Poetul zilei - Alexandru Cazacu


POETUL ZILEI


Alexandru Cazacu

MESAJE PENTRU IULIA


3.

Te rog să-mi laşi Iulia
liniştea pelicanilor plutind peste lacuri
şi indigoul serilor ploioase
să rămân ascuns în ele
tandru şi ameninţător
ca un băţ de chibrit
aprins într-o benzinărie
când senzaţionalul ştirilor din prime-time
este cel mai prescris somnifer
să mă ofer galant şi benevol
victima de care oricum are nevoie veacul
plictisit de revoluţii
şi iubiri născute în captivitate
să traversez desculţ covorul roşu
presărând puţină sare
pentru sufletul despicat al nopţii de gală
şi să privesc cu încetinitorul
toate filmele lui Chaplin

6.

Atunci eram sigurui, Iulia că o să avem
o mie de vieţi înaintea noastră
şi astăzi realizăm că ne putem baza
doar pe ce a rămas din una singură
Ceasuri mecanice acompaniază
făşâitul celofanului ce îmbracă
mobilierul stradal al urbei
ce zgârie biografia noastră
Un bătrân sommelier ne mai îmbie
cu un târg de şarade
şi nu cumpărăm nimic
Egretele zboară chinuit
către marginea etanşă a zilelor
ce se rup din noi
precum filele dintr-un chitanţier
Un vieux jeu devin superbele noastre insomnii
gata să creadă că după o mare victorie
mai poate urma ceva

13.

Zi de zi chipul tău, Iulia
face să lăcrimeze de invidie
fotografiile vedetelor din revistele glossy
iar urmele tale produc panică
prin infrastructurile critice ale câtorva continente
Privindu-ţi palmele
ce-mi acoperă în joacă ochii
am început să cred în chiromanţie
tocmai acum când
primăvara cade între noi
ca un armăsar împuşcat de aproape
şi viaţa intimă a oraşului
invadează propria noastră intimitate
Emoţiile se înscriu pe lista mercenarilor
şi par a înţelege că o admiraţie
deschide un drum şi închide altele
În hainele caselor de modă
rămase anonime
trecem prin aşezări racordate la vise
ca printr-un somn de iarnă

16.

De câte ori pleci, Iulia
se face un frig cumplit
prin manualele de istorie contemporană
o aruncare în gol rămâne dimineaţa
egoismul pare o formă
de manifesteare a fidelităţii
clădirile se privesc între ele
ca după un cutremur
un miros de naftalină şi trecut
umple bulevardele
şi absenţa îşi relevă tot mai multe nuanţe
întreg oraşul este
un imens Place Vendôme
cu bijuterii falsificate
eu îmi aparţin din ce în ce mai puţin
iar trupul devine adăpost
unde înnoptează
derizoriul şi risipele.

21.

Vom rămâne în această iubire Iulia
precum sâmburii în fructele răscoapte
o perdea de fluturi albi
invadează livezile
şi începem a spune
că întâlnirile ce nu au loc în timp
e bine să nu aibă loc vreodată
Un gard de nuiele
dublează centura micului târg
unde nopţile sunt atât de tinere
iar prima frază rostită
ca un linx flămând
le sfâşie pe următoarele
O mână străină ne acoperă chipul
adolescenţa noastră
bate la poarta unui cămin de bătrâni
şi în trupul tău
moare pe rând
câte o mireasă

*********************************************************************
 LINIŞTE

Este atâta linişte astăzi de parcă am fi închişi
în interiorul unui sâmbure
şi trebuie să fim foarte atenţi
cu mânuirea cuvintelor în gând
Vrei  să pronunţi „tăiş”
iar mâna ta începe deja să sângereze
Va trebui acum să te concentrezi
pe rememorarea cuvântului bandaj
pentru ca rana să se vindece
Interioarele din care ai plecat
se încovoaie supunând la o grea încercare
structura de rezistenţă a clădirii
Doar o singură cameră se rotunjeşte
asemenea unei turle ruseşti de biserică
Se strâng garoafele din ţeava puştilor vechi
şi trebuie să fiu onest cu trecutul pentru ca aerul din jur
să nu se aprindă ca o vată îmbibată-n spirt

FERESTRELE  MICI

Un fum albăstrui de ţigară şi valurile mării
undeva pe aproape
Pâlcul de palmieri unde soarele se scufundă
Gondola veniţiană a lui Mendelssohn auzindu-se încet
şi senzaţia că neantul poate fi mai localizabil
decât cea mai mică fericire
când singurătatea pare o gropă cu lei
ce te privesc şi amână
iar porumbeii speriaţi de gesturile unui copil
par să şteargă amintirea amintirilor
cu fâlfâitul aripilor
lângă casele  cu ferestre mici
ca nişte ochi semideschişi ce ne îndeamnă
să deschidem braţele
chiar dacă îmbrăţişearea o să vină
peste o mie de ani

