REMEMBER - NICOLAE LABIŞ
NICOLAE LABIŞ
(2 decembrie 1935 – 22 decembrie 1956)
84 de ani de la naştere – 63 de ani de la moarte
AMINTIRILE DOAMNEI PROF: MARGARETA
LABIŞ
(Mizil
- octombrie 2015)
„Noi ne-am născut în satul Poiana
Mărului, co-muna Mălini, Suceava - pe atunci Baia, nume preluat de la
localitatea unde Ştefan cel Mare a purtat o mare bătălie. În satul natal, în
casa învăţătorilor Eugen şi Profira Labiş, fratele meu a avut norocul să-şi
formeze, încă de mic, per-sonalitatea, influenţat, cred, de trei factori: natura
încân-tătoare - şi nu vreau să vorbesc prea mult despre locurile acelea extraordinare
ale Ţării de Sus, atâta doar vă spun, cum le spun şi elevilor mei, că m-am
născut pe Valea Bal-tagului, pentru că în romanul scris de Sadoveanu, Vitoria
Lipan ajunge în punctul terminus al călătoriei sale chiar în satul Poiana
Mărului care, pe atunci, se numea Doi Meri. Aici, se spune, a aflat Sadoveanu,
venit la vânătoare, în-tâmplarea ce conţinea sâmburele epic al cărţii.
În afară de minunile naturii, fratele
meu a fost in-fluenţat de bogăţia folclorului local, Poiana Mărului fiind o
vatră păstrătore de tradiţii. Al treilea factor în formarea sa intelectuală şi
scriitori-cească l-a constituit biblioteca familiei, pe rafturile căreia se
aflau, la loc de cinste, marii poeţi ai acestei ţări, începând cu Eminescu.
Sunt multe de spus, dar am să mă
opresc la momentul important când fratele meu, pe atunci în clasa a IX-a, a
câştigat Premiul I la Concursul Naţional de Literatură «Mihai Eminescu». A fost
o lucrare care i-a impresionat pe toţi membri juriului, elevul liceului din
Fălticeni fiind ales, deşi era cel mai mic dintre participanţi, să ţină
cuvântul de final al manifestării.
Acest lucru l-a determinat pe
eminentul profesor Constantin Ciopraga să vină la Fălticeni cu propunerea de
a-l transfera pe Nicolae Labiş, în clasa a X-a, la Liceul Naţional din Iaşi. Acolo,
pe holul principal de la intrare, se află şi azi un impunător ta-blou de
marmură, pe care e înscris şi numele Nicolae Labiş.
Părăsind târgul în care învăţaseră
cândva Creangă şi Sadoveanu, fratele meu va cunoaşte frenezia culturală a
capitalei moldave, dar, după numai un an, dă examen şi reuşeşte la
controversata Şcoală de Literatură „Mihai Eminescu”, considerată de mulţi o
fabrică de scriitori.
Însă el avea starea de poezie, acel
impuls pe care îl au doar cei aleşi. La 19 ani (1954) termină cursurile şi este angajat la Revista
Contemporanul, apoi la Gazeta li-terară, urmând concomitent cursurile Facultăţii
de Filologie (se înscrisese în anul III, fiindu-i echivalate studiile). Este
însă dat afară pentru îndrăzneala de a-şi fi procurat, de la anticariatul
Sterescu, prima ediţie a volumului de poezii al lui Eminescu (în care se afla
poezia interzisă Doina), cărţile lui Blaga sau cele ale marilor poeţi francezi.
I s-a forţat dulapul, cărţile au fost confiscate, iar poetul a intrat într-un
conde umbră.
Un prieten ziarist, fost asistent al
lui George Călinescu, căruia i se plânge că i-a fost interzisă publicarea, îl
sfătuieşte: „Scrie şi tu o poezie despre partid şi gata; ai scă-pat! Te iartă...”
