EVENIMENT
EVENIMENT
MARELE POET ION
GHEORGHE
A ÎMPLINIT 84 DE
ANI
În anul în care
Ion Gheorghe împlinea 70
de ani (2005) Claudiu Komartin
scria: „La 70 de ani, marele poet Ion Gheorghe nu numai că nu a fost
sărbătorit aşa cum pe drept cuvânt ar fi meritat un scriitor atât de viguros şi
de original, dar opera sa poetică (comparabilă, ca întindere şi greutate, doar
cu a câtorva poeţi români de după Arghezi şi Blaga) este în mod constant
denigrată sub ridicole pretexte ideologice şi politice. Prejudecata şi lipsa de
sinceritate a celor ce fac jocurile istoriei literare în stricta
contemporaneitate a acestui creator ce şi-a pierdut prestigiul public din urmă
cu 25 de ani, prin jocurile de culise abil orchestrate de alţii, dar şi graţie
consecvenţei sale faţă de principiile de-o viaţă, fac din poezia pe care Ion
Gheorghe continuă să o scrie (parcă expulzată, şi acum, la 49 de ani de la
prima sa carte, dintr-un vulcan noroios în plină erupţie), o raritate de mare
preţ pentru cititorii, câţi or fi ei, de poezie românească, la începutul acestui
nou mileniu.
Că Ion Gheorghe şi-a păstrat crezul
politic şi încrederea neţărmurită în limbaj, că tabletele dacice pe care
susţine că le-a descifrat nu sunt acceptate «ştiinţific» (...) nu mai are nicio
importanţă când avem de-a face cu astfel de poeme splendide, adânc înrădăcinate
în tradiţia şi în mitologia românească, atât de scumpe şi lui Eminescu, astăzi
refuzate cu suficienţă de postmodernii «cosmopoliţi» ca nişte semne ruşinoase,
aparţinând unei lumi dispărute. În definitiv, poate că lumea din care coboară
Ion Gheorghe nu a fost de tot îngropată - este un gând, acesta, pe care ar fi
bine să nu-l alungăm în clipele de adâncă reflecţie şi cumpănă.”
Sărbătorirea
poetului a fost mereu refuzată sau minimalizată, lucru explicabil în cazul „adversităţilor”
din lumea noastră literară, dar majoritatea acestor contestări au fost (sunt) de
natură politică sau datorate vehemenţei adevărurilor necruţătoare spuse, fără
ocolişuri, de autorul Megaliticelor.
NĂSCUT DIN DRAGOSTEA PENTRU PĂMÂNT
Sunt născut din dragostea pentru pământ străin
ce-o nutrea Anton D. Gheorghe, însurat
cu-o săteancă, – Filofteia D. Marin,
căreia atâţia ani de flori i-a scuturat.
Şi-am venit pe lume lanţ de aur ca să leg
fata ceea, de flăcăul care n-o iubea,
ce păcat că nu m-am rupt şi c-am rămas întreg
şi i-am priponit: pe ea de el, pe el de ea...
Irosindu-şi tinereţea laolaltă
le-a azvârlit pe tâmple toamna funigei.
Se găteau să plece-n lumea ceealaltă
când i-am dezlegat, plecând de lângă ei.
Deşi tata nu iubea, a mers spre răsărit,
iar mama spre apusul ei însângerat.
E necazul câteodată-orânduit
să-l îndure pân-la capăt cel ce l-a-ndurat...
Dac-am fost la început şi astăzi nu mai sunt
neiubit de nimeni şi cu fruntea-n cute,
e că prea s-au războit o dată crunt
tinereţile părinţilor pierdute.
Cine mă iubea părea că mă alungă
şi că toate ale mele nu-s dorite.
Mă gândeam că duc durerea îndelungă
a iubirii pe degeaba irosite...
Eram doar născut din foamea de pământ străin
ce-o nutrea Anton D. Gheorghe, însurat
cu-o săteancă, Filofteia D. Marin,
ce se trece precum mărul scuturat.
Nici autorităţile buzoiene, care ar trebui
să sărute dreapta Poetului, lăcrimată de versuri în care oamenii acestor
meleaguri şi-au regăsi sufletele, nu au acordat, vreo-dată, preţuirea şi
recunoaşterea datorate celui mai important poet născut în judeţul Buzău.
Festivitatea de la Biblioteca Judeţeană „Vasile
Voiculescu” din anul 2010 (când Ion Gheorghe a împlinit 75 de ani) şi cele două
cărţi excepţionale publicate atunci (Sutrele
ţăranului Iancu Arsene şi Concluziile
senectuţii) au fost iniţiate şi susţinute, în principal, de persoane
particulare sau ONG-uri (Asociaţia
Culturală „Renaşterea Buzoiană”, Ovidiu Cameliu Petrescu, Nistor
Tănăsescu etc)
„Generaţia mea -
spunea Ion Gheorghe - a avut mari poeţi, cum s-a spus ade-seori că
sunt şi eu. Dar ne deosebim mult, pentru că eu aparţin clasei mele arhaice dar
şi înnoitoare, prin naşterea succesivă a lumilor. E clasa de origine, pe care
cei mai mulţi scriitori au pierdut-o, trecând de partea micii burghezii
proletare, a ţăranului «sărăcit», devenit iubitor de manele. Vremurile pe
care le trăim acum? S-a trecut de la minciună la un adevăr odios. Scapă cine
poate, dar eu nu vreau să mă salvez. Eu am sindromul Cotigă, un ţăran pe care
l-a târât vaca şi a murit, nu din cauza rănilor ci pentru că a fost umilit.
