ANIVERSĂRI - NICOLAE SILADE
ANIVERSĂRI
La mulţi ani, Nicolae Silade !
Nicolae
Silade este, înainte de toate, un truditor de
elită al literelor româneşti, un suflet care se sacrifică, de multe ori, pe
sine şi poezia sa, pentru a se dedica operelor şi viselor celorlalţi.
De
aceea azi, la aniversare, nu pot decât să-i mulţumesc pentru că există, în
sensul pe care îl dăpdea Constantin Noica fiinţării.
LM
CALEA VICTORIEI
de ziua franței iată-mă în micul paris bucuros să vă văd din nou
să revăd vechile parcuri clădirile vechi cișmigiu herăstrău lacul tei casa
scânteii casa poporului casele o iau pe magheru pe dorobanți spre calea
victoriei și iată doamnelor și domnilor calea calea victoriei this way ladies and gentleman da pe aici urmați-mă și vă voi arăta calea vă voi
arăta totul vă voi povesti totul
ești sigur că știi totul mă întreabă țiganca de la magazinul din
colț ești sigur că știi mă întreabă stând ciuci pe un covor de semințe fumând
havana și scuipând semințe ești sigur că știi ce vorbești și despre ce ne
vorbești nouă care știm să citim în ghioc nouă care știm să ghicim viitorul
știu cum să nu știu dar eu vă arăt prezentul i-am răspuns eu vă arăt calea calea
victoriei da ascultă din cinci în cinci minute sună sirena salvării și mă
gândesc la cei bolnavi la cei răniți la cei morți la cei la care nu se mai
gândește nimeni
e o căldură infernală aici mă așez la o masă pe terasa belvedere
și văd totul și comand (cine sunt eu să comand?) o sticlă de fanta zic vine
zice barmanul 9 lei zice e o căldură infernală aici e chiar infernul mă
răcoresc și văd și aud alături arabii vorbesc de afaceri 9 milioane de euro
zice unul 9 milioane de euro zic eu și mă mir și mă gândesc la cei fără bani
fără casă la cei singuri mai ales la cei singuri în postcomunism postmodernism
postumanitate din cinci în cinci minute sună sirena salvării pe calea victoriei
afacerile arabilor înfloresc europa hotel sir hotel elis grand hotel
aici unde mă aflu e super e intim dar fumatul e interzis trebuie
să ies pe balcon să fumez și să beau ăștia vor să facă din infern paradis
sărind peste purgatoriu jos în birt doi țigani se ceartă pe un bilet de avion
el vrea la londra ea la paris el își face vânt cu evantaiul ea e grasă până
peste poate își flutură întruna poalele rochiei e o adevărată șatră aici un
spectacol fără gypsy queen și iar se
aude sirena salvării pe calea victoriei din cinci în cinci minute se aude și mă
gândesc la cei fără mâini fără picioare la cei fără cap fără suflet am văzut
animale cu trup mai frumos decât trupul omului mai inteligente decât omul mai
sensibile mai altruiste vai ironia noastră cea de toate zilele vai răutăților
noastre am văzut păsări cu zbor mai frumos decât zborul gândurilor noastre
gândim din cinci în cinci minute iubim din cinci în cinci minute și ne urâm tot
timpul
și pe calea victoriei vine salvarea din cinci în cinci minute vine
e o zăpușeală infernală aici e chiar infernul și mă gândesc la cei plecați
dintre noi la cei de sub pământ la cei ieșiți din pământuri la cei înălțați la
cer dar lumina soarelui ne împiedică să vedem lumina am văzut o femeie frumoasă
care își pierdea frumusețea am văzut femei urâte câștigând frumusețe laudă
generozității îmi vine să zic laudă iubirii da calea victoriei este calea
iubirii vino pe calea victoriei vino pe calea iubirii cum?
tu ne chemi în infernul de pe calea victoriei întreabă cineva da
vă chem în infern în purgatoriu în paradis altfel cum vreți să fiți veniți pe
calea victoriei doamnelor și domnilor să mergem la academie la parlament la
președinție să mergem la monarhie să mergem să trântim politichia în boscheții
din parcul gării de nord unde vine prostituata să se culce cu tine tocmai când
vrei să te trezești și din cinci în cinci minute sună sirena salvării pe calea
victoriei vrea cineva să fie salvat? vrea cineva să fie?