Aşa îi apar câteva poezii în stilul epocii dar, dacă le găsiţi şi le citiţi cu
atenţie, veţi găsi chiar şi în ele fiorul poeziei autentice, pentru că Labiş nu
transmitea lozinci, ci imagini. (Iată, spre exemplu, cum
suna poezia Noi, nu!: O
parte din noi ne-am învins/ Greşeala, minciuna şi groaza,/ Dar e drum, mai e drum necuprins/ Pînă-n zarea ce-şi leagănă oaza./
Generaţii secate se sting,/
Tinerii rîd către stelele reci -/
Cine-şi va pierde credinţa-n izbîndă/ Pe-aceste mereu mişcătoare poteci?// Cine din noi va muri/ Înainte ca trupu-i să-i moară?/ Cine-o să-şi lepede inima-n colb/
Insu-portabil de mare povară?/ Ca un vînt rău, ori ca o insultă/ Întrebarea prin
rînduri trecu./ - Ascultă, ascultă, ascultă!/ Noi, nu! Niciodată! Noi, nu! –
n.n.)
Poate că mulţi vor să ştie adevărul
despre moartea poetului
Nicolae Labiş. Cert e că, înainte
cu o lună de tragicul lui sfârşit s-a lansat zvonul că ar fi murit în Deltă, un-de se dusese împreună cu regizorul Lucian
Pintilie. Dar s-a întors de
acolo fără nici o problemă sau
întâmplare care să justifice zvonul. La puţin timp însă a avut loc stupidul accident de tramvai, căruia i-a căzut victimă. De la locul accidentului - staţia era
chiar în faţa Muzeului de Istorie
Bucureşti - a fost plimbat pe
la câteva spitale, fiind internat, în cele din urmă, la Spitalul de Urgenţă, cu fractură de coloană. În dimineaţa zilei
ac-cidentului fratele meu a
scris acel cunoscut poem epitaf: «Pasărea
cu clonţ de rubin/ S-a răzbunat,
iat-o, s-a răzbunat./ Nu mai pot s-o
mângâi./ M-a strivit,/ Pasărea cu
clonţ de rubin,// Iar mâine/
Puii păsării cu clonţ de rubin,/ Ciugulind
prin ţărână,/ Vor găsi poate/ Urmele poetului Nicolae Labiş/ Care va rămâne o amintire frumoasă...»
A fost foarte tainică, misterioasă,
compania în care s-a aflat el
în acea seară. A intervenit în
viaţa lui o femeie, Maria Polevoi, balerină la Ansamblul Ciocârlia, care ştiţi că aparţinea unui anume minister şi care s-a
sinucis mai târziu - sau a fost
ajutată să se sinucidă - luând
o mare doză de somnifere. Poate că a trăit drama acelei mari remuşcări sau poate că
nu ştia mai multe decât a spus… Oricum, nu trebuie uitat că în acel an, 1956,
avuseseră loc evenimentele din Ungaria, de a căror contaminare se te-meau
autorităţile de la Bucureşti. Iar Labiş putea să devină un simbol al tinerilor
ne-mulţumiţi de regim şi de ocupaţia sovietică.
Tata a fost chemat la Comitetul
Central şi certat, pentru că n-a avut grijă de fratele meu, care ar fi fost băut. Ca şi cum
directorul şcolii din Mălini trebuia să aibă grijă de poet, nu cei ce i-au
deturnat destinul, sperând să-l transforme pe poet într-un vector cultural al
propagandei.
La spitalul de urgenţă a supravieţuit
10 zile. Nici nu şi-a dat seama că o să moa-ră. Era optimist ca toţi săgetătorii
şi ca toţi cei din neamul nostru. La căpătâiul lui veniseră, în acele ultime
zile, foarte mulţi prieteni. Îmi mai amintesc că, în una din ele, mi-a şoptit,
după ce mi-a admirat paltonul pe care îl cumpărasem cu banii dăruiţi de el: «Să
ştii că am fost împins de cineva...» Nu mi-a spus de cine şi nici în ce
împrejurare, dar poetului Florin Mugur, care a scris mai târziu o carte, i-a
mărturisit că, împins pe grilajul dintre vagoane, a căzut pe asfalt.