Tocmai de aceea n-o să mă las, niciodată, târât de vaca vieţii…”
Iar în una din poezii, Ion Gheorghe îi
cerea iertare patriei de azi: „Iartă-mă pa-trie că nu-ţi
mai ţin/ Sărbătorile; hramurile eroilor tăi le-am uitat./ Oricum, m-ai
pus la posturi lungi, pe hrană/ Din legume; schimnic, de nu mai pot/ S-aud glasul
tău din lume şi-n nelume./ (…) mi-am îmblânzit câinele / Luptei de clasă
şi-acum aruncă toţi cu pietre-n el” (...) Iartă-mă
Patrie, că nu mai vin/ La aniversările tale cu flori şi eşarfe,
nici/ Nu-ţi mai fac semn cu mîna cînd treci/ În maşinile-ţi negre, cu
motociclişti înainte,/ Cu megafoane în urmă/ (…) O greşeală-am
făcut: munci voluntare; am dă-ruit/ Fără să te pun să plăteşti: rău te-am
învăţat/ (…) Între tine şi mine trec maşinile cu sirenă”)
***
„Închid cu
profundă emoţie coperta din urmă a Zoosophiei
cu
sentimentul ne-lămurit în noţiuni, dar sigur prevestitor de adevăr, acela că am
asistat prin lectură la semnul material al unui drum nou, posibil şi realizat
între drumurile poeziei româneşti.
Cartea, deşi
o aşteptam, m-a surprins, totuşi, într-o atare măsură încât o dorinţă bruscă de
istoric al literaturii m-a obligat să-mi revendic amintiri, şi înfăţişări, şi
să-mi transcriu în noţiuni gesturile şi portretele în mişcare ale lui Ion
Gheorghe, acum la această tânără şi matură vârstă când dăruieşte poeziei
noastre Zoosophia, capodoperă de gândire poetică. Depun mărturie că el
niciodată nu şi-a scos cunoştinţele la paradă şi n-a făcut afiş din cultura lui
lăsându-şi-le şi una şi alta acolo în profunzimea lor, unde sunt.
Ce este
Zoosophia? După titlu şi după structura ei profundă, ar trebui să fie un soi de
Bestiar medieval, fantastic, reactualizat în sensibilitatea modernă. Desigur,
lu-crarea are şi această valenţă, şi anume: rediscutarea sensurilor şi
înţelesurilor mitice ale acelor idei care nu şi-au mai găsit întruparea într-un
obiect sau o fiinţă materială exis-tândă, ci într-una care neexistând în planul
realului există în planul fantasticului şi dacă nici în planul fantasticului nu
poate să existe atunci e perceptibilă în planul mitului...” (Nichita
Stănescu - Ion Gheorghe, Zoosophia,
„Cronica”, Iaşi, nr. 46 din 18 noiembrie 1967)
OAIA NĂZDRĂVANĂ
La al treilea pod
au venit să-l taie
soldaţii regelui Irod
pe copilul de oaie:
Unde mergi tu, mielule?
La pădure, domnule!
Nu te mai duce
nu ţi-a spus mă-ta
că te frigem pe cruce
pe dealul Golgota?
Ai fost făgăduit de părinţi
Lui Iuda Iscariotul
şi el te-a vândut cu totul
pe treizeci de arginţi...
Ştiu, domnilor soldaţi,
dar aş vrea, când mă mâncaţi,
să mă sui pe deal şi să m-arunc
în stomacul vostru-adânc.
Mielul a ajuns sus,
între cei doi tâlhari.
Dacă eşti tu Isus, după cum pari,
ia-ne şi du-ne,
şi ne izbăveşte, stăpâne...
Îşi ia fraţii de cruce
şi se duce şi se tot duce;
zi de vară
până-n seară
se urcă pe-o scară
Când au ajuns la munte
şi-au stat jos,
mielul cu stea-n frunte
s-a făcut Făt-Frumos;
trei turme erau în păşune
şi ei le-au împărţit
cu-nţelepciune....
În mijlocul poienii,
mărul pe care
l-au uitat pământenii.
Au dormit noaptea, sub pom
ca un singur om.
Doi dintre ei au plâns,
fără sfat s-au ajuns;
pe la apus de soare
pe cel ce-aveau să-l omoare.
