POETUL ZILEI- OVIDIU GENARU

POETUL ZILEI

Ovidiu Genaru 


Prezența lui Bacovia în poezia lui Ovidiu Genaru este, îndrăznim noi să afir-măm, un fapt de şoaptă a sinelui. Scuptat în plumbul cuvintelor de tipar înalt, închipu-irea marelui băcăuan este la fel de importantă ca și sculptura lui Constantin Popovici. Cu deosebirea că, în timp ce sculptura cuprinde târgul din exterior, poemul picură în tă-cerea interioară, producând ecouri fantomatice, într-o poezie originală ce nu-i dato-rează maestrului nici forma, nici structura, ci doar gestul admirativ.

LM


ÎNTR-O NOBILĂ MAHALA

Toate păsările cerului sînt avuția
națiunii norii și curcubeul fără
de graniți și fără izvor
dragele mele gemene ochii mei de dincolo  de
sfîrșit scrierea mea de dincolo
de tăcerea eternă viața mea de dincolo
de epoca eroică
anume eu am lăsat în urmă guri care
să nu tacă eu am trăit ca iona în burta
provinciei într-o nobilă mahala
cu flori de mărită-mă mamă vis a vis de cîrciuma
leei zilbeștein nu prea departe de
mările de gunoaie acolo am auzit trenurile
acolo mi-au crescut întîile dorinți
dar acum totul s-a sfîrșit
a fost un coșmar amintiți-vă bine
de întunecații romantici care-și sfîrșeau
poezia cu o rază de soare

ADIO ŞI ROUĂ

Viaţă înlocuită cu altceva.
Morminte calde pe cer.
Îngerul meu păzitor
mă pedepseşte cu fier.

O mână întinsă de tine
stârneşte adieri de cantalup.
Dragostea noastră sub cheie
de jder şi de lup.

Nu te plimb în caleaşcă şi nu
te iau în balansoir
lumea nu ne cunoaşte
nu ne spune bonsoir

Căci fiind în pustiu locul acela
e nedefinit în corp
ca şi sufletul.
Oarbă şi orb.

De zile cu femeie la mijloc
nu mă mai satur nu.
Ultimul Ovidiu al fantasmelor
ultima tu.

Seara cade ca ghilotina
taie plângeri şi ziduri în două.
Pe scaunul absenţei tale
Adio şi rouă.
 
BACOVIA - sculptură de Constantin Popovici
ALBELE CORTURI ALE COPILĂRIEI

Din nou te iubim münchausen
pentru că intri noaptea pe ferestrele
internatului și ridici din cearșafurile
murdare albele corturi ale copilăriei
tu prefaci lăzile de marmeladă în dulci
senvișuri cu diamante o mincinosule
ce bine ne simțim cu tine în
umbra urîtului cînd tusea noastră
aruncă pe caldarîm frunze însîngerate
rogu-te baroane însoțește-mă în comuna
tatălui meu de pe dealuri s-aprinzi și
acolo pofta de-a spune că viața e vis

UMORISTUL GOTIC DE UNCHIU-MEU

Trist e omul care nu-nțelege
graiul animalelor hei la naiba
toate mi se trag de la acel bărbos de unchiu-
meu filozof pasionat după mașini
cu aburi și societăți utopice înfloritoare
mare proprietar de castel la capătul
ocheanului umoristul gotic luat în
serios de rudele mele sărace
care într-o blestemată zi i-au desfăcut
testamentul și-acum rabdă
 
Nicolae Silade, Florentin Popescu, Ovidiu Genaru, Adrian Dinu Rachieru (de la stânga la drapta)
OCHEANUL LUI SWIFT

Prietenii mei sînt de nerecunoscut
nu mai vor să alerge după fluturi nu
mai vor să joace popice la pista aia
brutală care îngroașe vocea
prietenii mei cînd aud de club cască
cred că s-au îmbolnăvit pe nesimțite
s-au îngrășat s-au săturat de furajul,
de dandanaua provinciei; s-a întîmplat
ca grăjdarul să găsească în mormanele
de îngrășăminte bătrînul ochean ruginit al
irlandezului ăluia de swift și-acum toți
vor să-l îndrepte spre prosperele
magazii ale țărmurilor de mîine



