Aniversări - Geo Galetaru
ANIVERSĂRI
,,LA MULŢI ANI !”
SCRIITORULUI ŞI OMULUI DE CULTURĂ GEO GALETARU
Galetar
Gheorghe (pseudonim literar
Geo Galetaru) s-a născut la 8 septembrie 1974, în comuna Cenad,
judeţul Timiş. A absolvit Facultatea de Filologie de 5 ani
(secţia română-franceză) a Universităţii Timişoara (1972). A fost, până
la pensionare, profesor de română - franceză la Şcoala gimnazială Igriş
(1972-1992) şi Şcoala gim-nazială
Dudeştii Noi (1992-2014).
Debut literar în revistă - ,,România
literară’’(1969 - debut girat de Ion Cara-ion); debut editorial în
volumul colectiv ,,Popas între poeţii tineri’’, îngrijit de Victor Felea
(Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1974). A
publicat aproximativ 30 de volume, ma-joritatea de poezie. Membru al USR,
filiala Arad.
Actualmente desfăşoară o activitate literară
prodigioase, dincolo de volumele personale şi de colaborările la majoritatea
revistelor culturale importante, ocupându-se de editarea revistei „Sintagme literare” (director fondator şi
redactor-şef) şi de alma-nahul acesteia, după părerea noastră cele mai prestigioase
publicaţii literare ce apar în mediul rural din România, precum şi de
organizarea unor concursuri sau activităţi culturale girate de Consiliul Local
şi Primăria Comunei Dudeştii Noi.
POEZII
AŞTEPTARE
Curând se
va duce şi septembrie
Nu e bine
să lăsăm nimic în urmă
Umbra
încă adulmecă norii
Aceste
bastioane ale sufletului dezlănţuit
Cândva la
temelia flăcării
Ca o
beţie rece pe câmpia atroce
Mamă
Tălpile
mele vindecă iarna de singurătate
Un
felinar lucid ca o absenţă
Curând se
va duce şi septembrie
Hainele
miros deja a trădare târzie
Îngerul
stă cuminte în colţ şi aşteaptă
ZDRANG
Fericiți cei săraci cu duhul
da
fericiți
până-ntr-o zi când fericirea îi va izbi de perete
și capetele lor
zdrang
ca niște nuci de cocos
aruncate în praf
de o mână nevăzută
milostivă
da
fericiți
până-ntr-o zi când fericirea îi va izbi de perete
și capetele lor
zdrang
ca niște nuci de cocos
aruncate în praf
de o mână nevăzută
milostivă
CÂNTECE DE ADORMIT
PASĂREA OARBĂ
2.
și totuși
am înfipt un pumnal în
inima singurătății
de-acolo curge grâul
acolo copiii imită țipătul
păsării
am văzut apoi un nor
plutind deasupra unui oraș
și aveam ceva de spus
dar nu mai știam ce
silabele se loveau
de același zid
și nu mai veneau înapoi
UN AL PĂMÂNT O ALTĂ LUMINĂ
trec prin camere cu țigara în mână
mă-ntreb când o să plouă
când o să ningă
dar asta nu mai are importanță
scrisorile zboară pe lângă tâmpla mea
asemenea unor gloanțe cu termenul expirat
poate aș vrea să vină o pasăre mică
să-mi ciugulească din palmă
dar nu
aici nu se întâmplă nimic
aici nu sunt păsări
nici păpădii
nici iepuri cu urechile ciulite
resemnarea e o lecție bună
simt nevoia să dau limbile ceasului înapoi
să îndes perna în capul îngerului din colț
dincolo de gustul blasfemiei
se rotește parcă o sărbătoare tăcută
cineva ne acoperă cu o liniște albastră
ne întoarcem din gările din care-am plecat
batiste incolore
silabe ca niște pâini aruncate în vânt
cine să mai alerge
după cărăbușul de ieri
cine să inventeze pentru noi
un alt pământ
o altă lumină
mă-ntreb când o să plouă
când o să ningă
dar asta nu mai are importanță
scrisorile zboară pe lângă tâmpla mea
asemenea unor gloanțe cu termenul expirat
poate aș vrea să vină o pasăre mică
să-mi ciugulească din palmă
dar nu
aici nu se întâmplă nimic
aici nu sunt păsări
nici păpădii
nici iepuri cu urechile ciulite
resemnarea e o lecție bună
simt nevoia să dau limbile ceasului înapoi
să îndes perna în capul îngerului din colț
dincolo de gustul blasfemiei
