ANIVERSĂRI - Nicolae Gâlmeanu
La Mulţi ani !
Nicolae
GÂLMEANU
(9
aug. 1946)
Poetul şi prozatorul Nicolae
Gâlmeanu, membru USR (Filiala Braşov), s-a născut în comuna Cislău
(Scărişoara). A absolvit Facultatea de
Limba şi Literatura Română, activând apoi ca profesor în localitatea
natală.
Debutează cu poezie în ziarul Viața
Buzăului în 1969. Publică în revistele Viața românească, Albina, Contemporanul,
Luceafărul. Debutează editorial cu vo-lumul de versuri Complotul
vămilor, Editura Vauclusse Provence, 1996.
Din volumele sale mai amintim: Dumnezeu din gerunziu (2001); Cezură
și canon (2003); Cămașa lui Lot (2007); Plângea Iisus (2009);
Golgota Akasha (2011); Zodia fluturilor, roman (2002); Egreta
de pe malul celălalt, roman (2005); Sfeştanie la o casă de intoleranţă
(2014) etc.
Romanele sale, cu o construcţie
barocă, solicită cititorul, obligându-l să des-chidă, rând pe rând, porţile unor
labirinturi de oglinzi, cu multiple faţete şi deformări, măşti auctoriale în
spatele cărora se regăseşte, nu o dată, singurătatea omului aflat faţă în faţă
cu tăcerea universului.
Dar, în esenţă, Nicolae Gâlmeanu
rămâne poet, lacrima sa lirică având, nu o da-tă, ochii de lup flămând al stelelor
POEME
IEŞIREA I
Din mâinile mele
văd că iese ceva,
văd degetul mare
opozant şi flegmatic,
ca o bubă lasă o
parte de lume a
mâinii cum iese,
iese inelarul subţiat
ca dintr-o coroană
a libertăţii
concentrice,
iese arătătorul şi
nu mai are cine
să arate nimic, mi
se smulge
unghia coaptă
de căutările
tactile ale cunoaşterii,
până când,
celelalte degete, singure,
şi văd că îmi
rămâne mâna fără de
mână,
aud cum o suflă
sufletul răsufletului,
cum o scoate din
mine ca pe o
naştere zgârcită,
îmi văd paşii
cum ies din
picioare, cum trupul
adoarme fără să mai
aibă trup,
aud văzul cum nu
mai aude
freamătul naturii
mele umane,
văd auzul că nu mai
vede nimic,
iar mama rămâne din
nou
pe ceruri borţoasă.
MĂ UIT ÎN JUR
Nu mai aud muzica,
firele de păr, păstrând raze de grâu
mă picură fără
nicio clopotniţă, uscându-mi ultima prescură,
aşa îţi scriu, ca
un derviş cămilei care mă clatină şi-mi dă
să beau apă
fierbinte, chiar dacă nu mi-e sete, aşadar
printre atâtea
fenomene naturale şi clinice, eu nu voi mai auzi
niciodată parabola
că atunci când am fost moşit mi s-a
schimbat
identitatea, de aceea vin să reclam că mi-au fost
tulburi valurile în
christelniţă, să fiu copilul de dinainte
de identitate, la
starea civilă se fac cercetări de malpraxis
pentru ocluzie
spirituală, deci nu despre maţe e vorba,
ci că surzenia mea
nu mai aude surzenia simfoniilor
din maternităţi,
aud numai streşinile mamei cum plouă
şi nu mă mai
interesează acutele, să-mi sară timpanul,
decât cum ţipă
copiii când se nasc, hai să ţipăm împreună
de ce a murit
metafora, mă uit în jurul steril.