Citindu-i cartea la strană
şi necrezând cartea,
oaia năzdrăvană
i-a prevestit moartea;
a spus ierbii
să cheme cerbii,
stejarii scorburoşi ca stupii
au chemat urşii, vulpile, lupii;
pe un fluier de os
veneau lacrimile lui Făt-Frumos,
pe fluier de fag,
lacrimile de moşneag,
pe fluier de aramă
lacrimile de la mamă.
Lasă-i, le-a spus el,
şi l-au înjunghiat ca pe-un miel.
Au rămas cei doi
stăpâni pe două turme de oi
şi-au dormit iar sub pom:
într-o parte un om,
în cealaltă alt om...
Într-un alt apus de spoare
unul a sărit la altul - să-l omoare;
şi se luptară
o altă zi de vară
până-n seară.
Într-o dimineaţă
unul şi-a spălat sângele de pe faţă
şi pe urmă
a plâns lângă turmă:
Doamne, am unit turmele, dar
mie cine-o să-mi plângă urmele?
Lasă, zice oaia de lângă brad,
mâine-ai să intri-n Bălgrad,
păzeşte-ţi turmele pe pripoare
că nu sunt turme, că sunt popoare
cineva le-a prefăcut în oi;
trei râuri aţi fost voi;
acum ţineţi-vă toate pe-un vad
şi intră odată în Bălgrad.
Prin fluviu trece mâine lupoaica,
o să urce prispa malului,
şi-o s-o-ntâmpine maica
de la Mănăstirea Dealului;
Cu şorţul să şteargă banca
să stea să plângă Doamna Stanca,
să ţină în poală
căciula ta, goală,
Dar un cocor
va face cuib în căciulă
de Domnitor
şi tot ce se va risipi
vor aduna alţi copii;
lasă, Doamne, nu plânge,
cineva trebuie să sfinţească
în propriul sânge
Ţara părintească...
Acum vine Oprea
cu Oprona
să-şi sape grădina,
să-l trezească pe Opriş
din zmeuriş:
Fugi Opriş,
nu sta pieziş
c-am să-ţi tai
cu un mai,
cu un pai
capul lui Mihai.
COCOŞUL
Cucurigu gagu -
cocoşul lui Moş Neagu
a-nghiţit briceagu.
În pipotă
mare grecolege -
s-antâlnit c-o liotă
de cuţite şi bricege;
Fii mei şi-ai nimănuia,
ascultaţi la taica
lui Gruia;
afară a-nflorit orzoaica
şi-a fătat iepuroaica
trei viţei şi-un ou -
că mâine se deschide Drăgaica
în târgul Buzău.
Acolo moşul
se duce să-şi vândă cocoşul…
… Hocus
pocus -
balalaică,
coadă de ursoaică -
mâncător de săbii în Drăgaică…
Dă-te-aproape, neamule,
Spirache şi geangule,
să vezi oaia ţeapănă
care stă şi deapănă,
omul beldie,
să te dea-n comedie;
babamoşi făcând ciorap
cu picioarele la cap;
Ursul-vulpea la gherghef,
convorbind cu Kiselef,
cămiloiul şi cămila
stând la masă cu Atila,
caloboul bând tutun
cu Nerone cel nebun;
Struţo-barza sugând vin
de la Mateiaş Corvin,
pe deasupra crocodilu
care plânge ca copilu -
că ce este scris pe gard
înăuntru-i leopard…
Dă-te-aproape, neamule,
Spirache şi Geangule;
hai la moşu
cu cocoşu
care face oul roşu…
Ala,
bala,
taică,
maică - multă lume la Drăgaică;
turcii cu salepul
frigând berbecul;
grecotei cu fesuri
dau boia şi dresuri;
cu cearşaf
în cap -
vânzând pilaf
de berbeţap -
tuslamaua şi sarmaua
pentru toată puşlamaua.
Creierul
la pergament
pentru greierul
de sub continent;
tăuraşul hopa-tropa
luînd-o pe Miss Europa.
Dă-te-aproape, neamule,
Spirache şi Geangule!
… Şi se adună turco-turci
de nu mai poţi să-i descurci -
numai muc şi sfârc
de turco-turc;
turcalăii
cu turcaleţii,
cu popândăii
şi poponeţii -
în două picioare
s-o vadă pe arătare.
Zboară cocoşul
din braţe de la moşul
şi deodată varsă
din guşa întoarsă
cuţitele
de se mirau turcitele,
bricegele
de se mirau turcegele.
La al treilea cotcodac
iese şi Baba Novac
şi Gruiţăgruia
şi toţi copiii nimănuia
Corbea - Corbac
îi omora cu-n bobârnac,
Iancu Jianu
lua sultanele de la sultanu,
Ioniţă şi Ioviţă
îi tăvălea prin halviţă;
Aldea din Vădeni
îi părpălea prin coceni;
Miu zglobiu
le turna pe gât rachiu
din prună de Unguriu.