În noaptea fatidică asistenta m-a
sfătuit: «Domnişoară, să nu plecaţi, să rămâ-neţi în noaptea asta la spital!»
N-am înţeles de ce, pentru că tata nu mă lăsa să stau, era perioada
colocviilor de sfârşit de an... Apoi, când a intrat în comă, a avut un ultim
moment de semiluciditate şi l-a rugat pe tata: «Trimite-mi trei metri cubi
de ozon! Mă sufoc...»
Când a sosit şi mama în Bucureşti,
mi-a fost greu să o recunosc. De la Mălini până în capitală albise complet.”
Vorbind despre „Moartea Căprioarei” doamna profesor a ţinut să
precizeze că întâmplarea este reală, sora bolnavă fiind chiar domnia sa
(Un elev al doamnei, azi ce-lebru medic neuro-chirurg, întrebat de
inspectorul ce asista la ora de română ce i-a plă-cut din Moartea căprioarei a
răspuns, candid: „Mi-a plăcut tovarăşa, când era bolnavă, flămândă şi pe
moarte...”).
Iar „istoria” poeziei ar fi aceasta: „În timpul secetei
din anul 1946. într-o zi toridă de august, un copil din vecini ne-a adus
cumplita veste. „A secat Suha!” Era de necrezut. Pârăul, care străjuia
satul cu un bogat debit de apă, să sece? Fratele meu m-a prins în garabă de
mână şi m-a scos din casă să văd grozăvia. Eram doi copii speriaţi, desculţi, alergând
prin colbul fierbinte al drumului către marginea dinspre munte a sa-tului.
Acolo, în locul bulboanei adânci, unde ne scăldam cu ceilalţi copii toată vara,
am văzut o mocirlă neagră pamântie în care agonizau ciţiva peştişori alburii,
zvâcnind din codiţe. N-am să uit privirile înfometate ale copiilor care
încercau să-i prindă. Aruncân-du-se pâna la brâu în nămol, fratele meu a reuşit
să pescuiască doar 4 raci pe care mi i-a aruncat cu dibăcie în poală. Pâna acasă, cleştii lor ascuţiţi
mi-au însângerat pulpe-le, dar i-am ţinut strâns în poala rochiţei răbdând
usturimea. În seara aceea am mâncat doar raci fierţi. Eu
m-am îmbolnăvit.
A doua zi tata a hotărat să ne caute hrană în pădure. L-a
luat pe fratele meu la acea tainică vânatoare, înduplecat de rugaminţile lui
insistente. S-au întors seara pe întuneric ducând cu greu prada. Dormitam slăbită
de febră cand fratele meu m-a prins de mână şoptindu-mi să-l urmez. Ajunşi în
bucătaria de vară, am văzut la lumina lunii într-o coşarcă mare capul căpriorului ucis. Avea ochii deschişi,
sticloşi, înţepeniţi în sus ca într-o rugăciune. Fratele meu a încercat fară
succes să-i închidă apoi mi-a şoptit cu vocea gâtuitâ de plâns: „Ai să te faci bine, vezi? Avem carne!”
După opt ani, copilul din Poiana Mărului, devenit un
tânar poet încrezator în talentul său,
era chemat de forţele tainice ale destinului să scrie o poezie emblematică de
un dramatism tulburător.
În vara anului 1954 a sosit acasă pe neaşteptate. Plecase
din Bucureşti cu Fănuş Neagu, amandoi având delegaţii de documentare, după
uzanţele ziaristice ale timpului. Fănuş urma să rămână o seară la Cornu Luncii
(sat limitrof comunei Mălini) la sora lui, Marcela, profesoară la şcoala din
sat.
A intrat pe poartă în timpul amiezii şi după îmbrăţişari,
după scurte explicaţii şi-a răcorit faţa cu apă proaspată din fântană, apoi
ne-a oferit darurile pregătite cu grijă. Cele mai multe erau pentru
Teodora-Dorinuţa, sora mai mică. La masă a gustat câte puţin din bucatele
preparate cu grijă de mama, apoi, peste
puţin timp putea fi văzut că-lărind pe malul pârâului Suha Mare, spre munte.