II
am spus că trebuie să ne întoarcem la natură înainte ca natura să
ne întoarcă în natură cum a făcut-o în șaptesprezece septembrie
douămiișaptesprezece când ne-a trântit la pământ șandramaua pentru că nu mai
știm să prețuim frumusețea nu mai știm să prețuim adevărul e de ajuns să
se-ntrerupă curentul e de ajuns să se oprească apa gazul internetul
și ne trezim rupți de lume ce ne vom face noi fără curent fără apă fără gaz fără net în această beznă prin care orbecăim cu lanternele telefoanelor descărcate în această beznă în care așteptăm să răsară soarele și el nu mai răsare și ne rugăm să răsară și el nu mai răsare pentru că i-am ignorat răsăriturile și apusurile și am uitat cu totul binefacerile lui doamne
și ne trezim rupți de lume ce ne vom face noi fără curent fără apă fără gaz fără net în această beznă prin care orbecăim cu lanternele telefoanelor descărcate în această beznă în care așteptăm să răsară soarele și el nu mai răsare și ne rugăm să răsară și el nu mai răsare pentru că i-am ignorat răsăriturile și apusurile și am uitat cu totul binefacerile lui doamne
dar lumina soarelui ne împiedică să vedem lumina și în a opta zi
în al cincilea anotimp trebuie să fii ca un bebeluș care vine pe lume și lumea
îl ridică în slăvi & slava lui se pierde în lumea în care vine în ziua a
opta te vei vedea așa cum ai fost la facerea lumii și în al cincilea anotimp îl
vei vedea pe cel care ești și-l vei cunoaște pe cel ce te cunoaște
să nu te temi de moarte nu pentru că moartea a murit de mult și
dacă ești viu ești viu pentru că trăiești într-o țară moartă în țara uitării în
țara nepăsării ce importanță are dacă mori de moarte naturală sau luat de
uraganul irma sau ucis în nu știu ce război pentru putere sau de o boală
incurabilă sau împușcat din gelozie mortul nu mai știe că e mort
păcatul nostru doamne iartă-ne e că nu vrem să știm că există un
timp al sosirii un timp al plecării nouă ne place să zăbovim să zăbovim între
timpul sosirii și timpul plecării să chefuim să iubim să urâm să ucidem dar din
timpul zăbovirii să faci timpul izbăvirii ehei din timpul zăbovirii să faci
timpul izbăvirii de timp asta e o artă doamnelor și domnilor
III
ce să-i mai spui acestei lumi care știe atât de multe dar cunoaște
atât de puțin că nu poți să nu te gândești la nimic nu poți să nu simți aerul
tare al dimineții de vară cum îți inundă încăperile nu poți să nu vezi cum se
face ziuă între cinci și șase când ieși pe balcon la o cafea dallmayr la o
țigară sobranie nu poți să nu-i spui că nimic nu se compară cu liniștea
înviorătoare a zorilor
și ce poate fi mai frumos după o noapte de dragoste decât o zi
care începe la fel ca prima zi a lumii ce poate fi mai frumos după un concert
de greieri decât o liturghie de păsări migratoare sau sunetele de clopot ale
unei biserici elvețiene în duminica schimbării la față a domnului ce poate fi
mai frumos după ieșirea din ape decât un răsărit de soare din mări la fel ca
întâiul
răsărit când nu te gândești la mișcarea de rotație a pământului nici la întâia zicere a lui dumnezeu dar începi să vezi pentru că se face lumină și începi să vezi lumina începi să te luminezi și realizezi că ești singur da la fel ca dumnezeu înainte de facere la fel ca dumnezeu după apocalipsă începi să înțelegi de ce el care ne vede pe toți el care se vede pe sine nu poate fi văzut
răsărit când nu te gândești la mișcarea de rotație a pământului nici la întâia zicere a lui dumnezeu dar începi să vezi pentru că se face lumină și începi să vezi lumina începi să te luminezi și realizezi că ești singur da la fel ca dumnezeu înainte de facere la fel ca dumnezeu după apocalipsă începi să înțelegi de ce el care ne vede pe toți el care se vede pe sine nu poate fi văzut
