram sigură că puteam decide nimic în
privinţa lui. Dar, printr-o ciudată întâmplare, materia a dictat într-un fel
conştiinţa şi iată-mă încolţită într-un proiect artistic care şi-a extins
ramurile până aproape de momentul cedării to-tale. După ce ne-am aşezat la masă,
un zâmbet încrezător a organizat evenimentele. Un ochi străin ar fi remarcat
că, între timp, deveniserăm mai familiari unul cu celălalt.
– Cristina, ştiu că ai făcut un efort acceptând pănă la urmă un
lucru considerat banal de un artist obişnuit şi anume ca lucrările tale să
poată fi expuse în mod decent, chiar dacă admiţi că am ales o modalitate prea
fastuoasă şi costisitoare. Te apreciez enorm ca artist, deşi mă împiedici mereu
să găsesc ceea ce se află în spatele unor lu-crări atât de expresiv realizate.
Nu consider că te mai poţi ascunde în spatele unor
ima-gini, pentru că arta poate muri odată cu artistul. Îmi pasă atât de mult,
încât nu te pot privi abstract, ştiu că eşti o posesoare de umbre.
– Vei vedea multe umbre, dar niciodată în cuvintele mele.
În acest punct, zâmbetul de pe faţa lui a devenit din ce în ce
mai străin de me-sele frumos decorate, de şampanie şi de fata ce dădea impresia
că nu ştia ce caută, îno-tând prin nişte lentile de contact. Cu toate acestea,
nu a încetat să fie senin sub stra-turile de ocru, motiv pentru care după ce am
fost condusă acasă am pregătit cu o
ne-obişnuită frenezie instrumentele de pictură pentru a mi-l însuşi pe deplin, pentru
a captura astfel un zâmbet atât de frumos realizat în antiteză. Simţeam chiar
că eram contradictorie prin toate elementele care mă compuneau şi totuşi
mânuiam cu atât încredere trăsăturile lui, încât mi-am dat seama în curând că
voi lucra fără odihnă mult timp la ceea ce trebuia să fie lucrarea mea de bază.
Şi nu m-am înşelat.
V
Străzi fremătând de oameni şi maşini parcate la întrare. Un
zâmbet cald şi câ-teva felicitări. O scenă împrovizată, un portret, câteva
lentile albastre... şi apoi, negru. Era tot ce îmi aminteam până la intrarea
mea pe uşa unei clădiri în care predominau bejul şi chipurile transfigurate de
o disperare uşor de depistat. După, detaliile au în-ceput să îmi bântuie stările
de reverie. Doar o cascadă de frânturi de fraze fără rost. „Artista plastică
contemporană Cristina Tudor... lucrarea Stropi de albastru.....câteva
cuvinte despre lucrarea dumneavoastră” Acum eram lucidă, deşi
nebunia creştea odată cu furia unor apariţii fantomatice greu de explicat....
şi atunci cedam.
Aduceţi-mi o foaie de hârtie, vă rog.
Răspunsurile la nişte întrebări mult prea îndrăzneţe erau totuşi
departe de pla-nul abstractului artistic. Încercam, recunosc, dintr-o naivitate
scuzabilă, să găsesc cau-zele rupturii mele cu realitatea acelei expoziţii pe
care nu am reuşit să o redau în aceste rânduri, menite iniţial să servească
doar unei dimensiuni ideale, fără repere exacte, fără dramatisme formale.
În ce măsură putem totuşi să dictăm traiectoria unor gânduri
care şi-au pierdut ambalajul frumos colorat şi asupra cărora nu mai pot acţiona
decât nemiloasele cu-vinte?! Încercam, în acest loc străin de mine cu pereţii
albiţi parcă de suferinţă, să mă întorc la părticele din trecut, să mă folosesc
de halucinaţiile vizuale impuse de un trup bolnav. Mă întindeam acum
încrezătoare în plapuma miilor de portrete pe care le-am ascuns ani de zile pe
birou, pe rafturi şi pe pereţii acelei garsoniere care îmi putea oferi exact
mediul de care aveam nevoie şi pe care alţii l-ar fi putut considera un
sanctuar al vieţilor furate. Simţeam că erau brusc atât de palpabile prin toată
irealitatea lor de care deveneam treptat conştientă.
Mâinile se desprindeau de textura patului şi se acomodau cu
denivelările unui colaj de picturi parcă însufleţit de atingerea nopţii, iar
ochii întâlneau esenţa creaţiilor
mele concretizată într-un fel de creatură perfectă, care avea atât trăsăturile
lui Victor, recenta muză masculină a artei mele, cât şi ale bunicii sau ale
unor femei îmbrăcate în rochii din dantelă bej, cu aplicaţii de broderie
neagră, care umpleau străzile Bucu-reştiului de un aer clasic. Trezirile din
reverie erau însă mult prea violente. Aveam doar albul de partea mea, din care
însă nu mai puteam crea nicio lume
nouă.
