În dialog cu scriitorul Geo Galetaru
*Din motive obiective (printre altele redactarea almanahului „Renaşterea
Buzoiană – 2020”) apariţia primului număr tipărit al revistei „ZARATHUSTRA - CARNET
LITERAR ” urmează să apară în luna ianuarie 2020. În revistă vor fi reluate o serie de materiale apărute
aici, în format on-line
DIALOGURI
CULTURALE
Lucian Mănăilescu –
Geo Galetaru
Lucian Mănăilescu: Profesor
(de limba română şi limba franceză), poet, pro-zator (membru al Uniunii
Scroiitorilor - Filiala Arad), director de revistă şi iniţiator al unor
proiecte culturale cu atât mai meritorii cu cât ele au loc „la ţară”, dar par - pur şi simplu - din
altă ţară, nu din una în care chiar şi multe oraşe s-au... manelizat. Ce vă
leagă de lumea aceasta, a fântânilor nesecate, în care, cum spunea Blaga, s-a născut veşnicia?
Geo Galetaru: Sunt născut în Cenad, la 8 septembrie 1947, și am făcut aici pri-mele 7 clase. Au
urmat Liceul teoretic din Sânnicolau Mare și Facultatea de Filologie, secția
română-franceză, a Universității de Vest din Timișoara, absolvită în 1972, cu
lucrarea de licență „Ipostaze și
semnificații ale tragicului în romanul românesc actu-al”. Ar părea un loc
comun dacă aș afirma că de Cenad mă leagă mii de fire, că anii copilăriei și ai
adolescenței, petrecuți aici, s-au impregnat în memoria mea, cu o forță
copleșitoare? De altfel, întâmplările și
personajele de atunci au pătruns și au rămas în spațiul curat și vibrant al
amintirilor mele, constituind un fel de repere luminoase ale existenței de mai
târziu.
L.M.: Dar puteaţi exersa toate aceste
„amintiri din copilărie” într-un spaţiu cu mai multe posibilităţi de interconectare
cu realităţile vieţii literare. Ce v-a oprit să fa-ceţi acest pas?
G.G.:
Poate că este o fatalitate, un dat existențial, ca
fiecare om să revină, cu tot bagajul său de amintiri, la locul de origine, la
acel spațiu hieratic aflat la intersecția tu-turor nostalgiilor pe care ne
clădim fragilitatea și iluziile. Am avut o copilărie fericită, alimentată de
întâmplări și povești fabuloase, de lecturi timpurii, stimulate de Tete,
fra-tele bunicului dinspre tată, o figură luminoasă, emblematică a copilăriei
mele. Îmi amintesc și acum verile la Cenad, cu acea lumină magică, inefabilă,
care aureola sal-câmii și duzii de pe ulița noastră, în care mă cățăram, spre
spaima bunicii mele, după ouă de coțofană sau de turturică. Sau balta de la
capătul uliței, în care ne bălăceam vara și pe gheața căreia patinam iarna, cu
o bucurie febrilă, într-o fraternitate exaltată cu ceilalți copii. Am simțit
nevoia să vorbesc despre toate acestea în cărțile mele, încer-când să conserv
ceva din inefabilul acelor clipe, când trupul și mintea, libere de griji și de
consecințe, alergau fără bariere, bucurându-se de zefirul primăverii sau de
blândețea calmă a razelor de soare, care invadau peisajul exterior, dar și
sufletul, făcându-l să vi-breze neauzit.
L.M. : Cenadul a fost, aşadar, un
punct cardinal pe care aţi ales să nu-l trădaţi. Se poate spune că nevoia de a-l
delimita, pe hărţile memoriei, a declanşat tentaţia prozei?