se rotește parcă o sărbătoare tăcută
cineva ne acoperă cu o liniște albastră
ne întoarcem din gările din care-am plecat
batiste incolore
silabe ca niște pâini aruncate în vânt
cine să mai alerge
după cărăbușul de ieri
cine să inventeze pentru noi
un alt pământ
o altă lumină
CE SĂ VĂ SPUN
Ce să vă spun
cred că nici nu mai are importanță
de vreme ce dorința de bine inundă camerele goale
crește ca o apă freatică până în dreptul ochilor
aici e cazul să inventez o poveste cu zâne și coridoare întortocheate
pe care merg ținându-se de mână anii mei bisecți
cândva credeam că salvarea vine
de la ultimul fum de țigară
sau de la piticii care bat în tobele lor imaginare
o sărbătoare improvizată contracronometru
în ultimă instanță o demonstrație de virtuozitate
a memoriei scăpate din lesă
viața mea vine din urmă odată cu închiderea ușilor
se conectează la micile vulnerabilități ale clipei
un rest de echilibru în această anatomie trezită la realitate
ce să fac dacă fotografiile din copilărie
mi-au luat-o cu mult înainte
se așează instantaneu în balansoarul cu păsări
de unde trimit semnale cu risc seismic ridicat
ce să vă spun
în această după-amiază a tuturor posibilităților
când ascultăm prelegerile savante ale fluturelui vanessa
și bucuriile explodează sub piele ca niște gândaci aurii
o utopie bonomă cutreieră cartierele sărace
unde pisicile zboară prin aer ca niște proiectile glorioase
în zilele cu miros de gutuie înțeleaptă
cred că nici nu mai are importanță
de vreme ce dorința de bine inundă camerele goale
crește ca o apă freatică până în dreptul ochilor
aici e cazul să inventez o poveste cu zâne și coridoare întortocheate
pe care merg ținându-se de mână anii mei bisecți
cândva credeam că salvarea vine
de la ultimul fum de țigară
sau de la piticii care bat în tobele lor imaginare
o sărbătoare improvizată contracronometru
în ultimă instanță o demonstrație de virtuozitate
a memoriei scăpate din lesă
viața mea vine din urmă odată cu închiderea ușilor
se conectează la micile vulnerabilități ale clipei
un rest de echilibru în această anatomie trezită la realitate
ce să fac dacă fotografiile din copilărie
mi-au luat-o cu mult înainte
se așează instantaneu în balansoarul cu păsări
de unde trimit semnale cu risc seismic ridicat
ce să vă spun
în această după-amiază a tuturor posibilităților
când ascultăm prelegerile savante ale fluturelui vanessa
și bucuriile explodează sub piele ca niște gândaci aurii
o utopie bonomă cutreieră cartierele sărace
unde pisicile zboară prin aer ca niște proiectile glorioase
în zilele cu miros de gutuie înțeleaptă
și îngerul negru doarme în pace
doarme în pace
doarme în pace
AM SCRIS O CARTE
nimeni nu iese din cușca sa
când cad fructele
pe o banchiză roșie
se face seară
și dinții se lovesc de enciclopedia înșelătoare a nopții
(vom urmări seriale cu miros de anotimp expirat
vom visa pești în duminica bretoanelor socialiste
vom respira aceeași imperfecțiune a vieții
în apropierea hambarelor cu îngeri interziși)
am scris o carte
totul este în regulă
chiar și această pasăre care moare
în albastrul absolut al dimineții
când cad fructele
pe o banchiză roșie
se face seară
și dinții se lovesc de enciclopedia înșelătoare a nopții
(vom urmări seriale cu miros de anotimp expirat
vom visa pești în duminica bretoanelor socialiste
vom respira aceeași imperfecțiune a vieții
în apropierea hambarelor cu îngeri interziși)
am scris o carte
totul este în regulă
chiar și această pasăre care moare
în albastrul absolut al dimineții
CEVA RĂMÂNE
Decapitările s-au amânat,
dimineața aceasta e ca o piele încinsă.
