MODEST MORARIU - 90 DE ANI DE LA NAŞTERE
90 de ani de la naşterea marelui poet şi eseist
român Modest Morariu
Poeme de Modest Morariu
Modest Morariu (11 august 1929 - 15 aprilie 1988) un om de
cultură cum pu-ţini a avut această ţară, s-a născut la
Cernăuţi, provenind dintr-o ilustră familie de inte-lectuali bucovineni, între
care mitropolitul Silvestru Morariu-Andreevici şi fiul aces-tuia, Vasile Morariu
(coleg şi prieten cu Mihai Eminescu).
Învaţă mai întâi în Cernăuţi, la Liceul
Militar „Ştefan cel Mare”, continuând cursurile medii la Slatina, Deva şi
Petroşani.
A absolvit Facultatea de Filologie a
Universităţii bucureştene, secţia limba şi literatura franceză (1954), după
care a lucrat la Editura Meridiane,
devenind, în 1969, redactor-şef şi având o contribuţie esenţială în lansarea şi
susţinerea unor colecţii de mare rafinament, precum „Biblioteca de artă” sau
„Curente şi sinteze”.
Ca poet a debutat în revista Steaua (condusă de A. E.
Baconsky), revistă des-pre care Mircea Scarlat scria că este: „prima
tentativă publică de a ieşi din închisoarea dogmatică, alături de
Petre Stoica, Mircea Ivănescu, Liviu Călin şi Cezar Baltag,
con-siderând, în acelaşi timp că: fără memorabila (şi riscanta…) deschidere
culturală rea-lizată de Steaua este greu de imaginat
impunerea generaţiei lui Nichita Stănescu şi în-treaga resurecţie a liricii
româneşti postbelice.” (Din postfaţa la volumul Naşterea
nostalgiei – Editura Cartea Românească, 1984).
Desigur, „motoarele” aluzive ale poeziei lui Modest Morariu nu
erau turate la maximum, scriitorul canalizându-şi activitatea culturală şi spre
traduceri (Stendhal, Ju-lien Green, Albert Camus etc.), eseuri sau în
editarea unor albume de artă. Dar poezia lui Modest Morariu, ca şi cea a bunului său prieten Petre Stoica, reprezintă puncte de referinţă esenţiale ale liricii româneşti.
IZGONIREA DIN PARADIS
Neaşteptat s-a ivit şarpele dintre dune,
şi-a rostogolit între noi
mărul de culoarea amurgului,
şi noi l-am împărţit
cu neîngăduită bucurie.
Umbra de tamarisc se chircea nevăzut,
dar marea încă surâdea
cu dinţi albaştri.
Tăcerea a căzut dintr-o dată,
când marea s-a-ncruntat
în verde veninos,
şi noi ne-am privit înfricoşaţi.
Ne-am îmbrăcat în grabă,
ascunşi în hăţişul ghimpos
de măslini sălbatici.
Şarpele s-a făcut vânt;
se-ncolăcea pe dune
şi arunca în noi cu nisip;
cu gurile pline de nisip
am alergat spre casă,
în timp ce marea ne huiduia din urmă.
RECONSTITUIRE
Aici a fost ceașca de ceai,
aici lumina punea o pată
pe vechea gravură cu doi indieni
privind vaporul cu zbaturi pe Amazon;
acolo, pe cer, era un nor,
întâi centaur, spuneai, apoi arhipelag,
și-n cele din urmă sirenă.
Un flaut aburea amurgul
și descânta în ochii tăi
râuri mici, albastre și dulci,
iar tu în fotoliu,
îmblânzeai șerpii sfioși
iscați din fumul de țigară.
Cu toate aceste amintiri,
acum, aici, refac prezența ta.
Iată ceașca, țigara fumegând
și-un nor nestatornic pe cer,
dar toate acesta n-au nici un înțeles,
și nu mai știu de ne desparte
un milion de ani, o clipă,
sau numai perdeaua subțire
din fum de țigară.
DE-A ISTORIA
Un hoţ deghizat în poliţist
urmăreşte un poliţist deghizat în hoţ
având misiunea să demaşte
un hoţ deghizat în poliţist
şi având misiunea să demaşte
un poliţist deghizat în hoţ.
