REMEMBER - 95 de ani de la naşterea poetei Nina Cassian
REMEMBER
95
DE ANI DE LA NAŞTEREA POETEI NINA CASSIAN
Nina Cassian (Renée Annie Cassian pe numele său adevărat), s-a născut la 27
noiembrie 1924 (Galați)
tatăl său (I. Cassian-Mătăsaru)
fiind, printre altele, un traducă-tor apreciat. Atrasă de cercurile de stânga la
16 ani se înscrie în organizaţia Tineretului Comunist (aflată în acea vreme în
ilegalitate). Poeta, ce avea să devină „cea mai atră-gătoare femeie urâtă” din
literatura română, are, în plan personal, o viaţă aventuroasă, lipsită de
prejudecăţi, trăind cu fervoare nu doar în intimitatea celor trei căsătorii
ofi-ciale (cu Vladimir Colin, cu prozatorul Alexandru I. Ştefănescu şi Maurice Edwards
(cu acesta din urmă se căsătoreşte la vârsta de 73 de ani), dar şi mai multe „poveşti”
sentimentale, cum ar fi cea cu Ion Barbu, căruia poeta îi dedică două poezii („:. „El, Marele El,/
m-a iubit – n-am ştiut, nu m-am priceput,/ îi priveam chelia - era chel -
Marele El)/ şi sprâncenele răzvrătite/ şi ochii în patru culori/ încrustaţi în
orbite/ şi nu ştiam, nu mă pricepeam“. Mult mai departe pare să fi ajuns
relaţia ei cu Marin Preda...
Antecedentele politice
şi relaţiile cu scriitori cunoscuţi în epocă îi facilitează ascensiunea
literară. Debutul său editorial (cu volumul „La scara 1/1”) nu este însă bi-ne primit de oficilităţi,
ziarul „Scânteia” reacţionând cu binecunoscuta sa vigilenţă cri-tică în faţa
versurilor suprarealiste, de aşteptat - totuşi - din partea unei tinere cu o vastă cultură
artistică: picta şi studiase pianul şi compoziţia cu Mihail Jora (a compus mai
multe lucrări de factură camerală, apreciate chiar şi în America).
Nu are însă curajul
lui Labiş, refugiindu-se în muzică, traduceri, pictură, lite-ratură pentru copii
şi făcând tumbe pe partea stângă cu o poezie searbădă, prolet-cultistă. Va nota,
mai târziu, în „Jurnal”: „Ştiam că volumul de debut era mai rafinat, mai complicat, şi ca
vocabular, şi am început să-mi sărăcesc vocabularul. Am crezut într-un timp că
aşa trebuie să fac. N-am fost oportunistă pentru avantaje care de altfel n-au
venit. (...) Am făcut un mare ocol în propria mea devenire poetică, nu ştiu cum
ar fi arătat această devenire fără acest ocol“.
În 1985 Nina Cassian este
invitată cu o bursă Soros, ca visiting professor la New York
University. În timp ce se afla acolo, unul din prietenii săi apropiaţi,
Gheor-ghe Ursu, este ucis în închisoare.
„Sunt
disperată – scrie în „jurnal” în noiembrie 1985 - viaţa mea e întuneric. Nu mă
pot întoarce acum, nici de rămas nu-mi arde, nu pot trăi fără Ali (Alexandru
Şte-fănescu) şi trebuie să mă port normal, deşi sunt anormală. Ce să mă fac?
Perma-nentizarea efortului de supravieţuire mă ucide“.
Rămâne,
în cele din urmă, în State, unde poezia şi muzica ei au ecouri aproape
surprinzătoare. Ca dealtminteri şi în Marea Britanie.
La
New York, îl întâlneşte pe Maurice Edwards, director artistic al Filarmonicii
din Brooklyn, căruia – în 1998 – îi devine soţie.
Poeta
a murit pe 14 aprilie 2014, în urma unui stop cardiac, şi a fost înmor-mântată
la New York.
Aşadar
cine a fost, dincolo de legenda urbană şi idealurile risipite, talentata poetă
Nina Cassian. Doar ea a ştiut-o!
IUBIRII
Cad
în genunchi şi-ţi mulţumesc, iubire,
Pentru aceste zilnice semnale
Şi voci ale mărinimiei tale
Cu care-mi umpli sufletu-n neştire.
Cad în genunchi şi-ţi mulţumesc, iubire,
Pentru înaltul pact ce ne uneşte,
Timbrat de-a fericirii stea subţire
- Şi-ţi mulţumesc şi pentru deznădejde.
Pentru aceste zilnice semnale
Şi voci ale mărinimiei tale
Cu care-mi umpli sufletu-n neştire.
Cad în genunchi şi-ţi mulţumesc, iubire,
Pentru înaltul pact ce ne uneşte,
Timbrat de-a fericirii stea subţire
- Şi-ţi mulţumesc şi pentru deznădejde.