PE SEMNE
După frumuseţea
greierilor
se aude cum vine
toamna,
lumina bate în piuă
ultimul grâu
şi începem să nu ne
mai găsim,
corole de corole
văd cum se clatină
fără arome, ce
ţipăt încarcă imensul năvod,
credinţa şi
demonizarea unei lumi în
derivă, s-au năucit
singurătăţile,
din vecinătatea mea
nu se mai vede
casa vecinului
„hârşt”, taie coasa
lunii ultimele
stele de pe cer,
parcă ieri, macul
alb se înroşise de
patimi,
cine scrisese: „la
noi, nopţile
sunt aşa de frumos
de oarbe”, iar
nourii negri,
greierii negri
nechează venind în
galop pe un horn,
zburător,
crapă de fată mare
o ţiglă la sobă,
perdeaua care-o
acoperă atârnă
ca o pânză
virginală şi albă
am o noapte în
faţă, târzie,
cu capul pe o pernă
murdară de riduri,
„tu ce faci,
suflete, te-ai pregătit
pentru chinuri?”
FĂRĂ RAŢIUNE
Nu, Doamne, eu nu
te invoc,
te glăsuiesc
din atâta inflaţie
pământească
de rugăciune, când
cade cerul peste
noi, eu vreau să spun
că nu mai am decât
o singură şansă
de vindecare,
pe care orice
raţiune mi-o ascunde
de raţiune, să fiu
operat pe suflet,
„râzi, de ce râzi,
Părinte?”
CAPUL DE MORT
Pe stâlpii de înaltă tensiune
râd capete la capetele
altfel de capete decât cele
de pe stâlp, mă
curentează fiecare cap
de pe stâlp pe unde trec şi
se miră de ce capul meu
nu poate fi electrocutat,
iau la picior toată
ţara asta de stâlpi
electrocutaţi şi privesc
fotografiile capetelor,
ca un turist străin mănăstirile
canonizate care se ivesc în cale.
lampa cu gaz din copilărie
se uită la mine oarbă
ca la un stâlp de înaltă tensiune
şi nu îmi mai
recunoaşte chipul de atâta viaţă,
un arc voltaic
sâsâie între cele două chipuri,
iar Dumnezeu
prinde buricul în mâini
şi îi rupe ştreangul
AUTOPORTRET
Am
ochi bătuţi de ploaie de privighetori,
De
veşnicie nu pot să fac risipă,
Învăţ
să-nalţ din pământ aripă,
Din
negru, să plăsmuiesc culori;
Mi-e
teamă c-am să mor în zori,
Atins
de rază, ca o ciupercă hribă,
Vai,
cu Dumnezeu mereu pe limbă
Am
mângâiat nebunele viori;
De
îmi a fost ţărâna costelivă,
Am
ars în smoala de greieri cântători,
Am
dat întruna şi am rămas dator,
Şi
nu mi-am tras cenuşă pe colivă;
Am
ochi striviţi de ploaie de prigori,
Când
lumea, Doamne, este în derivă,
Eu
am iubit pământul ca pe-o divă
Şi
doar vânat am fost, Părinte vânător.
ARĂTAREA
Arăta ca o ţară, ca un bibelou încreştinat de popor
arăta, ori ca un rai straniu de ochi din fiecare ochi
al tabloului,
cercuri concentrice, aure şi diademe solare, raze
carteziene
date în spic şi îngeri păzitori de corpuri lepădaţi
se-arătau,
se vălurea lumina înrouând în botezuri suflete noi, şi
în acest imens tablou se-ngemănau alte şi alte
tablouri
şi se auzeau pasteluri de ode şi de tropare, dulci
simfonii,
neatinse de nici o mălură, în şipote şi în zefiruri
mătăsoase de borangic pletoric, de curgea transpiraţia
pe vizitatorii de la acel vernisaj, şi nu avea nimeni
frisoane, decât că treceau ca prin faţa unui catafalc,
văzând că tabloul era împrejmuit cu sârmă ghimpată.
NERVI
Atunci, m-am temut de animalul din mine
şi animalul din mine s-a temut
de animalul de la grădina zoologică,
şi animalul din grădina zoologică
s-a temut de animalul universal şi s-a murit.
Luaţi şi mâncaţi din
această halcă de pă

Comentarii
Trimiteți un comentariu