Cu infinite precauţiuni el se strecoară
printre poliţiştii în uniforme de hoţi
care s-au infiltrat printre hoţi
şi pun la cale stârpirea definitivă a hoţilor
care în uniforme de poliţişti
s-au infiltrat printre poliţişti
şi pun la cale stârpirea definitivă a poliţiştilor.
Totul funcţionează impecabil.
Doar câteodată mai survin mici confuzii
MEMORIA SENILĂ
Stau câteodată de vorbă cu inima mea
cum aş sta la taclale cu un veteran
încrustat de glorioase cicatrice.
Povesteşte-mi, rogu-te, îi spun,
cum ţi-au fost izbânzile la Austerlitz,
la Mărăşeşti, la Verdun?
şi cum ţi-a fost apusul sângeros la Waterloo?
Ea-şi drege vocea,
mută paharul din loc,
se uită fix la mine cu ochii pâcloşi,
după care, stupid, începe să-mi recite
toate frazele gata ticluite
dintr-un plicticos manual de istorie.
INOCENŢĂ
Iacobinii plângeau,
Girondinii plângeau,
plângeau menşeviţii şi cadeţii.
Hitler plângea,
Napoleon plângea,
iar cot la cot cu el
plângea amarnic Machiavel:
Vai! De ce toate astea!?
Nero plângea cu Torquemada,
Iar Ţepeş Vlad cu Asurbanipal
Plângeau şi ei:
Vai! De ce toate astea!?
Ohrana Plângea,
Gestapoul plângea,
Regele-Soare plângea:
Vai! De ce toate astea!?
Un fluviu, o mare, un ocean,
lacrimi de sânge, de foc, de crocodil
scaldă câmpiile lumii.
Baionetele plâng,
archebuzele plâng,
Jean-Paul Sartre plânge:
Vai! De ce toate astea!?
Eu plâng, tu plângi, el plânge,
noi plângem ascuţind cuţite,
cu cuţite între dinţi, în burtă şi-n suflet.
Lacrimi de foc, de crocodil şi de sânge
îneacă buna, blânda noastră Terra care plânge.
MARELE NAPOLEON
Dimineaţa la micul dejun
valeţi-i aduceau lui Napoleon
obişnuitul castron cu grenadieri,
plutind în suc propriu şi înarmaţi până-n dinţi.
Napoleon îi culegea delicat în furculiţă,
îi contempla înduioşat.
„Ce oameni minunaţi sunt grenadierii mei,
şi buni, şi nobili şi viteji,”
gândea şi-i rodea cu ochii înlăcrimaţi, scuipând baionetele.
Iar bunii şi vitejii grenadieri
strigau cu voioşie: „Trăiască Împăratul!”
IMN
Nu, eroii nu poartă cununi de
laur
şi nu surâd cinegetic în
triumfale cvadrige.
Mint cărţile de istorie!
Eroii au feţe scofâlcite,
un ficat chinuit le mâhneşte
privirea,
iar zâmbetul lor silit dezveleşte
gingii cu negre cioturi.
Eroii aşteaptă cu emoţie
ajutorul de şomaj
ca să cumpere salamuri ieftine
pentru copiii lor timizi,
şi daruri umile
pentru nevestele lor ofilite.
Vai! dinţii eroilor nu sclipesc
pe ecrane.
Aceia-s dinţii celor care le
joacă rolurile
şi le dau putinţa să se vadă
aşa precum şi-ar dori.
Eroii n-au ce căuta în manualele
de istorie
printre personaje atât de
distinse
care se foiesc în paginile lor.
Pentru că ei se usucă în mansarde
spre dispreţul pisicilor;
pentru că mucegăiesc în subsoluri
spre scârba paianjenilor;
pentru că putrezesc pe câmpul de
bătaie
spre înduioşarea viermilor.
Pământul e culoarea eroilor
pământul care-i înghite şi-i
mestecă bine
ca să-i scuipe în piramide şi
obeliscuri măreţe.
Comentarii
Trimiteți un comentariu