BEŢIVA SARULUI ARE UN SUFLET DE AUR
Beţiva sarului are un suflet de aur,
Dacă n-ar urla noaptea atât de grozav,
ţi-ar veni s-o culci la tine
ţi nu s-o laşi trântită la pământ
în propria năuceală, lângă coteţe,
adulmecată de câinele alb şi murdae.
Mereu cade şi se loveşte,
ca un berbec se repede-n pământ
şi se retzeşte cu fruntea plină de sânge,
povestind tuturor
că a stat odată trei luni fără să bea
dar că a bătut-o Dumnezeu
şi o bat şi copiii.
Apoi îţi cere frumos de băut
cu multă blândeţe şi persuasiune,
şi trage de fusta ei, cu amândouă mâinile
de parcă i-at fi prea scurtă
deşi, de fapt, fusta ei e imensă şi udă
se târăşte în urma ei
ca trena unei regine nebune,
ca un val de naufragiu,
ca un animal cenuşiu
care trage să moară.
PASĂREA
O pasăre foarte-apropiată mie
- un fel de rudă -
mi-a indicat un izvor ascuns în pădure,
de nimenea știut pâna atunci.
Am gustat din el
si m-am umplut de frunze.
Doua veverițe mi-au sărit pe umăr,
iar izvorul însuși
mi-a încolăcit picioarele
ca o buruiană limpede.
Am stat așa pâna seara.
Apoi pasarea mi-a anunțat
sfârșitul tinereții.
DONNA
MIRACULATA
De când m-ai părăsit
mă fac tot mai frumoasă
ca hoitul luminând în
întuneric.
Nu mi se mai observă
fragila mea carcasă,
nici ochiul devenit
mai fix și sferic,
nici zdreanța
mâinilor pe obiecte,
nici mersul, inutil
desfigurat de jind,
– ci doar cruzimea ta
pe tâmplele-mi perfecte,
ca nimbul
putregaiului sclipind.
SĂRUTUL
Era iarnă-n pădure.
Urşi albi — nămeţii
moţăiau în scorburi adînci.
Din negre şi crîncene crengi,
pădurea-şi suia pereţii.
Urşi albi — nămeţii
moţăiau în scorburi adînci.
Din negre şi crîncene crengi,
pădurea-şi suia pereţii.
Umblam, obosiţi de paşi
prin zăpada cea grea.
Lîngă noi străjuia un copac,
ca un cerb uriaş.
prin zăpada cea grea.
Lîngă noi străjuia un copac,
ca un cerb uriaş.
Gura ta pe a mea s-a
închis -
şi-o flacără mi-a lucit sub pleoape,
ca şi cînd, cu foşnet aprins,
o vulpe-ar fi trecut pe aproape.
şi-o flacără mi-a lucit sub pleoape,
ca şi cînd, cu foşnet aprins,
o vulpe-ar fi trecut pe aproape.
ÎN ANUL SECETOS
Groaza cu ochii de apă
S-a deghizat într-o fată
Cine o vede o dată
De sărutare nu scapă
Muma cu şapte feciori
Nu-i lasă seara pe drum
Groaza cu ochi mâncători
Trece şi fluieră fum
Laptele scade-n hârdău
Pâinea în mâini e fărâmă
Cel mai sălbatec flăcău
Poarta de lemn o dărâmă
Colo-n culcuş de urzici
Şade Frumoasa pe brânci
Nara nu-i roşie nici
Precât sunt ochii de-adânci
Când sărutarea-i în toi
Toaca porneşte a bate
Sângele fuge-napoi
Frânte calcâie-nmpuşcate
Haite de frunze îi latră
Vântul - pieziş - să-i despartă
Crunt pârjolită în vatră
Pasărea inimii moartă.
Muma boceşte-n urcior
Zece cu zece cât fac?
Cel mai nevârstnic fecior
S-a spânzurat de copac.
MIRACOL
Și, înfrumusețat de dragoste,
ai început sa cânți... Alături stam,
privindu-ti buzele sunătoare.
Era un cântec înflorit si pur,
sonorizând lumina din pahare,
tăind suave cercuri în văzduh
si argintându-mi rochia albastră.
Era un cântec foarte cunoscut,
dar nou născut pe buza ta amară,
încât m-a turburat nespus de mult,
si-am plâns cu fruntea îngropată-n cântec.
ai început sa cânți... Alături stam,
privindu-ti buzele sunătoare.
Era un cântec înflorit si pur,
sonorizând lumina din pahare,
tăind suave cercuri în văzduh
si argintându-mi rochia albastră.
Era un cântec foarte cunoscut,
dar nou născut pe buza ta amară,
încât m-a turburat nespus de mult,
si-am plâns cu fruntea îngropată-n cântec.
POSTURĂ
Ne podidise vântul:
curgea din zare-n zare
Şi-şi năpustea
puhoiul sălbatic spre zenit.
Copacii plini de
spaimă păreau că cer iertare.
Eram atât de firavi
în parcul răzvrătit
Încât simţeam
nevoia să devenim romantici,
Să facem
faţă-acestei măreţe înscenări.