PLOUĂ ÎN PROVINCII

Plouă în provincii delicat și
huliganic crește iarba pe sub unghii
și noi citim cu lăcomie cărți despre
fluxul și refluxul puterii e vreme
de prins molii prin odăi (moarte prin
aplauze) 10 noiembrie umilitul
trage într-un car un singur sac cu cartofi
la lumina literei îmbătrânesc arta roade
pilonii societății împărțite pe clase
iar fac confuzii iar sunt nebunul terente
din târgul de paiantă iar arunc un
pumn de naftalină asupra cuiburilor
de nobili hei plouă peste magazii
pe testamente și pe moșteniri uitate
peste roțile neunse ale unui sfârșit de veac
și eu nu găsesc măcar un cuvânt de adio
pentru cei morți bombănesc bombănesc
printre plopii galbeni din odaie
pun mâna pe cărți și foile pică.
***

,,I-ai văzut?”
,,Mă dezbrăcam și mi-a poruncit:
aprinde lampa!”
,,Te pândea?”
,,Apoi m-a ademenit în baie cu mirodenii”.
,,L-ai auzit?”
,,Pune lavandă și pune și iasomie, mi-a spus”
,,Se ascundea?”
,,Apoi i-am simțăit îmbrățișarea…”
,,Era tânăr, bătrân?”
,,N-avea chip: era zeul Pervers al apei
în care se scaldă fecioarele…”
 
Ovidiu Genaru, Valeria Manta Tăicuţi
Canal*
(* Printre însemnările mele am găsit relatările unui ve­cin care scăpase viu de la Ca-nal. Era prin anul 1968. Omul mi-a cerut discreție, de teama unei noi arestări. Ce a povestit atunci, azi pare ficțiune. Intelighenția românească trebuia masacrată. Satrapii au fost dintre noi, românii, iar vinovații n-au fost trași la răspundere niciodată. Rela-tările sunt autentice. Doar transcrierea lor expresiv-afectivă îmi aparține. - O.G.)
 
Fotografii realizate de Lucian Mănăilescu
PATRIA RECUNOSCĂTOARE

E frig ca-n orice dictatură.
Paznicii sunt vigilenți orice tentativă de evadare
se întâlnește cu glonțul.
Când se-ntâmpla ca vreo sentinelă să crape de ger în post
suntem acuzați că noi am strangulat-o.
Adunați în careu ni se anunță moartea.
Curând vor începe represaliile.Șeful lagărului se distrează
nu e hotărât pe cine să aleagă.
Suntem mulți și ieftini.
Ne rânjește ne studiază ne bate pe umăr ne consolează Fiți demni.
Asta durează o veșnicie. Uneori amână represaliile
zile în șir după cum îi dictează pipota.
În tot acest timp săpăm escavăm stivuim munți de calcar.
Clipa se-apropie.
Astăzi e ceva mai cald ca de obicei minus douăzeci de grade.
Deodată la masa de seară șeful lagărului începe
să ne numere din trei în trei sau din cinci în cinci.
Tu ăla de-acolo și tu și tu și tu. Îi invită afară.
Auzim împușcăturile chiar în fața ușii.
Și totuși noi mâncăm înainte
mestecăm animalic
ca să nu murim chiar acum.
De-o vreme ne-am gândit să facem cu schimbul:noaptea
suflăm asupra paznicilor să nu înghețe în post.
Îi încălzim cu respirația noastră pe cei care ne împușcă.
Patria recunoscătoare.


CANIBAL

Aga fusese chiaburul unor turme de oi.
Oile erau decretate drept mijiloc de producție.
Oile ar fi menținut exploatarea.
Exploatarea fusese abolită.
Aga mirosea al naibii a copite și zer.
Într-o zi Aga și-a tăiat din greșală un deget cu târnăcopul
degetul abia se ținea într-o pieliță
degetul se bălăbănea.
Aga l-a smuls l-a șters de mizerie și l-a băgat în buzunar.
O fi bun la ceva era degetul lui.
Aga și-a bandajat ciotul cu pământ și pietriș.
Seara la masă l-a scos și l-a aruncat în gamelă să-i
dea o temperatură umană fiindcă se răcise.
L-a pescuit cu lingura a închis ochii
și l-a înghițit pe nemestecate
devenind mormântul Iui însuși.
Aga a fost un canibal din Dobrogea.