Împrumutase un cal de la un vecin pă-durar ca să ajungă mai repede în Poiana
Mărului, satul natal. De ce galopa pe malul apei şi nu pe drumul mare? Ce
amintiri il chemau?
Ȋn dreptul bisericii din Poiana Mărului s-a oprit pe
peluza spaţioasa a şanţului, a descălecat şi a legat calul de un plop ȋnalt.
Acolo se ȋnşirau fară soţ plopii plantaţi de tata şi de flacăii din sat cu
ocazia construirii bisericii. Acolo, aşezat pe iarba şantului ȋnalt, cu coatele
pe genunchi şi cu capul ȋn palme privea gânditor spre dealul ȋmpădurit,
ȋnvăluit de umbrele ȋnserării.
Un flacău din vecini, care venea de la pădure cu o căruţă
de lemne, văzându-l, a crezut că, poate, este bolnav şi a anunţat-o pe mama.
Alarma fusese falsă. Fratele meu s-a intors teafar, dar tăcut şi ȋngândurat. Se
ȋnserase. A mâncat puţin şi s-a ȋnchis ȋn ca-mera unde urma să se culce,
motivând că are ceva de scris.
Era o noapte senină de august, cu lună plină. Speram să
iasă din camera şi să stăm de vorbă ca altadată. Tata s-a ȋntors obosit de la o
şedinţa şi s-a retras lângă su-rioara mea, să o adoarmă. M-am culcat şi eu lânga
ei. Pe la miezul nopţii fratele meu a intrat ȋn vărful picioarelor ȋn
bucătarie, unde mama ȋncă mai trebăluia. A rugat-o ȋn şoapta să-l asculte: „Seceta a ucis orice boare de vant,/ Soarele s-a topit pe
pamant......”
La prima audiţie nocturnă, prima apreciere elogioasă a
mamei. Emoţionat şi puţin jenat a decis să plece a doua zi la Bucureşti cu
gândul de a publica poezia. Vara, când şefii de la reviste erau ȋn concediu, se
putea obţine mai uşor acordul pentru tipar. A plecat dis de dimineaţa, cand eu
dormeam. Ȋn rapidul de Bucureşti s-a ȋntilnit cu Fă-nuş Neagu, care s-a arătat
surprins de graba ȋntoarcerii lui ȋn capitală, dar a aflat că motivul era
dorinţa de a publica cât mai repede poezia deosebită scrisă ȋn noaptea
pre-cedentă la Mălini. Solicitat de Fănuş să i-o arate, a constatat
că cele două foi transcrise cu grijă nu erau nici ȋn servieta cu manuscrise,
nici prin buzunare. Ȋnţelegandu-i supă-rarea, Fănuş a ȋncercat să-l liniştească
ȋn glumă: „N-ai scris-o tu, mai scrie-o odată! “
Nici ȋn tren şi nici la Bucureşti fratele meu nu a putut
reface integral textul iniţial al poeziei (dupa cum mi-a mărturisit ulterior şi
după cum reiese din ciornele rămase ȋn manuscris). În dimineaţa plecării lui la
Bucureşti, am gasit textul poeziei şi curioasă l-am citit cu emoţie. Pentru
prima oară am realizat că fratele meu este un mare poet. Ȋn aceeaşi zi am
expediat manuscrisul prin poşta şi astfel poezia „Moartea Căpri-oarei” a fost publicată
ȋn revista „Viaţa Românească” din luna octombrie 1954. Au-torul,
Nicolae Labiş, nu ȋmplinise 19 ani.