nu poți să nu te întrebi dimineața de unde vine acest aer curat
după atâta poluare nocturnă de unde liniștea asta înviorătoare după atâta
forfotă a zilelor și nopților te speli pe ochi pentru a vedea mai bine îți
speli ochelarii pentru a vedea mai bine dar creierul tot îmbâcsit o mulțime de
gânduri gândite de alții o mulțime de gânduri negândite și negre și albe
străine mărunte
spală-te pe creier așadar scapă de gândirea inutilă de conjugările
lui a avea și a ști înlocuiește-le cu a iubi a cunoaște a fi
aerisește-te în întregime înnoiește-te ca să poți iubi și să te bucuri de iubire să poți cunoaște și să te bucuri de cunoaștere
să poți să fii și să te bucuri de ființă altceva ce ce să-i mai spui acestei lumi care
aerisește-te în întregime înnoiește-te ca să poți iubi și să te bucuri de iubire să poți cunoaște și să te bucuri de cunoaștere
să poți să fii și să te bucuri de ființă altceva ce ce să-i mai spui acestei lumi care
știe atât
de multe dar cunoaște atât de puțin
IV
hotel marconi padova piața san marco veneția și patru anotimpuri
într-o singură zi și toată viața într-o singură clipă așa să trăiești spune un
poet suedez cu dorul ironic după o vecie ironică după lucrul în sine şi materia
indestructibilă cu ura împotriva prostiei generale a statului şi a legilor cine
să-l contrazică? fii
calm şi
taci şi aşteaptă mai spune el gunnar ekelöf și mai zice:
aşteaptă mântuirea ce vine când nu mai e vreun izbăvitor […] când
soarele va intra în pământ şi luna în piatră da trebuie să speri sau să crezi
sau amândouă altfel e greu pe pământ cum spune bacovia și viața ta nu e viață e
moartea ce se ispășește trăind cum a spus ungaretti dar să revin am pornit
așadar pe un drum singurul drum care duce din noi înșine spre noi înșine
era primăvară când am pornit și am ajuns primăvara după zece ani
zece zile zece ore zece minute la fel ca ulise cel de nota zece dar nu timpul
nu el e important aici nu timpul ci să ajungi la timp sau înaintea timpului cu
patru anotimpuri într-o singură zi zi de toamnă ploioasă la szeged și iarnă de
vis în slovenia vară în piața san marco și ploaie de primăvară în padova da
ai văzut cum ne culcă luna la pământ cum ne ridică soarele din ape
și dumnezeu din cuvânt spre cuvântare și binecuvântare dacă ai văzut patru
anotimpuri într-o singură zi și ziua aceea e a opta zi și anotimpul în care
ajungi e al cincilea anotimp atunci înseamnă că semnele s-au adeverit înseamnă
că ai înțeles neînțelesurile și mai înseamnă că ești cel care trebuie să fie
și nu mai urmează decât învierea acea înviere despre care toți
vorbim acea înviere în care toți credem dar nimeni nu vrea să o mărturisească
să o încerce pentru că e un excercițiu spiritual la urma urmei doamnelor și
domnilor și îți arde creierul îți arde sufletul în timp ce trupul tău
călătorește prin cele patru anotimpuri padova san marco liubljana și szeged și
calea victoriei
NU TE-AM DORIT ÎN LUMEA MEA CIUDATĂ
Nu te-am dorit în lumea mea ciudată,
Deşi, ca mine, nimeni nu te-adoră,
Nici n-am gândit c-o să te am vreodată
Mai mult decât în inimă, ca soră.
Deşi, ca mine, nimeni nu te-adoră,
Nici n-am gândit c-o să te am vreodată
Mai mult decât în inimă, ca soră.
Iar de cobor în lumea ta măruntă,
În cafenea, pe lângă mateloţi,
Nu pot, în tinereţea mea căruntă,
Să înţeleg de ce te dai la toţi.
În cafenea, pe lângă mateloţi,
Nu pot, în tinereţea mea căruntă,
Să înţeleg de ce te dai la toţi.