G.G.: Deși mă consider în primul
rând poet, am abordat proza din necesitatea de a găsi modalități mai adecvate,
unghiuri mai suple, din care să surprind mai expresiv această dimensiune
delicată a copilăriei, cu tot cortegiul ei de reverberații. Primul meu volum de
proză („Voci din penumbră”, Editura Marineasa, Timișoara, 2008) se consti-tuie,
în accepția și formularea lui Ion Arieșanu, într-un „memorial al satului natal,
bă-nățean”. Tot regretatul scriitor Ion Arieșanu vede în acest volum o „carte a
familiilor și straturilor țărănești interbelice și de după război, poveste a
vieții pașnice a țarinei, a frumuseților de neuitat ale naturii, ca și a
bucuriilor copilăriei fericite, în care se întru-pează și se scaldă micul erou
inocent”. Am revenit, fragmentar, la anii copilăriei, în ur-mătoarele cărți de
proză („Colivia de aur”, „Umbra și timpul”, „Amnezia”), pe care doar un orgoliu
inocent m-a făcut să le intitulez „romane”, ele fiind, de fapt, narațiuni
impregnate de elanuri lirice, povestiri în care fluxul fidel sau mai șovăitor
al memoriei apelează la puternice inserții poematice, tocmai pentru a putea
degaja, cât mai plenar și mai expresiv, acel elogiu fremătător adus satului
natal și copilăriei mele cenăzene.
L.M.: Cum a început aventura dumneavoastră literară şi care
ar fi punctele ei de reper ?
G.G.: Nu știu exact când m-am apucat
de creația literară și nu știu dacă un scri-itor are o percepție clară și
riguroasă a motivației care stă la originea acestui impuls. Am scris de
timpuriu, dar debutul meu s-a produs în 1969, în revista „România lite-rară”, la
rubrica pentru începători „Atelier literar”. Debutul meu se datorează genero-zității
lui Ion Caraion. Am fost publicat, apoi, de-a lungul anilor, de Ștefan Aug.
Doi-naș, Geo Dumitrescu, Nina Cassian, Ana Blandiana, Gabriela Negreanu,
Ioanichie Olteanu, debutul editorial producându-se în 1974, în volumul colectiv
„Popas între poeții tineri”, îngrijit de Victor Felea și apărut la Editura
Dacia diin Cluj.
Adevăratul debut
editorial, cel individual, a avut loc în 1981, cu volumul „Ine-fabila ninsoare”,
apărut la Editura Facla din Timișoara, în urma unui concurs de debut. Numărul
cărților publicate de atunci se ridică la 38 (ultima fiind volumul de poezii
„Vocea din somn”, apărut în 2019 la Editura Eurostampa din Timișoara).
Sunt membru al
Uniunii Scriitorilor din România, iar în 2014 am obținut Pre-miul de poezie al
Filialei Arad a U.S.R. (de care aparțin), cu volumul „Calea spre lu-me”. Cele
mai multe dintre cărțile mele sunt volume de poezii, opt sunt volume de po-ezii
pentru copii, iar patru sunt volume de proză. În prezent, lucrez la volumul de
po-ezii „Aproape păsări” și la un volum de eseuri și povestiri, intitulat
„Copacul speran-ței”, care vor aștepta până în 2020, ca să fie publicate.
L.M.: Revista „Sintagme literare”,
care apare la Dudeştii Noi, s-a impus în peisajul presei literare româneşti, în
timp ce sunt oraşe sau municipii care nu au nici măcar o foiţă literară. Cum aţi reuşit această performanţă?
G.G.: Revista pe care o editez din 2013, ca redactor-șef și director fondator, a fost în
punctul ei de plecare un pariu cu mine însumi, un vis mai vechi, care încerca
să compenseze, întrucâtva, senzația unui gol nedrept și dureros, cu care
„consumatorul de literatură” din mine nu se putea împăca. Astfel că nașterea
revistei a reprezentat un act deliberat, pornit dintr-un orgoliu activ și, în
același timp, din sentimentul unei nece-sități ce se cerea împlinită. Revista,
inclusă în Agenda culturală a comunei Dudeștii Noi, apare o dată la două luni și
este susținută financiar de către Consiliul local și Pri-măria comunei Dudeștii
Noi.