Închid ochii și trec prin camerele orbilor,
tatonez nimicul cu o lopățică de aur.
Păsările sunt în noapte, limpezimea cade pe neașteptate
și apa are silabele rupte în două.
Nu știm de unde vine și lovește pereții,
se strecoară în geografia densă a pietrei.
Cândva eram pe dealuri, un singur cuvânt
mișca din loc amiaza ca o libelulă rănită.
Cine sunt cei care nu cunosc spaima
și se despart în somn cu gesturi acide?
Ar mai fi o-ntâmplare de agățat în copac,
un premiu uitat pe malul tău desuet.
Ceva rămâne, ceva se tulbură ca un fruct neatins.
Am inventat peisajul ca să nu fim singuri.
dimineața aceasta e ca o piele încinsă.
Închid ochii și trec prin camerele orbilor,
tatonez nimicul cu o lopățică de aur.
Păsările sunt în noapte, limpezimea cade pe neașteptate
și apa are silabele rupte în două.
Nu știm de unde vine și lovește pereții,
se strecoară în geografia densă a pietrei.
Cândva eram pe dealuri, un singur cuvânt
mișca din loc amiaza ca o libelulă rănită.
Cine sunt cei care nu cunosc spaima
și se despart în somn cu gesturi acide?
Ar mai fi o-ntâmplare de agățat în copac,
un premiu uitat pe malul tău desuet.
Ceva rămâne, ceva se tulbură ca un fruct neatins.
Am inventat peisajul ca să nu fim singuri.
O DISTANŢĂ TRUFAŞĂ
Acest linşaj
al silabelor horă a
angoasei
imaginare
legile
explodând în venele noastre docile
focuri şi
tăceri ca uşile închise
cărăuşii
neantului într-o implorare
definitivă
ca însăşi salvarea din
tenebre din
pânza freatică a sensului
o distanţă
trufaşă în
micile
întâmplări fără chip
aşa ne vom
obişnui
cu formele
lipsite de apărare cu
respiraţia
secundei victorioase
UNDEVA
Iluzii
mâna
cunoaşte poveştile atroce
am avut o
grădină în cer
am crescut
pitici în salonul cu oglinzi
trupul se
umple de întrebări
o pasăre
fără nume
pe un mal
fericit
apune şi
inima
pipăim
spaţiul
cad stele
PROZĂ
ACUM LA CENAD E IARNĂ
– Vă mai amintiţi caii noştri? întreabă mama. Acum la Cenad e
iarnă şi mama stă cu spatele lipit de cuptor, întotdeauna a fost ea cam
friguroasă, făceam chiar haz pe socoteala ei şi-i spuneam că nu ar strica să
mai dea jos de pe ea câteva kilograme, şi aşa avea cam multe la vârsta
ei. „Cine e gras e şi sănătos”, ne spunea ea cu convingere, cu convingerea
încăpăţânată că ne transmite un mare adevăr, şi un îndemn în acelaşi timp, fără
să-şi facă însă prea mari iluzii că-l vom urma.