La
puţin timp după apariţie, ȋn preajma zilei mele de naştere, am primit un
colet „cu valoare” de mărimea a două cutii de chibrituri. Am
recunoscut scrisul fratelui meu şi am bănuit ca este un dar aparte. Ȋn cutioară
albastră se afla un strat bine presat de bombonele. Dezamagită, am aruncat
darul: ce glumă. Dar, din interior s-a rostogolit un ceas micuţ, cu braţara de
argint şi cadran aurit. Fusese ȋnfăşurat ȋntr-o mică scrisoare de mulţumire
ȋncheiată cu urarea tradiţionala: La mulţi
ani! Primul meu ceas era cu totul aparte. L-am purtat cu drag mult timp, chiar
şi după ce s-a defectat. Îmi amintea de el.”
MOARTEA CĂPRIOAREI
Seceta a ucis orice boare de vânt.
Soarele s-a topit şi a curs pe pământ.
A rămas cerul fierbinte şi gol.
Ciuturile scot din fântână nămol.
Peste păduri tot mai des focuri, focuri
Dansează sălbatice, satanice jocuri.
Mă iau după tata la deal printre târşuri,
Şi brazii mă zgârie, răi şi uscaţi.
Pornim amândoi vânătoarea de capre,
Vânătoarea foametei în munţii Carpaţi.
Setea mă năruie. Fierbe pe piatră
Firul de apă prelins din cişmea.
Tâmpla apasă pe umăr. Păşesc ca pe-o altă
Planetă, imensă, străină şi grea.
Aşteptăm într-un loc unde încă mai sună,
Din strunele undelor line, izvoarele.
Când va scăpăta soarele, când va licări luna,
Aici vor veni în şirag să se-adape
Una câte una căprioarele.
Spun tatii că mi-i sete şi-mi face semn să tac.
Ameţitoare apă, ce limpede te clatini!
Mă simt legat prin sete de vietatea care va muri
La ceas oprit de lege şi de datini.
Cu foşnet veştejit răsuflă valea.
Ce-ngrozitoare înserare pluteşte-n univers!
Pe zare curge sânge şi pieptul mi-i roşu, de parcă
Mâinile pline de sânge pe piept mi le-am şters.
Ca pe-un altar ard ferigi cu flăcări vineţii,
Şi stelele uimite clipiră printre ele.
Vai, cum aş vrea să nu mai vii, să nu mai vii,
Frumoasă jertfă a pădurii mele!
Ea s-arătă săltând şi se opri
Privind în jur c-un fel de teamă,
Şi nările-i subţiri înfiorară apa
Cu cercuri lunecoase de aramă.
Sticlea în ochii-i umezi ceva nelămurit,
Ştiam că va muri şi c-o s-o doară.
Mi se părea că retrăiesc un mit
Cu fata prefăcută-n căprioară.
De sus, lumina palidă, lunară,
Cernea pe blana-i caldă flori stinse de cireş.
Vai, cum doream ca pentru-ntâia oară
Bătaia puştii tatii să dea greş!
Dar văile vuiră. Căzută în genunchi,
Îşi ridicase capul, îl clătină spre stele,
Îl prăvăli apoi, stârnind pe apă
Fugare roiuri negre de mărgele.
O pasăre albastră zvâcnise dintre ramuri,
Şi viaţa căprioarei spre zările târzii
Zburase lin, cu ţipăt, ca păsările toamna
Când lasă cuiburi sure şi pustii.
Împleticit m-am dus şi i-am închis
Ochii umbroşi, trist străjuiţi de coarne,
Şi-am tresărit tăcut şi alb când tata
Mi-a şuierat cu bucurie: - Avem carne!
Spun tatii că mi-i sete şi-mi face semn să beau.
Ameţitoare apă, ce-ntunecat te clatini!
Mă simt legat prin sete de vietatea care a murit
La ceas oprit de lege şi de datini...
Dar legea ni-i deşartă şi străină
Când viaţa-n noi cu greu se mai anină,
Iar datina şi mila sunt deşarte,
Când soru-mea-i flămândă, bolnavă şi pe moarte.
Pe-o nară puşca tatii scoate fum.
Vai fără vânt aleargă frunzarele duium!
Înalţă tata foc înfricoşat.
Vai, cât de mult pădurea s-a schimbat!
