ANIVERSĂRI - Nicolae Gâlmeanu

La Mulţi ani !
Nicolae GÂLMEANU
(9 aug. 1946)


Poetul şi prozatorul Nicolae Gâlmeanu, membru USR (Filiala Braşov), s-a născut în comuna Cislău (Scărişoara). A absolvit  Facultatea de Limba şi Literatura Română, activând apoi ca profesor în localitatea natală. 
Debutează cu poezie în ziarul Viața Buzăului în 1969. Publică în revistele Viața românească, Albina, Contemporanul, Luceafărul. Debutează editorial cu vo-lumul de versuri Complotul vămilor, Editura Vauclusse Provence, 1996.
Din volumele sale mai amintim:  Dumnezeu din gerunziu (2001); Cezură și canon (2003); Cămașa lui Lot (2007); Plângea Iisus (2009); Golgota Akasha (2011); Zodia fluturilor, roman (2002); Egreta de pe malul celălalt, roman (2005); Sfeştanie la o casă de intoleranţă (2014) etc.
Romanele sale, cu o construcţie barocă, solicită cititorul, obligându-l să des-chidă, rând pe rând, porţile unor labirinturi de oglinzi, cu multiple faţete şi deformări, măşti auctoriale în spatele cărora se regăseşte, nu o dată, singurătatea omului aflat faţă în faţă cu tăcerea universului.
Dar, în esenţă, Nicolae Gâlmeanu rămâne poet, lacrima sa lirică având, nu o da-tă, ochii de lup flămând al stelelor

POEME

IEŞIREA I

Din mâinile mele văd că iese ceva,
văd degetul mare opozant şi flegmatic,
ca o bubă lasă o parte de lume a
mâinii cum iese, iese inelarul subţiat
ca dintr-o coroană a libertăţii
concentrice,
iese arătătorul şi nu mai are cine
să arate nimic, mi se smulge
unghia coaptă
de căutările tactile ale cunoaşterii,
până când, celelalte degete, singure,
şi văd că îmi rămâne mâna fără de
mână,
aud cum o suflă sufletul răsufletului,
cum o scoate din mine ca pe o
naştere zgârcită, îmi văd paşii
cum ies din picioare, cum trupul
adoarme fără să mai aibă trup,
aud văzul cum nu mai aude
freamătul naturii mele umane,
văd auzul că nu mai vede nimic,
iar mama rămâne din nou
pe ceruri borţoasă.

MĂ UIT ÎN JUR

Nu mai aud muzica, firele de păr, păstrând raze de grâu
mă picură fără nicio clopotniţă, uscându-mi ultima prescură,
aşa îţi scriu, ca un derviş cămilei care mă clatină şi-mi dă
să beau apă fierbinte, chiar dacă nu mi-e sete, aşadar
printre atâtea fenomene naturale şi clinice, eu nu voi mai auzi
niciodată parabola că atunci când am fost moşit mi s-a
schimbat identitatea, de aceea vin să reclam că mi-au fost
tulburi valurile în christelniţă, să fiu copilul de dinainte
de identitate, la starea civilă se fac cercetări de malpraxis
pentru ocluzie spirituală, deci nu despre maţe e vorba,
ci că surzenia mea nu mai aude surzenia simfoniilor
din maternităţi, aud numai streşinile mamei cum plouă
şi nu mă mai interesează acutele, să-mi sară timpanul,
decât cum ţipă copiii când se nasc, hai să ţipăm împreună
de ce a murit metafora, mă uit în jurul steril.

PE SEMNE

După frumuseţea greierilor
se aude cum vine toamna,
lumina bate în piuă ultimul grâu
şi începem să nu ne mai găsim,
corole de corole văd cum se clatină
fără arome, ce ţipăt încarcă imensul năvod,
credinţa şi demonizarea unei lumi în
derivă, s-au năucit singurătăţile,
din vecinătatea mea nu se mai vede
casa vecinului
„hârşt”, taie coasa lunii ultimele
stele de pe cer, parcă ieri, macul
alb se înroşise de patimi,
cine scrisese: „la noi, nopţile
sunt aşa de frumos de oarbe”, iar
nourii negri, greierii negri
nechează venind în galop pe un horn,
zburător,
crapă de fată mare o ţiglă la sobă,
perdeaua care-o acoperă atârnă
ca o pânză virginală şi albă
am o noapte în faţă, târzie,
cu capul pe o pernă murdară de riduri,
„tu ce faci, suflete, te-ai pregătit
pentru chinuri?”

FĂRĂ RAŢIUNE

Nu, Doamne, eu nu te invoc,
te glăsuiesc
din atâta inflaţie pământească
de rugăciune, când
cade cerul peste noi, eu vreau să spun
că nu mai am decât o singură şansă
de vindecare,
pe care orice raţiune mi-o ascunde
de raţiune, să fiu operat pe suflet,
„râzi, de ce râzi, Părinte?”

CAPUL DE MORT

Pe stâlpii de înaltă tensiune
râd capete la capetele
altfel de capete decât cele
de pe stâlp, mă
curentează fiecare cap
de pe stâlp pe unde trec şi
se miră de ce capul meu
nu poate fi electrocutat,
iau la picior toată
ţara asta de stâlpi
electrocutaţi şi privesc
fotografiile capetelor,
ca un turist străin mănăstirile
canonizate care se ivesc în cale.
lampa cu gaz din copilărie
se uită la mine oarbă
ca la un stâlp de înaltă tensiune
şi nu îmi mai
recunoaşte chipul de atâta viaţă,
un arc voltaic
sâsâie între cele două chipuri,
iar Dumnezeu
prinde buricul în mâini
şi îi rupe ştreangul

AUTOPORTRET

Am ochi bătuţi de ploaie de privighetori,
De veşnicie nu pot să fac risipă,
Învăţ să-nalţ din pământ aripă,
Din negru, să plăsmuiesc culori;

Mi-e teamă c-am să mor în zori,
Atins de rază, ca o ciupercă hribă,
Vai, cu Dumnezeu mereu pe limbă
Am mângâiat nebunele viori;

De îmi a fost ţărâna costelivă,
Am ars în smoala de greieri cântători,
Am dat întruna şi am rămas dator,
Şi nu mi-am tras cenuşă pe colivă;

Am ochi striviţi de ploaie de prigori,
Când lumea, Doamne, este în derivă,
Eu am iubit pământul ca pe-o divă
Şi doar vânat am fost, Părinte vânător.

ARĂTAREA

Arăta ca o ţară, ca un bibelou încreştinat de popor
arăta, ori ca un rai straniu de ochi din fiecare ochi al tabloului,
cercuri concentrice, aure şi diademe solare, raze carteziene
date în spic şi îngeri păzitori de corpuri lepădaţi se-arătau,
se vălurea lumina înrouând în botezuri suflete noi, şi
în acest imens tablou se-ngemănau alte şi alte tablouri
şi se auzeau pasteluri de ode şi de tropare, dulci simfonii,
neatinse de nici o mălură, în şipote şi în zefiruri
mătăsoase de borangic pletoric, de curgea transpiraţia
pe vizitatorii de la acel vernisaj, şi nu avea nimeni
frisoane, decât că treceau ca prin faţa unui catafalc,
văzând că tabloul era împrejmuit cu sârmă ghimpată.

NERVI

Atunci, m-am temut de animalul din mine
şi animalul din mine s-a temut
de animalul de la grădina zoologică,
şi animalul din grădina zoologică
s-a temut de animalul universal şi s-a murit.
Luaţi şi mâncaţi din această halcă de pă

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

REMEMBER: RADU GYR - DAN MANOLESCU