– Vă mai amintiţi caii noştri? Întrebarea mamei suna rugător,
aproape impe-rativ, cum să nu ni-i amintim, doar ei erau printre puţinele
mândrii ale noastre, dovezi solide că mai aveam un sâmbure de siguranţă de care
să ne agăţăm, fără teama că lu-crurile se vor schimba prea curând şi că
schimbarea lor ne va da peste cap obiceiurile şi toate acele ritualuri
domestice care se statorniciseră demult, devenind tiparul în care însăşi viaţa
noastră curgea înainte. Caii noştri, cei doi cai, care făceau aproape parte din
familie, şi care înţelegeau ca nimeni alţii comenzile tatei, ascultându-l, fără
să şovăie, cu o bucurie pe care probabil că o simţeau în felul lor, violentă şi
frustră, aşa cum vio-lentă era nevoia lor de apropiere, în rarele lor momente de
răgaz, când se odihneau unul în preajma celuilalt, nestingheriţi de nimeni şi
de nimic.
Pe armăsar îl chema Bubi, un exemplar robust, cu coama şi coada
negre. Celă-lalt cal, Sura, care avea o întreagă poveste, era o iapă nărăvaşă,
inaccesibilă şi moftu-roasă, pe care tata o cumpărase cu vreo doi ani în urmă,
la târgul de la Sânnicolau, de la un gospodar din Tomnatic. Mândra, căci aşa se
chema arătarea aceea numai piele şi os, abia ţinându-se pe picioarele subţiri,
nechezând cu disperare, poate din cauza foa-mei, poate fiindcă o speria toată
acea aglomerare necunoscută de animale, vaci, cai, porci şi păsări de toate
felurile şi de toate mărimile, privea cu spaimă în jurul ei, ne-ştiind nici pe
departe ce o aşteaptă, ce soartă i se pregăteşte, privea cu ochi mari şi umezi,
cerşind parcă o amânare pe care, oricum, stăpânul nu i-o mai putea da, era
evi-dent că vrea să scape de ea, în orice chip, chiar dacă pentru asta ar fi
trebuit să lase din preţ cât de mult, s-o dea chiar cu jumătate din preţul
gândit de-acasă, şi încă socotind că face o afacere rentabilă. Tata se
apropiase încet de iapă, îi dăduse ocol din toate părţile, privindu-i pielea
fleşcăită, pe care părul se tocise şi se rărise, îl pusese pe pro-prietar s-o
plimbe în ţarc, în jurul ţăruşului înfipt în pământ şi, după ce-i văzuse
spi-narea plină de broboane mari de sudoare, se retrăsese la o parte, privind
sceptic trapul ei mărunt şi nesigur şi, totuşi, din extenuarea ei răzbătea la
suprafaţă, prin pâcla de transpiraţie care-i mustea din piele, o voinţă
puternică, o dorinţă abia reprimată de a se avânta într-o goană nebună,
smulgându-se din acel loc ruşinos, din mijlocul oamenilor care-i cântăreau fără
milă mersul bicisnic. Tata s-a întors, pe jumătate hotărât, spre pro-prietar,
păstrând totuşi, în ochi şi în gesturi, o şovăială bine afişată, o rezervă ce
nu trebuia să-i scape celuilalt şi l-a întrebat scurt: „Cât?”, cu un glas din
care răzbătea mi-la, milă pentru starea jalnică a animalului, dar şi pentru el,
care-şi lua pe cap o ase-menea belea. Omul s-a codit niţel, îşi dădea seama
totuşi că dăduse peste un client se-rios şi nu voia să scape prilejul din mână,
căci altul nu i s-ar mai fi ivit, putea el să aş-tepte mult şi bine, cu mârţoaga
lângă el. „Ştiu şi eu, spuse omul destul de temător, acu-ma vezi şi dumneata că