În ciuda dorinţei mele de a uita de cuvânt, de a-i desfiinţa
rădăcinile pline de nocivitate, m-am resemnat cu ideea participării sale
complete în procesul meu de auto-descoperire. Brusc, ca un răsărit neaşteptat de
câţiva oameni care sperau la o prelungire a zilelor de toamnă, culorile pline
de seninătate cu care operam au încetat să acopere brutalitatea faptelor,
cerând la rândul lor ajutor. De aceea protagonistul episoadelor de durere
fizică şi pshică pe care le-am trăit într-o muţenie aproape sfântă a revenit cu
o stabilitate îngrijorătoare şi a transformat câteva vechi percepţii în
concretul şi purul adevăr.
Un cuvânt rostit prin rândurile unui imens caiet fictiv şi-a pus
amprenta defi-nitiv pe culorile trupului şi ale sufletului meu: Schizofrenia -
un cuvânt atât de negru
pe o planşă roz proaspăt pictată, instabilă, urmat de alte câteva menite să
susţină aceeaşi cauză: „tratament”, „speranţă”, „rudele dumneavoastră?” Şi
totuşi, păstram arhiva tutu-ror lucrurilor văzute în alte locuri decât cele ale
conştiinţei pe care simţeam că nu mă voi putea baza, deci împrumutam astfel
fragmente din mine tuturor celor care ştiau să descifreze cele mai încâlcite
suflete şi minţi. Amintirea eului meu persista prin lucruri, nu prin oameni,
ceea ce mă făcea să mă îndoiesc o clipă de natura şi existenţa pe care până
acum poate o înţelesesem greşit. Nu, eram cât se poate de reală, aşa cum şi
arta mea era. Aşa cum era şi Victor, aici, lângă patul meu.
VI
Un ultim retuş. Albul deschide în cele din urmă decorul final în
cea mai com-plexă simplitate de care un artist poate da dovadă pe un pat încă
posedat de umbre, umbre ale pensulei pe hârtia care scârţâie în mod neobişnuit
la o atingere fină, umbre ale sufletului care a căutat să se ascundă, crezând
că poate muri, pentru a deveni nemu-ritor prin ceea ce face.
O ramă de pe noptieră îmi şopteşte că membrii familiei mele
îmbătrânite m-au redescoperit, acceptând intruziunea unui gând pictat în culori
închise şi vindecând o ra-nă de copilă care nu-şi dorea decât nemurirea, în paşi
cât mai simpli şi, dacă se poate, siguri.
În ceea ce mă priveşte, arta mi-a fost întotdeauna cuvântul.
Chiar dacă interlo-cutorii au decis să rămână muţi în conversaţiile noastre, am
avut întotdeauna grijă
să le atribui un glas potrivit fizionomiei şi intereselor lor. Unii ar spune că
niciunul din oa-menii cu care am interacţionat nu a avut pentru mine o
reprezentare completă,
umană şi că am refuzat succesiv să privesc realitatea obiectivă. În apărarea
mea, am crezut întotdeauna că subiectivul trasează coordonatele salvării.
Fără acest strop de culoare, am fi rămas simple cuvinte ale unei
realităţi dure, pe care chiar dacă nu o poţi şterge cu câteva urma de alb de pe
hârtie, o poţi îngroşa în nuanţe vii. De aceea las pe această masă din lemn
masiv o schiţă de imagini pe cât de vagă, pe atât de reală pentru cel ce o va
reproiecta.
Acum, pe un fond aparent obscur, simt cum ochii unui alt artist
mă fixează cu acea sete cu care cândva obişnuiam şi eu să fur sufletele şi să
le imprim pe hârtiile mele mereu atât de albe, mereu de încredere. Încerc să
zâmbesc, ştiind că această ulti-mă imagine va rămâne cartea mea de vizită pentru
alţi cititori de chipuri.
Da, pricepeam întregul mecanism pe care în trecut nu ezitam să-l
aplic, urmă-rind un fel de algoritm afectiv atât de complex, dar care presupunea
un efort mult prea mare, extins pe o durată mult prea îndelungată.
...căci fiecare chip îşi avea codul său.
Aşa este, artistule, sunt şapte miliarde de chipuri. Iar eu,
într-o altă zi de martie, am pierdut şansa de a le înţelege pe toate.






Comentarii
Trimiteți un comentariu