NOUTĂŢI EDITORIALE
NOUTĂŢI EDITORIALE BUZOIENE
NICOLAE GÂLMEANU – „ASCULTĂ CUM ZBOARĂ MORMINTELE”
Apărută recent la Editura „Editgraph” cartea lui Nicolae Gâlmeanu Ascultă cum
zboară mormintele, propune două
grupaje lirice cu ecouri din cotidianul atât de sumbru al ţării de cruce furată pe pernă de dric. Primul dintre
acestea se intitulează Când tace verbul.
Este o poezie dură, uneori ludică, dar aflată,
întotdeauna, sub semnul misiunii de apostolat a poetului, care răzuie cântecul cocoşului din palme în
aşteptatea unui ră-sărit (de speranţă) mereu întârziat.
În
ce oglindă trăiesc?
se întreabă retoric Nicolae Gâlmeanu, ştergând geamuri-le metaforei pentru a
întrezări un arghezian cimitir al „(ne)bunei
vestiri” în care poetul vine, la moartea simbolică a satului românesc, ca o lumânare în
faţa unei gropi is-torice: „deschid calendarul, nu se arată nicio
sărbătoare, crucile/ toate au intrat în pământ, clopotul nostru tace,/ copotul
nostru nu este auzit nici de ceruri.” (Clopotul nostru). Iar oamenii, câţi
mai sunt oameni (cum scria, cândva, Nina Cassian) visează: o
pâine cât gura unei fântâni flămânde
De fapt un
cimitir invadat de „bube, putregaie şi noroi” care, vai!, nu iscă nici un fel
de „frumuseţi” ci doar „preţuri noi”: „sufletul
mi-e aruncat în tomberoane ce-reşti, în zori/ aud îngerii cântând, apoi vine
salubritatea,/ îşi taie unghiile şi se spală pe mâini,/ stau înfipt în panoplie
ca un nou-născut într-o/ teacă de om” (În panoplie)
Iată, cu titlu de exemplu,
trei poeme din acest ciclu:
ULTIMA SCADENŢĂ
Vine chitul şi mă somează că n-am achitat,
îngrijorat, îmi fac toate calculele de datornic,
deci am plătit lumina şi apa consumată, am
achitat ratele pentru hârtia igienică pe care
n-am scris niciodată despre scârbă, sunt
la zi cu tomberoanele şi lăturile de la staţia
de epurare, mă spăl pe mâini la chiuvetă,
dar mâinile îmi rămân murdare şi mă întreb
cât datornic de mort sunt să locuiesc
de când mă ştiu aceeaşi groapă comună
SPOVEDANIE
Prind ultima picătură a picturii ce mă loveşte-n
meninge, să mă anestezieze, cum marile jertfe
şi iubiri au murit, fiincă nu mai sunt istorii adevărate
şi istorici care să scrie despre nimic, nu mai există
cateheţi şi poeţi, şi trubaduri, şi legende adevărate
a dispărut epitetul de pe halatele medicinii şi
nu se mai nasc din dragoste copii, pier
cimitirele laolaltă cu preoţii, din pricină că
nu mai are cine să moară de atâta moarte,
pământul acesta nu va mai mirosi niciodată a răşină şi-a mirt,
în goana copitelor de cai care nu m-am născut şi m-a durut
vor fi căutaţi magii şi-n gaură de
şarpe. şi nu vor fi găsiţi.
Fără de început
Mi-e dor de necunoscut, de tăcerea
literei, că nu m-a putut striga şi
de timpanul surd, că nu m-a auzit, de
cel care nu m-am născut şi m-a durut,
de cel rătăcit în străina placentă de mamă,
mi-e dor de cine este „fără de început”.
Cel de al doilea ciclu – DOMNULE – are drept fundal spitalul
care omoară, spitalul nostru cel de toate zilele şi toate... morţile, în care puroiul
tusei/ mânjeşte tur-nurile copacilor, totul este în uniformă, iar incizia făcută de doctot, se deschide cât o
groapă (...).
Pacientul liric se confruntă
cu frisoanele anesteziante ale pierderii de sine: „Furnici fac zid chinezesc dinaintea/ mea, canapeaua pe care am înlemnit
stă la dis-tanţă/ de celelalte, ca în faţa unei instanţe mincinoase, doi/ tineri
se ling călare pe me-dicamente” (Imagistică).
Anunţurile devin tot mai
neliniştitoare „«vin viruşii»,
strigă megafonul,/ «vin viruşii»,, clipesc lămpile, se zăvoresc saloanele,/ morţii îşi încuie sicriile” (Viruşii); „brancardieri
cu stingătoare de lumină în braţe,/ fluieră întunericul, ferestrele sar în
beznă” (Respiraţie);
În spitalele din România nici chiar
Dumnezeu nu poate vindeca pe nimeni: „hai,
soarbe-mă din această cascadă,/ din ieslea spitalului care nu m-a crezut/ decât ca pe un basm, şi externează-mă,
Părinte...” (Disjuncţie).
Poemul următor este, după părerea
nostră, cel mai frumos din întregul volum:
DANSUL
DIN SALONUL DE URGENŢĂ
În
noaptea asta, să dansăm ultimul dans, n-am
dansat
niciodată cu poezia, în cărucioare cu rotile,
în
catalige, în cadrul mirositor, cu picioare de tei,
de
parcă aici m-am născut, să dansăm pentru artă, pentru altă
urgenţă,
să nu ne rătăcim în anvelope de trup, pe
o
scenă de duminci în brancarde, iată vin zorii
zoriţi
de rariţe în ochii de dans desfiguraţi de iubire,
bate
femeia de serviciu la uşă, să ne aducă ibricul
cu
ceai şi marmelada ca o alifie întinsă
pe
o bucată uscată de pâine, e târziu şi n-a mai rămas
nimeni
în cameră, decât dansul bolnav
L.M.


Comentarii
Trimiteți un comentariu