POETUL ZILEI - NISTOR TĂNĂSESCU
POETUL ZILEI
NISTOR TĂNĂSESCU
Căutând
azi pe Facebook am găsit trei motive pentru a-i dedica rubrica Poetul zilei „inventatorului
tristeţii” – Nistor Tănăsescu. Primul îl reprezintă interviul pe care acesta
i l-a acordat Danielei Şontică pentru suplimentul cultural al ziarului „Lumina”.
Risipitor de sine şi dăruindu-şi truda
prietenilor sau mentorilor spirituali (Ion Gheorghe, Alex. Oproescu etc) poetul
sensibil şi talentat (pentru că înainte de a fi orice altceva: ziarist,
depozitar de valori spirituale, conducător de reviste culturale, tehnore-dactor,
Nistor rămâne, în primul rând un şlefuitor remarcabil de briliante lirice) a
eva-dat din lumea noastră nebună - nebună, într-o casă de la ţară, cu o curte
plină de animă-luţe, flori şi cer albastru.
Iată câteva secvenţe din răspunsurile
la amintitul interviu: „Acum 13 ani, după ce fiica noastră Ioana Bianca a absolvit
liceul şi-a plecat la facultate, ne-am zis că nu mai avem nici un rost să ne
petrecem restul vieţii în balcon, că mai bine-i să ne muşte ţânţarii de la ţară
decât ţânţarii de la oraş. Decât să ne facă felul anofelul în urbea Buzăului,
am hotărât, aşadar, s-o tulim la ţară şi să nu ne mai prefacem că s’tem
oră-şeni. Mai ales că eu sunt un tip comod, n-aveam prieteni pe facebook pentru
că nimeni nu ştia ce-i ăla, nu-mi plăcea parcul Crâng de atunci, unde era musai
să evadezi dacă n-aveai aer condiţionat, nepermis de scump, ca şi acum. (...) Doamne, câte
amintiri îmi stârneşti, dragă Daniela! Şi-apoi, au mai fost, în viaţa mea,
mulţi, mulţi alţi oa-meni minunaţi de care nu pot să nu-mi reamintesc,
indiferent de spaţiul tipografic pe care mi-l pui la dispoziţie: a fost Doamna
Constanţa Buzea, care mă sfătuia să nu mai scriu ca... Adrian Păunescu (mi-a
dat, totuşi, Premiul I pentru poezie pe Centrul Uni-versitar Bucureşti); a fost
Gheorghe Pituţ de la „Viaţa Românească”; a fost poetul Ion Horea, care mi-a
acordat în 1984, la „Labiş“, Premiul Uniunii Scriitorilor. Aveam pe-atunci un
salariu de 946 de lei şi Ion Horea îmi trimitea lunar 300 de lei, deşi mă pu-blica
în „România literară” cam o dată la trei luni, cu un poem minuscul, strecurat
printre pagini. De altfel, din cauza lui am cam şi păţit-o în facultate, am dat
de belea-ua admiraţiei colegilor. Ceilalţi oameni minunaţi din viaţa mea care
m-au mai îmbrân-cit să isprăvesc ceva au fost Constantin Sorescu de la SLAST
(cine-şi mai aminteşte de dumnealui?), care mi-a dat pe mână, la un moment dat,
o pagină pe săptămână de ca-re să mă ocup exclusiv, şi, evident, profesorii mei
de jurnalistică Alexandru Brad şi Viorica Bucur, adică „Sfinţii“ mei mari
maeştri. (...)
Cu Ion Gheorghe am şi n-am
în acelaşi timp o legătură specială, i-aş zice mai degrabă inconfortabilă,
frumoasă, dar inconfortabilă intelectual... Ion Gheorghe este scriitorul şi
omul cel mai sucit şi ră-sucit din viaţa mea. Da, m-a ucenicit cumva literar,
dar şi eu l-am ucenicit cumva social, am făcut tot posibilul şi imposibilul
să-l scot din carapacea suspiciunilor în care s-a refugiat de când se ştie şi,
când credeam că am izbândit, el, zdup la loc! Ion Gheorghe este realmente un
scriitor genial, dar to-todată este şi maestrul suspiciunilor. (...) Altminteri, i-am
„năşit“ toate cărţile de după ’89 încoace, am bătut şi străbătut împreună
Dealul Istriţa de-a lungul şi de-a latul sâmbete în şir, uneori chiar fără să
schimbăm o vorbă, am intrat şi m-am închinat şi-n scorbura de unde şi-a extras
celebrele pietre, megaliticile, despre care toţi îl înjură şi spun că sunt
„ludus naturae”. Poate fi şi aşa, nu-i exclus, dar de ce totuşi s-a găsit
ci-neva, acum 50 de mii de ani, să le adune la un loc şi să le pună una lângă
alta, stra-turi-straturi, vertical, cum pui cărţile pe rafturile bibliotecii...