Când numai eu pot să îţi dau putere
Să redevii ce-ai fost, cândva, regină,
Să-ndupleci ani şi chiar să naşti noi ere
În care doar iubirea să ne ţină.
Să redevii ce-ai fost, cândva, regină,
Să-ndupleci ani şi chiar să naşti noi ere
În care doar iubirea să ne ţină.
Dar cu-un sărut tu intri-n mine toată
Şi lumea mea devine trup de fată.
Şi lumea mea devine trup de fată.
CEA MAI FRUMOASĂ VIAŢĂ DIN CÂTE SUNT POSIBILE
Cea mai frumoasă viaţă din
câte sunt posibile, mie mi-a fost dată.
Şi am venit să o trăiesc cu
voi. În vremea mea. Nu vremea voastră. Iubire. Revoluţii. Comunism. Democraţie.
Pe iarba ce se-mprumuta de rouă păşeam spre roua-n lacrimi preschimbată.
Speranţe. Bucurii. Istorie. Cutremure.
Şi flori. Flori lângă flori.
Şi peste flori. Ce vise! Ce iubiri! Ce împliniri!
Era în mine toată lumea mea.
Şi eu în lume. Aveam pe bolta înstelată doar o stea. Şi i-am dat nume. Iubire.
Bogăţii. Capitalism. Milenii. Rai pe pământ. Şi sufletul în rai. Această viaţă
mi-a fost dată. Cea mai frumoasă din câte sunt posibile! Şi am murit în timpul
vieţii mele. Şi moartea mea murise toată.
CARTIER
câtă liniște dimineața în cartierul muncitoresc după ce a murit
comunismul dacii ruginite bălării cât casa și blocuri fără uși fără
ferestre fără locatari ca un cimitir fără morți și alei pline de gropi
și tomberoane de sârmă cu peturi de bere și bătrâna aceea care
adună deșeuri stau într-un opel și-o privesc îi tremură mâinile
dar tot nu se lasă mai are doi dinți dar încă mai caută și părul
ei alb și hainele negre spun totul despre ea despre noi dar cine
o vede cu mâini tremurânde adună deșeuri cu mâini tremurânde
adună gunoaie un gunoi și comunismul a fost și capitalismul la
gunoi va ajunge dacă n-o vede pe bătrâna care adună deșeuri
iat-o cu o cutie sub braț cu două peturi în pungă se-ndepărtează
acum printre blocuri fără uși fără ferestre fără locatari o privesc și
mă gândesc la tinerețea ei și mă gândesc la frumusețea ei deșeuri
ale vieții deșeuri ale morții pe care nimeni nu le mai adună un cimitir
fără morți cum v-am spus un cimitir fără morți veți spune numai că
morții nu au plecat la înviere sau aiurea morții au plecat din moarte
să construiască visul de aur al omenirii în lada de gunoi a istoriei
câtă liniște dimineața în cartierul muncitoresc după ce a murit
comunismul dacii ruginite bălării cât casa și blocuri fără uși fără
ferestre fără locatari ca un cimitir fără morți și alei pline de gropi
și tomberoane de sârmă cu peturi de bere și bătrâna aceea care
adună deșeuri stau într-un opel și-o privesc îi tremură mâinile
dar tot nu se lasă mai are doi dinți dar încă mai caută și părul
ei alb și hainele negre spun totul despre ea despre noi dar cine
o vede cu mâini tremurânde adună deșeuri cu mâini tremurânde
adună gunoaie un gunoi și comunismul a fost și capitalismul la
gunoi va ajunge dacă n-o vede pe bătrâna care adună deșeuri
iat-o cu o cutie sub braț cu două peturi în pungă se-ndepărtează
acum printre blocuri fără uși fără ferestre fără locatari o privesc și
mă gândesc la tinerețea ei și mă gândesc la frumusețea ei deșeuri
ale vieții deșeuri ale morții pe care nimeni nu le mai adună un cimitir
fără morți cum v-am spus un cimitir fără morți veți spune numai că
morții nu au plecat la înviere sau aiurea morții au plecat din moarte
să construiască visul de aur al omenirii în lada de gunoi a istoriei
DOAR EU ŞI DUMNEZEU
Dacă aşezi o
floare pe mormântul meu