iapa nu-i prea arătoasă. Dar dacă o hrăneşti bine şi ai grijă de ea, peste un
an să vezi numai ce frumoasă se face, nici n-o s-o mai cunoşti”. Tata a mai
privit-o o dată, i-a cercetat dinţii laţi şi galbeni, după care i-a întors
spatele, uitându-se peste capetele oamenilor din târg şi căutând-o pe mama. Ar
fi vrut să fie şi ea acolo, să îşi dea şi ea cu părerea, nu la urmă să se
ivească certuri şi vina să cadă numai pe el. A descoperit-o repede şi a
chemat-o: „Hai, că poate amândoi luăm o hotărâre mai bună, de nu ne-o părea rău
la urmă”. S-au mai învârtit preţ de cinci-zece minute în jurul calului, de
fapt, într-un fel inutil, căci ceea ce aveau de văzut văzuseră deja şi nu mai
trebuia decât să spună da sau nu. „Tu ce crezi, Gheorghe, mai poate ieşi ceva
din calul ăsta?”. Şi atunci, tata s-a hotărât pe loc, fără să şovăie, fără să
aibă siguranţa că lucru-rile vor fi aşa cum dorea el, se lăsase condus de hazard
şi de o presimţire de moment, fără remuşcare sau teama că greşeşte, dar cu o
încredere oarbă că viitorul trebuie să ia forma dorinţei lui din acea clipă. Şi
a cumpărat iapa cu două mii de lei, bani destul de mulţi pe vremea aceea, fără
să se mai tocmească deloc. Şi, îţi aminteşti? Peste un an cine ar mai fi
recunoscut-o pe Mândra în iapa aceea grasă şi plesnind de sănătate, care
fornăia cu putere când Bubi încerca să se apropie de ea? În câteva luni, Mândra
ajun-sese să-şi merite numele, cu toate că, din dispreţ sau dezaprobare pentru
farsa primului nume, tata i-l schimbase în Sura.
Bubi şi Sura formau o pereche minunată. Tata făcuse o căruţă nouă,
galbenă, pe cea veche o descheiasem şi o cărasem, bucată cu bucată, în şură,
sub baloturile de paie şi pleavă, cât mai adânc, să nu se vadă nici măcar un
şurub, căci ar fi fost destul ca să iasă la iveală totul. La fel, plugurile şi
grapele le-am demontat şi le-am camuflat în căpiţele de tulei, tremurând ori de
câte ori perceptorii şi oamenii sfatului se învârteau în jurul lor,
neîndrăznind însă să cerceteze mai adânc, cine ştie, le rămăsese şi lor un rest
de ruşine sau se gândeau poate că, în asemenea vremuri tulburi cum erau acelea,
nu e bine să mergi prea departe, niciodată nu poţi şti care e reacţia omului
când nu mai are prea multe de pierdut.
– Vă mai amintiţi caii noştri de atunci? ne întreabă mama, şi în
vocea ei nu distingi de data asta nici regret, nici admiraţie, e pur şi simplu
o rememorare personală, pe care încearcă să ne-o transmită şi nouă.
Iarna aceea căzuse pe neaşteptate. Încă nu era frig, deşi fulgi
mari, imenşi, pu-foşi cădeau de sus, aşternându-se pe pământ într-un strat care
creştea văzând cu ochii. Copacii împungeau văzduhul cu braţele lor scheletice,
sporind dezolarea începutului de iarnă. Străzile erau pustii, puţinii oameni
care treceau pragul casei, afară, aveau o sin-gură ţintă, apoi se întorceau
grăbiţi, speriaţi parcă de o vedenie rău prevestitoare. Ni-meni nu se gândea cât
va ţine iarna, ce ne va aduce în cele câteva luni cât avea să ză-bovească pe
aici, o nepăsare universală îi însoţea pe oameni la bufet, acolo unde li se
părea că uită de toate, că totul poate deveni altfel, mai frumos şi mai sigur.