Am găsit acolo în mini-còpii toate sculpturile lui Brâncuşi, am şi eu acum pe
birou o minimuză. Ştii ce-i ciu-dat? Că tot non-figurativul lui Brâncuşi a
izbucnit fulminant după ce sculptorul şi-a petrecut câteva zile pe Dealul
Istriţa, ca să caute şi să cioplească piatra potrivită pen-tru piedestalul
„Rugăciunii“. (...) Nu, nu mai am timp pentru poezie, dacă la
versuri te referi. Cât voi mai avea vreme şi s-o mai îndura de mine Dumnezeu,
mi-am propus doar să trăiesc poezia! Altminteri, am proiecte uriaşe, am o carte
de 200 de pagini de convorbiri cu Ion Gheorghe numai bună de tipar, pe care
însă m-am angajat că n-am voie s-o public cât timp trăieşte, am zeci de pagini
de versuri de pus cap la cap, am, iarăşi, sute de pagini de reportaje
de-altădată, din 18 ani de presă, de reunit într-un volum şi, mai ales, am o
comoară specială: câteva sute de e-mailuri de corespondenţă, câte am mai putut
recupera, strict culturale de la Marin Ifrim, iarăşi nepublicabile fiindcă sunt
extrem de deranjante şi incomode deocamdată pentru foarte mulţi. Cam astea ar
fi planurile mele, în situaţia în care Dumnezeu n-are alte planuri în ce mă
pri-veşte!”
Al doile motiv pentru care mi s-a făcut dor de Nistor Tănăsescu
l-a reprezentat un mesaj de la Ion Hănţulescu, din Alba Iulia. Hanţi era „subordonatul” meu, pe vre-mea când realizam
„Jurnalul de Buzău” o nebunie de ziar la care contribuia şi Nistor. Îl întrebam
pe Hanţi, joia, câte materiale are şi el zicea vesel „Şapte, şefu’!”. Vineri
dimi-neaţă, ne întâlneam în gară să ducem ziarul la Bucureşti. Când îi ceream
articolele mă privea spăşit: „Stai, şefu’ că le am în cap, da’ până la
Bucureşti le scriu...” Nu s-a întâmplat vreodată să nu termine areticolele, la
dimensiunile pe care le indicase pentru machetă...
Al treilea motiv, şi cel mai
imoportant, sunt cele două admirabile poeme sem-nate de Nistor (ultimele din
grupaj) pe care le-am citit, tot azi, pe internet.
POEME DE
NISTOR TĂNĂSESCU
ZI DE ODIHNĂ
…
toate ziarele de sâmbătă la un loc
aşteptând
să fie citite cuiva
şi
multe mere în cameră foarte multe
ultimele
tale poeme despre mere
au
zguduit lumea
nimeni
nu ştie cine eşti
de
unde vii
ţi-am
păstrat taina am
zidit
uşile şi ferestrele după
voia
ta
am
ucis toţi merii din preajmă
ce
să fac mai departe se
frâng
ziarele de sâmbătă
pe
masa mea…
INVENTATORUL TRISTEŢII
…
mi se dă să beau sânge de iepure
eu
mai aştept şi altceva de la o toamnă o
telegramă
o scrisoare în flăcări
cineva
se pregăteşte să inventeze tristeţea
seara
un rug în faţa casei mele, poştaşul:
„Vino la culesul viilor. Vino”
PASĂREA ACEEA
avatarurile
nu sunt ale noastre
nici
ramurile verzi de măslin –
altcineva
îngenuncheat a ucis pasărea –
Aceea
lui i se cuvine
orori
sau noapte tot
sau
nimic
noi
nu
noi
nu putem fi bănuiţi
priviţi
ce ochi frumoşi ce
aripi
frumoase au femeile noastre
SCRISOARE DIN AMBELE TABERE
…
ninge…
de
fiecare dată când ninge rămân într-un singur prieten
şi
acela scump la vedere şi acela
cu
crengile ninse
în
depărtarea de unde vă scriu vouă neninşilor
se
petrec viscole şi întâmplări armate
de
fluturi invadează oraşul
sângele
lor alb ne şiroieşte pe haine în barbă
nu
ni se mai disting proaspetele decoraţii nu
ne
mai deosebim unul de altul