Să o stropeşti
cu lacrimi de iubire
Căci te-am iubit
doar eu şi Dumnezeu
Îmbrăţişând
puţină fericire
Niciun sărut
măcar, nici mângâiere
Nu am primit în
viaţă de la tine
Dar dacă totuşi
crezi în înviere
Aş vrea prin rai
să rătăceşti cu mine
Când vei citi
aceste reci cuvinte
Scrise curat la
căpătâiul meu
Să îţi aduci
atunci aminte
Că te-am iubit
doar eu şi Dumnezeu
MINIEPISTOLE
67
mă tot uit la niște poze pe net o galerie
foto cu trei sute șaizeci și
cinci trei sute șaizeci și șase imagini
din țară afară e frig și noros nu
prea ai ce vedea pun pe slideshow și
urmăresc fotogramele ce țară
frumoasă avem am avut parcă aș călători în
trecut iată locomotiva
cu aburi mocănița din bucovina ce mult
mi-a plăcut s-o aud șuierând
printre case să o văd pufăind printre
brazii încărcați de zăpadă iată și
sania trasă de cai în urma ei o mașină din
secolul nostru iată-i pe copii
la săniuș la colinde cu steaua cu
plugușorul ce obiceiuri ce rai ce magie
iarna în sat drum de oi prin nămeți și
sunete de clopoței la stână care
cu fân trase de boi de bivoli de vaci nu
pot să uit nu am uitat de capra
neagră din munții carpați de lupii urlând
în pădure dar ce mult ce mult
ne-am schimbat după două războaie și un
comunism eșuat afară tot
frig și noros nu prea ai ce vedea numai
natura se întoarce-n natură
iar pe facebook dacă bine traduc iubirea
de neam e zaț peste ură
69
nu e timp să te uiți pe un alt perete nu
ești într-un cinema city
chiar dacă sala pare a fi chiar a fi
palace cotroceni nu urmărești
un 4dx unde proiecția vine întotdeauna din
spate iar efectele da
efectele vizuale sonore tactile de peste
tot din jurul tău nu e timp
de privit ecranul din față chiar dacă
porți ochelari 3d lumea se vede
și altfel viața se vede și altfel nu ai
venit aici să urmărești un filmuleț
de doi lei cu actori de duzină să-ți intre
bine în cap ai venit aici să fii
eroul principal într-o superproducție și
toată regia e în mâinile tale
și toate decorurile îți aparțin ai grijă
dar cum îți alegi personajele
ai grijă cum interpretezi totul în această
peliculă mereu în derulare
nu sunt acestea învățăturile unui regizor
către fiul său sunt sfaturile
fiului către el însuși să-ți intre bine în
cap asta și scoate-ți din cap
pe cel ce gândește în creierul tău
așează-te confortabil în fotoliul
imax și proiectează și urmărește acele
imagini unice cu tine însuți
[INSERT]
în parcarea din fața blocului sosesc
întruna limuzine bmw audi opel volkswagen și dacia roțile lor desenează un
labirint pe zăpadă și zăpada îngheață în acel labirint prin care trece femeia
care se întoarce de la muncă femeia de șaizeci de ani și bărbații care se
întorc de la muncă bărbații de șaizeci de ani pentru ei ninsoarea e o
precipitație obișnuită urmele lor pe zăpadă sunt doar niște urme iar zăpada o
altă formă a apei care circulă în natură și dă viață vieții și îngheață cum
îngheață toate când dispare lumina când dispare căldura când dispare speranța
înghețat e și scrâșnetul roților pe zăpada înghețată înghețat și mersul femeii
de șaizeci de ani și sunetul pașilor ei și lătratul câinilor de cartier și
cântecul cocoșilor care anunță primăvara dar cine se gândește la primăvară când
ninge și ne înzăpezim în ninsoare și ninsoarea continuă da continuă
![]() |
| Nicolsae Silade, Florentin Popescu, Ovidiu Genaru, Adrian Dinu Rachieru (de la stânga la dreapta - fotografii LM) |


Comentarii
Trimiteți un comentariu