Păunaş-gură bună
le rupea papainoagele
şi-i zvărlea-n ţuică de prună
de Pătrârlagele;
Codreanu diliu
îi bătea cu mere de Siriu -
Tot bătaie de haiduci,
ca la fasole şi nuci;
pe muchia ţancului
ca strugurii din Valea Teancului…
Băiat bun pe-atunci şi eu,
născut tot pe la Buzeu,
dădeam cu prune gâtlăneşti,
cu vişine de la Scurteşti;
cu gutui din Sărăţeanca
pentru alde tranca-fleanca.
Mizilice
din Mizil
şi popice
de copil -
crema şi cu vaxenu
din comuna Maxenu,
amnarul şi iasca
de la Simileasca;
horca, porca
din Cotorca;
bob de mei
din Frecăţei -
numai din Florica
nu dădeam nimica.
De-acolo sînt eu-plocon
Elevul Gheorghe A. Ion
care-a scris Zoosophia
cu multă parigoria…
Mare comede -
mai mincinos cine nu crede.
***
„Ion
Gheorghe este unul dintre marii poeţi în viaţă a cărui biografie «politică»
asumată orgolios (ca şi în cazul lui Heliade) îi dăunează operei poetice, îndepărtându-l
vremelnic de public şi de critică. Ignorând însă inocenţa funciară a omului
fragil prin chiar înscrierea efemeră într-o existenţă caducă, să vedem rapid ce
se mai poate omologa din textele poetului. Figură paradigmatică a poeziei
actuale, posesor al unei opere durabile, de o forţă a expresiei vizionare
ieşite din comun, autorul Scrisorilor
esenţiale, al Megaliticelor
şi al Elegiilor politice, este
contestat astăzi aproape de toată lumea pentru îndârjirea cu care îşi proclamă
«crezul comunist», ca şi cum lui Sartre ar trebui să i se conteste întreaga
operă pentru militanţa sa de stânga, iar lui Dario Fo şi prozatorului Jose
Saramago ar fi trebuit să nu li se confere Premiul Nobel, fiind comunişti. În
realitate, orice mare scriitor este o fiinţă dificilă, iar Ion Gheorghe - un individ
cu o aroganţă insuportabilă -, cu morga sa bogomilică, cred că a sporit la
maximum această dificultate în ceea ce priveşte antamarea oricăror raporturi cu
ceilalţi scriitori, indiferent de generaţie, astfel că citarea numelui
său astăzi naşte imediat o reacţie instinctivă de respingere, deşi aceasta nu
se întemeiază pe o motivaţie estetică serioasă
Ion Gheorghe nu a fost poet de curte
precum Păunescu şi nici nu s-a bucurat de o existenţă prea roză sub regimul
ceauşist. Dimpotrivă, dincolo de unele «închi-puiri» ciudate, Ion Gheorghe este,
în textele sale, cel mai coroziv poet antdictatorial, descriind atrocităţile
comuniste cu o pastă grea, incendiară şi vitriolantă, stârnind oroarea şi
spaima precum Capriciile halucinante ale lui Goya. Prin angajarea sa vizionară
acută, poezia lui Ion Gheorghe a avut un efect cathartic răscolitor asupra
contemporanilor atinşi de o amnezie bizară. Sunt convins că timpul răbdător va
netezi asperităţile deocamdată insurmontabile dintre bibliografie şi operă şi
mă grăbesc să reiau cele câteva argumente în direcţia receptării critice, în
prezent unica modalitate de evaluare onestă a poetului. (Marin Mincu - Poezia română actuală, Ed. Pontica, 1998)
ELIXIRUL UITĂRII
De-ar avea ţăranii pâine cât alcool fabrică
Rafinăriile lor artizanale, ceaunele de aramă
Pline ochi de prune putrede; zoburi de râncede
Fructe viermuind, drojdii ale strugurilor
Cei pătaţi, şi vinurile bolnave, lături
În care zeul şi-a vopsit odăjdiile lepădate.
Asemeni tipografiilor clandestine,
Cu prese şi maşini, tipărind manifeste, broşuri,
Lucrează pe tăcute distilăriile ţărăneşti
Prin pivniţi şi prin şuri, butiile de fag
În care şerpuiesc serpentinele de alamă
În multă apă rece poartă aburii
Şi-apoi urinează ulei tare, cu mirezme arzând -
Sunt împinşi cu scop să se piardă, simulând
Supravegherea, reaua întocmire a legii instigă
La nedreptate şi rău neoprit.
Ascunse fumurile şi-încâlcite prin poduri,
În fânării, cu tot soiul de vicleşuguri bine
Alcătuite, cu tâlc lucrând, cu prudenţă,
Aburind cu multă fereală prin tot
Soiul de coşuri, jgheaburi, de teama
Agenţilor care pârăsc, şi-a strângătorilor
De bir.