Începând din anul
2015, edităm și „Almanahul Sintagme literare”, care include o selecție a
materialelor apărute în revistă în intervalul unui an. Almanahul are circa 400
de pagini și este ilustrat color, beneficiind de aceeași finanțare ca și
revista. În revistă (și, ulterior, în
almanah), acordăm spații generoase unor autori consacrați, cu activitate
literară îndelungată, deținători ai unor premii prestigioase (începând cu Liviu
Ioan Stoiciu, Gabriela Crețan, Daniel Corbu, Simona-Grazia Dima și alții), dar,
în egală măsură, și celor cu mai puțină vizibilitate publică sau celor
debutanți, dăruiți cu har literar. În același timp, am inițiat, începând cu
anul 2015, un concurs de volume de poezie, intitulat „Poezia - oglindă a
sufletului”, ajuns la cea de-a VI-a ediție, în care acordăm 8 premii unor
volume de debut în poezie, autorii lor beneficiind de tipărirea, gratuită, a
celui de-al doilea volum. În felul acesta, scriitorii debutanți sunt ajutați să
facă al doilea pas în cariera lor literară. Din 2015 și
până acum, am tipărit, în cadrul concursului amintit, un număr de circa 40 de volume. Lansarea
cărților autorilor pre-miați, precum și a altor volume, a revistei și a almanahului,
se transformă în adevărate festinuri literare, care au loc în eleganta sală a
Casei de Cultură din localitate și la care participă scriitori din Timișoara,
Arad, Lugoj, Făget, Deva, Slatina, Galați, Chișinău, Roma.
L.M.: Aşadar resurse există... Atunci
ce ne lipseşte, domnule profesor, ca să re-devenim ţara care i-a dat lumii pe
Eliade, pe Cioran, pe Brâncuş, pe George Enescu etc. ?
G.G.: Cred că rețeta de succes
pentru revitalizarea satului (mă refer,
în primul rând, la sat, pentru că mi-am petrecut întreaga viață printre oamenii
din acest spațiu) este o infuzie puternică și profesionistă de cultură,
revigorarea tradițiilor, implicarea intelectualilor refugiați prea adesea
într-un turn de fildeș al nepăsării și neputinței, la care ar trebui să se
adauge, bineînțeles, acțiuni sistematice ale edililor locali în direcția
consolidării componentei culturale a comunității pe care o păstoresc. Sunt
convins că se poate face cultură chiar și în comunitățile mici, cu condiția să
existe „profesioniști ai culturii” și aceștia să fie sprijiniți financiar de
către forurile locale, așa cum se întâmplă în comuna Dudeștii Noi. Dacă aici se
poate, înseamnă că oriunde se poate!
L.M.: Vă
mulţumesc!
PROZĂ de Geo
Galetaru
ACUM
LA CENAD E IARNĂ
– Vă mai amintiţi caii noştri? întreabă mama. Acum la Cenad e
iarnă şi mama stă cu spatele lipit de cuptor, întotdeauna a fost ea cam
friguroasă, făceam chiar haz pe socoteala ei şi-i spuneam că nu ar strica să
mai dea jos de pe ea câteva kilograme, şi aşa avea cam multe la vârsta
ei. „Cine e gras e şi sănătos”, ne spunea ea cu convingere, cu convingerea
încăpăţânată că ne transmite un mare adevăr, şi un îndemn în acelaşi timp, fără
să-şi facă însă prea mari iluzii că-l vom urma.