Din ierburi prind în mâini fără să ştiu
Un clopoţel cu clinchet argintiu...
De pe frigare tata scoate-n unghii
Inima căprioarei şi rărunchii.
Ce-i inimă? Mi-i foame! Vreau să trăiesc, şi-aş
vrea...
Tu, iartă-mă, fecioară - tu, căprioara mea!
Mi-i somn. Ce nalt îi focul! Şi codrul, ce adânc!
Plâng. Ce gândeşte tata? Mănânc şi plâng. Mănânc!
ALBATROSUL UCIS
Când dintre pomi spre mare se răsucise vântul,
Şi-n catifeaua umbrei nisipul amorţea,
L-a scos un val afară cu grijă aşezându-l
Pe-un cimitir de scoici ce strălucea.
La marginea vieţii clocotitoare-a mării
Sta nefiresc de ţeapăn, trufaş, însă răpus.
Priveşte încă parcă talazurile zării
Cu gâtul galeş îndoit în sus.
Murdare şi sărate-s aripile-i deschise,
Furtuna ce-l izbise îi cânta-un surd prohod
Lucesc multicolore în juru-i scoici ucise
Al căror miez căldurile îl rod.
De valuri aruncate pe ţărmul sec şi tare
Muriră fără lupta sclipind acum bogat,
Le tulbură lumina lor albă, orbitoare,
Aripa lui cu mâl întunecat.
Deasupra ţipă-n aer dansând în salturi bruşte,
Sfidând nemărginirea, un tânăr pescăruş.
Războinicul furtunii zvârlit între moluşte
Răsfrânge-n ochiu-i stins un nou urcuş.
Când se-nteţeşte briza aripa-i se-nfioară
Şi, renviat o clipă de-un nevăzut îndemn,
Îţi pare că zbura-va din nou, ultimă oară,
Spre-un cimitir mai sobru şi mai demn.
MIORIŢA
Pe-un picior de plai, pe-o gură de rai,
Zbuciumat se plânge fluierul de fag.
Inima mi-o strânge și pătrunde-n sânge
Acest cântec dureros și drag.
Stelele făclii, păsărele mii,
Jalea își descântă-n fluierul de os...
Tainic își frământă cadențarea sfântă
Acest cântec trist și luminos.
Se îngână lin liniști în arin,
Tremură la stână fluierul de soc.
Măicuță batrână cu brâul de lână,
Ce mai cați bătutul de noroc?
Brâul tău din copcii s-a desprins - târzii,
Pașii ți-i înseamnă pe cărări cu lună...
Pentru ce și astăzi lăcrămezi și vii
Când la stână fluierele sună?
El, cu ochi ca mura, tras ca prin inel,
El, cu plete negre-n vânturi scuturate,
N-are să mai poată mândrul ciobănel
Înaintea ta să se arate...
Ochilor tăi tulbui pentru vecii li-i dat
Legănat pe triluri, palid, să îl vadă,
Pașilor să-l cate pentru veci li-i dat
În pădurea lungă de baladă...
Ostenești... O clipă numai să te-oprești.
Odihnește-ți ochii în afund de zare...
Vai, pe zare-s nouri - turmele cerești -
Și-auzi glasul tragicei mioare...
De ce fugi pe câmpuri, după ce chemări?
Despletit ți-i părul - albă vâlvătaie...
Vezi, de vânturi dusă, s-a topit sub zări
Miorița laie, bucălaie...
* **
Pe-un picior de plai, pe-o gură de rai,
Stau câteodată împietrit și mut
Să-nțeleg o clipă neînțelesul grai
Plin de jalea unui veac trecut..
NOI, NU
O
parte din noi ne-am învins
Greșeala,
minciuna și groaza,
Dar
e drum, mai e drum necuprins
Până-n
zarea ce-și leagănă oaza.
Generații
secate se sting,
Tinerii
râd către stelele reci.
Cine-și
va pierde credința-n izbândă
Pe-aceste
mereu mișcătoare poteci?