Însă mireasma de boască fiartă, boarea
De rachiuri nu se lasă pusă cu botul pe labe
Nici de lătratul câîinilor, nici de fum de ulei
De tractor, motorinele maşinilor de la fermă;
Curgând leneş ca picurii de clei, o spermă năzdrăvană
Vine din capătul de sus al lumii, zgâlţâie
Prunii friguri turbate; atinse prematur
De coacerea boabelor, de viermele interior
Grăbite, fructele se-mbujorează şi emană
Aţâţătoare mirosuri: cad singure merele
Sau cu de-a sila scuturate, când vin ţăranii
La pomi şi-i apucă de umeri şi-i clatină
Într-o parte şi-n alta ca pe nişte datornici
Că nu-şi plătesc dajdia: de la orânduire
Deprins-au ştiinţa bruftuluielilor şi arta
De-a scutura omul de ultima împotrivire…
Ce rămâne necăzut, nescuturat, se bate
Cu prăjini de alun, precum în zugrăviile
Antice argintiile livezi de măslini şi martirii:
Îi duce mintea, cunosc şi ei cât seamănă unii cu alţii
Pomi bătuţi şi scuturaţi, cu ţăranii puşi
La tot felul de impozite şi dări către
Stat: astfel culese-n coşuri şi-n găleţi ruginite,
Cu praful de jos bine sărate, cu pulberile
Cerului de vară-ndulcite de cenuşile
Stelelor, fructele seamănă oamenilor,
Oamenii seamănă fructelor,
Adunate-n vase
Largi de lemn, lăsate-un timp să zacă
În fierbinţeala bolii, învelite blând
Cu un strat de pământ şi nisip
Asemenea locului de folosinţă tras
Ca pânza de cort peste toată viaţa omului
De la ţară: o săptămână nu umblă nimeni
La ele: forfota destrăbălaţilor curenţi,
Foiala-n tot mai ridicată febră, vânzoleala
De bolnav fără scăpare, zvârcoleala de tânără
Femelă fătând şi ruptă de făt, scăldată
În crâncena-i sudoare; lehuză şi palidă plămada
De fructe, cu coapsele înflăcărate şi pântecele
Bosumflat, latră şi scheaună
Să zămislească: Pomona este istoria lor.
Forţa conducătoare nu se-ndură de ei; Iancu
Arsene să taie cu sapa căiţa
De pământ ars de căldura din adâncurile
Fructelor: suflecându-şi mânecile cămăşii
De fibră de tei, cenuşie, să afunde braţele
Printre şoldurile de juncă ale putinii
De borhod, să tragă-n găleţi, cu smalţul
Spart, nămol de fructe: măsură
De-un viţel greutate, de-un mânzat mulţumire.
Boască estimată cu greul de carne de şapte vite -
Încât orânduirea scăpat-a din braţe
Boul de jertfă al ţărănimii: l-a sleit
De toate puterile şi n-are unde să-i ascundă
Hoitul. Bântuie duhoarea uriaşului
Şi n-o mai ţin puterile să-l îngroape.
La foc mult şi ne-ntrerupt se coace terciul
De poame opărite în propriile-i ape, bine moarte,
Stoarse-n călduri; de ultimul picur de must
Şi zeamă; sâmburii sunt strânşi în coşuri
De răchită, epuizaţi de cel din urmă strop
De sudoare, de cea mai slabă moleculă
De mireasmă: până noaptea se-aude scrîşnetul
Hărleţului în pământ; sub grămezile
De sâmburi sapă gropi, fântâni fără apă
Ascunzând boştinile fierte, seminţele -
De parcă au făcut moarte de om.
Seamănă cu cei ce-au dat fărădelegea drept lege:
Să repare şi mai rău strică năpăstuiţilor;
Să nu se afle fapta lor necuvenită: de prigoana
Judecăţii nu se tem: o ambiţie-i înflăcărează;
Se ştiu mai puternici decât judecătorii
Pe care-i cumpără cu o canistră de rachiu.
Însă dreptatea se uită-n oglindă, îşi dă
Cu alifie roşie pe buze, părul şi-l leagă;
Beau laolaltă, jefuitorii cu cei jefuiţi
Încearcă o împăcare: iertând unul altuia
Opresorii se îmblânzesc, năpăstuiţii uită.
Se-nseninează ţăranii, glasurile li se schimbă,
O mulţumire nepăsătoare dinspre treburile
Ţării: îi stăpâneşte veselie trecătoare
Pe cei bătrâni; cei în putere se pătrund
Încet de harţă, dar nemulţumirea
Lor de vremuri şi de lipsuri, până seara
Se stinge: oboseală istorică
Şi-o lăuntrică sfâşiere a speranţelor toate;
Îşi dau seama că dreptatea s-a-ntors
Cu spatele la ei: elixirul frăţiei
Omului către om s-a stricat
Basamacul luptei de clasă a pus drojdii
De-un lat de palmă în potirul de cristal…
Trezindu-se la cea dintâi cântare a cocoşului,
Se-mbracă iute, aruncându-şi pe faţă doi pumni
De apă, ies grăbiţi pe porţi, să prindă
Autobuzul cenuşiu: dau fabricii de sârmă
Tot ce-a mai rămas din ei viu, bun de muncă.