– Vă mai amintiţi caii noştri? Întrebarea mamei suna rugător,
aproape impe-rativ, cum să nu ni-i amintim, doar ei erau printre puţinele
mândrii ale noastre, dovezi solide că mai aveam un sâmbure de siguranţă de care
să ne agăţăm, fără teama că lu-crurile se vor schimba prea curând şi că
schimbarea lor ne va da peste cap obiceiurile şi toate acele ritualuri
domestice care se statorniciseră demult, devenind tiparul în care însăşi viaţa
noastră curgea înainte. Caii noştri, cei doi cai, care făceau aproape parte din
familie, şi care înţelegeau ca nimeni alţii comenzile tatei, ascultându-l, fără
să şovăie, cu o bucurie pe care probabil că o simţeau în felul lor, violentă şi
frustră, aşa cum vio-lentă era nevoia lor de apropiere, în rarele lor momente de
răgaz, când se odihneau unul în preajma celuilalt, nestingheriţi de nimeni şi
de nimic.
Pe armăsar îl chema Bubi, un exemplar robust, cu coama şi coada
negre. Celă-lalt cal, Sura, care avea o întreagă poveste, era o iapă nărăvaşă,
inaccesibilă şi moftu-roasă, pe care tata o cumpărase cu vreo doi ani în urmă,
la târgul de la Sânnicolau, de la un gospodar din Tomnatic. Mândra, căci aşa se
chema arătarea aceea numai piele şi os, abia ţinându-se pe picioarele subţiri,
nechezând cu disperare, poate din cauza foa-mei, poate fiindcă o speria toată
acea aglomerare necunoscută de animale, vaci, cai, porci şi păsări de toate
felurile şi de toate mărimile, privea cu spaimă în jurul ei, ne-ştiind nici pe
departe ce o aşteaptă, ce soartă i se pregăteşte, privea cu ochi mari şi umezi,
cerşind parcă o amânare pe care, oricum, stăpânul nu i-o mai putea da, era
evi-dent că vrea să scape de ea, în orice chip, chiar dacă pentru asta ar fi
trebuit să lase din preţ cât de mult, s-o dea chiar cu jumătate din preţul
gândit de-acasă, şi încă socotind că face o afacere rentabilă. Tata se
apropiase încet de iapă, îi dăduse ocol din toate părţile, privindu-i pielea
fleşcăită, pe care părul se tocise şi se rărise, îl pusese pe pro-prietar s-o
plimbe în ţarc, în jurul ţăruşului înfipt în pământ şi, după ce-i văzuse
spi-narea plină de broboane mari de sudoare, se retrăsese la o parte, privind
sceptic trapul ei mărunt şi nesigur şi, totuşi, din extenuarea ei răzbătea la
suprafaţă, prin pâcla de transpiraţie care-i mustea din piele, o voinţă puternică,
o dorinţă abia reprimată de a se avânta într-o goană nebună, smulgându-se din
acel loc ruşinos, din mijlocul oamenilor care-i cântăreau fără milă mersul
bicisnic. Tata s-a întors, pe jumătate hotărât, spre pro-prietar, păstrând
totuşi, în ochi şi în gesturi, o şovăială bine afişată, o rezervă ce nu tre-buia
să-i scape celuilalt şi l-a întrebat scurt: „Cât”, cu un glas din care răzbătea
mila, milă pentru starea jalnică a animalului, dar şi pentru el, care-şi lua pe
cap o asemenea belea. Omul s-a codit niţel, îşi dădea seama totuşi că dăduse
peste un client serios şi nu voia să scape prilejul din mână, căci altul nu i
s-ar mai fi ivit, putea el să aştepte mult şi bine, cu mârţoaga lângă el. „Ştiu
şi eu, spuse omul destul de temător, acuma vezi şi dumneata că iapa nu-i prea