Cine
din noi va muri
Înainte
ca trupu-i să moară?
Cine-o
să-și lepede inima-n colb
Insuportabil
de mare povarș?
Ca
un vânt rău, ori ca o insultă
Întrebarea
prin rânduri trecu.
Ascultă,
ascultă, ascultă!
Noi,
nu! Niciodată! Noi, nu!
PASĂREA CU CLONŢ DE RUBIN
Pasărea
cu clonţ de rubin
S-a
răzbunat, iat-o, s-a răzbunat.
Nu
mai pot s-o mângâi.
M-a
strivit,
Pasărea
cu clonţ de rubin,
Iar
mâine
Puii
păsării cu clonţ de rubin,
Ciugulind
prin ţărână,
Vor
găsi poate
Urmele
poetului Nicolae Labiş
Care
va rămâne o amintire frumoasă...
SCRISOARE MAMEI
În
munţii noştri astăzi zăpezile torc leneş,
Izvoarele
îngheaţă în clinchete subţiri,
Şi
caprele de munte nervoase prin poiene-şi
Urmează-n
taină calea iernaticei iubiri.
Cred
că pe masă vinul aşteaptă-n adormire -
E
vinul roş din care pe-atunci n-ai vrut să-mi dai,
În
vremurile-acelea săpate-n amintire
C-o
mamă grijulie şi-un băieţel bălai.
Oh,
lumea cenuşie cum se spărgea deodată
Şi
năvălea într-însa al datinei popor! -
Strălucitoare
capre cu lâna colorată
Şi
toboşari de basme săltând într-un picior.
Şi
feţi-frumoşi cu stele de-oglinzi din tălpi în creştet,
Şi
draci blajini, tot focul punându-şi-l în joc,
Şi
ursul cu dairaua purtând cojocul veşted,
Şi
dorul de pădure purtându-l în cojoc.
Sau
clopoţeii molcomi cernuţi pe-ntreaga vale,
Care-aduceau
colinde la noi în lung convoi,
Când
ascultam la geamuri şi palma dumitale
Îmi
mângâia obrajii îmbujoraţi şi moi.
Azi
e la fel, şi vinul aşteaptă-n adormire;
M-aştepţi
cu vinul roşu, voioasă să mi-l dai,
Dar
sunt acum departe, privind în amintire
O
mamă grijulie şi-un băieţel bălai.
SUNT SPIRITUL ADÂNCURILOR
Eu
sunt spiritul adâncurilor,
Trăiesc
în altă lume decât voi,
În
lumea alcoolurilor tari,
Acolo
unde numai frunzele
Amăgitoarei
neputinţi sunt veştede.
Din
când în când
Mă
urc în lumea voastră
În
nopţi grozav de liniştite şi senine,
Şi-atunci
aprind mari focuri
Şi
zămislesc comori
Uimindu-vă
pe cei ce mă-nţelegeţi.
Apoi
cobor din nou prin hrube trudnice
În
apa luminoasă, minunată.
Sunt
spiritul adâncurilor,
Trăiesc
în altă lume decât voi.
AM IUBIT...
Am
iubit de când mă ştiu
Cerul
verii, străveziu,
Despletitele
răchite,
Curcubeiele
pe stânci
Ori
pădurile adânci
Sub
ger alb încremenite.
Mi-a
fost drag pe bărăgane
Să
văd fetele morgane
Ori
pe crestele din munte
Joc
de trăsnete rotunde,
Scurgerea
cocorilor,
Pacea
înălţimilor,
Semeţia
pinilor
Plini
de scama norilor.
Am
iubit iubirea pură,
Floare
roşie pe gură
Şi
în inimă arsură,
În
priviri zăpezi candide
Şi-n
piept voci necontenite.
M-a
înfiorat ades
Tot
ce gândurile ţes:
Pe
al filelor polei
Dansuri
repezi, legănate,
De
pe arcuri înstrunate,
Săgetarea
de idei...
Toată-această
măreţie
Ne-a
fost dată din vecie...
Comentarii
Trimiteți un comentariu