Zeama și polonicul

Ciorba se prepară într-o cisternă de cale ferată.
Toată noaptea încărcăm hăul cu specialități
copite și capete de vită jupuite până la os
de renumiții măcelari ai națiunii.
Restul e apă.
Pe la 3 dimineața aprindem focul
adăugăm pentru gust vrejuri de fasole și 8 saci cu sare
și totul clocotește și clocotește
până capetele se dezagregă din toate suturile.
Se aud tunete înăbușite
până ce oasele devin o pastă un mâl o mocirlă. Dimineața nu.
Abia la prânz zeama se împarte cu polonicul
blidele se spală cu limba.
Se știe creierul se exportă la Paris și Viena
ochii și urechile merg la Interne
dinții și botul la guvern și Președinție.

PROFESORUL

Supt de păduchi și ploșnițe întins pe un pat de scânduri
profesorul piele și os
agoniza.
Degeaba primise de-acasă un pachet cu slănină.
Aveam dreptul o dată pe an la un pachet cu slănină. Noaptea trecută ne recitase Doina plângând.
Acum atinsese hotarul.
Acum vegheam muribundul să-și dea duhul hiene flămânde.
Noi nu mai jeleam
noi îi pândeam slănina cu diamante ca să trăim.

Văduvă

Anul trecut am vorbit cu o doamnă al cărei soț a fost exilat la canal.
Ea a rămas firesc văduvă.
Ea este acum foarte foarte bătrână.
Micul ei burghez săpa acolo șanțuri adânci pentru mormintele
celor căzuți. Pământul era puțin
așa că săpa în morții îngropați peste morți.
Nici măcar n-au avut gloanțe pentru el
micul burghez a murit de la sine.
Nici măcar nu i-au trimis decesul prin poștă.
Doamna l-ar fi așteptat să se întoarcă acasă și astăzi
dacă n-ar fi aflat de moartea soțului ei
din lucrarea lui Stalin despre lingvistică.
O carte în care toate cuvintele fuseseră și ele executate.

POVESTEA COLONELULUI

A început prin a fi paznic la canal. Soldat MAI.
Inspecta posturile călare și verifica sentinelele.
Distanțele erau mari. Odată urmărind un fugar rebel
l-a ajuns din urmă și l-a zdrobit sub copite.
A fost semnalul ascensiunii.
Ești de-al nostru i-au spus te trimitem la școală
să facem din tine un om fin.
Să nu ne dezamăgești. Așa vine vorba.
Vom crea înăuntrul tău o fiară. S-o folosești din plin.
Dușmanii noștri nu sunt oameni.
Între timp
devotamentul față de cauză l-a făcut colonel.
Ca inchizitor subtil era pe val când după moartea
lui Dej vremurile i-au devenit ostile.
Partidul s-a reorientat. Colonelul a căzut în dizgrație
pentru exces de zel.
I-au spus: odihnește-te. Plimbă-te prin parcuri.
Spală-ți creierul. Timpul o să-ți vindece remușcările.
L-au aruncat la gunoi ca pe un galoș spart
într-o lume devenită pentru el
ininteligibilă.
Au început insomniile. Auzea țipete. Avea
coșmaruri. Vedea fantome. Se scufunda tot mai
adânc în trecut. Acolo era lumea lui.
Într-o zi și-a aflat din senin salvarea:
a început să-și scrie singur scrisori și la expeditor
trecea numele foștilor lui anchetați.
Le ducea la poștă și aștepta răbdător.
Când plicurile soseau la propria-i adresă
le deschidea înfrigurat: exprimau mulțumiri și recunoștința
celor ce uneltiseră cu fapta și cuvântul
împotriva clasei muncitoare. Datorită lui
răufăcătorii găsiseră calea cea dreaptă.
Asta îl mulțumea nespus și-l făcea fericit.
N-a uitat pe nimeni. Au fost 305 rătăciți
care i-au cerut ajutorul. Nume prenume fapte
anchetă detalii uluitoare izvorau
dintr-o memorie prodigioasă noapte de noapte
când colonelul își scria corespondența. Un roman.
Destinul care se îngrijește de toate i-a dăruit nebunia
s-o poarte ca pe-o cocoașă până la capăt.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

CELE MAI FRUMOASE POEZII DE TOAMNĂ