arătoasă. Dar dacă o hrăneşti bine şi ai grijă de ea, peste un an să vezi numai
ce frumoasă se face, nici n-o s-o mai cunoşti”. Tata a mai privit-o o dată, i-a
cercetat dinţii laţi şi galbeni, după care i-a întors spatele, uitându-se peste
ca-petele oamenilor din târg şi căutând-o pe mama. Ar fi vrut să fie şi ea
acolo, să-şi dea şi ea cu părerea, nu la urmă să se ivească certuri şi vina să
cadă numai pe el. A desco-perit-o repede şi a chemat-o: „Hai, că poate amândoi
luăm o hotărâre mai bună, de nu ne-o părea rău la urmă”. S-au mai învârtit preţ
de cinci-zece minute în jurul calului, de fapt, într-un fel inutil, căci ceea
ce aveau de văzut văzuseră deja şi nu mai trebuia decât să spună da sau nu. „Tu
ce crezi, Gheorghe, mai poate ieşi ceva din calul ăsta?”. Şi atunci, tata s-a
hotărât pe loc, fără să şovăie, fără să aibă siguranţa că lucrurile vor fi aşa
cum dorea el, se lăsase condus de hazard şi de o presimţire de moment, fără
remuş-care sau teama că greşeşte, dar cu o încredere oarbă că viitorul trebuie
să ia forma do-rinţei lui din acea clipă. Şi a cumpărat iapa cu două mii de lei,
bani destul de mulţi pe vremea aceea, fără să se mai tocmească deloc. Şi, îţi
aminteşti? Peste un an cine ar mai fi recunoscut-o pe Mândra în iapa aceea
grasă şi plesnind de sănătate, care fornăia cu putere când Bubi încerca să se
apropie de ea? În câteva luni, Mândra ajunsese să-şi merite numele, cu toate
că, din dispreţ sau dezaprobare pentru farsa primului nume, ta-ta i-l schimbase
în Sura.
Bubi şi Sura formau o pereche minunată. Tata făcuse o căruţă nouă,
galbenă, pe cea veche o descheiasem şi o cărasem, bucată cu bucată, în şură,
sub baloturile de paie şi pleavă, cât mai adânc, să nu se vadă nici măcar un
şurub, căci ar fi fost destul ca să iasă la iveală totul. La fel, plugurile şi
grapele le-am demontat şi le-am camuflat în că-piţele de tulei, tremurând ori de
câte ori perceptorii şi oamenii sfatului se învârteau în jurul lor,
neîndrăznind însă să cerceteze mai adânc, cine ştie, le rămăsese şi lor un rest
de ruşine sau se gândeau poate că, în asemenea vremuri tulburi cum erau acelea,
nu e bine să mergi prea departe, niciodată nu poţi şti care e reacţia omului
când nu mai are prea multe de pierdut.
– Vă mai amintiţi caii noştri de atunci? ne întreabă mama, şi în vocea
ei nu dis-tingi de data asta nici regret, nici admiraţie, e pur şi simplu o
rememorare personală, pe care încearcă să ne-o transmită şi nouă.
Iarna aceea căzuse pe neaşteptate. Încă nu era frig, deşi fulgi
mari, imenşi, pu-foşi cădeau de sus, aşternându-se pe pământ într-un strat care
creştea văzând cu ochii. Copacii împungeau văzduhul cu braţele lor scheletice,
sporind dezolarea începutului de iarnă. Străzile erau pustii, puţinii oameni
care treceau pragul casei, afară, aveau o sin-gură ţintă, apoi se întorceau
grăbiţi, speriaţi parcă de o vedenie rău prevestitoare. Ni-meni nu se gândea cât
va ţine iarna, ce ne va aduce în cele câteva luni cât avea să zăbo-vească pe
aici, o nepăsare universală îi însoţea pe oameni la bufet, acolo unde li se
pă-rea că uită de toate, că totul poate deveni altfel, mai frumos şi mai sigur.