Eram atât de
singuri sub arborii gigantici,
Înnebunite păsări
ni se zbăteau în păr.
Ne prinse remuşcarea
că stăm aşa, degeaba,
Cu inima căruntă,
severă, de prisos,
În timp ce,
răscolită, bătea în maluri apa,
În timp ce era
totul atâta de frumos.
...Ne-am sărutat
atuncea cu buzele stângace,
Cu mimica iubirii
ştiută pe de rost, -
Curgea în ceruri
vântul, se mistuiau copacii,
Şi ne gândeam
departe, la ceea ce-ar fi fost...
ISPITA
Îţi făgăduiesc să
te fac mai viu
decât ai fost
vreodată.
Pentru prima dată
îţi vei vedea porii
deschizându-se
ca nişte boturi de
peşti
şi-ţi vei putea
asculta
rumoarea sângelui
în galerii
şi vei simţi lumina
lunecându-ţi pe cornee
ca trena unei
rochii; pentru prima oară
vei înregistra
înţepătura gravitaţiei
ca un spin în
călcâiul tău,
şi omoplaţii te vor
durea de imperativul aripilor.
Îţi făgăduiesc să
te fac atât de viu, încât
căderea prafului pe
mobile să te asurzească,
să-ţi simţi
sprâncenele ca pe două răni
în formare
şi amintirile tale
să-ţi pară că-ncep
de la fcerea lumii.
VECHILE, BUNELE OBICEIURI
Pitecantropii
vânători
duc viaţă de
familie.
Se nasc şi mor
(sunt muritori)
Nu te-ntrista,
Emilie!
Eşti foarte bravă
şi ne placi.
Căminul tău ne
farmecă.
Bărbatul tău
vânează-n draci
şi are-atâtea arme
că
la fiecare luni sau
joi
aduce-o codobatură,
care văzându-ţi
sânii goi
îi mângâie şi-i
satură.
Deci eşti şi tu
pitecantroapă,
iubita mea Emilie,
şi de la naştere la
groapă,
duci viaţă de
familie.
JERTFELE VESELE
Mâncaţi pământul şi
apele
şi carnea rămasă pe
oasele noastre
după dezastre!
Mestecaţi
elementele lumii
şi clătiţi-vă gura
cu cerul
şi scuipaţi ca
pe-un sâmbure luna,
una, nici una!
Mâncaţi, abstracţi
devoratori,
constelaţia Fraţi
şi Surori,
până la os.
Vă place sistemul
nostru nervos?
Nouă ne place, nouă
ne-a plăcut,
noi am fost
generaţii de plante în rut
poticnite-n
obstacolul absolut.
ROMANE POLIŢISTE
Martorul cilindric,
martorul sferic,
şi-i de ajuns să
cadă totu-n întuneric,
juraţii să-şi
piardă părerile lucide
şi să nu se mai
ştie cine pe cine-a ucis,
cine pe cine va mai
ucide
şi sentinţa să se
amâne sine die
într-o confuzie pe
veşnicie.
Numai victima şi
asasinul ştiu exact
ce roluri au, de la
primul la ultimul act.
PÂINEA ŞI VINUL
Ziceam că va fi
sărbătoare...
N-a fost.
Şi-aşa am purtat
fără rost
veşmintele
scăpărătoare.
Te-am aşteptat
până-n zori,
noaptea toată.
Vinul lâncezi în
urcior,
fu pâinea pe masă,
uscată.
Şi când a fost
zi-ntr-adevăr
- şi-aşa avea să
rămână -
mi-am scos cu o
mână bătrână
floarea din păr.
MICUL PRINŢ
Elogiul
candorii
Ştiu să întreb
despre miei, despre flori.
Odată-ntr-o pădure
am sărutat un izvor.
Ştiu ce uimită-i
culoarea albastră.
Am o grădină şi o
fereastră.
Mai am şi o carte
foarte subţire
În care nu-ncape
decât o iubire.
Pot să-mi iau locul
lângă tine, pe stea ?
- Da, spuse prinţul
eşti prietena mea.
FUGA
Am văzut o mulţime
cu faţa acoperită.
„Fugim! Fugim!”,
„Unde fugiţi?”
„Fugim de
suferinţă.
Pieptul nostru e
plin de sânge
Vuziunile ne-au ros
ochii. De-atâta strigăt,
corzile ni s-au
despicat ca limbile de şarpe. ”
„Plecăm”, şi aici
glasul lor a devenit cântător,
„în văi golite de
emoţii,
pe munţi care nu se
mai crispează
de dorul conoaşterii,
plecăm într-un loc
mântuit de lupte... ”
Şi s-au descoperit
-
şi le-am văzut
botul de câine.
RESPECTAŢI-MĂ
Să nu-mi cereţi să
proslăvesc
lumina şi horbota
focului.
Sunt numai
stingere.
Numai amprentă de
eară.
Moartea - e dreptul
meu.
Lucrez la ea ca la
o capodoperă.
Comentarii
Trimiteți un comentariu