Birtul ge-mea de lume, mai ales bărbaţii socoteau că este umilitor să rămână
acasă pe asemenea vreme, vocile, la început în surdină, abia murmurate, apoi
gălăgioase, imperative, stri-dente, se amestecau într-un vălmăşag de nedescris,
fiecare voia să se facă înţeles peste capul celuilalt şi toţi sfârşeau prin a
vocifera în van, într-o perfectă harababură de stri-găte şi ţipete. Tata trecea
printre mese şi scaune, salutând din când în când câte-un cu-noscut, dar prefera
să se aşeze mai totdeauna singur la masă, cu o jumătate de mastică în faţă,
gândindu-se la cine ştie ce şi privind hărmălaia din jur fără să vadă sau să
audă ceva. După vreo jumătate de ceas, timp în care îşi sorbea porţia de mastică
cu înghi-ţituri rare şi cumpătate, îşi aprindea o „Mărăşească” sau o „Naţională”
şi arunca o privire distrată în jur. Nu-i plăcea spectacolul pe care-l vedea,
dar simţea o imensă compătimire şi, la drept vorbind, nu avea ce să facă, nu
mai putea îndrepta nimic. În cele din urmă se ridica, saluta din nou de câteva
ori în dreapta şi-n stânga şi o pornea încet spre casă. Mama mătura zăpada care
se adunase în faţa casei, o rânea cu lopata, şi uliţa întreagă forfotea de
femei care făceau acelaşi lucru. Din când în când, spărgând li-niştea satului,
se auzeau guiţaturile unor porci, oamenii se puseseră pe treabă, iarna s-ar fi
putut să fie lungă şi ei trebuia să se aprovizioneze cu de toate, ca să reziste
până la primăvară. „Noi când tăiem porcii, tată?”, îl întrebam pe tata, şi eu
şi Traian, şi aş-teptam răspunsul numai urechi, căci presimţeam că până la
sorocul cu pricina nu mai era mult. Şi iată că, într-o vineri seara, când
timpul se muiase puţin, dar nu atât de mult încât să se topească zăpada şi să
se dezgheţe pământul, tata trimitea după rudele de la Sânnicolau, singurele
rude mai apropiate care ne puteau ajuta. Sigur, puteam apela şi la vecini
(căci, pe vremea aceea, toţi ar fi sărit să dea o mână de ajutor), dar tata era
de principiu că între rude totul merge mai repede şi mai cu folos. Urmau să
sosească Mai-ca şi Moşu, cei doi unchi, Ştefan şi Gheorghe, care erau fraţi
gemeni, apoi tuşa Aurica, sora mamei şi a celor doi unchi, şi uica Gică,
bărbatul tuşei Aurica, o namilă de om ca-re dintr-o smucitură trântea porcul la
pământ şi cu o singură mişcare îi tăia gâtul, spre mila şi spaima noastră, care
ne ascundeam pe unde apucam, să ne ferim ochii de ori-bilul spectacol. Tuşa
Aurica aducea în mare grabă ligheanul, să nu se piardă sângele scurs, şi
vederea şuvoiului roşu care ţâşnea cu putere îmi provoca o stare de greaţă
vecină cu leşinul. După ce porcii îşi trimiteau în văzduh ultimele respiraţii
horcăitoare, îi aşezam pe câte o scară şi-i transportam în curte, unde
îngrămădeam pe ei furci de paie şi le dădeam foc. Eu şi Nelu, câteodată şi
Traian, înteţeam focul, până ce părul porcului se pârlea bine şi rămânea pielea
curată, întinsă ca o tobă gata să plesnească. După aceea stingeam focul,
măturam porcul de scrum şi-i frecam pielea rumenită cu bucăţi de ţiglă, până
dispărea orice fir de păr şi pielea se arăta netedă şi frumoasă, nu-mai bună de
şoric. După ce porcul era bine pârlit, îi tăiam coada şi urechile, pe care apoi
le clefăiam cu poftă, tăvălite puţin şi în sare.
Restul, despicatul porcului, tăiatul cărnii, făcutul cârnaţilor şi
al jumărilor şi toate celelalte erau treaba celor mari.
Comentarii
Trimiteți un comentariu