O amăgire de veacuri până-n cap de veac
A lenevit limba; doarme, nu mai zice câte
Sunt cele de zis: sângele în rătăcire
Nu mai izbândeşte s-avânte pumnul
Ţărănesc trântit în masa vieţii cu blidul
Nespălat de linte şi o copită de porc,
Iar alături paharul de rachiu bălos de apă,
Legat la ochi, pipăind pereţii lumii
Scrişi cu vorbe murdare şi desene spurcate.
Ei au pierdut bătăliile toate când li s-a luat
Pământul, cu vorbe lungi amăgiţi; s-au părăsit
Unii pe alţii cu bună ştiinţă lepădându-se omul
De om, dezbinaţi de tot felul de chemări
La luptele altora: eu unul nu mai ştiu pe nimeni
Care să vină să pună umărul zicând:
Ţine-te bine şi ia-mă pe după grumaz,
Mergem la noi, îţi facem o cafea tare,
Te speli pe faţă şi te limpezeşti
În frăţietate şi fără să-ţi vinzi sufletul.
Generaţia mea a avut mari poeţi, cum s-a spus adeseori
că sunt şi eu. Dar ne deosebim mult, pentru că
eu aparţin clasei mele arhaice dar şi înnoitoare, prin
naşterea succesivă a lumilor. E clasa de origine, pe
care cei mai mulţi scriitori au pierdut-o, trecând de
partea micii bur-ghezii proletare, a ţăranului
«sărăcit», devenit iubitor de manele.
Vremurile pe care le trăim acum? S-a trecut de la
minciună la un adevăr odios. Scapă cine poate, dar
eu nu vreau să mă salvez. Eu am sindromul Cotigă,
un ţăran pe care l-a târât vaca şi a murit, nu din
cauza rănilor ci pentru că a fost umilit. Tocmai de
aceea n-o să mă las, niciodată, târât de vaca vieţii…
***
A vorbi/scrie despre Ion
Gheorghe este o temeritate.
George Călinescu se ri-dica
la înălţimea „personajelor”
Istoriei... sale; oricum, făcea marele efort spiritual şi cinstit de a „conversa” cu faptele unei literaturi mari şi fosforescente.
Noi, cei de astăzi, mărunţi, cum să „conversăm” cu Ion Gheorghe?
Limbajul şi expresivitatea lui vin dintr-o peşteră secretă a lui Zamolxe, numai
de el descoperită. Nu ne umilim în faţa versurilor sale, fiindcă le ştim pe
dinlăuntru ca pe o icoană cu care ne hrănim zi de zi.
Ion Gheorghe nu ne inhibă - el dezleagă! Are carisma şi puterea
profeţilor care comunică direct cu cosmosul. Noi, deabia, cu salcâmul şi
salcia. Rog pe Ion
Gheorghe să mă ierte că nu scriu, acum, mai mult despre Dânsul. Abia m-am
ridicat din nişte boli proaspete, provocate de mine însumi. Oricum, condeiul
meu este gravid în ce pri-veşte introspecţia lucidă a geniului său indiscutabil.
Am clarviziunea că Ion Gheorghe este ultimul clasic român în viaţă - şi la
pontonul lui îmi leg şi eu mica mea luntre se-cetoasă, ivită din lanurile de
costrei ale Limpezişului natal, învecinat cu Florica Mă-riei Sale.
Aici, la noi, bărăgănenii, e o taină, o uzină a pământului şi a
adâncurilor lui, un magnetism puternic, care ne consumă, convulsionat, în
înfrăţiri nesfârşite, prin logosuri inscripţionate pe granitul arhaicităţii. Eu
mă târăsc cu paşi de urs în spatele arheului Ion Gheorghe, amuşinând
descoperirile sale uriaşe, un tezaur care echiva-lează cu tot aurul Daciei
subterane de azi şi pentru totdeauna. Cine ştie să citescă, dar mai ales să
pipăie literele, înscrisul, răbojul lacrimilor milenar-pietrificate, e un
înţe-lept.
Ion Gheorghe are vârsta celestă a lui Labiş, un astru reformator al
liricii post-belice. Au locuit în acelaşi sanctuar al visătorilor autentici şi
au dat curs liber ver-belor literaturii române, înnăbuşite vreme de peste un
deceniu. Eu, cel care, uneori, măresc excesiv cantitatea de admiraţie -, cazul
lui Ion Gheorghe îl contemplu echili-brat pe cântarul neiertător şi sacru al
perenităţii, acolo unde îi şi este locul.”
Gheorghe Istrate- iulie 2010
PRINDEREA
Isus, bărbos ca un sihastru
poartă doar un anteriu albastru.
Iuda, ca un negustor de coloniale
are două rânduri de ţoale,
o lungă rasă de purpură
şi-o manta de mătase ce se tulbură,
lovită de şold şi de pulpe -
ca o coadă verde de vulpe,
îşi sărută-nvăţătorul pe mustaţă
spre mirarea celor de faţă.
După cum se uită Mesia mâhnit
pare că celalt a duhnit
îl sprijină pe păcătos şi-l ţine
să nu-i facă-nvăţătura de ruşine -
să nu creadă soldaţii romani
că ucenicii lui ar fi beţivani.