Birtul gemea de lume, mai ales bărbaţii socoteau că este umilitor să rămână
acasă pe asemenea vre-me, vocile, la început în surdină, abia murmurate, apoi
gălăgioase, imperative, striden-te, se amestecau într-un vălmăşag de nedescris,
fiecare voia să se facă înţeles peste ca-pul celuilalt şi toţi sfârşeau prin a
vocifera în van, într-o perfectă harababură de strigăte şi ţipete. Tata trecea
printre mese şi scaune, salutând din când în când câte-un cunos-cut, dar prefera
să se aşeze mai totdeauna singur la masă, cu o jumătate de mastică în faţă,
gândindu-se la cine ştie ce şi privind hărmălaia din jur fără să vadă sau să
audă ceva. După vreo jumătate de ceas, timp în care îşi sorbea porţia de
mastică cu înghi-ţituri rare şi cumpătate, îşi aprindea o „Mărăşească” sau o
„Naţională” şi arunca o pri-vire distrată în jur. Nu-i plăcea spectacolul pe
care-l vedea, dar simţea o imensă com-pătimire şi, la drept vorbind, nu avea ce
să facă, nu mai putea îndrepta nimic. În cele din urmă se ridica, saluta din
nou de câteva ori în dreapta şi-n stânga şi o pornea încet spre casă. Mama
mătura zăpada care se adunase în faţa casei, o rânea cu lopata, şi uliţa
întreagă forfotea de femei care făceau acelaşi lucru. Din când în când,
spărgând liniştea satului, se auzeau guiţaturile unor porci, oamenii se
puseseră pe treabă, iarna s-ar fi pu-tut să fie lungă şi ei trebuia să se
aprovizioneze cu de toate, ca să reziste până la pri-măvară. „Noi când tăiem
porcii, tată?”, îl întrebam pe tata, şi eu şi Traian, şi aşteptam răspunsul
numai urechi, căci presimţeam că până la sorocul cu pricina nu mai era mult. Şi
iată că, într-o vineri seara, când timpul se muiase puţin, dar nu atât de mult
încât să se topească zăpada şi să se dezgheţe pământul, tata trimitea după
rudele de la Sânni-colau, singurele rude mai apropiate care ne puteau ajuta.
Sigur, puteam apela şi la ve-cini (căci, pe vremea aceea, toţi ar fi sărit să
dea o mână de ajutor), dar tata era de prin-cipiu că între rude totul merge mai
repede şi mai cu folos. Urmau să sosească Maica şi Moşu, cei doi unchi, Ştefan
şi Gheorghe, care erau fraţi gemeni, apoi tuşa Aurica, sora mamei şi a celor
doi unchi, şi uica Gică, bărbatul tuşei Aurica, o namilă de om care dintr-o
smucitură trântea porcul la pământ şi cu o singură mişcare îi tăia gâtul, spre
mila şi spaima noastră, care ne ascundeam pe unde apucam, să ne ferim ochii de
ori-bilul spectacol. Tuşa Aurica aducea în mare grabă ligheanul, să nu se piardă
sângele scurs, şi vederea şuvoiului roşu care ţâşnea cu putere îmi provoca o
stare de greaţă vecină cu leşinul. După ce porcii îşi trimiteau în văzduh
ultimele respiraţii horcăitoare, îi aşezam pe câte o scară şi-i transportam în
curte, unde îngrămădeam pe ei furci de paie şi le dădeam foc. Eu şi Nelu,
câteodată şi Traian, înteţeam focul, până ce părul porcului se pârlea bine şi
rămânea pielea curată, întinsă ca o tobă gata să plesnească. După aceea
stingeam focul, măturam porcul de scrum şi-i frecam pielea rumenită cu bucăţi
de ţiglă, până dispărea orice fir de păr şi pielea se arăta netedă şi frumoasă,
nu-mai bună de şoric. După ce porcul era bine pârlit, îi tăiam coada şi
urechile, pe care apoi le clefăiam cu poftă, tăvălite puţin şi în sare.
Restul, despicatul porcului, tăiatul cărnii, făcutul cârnaţilor şi
al jumărilor şi toate celelalte erau treaba celor mari.

Comentarii
Trimiteți un comentariu