ZĂPADA IESE ÎN CÂŞTIG

Într-o sanie încrustată cu diamante
va trece iarna aceasta
când gerul troznește ca și cum ar sfărâma
tablele unor legi străvechi
iar din negoțul cu serile
zapada iese în câștig
Cerul trece în cer
pământul în orizonturi
Firul rece de lumină
deschide măruntaiele străzii
unde glasurile se aud
precum boabe de rubin rostogolindu-se pe
gheața lacurilor
Brațe de frig acoperă chipul grădinii
și noi povestim cum am putea oricând
să trăim tristețea altora
fericirea însă niciodată

ANNO DOMINI

Noaptea în cartierele cu nume de fabrici
ce azi nu mai există
ca într-un palid Fanar
dorul de iarnă sporește așteptarea
cu o veghe în plus pe sofalele adânci
și strigătul galben al lampadarului
ca un firmament în valsul umbrelor noastre
când sângele mușcatelor se împrăștie
pe covorul persan
iar crivățul exfoliază geamuri
Noaptea în cartiere cu nume de fabrici
ce azi nu mai există
unde după joi poate să înceapă miercuri
iar amintirea este un clovn
care merge în mâini și povestește
printre țevile lungi ale instalațiilor abandonate
într-o anume oră din Anno Domini ce sosește
odată cu mașina de pâine

LA MASA DIN COLŢ

Poate e mai bine astfel
Ne vor ţine de urât
regele şi bufonul oraşului
Ultima ninsoare a iernii va viscoli
în cănile din faţa noastră
Lumina se va desface în fâşii subţiri
şi nenumărate franjuri
Vatmanii vor face o tură în plus
Păsările nu vor mai fi împiedicate să vorbească
Iluziile se vor ridica ca un abur din cărţile
profesorilor de matematică
Imnul unei misterioase provincii se va cânta la trompetă
Cineva la masa din colţ va spune întâmplări
despre indienii din rezervaţii
despre genunchii de piatră ai unui statui tocindu-se pe lespezi
despre o întrebare ce nu se rosteşte
dar pe  care toţi o aşteaptă
Poate e mai bine astfel

PLOAIA INTERIOARĂ

Partea aceasta de cartier
cu ploaia lui interioară
când mingea părăsită-n grabă
de câţiva copii se loveşte de zidul de apă
şi revine înapoi de parcă o mâna nevăzută
se joacă cu ea plictisindu-se

Partea acesta de cartier
cu ploaia lui interioară
unde gândurile nu vor trece niciodată
de propia piele
aşa cum un zbor nu-şi poate depăşii aripile

Partea aceasta de cartier
cu ploaia lui interioară
unde patimilor le este milă de noi
să se întoarcă şi amintirea stă ca o sabie
într-un ţesut ce-a pactizat cu fibrele şi muşchii

NATURĂ VIE CU FRUCTE ŞI BRICHETĂ

Două ceşti de cafea pe tava argintată
ca două cartuşe pentru un duel
şi flacăra brichetei roş-albăstruie
înclinându-se sub adierea amiezii
apoi revenindu-şi
între da şi nu între acum sau niciodată
când fructele stau în livezile toamnei
rumene şi coapte puţin mai devreme decât
ne aşteptasem
şi începeam să vorbim despre lucruri exotice
despre căutătorii de aur rămaşi în Ţara de Foc
despre tristeţea vânătorilor de elefanţi
când pachidermele se îndreaptă singure spre tirul armeleor
despre cum va sosi cel aşteptat
ne va zâmbi, ne va vorbi frumos
apoi va striga ,va urla către noi
„Uitaţi-vă sunt eu ! Am venit !”
şi vom privi pieziş
nu îl vom recunoaşte

 ERAM CU TOŢII ACOLO

Era aproape evident că în sacii vagonului poştal
exista destulă speranţă
şi cele mai obscure ziare anunţau prezenţa câte unei licorne
pe aleile dintre blocurile înşiruite
Toate paharele păreau atinse de culoarea albăstruie a răsăritului
şi definitiv uitate erau acum umilinţele vechi
Minutele se roteau lin înapoi şi înainte
precum spiţele roţilor unei biciclete
Orice mică întindere se simţia în ligamentele şi tendoanele miilor de specii
Aşteptam cu pumii strânşi ca o inimă într-un mamifer ce se emoţionează
Eram cu toţii acolo în oraşul cu nume de înger
şi întâmplările nu au putut fi împiedicate

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

10 poezii de Matei Vişniec

LA MULŢI ANI POETULUI SPIRIDON POPESCU

REMEMBER: RADU GYR - DAN MANOLESCU