Iată-i pe soldaţi,
leit patru fraţi:
şi-au pus toga cu gura la spate
c-au fost grăbiţi şi luaţi pe nemâncate -
unul ţine-n stânga felinar
unde stă lumina-nchisă ca un canar -
cât pe pielea vânzătorului s-au ridicat porii -
după chipul şi pofta lipitorii;
prinzându-se de carnea lui Hristos
se-aude sorbul vijelios
şi suptul devorator
al fiecăruia por…
În vreme ce un şarpe iese Iudei din picior
adormit, ca râma, din pământul ogor -
trădătorul viermănos
cade la picioarele învăţătorului Hristos.
Acesta şade-n îmbulzire
lăsându-l să-şi împlinească nenorocita menire.
Îl iau apoi plângând soldaţii drăgani
să-l mâie două mii de ani -
pân-or ajungă să-i facă vânt,
a doua oară - pe pământ.
„Cântăreţ vizionar, profet al soartei ţăranului,
imaginile lui Ion Gheorghe nu au stilul suav sau feeric al lui Ioan Alexandru,
care-şi colorează ochii cu seninătatea plină de presimţiri a copilăriei sau a
unei înţelepciuni cărturăreşti. Metaforele se rostogolesc, uriaşe, aidoma unor
pietre de moară scăpate din axele lor: dereglarea universului şi arhaicei civilizaţii
ţărăneşti, «smulgerea ei din ţâţâni» se insinuează în maşinăria poetico-mitică
determinându-i legile de funcţionare. (...) Lumea poemelor lui Ion Gheorghe
este o lume bătrână, ne dă sentimentul unei vechimi incomensurabile şi aruncă asupra
universului o privire «filosofică» încărcată de scepticismul raselor vechi,
«întemeiate», trecute prin toate nisipurile istoriei şi reînviind mereu cu o înţe-lepciune
un pic tristă...” (C. Stănescu - 1979)
ÎNGHEŢUL
Iarna ţăranii trăiesc pe schele,
Negri de ger, le crapă ouăle de
corb
Ale oaselor; dar astfel pot să
vadă şi ei lumea:
Saliva li se face piatră; pe oraş
E grindină…
Numai păsările legate de-acest pământ
Le cunosc viaţa; hălăduiesc
alături
Ţărani şi ciocârlii; femele şi
bărbaţi
Cu creasta ca peana la cujmă;
Zgribulindu-se şi ciugulind iarba
Îndemnată prea devreme la
creştere,
Pe la gurile canalelor termice -
Pe unde suflă aburii de armăsar
Al babilonului.
Ciocârlii, femele şi bărbaţi
Mâncând iarbă îngheţată -
Pe fâşiile de ţărână caldă
Prin care orbecăie conductele;
Îşi încălzesc ghearele rupte de
zăpadă,
Adună seminţe de buruieni -
În jurul şantierelor, şi ele;
Ţărani, femei şi bărbaţi
Pe lângă focul de scânduri -
Din tiparele de beton:
Îşi bagă mâinile în flacăra
şchioapă
Ca lupoaica împuşcată pe zăpadă;
frig
Slănină şi-şi dezgheaţă pâinea.
Dar tu, soare schimbător şi forţa
Conducătoare a planetei tale de
pământ,
Tu astru, forţă diriguitoare;
Şi tu, al dreptăţii şi tu, al
împărţirii
Egale-a bucuriilor şi
nenorocirilor. -
Tu nu mai frângi pâinea-n
Două părţi egale -
Pentru ca fiecare clasă
primordială
Să se-ncălzească, să nu mârâie
una
La alta? Tu astru purtător al
tuturora!
Ţăranii se-ncălzesc pe-o parte
Iar pe alta-şi bagă gerul botul
În burta lor; le linge sângele,
ca fiara -
Într-un codru nevăzut îşi fac ei
focul
Încercând să supravieţuiască.
***
(Ion
Pop - Un
„neotradiţionalist” neconformist,
2008)
ACOLO ŞEZUM…
La izvoarele Styxului spală mama şi plânge;
pe două pietre, albia de scăldat grâul,
mocirla de pleavă şi mălură încearcă să ţină lotca,
raţele se muşcă una pe alta alegând
ce mai e de mâncare: ce nu s-a mai putut lupta cu apa.
Roşu, ca picioarele de lebădă
grâul e uscat în pielea goală pe rogojină,
ca un mort frumos, acoperit cu pânza de lacrimi;
i se zbiceşte mustaţa de haiduc;
îl duc ţăranii în racla de sticlă a silozului
sau îl lasă pe câmp, ca pe-un cal la păscut;
ceea ce scapă de şoareci şi păsări
se-ntoarce acasă de zece ori înmulţit.