în
depărtarea unde vă scriu vouă neninşilor
se
petrec viscole de întâmplări unii
din
noi vor trece de partea duşmanului…
PRIMĂVARĂ SAU TOAMNĂ
…
de la etajul zece al numelui tău cade
în
fiecare dimineaţă un trandafir
cine
stă să-l culeagă se îmbogăţeşte
în
piaţa de flori cine nu
şapte
ani trudeşte să-l cumpere
de
la roşu la violet luminezi o pajişte cu licurici
devii
în mijlocul nopţii
(aripi
nu are numele tău nici să zboare înaintea
oaspetelui
cu roze nu ştie)
acum
e primăvară sau toamnă în acest codru de aur
trandafirii
trăiesc mai puţin de o zi
ÎNTÂMPLĂRI CU FILOZOFI
…
Moare Kant se naşte Feuerbach
tu
tot aştepţi în locuri pe unde nu trec
răsare
luna răsare soarele ah
în
fântână numai nopţi se petrec
scriu
poeme cu sufletul la gură
(un
poem într-o viaţă întreagă)
vântul
tău mă iubeşte cu ură
nici
o frunză nu lasă să-mi cadă
tot
astfel sunt de o vreme pădure
de
citit după masa de seară –
tu
m-aştepţi prin zăpezi c-o secure
eu
nu plec niciodată din vară
ZI DE ODIHNĂ
… toate ziarele de sâmbătă la un loc
aşteptând să fie citite cuiva
şi multe mere în cameră foarte multe
ultimele tale poeme despre mere
au zguduit lumea
nimeni nu ştie cine eşti
de unde vii
ţi-am păstrat taina am
zidit uşile şi ferestrele după voia ta
am ucis toţi merii din preajmă
ce să fac mai departe se
frâng ziarele de sâmbătă
pe masa mea…
CHIŞTOACELE MAMEI EI DE VIAŢĂ!
...
în cea mai tristă lume posibilă
am
murit de bucurie când cineva
de
alături
nu
mult mai ponosit decât mine
s-a
simţit cel mai fericit om din lume
când
i-am întors spatele
în
cea mai tristă lume posibilă
am
murit de bucurie când cineva
de
alături
se
tot prefăcea că priveşte cerul
nicidecum
cumpărăturile mele
pe
care eram convins că a pus ochii
în
cea mai tristă lume posibilă
am
murit de bucurie când cineva
pe
care-l prezumam cel mai neisprăvit
hoţ
mondial
s-a
simţit cel mai fericit când i-am întors
spatele
şi-a
putut în sfârşit să golească şi el
în
demnitate
scrumierele
de alături de
mucurile
şi de chiştoacele de ţigări...
HOŢII MEI DE NOTA ZECE
...după
ce am obosit să dăruiesc
m-au
furat toţi în această viaţă
şi
tocmai aceia dintre ei
fără
ţinere de minte
mi-au
revândut înţelepciunea pe care
le-am
dăruit-o
mi-au
proclamat succesul lor faţă în faţă
ca
dinspre un zeu către un derbedeu
şi cu
toate astea-s fericit...
pentru
tot ce mi-au furat
pentru
tot ce şi-au însuşit de la mine
toţi
hoţii mei au primit mereu nota zece...
AUTORITATEA
ABURULUI
... te duci în grădinile verii în capitala iubirii te duci
pui la cale o dragoste mare –
care fereastră să fie aceea cărui loc frumos să te rogi
te aşezi la o masă cu fluturi însângeraţi:
acesta este trupul meu şi aceasta umbra păsării sale
cu batiste invizibile îi şterg aripa de întâmplare
eu sunt tatăl vostru de-acuma eu
stăpânesc nisipul din jurul a o mie de pirogi
încărcate cu cele mai frumoase petale...
CÂNTEC PENTRU SĂRACI
... era o muzică înnebunitoare înnebunitoare
ne încingeam cu frânghii de mătase mijlocul
să nu cădem de pe trotuare –
pe străzi circulau maşini cu pian cu surle şi tobe
pentru o
monedă dăruită celui de la volan
ni se
înapoiau zece metri de linişte...
la
marginea oraşului eram săraci
voiam să
ne cânte cucul degeaba...
Comentarii
Trimiteți un comentariu