N-are timp să-şi mai tragă sufletul
pe-o lespede, în aceeaşi albie spală mama
purceii şi oile,
apoi o stropeşte cu zeamă de piatră vânătă
şi-n fiecare sâmbătă pune
căldarea cu apă pe foc
fierbe o strachină de cenuşă
de floarea-soarelui
şi când se dă clopotul bisericii peste cap
schelălăind cu piciorul rupt
şi omorât de furcile ţăranilor
stăm pe mal cu ulcioarele frecate cu nisip.
Aceste lucruri îmi pare că nu se mai întâmplă;
la izvoarele Styxului e casa de naşteri a satului;
după femei aruncă cineva cu bolovani
le loveşte în mijloc şi le face
să umble-n patru labe;
mama le ridică pe lespezile de piatră de var;
două nopţi urlă-n faţa cişmelei;
prind în braţe magaziile cu porumb.
Nu ne luaţi pâinea, urlă către cine ştiu ele.
Bărbaţii se ascund pe după burţile cailor,
răstoarnă mesele la-ntrunire şi fug prin pădure,
dimineaţa le cere cineva iertare
şi e trimis în altă parte să muncească;
mama azvârle în ape căldarea legată
le spală oasele învineţite, în albia dispensarului,
şi-a doua zi încep să se nască fraţii mei
lovind-o pe mama cu călcâile gata bătute…
Unii vor fi mai fericiţi decât mine;
la căpătâile altora n-au mai venit ursitorile
de durerea pământului şi-a pâinii ţăranului;
toţi sunt fraţii mei de scăldătoare
dar numai eu m-am prins de funiile parului,
de hârzobul ţărăncii şi-am ieşit pe lume din ape -
de departe, de mii de ani cântând
pe fluierul de os
al ţăranului omorât de muncă.
Vor fi copii harnici, aducându-şi
aminte de părinţi;
o ţărancă tânără şi nepricepută
a fost mama,
plângând a-nvăţat să spele primul copil;
ce-a fost mai greu a deprins cu mine
cel puţin atâta lucru ne datorăm unul altuia…
Ei stau pe mal la izvoarele Styxului,
mai departe lotca sparge apa de drum -
şi-acolo şezum şi plânsem.
***
„N-a mai existat niciodată la noi un
poet care să aibă într-o atât de mare măsură intuiţia trecutului îndepărtat. Ca
un medium, Ion Gheorghe intră în legătură cu oameni aflaţi la o uriaşă distanţă
în timp. Spiritismul pe care îl practică el se bazează, totuşi, pe o competenţă
în materie de arhaitate a civilizaţiei rurale. Ion Gheorghe identifică imediat,
în lumea de azi, orice reminiscenţă a unui ritual străvechi. Şi ştie să amplifice
«sonorul» acestui ritual până ne face să auzim foşnetul veşmintelor ţărăneşti din
alte milenii” (Alex Ştefănescu, „România literară” nr. 27/2002)
DESCÂNTEC DE FRĂMÂNTAT PÂINEA
Se sculă Muma zeiţă, se spălă pe mâini,
văzu luna ca ugerii vacilor -
puse la cale zămislirea sfintei pâini,
urzirea mărturiilor şi a colacilor;
un pumn de pietre de râu
aruncă-n apa ca sângele de peşte -
ceva tulbure, trosnind, turnă-n făina de grâu
ce zămisleşte;
băşici ca ouăle de broască,
gogoloaie rostogolite de nevăzutele vietăţi,
din care să nască sprintene zeităţi:
sub mâna tânără şi sfântă
pe care cade faldul pânzei de cămaşă
se leagă pasta lumii, se zvântă,
leneşă se-nvârtoaşă -
dar totul este încă sterp;
mocirlă albă, stări de valuri mâzgoase,
în care mâna Marei Mume, ca umbra unui cerb
fuge peste planeta unor nisipuri de oase...
Ci iată, vine clipa când în burta pâinii,
la ultima-nghiţitură de apă,
Maica înfige ţaicul cu călcâiul mâinii
ca un ţăran când seamănă ceapă;
se-ntinde drojdia ca sâmburul de caisă
cât inima-n vită, cât oul în găină, văros -
e apoi strânsă pâinea, ridicată greu,
ca o mioară ucisă
şi iarăşi pusă jos:
dar acolo unde-a căzut lebăda mâinii,
albă ca Leda şi somnoroasă -
se vede buricul pâinii
ca burta ţăranului găurită de coasă...
Făcând semnul sacru deasupra căpesterii
o-nveleşte Maica Muma cu ştergarul de mătase
şi-o duce la căpătâiul prispei, unde se pârguie merii,
şi-o pune să tragă la aghioase;
mai apoi geme pâinea ca o ţărancă bătută
cu pompa de bicicletă, în matca maternă -
şi iese din cochilie ca melcul din copaia de cretă,
ci vine Muma şi-o ia ca pe-o pernă;
clatină leagănul şi iar face semn;
o dezveleşte şi-o vede ghemuită, ca un homuncul,
albă, răsucindu-se-n matricea de lemn -
zbătându-se şi lovind cu piciorul în burtă,
ca pruncul.
La mulţi ani !
Comentarii
Trimiteți un comentariu